XV. letnik. V Gorici, 17. jamivarja 1007. 3. številka. Tiska „Narovi državni zbor se snide v drugi polovici maja. Državni zbor. Poslanska zbornica zopet zboraje. V soboto je sklenila postavo o volilni svobodi. Ta teden pa je sklenil državni zbor povišati plače profasorjem. Volilna reforma. Gmr bo p?trdli volilno reformo najbrže 27. t. m. Dragi teden jo zaeni obravnavati gosposka zbornica. Papeževa okrožnica na francoske škofe Papež je izdal na francoske škofe krasno okrožnico, ki je vzbudila pozornost celega sveta in ki bo imela velike, nedo-gledne posledice. Papež najprvo tolaži francoske vernike. Zmagala bo vendar cerkev. — Cerkev ne želi verskega boja, ker njeno poslanstvo je poslanstvo miru. Boj je povzročila francoska vlada. — Vlada je od cerkve zahtevala naj se pripozna za navadno društvo, kar pa je proti božji ustanovi cerke. Ker tega cerkev ni hotela storiti, ji je država vzela premoženje. Morda bi bila cerkev priznala zborovalni zakon iz I. 1881, ko bi vlada ne bila izjavila, da duhovniki v cerkvi nimajo nobene pravice, ampak le komisar. Prekrasen je konec okrožnice. Papež se sklicuje na sodbo zgodovine, ki bo nekoč izpričala, da sveta stolica ni nameravala bojevati se proti civilni oblasti, ampak ohraniti delo božjega ustanovitelja, Jezusa Kristusa, na zemlji in da je hotela uveljaviti povsod načelo, da je največja vekotrajna blaženost človeške duše na zemlji, izpolnjevati svoje nadnaravne dolžnosti vkljub vsem žrtvam. S tem spoštujemo Boga, mu služimo in ga sredi vseh preganjanj ljubimo na veke. Nato podeli papež svoj apostolski blagoslov. Ni pač treba pripomniti, da bodo posledice te okrožnice nedogledno velike. Kako se bore proti cerkvi na Francoskem. Kako se bojujejo Francoski liberalci in socialisti proti cerkvi, nam dokazujejo sledeči vzgledi: Neko sainostanko kapelico v Parizu so spremenili v gledišče, kjer plešejo in se zvirajo plačane plesalske in druge ničvredne babe. V okraju Val d’Ajolo je učitelj zahteval od deklic, ki nosijo okoli vratu križce, naj jih takoj odstranijo, ker to žali ..nevtralnost šole". Ker deklice tega niso hotele storiti, so jih za en mesec izključili iz šole. — Tako dela ..svobodna šola11, ki je tudi cilj naših liberalcev. — Včeraj so francoski škofje imeli shod; udeležilo se ga je od 85 škofov 78 drugi so se opravičili, ker so bolni. Znani Comb, ki je začel protiverski boj na Francoskem, sedaj izjavlja, da je zakon o ločitvi cerkve od države krivičen in da ga je zato papež po pravici zavrnil. Prilila .PriURtmi Lista" šl. 3 dne 17. jamarja 1907 Razkrinkani načrfi socialistov in liberalcev. Dva shoda sta se vršila v Miran zadnje tedne in oba sta poučna za nas, ker nam jasno kažeta namene naših socialistov in liberalcev. Skrit shod. Prvi shod sc je vršil na dan sv. Stefana. Toda shod ni bil javen, kakor so poprej demokratje obetali, ampak zaupen, poleg tega zelo previdno in strahopetno na tihem sklican, da so naši šele zadnji čas izvedeli, da je zaupni shod. Najbolj smo se čudili, ko smo izvedeli, da se ho vršil shod na najskrajnetn koncu vasi. S tem so pokazali, da nimajo najboljših namenov, ker se skrivajo v najmanj obljudene dele v vasi. Vseeno smo se potrudili, da smo jim šli napolnit sobico, ker brez nas bi bila skoro prazna. Mi lahko rečemo, ako bi bili le hoteli, da bi leliko izvolili predsednika iz naše srede, toda smilili so se nam; zato smo jim pustili svobodno dihati in tudi zato, da smo imeli priliko od blizu si jili ogledati in stehtati