junij 2024 letnik 21, številka 2 Podatki Izdajatelj Zanj Uredniški odbor Graficna zasnova in oblikovanje Izhaja o obveznem zdravstvenem zavarovanju so namenjeni rednemu obdobnemu spremljanju osnovnih pokazateljev poslovanja Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije zlasti na treh kljucnih podrocjih: izvajanje obveznega zdravstvenega zavarovanja, zdravstvena analitika in ekonomika, finance in racunovodstvo. Namenjeni so strokovni in širši javnosti. Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije, Miklošiceva cesta 24, 1000 Ljubljana doc. dr. Tatjana Mlakar Nena Bagari Bizjak, Marko Bradula, Špela Cerar, Mateja Jarm, Nataša Kenk, Damjan Kos (urednik), Jana Mrak, Metka Pipan, Barbara Pišek, Peter Rutar (pomocnik urednika), Vita Samaluk, Alenka Sintic, Iva Štirn. Danila Perhavec trimesecno (marca, junija, septembra in decembra). 1 ZAVAROVANE OSEBE 1.1. Število zavarovanih oseb v Sloveniji po starostnih skupinah 2 1.2. Zavarovane osebe v Sloveniji – po kategorijah zavarovanja 2 2. FINANCNI VIRI 2.1. Višina prispevnih stopenj 4 2.2. Prihodki ZZZS 5 2.3. Izterjava neplacanih prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje 5 3. URESNICEVANJE PRAVIC 3.1. Mreža javne zdravstvene službe 6 3.2. Izbira osebnega zdravnika 6 3.3. Partnersko dogovarjanje, javni razpisi in sklepanje pogodb 6 3.4. Izvajanje programov zdravstvenih storitev 7 3.5. Nadzor nad izvajanjem programov zdravstvenih storitev 8 3.6. Odlocanje o pravicah pri imenovanih zdravnikih in zdravstvenih komisijah ZZZS 9 3.7. Predpisovanje in poraba zdravil 9 3.8. Vrednost izdanih medicinskih pripomockov 10 3.9. Trendi na podrocju zacasne zadržanosti z dela in nadzor bolniškega staleža 11 4. FINANCNI ODHODKI 4.1. Odhodki ZZZS 13 5. NOVI PREDPISI IN SKLEPI 14 5.1. Novi predpisi s podrocja obveznega zdravstvenega zavarovanja v obdobju januar–marec 2024 14 5.2. S sej skupšcine in upravnega odbora v obdobju januar–marec 2024 14 1. ZAVAROVANE OSEBE 1.1. Število zavarovanih oseb v Sloveniji po starostnih skupinah Tabela 1.1. Starostna struktura zavarovanih oseb po obmocjih Slovenije na dan 31. 3. 2024. Obmocna enota Do 18 let Od 19 do 64 let Nad 65 let Skupaj Število % Število % Število % Število Celje 38.267 18,38 126.228 60,64 43.657 20,97 208.152 Koper 26.914 17,41 91.272 59,06 36.359 23,53 154.545 Kranj 40.798 19,44 123.586 58,89 45.472 21,67 209.856 Krško 13.031 18,34 42.421 59,69 15.612 21,97 71.064 Ljubljana 132.039 19,42 403.919 59,40 144.045 21,18 680.003 Maribor 56.537 17,39 195.503 60,15 72.982 22,45 325.022 Murska Sobota 18.418 16,41 66.168 58,94 27.671 24,65 112.257 Nova Gorica 18.785 18,06 60.306 57,97 24.930 23,97 104.021 Novo mesto 24.075 20,35 70.981 60,01 23.220 19,63 118.276 Ravne na Koroškem 24.534 18,16 80.636 59,68 29.935 22,16 135.105 Slovenija 393.398 18,57 1.261.020 59,53 463.883 21,90 2.118.301 Opomba: V štetje so vkljucene vse osebe, ki imajo aktivno urejeno zdravstveno zavarovanje na dan 31. 3. 2024. Zavarovana oseba je šteta le enkrat, in sicer v obcini stalnega ali zacasnega prebivališca. Vir: ZZZS, evidence OZZ. 1.2. Zavarovane osebe v Sloveniji – po kategorijah zavarovanja Tabela 1.2.1. Zavarovanja zavarovanih oseb po kategorijah v Sloveniji – po obmocnih enotah ZZZS na dan 31. 3. 2024. Obmocna enota CELJE Obmocna enota MARIBOR Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 86.308 42.683 128.991 60,6 129.109 60.922 190.031 58,8 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 80.515 40.040 120.555 56,6 120.749 57.290 178.039 55,1 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 5.731 2.606 8.337 3,9 8.242 3.572 11.814 3,7 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 62 37 99 0,0 118 60 178 0,1 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 7.816 3.825 11.641 5,5 11.245 5.383 16.628 5,1 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 0 0 0 0,0 0 0 0 0,0 Kmetje 1.264 704 1.968 0,9 1.898 915 2.813 0,9 Upokojenci 52.938 2.689 55.627 26,1 83.910 3.801 87.711 27,1 Upravicenci iz proracuna 2.538 269 2.807 1,3 4.094 520 4.614 1,4 Brezposelni 1.230 238 1.468 0,7 2.106 457 2.563 0,8 Obcani brez prihodkov 3.814 811 4.625 2,2 7.025 1.619 8.644 2,7 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 2.902 530 3.432 1,6 5.763 1.198 6.961 2,2 Ostali 2.023 279 2.302 1,1 2.954 375 3.329 1,0 SKUPAJ 160.833 52.028 212.861 100,0 248.104 75.190 323.294 100,0 Obmocna enota KOPER Obmocna enota MURSKA SOBOTA Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 63.541 30.089 93.630 59,5 40.227 17.928 58.155 54,2 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 59.816 28.600 88.416 56,2 37.299 16.843 54.142 50,4 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 3.698 1.476 5.174 3,3 2.905 1.077 3.982 3,7 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 27 13 40 0,0 23 8 31 0,0 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 6.790 3.239 10.029 6,4 3.089 1.329 4.418 4,1 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 0 0 0 0,0 0 0 0 0,0 Kmetje 375 173 548 0,3 1.010 496 1.506 1,4 Upokojenci 40.941 1.525 42.466 27,0 31.010 1.473 32.483 30,3 Upravicenci iz proracuna 1.682 69 1.751 1,1 1.358 231 1.589 1,5 Brezposelni 900 198 1.098 0,7 773 138 911 0,8 Obcani brez prihodkov 2.546 438 2.984 1,9 3.293 848 4.141 3,9 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 3.220 633 3.853 2,4 2.264 407 2.671 2,5 Ostali 874 103 977 0,6 1.318 174 1.492 1,4 SKUPAJ 120.869 36.467 157.336 100,0 84.342 23.024 107.366 100,0 Obmocna enota KRANJ Obmocna enota NOVA GORICA Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 85.733 44.144 129.877 60,6 40.293 20.728 61.021 57,7 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 81.312 42.290 123.602 57,7 38.128 19.787 57.915 54,7 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 4.349 1.816 6.165 2,9 2.140 935 3.075 2,9 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 72 38 110 0,1 25 6 31 0,0 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 9.609 4.481 14.090 6,6 4.737 2.286 7.023 6,6 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 0 0 0 0,0 0 0 0 0,0 Kmetje 1.080 624 1.704 0,8 828 379 1.207 1,1 Upokojenci 55.498 1.516 57.014 26,6 29.412 973 30.385 28,7 Upravicenci iz proracuna 2.846 225 3.071 1,4 1.420 78 1.498 1,4 Brezposelni 1.174 282 1.456 0,7 485 118 603 0,6 Obcani brez prihodkov 1.988 304 2.292 1,1 1.054 174 1.228 1,2 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 3.279 516 3.795 1,8 1.984 302 2.286 2,2 Ostali 810 119 929 0,4 481 79 560 0,5 SKUPAJ 162.017 52.211 214.228 100,0 80.694 25.117 105.811 100,0 Obmocna enota KRŠKO Obmocna enota NOVO MESTO Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 29.092 14.311 43.403 59,9 49.330 25.436 74.766 61,7 