| Osrednja tema Osebna in tovorno-osebna dvigala Novi predpisi in standardi Avtor: mag. Ivan Božič, univ. dipl. inž. el. ZVD Zavod za varstvo pri delu 1 UVOD Ministrstvo za gospodarstvo in tehnološki razvoj je v začetku aprila objavilo nov Pravilnik o varnosti dvigal (Ur. list RS, št. 25/16) - v nadaljevanju Pravilnik, ki je stopil v veljavo 20. 4. 2016. Pravilnik prenaša v pravni red Republike Slovenije Direktivo 2014/33/EU Evropskega parlamenta in Sveta o dvigalih in varnostnih komponentah za dvigala. Nove, strožje zahteve so predvsem v zvezi nadzorom trga in pogoji za priglašene organe. Bistvene varnostne in zdravstvene zahteve ostajajo praktično nespremenjene. Tako kot predhodne vsebuje tudi nova izdaja Pravilnika t. i. nacionalni del, ki določa obveznosti lastnikov, s katerimi zagotovijo varno uporabo dvigal. Gre za vsebino, ki v EU ni harmonizirana, ni zajeta v omenjeni direktivi in je v državah članicah precej različna, v nekaterih urejena celo z ločenimi predpisi. Vzporedno s pripravo nove direktive je potekala tudi priprava novih osnovnih standardov. Ti prinašajo, v nasprotju z direktivo, veliko novih tehničnih zahtev za dvigala. Z novimi standardi je postavljen nov, znatno višji minimalni nivo tehnike pri načrtovanju in izgradnji novih dvigal, ki ga je omogočil hiter tehnološki razvoj. Trenutno smo sredi triletnega prehodnega obdobja, v katerem je dovoljena uporaba starih in novih standardov. Od konca avgusta 2017 pa bo mogoče dati v uporabo samo dvigala, ki bodo skladna z novimi osnovnimi standardi EN 81-20 in EN 81-50. 2 PRAVILNIK O VARNOSTI DVIGAL (UR. LIST RS, ŠT. 25/16) Kot je bilo omenjeno že v uvodu, sestavljata vsebino novega Pravilnika dva dela: » zahteve v zvezi z dajanjem dvigal in varnostnih komponent na trg in v obratovanje (implementacija nove direktive o dvigalih); » uporaba dvigal (nacionalni del - obveznosti lastnikov dvigal). 2.1 NOVOSTI V ZVEZI Z DAJANJEM DVIGAL IN VARNOSTNIH KOMPONENT NA TRG IN V OBRATOVANJE Spremembe se nanašajo predvsem na strožji nadzor trga. Dvigala in varnostne komponente morajo izpolnjevati bistvene zdravstvene in varnostne zahteve, določene v Prilogi 1 Pravilnika, ki je ostala skoraj nespremenjena, zato ni bilo potrebno obnoviti certifikatov (tipske, za sisteme kakovosti, odobritve načrtov, ...). Iz istega razloga se lahko za dokazovanje skladnosti še vedno uporabljajo stari standardi, ki so hkrati harmonizirani s staro in novo direktivo. Nekaj poglavitnih novosti Pravilnika v zvezi z dajanjem dvigal in varnostnih komponent na trg in v obratovanje: » nove opredelitve pojmov, kot so na primer „odpoklic" in „umik"; » nove zahteve za monterja, da za neskladno dvigalo nemudoma izvede potrebne korektivne ukrepe, da zagotovi njegovo skladnost. Kadar dvigalo pomeni tveganje, monter poleg tega takoj obvesti organe za nadzor trga in jim predloži podrobne informacije, zlasti o neskladnosti in vseh sprejetih korektivnih ukrepih; » zahteve za proizvajalca, da za neskladno varnostno komponento nemudoma izvede potrebne korektivne ukrepe, da zagotovi skladnost, ali pa jo, če je to potrebno, umakne ali odpokliče ter obvesti nacionalni organ o podrobnostih glede neskladnosti in izvedenih korektivnih ukrepih; » pojasnitev starih in uvajanje novih pravil za obveščanje organov