MUZEJSKA DELAVNICA - NOVA OBLIKA PEDAGOŠKE DEJAVNOSTI V LOŠKEM MUZEJU Ena izmed oblik pedagoškega dela v muzeju so tudi muzejske delavnice. V delavnicah, ki jih muzeji in galerije orga nizirajo v stalnih zbirkah in na občasnih razstavah, potekajo različne dejavnosti: risanje, slikanje, modeliranje v glini, iz delovanje mask, lutk. modelov muzej skih predmetov itd. Te dejavnosti so opi sane v člankih v strokovni periodiki1 in v razstavnih katalogih, ki jih ob razsta vah otroških izdelkov izdajajo muzeji in galerije.2 Obstaja celo privlačna knjiga za mladino, ki vsebuje predloge, po ka terih je mogoče izdelati marsikateri mu zejski predmet.' Navedene dejavnosti v muzeju so po membne, ker so otroci pri tem vsestran sko aktivni, tako intelektualno, čustveno kot tudi motorično. V njih se razvija sa mostojnost in obenem poraja zanimanje za kulturno dediščino, ki jo hrani muzej ali pa je sestavni del njihovega življenj skega okolja. V Loškem muzeju smo s tovrstno ak tivnostjo, natančneje z risanjem za pred šolske otroke, pričeli v letu 1993. Pri tem smo se zgledovali po Narodni gale riji v Ljubljani, kjer izvajajo vodstva za najmlajše s pomočjo slikanice Svetlane Makarovič in Kostje Gatnika »Gal v ga- Program /a najmlajše »Gal v muzeju in galeriji« Otroci rišejo likovne umetnine v muzeju 193 leriji«. Za to priložnost smo v Loškem muzeju besedilo slikanice priredili tako, da ustreza enajstim izbranim likovnim umetninam v našem muzeju: desetim sli kam in eni plastiki. Izbrane umetnine otrokom predstavimo tako, da jih proji ciramo na platno in obenem predvajamo posnetek prirejene zgodbice o škratu Ga- lu. Sledi ogled prikazanih likovnih del v muzejskih zbirkah. Nato si otroci izbe rejo določeno umetnino in jo narišejo. Ta program za najmlajše smo poime novali »Gal v muzeju in galeriji«. Na obisk v muzej in galerijo smo povabili vse prvošolčke in male šolarje v nekda nji občini. Našemu vabilu se je odzvala večina vzgojiteljic in učiteljic, nove ge neracije malih šolarjev pa nas redno obi skujejo že tretje leto. Pedagoški oddelek muzeja je na ta način pridobil nad tisoč otroških risb, številnim otrokom pa so se prvič odprla grajska vrata, ki vodijo v muzej in galerijo. V istem letu smo organizirali tudi risa nje za učence višjih razredov osnovne šole. Sedmošolce z Osnovne šole Petra Kavčiča iz Škofje Loke smo povabili na razstavo »Ženska oblačilna kultura na Loškem«, ki jo je etnološki oddelek mu zeja pripravil v okroglem stolpu. Pod mentorstvom likovne pedagoginje Jasne Dolenc so učenci risali razstavljena obla čila, nakit in modne dodatke. Nato so z risanjem nadaljevali v prostorih stalne muzejske postavitve, kjer so upodabljali nošo na likovnih umetninah. Njihove ris be, ki pričajo o veselju otrok do likov nega ustvarjanja v muzeju, so bile ob koncu šolskega leta na ogled na razstavi v okroglem stolpu, ki so jo pod vodstvom likovne pedagoginje pripravili učenci sami.4 Sočasno so v našem muzeju potekala tudi klasična vodstva in učne ure z delov nimi listi za učence. Prof. Andrej Pavlo- vec, direktor muzeja, je z razumevanjem Razstava otroških risb na temo oblačilne kulture 194 sprejel marsikatero pobudo, ki se je poja vila na tem področju muzejskega dela, in tako omogočil tudi realizacijo ideje o muzejski delavnici. Zamislili smo si, da bi bile dejavnosti v muzejski delavnici sprva vsebinsko vezane na etnološke zbir ke, predvsem na bogato zbirko tekstilnih obrti, ki obsega platnarstvo, barvarstvo, klobučarstvo in čipkarstvo. V muzejski delavnici bi učenci po metodi samostoj nega praktičnega dela preverjali vede nje, ki so si ga o določenem kulturnem pojavu pridobili v muzejskih zbirkah. Za začetek smo se odločili za muzej sko delavnico, kjer bi otroci barvali in izrezovali par v praznični narodni noši. V ta namen je muzej leta 1995 izdal in založil zgibanko »Par v praznični na rodni noši iz druge polovice 19. sto letja«. Risbe para v moški in ženski na rodni noši in pripadajočih oblačil je nari sala Mirna Pavlovec. natančna navodila za sestavljanje pa sem prispevala sama. Improvizirana muzejska delavnica se zaradi pomanjkanja ustreznega prostora zaenkrat odvija v razstavnem prostoru v okroglem stolpu oziroma v galeriji. Tu otroci barvajo, izrezujejo, lepijo, skratka sestavljajo model določenega muzejske ga predmeta. Otroci so navdušeni, mu zejski predmet jih prevzame in spodbuja; ker so motivirani, tudi sami z veseljem ustvarjajo. Jeseni leta 1995 smo na omenjeno de lavnico povabili četrtošolce iz osnovnih šol v Škotji Loki, Železnikih, Poljanah, Gorenji vasi in Žireh. Sledilo je vabilo gorenjskim cetrtošolcem, v prihodnje pa načrtujemo obiske iz celotne Slovenije. Upamo, da bo tudi tovrstna pedagoška aktivnost našega muzeja naletela na ena ko ugoden odziv kot že doslej uveljav ljene oblike. Muzejska delavnica. Otroci izdelujejo par v praznični narodni noši 195 Muzejska delavnica. Otroci izdelujejo par v praznični narodni noši Literatura Pedagogika II., Ljubljana 1975. Metodični prispevki za uspešnejše vzgoj- no-izobraževalno delo, Maribor 1986. Helena Berce - Golob: Likovna vzgoja: na čini dela pri likovni vzgoji: priročnik za uči telje na predmetni stopnji osnovne šole, Ljub ljana 1993. Opombe 1 Ivana Tanko: Pedagoško delo v Dolenj skem muzeju, Didakta"\992, 6, str. 43-45. Lidija Tavčar: Dejavnosti na petih občasnih razstavah v Narodni galeriji, Argo 36/37/1994, str. 123-128. : Lidija Tavčar: Stari mojstri na otroških risbah: didaktična razstava. Narodna galerija, Ljubljana 1988. Jaz in Prirodoslovni muzej. Prirodoslovni muzej Slovenije. Ljubljana 1990. Zakrijmo si lica, odkrijmo obraz: maska, izziv otroški ustvarjalnosti, Pokrajinski muzej Ptuj 1992. V svetu lutk: poskus otroškega muzeja. Muzej novejše zgodovine Celje Lidija Tavčar: Metamorfoze, Narodna gale rija, Ljubljana 1992. ' Eva Kocuvan: Rimljan sem - Romanus sum: slike iz življenja Rimljanov. Ljubljana 1994. 4 Mira Kalan: Razstava otroških risb »Obla čilna kultura na Škofjeloškem«, Loški razgledi 41/1994. str. 322-323. Mira Kalan 196