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 26.964 13.442 40.406 55,8 46.469 24.198 70.667 58,3 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 2.122 867 2.989 4,1 2.830 1.228 4.058 3,3 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 6 2 8 0,0 31 10 41 0,0 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 2.355 1.115 3.470 4,8 4.029 1.893 5.922 4,9 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 0 0 0 0,0 0 0 0 0,0 Kmetje 374 200 574 0,8 587 303 890 0,7 Upokojenci 18.564 1.027 19.591 27,0 29.607 1.079 30.686 25,3 Upravicenci iz proracuna 864 151 1.015 1,4 1.549 133 1.682 1,4 Brezposelni 331 69 400 0,6 543 99 642 0,5 Obcani brez prihodkov 1.550 438 1.988 2,7 2.555 1.443 3.998 3,3 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 970 163 1.133 1,6 1.515 220 1.735 1,4 Ostali 770 91 861 1,2 809 114 923 0,8 SKUPAJ 54.870 17.565 72.435 100,0 90.524 30.720 121.244 100,0 Obmocna enota LJUBLJANA Obmocna enota RAVNE NA KOROŠKEM Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 284.571 145.572 430.143 60,7 53.150 27.025 80.175 58,7 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 271.913 140.030 411.943 58,1 49.712 25.456 75.168 55,1 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 12.327 5.393 17.720 2,5 3.420 1.564 4.984 3,7 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 331 149 480 0,1 18 5 23 0,0 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 31.374 13.747 45.121 6,4 4.497 2.223 6.720 4,9 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 1 0 1 0,0 0 0 0 0,0 Kmetje 1.534 843 2.377 0,3 1.205 765 1.970 1,4 Upokojenci 177.751 7.633 185.384 26,1 37.190 1.862 39.052 28,6 Upravicenci iz proracuna 9.927 887 10.814 1,5 1.806 162 1.968 1,4 Brezposelni 3.340 723 4.063 0,6 976 203 1.179 0,9 Obcani brez prihodkov 10.352 2.562 12.914 1,8 1.912 311 2.223 1,6 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 12.175 2.068 14.243 2,0 1.611 304 1.915 1,4 Ostali 3.410 481 3.891 0,5 1.169 131 1.300 1,0 SKUPAJ 534.435 174.516 708.951 100,0 103.516 32.986 136.502 100,0 Tabela 1.2.2. Zavarovanja zavarovanih oseb po kategorijah v Sloveniji na dan 31. 3. 2024. ZZZS skupaj Zavaro­vanci Družinski clani Skupaj Struktura Delavci – od tega: 861.354 428.838 1.290.192 59,7 Zaposl. pri prav. osebah ( v podj., zavodih, org., …) 812.877 407.976 1.220.853 56,5 Zaposl. pri zasebnikih v RS (pri samostojnih podjetnikih, …) 47.764 20.534 68.298 3,2 Zaposl. pri delodajalcu v tujini 713 328 1.041 0,0 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v RS 85.541 39.521 125.062 5,8 Osebe, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost v tujini 1 0 1 0,0 Kmetje 10.155 5.402 15.557 0,7 Upokojenci 556.821 23.578 580.399 26,9 Upravicenci iz proracuna 28.084 2.725 30.809 1,4 Brezposelni 11.858 2.525 14.383 0,7 Obcani brez prihodkov 36.089 8.948 45.037 2,1 Osebe, ki si same placujejo prispevek (ZZVZZ 15/20) 35.683 6.341 42.024 1,9 Ostali 14.618 1.946 16.564 0,8 SKUPAJ 1.640.204 519.824 2.160.028 100,0 Opomba: Tabeli 1.2.1 in 1.2.2 prikazujeta vkljucitve oseb v vsa njihova zavarovanja. To pomeni, da je posamezna oseba šteta v toliko zavarovalnih kategorij, kolikor ima hkrati urejenih zavarovanj (npr. oseba, ki ima sklenjeno delovno razmerje pri dveh delodajalcih – pri pravni osebi, pri zasebniku – je v tabeli zajeta dvakrat, in sicer v ustrezni skupini, kamor spada zavarovalna podlaga. Vir: ZZZS, evidence OZZ. Tabela 1.2.3. Število oseb s slovenskim državljanstvom in stalnim bivanjem v Sloveniji, ki nimajo urejenega obveznega zdravstvenega zavarovanja na dan 31. 3. 2024. Obmocna enota Niso zavarovani na dan 31. 3. 2024 Niso zavarovani od 31. 3. 2023 dalje OE Celje 541 51 OE Koper 528 65 OE Kranj 512 28 OE Krško 169 3 OE Ljubljana 1.835 235 OE Maribor 1.437 70 OE Murska Sobota 607 21 OE Nova Gorica 263 10 OE Novo mesto 326 23 OE Ravne na Koroškem 524 49 ZZZS V CELOTI 6.742 555 % oseb z neurejenim zavarovanjem* 0,32 0,03 *Opomba: Na dan 31. 3. 2024 je bilo vseh zavarovanih oseb 2.118.301. Vir: ZZZS, evidence OZZ. Metodološko pojasnilo: 1) število nezavarovanih oseb v prvem stolpcu (na dan) se razlikuje od podatkov v drugem stolpcu, in sicer: • zaradi visoke fluktuacije na podrocju urejanja obveznega zdravstvenega zavarovanja oseb (npr. prejšnji zavezanec posreduje odjavo zavarovanja za osebo, novi zavezanec še ne posreduje prijave v novo zavarovanje itd.); • si dolocene osebe v casovnem obdobju ne uredijo zavarovanja. 2. FINANCNI VIRI 2.1. Višina prispevnih stopenj a.) Stopnja prispevkov za zavarovanje za primer bolezni in poškodbe izven dela: . aktivno prebivalstvo: – za vse pravice (delojemalci 6,36%, delodajalci 6,56%); . brezposelni: – za pravice do zdravstvenih storitev in povracila potnih stroškov (ZRSZ 11,92 %); . upokojenci: – zza pravice do zdravstvenih storitev in povracila potnih stroškov (ZPIZ 5,96 %); . kmetje: – za pravice do zdravstvenih storitev in povracila potnih stroškov (5,21 % od osnove za pokojninsko in invalidsko zavarovanje oziroma 18,78 % od katastrskega dohodka), – za nadomestila (1,15 % od osnove za pokojninsko in invalidsko zavarovanje), . drugi: – za pravice do zdravstvenih storitev in povracila potnih stroškov (RS 5,96%, RS 2 %, zavarovanci 8,2 %, obcine 2 %); – za omejene pravice (RS 12,92 %). b.) Stopnja prispevkov za zavarovanje za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni: . za vse pravice (delodajalci 0,53 %, kmetje 0,53 %); . za pravice do zdravstvenih storitev, povracila potnih stroškov (RS 0,18 %); . omejene pravice (RS 0,53 %). Tabela 2.1. Pregled vseh stopenj prispevkov, zavezancev za placilo prispevkov ter vrste in obseg pravic. Zavezanec za placilo Vrsta in obseg pravic Delodajalec Delojemalec Kmet ZPIZ ZRSZ RS Zavarovanec Obcine Bolezen in poškodbe izven dela Za vse pravice 6,56 % 6,36 % Za zdravstvene storitve, povracila potnih stroškov 5,96 % 11,92 % 5,96 % Za zdravstvene storitve in povracila potnih stroškov 5,21 % ali 18,78 % 2 % 8,2 % 2 % Za nadomestila 1,15 % Omejene pravice 12,92 % Poškodba pri delu in poklicna bolezen Za vse pravice 0,53 % 0,53 % Za zdravstvene storitve, povracila potnih stroškov 0,18 % Omejene pravice 0,53 % 2.2. Prihodki ZZZS Tabela 2.2. Realizacija prihodkov ZZZS v obdobju januar–marec 2024 v primerjavi z realizacijo prihodkov v istem obdobju leta 2023 in s financnim nacrtom za leto 2024. v evrih REALIZACIJA 2023 FN REALIZACIJA 2024 Indeks Indeks I–III Struktura 2024 I–III Struktura 24/ FN 24 I–III 24/ I–III 23 1 2 3 4=3/2 5=3/1 1. Prispevki 939.916.042 91,8 4.760.928.286 1.142.936.447 92,6 24,0 121,6 2. Prihodki od naložb 468.124 0,0 1.262.119 396.689 0,0 31,4 84,7 3. Prihodki po mednarodnih sporazumih 12.438.078 1,2 30.988.735 10.451.453 0,8 33,7 84,0 4. Ostali prihodki 70.984.095 6,9 549.995.699 80.829.978 6,5 14,7 113,9 – prihodki od regresnih zahtevkov 6.765.138 0,7 29.087.542 6.765.138 0,5 23,3 100,0 – prejeta sredstva za socialno ogrožene ter za pripornike in zapornike 0 0,0 3.277.920 0 0,0 0,0 0,0 – prejeta sredstva iz državnega proracuna 58.125.945 5,7 423.544.978 65.186.121 5,3 15,4 112,1 SKUPAJ PRIHODKI (1–4) 1.023.806.339 100,0 5.343.174.839 1.234.614.567 100,0 23,1 120,6 Vir: ZZZS, aplikacija SAP 2.3. Izterjava neplacanih prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje* Tabela 2.3. Insolvencni postopki – vse terjatve ZZZS (prispevki za obvezno zdravstveno zavarovanje in ostalo). Celje Koper Kranj Krško Ljubljana Maribor Murska Sobota Nova Gorica Novo mesto Ravne na Koroškem SKUPAJ Število odprtih postopkov 1. 