77 zvestega Abrahama«. Fergus se v tem razkolu pridruži mami, ne sentimentalno kot otrok, ampak z razlogom kot bojev- nik. Očetu reče: »Lahko, da je to greh, če bomo posredovali v zvezi z mojim bratom, oče. Ampak dosti hujši greh bo, če ne bomo.« (str. 287). Očetova trdnjava načelnosti popusti, pokliče zdravnika in mu sporoči svoj pristanek, da začnejo njegovega sina oživljati z umetno hrano. Toda plaz se še ne ustavi. Fergus se po- slovi od Core, posloviti pa se mora tudi od od prijatelja stražarja, ki ga zadene eksplozija podtaknjene bombe, in od stri- ca, ki ga policija odkrije kot ilegalnega izdelovalca eksploziva za IRO in ga ob aretaciji ustreli. Ampak Fergus je zdaj borec, borec za svoje življenje. Maturo je uspešno opra- vil, odhaja na študij medicine.15 Med pr- tljago ima obraz barjanske deklice Mel, ki mu ga je narisala Cora. S seboj nosi vse prijaznosti družine, zaradi katerih se bo še vračal domov. »Se vidimo za božič«, zakliče mami ob slovesu. Ko je že na trajektu, vidi mamo, ki mu maha in nekaj kliče, verjetno kaj takega, s čimer želi zavezati trakove preteklosti in priho- dnosti: »Samo, da boš pridno študiral … in da ne boš pozabil iti k maši.« (str. 313) Viri BBC History. http://www.bbc.co.uk/history/ events/republican_hunger_strikes_maze Bobby Sands and the 1981 Hunger Strike Documentary. https://www.youtube.com/ watch?v=I0chC9zibyo Chevalier, Jean: Slovar simbolov. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1995 Glastonbury festival. en.wikipedia.org/wiki/ Glastonbury_Festival Glob, Peter. https://en.wikipedia.org/wiki/ Peter_Glob Gundestrup cauldron. https://en.wikipedia. org/wiki/Gundestrup_cauldron Himmler Speech on the »Question of Homosexuality«(February 18, 1937). https:// www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holo- caust/homosexuality1.html Irish diaspora. https://en.wikipedia.org/wiki/ Irish_diaspora Irish hunger strike. https://en.wikipedia.org/ wiki/1981_Irish_hunger_strike Kelly, Eamon P.: Irish Iron Age Bog Bodies, predavanje, 1.10.2012. http://www.screencast. com/t/YOLcozoRJp94 List of bog bodies. https://en.wikipedia.org/ wiki/List_of_bog_bodies Mitologija: ilustrirana enciklopedija. Ljublja- na: Mladinska knjiga, 1988 Vojko Zadravec ČUDODELNI ISKALEC VODE Jan Ormerod, Čudodelni iskalec vode. Prevod: Barbara Majcenovič Kline. Za- ložba Skrivnost, 2014 Ko nastopi obdobje suše, ki prizade- ne Davidovo družino, njihove živali in poljščine, se deček odloči, da bo nada- ljeval dedkovo pot iskalca vode. Kljub norčevanju sester in materinemu skep- ticizmu David ne odneha, ampak se z vztrajnostjo in optimizmom loti iskanja vode, da bi pomagal svojim najbližjim. Z uporabo tehnike bajalištva, o kateri mu je pripovedoval oče, neumorno išče vir dragocene tekočine in na koncu se njegov trud poplača. Knjiga Čudodelni iskalec vode več- krat nagrajene avstralske pisateljice in ilustratorke Jan Ormerod je preprosta in 15 Danes živi izven matičnega otoka okoli 80 milijonov Ircev, med leti 1840 in 1890 je odšlo v tujino 40 % na Irskem rojenih ljudi. Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_diaspora. 