Aktualno je zbral Igor Lipovšek, Zavod RS za šolstvo igor.lipovsek@zrss.si Spletišče Uporabna geografija n a a rnesovi mreži znanja 2018 je bilo predstavljeno spletišče u porabna geografija. n astajalo je dve leti, zaključevanje pa je bilo podprto tudi s projektom v okviru a rnesovega programa Sio-2020, ki ga financirata r epublika Slovenija in e vropski sklad za regionalni razvoj e vropske unije. in okolici. Sprejel jih je n ecdet Budak, rektor univerze e ge. mestno, vulkansko, turistično in historično pokrajino so pod vodstvom profesorjev a rife k ardag in ilhana k ayana raziskovali v e fezu, Seferihisarju in k uli. n a poti so si ogledali tudi Trojo, c arigrad, bolgarsko obalo in notranjost ter Đerdap, majdanpek in Smederevo. Tabor DUGS v rudarsko-energetski pokrajini d ruštvo učiteljev geografije Slovenije je 12. in 13. oktobra organiziralo tradicionalni dvodnevni tabor. udeležilo se ga je več kot 60 srednješolskih učiteljev iz vse Slovenije. osrednji temi Marko krevs, t atjana kikec in Mirsad skorupan so v delavnici na konferenci arnes predstavili možnosti za rabo spletišča. poleg podpore pripravi in izvajanju šolskih (ne le geografskih) ekskurzij zdaj nudi tudi okolje, v katerem bomo zbirali, razvijali, komentirali mobilne in spletne geoinformacijske aplikacije, širili in izmenjevali znanje na področju merilnih in drugih naprav za terensko raziskovanje ter podpirali uporabo drugih iT-pripomočkov. pomemben del spletišča predstavljajo tematski forumi, na katerih lahko uporabniki izmenjujejo informacije, predlagajo izdelavo novih mobilnih aplikacij, poročajo o izkušnjah z uporabo izbranih orodij ali spletišča in predlagajo izboljšave. Glavni oblikovalci so bili marko k revs, Blaž r epe, mirsad Skorupan, Tatjana k ikec, mitja podreka, ivan primorac in matej Šiško. Slovenski učitelji geografije na strokovnem usposabljanju v Turčiji Turško učiteljsko društvo je pripravilo članom d ruštva učiteljev geografije izobraževanje. potekalo je od 30. julija do 3. avgusta v izmirju skupinska fotografija turških in slovenskih učiteljev geografije z rektorjem univerze ege. Velunja je zaradi ugrezanja povsem spremenila svoje erozijsko-akumulacijske značilnosti. 4 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno izobraževanja sta bili energetika in rudarjenje ter njun vpliv na spremembo pokrajine. pet ur je bilo predavanj, enajst ur pa terenskega dela. med terenskim delom so postavili tudi tabli, ki opozarjata na nevarnost visokih vod, in spoznavali možnost, da učenci in dijaki sami dopolnjujejo interaktivni zemljevid Slovenije, v katerega so vneseni podatki o poplavnih dogodkih. med večernimi dejavnostmi so opravili tudi občni zbor društva, dopolnili izvršni odbor in v program dodali nekaj dejavnosti. Srednješolska študijska srečanja k onec avgusta je namenjen študijskim srečanjem učiteljev srednjih šol. uvodno predstavitev za sociologe, geografe in družboslovce z naslovom mladi in novi mediji je pripravil l enart j . k učić. n adaljevali so ločeno po predmetih. vsebine geografskega srečanja so bile Formativno spremljanje v Sloveniji, Formative a ssessment Bron za Joba Stoparja na geografski olimpijadi v Quebecu petnajsta geografska olimpijada je poleti potekala v k anadi. Slovenijo so zastopali a ljaž k ravanja z Gimnazije k oper, j ob Stopar z Gimnazije k ranj, Tevž j evšnikar s Šc r avne na k oroškem in l uka k ambič z Gimnazije j esenice. Spremljala sta jih d anijel l ilek z Zavoda r S za šolstvo in mirjam martinuč Bernard z Gimnazije j esenice. v tekmovalnem