1. 2023 182 92 353 57 358 434 102 36 50 91 1.755 Število zacetih postopkov - vloženih zahtevkov 2022 pravne osebe 3 1 0 0 0 1 2 0 1 0 8 fizicne osebe 32 32 20 8 74 64 27 4 5 21 287 skupaj 35 33 20 8 74 65 29 4 6 21 295 2023 pravne osebe 1 0 0 1 2 1 0 0 0 0 5 fizicne osebe 28 25 11 5 52 45 21 1 8 11 207 skupaj 29 25 11 6 54 46 21 1 8 11 212 Indeks 2023/2022 82,9 75,8 55,0 75,0 73,0 70,8 72,4 25,0 133,3 52,4 71,9 Znesek vloženih terjatev za insolvencne postopke 2022 pravne osebe 29.166 1.601 0 0 0 15 0 0 1.806 0 32.588 fizicne osebe 10.561 13.594 6.931 3.316 34.269 25.238 6.710 7.216 3.236 6.255 117.326 skupaj 39.727 15.195 6.931 3.316 34.269 25.253 6.710 7.216 5.042 6.255 149.914 2023 pravne osebe 16 0 0 15 64.841 17 0 0 0 0 64.889 fizicne osebe 14.453 10.956 34.986 1.558 18.765 15.402 11.905 577 4.008 7.975 120.585 skupaj 14.469 10.956 34.986 1.573 83.606 15.419 11.905 577 4.008 7.975 185.474 Indeks 2023/2022 36,4 72,1 504,8 47,4 244,0 61,1 177,4 8,0 79,5 127,5 123,7 Število zakljucenih postopkov 2022 86 59 37 11 125 289 50 22 24 38 741 2023 69 41 305 12 91 100 26 18 20 13 695 Indeks 80,2 69,5 824,3 109,1 72,8 34,6 52,0 81,8 83,3 34,2 93,8 Definicija: Število zacetih in zakljucenih postopkov obsega postopke, ki so bili v izbranem obdobju zaceti (izstavljen zahtevek) oziroma zakljuceni. Zajeti so vsi postopki, ki zajemajo prijavljene terjatve iz naslova neplacanih prispevkov in drugih terjatev ZZZS v insolventnih postopkih (stecajni postopki in prisilne poravnave). V znesek vloženih terjatev se všteva znesek, ki ga ZZZS terja. Podatki se loceno prikazujejo za postopke, ki se nanašajo na pravne in fizicne osebe. Vir: Podatki ZZZS. * Pojasnilo: Podatki za tabelo 2.3. se zbirajo dvakrat letno, in sicer za obdobje januar–junij in za obdobje januar–december. V tabeli so navedeni podatki za opazovano obdobje (januar–december 2023). 3. URESNICEVANJE PRAVIC 3.1. Mreža javne zdravstvene službe (stanje na dan 1. 4. 2024) ZZZS je imel v mesecu aprilu 2024 sklenjenih 1.532 pogodb z izvajalci zdravstvenih storitev, od tega 200 z javnimi zavodi in 1.332 z zasebnimi izvajalci s koncesijo. Vir: ZZZS, aplikacija Pogodbe z izvajalci ZS 3.2. Izbira osebnega zdravnika Tabela 3.2. Število opredeljenih oseb za izbranega osebnega zdravnika, ginekologa, zobozdravnika na dan 1. 4. 2024. Vrsta zdravnika Število aktivnih zdravnikov iz ur Število opredeljenih zavarovanih oseb Število opredeljenih zavarovanih oseb na zdravnika Odstotek opredeljenosti (št. opredeljenih glede na vse zavarovane osebe) Izbrani osebni zdravnik 1.263,83 1.961.946 1.552 93,74 – otroški, šolski 234,15 403.554 – splošni 946,44 1.538.383 – splošni v SVZ 83,24 20.009 Izbrani ginekolog 157,40 693.885 4.408 76,02 Izbrani zobozdravnik 1.025,36 1.528.862 1.491 73,04 – za mladino* 312,50 372.881 – za odrasle 712,86 1.155.981 * vkljuceni tudi zobozdravniki ter opredeljene zavarovane osebe iz ambulant za študente. Med število opredeljenih zavarovanih oseb pri izbranem osebnem zdravniku ni vkljucenih 8.943 opredeljenih zavarovanih oseb v ambulantah za boljšo dostopnost. Vir: ZZZS, aplikacija Izbira osebnega zdravnika. 3.3. Partnersko dogovarjanje, javni razpisi in sklepanje pogodb Konec februarja 2024 je bila na podlagi Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju s strani Vlade RS sprejeta Uredba o dolocitvi programov storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, opredelitev zmogljivosti, potrebnih za njegovo izvajanje in dolocitev obsega sredstev za leto 2024 (v nadaljevanju: uredba). Pomembnejše novosti iz zgoraj navedene uredbe so: . Uvaja se ambulanta specializanta družinske medicine; . V zagotavljanje NMP z dežurno službo ter zagotavljanje neprekinjenega zdravstvenega varstva v bolnišnicah so se dolžni vkljucevati vsi zdravniki, ki opravljajo dejavnost v javni zdravstveni mreži; . Uvaja se »srecevalni« sistem v programu NMP; . Do 20% preseganje programa se placa v dejavnosti parodontologija/zobne bolezni in endodontija ter oralna in maksilofacialna kirurgija; . V dejavnosti zobozdravstva za odrasle ZZZS placa 20% preseganje programa nege. Ce izvajalec zobozdravstva za odrasle realizira dogovorjeni plan za zobozdravstveno nego, mu ZZZS placa protetiko po realizaciji; . Ce izvajalec v zobozdravstvu za odrasle ali zobozdravstvu za mladino realizira vec tock od pogodbenega plana in obenem ne realizira pogodbeno dogovorjenega program tock za RTG slikanje, mu Zavod pri koncnem letnem obracunu zmanjša placilo za nerealizirane RTG tocke; . V Prilogi I uredbe se v standardu za zobozdravstvo za odrasle s 1. 7. 2024 dvigneta normativ ter materialni stroški, tako da cena tocke ostane nespremenjena; . V specialisticno ambulantnih dejavnostih (v nadaljevanju:SAD) psihiatrija in diabetologija se uvaja minimalno število pregledov; . Uveden je nov program SAD nefrologije, ki je izlocen iz dejavnosti SAD internistike; . V 178. clenu uredbe so navedene dejavnosti, ki se placujejo po realizaciji. V letu 2024 se po realizaciji placuje tudi zobozdravstvo za mladino, pediatrija, gastroenterologija ter dihalni testi; . Za dejavnosti, kjer je doloceno minimalno število pregledov ter v SAD onkologija in pedopsihiatrija, se placa 30% višja osnovna cena pregleda; . ZZZS placa do 20% (v letu 2023 je placeval 10%) preseganje dogovorjenega programa v dolocenih SAD. Ce izvajalec ne doseže minimalnega števila prvih pregledov, se mu pri koncnem letnem obracunu obracunana vrednost programa zniža za odstotek nedoseganja minimalnega števila prvih pregledov, vendar ne vec kot 10%; . V akutni bolnišnicni obravnavi se postopno z 20% rastjo povecuje delež prospektivnega programa; . Zacasni in trajni prevzem programa je po novem mogoc, ce izvajalec ne zagotavlja vsaj 90% programa (prej 85% programa); . Kot loceno zaracunljiv material se uvaja preiskava NT pro BNP za odkrivanje srcnega popušcanja (veljavno od 1. 7. 