za ugotavljanje skladnosti; » podrobnejša pravila za delovanje priglašenih organov, vključno z obveznostjo, da izmenjujejo informacije o izdanih ali umaknjenih certifikatih z drugimi priglašenimi organi in nacionalnimi organi, ki izvajajo priglasitve; » strožje zahteve za nadzor trga ter večje obveznosti držav članic EU s tem v zvezi; » nadzor trga vključuje tudi nadzor nad skladnostjo dokumentacije, na primer Izjave o skladnosti, z zahtevami direktive; » komisija EU je pooblaščena, da lahko spremeni seznam varnostnih komponent prek delovne skupine strokovnjakov; » vsakih 5 let morajo države članice poročati o uporabi te direktive; » spremenjeno je oštevilčenje prilog - odstranjeni sta stari Priloga III in Priloga VII; » Priloga I: sedaj zajema nenadzorovano gibanje kabine v obeh smereh - prej samo v smeri dol; » Priloga II: Izjava o skladnosti mora vsebovati datum in kraj podpisa; » Priloga III (prej IV): seznam varnostnih komponent vključuje varnostno komponento za nenadzorovano gibanje v obeh smereh; » izraz „varnostno stikalo" se spremeni v „varnostni tokokrog". 24 Delo in varnost | Osrednja tema 2.2 UPORABA DVIGAL (OBVEZNOSTI LASTNIKOV DVIGAL) Nacionalni del Pravilnika, ki določa obveznosti lastnika v času uporabe dvigala, je prinesel, v nasprotju s pričakovanji strokovne javnosti, številne nejasnosti in veliko zmedo. Pristojno ministrstvo je namreč sledilo nezavezujočemu mnenju Službe Vlade RS za zakonodajo, ki za nekatere zahteve, ki so bile že urejene v predhodnih izdajah Pravilnika, naenkrat ni več našlo zakonodajne podlage. Obveznosti glede letnih tehničnih pregledov in prevzemnih pregledov po spremembah ali nezgodah so ostale nespremenjene. Zelo skopo, le v dveh stavkih, pa se sedaj zahteva vzdrževanje dvigala, brez kakršnih koli pogojev za izvajalca teh storitev. Reševanje ujetih potnikov, skrbništvo in zahteve za izboljšanje varnosti starih dvigal so bile v celoti umaknjene iz osnutkov, ki jih je pripravila posebna delovna skupina na ministrstvu. Kontrolni organ ZVD je enako kot ostale pooblaščene organizacije za izvajanje pregledov in številni monterji, vzdrževalci in reševalci iz dvigal poslal na ministrstvo kopico vprašanj in jih prosili za uradne odgovore oziroma interpretacije predpisa. Celovite in nedvoumne odgovore še čakamo. Pojasnila potrebujemo predvsem za naše odločitve pri periodičnih kontrolah dvigal, kjer moramo na koncu vsakega poročila podati sklep, ali je dvigalo skladno z zahtevami Pravilnika, kar pa je glede na skopo vsebino in nedorečenost nacionalnega dela Pravilnika precej težko zaključiti. Ena od glavnih dilem je: Pravilnik v Prilogi I, ki je povzeta po direktivi, zahteva, da je novo dvigalo opremljeno z napravo, ki omogoča povezavo z reševalnim centrom. V nacionalnem delu Pravilnika nato ni nikakršnih zahtev za centre, reševalce, odzivne čase! Postavlja se vprašanje, ali je dvigalo skladno s pravilnikom, če je opremljeno z zahtevano napravo, tudi če ta ni nikamor priključena? Ali to pomeni, da lastnikom ni potrebno poskrbeti za organizacijo reševanja? So vse tovrstne pogodbe sedaj odveč? Jih javni sektor sploh sme sklepati? Pri naštevanju obveznosti preglednikov se celo omenja, da morajo preveriti izvajanje reševanja in skrbništva, vendar je to edino mesto, kjer se v