| RAZREDNI POUK | 2019 | 2 | 46 iDeje iz razreD a  Matjaž kešanski, OŠ Košana Olimpijske igre – ideja za športni dan iZvleČek: Na Osnovni šoli Košana smo se odločili na malo drugačen način popestriti dan učencem razredne stopnje – organizirali smo športni dan na temo olimpijskih iger. Priprave so potekale nekaj dni, saj je bila izvedba športnega dne odvisna od natančne organizacije in zanimivih rekvizitov, ki so dodatno spodbudili učence k zavzetemu sodelovanju. Učenci so se po uvodu, kjer so si ogledali kratek film o zgodovini olimpijskih iger, razporedili v 7 različnih skupin, ki so predstavljale 7 držav. Sledilo je odprtje v slogu pravih olimpijskih iger, s himno države gostiteljice (slovenska himna). Učenci so tekmovali v 5 različnih igrah: olimpijskih krogih, potresu, olimpijskem postavljanju stožcev, olimpijskem metu in iskanju skritega zaklada. Na koncu je potekala podelitev, na kateri so tri najboljše uvrščene države prejele olimpijske medalje in praktične nagrade, prisluhnili pa so tudi himni države zmagovalke. Glavno vodilo športnega dne je bilo gibanje z elementi igrivosti in poleg tega tudi medpredmetno povezovanje. Dejavnosti in vsebine so bile zasnovane interdisciplinarno, saj so bili zastopani učni cilji z različnih učnih področij. ključne besede: športni dan, olimpijske igre, razredna stopnja, medpredmetno povezovanje, dan dejavnosti olympic Games – idea for a Sports d ay abstract: At the Košana Primary School, we decided to do something different and make the day more interesting for the primary level pupils – we organised an Olympic Games-themed sports day. It took a few days to prepare, because the execution of the sports day depended on careful organisation and interesting requisites that additionally encouraged pupils to participate eagerly. After the introduction, during which the pupils watched a short film on the history of the Olympic Games, they formed 7 groups which represented 7 countries. This was followed by an opening ceremony in the style of the real Olympic Games with the national anthem of the host country (the Slovenian national anthem). The pupils competed in 5 different games: Olympic circles, earthquake, Olympic placement of cones, Olympic throw, and a treasure hunt. In the end, there was a genuine award ceremony, where the top three countries received Olympic medals and useful prizes; we also listened to the winning country’s national anthem. | 2 | 2019 | RAZREDNI POUK | 47 iDeje iz razreD a The main theme of the sports day was movement with elements of playfulness, and cross-curricular integration. The activities and contents were designed in an interdisciplinary way by encompassing the learning objectives of different learning areas. keywords: sports day, Olympic Games, primary level, cross-curricular integration, activity day Uvod n aša šola je bila prijavljena v projekt erasmus+ka1, preko katerega so učitelji potovali v različne države in si pri tem izmenjavali znanje in primere dobre prakse s strokovnimi delavci sodelujočih držav. t udi na Oš k ošana smo gostili predstavnike sodelujočih držav omenjenega programa. k er smo želeli, da učenci od 1. do 4. razreda naše šole bolje spoznajo države, ki smo jih gostili, smo organizirali športni dan Olimpijske igre, na katerem so učenci, razdeljeni v 7 skupin, zastopali države članice projekta: t určijo, litvo, Bolgarijo, Grčijo, Poljsko, Madžarsko in Slovaško in jih pri tem bolje spoznali. v k onceptu dni dejavnosti (MiZS, 1998) so zasnovani cilji učenkam in učencem omogočiti utrjevanje in povezovanje znanja, pridobljenega pri posameznih