2024); . V 97. in 98. clenu so navedene dejavnosti, kjer je priznano boljše vrednotenje programa ter širitve dejavnosti. Za boljše vrednotenje programa je v letu 2024 namenjeno 8,8 milijona evrov dodatnih sredstev ter za širitve programov 95,4 milijona evrov. Dodatna sredstva so namenjena tudi za zaposlitev 0,5 DMS v 100 timih družinske medicine; . Izvajalci lahko programe, ki se placajo po realizaciji, izvajajo tudi izven ordinacijskega casa, pri cemer o tem obvestijo zavarovalne osebe; . Za zagotavljanje kakovosti so izvajalci dolžni imeti sistem vodenja kakovosti na podlagi mednarodno priznanih zdravstvenih standardov. Razpis Uredba 2024 Upravni odbor Zavoda je 18. 3. 2024 sprejel Sklep o razpisu za sklepanje pogodb za opravljanje programa zdravstvenih storitev, ki je bil objavljen 18. 3. 2024 na spletni strani Zavoda. Sklep se nanaša na širitve programov iz 43., 44., 45., 46., 47., 56., 58., 59., 60., 109., 111., 112., 127., 128. ali 130. 98. clena Uredbe o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2024 in na ostale zdravstvene programe. Gre za širitve programov splošne ambulante oz. ambulante družinske medicine, otroškega in šolskega dispanzerja, dispanzerja za ženske, zobozdravstva za odrasle, zobozdravstva za mladino ter mobilno paliativnega tima. Rok za prijavo na razpisane programe je bil 18. 4. 2024. 3.4. Izvajanje programov zdravstvenih storitev Tabela 3.4.1. Plan in dejanska realizacija kolicine storitev po dejavnostih v Sloveniji v obdobju januar–marec 2024. enota mere plan storitev realizacija storitev indeks realizacije Osnovna dejavnost 1 Otroški, šolski dispanzer, splošna ambulanta, dispanzer za ženske – kolicnik kolicnik 13.860.421 13.613.472 98,2 Otroški, šolski dispanzer, splošna ambulanta, dispanzer za ženske – posegi primer 557.260 656.808 117,9 2 Antikoagulantna amb., dispanzer za mentalno zdravje, centri za duševno zdravje otrok, odraslih, delovna terapija, medicinska oskrba v SVZ tocka 3.060.142 2.891.698 94,5 3 Nega in patronaža primer 311.039 341.239 109,7 4 Fizioterapija utež 515.766 647.920 125,6 5 Nenujni reševalni prevozi tocka 11.133.934 15.195.025 136,5 Zobozdravstvena dejavnost 6 Zobozdravstvena dejavnost tocka 14.357.338 16.066.636 111,9 Lekarniška dejavnost 7 Lekarniška dejavnost tocka 4.212.112 4.426.792 105,1 Dejavnost nastanitvenih ustanov za bolniško nego 8 Zdravstvena nega medicinsko oskrbni dan 2.031.431 2.009.449 98,9 Zdraviliško zdravljenje 9 Stacionarno zdraviliško zdravljenje nemedicinsko oskrbni dan 117.976 123.517 104,7 10 Stacionarno zdraviliško zdravljenje tocka 2.418.503 3.052.789 126,2 11 Ambulantno zdraviliško zdravljenje tocka 21.930 19.898 90,7 Specialisticna zunajbolnišnicna dejavnost 12 Specialisticno ambulantna dejavnost – tocke tocka 13.784.652 16.017.285 116,2 Druge preiskave (hematologija, infektologija, molekularna genetika, PET CT) preiskava, pregled 6.382 7.278 114,0 Dermatologija, revmatologija, klinicna genetika, ORL, pnevmologija storitve 280.586 313.018 111,6 13 Specialisticno ambulantna dejavnost – posegi operacije, primeri, aplikacije,… (brez dializ) 50.001 57.347 114,7 14 Magnetna resonanca – MR preiskava 66.592 72.276 108,5 15 Racunalniška tomografija – CT preiskava 53.095 57.683 108,6 16 Radioterapija primer 86.258 88.759 102,9 Bolnišnicna dejavnost 17 Akutna bolnišnicna obravnava primer 86.320 83.128 96,3 utež 142.839 143.461 100,4 18 Neakutna bolnišnicna obravnava – SKUPAJ medicinsko oskrbni dan 45.789 29.607 64,7 Neakutna bolnišnicna obravnava – zdravstvena nega in paliativna oskrba medicinsko oskrbni dan 30.577 15.398 50,4 Neakutna bolnišnicna obravnava – podaljšano bolnišnicno zdravljenje medicinsko oskrbni dan 15.212 14.209 93,4 19 Transplantacije primer 115 98 85,0 20 Psihiatrija Psihiatrija – stacionarna obravnava dan 4.213 4.068 96,6 primer 2.524 2.372 94,0 Psihiatrija – nestacionarna obravnava primer 551 495 89,9 21 Invalidna mladina medicinsko oskrbni dan 4.982 5.500 110,4 22 Ostalo (rehabilitacija URI Soca, invalidna mladina CZBO Šentvid pri Sticni, druge obravnave) primer 1.495 1.485 99,3 Druge dejavnosti 23 Dojece matere in sobivanje staršev ob hospitaliziranem otroku nemedicinsko oskrbni dan 22.055 23.084 104,7 Podatki o realizaciji storitev vsebujejo tudi storitve za paciente s covidom. Vir: ZZZS, aplikacija Pogodbe z izvajalci ZS Tabela 3.4.2. Seznam najpogosteje opravljenih in obracunanih skupin primerljivih primerov (SPP) v bolnišnicni dejavnosti v obdobju januar–marec 2024. Zap. št. Šifra SPP Utež Število primerov Število uteži 1 E62A Okužbe/vnetja dihal, resni zapleti 2,61 2.466 6.436,26 2 Z64B Ostali dej., ki vplivajo na zdr. st., brez zapletov 0,56 1.681 941,36 3 F42B Okvare obtocil brez AMI z inv. src. preisk., brez zapletov 0,78 1.603 1.250,34 4 O60C Vagin. porod, brez zapletov 1,11 1.288 1.429,68 5 O60B Vagin. porod, zmerni zapleti 1,17 1.195 1.398,15 6 G10B Operacije hernij, brez zapletov 0,82 1.141 935,62 7 E62B Okužbe/vnetja dihal, brez zapletov 1,48 1.047 1.549,56 8 R63Z Kemoterapija 0,21 1.042 218,82 9 N09B Ostali posegi nožn./mat.vratu/zun. spol., brez zapletov 0,43 884 380,12 10 Q61C Bolezni celic rdece vrste, brez zapletov 0,36 879 316,44 11 G67A Ezofagitis, gastroent., resni zapleti 1,23 859 1.056,57 12 I18B Drugi posegi na kolenu, brez zapletov 1,22 850 1.037,00 13 H08B Lap. holecistektomija, brez zapletov 1,23 783 963,09 14 F24B Interv. koron. posegi, brez AMI, brez zapletov 2,89 717 2.072,13 15 N07B Ostali posegi mater./jajc./jajcev. zarad nemalig., brez zapletov 0,65 714 464,10 16 I04B Zamenjava kolenskega sklepa, brez zapletov. 4,7 692 3.252,40 17 L63A Okužbe ledvic, secil, resni zapleti 2,38 653 1.554,14 18 I68B Ne-kirur stanja hrbt, brez zapletov 0,59 636 375,24 19 F76B Aritmija, src.zastoj in motnje prev., brez zapletov 0,72 633 455,76 20 I33B Zamenjava kolka, brez poškodb, brez zapletov 4,44 631 2.801,64 Vir: aplikacija Izdatki. 3.5. Nadzor nad izvajanjem programov zdravstvenih storitev Tabela 3.5. Plan in realizacija nadzorov po nadzornih skupinah v obdobju januar–marec 2024. Nadzorna skupina Planirano Realizirano Indeks Izredni Realizirani + izredni Indeks vseh Zdravila 30 0 0,00 0 0 0,00 Primarna raven 68 0 0,00 0 0 0,00 Specialistika I 82 0 0,00 0 0 0,00 Specialistika II 55 0 0,00 0 0 0,00 Akutna in neakutna bolnišnicna obravnava 61 0 0,00 0 0 0,00 Zobozdravstvo 58 0 0,00 0 0 0,00 OBMOCNI (administrativni) nadzori 305 9 2,95 0 9 2,95 Skupaj ZZZS 659 9 1,37 0 9 1,37 Financno medicinski nadzori so nadzori, ki jih opravljajo nadzorne skupine zdravnikov, zobozdravnikov, farmacevtov in diplomiranih zdravstvenikov pri izvajalcih v vseh obmocnih enotah ZZZS. Obmocni (administrativni) nadzori so nadzori, ki jih opravljajo drugi pooblašceni nadzorniki pri izvajalcih svoje obmocne enote ZZZS. Zaradi potrebnih prilagoditev ob uveljavitvi novega Pravilnika o nadzoru nad izvajalci zdravstvenih storitev (Uradni list RS, št. 15/24) se zavarovalniško medicinski nadzori v tem obdobju še niso izvajali. Vir: Aplikacija Nadzori. 