22 „DOM IN SVETi' 1889, štev. 1. O Spiritizmu. Kritična (Piše dr. J ^J||ipsko mesto je videlo že marsikaj ^pposebnega in zanimivega. Morilne ž vojske, velike semnje, svetovne slave učenjake in — čarovnike. Dne 5. maja leta 1878 ob 4 uri in 25 minut popoludne so sedeli trije možje, vseučiliška profesorja ZoUner in Hoff-mann in gospod Slade, znani spiritist, okrog mize v sobi Zollnerjevi. Solnceje sijalo skozi okno na mizo. Na mizi so ležale nove tablice in dve škatljici. Ti dve škatljici sta bili iz papirja. Ne samo zaprti, ampak tudi oviti s papirjem in zalepljeni sta bili tako, da ni bilo mogoče škatljice odpreti, ne da bi se bil raztrgal papir. V večji škatljici je bil jeden nemški tolar, v manjši pa sta bila dva denarja nemškega drobiža. Profesor Zollner pa sam ni vedel za letnico in kakovost denarja, ker je bilo vse že nad pol leta tako zavito in zaklejeno. Ko tako pri mizi sede, vpraša g. Slade, čemu sta škatljici nastavljeni. Sedaj razloži profesor Zollner Slade-u svojo misel, naj poskusi duhove, ali morejo iz zaprtega prostora kaj odnesti. Slade prikima, gospodje podajo drug drugemu roke, da so vse sklenene v »verigo« in Slade porine tablico z roko na pol pod mizo. Kar se zasliši črkanje črtalnikovo po tablici, in Slade izgovori te besede: »I see ¦— see five and eighteen hundred seventv six« — jaz vidim 5 in 1800 in 6 in 70. »Nihče izmed nas ni vedel, tudi Slade ne, kaj pomenijo te številke. Ko še ugibljemo, slišimo nekaj trdega pasti na tablico, katero je še držal Slade pod mizo. Hitro prinese na mizo tablico in glej, tu na tablici je ležal nemški tolar za pet mark z letnico 1876. Se ve da sem hitro pograbil in tresel škatljico, pa bila je prazna in čisto nič poškodovana. Prav tako sta prišla iz male zaprte in zaklejene škatljice na svetlo ena nemška desetica za 10 pfenigov in jeden nemški študija. . Janežič.) krajcar za dva pfeniga in po isti poti noter v zaprto škatljico dva črtalnika, ki sta še ravnokar ležala na tablici.« Kaj porečete k temu? To je izmišljeno, utegne si kdo misliti, a imamo za priče same učene gospode profesorje, ki se ne dajo kar tako slepiti, in da si nismo tega izmislili, porok je Zollnerjeva knjiga »Wissenschaft-liche Abhandlungen«, Bd. III., Leipzig 1879, str. 334—339, ki to popisuje. Razlagati si gospodje sami niso znali tega, kar so videli, a slutili so neko skrivnostno moč, ki vse to dela. Slade je pripisaval vse to svojim »špiritom« ali duhovom in sebi le nekako posredovalno ulogo. Mi pa si sodbo pridržujemo do konca svoje razprave, v kateri bomo natanko prevdarili spiritistiške pojave in razne nazore o teh pojavih. Spiritizem je latinsko-slovenski izraz, izpeljan iz besede: spiritus, kar pomeni po naše: duha in dušo. Spiritizem se peča z duhovi ali dušami; kakovo je to pečanje, bomo kmalu videli. Toliko lahko kar povem, da ne govori o duhovih ali dušah, kakor bogoslovska veda, tudi tako ne, kakor dušeslovje ali psihologija pri modrijanih; spiritizem gleda le poglavitno na to, v kaki zvezi so med seboj živi ljudje in duše rajnih ter drugi duhovi, in kako občujejo. Kaj nam sv. vera o tem pravi, to je vsem dovolj znano. Kadar umre človek, loči se duša od telesa. Telo ostane na zemlji, duša pa gre k sodbi. Sodba je natančna, pa pravična. Nedolžne duše pridejo precej po sodbi v srečno bivališče — nebesa, duše, ki niso do cela čiste, čistijo se v vicah, duše s smrtnimi grehi trpe najhujše večne kazni v peklu. Vera nas tudi uči, da smo z dušami in angelji v nebesih, kakor tudi z dušami v vicah v tesni zvezi, ne pa z dušami, ki so v peklu. O Spiritizmu. (Kritična študija.) 23 Spiritizem pa s tem ni zadovoljen, kar vemo iz vere, on hoče in skuša več izvedeti in trdi možko, da tudi res več ve in bolj tesno občuje z duhovi in dušami, kakor navadni ljudje. Pri tem delu in opravilu bomo spiritiste zasledovali in opazovali in svojo sodbo iz-rekavali o tem počenjanju po dobrem prevdarku. Ta zabava je zanimiva, in trud se splača obilno : premagavši prva, bolj suha opazovanja, pridemo med razvneto družbo spiritistov, kjer ne more biti nikomur dolg čas. Gledali bomo prizore, — komaj povem že tukaj, kako raznovrstne, vesele, žalostne, resne, šaljive itd. Kdor hoče priti med spiritiste, v njihovi družbi občevati in z duhovi pogovarjati se, mora se za to pripraviti, ker bi mu sicer utegnilo škodovati. Vse je skrivnostno tam med spiritisti, vse čarobno in polno duhov, in vsakdo mora trden biti, da mu kje ne spodleti. Trdno podlago si hočemo vstvariti tudi mi, predno vstopimo v spiritistovske kroge. Stvarnik in stvari. Vse, kar je in živi na svetu, vse