njih vrednost, s katero se toliko ponašajo. Volilna reforma in kancelparagraf. Shodu je predsedoval Elija Batistič, kateri hoče veljati za najbolj rdečega demokrata. V resnici pa je prava bilka mej demokrati. Lokavi Urbančič ga je že stokrat ovil okoli prsta. Potolažil je njegovo rdeče navdušenje samo s tem, da mu je pripomogel do izvolitve pregledovalca — nobenih računov —. Besedo je dobil sodrug Ropaš ki se je lotil obdelovati točki dnevnega reda namreč: o volilni reformi in politični organizaciji. O boju za volilno prcosnovo ni povedal nič novega, pač pa si je na vse mogoče načine prizadeval dokazati, da so le demokrati z dr. Adlerjem na čelu izvojevali volilno prcosnovo. O poslancih slovenske ljudske stranke z dr. Šušteršičem na čelu, ki so jo z vso močjo in odločnostjo zahtevali je previdno zamolčal. To pa od demokratov, ki hočejo veljati za poštene, ni lepo. Pa, kaj sc hoče, vsaj jih poznamo, da so le navadni bahači. Govornik omeni tudi kancelparagraf, i katerega so hoteli liberalci vriniti mej do-[ ločbe volilne preosnovc in je izjavil, da so ' demokrati proti temu, da bi sc duhovnikom prepovedalo v cerkvi govoriti o politiki ob času volitve, ampak, da oni hočejo pustiti duhovnikom prosto besedo, sami pa sc tudi poslužiti prostega ugovarjanja v cerkvi. Liberalci in socialisti v laseh. Zato se je oglasil k besedi g. stud. fil. Bobič. Rekel je: To sc pravi delavce hujskati in jih spravljati v nesrečo, ako sc jim namiguje, naj v cerkvi duhovniku mej pridigo odgovarjajo, to je kaznjivo itd. Ropaš je hotel svoje besede nekako popravljati, pa se mu ni posrečilo. Seveda, Bobič ni ugovarjal zato, da se je potegnil za svobodo duhovnikov v cerkvi, ampak zato, ker se mu je ponudila prilika lopniti po demokratih, katere on kot narodni radikalec sovraži, ker se slovenski delavci vsedajo na polimano demokratsko frazo o mejnarodnosti. V tem oziru tudi mi soglašamo z g. Bobičem in pravimo: Kakor ne moremo sedaj Slovenci dobiti svojih pravic po naših kapitalističnih zastopnikih od nemških in laških kapitalistov, ravno tako ne bodemo mogli jih dobiti po naših demokratičnih zastopnikih od nemških in laških demokratov. Liberalci trhel štor. O Gabrščekovi liberalni stranki pa sc je na shodu govorilo kakor o trhlem štoru. Ropaš je lopnil po nji brezobzirno, posebno, ker je mislil, da je Bobič pristaš te stranke. Toda Bobič se je izjavil, da z Gabrščekovo stranko nima nič skupnega. Zato je svoja prša zastavil zanjo Ja kilo v pisač v družbi učitelja Ferlata in še par drugih: Rekel je: Napredna stranka ima tudi v svojem programu zboljšanje delavskih razmer. Tukaj pa mu je tovariš Vuk zasolil rekoč: Vaš gospod Jakil in opekarnar Jos. Pavletič izvršujeta delavsko točko v Vašem programu s tem, da sta one svoje delavce, ki niso hoteli iti na shod tulit za Gabrščka, izgnala koj drugi dan iz dela in iz stanovanj. To je svobodomiselnost! — To je tisti napredni programi!! Socialist čna kasa — žre! Tudi neki Pahor p. d. peta kurja je j usul iz sebe cel kup neumnosti. Rekel je, da so klerikalci krivi, da je morala razpasti pred par leti demokratična podružnica du- najske centrale. To nas veseli, da nam daje takšno priznanje, toda resnici na ljubo moramo izjaviti, da to nismo mi zakrivili. Pač pa so sami krivi razpada njih društva. Mirenski delavci niso tako neumni, da bi oni-katerih je tristo po številu uplačevali v društvo 30 vin na teden, kar bi znašalo letno od vseh skupaj okoli 6000 kron, katere bi skoro vse romale