3.6. Odlocanje o pravicah pri imenovanih zdravnikih in zdravstvenih komisijah ZZZS Tabela 3.6. Odlocbe imenovanih zdravnikov in zdravstvenih komisij ZZZS ter pritožbe in tožbe zoper odlocbe v obdobju januar–december 2023.* Imenovani zdravniki Celje Koper Kranj Krško Ljubljana Maribor Murska Sobota Nova Gorica Novo mesto Ravne na Koroškem SKUPAJ 1. a) število vseh izdanih odlocb in sklepov imenovanih zdravnikov 44.285 24.958 32.406 13.941 102.550 54.133 25.916 14.858 24.019 36.012 373.078 2. a) Število izdanih odlocb o bolniškem staležu 37.972 21.313 27.644 11.847 84.591 43.401 22.602 12.565 21.154 31.041 314.130 b) % izdanih odlocb o bolniškem staležu 85,7 85,4 85,3 85,0 82,5 80,2 87,2 84,6 88,1 86,2 84,2 3. a) število izdanih odlocb o zdraviliškem zdravljenju 5.934 3.310 4.266 1.851 15.585 9.300 2.983 2.083 2.501 4.129 51.942 b) % izdanih odlocb o zdraviliškem zdravljenju 13,4 13,3 13,2 13,3 15,2 17,2 11,5 14,0 10,4 11,5 13,9 4. a) število izdanih odlocb o medicinskih pripomockih 309 241 395 231 1.581 714 194 170 326 174 4.335 b) % izdanih odlocb o medicinskih pripomockih 0,7 1,0 1,2 1,7 1,5 1,3 0,7 1,1 1,4 0,5 1,2 5. a) Število obravnavanih pritožb zoper vse izdane akte IZ (II. st.) 842 487 732 225 3843 1086 190 305 409 789 8.908 b) % obravnavanih pritožb zoper vse izdane akte IZ (II. st) 1,9 2,0 2,3 1,6 3,7 2,0 0,7 2,1 1,7 2,2 2,4 c) število obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o BS (II. st) 630 398 559 162 2864 831 95 222 275 571 6.607 d) % obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o BS (II. st) 1,7 1,9 2,0 1,4 3,4 1,9 0,4 1,8 1,3 1,8 2,1 e) št. obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o ZZ (II. st) 208 88 173 60 973 254 95 83 133 217 2.284 f) % obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o ZZ (II. st) 3,5 2,7 4,1 3,2 6,2 2,7 3,2 4,0 5,3 5,3 4,4 g) št. obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o MP (II. st) 4 1 0 3 6 1 0 0 1 1 17 h) % obravnavanih pritožb zoper odlocbe IZ o MP (II. st) 1,3 0,4 0,0 1,3 0,4 0,1 0,0 0,0 0,3 0,6 0,4 6. Število izdanih izvedenskih mnenj 160 529 390 56 2.606 794 451 205 297 339 5.827 Zdravstvena komisija ZK Ljubljana ZK Maribor SKUPAJ 7. Odlocbe, izdane na zdravstveni komisiji (število SKUPAJ) 6.915 2.040 8.955 a) bolniški stalež 5.135 1.503 6.638 % izdanih odlocb o bolniškem staležu 74,3 73,7 74,1 b) zdraviliško zdravljenje 1.764 535 2.299 % izdanih odlocb o zdraviliškem zdravljenju 25,5 26,2 25,7 c) ostalo 16 2 18 % izdanih odlocb (ostalo) 0,2 0,1 0,2 8. a) Število vloženih tožb zoper izdane odlocbe ZK 276 b) % vloženih tožb glede na vse izdane odlocbe na ZK 3,08 Vir: podatki ZZZS. Legenda: BS – bolniški stalež ZZ – zdraviliško zdravljenje IZ – imenovani zdravnik ZK – zdravstvena komisija * Pojasnilo: Podatki za tabelo 3.6. se zbirajo dvakrat letno, in sicer za obdobje januar–junij in za obdobje januar–december. V tabeli so navedeni podatki za opazovano obdobje (januar–december 2023). 3.7. Predpisovanje in poraba zdravil 3.7.1. Odhodki za zdravila – povprecni izdatki za zdravila v obdobju januar–marec 2024 v primerjavi z istim obdobjem leta poprej. Celje Koper Kranj Krško Ljubljana Maribor Murska Sobota Nova Gorica Novo mesto Ravne na Koroškem SKUPAJ Povprecni izdatki za zdravila na škatlo v € 18,0 19,4 17,2 20,2 19,4 16,9 16,1 19,9 17,4 18,4 18,5 na recept v € 36,2 39,9 34,2 41,2 39,8 33,5 34,0 41,4 35,4 36,0 37,5 Število receptov na zavarovano osebo 2,4 2,3 2,5 2,1 2,1 2,5 2,8 2,0 2,3 2,5 2,3 Indeksi izdatkov za zdravila (na preteklo obdobje) na škatlo 156,3 154,3 156,5 159,2 152,2 165,4 155,5 148,5 167,5 158,3 156,6 na recept 152,7 150,9 154,7 156,2 148,9 162,7 152,6 145,8 165,8 155,4 153,6 Opomba: V izracunih je upoštevana vrednost receptov iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Vrednosti iz Baze receptov zajemajo vrednost zdravil in vrednost za lekarniško dejavnost skupaj. Vir: 1. ZAS Zdravila. 2. Statistike OZZ, LN aplikacija. Slika 3.7.2. Izdatki obveznega zdravstvenega zavarovanja za zdravila, izdana na recept v obdobju 2020–2024 po mesecih (v milijonih evrov). MIO EUR Mesec 2020 2021 2022 2023 2024 Indeks 24/23 jan. 30,43 29,76 33,53 39,90 66,09 165,7 feb. 28,70 28,48 33,05 37,37 62,25 166,6 mar. 29,59 34,86 39,05 43,75 66,12 151,1 apr. 25,15 31,90 35,23 39,70 maj 31,28 32,12 37,91 43,41 jun. 29,78 34,40 39,15 44,58 jul. 31,52 34,09 35,75 40,50 avg. 28,25 31,50 37,08 41,92 sep. 30,77 34,67 38,92 42,20 okt. 32,00 34,35 37,41 42,78 nov. 30,02 34,80 40,09 44,03 dec. 33,49 36,91 41,97 44,21 Skupaj 360,99 397,83 449,15 504,34 65 60 55 50 45 40 35 30 25 jan. feb. mar. apr. maj jun jul. avg. sep. okt. nov. dec. 2024 2023 2022 2021 2020 3.8. Vrednost izdanih medicinskih pripomockov Tabela 3.8. Vrednost izdanih, izposojenih in servisiranih medicinskih pripomockov iz naslova obveznega zdravstvenega zavarovanja v obdobju januar–marec 2024. Skupina Vrednost medicinskih pripomockov (v €) Delež vrednosti (v %) Proteze udov 897.816 2,40% Estetske proteze 139.501 0,37% Ortoze 1.126.683 3,02% Ortopedska obutev 416.597 1,12% Medicinski pripomocki za podporo gibalnih zmožnosti 4.270.214 11,43% Medicinski pripomocki za dihanje 3.862.518 10,34% Medicinski pripomocki za osebno higieno 141.483 0,38% Blazine proti preležaninam 156.832 0,42% Kilni pasovi 28.218 0,08% Medicinski pripomocki pri kolostomi, ileostomi in urostomi 2.333.742 6,25% Medicinski pripomocki pri inkontinenci in težavah z odvajanjem seca 8.096.353 21,68% Medicinski pripomocki pri sladkorni bolezni 8.514.694 22,80% Kanile 207.400 0,56% Drugi medicinski pripomocki 4.145 0,01% Medicinski pripomocki za slepe, slabovidne in gluhoslepe 33.026 0,09% Medicinski pripomocki za sluh in govor 3.416.379 9,15% Obvezilni material 310.367 0,83% Raztopine 7.897 0,02% Medicinski pripomocki za izboljšanje vida 2.212.248 5,92% Medicinski pripomocki za hranjenje ter dajanje olja in zdravil 56.665 0,15% Medicinski pripomocki za kompresijsko zdravljenje 349.442 0,94% Popravila 331.113 0,89% Vzdrževanja 101.965 0,27% Prilagoditve 54.875 0,15% Strošek izposoje 175.450 0,47% Storitve aplikacije MP 103.495 0,28% SKUPAJ 37.349.116 100,00% Opomba: Podatki v tej tabeli so nastali stroški po posameznih skupinah medicinskih pripomockov in skupaj za vse skupine, medtem ko so podatki v tabeli 4.1 Odhodki ZZZS, v tocki 6. Zdravila in medicinski pripomocki, za medicinske pripomocke dejansko placani stroški v obdobju (odhodki). Vir: ZZZS, aplikacija Izdatki. 