predmetih in predmetnih področjih, uporabljanje tega znanja in njegovo nadgrajevanje s praktičnim učenjem v kontekstu medsebojnega sodelovanja in odzivanja na aktualne dogodke v ožjem in širšem družbenem okolju. Učenke in učenci zadovoljujejo potrebe po gibanju, gibalnem izražanju in ustvarjalnosti, se sprostijo in razvedrijo. Razvijajo medsebojno sodelovanje, spoštujejo lastne in tuje dosežke, utrjujejo samozavest in pridobivajo trajne športne navade (prav tam). Športni dan – Olimpijske igre Učence smo na začetku športnega dne vprašali, kaj vedo o olimpijskih igrah, ali jih spremljajo, poznajo morda kakšnega slovenskega predstavnika in o tem, ali morda vedo, kako so se olimpijske igre sploh začele. Učenci so večinoma pripovedovali o tini Maze in Petru Prevcu. Ob načrtovanju športnega dne smo predvidevali, da bodo manj vedeli o zgodovini olimpijskih iger, tako antičnih, kot olimpijskih iger v moderni dobi, zato smo pripravili posnetek kratkega filma s spleta. Po ogledu filma smo učence razporedili v sedem kolon po štiri učence, sami pa so morali določiti vodjo skupine, ki je v roke dobil zastavo določene države. Da smo ves čas vedeli, kateri učenec zastopa katero izmed držav, so dobili poleg velike zastave še zapestnico z malo zastavico svoje države. Po telovadnici smo omejili krog, ki so ga morali učenci izkoristiti za čisto pravo hodno predstavitev držav. Medtem ko je v ozadju igrala olimpijska himna, je morala vsaka skupina obesiti svojo zastavo. Da ne bi pozabili, katera država gosti naše olimpijske igre, je zaigrala tudi slovenska himna. Učence smo vprašali, ali mogoče še kaj manjka, preden začnemo s tekmovanjem, in sami so povedali, da manjka samo še olimpijski ogenj. k er smo bili učitelji pripravljeni tudi na ta pomemben dogodek, so učenci, tako kot na pravih olimpijskih igrah, v zadnjem trenutku izvedeli, kdo je nosilec štafetnega ognja in kdo bo uradno otvoril olimpijske igre. k o je predsednik 9. razreda naredil častni krog in papirnato štafeto postavil na mesto, so se olimpijske igre tudi uradno začele. Učenci so dobili navodila, da se morajo pred vsako igro dobro ogreti. n a steni je bila razobešena predstavitev olimpijskih iger, ki so si jo morali učenci po skupinah ogledati in si zapomniti čim več podatkov, saj so dobili namig, da jim bo pri zadnji igri to znanje koristilo. Učenci so imeli na steni plakat, kjer so bili v preglednici sproti objavljeni vsi rezultati držav. Učenci so se pomerili v naslednjih igrah: Olimpijski krogi Pripomočki: dva velika obroča, dva mala obroča, športno orodje »koza«. n avodila: t ekmovalci se morajo izkazati v natančnosti. Pri metu nastopata dve državi hkrati. vsak tekmovalec Slika 1: Zastave držav članic projekta. Slika 2: PowerPoint predstavitev »Olimpijske igre«.  | RAZREDNI POUK | 2019 | 2 | 48 iDeje iz razreD a ima ob nastopu dva velika in dva mala obroča, ki ju izza določene črte meče na obrnjeno kozo. Zadevati mora noge, tako da zadetek sprednjih nog šteje po eno točko, zadnjih nog pa dve točki. vsak tekmovalec ima štiri mete, na vrsto pa pride štirikrat. Pri vseh igrah se po koncu posamezne igre točke seštejejo. Državi, ki doseže največje število točk, se v preglednico vpiše sedem točk, drugi se vpiše šest in tako naprej do države z najmanjšim številom točk, ki prejme eno točko. Slika 3: Preglednica rezultatov Olimpijski potres Pripomočki: teniške žogice, kiji, blazine. n avodila: t ekmovalci se morajo izkazati v natančnosti in spretnosti. vsak tekmovalec ima tri teniške žogice in ko tekmuje, stoji na blazini. k otaliti jih mora proti devetim kijem, ki so