Eci'pt« (T in II. thinitska dinastija) (str. 232 ss.); »Stara država« (str. 24? ss.); »Konec Sta« države in prva vmesna doba« (str. 287 ss.); »Srednja država (druga polovica XI. in XII. dimasti je) « : »Druga vmesna doba m vdor Hiksov v Egipt« (str. 344—374). Slede opombe (str. 375—587), kazalo ilustracij (388 s.) ter precej podrobno kazalo (str.' 390—599). , . . , n • x Najnovejša zgodovina Starega vzhoda podaja sintezo sedanjega stanja dognanj za posamezna obdobja. Drži se srednje kronologije, tako da Ham- murabljevo vladavino datira: 1792-1750 (po kratki kronologiju: 1728-1686). Starost predzgodovinskega t. i. templja C v Uroku (iz plasti IV a) je po гаЉо- karbonskem postopku (C14) izračunana za leto 2815 ± 8?, najstarejše naselbine v Djarmo (Garmo) pa za ca. 6750. . Marsikaj novega najdemo v odstavku o »Egaptu konec paleolitika in v mezdlitiku« (str. 211). Tako izvemo, da so po dognanjih radlo-karbonske metode naselbine v Fayumu A (okoli 4440 ± 180) starejše kakor v Merimde-Beni-baia- meh (str 214) Tudi označbe predzgodovinsfcrh kultur v Egiptu je Vercoutter nadomestil: z »Amratien« (Negade I) — s srednjo preddimaetično epoho ah »Gerzéen« (Negade II), ki ji sledi še »mlajša preddimastična epoha« ali »milajsi Gerzéen« (včasih tudi »Semaimien«) (str. 217 ss.). ... , . Zal ni mogoče navajati vseh zanimivih podrobnosti. Izvajanja dopolnju­ je 35 posrečeno izbranih fotografskih posnetkov in risb. Kratko poročilo o novi zgodovini Starega vzhoda naj sklenemo z zeljo, da bi prvemu zvezku kmaki sledila oba naslednja. , " Viktor Korošec Römer, Willem Hendrik Philibert, Sumerische ,Königshymneiv der Ism- Zeit. (Documenta et Monumenta Orienitis Antiqui, XIII), 4°, XII, 292 stranu (h. J. Brill), Leiden 1965. Platno 49 hol. gold. . Knjiga je ponatis doktorske disertacije, ki jo je v maju 196? pisec pred­ ložil na univerzi v Utrechtu za dosego doktorske časti. Avtor (rojen 1. 1928) je bil učenec nizozemskega asiriologa, emeritiranega prof. F. M, Th. de Liagre Böhla (Leiden), ter nemškega sumerologa A. Falkensteiiia (Heidelberg) in alta­ ri ologa W. v. Sodena (Münster). V svoji disertaciji obravnava pisec t. li. »kraljevske himne« iz dobe države v Isinu. Kot ena izmed masledsüvemih držav, nastalih po uničenju zadnje ve­ like sumerske države s prestolnico v Uru (tretja dinastija iz Ura), je država, ki je imela svoje središče v mestu Isinu, obstajala od leta 1059 do 1735 (po krajši kronologiji, po srednji od 2017 do 1794). Čepraiv so bili njeni vladarji že Semiti, je ohranila še mnogo suimerskih tradicij. Njeni vladarji (enako kakor vladarji v mestu Larsa) so se imenovali »kralje Sumerja in Akada«. Kralj Lipitištar (1875--65) je objavil svoj zakonik še v sumerskem jeziku. Za­ to ni presenetljivo, da Römer našteje (str. 21) kar 40 sumerskih pesnitev, nastalih v tem času v Isinu. Označuje jih z zbirnim imenom »kfalijevske ham-; ne«. Enako kakor Falkenstein razlikuje tudi Römer med njimi dve veliki skupini: v prvo uvršča tiste, ki so jih uporabljali pri bogoslužju, v drugo pa pesnitve, nastale v zvezi z »-dvorskim ceremonialom« in ki so ali naslovljene na kralje, ali pa vsebujejo njegovo samohvalo. Obe skupini delil pisec na vec manjših podskupin. V zvezi s to svojo razvrstitvijo podaja avtor prevod in kratko analitzo ne­ katerih manjših izmed teh pesnitev (str. 6—55). Kratko (str. 55—57) se do­ takne vprašanja, v kakšni meri so si kralji v Isinu zares lastili božanski značaj. ., .. V nadaljnjih (sedmih) poglavjih obravnava zaporedoma sedem najbolj značilnih imen. Podaja jih v transkripciji in prevodu s podrobnim filolo­ škim komentarjem (str. 77—278). Kaj nudi celotna monografija filologu, pre­ pričevalno kaže obširno sumersko in akadsko besedno kazalo (str. 