3.9. Trendi na podrocju zacasne zadržanosti od dela in nadzor bolniškega staleža Tabela 3.9.1. Absentizem po razlogih zacasne zadržanosti od dela v Sloveniji v obdobju januar–marec 2024 v primerjavi z istim obdobjem leta poprej. Število izgubljenih delovnih dni Razlogi zadržanosti I–III 2023 I–III 2024 absentizem v breme delodajalca bolezen 1.564.810 1.717.734 poškodba izven dela 159.829 187.866 poklicna bolezen 84 57 poškodba pri delu 58.614 55.145 poškodba po tretji osebi izven dela 9.019 10.960 (1) Skupaj 1.792.356 1.971.762 absentizem v breme ZZZS bolezen 1.729.178 1.575.414 poškodba izven dela 318.105 278.692 poklicna bolezen 469 358 poškodba pri delu 104.381 103.938 poškodba po tretji osebi izven dela 26.851 23.996 nega 343.076 347.042 transplantacija 179 52 izolacija 125.778 204 spremstvo 54.896 60.070 poškodba nastala pri aktiv. iz 18. cl. zakona 507 651 darovanje krvi 10.319 18.558 sobivanje z otrokom 4.623 3.854 (2) Skupaj 2.718.362 2.412.829 1+2 SKUPAJ 4.510.718 4.384.591 Opomba: sprememba vira in metodologije izracunavanja podatkov. Vir: ZZZS, ZAS Absentizem. Tabela 3.9.2. Izbrani pokazatelji absentizma v breme ZZZS v obdobju januar–marec 2024 v primerjavi z istim obdobjem leta poprej. Število izgubljenih delovnih dni na aktivnega zavarovanca % izgubljenih delovnih dni Obmocje I–III 2023 I–III 2024 Indeks I–III 2023 I–III 2024 Indeks Celje 3,23 3,05 94 5,86 5,54 94 Koper 3,19 2,80 88 5,79 5,09 88 Kranj 3,26 2,76 85 5,93 5,02 85 Krško 3,03 2,56 85 5,51 4,66 85 Ljubljana 2,88 2,49 86 5,24 4,52 86 Maribor 2,94 2,55 87 5,35 4,64 87 Murska Sobota 4,45 4,07 91 8,10 7,40 91 Nova Gorica 3,15 2,63 84 5,72 4,78 84 Novo mesto 3,10 2,84 92 5,63 5,17 92 Ravne na Koroškem 4,49 4,14 92 8,16 7,52 92 Slovenija 3,17 2,80 88 5,77 5,09 88 Upoštevani so naslednji razlogi zadržanosti od dela: bolezen, poškodba izven dela, poklicna bolezen, poškodba pri delu, poškodba po tretji osebi izven dela, nega, transplantacija, izolacija, spremstvo, poškodba, nastala pri aktivnostih iz 18. clena Zakona, darovanje krvi, sobivanje. Vir: ZZZS, ZAS Absentizem. Tabela 3.9.3. Izvajanje laicnega nadzora bolniškega staleža (BS) za obdobje januar–december 2023.* Celje Koper Kranj Krško Lju­bljana Maribor Murska Sobota Nova Gorica Novo mesto Ravne na Koroškem SKUPAJ 1. Število laicnih nadzorov bolniškega staleža 486 282 401 134 1.265 616 309 229 356 388 4.466 2. Število ugotovljenih kršitev bolniškega staleža po ugot. laicnega nadzornika 27 9 10 3 93 37 23 4 23 20 249 3. Delež ugotovljenih kršitev bolniškega staleža 5,6 3,2 2,5 2,2 7,4 6,0 7,4 1,7 6,5 5,2 5,6 4. Število zakljucenih bolniških staležev glede na izvedene laicne nadzore 1 5 0 0 48 2 79 1 0 0 136 5. Število odobrenih bolniških staležev za krajši delovni cas glede na izvedene laicne nadzore 0 1 0 0 22 0 21 0 0 0 44 6. Število obvestil IZ oddelku OZZ zaradi ugotavljanja pogojev za zadržanje/odvzem nadomestila 0 0 1 0 0 4 0 0 0 0 5 7. Delež vseh ukrepov glede na število izvedenih laicnih nadzorov BS 0,2 2,1 0,2 0,0 5,5 1,0 32,4 0,4 0,0 0,0 4,1 Definicije: 1. Število laicnih nadzorov, ki jih je opravil laicni nadzornik Direkcije oz. pooblašcenec OE, 2. Število kršitev, ki jih ob izvajanju nadzora ugotovi laicni nadzornik (pridobitno delo, neupravicena odsotnost, drugo), 4. Podatek se evidentira v primeru, ko je glede na ugotovitve laicnega nadzornika imenovanih zdravnik zavarovano osebo ponovno obravnaval in ugotovil, da je zmožna za delo v polnem delovnem casu. Ce je bil zavarovani osebi po dolocenem casu odobren skrajšan delovni cas in hkrati zakljucen polni bolniški stalež, se šteje, da je bil izdan ukrep “zakljucen BS”, 5. Podatek se evidentira v primeru, ko je glede na ugotovitve laicnega nadzornika imenovani zdravnik zavarovano osebo ponovno obravnaval in ugotovil, da je zmožna za delo v krajšem delovnem casu Vir: podatki ZZZS. *Pojasnilo: Podatki za tabelo 3.9.3. se zbirajo dvakrat letno, in sicer za obdobje januar–junij in za obdobje januar–december. V tabeli so navedeni podatki za opazovano obdobje (januar–december 2023). Tabela 3.9.4. Število dolgotrajnih staležnikov po stanju na dan 31. 12. 2023.* Celje Koper Kranj Krško Lju­bljana Maribor Murska Sobota Nova Gorica Novo mesto Ravne na Koroškem SKUPAJ Staležniki SKUPAJ število na zadnji dan obdobja 3.692 2.369 3.204 1.159 9.373 4.754 2.718 1.483 1.836 3.248 33.836 indeks glede na 31. 12. 2022 109 105 101 101 101 102 105 93 104 101 102 Staležniki do 1 leta število na zadnji dan obdobja 2.769 1.702 2.365 886 6.875 3.825 1.771 1.057 1.450 2.304 25.004 indeks glede na 31. 12. 2022 109 107 104 100 99 101 105 91 108 100 102 Staležniki nad 1 letom število na zadnji dan obdobja 923 667 839 273 2.498 929 947 426 386 944 8.832 indeks glede na 31. 12. 2022 109 102 96 104 105 103 107 96 91 104 103 Staležniki nad 3 leti število na zadnji dan obdobja 143 129 164 34 412 126 153 69 39 167 1.436 indeks glede na 31. 12. 2022 95 101 85 83 92 102 109 113 95 114 98 Staležniki nad 5 let število na zadnji dan obdobja 32 31 32 8 120 24 25 6 4 40 322 indeks glede na 31. 12. 2022 74 97 82 73 92 120 93 43 57 105 89 Opomba: Od 1. 3. 2022 do 31. 12. 2023 je šlo nadomestilo odsotnosti z dela v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja od vkljucno 21. delovnega dne dalje. Vir: podatki ZZZS. *Pojasnilo: Podatki za tabelo 3.9.4. se zbirajo dvakrat letno, in sicer za obdobje januar–junij in za obdobje januar–december. V tabeli so navedeni podatki za opazovano obdobje (januar–december 2023). 4. FINANCNI ODHODKI 4.1. Odhodki ZZZS Tabela 4.1. Realizacija odhodkov ZZZS v obdobju januar–marec 2024 v primerjavi z realizacijo v istem obdobju leta 2023 in s financnim nacrtom za leto 2024. v evrih REALIZACIJA 2023 FN REALIZACIJA 2024 Indeks Indeks I–III Struktura 2023 I–III Struktura 24/ FN 24 I–III 24/ I–III 23 1 2 3 4=3/2 5=3/1 1. Osnovno zdravstveno varstvo 179.377.127 17,3 954.231.319 239.299.359 19,6 25,1 133,4 - splošna zunajbolnišnicna dejavnost 115.073.484 11,1 602.555.963 140.812.836 11,5 23,4 122,4 - zobozdravstvena dejavnost 31.898.125 3,1 179.944.974 52.339.253 4,3 29,1 164,1 - druge zdravstvene dejavnosti 32.405.518 3,1 171.730.382 46.147.270 3,8 26,9 142,4 2. Spec. ambul. in boln. zdravljenje 469.728.927 45,3 2.323.304.824 562.157.336 46,1 24,2 119,7 - bolnišnicna zdravstvena dejavnost 312.143.828 30,1 1.537.973.444 376.249.933 30,8 24,5 120,5 - spec. zunajbolnišnicna zdravstvena dejavnost 157.585.099 15,2 785.331.380 185.907.403 15,2 23,7 118,0 3. Dejavnost socialnih zavodov 56.148.692 5,4 228.915.287 46.133.375 3,8 20,2 82,2 - dejavnost nastanitvenih ustanov za bolniško nego 55.426.527 5,3 225.921.823 45.168.986 3,7 20,0 81,5 - soc. var. brez nastanitve za starejše in invalidne osebe 722.165 0,1 2.993.464 964.389 0,1 32,2 133,5 4. Dej. obv. soc. varnosti in transferji