iz Mirna na Dunaj v centralo in bi se nikdar več ne povrnile. Torej, delavska, previdnost, katero smo mi zbudili je bila prvi vzrok njih razpada. Drugi vzrok pa je bil, ker je društveni odbor skrbel le zato, da je društvo prirejalo veselice s plesi. S tem je društvo zagazilo v blato pufa, da je tam poginilo in segnilo kakor vsa druga društva, katerih glavna skrb je prirejati plese. Kdo je neumen ? „ Slovensko ljudsko stranko “ je govornik Ropaš označil kot prebrisano klerikalno in hinavsko in za katero stoji ogromna večina ljudstva na Kranjskem in najbrž tudi na Goriškem. „Ta stranka" je dejal, znala si je pridobiti ugled in zaupanje ljudstva. Toda ljudstvo verjame tej stranki samo, dokler je še neumno — hotel je reči — „verno“. Nato pa je začel se bahati in po stari navadi mej zvezde kovati svojo demokratično stranko in njih poslance. Tukaj je povzel besedo tudi neki Janez Cotič, ki je v svojih mladih letih študiral za gospoda in udaril po slovenskih poslancih, da niso še nič naredili za slovenski 'narod. Hotel je reči, ako bi ti slovenski poslanci bili demokrati, bi vse dosegli, kar bi hoteli. Tako govoriti pa se pravi ljudi z lažmi krmiti. Vsak otrok ve prvič, da državni zbor vsled narodnih bojev skoro nič ne deluje in drugič, ako bi tudi deloval, so slovenski poslanci v državnem zboru v tako veliki manjšini, da tudi, ko bi ti poslanci bili res sami demokrati, bi dobivali ravno takšne drobtince pravic z državne mjze, kakor dosedanji poslanci. — S tem je govornik pokazal le velik kos n e u m n o s t i. Kdor hoče biti demokrat — no sme biti katoličan. Sodrug Ropaš tudi tukaj ni pozabil povedati demokratične fraze, da je pri njih vera zasebna 'stvar. Priznal je, da je mej demokrati mnogo nevernikov ali pa tacih, kateri verujejo samo to, o čemur so prepričana, da je res. Sicer pa, da se oni s tem ne prepirajo, kaj kdo veruje in kaj ne veruje. Toda mi vemo, da temu ni tako! Še so v Mirnu klesarji, ki so bili iz dela v Nabrežini bojkotirani samo zato, ker so bili udje tukajšnjega kat. del. društva. In kaj je rekel sodrug Cenkovič v privatnem pogovru z enim naših po javnem shodu? Rekel je: Kdor hoče biti demokrat ne sme biti katoličan. In kaj odmeva iz vsega deniokratčnega časopisja ? ali ne klic po brezverstvu? Mi bi zahtevali od demokratov, naj se javno na vsakem shodu izjavijo proti vsaki veri, toda, vemo da oni za sedaj tega ne smejo storiti kar tako tje v en dan. on* so lisjaki, ki dobro vedo, da bi jim ljudje povsod vrata pokazali, ako bi koj v začetku se izdali. Zato pa bodemo mi jih pred ljudstvom razkrinkavali in jih kazali kot volkove v ovčjih oblačilih. Ne bodemo jih razkrinkavali samo radi vere same na sebi, ampak zato, ker vidimo, kako strašne posledice nastanejo tam, kjer se vera uničuje. — Poglejmo na Francosko! Sodrug Ropaš je bahato izjavil, da so demokrati začetniki in steher francoske republike. - Nas ne briga mnogo, ah je na Francoskem republikanska vlada ali cesarska. Nas briga samo to, kako se tam vlada in na kakšni stopinji sreče je ljudstvo pod ono vlado. Odkar so na Francoskem demokrati steber vlade, so tam vrgli križ iz šol, t. j. prepovedali so vsak verski in zapovedali popolnoma brezverski poduk v vseh šolah. Križ, znamenje vere so vrgli tudi iz vseh sodnij in javnih prostorov. Dovolili so tudi razporoko, t. j. zakon, kateri dovoljuje, da sc smeta zakonska tudi razporočiti, ako navedeta gotove vzroke. Seve vzrokov ne manjka, ako jih kateri zakonskih le hoče najti za