delu je j ob Stopar z gimnazije k ranj osvojil bronasto medaljo, preostali tekmovalci naše ekipe pa potrdilo o uspešno opravljenem tekmovanju. k onkurenca je bila najmočnejša do zdaj, saj je sodelovalo 43 držav, kar je največje število v zgodovini tekmovanj. eden od plakatov, nastalih v delavnici študijskega srečanja. in a ssessment for l earning v tuji didaktiki in pomen povratnega informiranja dijakov, predstavitev primerov iz prakse, e lementi formativnega spremljanja pri učenju o podnebnih spremembah, Formativnost/inovativnost pri preučevanju kulturne dediščine, varčna raba energije, k ako obravnavati teme ekonomske geografije – primer projekta YouthStart, k atero geografsko znanje je potrebno na svetovni olimpijadi in Sveže informacije. Utrinek z geografske olimpijade v Quebecu. Jesenska študijska srečanja učiteljev osnovnih šol Štiriurna jesenska srečanja so bila na dvanajstih lokacijah organizirana v živo. Zimsko bo v spletnih učilnicah. rdeča nit oz. osrednja tema srečanj je že peto leto formativno spremljanje, v enem delu pa pokrivajo predmetno didaktiko po željah učiteljev. pri geografiji so to bili: delo z viri, preverjanje in delo strokovnih aktivov. n ekatera študijska srečanja so bila namenjena samo učiteljem geografije, nekatera tudi učiteljem zgodovine. pozimi bodo gostiteljice študijskih srečanj spletne učilnice. 5 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno Konferenca Mladi in identiteta n a Brdu je bila zadnji petek v septembru 1. konferenca družboslovnih, umetnostnih in humanističnih predmetov o mladih in identiteti. Sodelovalo je 350 učiteljev in vzgojiteljev ter 75 predavateljev in vodij delavnic. udeležence je pozdravila martina v uk, državna sekretarka na ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport. pohvalila je organizatorje, udeležencem pa zaželela uspešno delo. Sestavni del konference je bila tudi predstavitev glasbene, likovne, dramske in filmske ustvarjalnosti osnovnošolcev in srednješolcev. Skupni uvodni predavatelji so bili matej Hriberšek, r enata Salecl in n adja Gnamuš, geografski, s temo migracije v svetovnem prostoru, pa j ernej Zupančič, e va j eler Fegeš, mojca ilc k lun in Boštjan r ogelj. Mesec prostora: Zelena infrastruktura v praksi oddelek za geografijo FF univerze v ljubljani, ki bo letos praznoval 100-letnico, se je pridružil pobudi ministrstva za okolje in prostor, da bi oktobra obravnavali prostorske procese in izzive v Sloveniji. v ospredju je bila zelena infrastruktura. Pedagoški svetovalec za zgodovino Vojko kunaver je v Izoli predstavil življenje in delo Rudolfa Maistra. Učitelji geografije med predavanji o migracijah Popoldansko delavnico je vodila Irma Potočnik slavič. d esetega oktobra so v dopoldanskem delu predavatelji predstavili zeleno infrastrukturo na stiku a lp, j adrana in panonskega območja, zeleno infrastrukturo v prenovi Strategije prostorskega razvoja Slovenije, zeleno infrastrukturo v urbanem območju in na podeželju. popoldne so študenti v delavnici razmišljali in ustvarjali praktične rešitve o konceptu zelene infrastrukture v Brkinih. primeri, ki so nastali, so v zeleno infrastrukturo Brkinov vključevali tudi šole ter učence in zanimive dejavnosti zanje. 