to je delo stvarnikovo; to resnico namspričujeta vera in pamet. Stvari so po svojem bistvu in po svojih lastnostih take, kakoršneje Bog hotel stvariti, vse je odvisno od stvarnika, nič od stvari. Vsaka stvar ima določen delokrog in gotove zakone za delovanje. Razločevati moramo med razumnimi in brezumnimi stvarmi. Brezumne stvari se ravnajo neizogibno po naravnih zakonih, ki so vtisnjeni v njihovo bistvo, in nikdar ne morejo same iz sebe delovati drugače, nego po zakonih. Razumne stvari imajo tudi take zakone za delovanje v svojem umu, zapisani so v pamet. Pa ti zakoni nas ne silijo, ampak le vabijo. Razumna stvar spoznava po svojem umu, kako naj ravna, da bo prav; a more pa tudi drugače ravnati, ker je prosta. Volja božja, večna postava, je najvišje in zadnje vodilo. To vodilo pač sili ali primorava brezumne stvari, ker morajo tako delati, kakor hoče Bog in ne morejo se tega ogniti. Razumne stvari pa sili le posredno, to je: ako spolnjujejo voljo stvarnikovo, dosezajo svojo srečo, ako je nečejo spolnjevati, pridejo v že prej znano nesrečo. Izbirajo pa same, kar hočejo. Pri končni obravnavi ali sodbi gotovo prejme vsak svoje plačilo. Taka je razmera med stvarnikom in njegovimi stvarmi. Stvari pa so tudi med seboj v lepem rednem razmerju, tako da nižje služijo višjim, višje pa vodijo nižje do zadnjega smotra. Razlika ta se jasno vidi pri stvareh in ta razlika je pogoj redu in razvoju. Obče znana je delitev stvarij v tri naravna kraljestva: rudninstvo, rastlinstvo in živalstvo. Vsaka teh vrst je na dalje prečudno lepo in umetno razdeljena, da, cela narava je krasno delo modrosti božje. Človek ne stoji v nobeni teh vrst, ampak nad njimi, ker je venec stvar-jenja in gospodar vsem stvarem. To veliko prednost ima, ker nosi v sebi duha z umom razsvetljenega. Tako veže človek in jedini v sebi, ker je iz duše in telesa, dva velika reda razumnih in brezumnih stvarij. Stvari po svojih močeh. Ko smo bili še otroci, poznali smo le toliko sveta, kolikor se ga vidi izpred domačega praga, in poznali le toliko rečij, kolikor nam jih je prišlo pred oči in v roke pri igrah. Tedaj nas je močno zanimala vsaka večja skala za brdom, vsako novo drevo v gozdu, vsak krokar in kljunač. Kadar smo s stricem ali bratom hodili po goščavah, kako je bilo to vse slovesno, praznično! Tam glej dolinico: mogočne smreke rastejo visoko proti nebu, vse tako skrivnostno šumi in vrši po vejevju. Tla so vsa z mehkim mahom pregrnena, polumrak je in vsaka stopinja ima svoj glas med drevjem. Lepo je — ne, strašno je — tudi ne, čarobno je: da, tako je v taki dolinici. Kako pa nam je bilo pri srcu? Slišali smo sicer peti sekiro, ali šumeti listje pod grabljami, in strah nas ni bilo, saj bi bili lahko doklicali v sili po- 24 „DOM IN SVET." 1889, štev. 1. moči: a bilo nam je vendar drugače pri srcu, nego doma na vrtu pod hruško ali jablano. Te visoke smreke, ta hladni zrak, ta mehki mah, ta skrivnostni mrak, vse to je mogočno tiščalo nam na srce. Veje so se zibale, in solnčni žarek je sem ter tja šinil do nas in zazdelo se nam je, da je pogledal gozdni duh izmed vej. Srpo gledamo, sapo zadržujemo, nekaj vidimo, giblje se, svetlo gleda, premika se med temnimi vejami. — Kaj je neki ? Lepa veverica je, — oh in še druga pri njej. Res, nehote človeka vleče, da si misli v naravi razna bitja, ali vsaj razne, a čudne, posebne moči, katerih še ne pozna do dobra. V istini pa takih nadnaravnih močij v stvareh samih ne more biti. Pre-vdarimo! Samo po sebi se umeva, da so vse moči v stvareh od Boga. Kolikor močij je vsaka stvar od stvarnika dobila, toliko jih ima, ne več ne manj. S temi naravnimi močmi dela stvar in delo ne presega močij. Človek je tudi stvar božja, ima res lepe darove in moči od Boga in prav izredna dela more zvrševati, vendar tudi njegova dela ne presegajo njegovih močij, ker čin ne more biti večji kot vzrok. Človek ima razum, spoznava naravne moči po drugih stvareh, zbira, druži je in sebi v prid obrača, saj je on postavljen čez stvari, da mu služijo. Kolikor bolj napreduje v spoznanju, toliko bolj more naravne moči drugih stvarij sebi v prid obračati. Vse nove iznajdbe v mehaniki ali strojih, fiziki, kemiji, — vse te odkrivajo nove 5> &Šfl *• ^Ifffiffed raznimi dobami v življenju ^omikanega človeka ni nobena $ osodnejša od one, v kateri stopa iz »šole v življenje«, kakor pravimo na- naravine moči in kažejo, kako naj je rabimo. Koliko znajo ljudje v našem času, česar pred sto leti niso znali! N. pr. železnica, telegraf in telefon, sploh uporaba elektrike in magnetizma itd. Ali poznajo naši naravoslovci