razporoko. Zato pa je na Francoskem skoro toliko razporok kolikor porok. Zato je tudi nravno čednostno družinsko življenje zlasti v Parizu na najnižji stopinji. Tam kar mrgoli otrok, kateri niti ne vedo, katerih starišev so. Francoski narod se sam sebe vničuje in to so sprevideli tudi oni, ki so razporoko dovolili. A kaj so predlagali, da bi omejili gorje, katero nastaja vsled razporoke? Mesto, da bi zopet zapovedali nerazdružnost zakona po krščanskem načinu, so rajši iz same zagrizenosti nasproti cerkvi predlagali, naj bi se dovolilo, da bi se smel poročiti in razporočiti kadar bi se mu zljubilo, ne da bi mu bilo potreba zato navajati vzrokov. Z eno besedo rečeno: ljujc naj bi živeli po živalsko in tako tudi sklepali zakone. « To je sad brezverci Tako vzgajajo in vladajo oni, ki uče, da je človek samo popolnejša žival in nič več. Tako uče demokrati, ki so steber francoske republike. In nato je še celo s ponosom kazal sodrug Ropaš, mej tem je pa neki sodrug železničar vsklikal in vzdiluil: „Živela Francija! Tudi pri nas mora do tega priti!“ itd. Sadovi brezvere. Da pa ne bo kdo mislil, da so samo na Francoskem tako daleč zabredli, povemo, da tako se godi povsod, kamor pridejo na krmilo tisti, ki vedno kričijo: „Vera je zasebna stva“, in tisti, ki vpijejo, da vera naj se ne meša v politiko. Ti so I ib e-r a 1 c i i n tl e m o k r a t i. Ako pogledamo v kraje, kjer imajo oboji vse v rokah, tam zapazimo hitro sadove brezvere. Ako primerjamo življenje v nekem delavskem kraju na Goriškem, ki ga pa ne imenujemo, pred desetimi leti z današnjim, najdemo velikanski razloček. Nenravnost, pohotnost in pohujšanje zlasti mej mladino vse to je dandanes v navadi, velja za moderno, čeravno mori kakor kuga! In to je grenki sad demokratičnih nazorov. Kako pa je z brezversko šolo, katere pristaši so demokrati? Ravno brezverska šola je kriva in bo še kriva vsega zla na Francoskem. Kakoršna šola, takšna mladina. Tukaj samo en vzgled iz zadnje dobe. Na zatoženi klopi je sedel pred porotniki zločinec. Obdolžen je bil uboja. Napadel je neko žensko, jo ubil in pobral ji ves denar. Imela pa je slučajno pri sebi le neznatno svoto. Ko ga sodnik vpraša: „Vi bi jo gotovo ne ubili, ako bi vedeli, da ima tako malo denarja pri sebi, kaj ne?“ »Meni je vseeno," odgovori obtoženec, »žal mi je samo, da je prišlo na dan, ker moram biti kaznovan." Vsi navzoči so se zgražali nad toliko hladnokrvnostjo zločina. Nato je vstal njegov zagovornik in rekel: »Gospodje! Nič nimam zagovarjati svojega obtoženca, saj je vse sam priznal. To pa vam rečem: Da ljudje tako globoko padejo, ste krivi vi, ki ste križ in verski poduk iz šol vrgli. Tukaj je žrtev vaših brezverskih postav!“ Tako smo ob kratkem navedli pretresljiv dogodek, kateri mora vsakemu odpreti oči, da spozna, kam lahko pridemo, ako gremo za onimi, ki kriče hinavsko: Vera je zasebna stvar, in za onimi, ki pravijo : Šola naj se od cerkve loči! Prihodnje volitve. — Boj brezverstvu. Sodrug Ropaš je tudi rekel: »Na Goriškem si boste stali o volitvah nasproti dve stranki, liberalna in klerikalna, t. j. katoliška. Mi demokrati vemo, da smo še v manjšini, zato se ne spustimo v volilni boj. Vendar pa se bodoče volitve ne bodo vršile brez nas. Mi bodemo kakor jeziček na tehtnici. Na tisto stran, kamor se mi nagnemo, tam bo zmaga gotovo. Za zdaj ne vemo e, na katero stran se mi odločimo. Tudi l odetno svoj sklep držali tajen do zadnjega trenutka. Ne bodemo si od nikogar pustili v karte