40 slovenskega vokala zagotovo doživelo največji (mednarodni) ugled. Tudi zato so umetnici in pedagoginji K. Šilec že doslej povezovanja in navezovanja, gradnje in nadgradnje pripomogli k številnim sicer povsem umetniškim dosežkom – koncertom, posnetkom in izdajam na elektronskih nosilcih zvoka in slike. KARMINA ŠILEC (roj. 1967 v Mariboru) je zborovodkinja in pedagoginja. Leta 1990 je diplomirala na glasbeni akademiji v Zagrebu. Doslej jo zaznamuje delo umetniške voditeljice in di- rigentke doma in v tujini uveljavljenega zbora Carmina Slove- Franc Križnar franc.kriznar@siol.net Karmina Šilec: Nolite tacere Knjiga Nolite tacere = Prevedeno v glasbo Karmine Šilec, ki je izšla leta 2012 pri Carmia Slovenica v Mariboru, je pravzaprav o »njenem« zboru. Gre za zapise (dosedanjih) izvirnih, vrhun- skih, raziskovalnih pristopov v glasbi in scenskih umetnostih in prinaša številna in vznemirljiva poglavja z naslovi, kot so npr. Božji dar, Magične kretnje, Skoki v višino, Antidepresivi kra- lja Savla, Nekdo v drugem času se nas bo spominjal, Krastača za zajtrk idr. V navedenih besedilih so zbrane misli, povezane z ustvarjanjem glasbenega kolektiva, motivacijo, inspiracijo, zgodovino vokalne glasbe in drugimi temami, ki so pomemb- ne za avtoričino glasbeno in pedagoško delovanje. Nolite tacere zajema umetniški kredo, metode in tehnike vodenja umetni- škega korpusa ter ustvarjalne pristope, ki žanjejo uspehe po vsem svetu. Knjiga tako odraža njeno unikatno umetniško prakso in prinaša globlji uvid v materijo, v ozadje vsega, kar je Carmina Slovenica. Besedila, zbrana v knjigi, so nastala v dalj- šem časovnem obdobju in so avtorici služila predvsem kot raz- mislek o temah, ki jih je kasneje postavila na glasbenogledališki oder, in o temah, ki so pomembne za njeno umetniško delo. Nekatera med njimi so že bila objavljena v drugih strokovnih in poljudnih publikacijah pri nas in v tujini, spet druga so bila doslej samo podlaga za predavanja, nekatera pa so pospremila izvedbe marsikaterih projektov dirigentke in zbora v njihovih programskih knjižicah. Vse to je v vsej dosedanji zgodovini 41 Ocene zen / Mentalna nabrušenost, Skoki v višino / Motivacija poganja naše vedenje, Igra izrazov / Komunikacijski pretoki, O Branku Rajštru / Od šivanke do avtomobila, Nobena ljubezen ni napaka / Gospel in juha v metodistični cerkvi revne četrti, Parade / Mo- žgane dobil po pomoti, zadostuje mu hrbtenjača, Antidepresivi kralja Savla / Pomoč z umetnostjo, Slow Listening / Počasi!, Ta zbor je nekaj posebnega / Iskanje sebe v prostoru med ustvarjan- jem umetnosti in vzgojo z umetnostjo, Moč zvoka odstranjuje zobne obloge / Odkrivanje duha v zvoku, Pesmi temnega sme- ha / Arhetipska avantura, Sentimental Journey / Od koračnice do svinga, Nekdo v drugem času se nas bo spominjal / Glasba skladateljic redovnic, Pomembno je biti devica / Mala himenolo- gija, Bolečina / Komu potok solz ne lije, China Town / Kitajska impresija, Urok / Sodobna glasba za mlade glasove, Donne in musica / Hčerke, sestre, žene, ljubice, učenke, Orpheon / Petje, moškost in možatost, Firer / Etnična zborovska glasba, Non tacet / Ženski glas je nespodoben, Choregie / Garnirana glasba ali kaj več, Krastača za zajtrk / Umetniki so srečni ljudje, ki so za svoje prostočasne dejavnosti celo plačani in Prošnja za besede / Božji dih. Na koncu sledijo še viri in literatura, česar se je v vseh teh (uspešnih) umetniških letih avtorice