6 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno Likovni in geografski natečaj v Štanjelu o Š d utovlje, o Š a ntona Šibelja – Stjenka k omen, d ruštvo likovnih pedagogov primorja in d ruštvo učiteljev geografije Slovenije so pripravili 8. bienalno razstavo otroškega prostorskega oblikovanja po Fabianijevih poteh in 5. geografsko razstavo ustvarjalna geografska predstavitev mojega kraja. podelitev priznanj je bila 27. oktobra 2018 v Štanjelu, organizatorji pa so pripravili tudi bogat in didaktično uporaben katalog. Geografska predstavitev je bila možna v filmski obliki ali v obliki prospekta, zgibanke, e-prosojnice in razglednice. n ajboljši filmi so bili Šempas, Črešnjevec in k rško – dobrodošli. v drugi kategoriji so komisijo najbolj prepričali Trst, ljubljansko barje, r eka v ipava ter v rhnika v sožitju z naravo in r aziskuj, rešuj in spoznaj moje mesto. k ljučni cilj projekta je razviti in preizkusiti model celostnega razvoja kompetence podjetnosti pri dijakih skozi medpredmetno povezovanje in sodelovanje z okoljem in širšo skupnostjo. v ta namen bo v sodelovanju z razvojnimi ter uvajalnimi gimnazijami in konzorcijskimi partnerji razvili, preskušali in uvajali modele, ki bodo omogočali učinkovito umestitev kompetence podjetnost v gimnazijski prostor in s pomočjo katere bodo gimnazije celostno razvijale kulturo podjetnosti v povezavi z medpredmetnostjo in sodelovanjem z okoljem. Ali je možno uskladiti šolska merila vrednotenja učnega izdelka? n a Zavodu r S za šolstvo poteka razvojna naloga, katere namen je preskusiti možnost usklajevanja meril učenčevih ali dijakovih izdelkov na državni ravni. učitelji geografije, ki sodelujejo pri razvojni nalogi, so se na delovnem srečanju odločili za risanje zemljevida. n astalo je 400 različnih zemljevidov, s katerimi so zaznali kartografske sposobnosti in domet mladih. Zemljevide so razvrstili v skladu z merili, ki so si jih zadali učenci in dijaki sami. n a delavnici, ki je bila 28. novembra v ljubljani, so predstavili izdelke in ugotavljali, ali je možno za risanje zemljevidov, ki je v učnih načrtih za geografijo Naslovnica kataloga k ako biti podjeten pri pouku geografije, so razmišljali že pred dvajsetimi leti. Podjetnost podjetnostni pouk v srednji šoli je petletni evropski projekt, v katerega je vključenih 70 gimnazij in univerza v m ariboru, univerza na primorskem, Šola za ravnatelje, institut j ožef Stefan, Gospodarska zbornica Slovenije in d ruštvo Humanitas. vodi ga Zavod r S za šolstvo. k oordinator projekta z akronimom podvi G je dr. a nton polšak. Učenci in dijaki pogosto svoje znanje pokažejo z narisanim zemljevidom. 7 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno opredeljeno kot temeljna veščina, uokviriti v enotna, splošna in univerzalna vrednotenjska merila. Dejavni pristopi k preprečevanju onesnaževanja prsti v Sloveniji so svetovni dan tal – 5. december – obeležili pod naslovom Fao: »d ejavno preprečuj onesnaževanja tal« (»Be the solution to soil pollution«). osrednji dogodek je bil na a genciji r S za okolje, in sicer srečanje s predavanji Tla Slovenije: geokemično ozadje in zgornja meja naravne variabilnosti kemičnih elementov, Standardi kakovosti tal v povezavi s prehajanjem potencialno nevarnih snovi v prehranjevalno verigo, primernost tal z naravno povečanimi koncentracijami niklja za pridelavo hrane, o nesnaženost živil iz Slovenije s strupenimi elementi in vpliv na zdravje, d ejavnosti, povezane s stanjem tal z vidika onesnaževanja, predstavitev plakata »o nesnaženje tal – skrita nevarnost«. po predavanjih je potekala razprava udeležencev. okroglo mizo z naslovom: uvrščanje negradbenih trajnostnih ukrepov v načrt urejanja porečij s poudarkom na protipoplavni varnosti in primeri dobre prakse. o krogla miza je omogočila razpravo vladnih in nevladnih organizacij o