gledati." Mi vemo, da vi si ne p ustite radi gledati v vaše sklepe in namene, pri vsem tem pa mi vse eno vemo, kam se vi ob volitvah nagnete. Mi vemo, da se vi demokrati podaste pod ono zastavo, ki bo nosila napis: Razporoka in svobodna brezverska šola. Vemo tudi, da so lastniki te zastave naši liberalci, čeravno bi hoteli včasih prikriti. Vedite pa, da se nam po vaši družbi nič ne bo tožilo. Mi pojdemo o volitvah v boj za naše kandidate, ki bodo imeli v svojem programu poleg drugih točk, zadevajočih ljudskih koristi, tudi to-le: Boj proti svobodni brezverski šoli in r a z d r u ž e n o s t i z a ko n a. V e m o, d a k a r j e t r c z n i h i ti p a m e t n i h v o-lilcev pojdejo v naše vrste. Mi nočemo biti kakor demokrati in liberalci, ki si ne puste gledati v karte, t. j. ne izražajo jasno svojih namenov. Mi pojdemo z čistimi nameni v boj in gremo vže zdaj brezobzirno ali je demokratom všeč ali ne. Ali častno zmagamo ali pa častno propademo. Liberalci in demokrati naj bodo le skupaj, vsaj da so drug druzega vredni so pokazali v priliki katoliškega shoda v Ljubljani. Takrat so bili prijatelji mej seboj, kakor sta bila nekdaj Pilat in Herod proti Kristusu. Drugi »zaupni sltodek". Preteklo nedeljo so demokratje sklicali zaupni shod v Mirnu. Udeležili so se ga tndi liberalci in naši. Prvi je govoril sodrug Hopas. Premleval je stare fraze in kakor kozel skakal iz ene stvari na drugo. Brez vsake zveze je od ene stvari na drugo prehajal, potem pa zopet nazaj v prejšno. Proti koncu govora so je zaletel — da bi se prikupil našim, v liberalce. Dejal je, dav programu, katerega je priobčila „Soča“, ni za delavca nič. Napadel je liberalce, da so protide-lavski itd. Povedal je resnico. Ne verujejo v Boga. Ker je v svojem govoru dejal, da po smrti „ni nič veču, ga tovariš Lud. Špacapan praša pojasnila v Jtem oziru, ltopas pravi, da on kol materijalist ne veruje v posmrtno življenje. To svojo trditev podkrepi s lem, češ ker od tam ni prišel nihče več nazaj, (Plosk med liberalci). Tov. Špacapan : Torej Vi ne verujete v posmrtno življenje. Ker tega ne verujete, tudi v Boga ne verujete. Kdor pa v Boga ne veruje nima vesti. Kdor pa vesti nima, mu tudi mi ne verujemo. (Klici: Tako je). Sodr. Kopaš: Da ni Boga ne smem reči, ker bi bil kaznovan (Klici : Ni res I), da ne verujem, pa trdim, a vest imam vseeno. Sodr. Janez Cotič, kamnar iz Mirna, pravi, da on tudi nič ne veruje, ali cerkveni davek mora vseeno plačati. (Liberalci veselja zatulijo nad modrostjo Janezka). Tov. Špacapan : »Če ne verujete, pa se od cerkve ločite. Napravite vlogo na c. k. namestništvo, ki Vam bo gotovo ugodilo ter Vam tudi cerkveni davek odpisalo". Janezek: »Če bi znov bi nordu". Špacapan očita Ropasu, da je zadnjič Francosko stavil v zgled, ko je vendar vsemu svetu znano, da je Francoska na najnižji stopinji nemoralnosti. Ropaš: „Vam morda ni prav, da so na francoskem cerkve sekvestrirali, ali nam je to prav, in tudi mi bomo tako naredili. (Klici: Nikdar). — Pustili smo Ropasu to veselje, da bo cerkve sekvestri-ral, in prešli k drngi točki, da nam liberalci brez „flajštrov“ ne uidejo. Demokratje Ijberalcem na prodaj. Tovariš Vuk očita demokratom, da vedno čez liberalce zabavljajo, ob času volitev pa jim gredo za priganjače. Pri zadnjih občinskih volitvah v Mirnu so ravno demokratje liberalcem služili v agitacijo. Obljubili so jim za to 180 K, ki jim jih pa po Gabrščekovem vzgledu niso dali. Sodrug Batistič pravi, da so oni za liberalce