že vse moči v naravi? Ne vseh, ne vsestransko — ne natanko. Zato smemo še prav lepih novih iznajdeb pričakovati, na katere zdaj še misliti ne moremo, in takrat se nam bo zdelo čisto naravno, kar še danes občudujemo. Napredek ta se vrši vedno. A skoraj gotovo tudi najučenejši ljudje v najbolj razsvetljenih časih vseh naravnih močij ne bodo mogli niti spoznati niti rabiti. Ko bi pa kedaj tak čas prišel in bi narasli naravni vedi: fizika, kemija do vrhunca, ako bi celo do pičice povedali, koliko močij ima narava, koliko premore sama po raznih naravnih zvezah in spojinah, tedaj bi poznali vse naravine čine ali pojave. Vse pa, kar bi se ne zlagalo s temi zakoni, česar bi te moči ne premogle, razglasila bi taka veda kar odločno in jasno za čeznaravne čine. Ako tudi nikdar ne pride tisti srečni dan za naravne vede, da bi poznali vse naravine sile in moči, vse zakone in zveze, vendar je gotovo, da imajo te moči določene meje, da so končne, odmerjene, da te meje in mere ne morejo prekoračiti. Onkraj te meje ne morejo biti in delovati naravna bitja. Kaj pa je onostran te meje? Božja vsegamogočnost. Ta podlaga je trdna, gotova in varna, in s tega stala bomo gledali, merili in sodili spiritizem in njegova dela. (Dalje.) vadno. Pri tem pomeni beseda »šola« vse vzgojevanje, katero smo prejeli od drugih ljudij, a »življenje« nam pomeni samostojno, lastno in zavedno naše delovanje, ko stojimo tako v človeški družbi, kakor stoje drugi naši vrstniki. Komu Šola in življenje. (Piše dr. Fr. L.) 44 „DOM IN SVETI' 1889, štev. 2. O spiritizmu. Kritična študija. sy§|tpiritisti se radi zavijajo v ^skrivnostno temo, kjer se vsaka «F reč čudnejša kaže, kakor je res; pa to nas ne sme motiti pri opazovanju in pri sodbi. Postavili smo se na trdna tla znanih in gotovih naravinih zakonov in teh ne zapustimo drugače, kot prisiljeni po razlogih. Načelo naše je to-le: Vse, kar se zgodi in pojavi v okviru vidne narave, razlagamo po znanih zakonih naravinih. Spiritisti žive in delajo z drugimi ljudmi vred v tej vidni naravi, zato bomo tudi njihova dela in -»čudeže« sodili po tem načelu. Tako oboroženi smemo lotiti se spiri-tistovskih »čudežev«, kolikor smo pozve-deli o njih iz najboljših virov. A stojte! doni nam nasproti ugovor spiritistov: »s takimi pogoji se ne spuščamo z vami v nobeno občevanje in nobeno razpravo. Tako dobro, kot kdo drugi, poznamo tudi mi naravine moči in naravine zakone — poglejte le na našo družbo, ki šteje med svoje ude može učenjake prve vrste! — in vendar smo prepričani, da spiritizmu lastnih prikaznij ne provzro-čujejo znane naravine moči po dokazanih zakonih, ampak v spiritizmu delujejo višje moči, po čeznaravnih zakonih. Na kratko rečeno: tega, kar se med nami spiritisti godi, ne delajo ljudje, ampak duhovi.« Kaj sedaj? — Radi ali neradi se moramo udati, da jemljemo tudi duhove v poštev — že zaradi nepristranske sodbe — toda sami bomo strogo določili, kaj je v tem smislu mogoče in kaj ni mogoče. Vidni in nevidni svet. Trojno kraljestvo v naravi s človekom vred je vidni svet. Ta svet nam popisujejo razne vede. (Piše dr. J. Janežič.) (Dalje.) neko Čudovitno mnogovrstne in mnogo- brojne so stvari vidnega sveta, vendar sega stvarstvo še čez meje tega sveta. Poleg vidnih stvarij so še druge stvari: nevidne in nevidljive — duhovi, in celo to družbo imenujemo kraljestvo duhov ali nevidni svet. O nevidnem svetu nam je tudi nekaj znanega, če prav ne toliko, kot o vidnem stvarjenju. Kdo nam pa more o kraljestvu duhov kaj izvestnega povedati ? Pamet in raz-odenje božje. Pamet ima pri tem delu težko nalogo. Zavira jo telesna snov, in zato ne more v to kraljestvo jasno gledati, ampak gleda le nekako tako, kakor gledamo zjutraj solnce skozi meglo. Poskusimo ! Človek stoječ v prosti naravi ima pred seboj in nad seboj razne stvari: kolika je vrsta stvarij od drobnega peska do nebeških teles, od neznatnega mahu do košate lipe, od šibke trave do vitke jelke, od revnega črviča do mogočnega leva, od nerodnega krta do brzega jelena in še višje gori do človeka. Pamet spozna, da v tej vrsti je človek najvišje bitje; a tu ne more še obstati. Še dalje se hoče vspenjati in tu pride do breztelesnih bitij — duhov, dokler ne pride do najpopolnejšega duha — Boga. Tako daleč se vspne naš razum v nevidni svet, a gotovo in razvidno ne more naš razum sklepati, da so in ka-kovi so duhovi. Tu nam pomaga razodenje. Iz tega vira izvemo nezmotljivo gotovo, da je Bog ustvaril poleg vidnih stvarij celo množico nevidnih duhov ali angeljev. Drugo preimenitno resnico spoznavamo iz razodenja, da sta duhovni in vidni svet v tesni zvezi. Kdo ne ve, kaj so angelji varuhi! Razodenje nam tudi odkriva, da so bile vse stvari dobre ustvarjene, in da so angelji — v stvarjenju sicer dobri O spreiTiZMU. (Kritična študija.) 