K. Šilec nabralo kar nekaj. Ob tej priliki (ljubljanska predstavitev je bila 14. januarja 2013 v Kinoteki) smo si lahko ogledali dokumentarni film o Karmini Šilec in njenem (pevskem) fenomenu Carmina Slovenica, ter prejeli brošuro in DVD enega od njenih prejšnjih projektov Placebo / Komu potok solz ne lije. Gre za scenski koncert v šti- rinajstih slikah, spet v konceptu, režiji in sceni K. Šilec (2012). Zanj je avtorica pripisala še moto: Eia Mater, fons amoris! – Pozdravljena, Mati, vir ljubezni! Neizogibnost smrti človeka premaga tako, da na njeno mesto – na mesto smrti in mišljenja – postavi materinsko ljubezen. Ljubezen, ob kateri je celo božja ljubezen zgolj neka ne vselej prepričljiva izpeljanka; materinska ljubezen kot prvotno zatočišče, ki zagotavlja preživetje. Na me- stu tesnobe, ki mu pravimo ljubezen, se vzpostavi reprezentacija materinskega. /…/ Meditacija, inspirirana s temo trpljenja Ma- rije, Jezusove matere, med njegovim križanjem in srednjeveškim besedilom Mati žalostna je stala. Dveurna predstava, ki je na DVD priložena kot posnetek nastopa (13. jan. 2012 na festi- valu Choregie) v okviru evropskega leta kulture Maribor 2012, prinaša glasbo ali neke vrste kompilacije več glasb skladateljev G. B. Pergolesija, J. S. Bacha, J. Cooperja, A. Vivaldija, P . V asksa, G. Bryarsa, K. Šilec, T. Waitsa (prir. M. Ptaka) idr. in številna besedila, kajti tudi v primeru Placebo gre spet samo za še eno novo »provokacijo«, glasbeno gledališče, ki je v teh in takih primerih nekako totalitarizem izvajalcev nad nekaterimi odr- skimi glasbenimi elementi; seveda sta petje in igra (na odru) spet v ospredju. nica, ustanovljenega leta 1989, ter ansambla Kebatola. V svoje projekte uvaja inovativen koncept, vključujoč glasbo, gib, igro in druge odrske elemente. Navajamo nekaj tematsko zaokro- ženih konceptualnih projektov: Scivias, Vampirabile, Spixody, Stripsody, Slovenski zvoki, Iz veka v vek, Drum cafe, Balkanika, Adiemus, CS Light, Rusalke, Americas, Zvoki Azije, Na juriš in the mood, Musica Inandita, Placebo idr. Vsa dela so bila večkrat izvedena na mnogih koncertih doma in na mednarodnih festi- valih ter predvajana na mnogih televizijskih postajah. K. Šilec gostuje na mednarodnih festivalih in tekmovanjih, je članica strokovnih žirij in umetniških svetov, pa tudi predavateljica na pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru. Posnela je več zgo- ščenk (Drumlca, Sledimo soncu, CM, Placebo, Na juriš in the mood idr.). Je nagrajenka Prešernovega sklada (2001). Zadnjo knjigo K. Šilec so poleg avtorice, ki je prispevala tudi opremo za oblikovanje, pomagali spraviti na svet še lektorica Metka Damjan, »predbralec« Mitja Gobec, Rudi Uran, ki je opravil prelom in oblikovanje, fotografije pa so prispevali Dori- an Šilec Petek, Iztok Bolčina, R. Uran, Dejan Bulut, nekaj jih je tudi iz arhiva CS. Knjiga je izšla v nakladi 500 izvodov, natisnila jo je tiskarna Dravski tisk. Že iz kazala je mogoče potrditi tudi poudarjeno na predstavitvi knjige: Fluid / Je lažje? Je težje?, Na- sproti / Ustvarjajoč v svobodi, ki jo omogoča položaj, ko si le ob strani velikih glasbenih dogajanj, Otrok umetnik / Pravica otroka je, da je umetnik, Božji dar / Estetska morala, Praslovenščina / Naša kulturna identiteta je zmedena, Si gledal / Tenkočuten pre- plet glasbe in giba, Magične kretnje / Oblikovanje kolektiva, Kai- Karmina Šilec: NOLITE TACERE; 27 evrov (prodaja po spletu; ocena knjige)