neprofitnim organizacijam 5.999.313 0,6 16.904.793 2.837.493 0,2 16,8 47,3 SKUPAJ (1-4) 711.254.059 68,6 3.523.356.223 850.427.563 69,7 24,1 119,6 5. Odh. za zdravila, medicinski pripomocki, cepiva 154.199.619 14,9 1.007.216.545 196.186.080 16,1 19,5 127,2 - zdravila 125.480.881 12,1 842.404.712 163.470.389 13,4 19,4 130,3 - medicinski pripomocki 27.206.138 2,6 153.151.833 31.549.864 2,6 20,6 116,0 - cepiva 1.512.600 0,1 11.660.000 1.165.827 0,1 10,0 77,1 6. Zdravljenje v tujini – napotitve 1.099.614 0,1 8.437.850 1.852.283 0,2 22,0 168,4 7. Mednarodno zavarovanje 12.951.748 1,2 90.865.400 17.114.804 1,4 18,8 132,1 - slovenski zavarovanci 4.060.912 0,4 44.845.400 7.190.830 0,6 16,0 177,1 - tuji zavarovanci 8.890.836 0,9 46.020.000 9.923.974 0,8 21,6 111,6 8. Denarne dajatve: 145.566.133 14,0 644.682.691 138.500.680 11,4 21,5 95,1 - za nadomestila odsotnosti 145.005.602 14,0 641.835.898 137.908.826 11,3 21,5 95,1 - za potne stroške, dnevnice, prevoze 541.558 0,1 2.826.793 574.033 0,0 20,3 106,0 - za povracila zavarovalnicam - soc. ogroženi 18.973 0,0 20.000 17.821 0,0 89,1 93,9 9. Odhodki za delo ZZZS: 12.186.269 1,2 67.116.130 15.521.073 1,3 23,1 127,4 - place in drugi izdatki zaposlenim 6.814.908 0,7 30.903.407 8.219.691 0,7 26,6 120,6 - prispevki delodajalca 1.091.646 0,1 4.780.739 1.138.033 0,1 23,8 104,2 - materialni izdatki službe 4.208.836 0,4 26.056.146 5.313.433 0,4 20,4 126,2 - investicijski odhodki 70.879 0,0 5.375.838 849.916 0,1 15,8 1.199,1 10. Obresti od zadolževanja 52.558 0,0 1.500.000 355.625 0,0 23,7 676,6 SKUPAJ ODHODKI (1-10) 1.037.310.000 100,0 5.343.174.839 1.219.958.108 100,0 22,8 117,6 A. RAZLIKA MED PRIHODKI IN ODHODKI -13.503.661 0 14.656.459 B. IZKAZ RACUNA FINANCNIH TERJATEV IN NALOŽB 0 0 0 C. RACUN FINANCIRANJA 0 0 0 POSLOVNI REZULTAT -13.503.661 0 14.656.459 Vir: ZZZS, aplikacija SAP. 5. NOVI PREDPISI IN SKLEPI 5.1. Novi predpisi s podrocja obveznega zdravstvenega zavarovanja v obdobju januar–marec 2024. Pravni akti ZZZS: • Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja (neuradno preciš­ceno besedilo št. 40); (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 3. 1. 2024) • Sklep o osnovnih zahtevah kakovosti za medicinske pripomoc­ke iz obveznega zdravstvenega zavarovanja; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 11. 1. 2024) • Pravilnik o natancnejših pogojih in natancnejšem postopku o iz­jemni odobritvi zdravila, živila za posebne zdravstvene namene, prehranskega dopolnila, dermatološkega izdelka, medicinskega pripomocka ali zdravstvene storitve; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 15. 1. 2024) • Sklep o javnem razpisu za izvajanje programov izdaje in izposo­je medicinskih pripomockov; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 25. 1. 2024) • Sklep o dolocitvi seznama medicinskih pripomockov, pri katerih lahko izbrani osebni zdravnik prenese pooblastilo za predpiso­vanja na druge zdravstvene delavce; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 26. 1. 2024) • Sklep o najzahtevnejših zdravstvenih storitvah zaradi uve­ljavljanja pravice do povracila prevoznih stroškov iz obveznega zdravstvenega zavarovanja; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 30. 1. 2024) • Sklep o dolocitvi odstotkov vrednosti zdravstvenih storitev, ki se zagotavljajo v obveznem zdravstvenem zavarovanju; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 31. 1. 2024) • Pravilnik o prenehanju veljavnosti Pravilnika o nadzorih; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva; http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 19. 2. 2024) • Pravilnik o nadzoru nad izvajalci zdravstvenih storitev; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 26. 2. 2024) • Sklep o izbiri izvajalcev šolanja psov vodicev slepih zavarovanih oseb za obdobje od 1. 3. 2024 do 28. 2. 2029; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 28. 2. 2024) • Pravilnik o izvajanju informacijsko dokumentacijske dejavnosti (Neuradno precišceno besedilo št. 1); (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 1. 3. 2024) • Financni nacrt ZZZS za leto 2024; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 5. 3. 2024) • Sklep o dolocitvi terapevtske skupine zdravil z etanerceptom; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 19. 3. 2024) Okrožnice in navodila ZZZS: • Okrožnica ZAE 1/24: Dopolnitve šifrantov za obracun zdra­vstvenih storitev; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 22. 1. 2024) • Navodilo za zajem in posredovanje podatkov o predpisanih in izdanih MP v on-line sistem; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 7. 3. 2024) • Navodilo za uporabo portala ZZZS za izvajalce in dobavitelje; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 15. 3. 2024) Pravni akti partnerjev v zdravstvu: • Uredba o programih storitev obveznega zdravstvenega zavaro­vanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto za leto 2024; (ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, datum objave: 20. 2. 2024) Vir: ZZZS LN aplikacija E-gradiva, http://www.zzzs.si/egradiva, Uradni list RS. 5.2. S sej Skupšcine in Upravnega odbora v obdobju januar–marec 2024. Skupšcina je v tem obdobju zasedala na eni redni in dveh izrednih sejah: . 4. izredna seja, 18. 1. 2024: • Dolocila je Financni nacrt Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za leto 2024. • Sprejela je tudi dodatni sklep, da pricakuje v prihodnje hkrati s predlogom financnega nacrta predložitev tudi z ministrstvom za zdravje usklajen predlog splošnega dogovora oziroma uredbe o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto, ki bo vsebovala ukrepe za skrajševanje cakalnih dob in izboljšanje dostopnosti do izbranega zdravnika. • Od Ministrstva za zdravje in Vlade Republike Slovenije je zahtevala, da se v primeru dviga plac v zdravstvu zagotavlja dodatna financna sredstva iz državnega proracuna in da pricakuje, da se zahteva tudi višja produktivnost nosilcev zdravstvene dejavnosti. • Pozvala je obe strani v pogajanjih o stavkovnih zahtevah Fidesa, da cim prej dosežeta dogovor, ki bo zavarovancem omogocil neoviran dostop do zdravstvenih storitev. • Sprejela je Spremembo in dopolnitev Poslovnika skupšcine Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije. • Sprejela je sklep, da se sklice seja skupšcine Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije o dostopnosti do zdravstvenih storitev in cakalnih dobah, na katero se povabi predsednika Vlade RS in ministrico za zdravje. . 5. izredna seja, 13. 3. 