45 — pohujšali se sami, ker so se prostovoljno uprli Bogu. Ti pohujšani angelji so hudobni duhovi. Ti imajo po svoji naravi bistrejši razum, nego ljudje, imajo prosto voljo, pa le v slabo stran delujejo v pri-rodi in le z naravinimi močmi, in vse, kar store, je namenjeno očitno ali prikrito v kvar nravnemu redu ali božjim naredbam. — Kaj pravi nauk spiritistov o duhovih? Pojavi, ki se vidijo med spiritisti. Preselimo se v mislih čez širno morje atlantsko in stopimo na suho v najlepšem in največjem mestu »novega sveta«, v New-Yorku. Sprehajaj e se po ravnih, širokih ter krasnih ulicah pridemo pred veliko trgovsko hišo z napisom: Li-vermore.1) Poslopje je velikansko in vse kaže na bogastvo posestnikovo, ali videti je, da se je žalost vselila v te prostorne hrame. Vsa vrata v bogate zakladnice in vabljive prodajalnice so zaprta in okna v hiši s črnimi zavesami zakrita. V prostorni dvorani leži na odru ljubljena žena bogatega trgovca Liver-more-a, mlada gospa Estella. Ko je čutila bolna žena, daje smrtna kosa nastavljena, vzela je slovo od žalujočega moža; misel na ločitev — večno ločitev — vsekala mu je globoke rane v ljubeče srce. Trdne vere v neumrjočnost človeške duše jima je nedostajalo, a. da si vsaj nekoliko tolažbe napravita, obljubi umirajoča Estella svojemu možu, da bo dala znamenje po smrti, če bo njena duša še živela drugo življenje. Mož hvaležen, pritisne mrzlo roko svoje drage žene k ustnicam, in ona izdihne svojo dušo .... jeseni leta 1860. Livermore ni mogel pozabiti svoje umrle žene; otožen in pobit je pohajal po tihih zapuščenih dvorih, iskal je vedno svoje rajne soproge in njena obljuba, da se mu razodene po smrti, ni mu več šla iz spomina. Ta globoka in vstrajna tuga je načela njegovo zdravje, in hišni zdravnik dr. Gray mu je na-svetoval izpremeniti življenje na potovanju po svetu. V spremstvu tega svojega zdravnika dr. Gray-a pride na Angleško ]) Perty, der jelzige Spiritual. sir. 135. si. in tukaj obiskuje sednice pri gospej Jencken ; akoprav nista verjela ne on, ne njegova rajna žena spiritistom. Pri teh sednicah je doživel Livermore marsikaj novega, a o svoji umrli Estelli ni dobil nobenega znamenja. V štiriindvajseti sednici 14. sušca 1861 pa se prikaže zmeden obris človeške postave, ki se je premikala, in tri dni pozneje dobi to-le vest: »Vem, da se ti moram pokazati. Pridi spet jutri večer. Zapri okna in vrata, da se-prepričaš za gotovo sebi in drugim v korist.« Drugi večer se zbero v sednico, ugasnejo plinovo luč in precej se zaslišijo besede: »Tukaj sem, kakoršna sem.« Za temi besedami se pokaže svetla krogla s prasketajočim glasom, in iz te svetle krogle se razvije polagoma človeška glava v pajčolan zavita. Nekoliko tre-notkov pozneje je Livermore spoznal obraz Estellin. Teden dni pozneje se je videla polna njena postava skoraj pol ure dolgo; kar začne rositi na prisednike, in duh pove s trkanjem, da v izpremenjenem vzduhu ne more več ostati. Naslednje večere se je prikazovala Estella še večkrat, navadno ogrnena z valovito haljo svetlobele tančice v an-geljski lepoti, tako, daje sam Livermore menil, da kaj tacega gledati ljudem na tem svetu ni dano. Zvečer 17. julija se je prikazala Estella s krasnim šopkom v roki, tudi prsi in vrat je imela v vijolice povite. Začuden jo vpraša soprog, od kod dobiva te cvetice, in ona mu pove, na onem svetu je vse podobno temu zemeljskemu kraju, tudi pri njih imajo vrtov in cvetic na izbiro. Zadnjikrat se je Estella pokazala svojemu soprogu 2. aprila 1866. Livermore seje mudil šest let na Angleškem in je obiskal več kot dvesto sednic pri gospej Jencken, rojeni Kati Foxovi. Ta prizor sem postavil na prvo mesto zato, ker nam kaže duhove prav v vidni prikazni — materijalizacija ali usnova imenovani, kar sami spiritisti v največji čudež štejejo, in ker se je vse to godilo pri osebah, koje lahko začetnike novega spiritizma imenujemo. Novi spiritizem, to dete skrivnostno, rodil se je na svet tistega znamenitega 46 „DOM IN SVET!' 1889, štev. 2. leta 1848. Zagledal je luč sveta v Hy-desville pri New-Yorku. V tem mestu je živela metodiška *) družina Foxova, poleg očeta in maLere je štela še dve mladi hčeri Lejo in Katarino. V Foxovi hiši so culi domači večkrat trkanje po stenah, vratih in druzem pohištvu. S časom se tega skrivnostnega trkanja privadijo, prvi strah jih mine, tako, da necega večera nagovorite dve sestri Leja in Katarina nevidnega frkalca, naj njima natrkuje števila, kar se tudi zgodi po ') Metodisti so krivoverci v angličanski cerkvi. j^LOVENSKO SLOVSTVO. Knjige „Matice Slovenske" za leto 1888. „Frana Erjavca izbrani spisi." Uredil Fran Leveč. Prvi del: pripovedni spisi. V Ljubljani. Zal. »Mat. Slov.