predpisu ti dve besedi uporabita! V nadaljevanju je naštetih še nekaj nejasnosti, za katere še nimamo pravih pojasnil. Ni povsem jasno, kaj bo z zahtevami o vgradnji varnostne naprave za nadzor nad preveliko hitrostjo dvigajoče se kabine pri starih dvigalih, ki bi se morala po starem pravilniku vgraditi do konca septembra 2017. Kako ravnati z lastniki, ki zapadlih obveznosti o izboljšanju starih dvigala še niso izpolnili? Ravno tako ni jasno, kdo sme vzdrževati dvigala. Po posegu vzdrževalca nihče ne preverja, če je bil strokoven in če ni morda prišlo do vpliva na varnost naprave, zato bi bili nujni pogoji za osebje, ki izvaja tovrstne storitve . Iz tabele 1, v kateri je podan pregled preteklih (po starem Pravilniku) in novih obveznosti lastnika dvigala, je razvidno, kako močno so okleščene obveznosti lastnika dvigala. Ravno tako v novem Pravilniku ostajajo sive cone v zvezi z nadzorom dvigal, ker očitno v Sloveniji posamezni inšpektorati odločajo o tem, kaj bo v njihovi pristojnosti. V preteklosti smo imeli primer: monter vgradi neskladno, nevarno dvigalo v enostanovanjsko hišo, ne poskrbi niti za končni pregled. Tudi po prejšnji ureditvi v tem primeru ni ukrepal noben inšpektorat. Problemi so tudi pri ostalih objektih. Za industrijski objekt je namreč ob prijavi o neskladnem, nevarnem, novo vgrajenem dvigalu pristojen delovni inšpektor, ki kaznuje nesrečnega kupca novega dvigala - delodajalca, ker daje delavcem v uporabo nevarno dvigalo, nima pa nobene pristojnosti do monterja oziroma dobavitelja dvigala! V Sloveniji nimamo inšpekcijskega organa, ki bi bil pristojen za nadzor monterja dvigal! Tabela 1: Obveznosti lastnika dvigala po starem Pravilniku o varnosti dvigal (Ur. l. RS št. 83/07), v novem Pravilniku o varnosti dvigal (Ur. l. RS št. 25/16) ostajajo samo neprečrtane. OBVEZNOSTI LASTNIKA IZVAJALCI ROKI POGOJI ZA IZVAJALCE (ČLEN) OBSEG DEL (ČLEN) POGODBA Vzdrževanje Vzdrževalec Po navodilih monterja - / 23* 43 / 22*, 24* (Priporočljiva) / DA* Reševanje iz Reševalec ali- Vzdrževalec Stalna povezava s klicnim centrom J f~\ • . _ I 1 1 • _ 1 26* 26* DA razen v izjem- dvigala 120 minut od klica do nih primerih ¿.u v a iuu dvigala 1 1 1 1 1 |—' ■ 1 1 1 1 V. 1 III Oskrbovanje Skrbnik ali Reševalec ali 1 x mesečno (pogosteje, če to določajo navodila) 1 x tedensko, če ni 25* 25* DA ali- dvigala Vzdrževalec ali Vzdrževalec daljinsko kabinskih vrat neprestano, če je daljinsko pisno pooblastilo Prevzemni pregledi Pooblaščena organizacija po bistvenih spremembah ali nezgodah 44,45 / 27*, 28*, 29* 39, 40 / 17*, 18* (Priporočljiva) Periodični pregledi Pooblaščena organizacija 1 x letno 44,45 / 27*, 28*, 29* 41, 42 / 19* (Priporočljiva) • *členi v starem Pravilniku (83/07)! • prečrtanih obveznosti v novem Pravilniku (25/16) ni več 24 Delo in varnost | Osrednja tema Pristojnemu ministrstvu smo predlagali, da se čim prej oblikuje strokovna skupina, ki bo pripravila poseben pravilnik za dvigala v uporabi, ki bi nadomestil nacionalni del novega Pravilnika in razrešil nastalo zagato. Službe Vlade RS za zakonodajo bi morala sodelovati že v fazi nastajanja osnutka na skupnih usklajevalnih sestankih. Naše mnenje je, da obstaja poleg Zakona o tehničnih zahtevah za proizvode in o ugotavljanju skladnosti -ZTZPUS-1 v RS še kakšen zakon, ki ga je potrebno upoštevati pri snovanju zahtev za uporabo dvigal. 