postavljeni na primerni razdalji. vsak izbit kij prinese po eno točko. vsak učenec pride dvakrat na vrsto. Slika 4: Olimpijski potres. Arhiv OŠ Košana. Po dveh odigranih igrah je prišel čas za zasluženo malico. Po malici so se učenci pripravili za igre na zunanjem igrišču. Slepi križci Pripomočki: kreda, 10 klobučkov, dve rutici. n avodila: Cilj igre je orientacija v prostoru. n astopata dve državi hkrati. vsaka država ima nekaj metrov pred seboj s kredo narisan krog. vsak, preden se mu zaveže rutica okrog oči, si natančno pogleda in oceni, kje se krog nahaja. Sledi hoja z zavezanimi očmi proti krogu. vsak tekmovalec ima 5 klobučkov, ki jih mora postaviti v krog. vsak klobuček znotraj kroga skupini prinese točko. vsak učenec pride na vrsto dvakrat. Slika 5: Slepi križci. Arhiv OŠ Košana. Olimpijski met Pripomočki: otroški vorteks, vorteks, klobučki. n avodila: igra se odvija na travnatem nogometnem igrišču. vsaka država mora vreči enkrat mali vorteks, drugič pravi vorteks. vsak predstavnik države vrže vorteks in kjer ta pristane, začne metati drugi tekmovalec iz iste države. k o zadnji vrže otroški vorteks, skupina postavi klobuček z napisom svoje države. k o vse države opravijo nalogo z otroškim vorteksom, sledi ponovitev s pravim. n a koncu se vse točke seštejejo. t ekmovalci se pri tej igri zelo spodbujajo in navijajo drug za drugega, po koncu pa vsi skupaj v hitrem teku prinesejo vorteks za met naslednje države. Slika 6: Olimpijski met. Arhiv OŠ Košana. | 2 | 2019 | RAZREDNI POUK | 49 iDeje iz razreD a Olimpijski lov za zakladom Za zadnjo igro je bilo pripravljenih kar nekaj nalog. imenovala se je olimpijski lov za zakladom. Učenci so nastopali posamezno po državah. Po natančnih navodilih so se odpravili na start. n ajprej so morali odgovoriti na vprašanje, kdaj so se začele olimpijske igre (natančno po letnicah). imeli so 4 možnosti. Odgovor so slišali v uvodnem filmu Zgodovina olimpijskih iger (infodrom, 2014), a ga je marsikatera skupina preslišala. Sledila so navodila, da se morajo odpraviti po levi strani igrišča, tam poiskati največji iglavec in ob njem poiskati kamen, kjer se skriva naslednji list z opisom poti in z vprašanjem, ki je hkrati prinašal dodatne točke. Pri tej nalogi so učenci morali delati določeno število korakov proti cerkvenemu zvoniku, poznati so morali strani neba in podobno. Če so bili uspešni, jih je drugo navodilo pripeljalo k zakladu, ki ga je predstavljala majhna slaščica in list z zadnjim vprašanjem. vsaka skupina je imela največ 7 minut časa. Učenci so imeli zelo raznolike pristope k reševanju problemov. Bilo jih je zanimivo opazovati in od njih smo se tudi učitelji lahko veliko naučili, npr. kako se znajo učenci znotraj skupine organizirati, kdo prevzema pobudo, kdo je motiviran. n a koncu je potekala prava podelitev, kjer so tri najboljše uvrščene države prejele olimpijske medalje in praktične nagrade. Da pa ne bi bilo veliko drugače od pravih olimpijskih iger, so tekmovalci zmagovalne države prisluhnili tudi himni zmagovalne države. Slika 7: Lov za zakladom. Sklep e den glavnih ciljev športnega dne je vsekakor medpredmetno povezovanje. Pri nas stroka govori o integrativnem kurikulu in s tem poudari temeljno značilnost oz. organizacijsko načelo – povezovalnost. Pavlič škerjanc k. v publikaciji Medpredmetne in kurikularne povezave pravi, da so »ključni cilji integrativnega kurikula razvijanje sintetičnega mišljenja in (iz)gradnja celovitega, povezanega, integriranega, holističnega znanja ter trajna zmožnost povezovanja. (2010, str. 23). Za izvedbo športnega dne je bilo potrebno kar nekaj