« Tisk »Katol. Tiskarne«. 8°. Str. 250. Cena 70 kr. — »Zabavne knjižnice« IV. zvezek. Takoj po smrti Erjavčevi je sklenil odbor Matice Slovenske, da izda izbrane spise njegove v enem zvezku. A urednik je začenši delo kmalu izprevidel, da hode treba dveh zvezkov. Prvi zvezek imamo pred seboj. Ne morem si kaj, — zakrivati svojih mislij nečem — da ne bi nekoliko obžaloval onega sklepa odborovega. Odkar je g. Stritar ponudil svoje zbrane spise Matici, prišlo je pri nas »zbiranje« kar v navado. Tako imamo sedaj »izbranega« Erjavca, »zbranega« Stritarja, »zbranega« Zamika. Tako se staro ponuja, in novo manj pospešuje, kar je slabo znamenje sedanje slovenske produktivnosti. Vendar nisem hotel s tem izreči nikake graje, kajti Erjavec je pisatelj, katerega naj bi čitali in zopet čitali, če tudi ne prav vsega. Prvi zvezek nam podaja devet Erjavčevih pripovednih spisov. V vseh spisih je jezik toliko popravljen, da je primeren sedanji dobi. — I. »Veliki petek.« (»Novice«, 1857.) Črtica — na štirih straneh — otožnega značaja, ki se konča s smrtjo vseh treh v njej omenjenih oseb: dohajajočega ženina ubije oče nevestin, meneč, da je lovski tat, a ko mrtveca spozna, zgrudi se sam mrtev poleg njega. Umevno je, zakaj umrje tudi nevesta Anka, predno preteče leto. Na prvotni obliki v »Novicah« (str. 110, 111) se vidi, kako dobro je znal Erjavec že takrat pisati slovenščino. -- II, »Na str i j cevem domu.« volji. Nato pride mati Foxovka ter po-praša trkalca, koliko ste njeni hčeri stari, in glejte, dobi pravi odgovor na svoje vprašanje. Te lepe prilike radovedne Foxovke niso hotele tako brž iz rok spustiti, zato so stopile v redno občevanje s tem trka-jočim bitjem, ki se je s časom izdalo za dušo ubitega in v kleti one hiše pokopanega pohišnjega kupca, čegar ostanke so po navodu te duše res tam našli zakopane v kleti šest čevljev globoko. (Dalje.) (»Slovenski Glasnik«, 1859.*) Tudi ta povest ima tužen značaj, slika ima temne barve, a okvir je prijazen, namreč pripovedovanje bivšega dijaka o bivanju na strijčevem domu. Bra-tranka njegova Marijca (v prvotni Erjavčevi obliki Marička — sestričina) ima rada Kamenar-jevega Pavla ; a ker ni ta pravi Kamenarjev sin, ampak cigansk otrok, zato neče ničesa vedeti Marijčin oče o kakem zakonu med obema. Prisiljena mora vzeti druzega moža, in ko izve, da se je Pavel vtopil iz žalosti, zmeša se jej, prehladi se in umre. — Povest je lepa, mična, a pozna se jej, da je Jzmed mladostnih Erjavčevih povestij.— III. »Črtice iz življenja in delovanja učenjaka Schnackschnep-perleina.« (»Slovenski Glasnik«, 1858.) Neprecenljiva humoreska, ki je pa seveda le onemu prav umljiva, ki pozna iz življenja vsakovrstne muhe učenjakov. Schnackschnepperlein je pri-rodoslovec, nabiralec keberčkov, še bolj pa pohlepen po slavi. Rad se da slepiti, ker strast je slepa. — Tudi tu se vidi mladostno delo. V prvotnem delu se junaku pravi »Snakšnepskov-ski«, kar je Erjavec sam zamenil z nemškim imenom (str.69). — IV. »Avguštin Ocepek.« (»Slovenski Glasnik«, 1860.) V tej pripovesti ni samo dovolj humorja, marveč tudi mnogo britke resnice in prav zato menda je tu pa tam kaj preveč robatega in »naravnega«. Kaj zanimivo kaže pisatelj, da s kmetov ne pridejo v mesto samo »ženiji«, mnogokrat tudi trde glavice, ki so potem sebi in drugim v hudo nadlogo. A »original« je Ocepek vseskozi, to moramo priznati. Erjavec je nameraval, da bode nadaljeval svojo povest, a pretrgana je, dasi je tudi v nepopolnosti dovolj mikavna. —V. »Zamorjeni !) Letnica 185!) je pomota; povest „Na stričevem domu" se nahaja v letniku 18(10. v V. zv v 4 štev. in si. Slovstvo. O spiritizmu. (Kritična študija.) 