Glasneje in glasnejese razlegajo od ;ela do sela, od mesta do vasi glasovi po lagodejnem in vse oživljajočem miru. Zavlada naj pa tudi sloga in prava med strankanii in kulturnimi na?mvami istega naroda, saj je še vedno ejmičen laitnski rek: concordia magnae es crescunt, discordia maximae delebunur. Mir naj zavlada tudi na šolskem pou. Podajmo si vzgojitelji mladine na tem roprišču roke in se pripravljamo že seaj za veliko delo, ki nas čaka po vojni. )a nastopimo združeni in složni v skuplem delu za srečno, veselo in veliko boiočnost svojega naroda. Če hočemo podeliti šoli krepak razoj in mir, ki ga tako zelo potrebuje, se tioramo vprašati, kaj je bilo v minulem iasu povod strastnim bojem za šolo, kaeri so obojestranski mirovni pogoji in kaj iaj bo poroštvo trajnega miru. Boj za šolo se je začel v naši državi nega dnc, ko je cesar Franc Jožef I. sankioniral novi šolski zakon. Priprosto ljudstvo ii hotelo dolgo vrsto let izprevideti koriti, ki jih mu nudi dobro urejena Ijudska ola in le neradi z nevoljo so gledali bla- godejno in lepo vzpevajočo in napredujočo napravo. Zavedni in za napredek vneti učitelji so šli svojo pot, premagali velike težkoče in vztrajno odstranjevali zapreke, ki so jih jim zastavljali nasprotniki. Odpirali so ljudstvu oči, ki je polagoma uvidevalo, da ni dosti, da zna qlovek samo brati, pisati in računiti, da so za življenje potrebni šc drugi nauki. Sedanja vojna še bolj potrjuje naše vojake v tem in vrnili se bodo iz strelskih jarkov v svoja domovja v trdnem prepričanju, da so potrebni tudi tisti nauki, zoper katere so bili nasprotniki nove šole. Naša sedanja šola je vir moči, ki se je posebnp obnesla v sedanji svetovni vojni; nasprotno pa moramo iskati neuspehe naših sovražnikov na bojnern polju v manjši Ijudski izobrazbi, v nevednosti ljudskih rnas. Še silncjša bi bila naša moč, ako bi bili vsi avstrijski narodi na isti stopnji izobrazbe, na enaki stopnji narodnega gospodarstva. Opozorili smo samo na nekatera bojna sredstva, ki so se jih posluževali vedno in vedno nasprotniki sedanje šole takoj v nje začetku. Med slovenskim učiteljstvom je bilo že takrat nekaj bojevnikov, ki so pogumno vihteli meč v obrambo stanu in nove šole, a večina je stala brezbrižno ob strani. Šele po ustanovitvi naše »Zaveze« so se spremenile razmere. Nastopili so možje v našem stanu, ki se niso pustili pritiskati ob steno, ter niso trpeli, da bi bil kdorkoli omalovaževal uspehe trpkega učiteljskega dela. Ponosni so bili na svoj stan in se zavedali, da so potrebni kulturni delavci, na katerih ramah sloni blaginja in bolja bodočnost slov. naroda. Krepko jih je podpiralo v tem boju naše glasilo »Uč. Tovariš«. Nismo izvali boja mi, braniii smo se