organizacijskih priprav in sodelovanja med učitelji razrednega pouka, podaljšanega bivanja in športnim pedagogom. Razdeliti je bilo treba naloge, kdo bo kaj pripravil. v podaljšanem bivanju so izdelovali preglednico rezultatov na plakat, olimpijsko baklo, zastave, zapestnice … športni pedagog in razredne učiteljice so uskladili primerna vprašanja za učne liste, poskrbeti je bilo treba za računalniško predstavitev v telovadnici, z vodstvom šole in kuhinjo dogovoriti za manjše slaščice pri lovu za zakladom, oblikovati in pripraviti je bilo treba PowerPoint predstavitev. Skratka, vsak je dodal svoj del in na ta način obogatil osnovno idejo športnega dne. Čeprav je bil dan dejavnosti športni dan, pri katerih je rdeča nit gibanje, je bila ta dan ponujena tudi možnost povezovanja različnih učnih področij: od družbe, matematike, slovenščine, naravoslovja in tehnike ter športa. vsa področja so spremljali elementi igrivosti. t o naj bi po definiciji igrifikacije, ki pomeni vnašanje različnih igralnih oblik v neigralne okoliščine, znatno pripomoglo k doseganju ciljev. n amen igrifikacije je spreminjanje rutinskih in dolgočasnih nalog v novo, interaktivno izkušnjo. izkušnja učenja se na ta način pretvori v učno igro, pri kateri uporabljamo točkovanje, priponke, dosežke, nagrajevanje, pasico napredka, priznanja. igralec dobi možnost, da izrazi svoje potenciale ali da preprosto tekmuje. S pomočjo igralnih mehanik pridobi veščine, kot so zmožnost zastavljanja dosegljivih ciljev, učenje s pomočjo ponavljanja, sodelovanje z vrstniki itd. (Makris, k ostidou, 2017) Sodelovanje se je dobro obrestovalo, saj so bili učenci visoko motivirani in so z dobrim medsebojnim sodelovanjem opravljali zadane naloge. vsekakor je k temu pripomogel dober uvod v športni dan: ogled filma, poslušanje himne države gostiteljice, opravljanje častnega kroga z »olimpijskim ognjem« ter podobne zanimive podrobnosti, ki so spominjale na pravo odprtje Olimpijskih iger. Viri in literatura: Dnevi dejavnosti. (1998). MIZS. Pridobljeno s http://www.mizs.gov.si/ fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/devetletka/program_ drugo/Dnevi_dejavnosti.pdf. Infodrom (2014). Zgodovina olimpijskih iger. Pridobljeno s https://www. youtube.com/watch?v=tG4NJFwjnt4. Makris, A., Kostidou, D. (2017). Igrifikacija. V L. Mihelač (ur.), Uporaba igrifikacije v poklicno-tehniškem izobraževanju,. (str. 4–11). Novo mesto: Megavet book. Pridobljeno s https://www.sc-nm.si/sestg/megavet/ megavet-book-slo.pdf. Pavlič Škerjanc, K. (2010). Smisel in sistem kurikularnih povezav. V Z. Rutar Ilc, K. Pavlič Škerjanec (ur.), Medpredmetne in kurikularne povezave: priročnik za učitelje. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. | RAZREDNI POUK | 2019 | 2 | 50 iDeje iz razreD a Pozdravljena skupina! Če si pozorno poslušal uvodni video, boš znal pravilno odgovoriti na naslednje vprašanje! 1. Katerega leta so začeli ločeno izvajati poletne in zimske olimpijske igre? a) 1896 b) 1924 c) 1994 d) 2004 Navodilo za pot: Ko prideš do igrišča, greš po levi strani proti koncu, kjer te čaka velik iglavec, ob njem poišči kamen, kjer se skriva naslednje navodilo! Narediš 15 hodnih korakov proti zvoniku (cerkvi) in se od tam obrneš na sever. Narediš 25 hodnih korakov, da prideš na rob. Greš po levi strani še dodatnih 15 korakov in v bližini poiščeš zaklad. 2. Naštej vsaj 4 slovenske junake z olimpijsko medaljo! Vzameš samo eno od 7 stvari, ostalo pa pusti za naslednje skupine! Zdaj pa hitro in previdno prinesi zaklad na cilj. 3. Kateri slovenec ima največ olimpijskih medalj? pRiLoG a: uČni LiST