87 naj se širi, naj razsvetljuje duhove in vodi do resnice, do večne — neizpre-menljive resnice. Veda ne bodi krinka, s katero zakriti bi smeli nekateri drz-neži počenjati, kar bi hoteli; trditi, da zahteva kaj veda, a pod njenim imenom "trositi izmišljotine med svet, prevare in zmote. Resnice ne »delajmo« mi, marveč resnico iščimo! S temi nazori lotimo se svojega dela! O spiritizmu. Kritična študija. (Piše dr. J. Janežič.) (Dalje.) Ipideli smo, da je zibel novega spi-^fcjritizma tekla v Ameriki leta 1848. eF Razvijal se je silno hitro, ker so mu bile ugodne okoliščine časa, ker v tistem letu je začel močno veti duh neomejene svobode; pa tudi okoliščine kraja, kajti Amerika je prva v novih izrednih iznajdbah. Prve vesti o »strahovih« v Foxovi hiši so napravile naravno mnogo šuma med ljudmi, toliko, da je morala gosposka stvar pregledati. Tri komisije so prišle in preiskavale, a najti niso mogle pametnega vzroka temu trkanju. Polagoma je premagala radovednost vsa druga čustva pri ljudeh, in vsakdo je izkušal kolikor moči mnogo izvohati od teh skrivnostij. Obiskavali so Foxove njihovi sosedje, bližnji in daljni, in treba je bilo poskušavati novo moč- dan na dan. Mnogoteri so prihajali popraševat »duha« v raznih zadevah in Foxova dekleta so bila kmalu tako znana in tako nadlegovana, kakor Pythija v Delfili. V ta namen je bilo potrebno določiti način občevanja med duhom in med ljudmi. Najprej so zapisavali vse črke abecede po vrsti, in za vsako je moral »duh« | o razmeri trčiti, za a enkrat, za b dvakrat itd., in po tej poti so sestavljali počasi besede in stavke, skoraj tako, kakor delajo pri brzojavih. Počasno in zamudno je bilo to občevanje zares, kar so čutili tudi pri Foxovih, zato so je izkušali izboljšati; priravnali-so »psvchograph«, po naše bi rekli: dušejav. Tak »psvchograph« je prav priprosto orodje. Mala otročja miza se postavi na pripraven kraj. Na eno nogo se priveze na nit svinčnik in pod nogo se položi vsa spisana abeceda. »Duh« rabi svinčnik in kaže na potrebne črke pisane abecede, in zapisuje je lahko, kdor hoče. Ta napredek je bil velik in občevanje se je razširilo mogočno. Toda človek ni rad zadovoljen, in tudi ti spiritisti niso bili, poskusili so še nekoliko naprej. Namesto mizi na nogo, dali so človeku v roko svinčnik in polo položili predenj: tako pripravljen čaka, da ga navdahne duh in v tem navdihu piše, kar mu duh razodeva. To je bilo res prav pripravno in urno in velikansko, pa ni imelo tiste veljave v očeh ljudij, kakor ono prvo in drugo, ker so menili, da ni prav vse duhovo, kar se tako napiše, in ker sploh niso ničesar izvedeli, česar tisti ali tista, ki sta pisala, nista že sama vedela. Dosihdob so mislili Američani, da je duh navezan na Foxovo hišo; ko pa so videli, da spremlja Foxova dekleta tudi drugod, izprevideli so, da se bolj drži ljudij, nego hiš, in začeli so poskušati tudi drugi, ali bi jim ne bili duhovi pokorni. Ker se je enemu in drugemu posrečilo, poprijela se je nekakošna strast Američanov in pozneje še Evropejcev, klicali in izpraševati duhove. Znano je 7* 88 „DOM IN SVETf 1889, štev. 4. iz let 1850 in naslednjih, da so povsod vrtili mize in ponavljali druge priproste spiritiške pojave. Vsem se pa vendar-le ni hotelo posrečiti; za to so imeli le nekateri ljudje poseben dar. Takega človeka za občevanje z duhovi obdarova-nega so imenovali »medium«, posrednika. Posredniki. Kaj so posredniki med spiritisti? Posredniki pri spiritistih so osebe, ženske ali možki, ki družijo duhove z ljudmi. Brez posrednika se ne javi duh. Naloga teh posrednikov je po nauku spiritistov podobna nalogi električnega stroja, ki prenaša brzojavna poročila po svetu. Kadar hoče duh občevati z ljudmi, rabi posrednika tako, kakor rabi brzojavni uradnik svoj stroj. Na brzojavno žico mogočno vplivajo podnebne prikazni, na duhova poročila pa nravno stanje posrednikove duše. Vsak duh želi imeti sebi sorodnega in kar se da pripravnega posrednika, da se more razodevati brez posebne težave, vendar je v sili zadovoljen s kolikor toliko pripravnim orodjem. Spiritisti časte svoje posrednike kot ljudi obdarovane s posebno milostjo od Boga in je hočejo primerjati s preroki in čudodelniki v krščanstvu, a razloček med njimi je velik in bistven, kakor med treznim in popolnoma pijanim človekom. S tem mehaničnim delom pa še ni dovršena uloga posredniška; poleg tega so namreč posredniki še nekakšne zaloge eterskih snovij, kakoršne rabijo duhovi pri usnovi ali materijalizaciji. Duh se polasti telesne plasti (?) posrednikove za svoje sicer minljivo, a snovno telo. To telo po duhu privzeto je nekakova zveza iz človeške in duhove sorodne tekočine, »perisprit« ali »obdušec« imenovane. Težko je določiti naravo in lastnosti tega obdušca. Spiritisti tako-le uče: kakor plava vsak atom v neki prožni zračni in tenki snovi, eter imenovani, tako obdaja vsakega duha neka enaka zračna odeja, perisprit (obdušec) imenovana. Po tem obdušcu oživlja vsak duh svoje telo. Dokler živi duša v telesu, sklenen je obdušec s telesom, po ločitvi duše od telesa je prost. Vsi ljudje nimajo enake množine obdušca, tudi ni pri vseh enako trdo navezan na telo; in take osebe, katere imajo prav mnogo obdušca in prav