279—289). Čeprav je ta razprava po svojem bistvu fiziološka, pa vendar vsebuje marsikaj pomembnega za kulturnega zgodovinarja in tudi za pravnega zgodo- 274 vinarja. Na vec mestih nam vsaj nekoliko odkriva vpogled v takratno sumersko pojmovanje vladarjevih funkcij in dolžnosti. Tako vladar omenja, da njegova beseda zaleže m jo vsak respektira (str. 51, v. 233 ss.). Posebej hoče veljati vladar kot pravičen sodnik iin zakanodajailec. »V Sumerju ustanavlja pravič­ nost« (str. 4a, v. 1J9); on »polaga pravico v usta vseh, on govori na sodišču in pri sodbi pravično besedo; v Sumer ju in Akadu je vzpostavil pravičnost« (str fi ^о ^JS^ri Str; 4-7' V' 139)- Im«"ïJe -se »pastirja, ki ljubi pravičnost« (str. 49, v 199). Označuje se 'za sodnika, ki isodi nepristransko, »ne glede na ugled osebe«, ki »lodloča (in tudi) vse doseže«. Kot talk varuje slabotnega pred mogočnim, da ga le-ta ne napravi za svojega »najemnika« (str. 50, v. 205 ss.). Komerjeva razprava je temeljito delo in je nov, važen prispevek k poznava­ nju bogastva sumerske kulture Proučevanje sumerskih kulturnih spomeni­ kov stopa med asinoloskimi študijami čedalje bolj na prvo mesto. Viktor Korošec KlpiS^VT Emifr> Die KaškAaer- Em Beitrag zur Ethnographie des alten Klemasien Untersuchungen zur Assyriologie und vorderasiatischen Archäolo­ gie, 3. (Walter de Gruyter & Co) Berlin 1965, 4. XV + 198 str sniskT1^' ^etÌt0ÌVg-,f Т'Дс1ш1Л'. objavlja v tej knjigi svoj habilitacijska Thlt f/ PI.e*,t«d na filozofski fakulteti v Zahodnem Berlinu, kjer sedaj Jonannesa FrTedrfchî ^^ "^* emeritirane?a Profesorja hetitologa A7ičat°Xal\0f ugotar,1Ja Y 8У«Чет predgovoru (str. V), so za antično Malo âkineP4 ÌIJÌ Î razmere m mena naselitvena zgodovina le malo raz- k iZTnnL-ì • + zgodo,v*nrsk? etnografsko študijo je nedvomno znatno prispeval L r?J- } vr?elî-.y nJeJ obravnava Kaškejce: Na njihovo ime (»ljudje me- mn ™f™«"eaV V asi™klh î^^ihse omenja »dežela Ka-as-ku«) (str. 85) naleti- mo njimogrede y egiptovskih m babilonskih dokumentih, precej pogosto pa v hetitskih klinopisnih tekstih, iz katerih izvemo, da so Kaškejci povzročali Heti- tom mnogo pregia vac Avtorjeva zasluga je, da je skrbno Aral vsa ta nedvom- samo ni zapustilo mu enega lastnega napisa in o katerem nam ni ohranjena - razen lastnah «mm - nobena beseda. V tem oziru naj spomnimo da Samo klmopisnam sporočilom zahvaliti za to, da vemo za obstoj m кггМиш Sum™ cTv za zgodovino držav Hetitov, Mitaracev, Ugarita, Uirartejcev idr öumercev, v _ i>vojo monografijo je avtor razdelili ;na pet delov, ki jih zaporedoma 0?tankl kaskejske kulture« 71-82); »jezikovni material« (83-1081- nÄ,™ V,lr"- (109T187>' Nat0 slede podrobna kLaJa Ц89-197) zemMepdsnih' osebnih imen, imen bogov ter še neobjavljenih tekstov zemijepisnm, nnk-,LUI°lU art°ï P°srečeno seznanja z obravnavamo problematiko s tem da Ä? ' 't *«i Ze V fumerskih tekstih omenjajo nekatera ljudstva ki so" Prfo^ostooprask v stik s Sumerci in so ile-ti zviška gdedaK пГпје taki £ W<£ T' H- so,1™a,lu PO razpadu prve afcadske ideile S 2160 katóh eto let-gospodova i v Mezopotamiji ; njihovo ime so še skoro dve tisočletji p«eie Wi uporabljali kot sinonim za barbara. Podobno žaničlS govore sumS' A12!* da livarn 1Z I?™ ° Semitsk,h bedl"nih MA*' TU kot ° -o^taUh sosedi taket^rt P0.Vd^jali_ svojo .domnevno vzvišenost nad svojimi sosedi, tako označuje Suppilulmmaš vazalovo deželo Haiaša kot zaos+alo kejcT^' P0SebM nePriJaano Pa govore hetitski иДАГА v Sevefnî&Mab LHTÌT1^ dem'ne:a.avtor, da je bila domovina Kaškejcev razlikuje tri Лпп&Р^ N-S)' "f^V Poznejšem Pontusu. Ker pa avtor \Ji J i skupine Kaškejcev zahodne, osrednje in vzhodne) fstr 621 ostane nerešeno .vprašanje, kako daleč je segalo njihovo ozemlje. Lažje je 275