3. SERIJA STANDARDOV EN 81 33Za dvigala in druge stalno nameščene dvižne naprave v stavbah in konstrukcijah je v okviru Evropskega komiteja za standardizacijo (CEN) zadolžen tehnični komiteji (TC) 10, ki deluje že od leta 1971. Standardizacija dvigal (liftov) je bila sprva razdeljena na štiri področja. Sprejeti in objavljeni ter nekajkrat revidirani so bili standardi za tri področja: EN 81-1 za električna dvigala, EN 81-2 za hidravlična in EN 81-3 za mala tovorna dvigala. V okviru CEN TC 10 so bili sprejeti še nekateri splošnejši standardi (npr. standard za tekoče stopnice EN 115), ki ne sodijo v serijo EN 81. Nov sistem standardov serije EN 81 Z uveljavitvijo direktiv novega pristopa in s povečanjem področja delovanja TC 10 se je postopno uvedel nov sistem standardov serije EN 81 s sledečimi cilji: » bolj primerna in logična struktura, » natančno določen sistem označevanja, » fleksibilnost pri vključevanju preteklega dela, » poenostavitev postopkov pri spremembah standardov, » vključevanje specifičnih pogojev uporabe dvigal, » vključevanje uporabe in vzdrževanja dvigal v standarde, » izboljšanje varnosti obstoječih dvigal. V tabeli 2 vidimo trenutno stanje standardov serije EN 81. Delno so zakriti tisti, ki sodijo v okvir Direktive o strojih, ostali pokrivajo vsebino Direktive o dvigalih. Zaradi izida novih osnovnih standardov (EN 81-20 in EN 81-50) bo potrebno do konca prehodnega obdobja revidirati tudi vse ostale. Različne barve predstavljajo trenutno fazo priprave standarda. Zeleno obarvani so tisti, ki so že revidirani in objavljeni, večina je še vedno v postopku revizije. Slovenski naslovi najpomembnejših osnovnih standardov ter nekaterih, ki opredeljujejo zahteve za posebne uporabe dvigal, so navedeni v Tabeli 3. EN 81 Družina standardov EN 81-1x Basics & Interpretations (TR) 10:2008 System of EN 81 Series of Standards (TS) 11:2011 Interpretations (TR) 12:2004 Use of EN 81-20 and EN 81-50 in specific markets EN 81-2x Lifts for Transport of Persons and Goods 1:2009 Passenger & Goods/Passenger Lifts - Electric 2:2009 Passenger & Goods/Passenger Lifts - Hydraulic EN 81-3x Lifts for Transport of Goods only 3(0):2008 Service Lifts 31:2010 Accessible Goods-Only Lifts 20:2014 Passenger & Goods/ Passenger Lifts 21:2012 Passenger Lifts in Existing Buildings 22:2014 Passenger Lifts, Inclined 28:2003 Remote Alarm for Passenger & Goods/Passenger Lifts EN 81-4x Special Lifts for Transport of Persons & Goods only 40:2008 Stairlifts & inclined Lifting Platforms 41:2010 Vertical Lifting Platforms 42 Lifting Appliances with Speed <=0,15m/s 43:2009 Lifts in Cranes 44 Lifts in Wind Turbines EN 81-5x Evaluations 50:2014 Examinations, Calculations & Tests of List EN 81-6x EN 81-7x Documentation Particular for Lifts Applications Persons 51 Type Examination of Lifts 58:2003 Landing Door Fire Test 60 Technical File & Instruction for Use Special Lifts for Persons & Goods 61 Technical File & Instruction for Use Goods only Lifts 68 Remote Monitoring Tabela 2: Družina standardov EN 81 - trenutno stanje Objavljeni standardi | V postopku revizije Standardi v delu | | Načrtovani za prihodnost Veljajo do konca avgusta 2017 70:2003 Accessibility for Persons