rahlo navezanega, tako, da zavoljo svoje preobilice puhti iz telesa kot elektrika raz površje rečij, imajo pravo lastnost služiti duhovom za posrednike. Potemtakem ni zadosti za prikazen duhov, da se hoče duh prikazati in da ga človek želi videti, zgoditi se mora ta zveza obojestranskega perisprita v vidljivo na pol snovno telo, da vidimo duha. Ta obdušec se izrabi po mnogi rabi, in človek oslabi ter je nesposoben za duhovo orodje; mogoče je tudi, da se duh naveliča enega posrednika in si izbere drugega sposobnejšega. Po teh spiritiških nazorih bi imel vsak človek nekoliko posredovalne zmožnosti med duhovi in ljudmi, ker ima vsak dušo in perisprit, katera sta bistvena pogoja za duhove pojave. Vendar spiritisti ne povedo tega nikjer, ker vsaj na tihem mislijo, da mora kdo še marsikaj imeti in znati, predno je res posrednik. Ne moremo vseh takih več ali manj nasprotujočih si mnenj pregledovati; zadostujejo naj le najsplošnejše misli. Spiritisti pravijo, da v prej opisano zvezo »perispritov« ne stopi duh s človekom, če ne čuti v njem neke privlačne, magnetni podobne, moči. Ta privlačna moč ni telesna, ni polutelesna perispritova, ampak je dušna breztelesna moč posrednikove duše, sočutje ali nravna sorodnost. Kolikor bolj sta si nravno podobna »duh« in duša posrednike va, toliko bolj vlečeta vkup, in toliko lože se duh razodeva. Spiritisti torej pravijo: dobri duhovi se nagibljejo k dobrim ljudem, hudobni pa k hudobnim ali grešnikom. Ta izpoved je za našo konečno sodbo velikega pomena. Pri vsem tem, da spiritisti tako na drobno popisujejo posrednike, vendar nimajo nobenega očitnega znaka, po katerem bi se dalo soditi o tem ali onem človeku, da bi bil dober posrednik ; to vedo le duhovi. Delijo pač posrednike v več razredov glede sposobnosti in imajo one za popolne, katerih hudobni duhovi nikdar ne goljufajo. O spieitizmu. (Kritična študija.) 89 Vendar dosedaj nimajo še nobenega, da bi ne bil nikoli prevaran. Kolikor manj pa se da motiti, toliko boljši je posrednik. Število posrednikov in posrednic je naraslo na tisoče, a posebno slavnih je le malo, in izmed teh imenujemo tiste, o katerih smo že ali še bodemo kaj slišali. Ženske posrednice so: Katarina in Lea Foxovi. Katarina se je omožila in vzela odvetnika Jenckena, Lea pa Under-hilla; pri prvi smo se mudili z Liver-more-jem. Gospe in gospodičine Nichol, Fay, Manchester, Stewart, Lord, Webb, Morrison, Conant, Lewis i. dr. so posrednice znane po Ameriki, Angleški, Francoski, Nemški in Madjarski. Možki posredniki bolj znani so gospodje: Home, Foster, dr. Slade, kojega smo videli v Lipsiji pri profesorju Zoll-ner-ju, Eddy, Williams, Davenporta, Tavlor, Bastian, Holmes, Bredif, Bouvier, Paiss, Ostrogradskv, Speer in otrok Jencken-ov. Kar bomo pri teh prvakih videli, to je vrhunec spiritiške umetnosti, in poučili se bomo zadosti za trezno in pravično sodbo. Spiritiške pojave dele v več vrst. Ker pa je mnogo podobnega v posameznih vrstah, delih je bomo samo v dva reda, v mehanske in umske pojave. O obojih izpregovorimo na kratko. Najprej o mehanskih. Povedati moramo mimogrede, da ne prevzemamo večje odgovornosti za resničnost poj edinih naštetih pojavov, nego je zaslužijo razna poročila spiri-tistov. Podlaga naša je ta-le: 1. Prepričani smo, da se gode nenavadne reči pri spiritiških sednicah; ne pripoznamo sicer vsega po njihovih listih in spisih povedanega istinitim, vendar mislimo, da ne more biti vse izmišljeno in ponarejeno, ker naš razsvetljeni vek se ne da rad tako dolgo in tako nepremišljeno za nos voditi. 2. Privedli bomo priče, veljake vede in uma prve vrste, koji nam bodo se svojim imenom in se svojo učenjaško častjo poroki za naštete pojave, da so se res godili in vsaj deloma, kako so se godili. Ako nam imena: Crookes1), x) Iznašel je radiometer in element Thallium. Zollner2), Varlev 3), Fechner4), Weber5), sami prvaki med učenjaki, ničesa ne dokažejo, potem sploh ni mogoče na podlagi tujih poročil staviti si lastne sodbe. Kako se godi v spiritiških sejah ? Spiritiški tednik »Licht, mehr Licht« ima nekak vzorec takih sej iz peresa gosp. Reimers-a, ki piše: »Osebe enakih nazorov — torej sami verni spiritisti —-naj se zbirajo v malih družbah. Ponižnost in udanost, vsled katerih bodo vse mirno in potrpežljivo prenašali brez vsake sodbe, naj je navdaja, ker to tirjajo duhovi, ki so učitelji nasproti začetnikom. V sobi naj bo dobrodejna gorkota in dober zrak, in vse prav prijetno opravljeno. Okrog mize sedi naj 5—9 oseb, ki polože dlani na mizo, — dobro je, če se roke dotikajo — in naj se začno mirno zabavati s petjem, šalami itd.; dobro doide tudi ura ali tobačnica z godbo, da se počasi vsi za-zibljejo v enakomerno, brezskrbno, do-brovoljno, nedelavno pričakujoče stanje.