trajnostnem upravljanju z vodo v okviru evropskih direktiv. uvodni pogled na trajnostno upravljanje z vodami so pripravili peter Frantar, Simon Zajc, mojca d olinar, Tomaž prohinar, l idija Globevnik, milan k obal, j anja k ramer Stajnko in voditeljica valentina Brečko Grubar. večina govorcev je omenila in tudi podprla vzgojno-izobraževalne dejavnosti, ki jih za šole pripravlja k omisija za hidrogeografijo, še posebej postavljanje tablic o visokih vodah, ki poteka skupaj z a gencijo r S za okolje. Več kot polovica udeležencev predavanj je bila z izobraževalnega področja. Trajnostno urejanje porečij k omisija za hidrogeografijo Zveze geografov Slovenije je 22. novembra v dvorani Zemljepisnega muzeja v ljubljani pripravila Omizje hidroloških uvodnih govorcev Učitelji geografije na strokovni ekskurziji na Balkanskem polotoku učitelji geografije so v času jesenskih počitnic obiskali madžarsko, r omunijo, Bolgarijo in Srbijo. r aziskovali so panonsko in v laško nižino, k arpate, r ilo, pirin, r odope in Balkan. o gledali so si glavna mesta, delto d onave in Črno morje. v r omuniji so obiskali gimnazijo Scoala Gimnaziala “George c osbuc” Sighetu marmatiei, v Bolgariji pa d ružboslovno gimnazijo c irila in metoda v k azanlaku. pridobljeno znanje bodo učitelji uporabili pri pouku. e kskurzijo je pripravila mariborska območna enota Zavoda r S za šolstvo. 8 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno Krepitev sodelovanja med šolami in Ministrstvom za okolje in prostor v ljubljani je na a genciji r S za okolje 8. oktobra potekalo delovno srečanje za krepitev sodelovanja med šolami in ministrstvom za okolje in prostor. udeležence sta pozdravila mitja Bricelj, v imenu mop , in k lemen Bergant, v imenu ar So . učiteljem so bili ponujeni možnosti za tesnejše sodelovanje med šolami in nabor projektov in dejavnosti, ki se vključujejo v šolske programe, jih dopolnjujejo in oskrbujejo z učnimi gradivi. a na k ambič je predstavila delovanje Savskega parlamenta, mitja Bricelj je povabil k sodelovanju v nagradnih natečajih, Florjana u laga in peter Frantar ste kronološko in razvojno orisala zanimivi in učinkoviti projekt v isoke vode, v katerem je doslej bilo postavljenih več kot 50 tabel. n ataša mrak je prikazala na letošnjem Blejskem vodnem festivalu nagrajeni film o Š Bohinjska Bistrica. Vloga in pomen geologije v formalnem izobraževanju v okviru tedna univerze v ljubljani sta oddelek za geologijo n TF in Slovensko geološko društvo 5. decembra organizirala posvetovanje z naslovom »v loga in pomen geologije v Udeleženci ekskurzije pred parlamentom v Bukarešti Mitja Bricelj poskuša vzpostaviti tesnejše povezovanje šol in MOP. formalnem izobraževanju«. posvetovanje je bilo namenjeno razpravi o tem, kakšna je vloga geologije pri izobraževanju v predšolski vzgoji, osnovni in srednji šoli, predstavljen pa je bil razvoj izobraževalne geologije na Slovenskem. n a posvetovanju so petra Žvab r ožič, matevž n ovak, mojca Bedjanič, Tomislav popit, r ok Brajković in mihael Brenčič prikazali rezultate različnih projektov in učinkovitih didaktičnih pristopov Skupine za popularizacijo geologije. med predstavitvami in po njih je potekala razprava vseh sodelujočih; tu in tam tudi polemična, saj so bile osebne pa tudi empirične izkušnje udeležencev o vključenosti geoloških vsebin v pouk različne. Matevž Novak, predsednik slovenskega geološkega društva, je predstavil dejavnosti in publikacije, ki jih društvo pripravlja za izobraževalne namene. 9 GeoGrafija v šoli | 1/2019 aktualno