78 realistična avtorska slikanica, ki svojo zgodbo črpa iz okolja ruralne Avstralije ter poudarja pomen človeške poveza- nosti z naravo. Pripoved je preprosta in dobro sovpada z realističnimi likovnimi podobami. Obe ravni slikanice, tako vizualna kot besedna, odlično pričarata atmosfero suhe, prašne pokrajine, ki skupaj z njenimi prebivalci hrepeni po vodi. Naravni toni barv, ki jih je avtorica uporabila pri ilustracijah, bralcu ustvari- jo predstavo o rumeni in rjavi avstralski zemlji, obsijani s soncem. Ilustracije so večinoma dvostranske, bralec je posta- vljen v preprost kmečki svet, obdan z ži- valmi in tipičnimi kmečkimi opravili ter pripomočki. Liki so vedno upodobljeni v akciji in imamo občutek, da smo jih kot bralci ravno ujeli med delom. Vseskozi so prisotne nekakšna simpatija, naklo- njenost in iskrenost s strani avtorice, ko skozi besede in slike orisuje življenje na podeželju. Pretežno rumen, rjav in oker kolorit se ob odkritju izvira vode premi- šljeno spremeni in pred nami se odprejo strani, polne močnih modrih odtenkov, ki predstavljajo odrešitev in konec tež- kega, sušnega obdobja. Pogosta so tudi igranja s sencami in svetlobo, kar še bolj poudarja konstantno pripeko sonca. Zanimiv je tudi kontrast med dnevom in nočjo. Voda iz na novo odkritega vodnja- ka namreč pridrvi na plan šele ponoči. Vzpostavita se torej dve ravni sveta; na eni strani je suh in vroč svet, ki se kaže podnevi, in na drugi strani skrivnosten svet noči, ki prinese vodo in možnost za preživetje. S tem ko David najde vodo, združi obe ravni in vzpostavi harmonijo narave in življenja. Poleg dodelane vizualne podobe in tekoče pripovedi se v ozadju skriva sub- tilna ekološka nota. Predstavljene so posledice pomanjkanja vode in pomemb- nost vode za življenjski cikel, še posebej v območju, v katerega je postavljeno do- gajanje slikanice. Motiv vode in njenega iskanja pa lahko pravzaprav razumemo na dva načina. Dobesedno voda torej predstavlja temeljni element sveta, ki rodi in ohranja življenje. Posledice njene odsotnosti se tako kažejo v pustem, osi- romašenem in jalovem prostoru, zato jo je potrebno varovati in z njo ekonomično upravljati. Motiv iskanja vode pa lahko razumemo tudi kot simbol vztrajnosti, optimizma in poguma, ki ga deček najde v sebi. S tem, ko se je ozrl na tradicio- nalne tehnike iskanja vode, na dedkovo zapuščino in na svoje prednike, je lahko našel stik z naravo, ji hkrati namenil spoštovanje in poslušal njene napotke. Širše gledano je to tudi zgodba o mladem posebnežu, ki zna prisluhniti temu, kar ga obdaja, in je, tako kot je rekel Davidov oče, »eden izmed tisočih«, ki je iskal in tudi našel. Slikanica Čudodelni iskalec vode de- luje kot celota umetniško prepričljivo. Ilustracije in besedilo se dopolnjujejo in skupaj gradijo koherentno strukturo. Čeprav je zgodba zelo preprosta in brez domišljijskih ali fantazijskih elementov, pa to nikakor ne pomeni, da je suho- parna in nezanimiva. Ravno nasprotno: prostor dogajanja lahko na slovenskega mladega bralca deluje precej eksotično, hkrati pa mu predstavi tudi alternativne načine razmišljanja, ki se prenašajo iz roda v rod. V knjigo so subtilno vtkane pomembne ideje o sobivanju z naravo, o ljubezni do nje ter o pametnem izko- riščanju naravnih virov. Ko otroški liki v času suše delijo svoje skromne zaloge vode z živalmi, so otroškim bralcem do- ber vzgled, saj jih učijo solidarnosti. Po- leg tega, da je to knjiga o spoštovanju, je to tudi knjiga o vztrajnosti, o tem, kako je pravzaprav potrebna ena sama oseba, ki verjame vase in nesebično deluje za skupno dobro, da se negativna situacija spremeni v pozitivno. Larisa Javernik