« »Tema črna ni ravno vselej potrebna, pač pa vedno koristna, ker duhovi ljubijo temo, luč moti duha in bega pozornost prisednikov. Mir in popolna trpeča brezmiselnost je potrebna; ceni pred očmi ničesar, kar bi moglo držati misli, je tema najboljša. Kjer je tema nemogoča, tam priporočamo vsaj polu-mrak.« »Tako sede mirno čakajo, da se začne miza zibati, in potem naj eden vpraša: če si ti duh, trči ali dvigni mizo trikrat. Ako se to zgodi, tedaj je zveza med duhom in prisedniki gotova in občevanje se nadaljuje.« »Dogovore se z duhom o načinu občevanja in porazumljenja lahko tako-le: eden udarec pomeni, ,da', dva pomenita, ,da ne', trije, ,da je nedoločeno'. Štirje udarci pomenijo, naj se našteva ,abc ...' in ko se izreče črka, tedaj naj pokaže 2) Ima velike zasluge v fotometriji. 3) Napeljal je brzojav pod morjem v Ameriko. 4) Razvil je in utrdil skoro novo vedo: psy-chophvsiko. 5) Napreduje v doslednjem razvijanju nauka o valovanju. dvignena miza, da se zapišejo. Pisalna priprava mora biti vedno pri rokah.« »Dobro je vselej vprašati: ali sedimo prav tako? Ako duh pritrdi, naj se tudi v prihodnje obdrži tisti red. Ako duh z razredbo ni zadovoljen, mora vsak posebej poprašati, ali sedi prav, in menjati prostor s sosedom v slučaju, da ni duhu všeč. Pravilo je, da sede vsi udje v sednici pomešani, možki poleg žensk, stari poleg mladih, tudi po temperamentu. Vse pa, kar tirjajo duhovi, naj se vestno izpolnjuje, da se razodenejo toliko zanimivejše reči.« »Najbolje gre tedaj, kadar je dober posrednik v sednici. Duh ga brž posede in začne ga pritiskati, da čuti nagib k pisanju v roki: — pisalni posrednik. Takemu dajte papirja in svinčnik v roke in naj poskusi, kaj mu duh narekuje. Ako čuti nagib k govorjenju — govor- jenja posrednik, tedaj je treba poslušati, kaj mu razodeva duh.« »Ako je več posrednikov v družbi, izbere si duh najboljšega in se ž njim zveze po perispritu. Navadno se čuti prej nek mrzel pih okrog prisednikov in takrat je lahko pričakovati prečudnih rečij. Za lepši red naj si izbere družba stoloravnatelja, koji sam sme govoriti naravnost z duhom, drugi le po njem. Vsak prepir bega in moti duha, in vse se lahko pokaži.« »Duhovi najraje imajo, da ostane vse skrivno, kar se godi v sednicah, zato se ne javijo radi v pričo takih oseb, ki vse to v javnost preneso in porabijo za agitacijo. Velike previdnosti je torej treba, kadar se sprejme nov ud ali gost v sednico.« Tako piše tednik: »Licht, mehr Licht.« (Dalje.) Ali je umetnost sama sebi namen? (Spisal Andrej Kalan.) (Dalje.) Nesrečni Phaeton« — pravi v tem • oziru apologet Weiss — »zgrabil je za solnčni voz in zlorabeč božjo je hotel upepeliti svet in ogenj božji ugasiti v blatu.« Koliko takih Phaetonov nam kaže zgodovina lepe umetnosti; in tu ni v nevarnosti nebesni obok, ne drevesa s svojim listjem, pač pa srca neumrljiva, priprosta, nedolžna in vse to v imenu boginje umetnosti, in gorje človeku, ki bi zavpil: »Stojte! Tudi v umetnosti so veljavni večni zakoni božji, tudi umetnik je v službi višjega gospoda, tudi on bo moral odgovarjati pri sodbi za svoje darove.« »Kaj ti veš, kaj je umetnost, in kakšni so njeni zakoni; le čevlje sodi naj kopitar,« tako mu po priliki razžaljeni umetniki odgovarjajo, ponašajoč se s svojo prostostjo v umetnosti in ne čuteč, da služijo s tem zlobi. Taka umetnost je človeštvu nevarna in škodljiva, zato se je je treba varovati; kolikor silnejša je nje moč, toliko hujši so nasledki, ako obrača v slabo svoje moči. Kdo namreč se zna bolj sladkati, kdo lepšega delati, kdo tako zvijačno zakrivati, kdo v krasni posodi med medom donašati smrtonosnega strupa, kakor prav umetnost s svojimi umotvori, umetnost samosvoja, ki se ne uklanja zakonom božjim in nravnim, ki deluje po geslu Straussovem: »Es ist nur eines, vvas wir hassen, es ist nur eines, was wir bekampfen; diesem aber erklaren wir den Krieg auf Leben und Tod, wir meinen den einzigen Feind, den die Welt hat — das Uebernaturliche« : ali ne ta? In ker Slovenci le iz tujih posod zajemamo svojo omiko, ker se le v tujih šolah izobražujejo naši umetniki, zato se ne čudimo, da se po nekoliko to napačno načelo moderne estetike kaže tudi v proizvodih slovenskih umetnikov, pesnikov in pisateljev. Zato menim, da O spiritizmu. (Kritična študija.) 109 O spiritizmu. Kritična študija. (Piše dr. J. Janežič.) (Dalje.) ^fgpiri tisti so najraje sami mecl seboj ^jin pri sejah pazijo najbolj na-to,