with Impaired Mobility 71:2005 Vandal Resistant Lifts 72:2015 Firefighters Lifts 73:2005 Behavior of Lifts in the Event of Fire (TS) 76:2011 Use of Lifts for the Evacuation of Disabled 77 Lifts Subject to Seismic Conditions EN 81-8x Existing Lifts 80:2003 Improvement of Safety of Existing Lifts 81 Modernization of Lifts 82:2013 Accessibility Improvement of Existing Lifts (TS) 83:2009 Vandal Resistance Improvement of Existing Lifts 24 Delo in varnost | Osrednja tema SIST EN 81-1 (SIST EN 81-20 / 50) Varnostni predpisi za konstruiranje in vgradnjo dvigal -1. del: Električna dvigala (lifti) SIST EN 81-2 (SIST EN 81-20 / 50) Varnostni predpisi za konstruiranje in vgradnjo dvigal -2. del: Hidravlična dvigala (lifti) SIST EN 81-70 ... - Dostopnost dvigala za osebe, vključno z invalidi SIST EN 81-72 ... - Dvigala za gasilce SIST EN 81-73 ... - Obnašanje dvigal (liftov) v primeru požara SIST-TS CEN/ TS 81-76 ... - Uporaba osebnih dvigal za evakuacijo invalidnih oseb SIST EN 81-58 ... - Preskus odpornosti vrat proti požaru SIST EN 81-28 ... - Alarmi v osebnih in osebno — tovornih dvigalih SIST EN 13015 Vzdrževanje dvigal (liftov) in tekočih stopnic strožje zahteve za vrata (obvezni preskusi, nadzor stanja vodilnih elementov, boljše varovanje pred naleti, ...), večja varnost za serviserje - natančneje določen varnostni prostor, komande v jami, natančno definirani možni dostopi v jamo ..., boljša osvetljenost, varnostna razsvetljava, natančna navodila glede dopustnih premostitev varnostnih naprav, večja električna varnost, Tabela 3: Slovenski naslovi najpomembnejših standardov na področju dvigal NOVA OSNOVNA STANDARDA ZA DVIGALA Vsebina osnovnih standardov EN 81-1 in 2, ki sta se razlikovala po vrsti pogona (električni vrvni in hidravlični), se je transformirala v: » EN 81-20:2014 Varnostna pravila za konstruiranje in vgradnjo dvigal (liftov) - Dvigala za prevoz oseb in blaga - 20. del: Osebna in tovorno-osebna dvigala (zahteve za vgradnjo novih dvigal ne glede na vrsto pogona); » EN 81-50:2014 Varnostna pravila za konstruiranje in vgradnjo dvigal (liftov) - Pregledi in preskusi - 50. del: Pravila konstruiranja, izračuni, pregledi in preskusi sestavnih delov dvigal (zahteve za preverjanje, izračune in kontrole posameznih elementov vseh tipov dvigal). Poleg nove strukture so določene tudi številne nove tehnične zahteve, ki pomembno vplivajo na izgradnjo vseh bistvenih komponent dvigal. Nekaj poglavitnih novosti: Časovnica prehodnega obdobja je naslednja: EN 81-1,2 avg. 2017 dec. 2014 EN 81-20, 50 ZAKLJUČEK Novi predpisi in standardi prinašajo številne novosti. Direktiva 2014/33/EU je bila z novim Pravilnikom uveljavljena brez prehodnega obdobja. Nasprotno pa imajo načrtovalci in monterji dvigal ter proizvajalci varnostnih komponent za dvigala na razpolago tri leta, da vključijo v svoje proizvode številne strožje varnostne in tehnične zahteve novih standardov. S prenašanjem in uveljavljanjem vsebine direktive in standardov v Sloveniji ni težav, kar pa ne moremo trditi za nacionalni del Pravilnika, ki ureja uporabo dvigala. Trenutno veljavne zahteve ne zagotavljajo varne uporabe dvigala. Odgovorni na pristojnem ministrstvu morajo čim prej najti rešitev za nastalo situacijo, preden bo prepozno. » » » » » » 24 Delo in varnost