2024: • Sprejela je sklep, da naj Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije tekoce spremlja izvajanje ukrepov za povecanje dostopnosti do zdravstvenih storitev ter skrajševanje cakalnih dob in njihovih ucinkov ter o tem redno poroca skupšcini. • Pozvala je Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije k povecanju števila financnih in strokovnih nadzorov, zlasti na podrocjih, kjer so zaznane najvecje težave z dostopnostjo do zdravstvenih storitev in nedopustno dolgimi cakalnimi dobami. • Pozvala je Ministrstvo za zdravje, da v spremembi zakonodaje naslovi problematiko dostopnosti do zdravstvenih storitev in nedopustno dolgih cakalnih dob, vkljucno s problematiko opravljanja dela pri drugem delodajalcu, zaposlenih delavcev pri javnih izvajalcih, ter v pripravo zakonodaje vkljuci socialne partnerje in predstavnike organov Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije. • Od Vlade Republike Slovenije je zahtevala, da nemudoma uredi podaljšanje ali opravljanje zdravstvenih pregledov za invalide za vozniški izpit. . 13. redna seja, 13. 3. 2024: • Na osnovi potrjenega predloga Letnega porocila Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za leto 2023 se je seznanila z informacijo o poslovanju v letu 2023. • Sprejela je izjave o mandatu generalne direktorice Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije v letu 2022 ter ugotovitvah Racunskega sodišca Republike Slovenije o racunovodskih izkazih in poslovanju Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in odpravi pomanjkljivosti, ki jih je ugotovila pristojna inšpekcija, Ministrstvo za zdravje ali Racunsko sodišce Republike Slovenije ter dolocila oceno redne delovne uspešnosti generalne direktorice Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije gospe dr. Tatjane Mlakar za leto 2022 odlicno ter izplacilo dela place za redno delovno uspešnost. • Ugotovila je, da bi bilo treba kriterije za delovno uspešnost generalnega direktorja Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije prilagoditi dejavnosti Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, zato je pozvala Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije, da prenovi pravne podlage za ocenjevanje delovne uspešnosti generalnega direktorja Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Upravni odbor je zasedal na dveh rednih sejah, eni izredni in eni izredni dopisni seji: . 3. izredna seja, 10. 1. 2024: • Oblikoval je Predlog Financnega nacrta Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za leto 2024 in ga posredoval skupšcini v sprejem. • Predlagal je skupšcini, da ob sprejemanju financnega nacrta za leto 2024 sprejme tudi sklep, da od Ministrstva za zdravje in Vlade Republike Slovenije zahteva, da se v pogajanjih za place v zdravstvu zahteva zagotovitev dodatnih financnih sredstev državnega proracuna in na višje place tudi višjo produktivnost. • Sprejel je sklep o izbiri izvajalca za sklenitev pogodbe za opravljanje programov zdravstvenih storitev iz 5. in 40. tocke 102. clena Uredbe o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2023 – X. • Imenoval je dva clana senata zdravstvene komisije in imenovanega zdravnika. . 25. redna seja, 25. 1. 2024: • Sprejel je Predlog pravilnika o uveljavljanju izplacila nadomestila place iz obveznega zdravstvenega zavarovanja na zahtevo delodajalca, ki se posreduje v javno razpravo in medresorsko usklajevanje. • Sprejel je Predlog pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o kartici zdravstvenega zavarovanja, profesionalni kartici in pooblastilih za branje in zapisovanje podatkov v zalednem sistemu in ga v okviru postopka priprave podzakonskih predpisov posredoval v javno razpravo in medresorsko usklajevanje. • Podprl je nadaljnje aktivnosti službe Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za uporabo elektronske osebne izkaznice v sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja, o cemer je seznanil Ministrstvo za notranje zadeve, Ministrstvo za javno upravo, Ministrstvo za digitalno preobrazbo in Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije. • Sprejel je sklep o dolocitvi seznama medicinskih pripomockov, pri katerih lahko izbrani osebni zdravnik prenese pooblastilo za predpisovanje na druge zdravstvene delavce. • Sprejel je sklep o javnem razpisu za izvajanje programov izdaje in izposoje medicinskih pripomockov. . 26. redna seja, 27. 2. 2024: • Seznanil se je z Letnim porocilom Sektorja za notranje revidiranje za leto 2023, Dolgorocnim nacrtom Sektorja za notranje revidiranje za obdobje 2024-2026 in Nacrtom Sektorja za notranje revidiranje za leto 2024. • Sprejel je sklep o potrditvi zbirnega popisnega porocila, ki predstavlja popis premoženja ZZZS po stanju na dan 31. 12. 2023. • Sprejel je sklep o potrditvi predloga letnega porocila – zakljucnega racuna Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za leto 2023. • Narocil je službi, da loceno od letnega porocila Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za leto 2023, pripravi porocilo o financiranju zdravstvenih storitev nad rednim programom v letu 2023 v skladu s 15. clenom Zakona o nujnih ukrepih za zagotovitev stabilnosti zdravstvenega sistema (Uradni list RS, št. 100/22, 141/22 – ZNUNBZ, 76/23 in 136/23 – ZIUZDS) ter sporocilom seznani Vlado Republike Slovenije. • Sprejel je sklep o izbiri izvajalcev šolanja psov vodicev slepih zavarovanih oseb za obdobje od 1. 3. 2024 do 28. 2. 2029. • Sprejel je mnenje ZZZS k Predlogu strategije razvoja zdravstvene dejavnosti na primarni ravni zdravstvenega varstva do leta 2031 (SRZDPR2031) in ga poslal Ministrstvu za zdravje Republike Slovenije. • Seznanil se je se z Uredbo o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2024. • Dal je pozitivno mnenje k imenovanju za vodjo – direktorico sektorja II, v sektorju za notranje revidiranje. • Imenoval je imenovanega zdravnika in clana senata zdravstvene komisije. • Predlagal je Skupšcini Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, da sprejme izjave o mandatu generalne direktorice Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije v letu 2022 ter ugotovitvah Racunskega sodišca Republike Slovenije o racunovodskih izkazih in poslovanju Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in odpravi pomanjkljivosti, ki jih je ugotovila pristojna inšpekcija, Ministrstvo za zdravje ali Racunsko sodišce Republike Slovenije, ter predlagal Skupšcini, da doloci oceno redne delovne uspešnosti generalne direktorice Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije gospe dr. Tatjane Mlakar za leto 2022 odlicno ter izplacilo dela place za redno delovno uspešnost. . 7. izredna dopisna seja, 18. 3. 2024: • Sprejel je sklep o razpisu za sklepanje pogodb za opravljanje programa zdravstvenih storitev. • Sprejel je Sklep o dolocitvi terapevtske skupine zdravil z etanerceptom. • Imenoval je clanico senata zdravstvene komisije.