agitirali zato, ker je »Primorski List" pisal, da demokratov v Mirnu ni več. Vuk: »Zato, ker je »Pr. List“ pisal, da vas ni, zato ste volili liberalce. Pokazali ste s tem, da je „Pr. List" imel prav, ko je rekel, da vas ni ; kajti če bi bili Vi res demokratje, ne bi pomagali oderuhom do občinskega starešinstva." Batistič izjavi, da bodo demokrati tudi pri državnozborski volitvi volili tiste ki jim »več dajo". (Veliko veselje med našimi in klici : »Saj to smo vedeli I Vedeli smo da ste na prodaj. Sedaj sami priznavatel“) Ta izjava je Ropasa popolnoma zmedla, milo je pogledal Batističa, ki Be je tako izdal. Hotel ga je opravičiti, ali s tem se je še sam zapletel, in neštevilno „aston“ je izbruhal v svoji zadregi. Dejal je: »No aston mi — bomo aston volili aston,— sicer aston ni še nič določenega — koga bomo — aston volili. Ali to je gotovo, da aston če sami ne nastopimo, bomo aston volili z svobodomiselno narodno napredno stranko, ki ima aston program za delavce. Tovariš Štanta : Vi g. Ropaš ste v svojem govoru dejali, da narodno napredna stranka nima v svojem programu za delavca nič, sedaj pa pravite, da boste volili za svobodomiselno narodno napredno stranko, ki ima program za delavce. Od kod ta nelogika g. Ropaš : „No aston svobodomiselna je I" Tovariš Vuk okrca izraz svobodomiselna, ter pravi da svobodno misli vsakdo, misli nam ne more noben zabraniti, ali ukazati, kaj naj mislimo. Sploh so se demokratje in liberalci pri tej debati, ki je trajala skoro dve uri. pokazali v vsej nagoti. Naši so sodruga Ropasa in drnge demokrate tako zmedli da niso vedeli ne naprej ne nazaj. Debate so se udeležili tovariši: Špacapan, Vuk, Mrevlje in Štanta. Mej tem ko so naši stvarno debatirali, so se demokratje na vse načine zvijali, da bi se stvarni debati odtegnili, in naše zmedli, ali pesrečilo se jim ni. godrug Ropaš je v svojih odgovorih tako nestvarno in nelogično odgovarjal, da sam ni vedel, kaj govori. Slednjič se je ves zmešan in utrujen vsedel in izjavil, da ne more več debatirati. Liberalci znajo le vpiti. Liberalci pa niso znali druzega nego ploskati, ko je Ropaš dokazoval svojo nevero v posmrtno življenje. Ko se je Naročajte in širite »Primorski List“! pa njih Btranka mrcvarila, ni ga bilo zagovornika. Vsa očitanja po mirno vtaknili v žep. Ubogi Gabršček, ki imaš tako slabe vojnke I Na lem shoda se je pokazalo, kaj liberalce in demokrate sknpaj veže. Veže jih boj proti veri. Pokazali so se kot brezbožne in ljudske sleparje. Liberalec ne zna drazega ko taliti in razgrajati. Demokratje pa sleparijo ljudstvo s svojimi zmešanimi pojmi. Več tisoč najbolj ih vrst cepljenih hrušk, |abolk in češenj odda po nizki ceni takoj vinarsko in saharsko Mtvo v Rihenberkn postaja državne železnice. ntoa Potatzky v Gorici, na sredi Raštela hiš. štv. 7. Trgovina na drobno in debelo. Najceneje kupovaltšče nlrnberškega in drobnega bagater tkauin, preje In nitij. Potrebščine za pisarne, kadilce in popotnike. Najboljše švanke [n š]valne stroje. Potrebščine za krojače in čevljarje. Svetinjice, rožni venci mašne knjižice. Hišna »tavala za vse letne čase. Posebnost: . semena za zelenjave, trave in detelje. Majbolje oskrbljena zaloga za kramarje, krošnjarje, prodajalce po sejmih in trgih ter na deželi. Delavnica cerkvenih posod in f Fr. Leban, j Gorica, Magistralna ulica štev. 8. Priporoča preč. duhovščini svojo delavnico cerkvenega orodja in cerkvenih posod, svečnikov itd., vsakovrstnih kovin v vsakem slogu po najnižjih cenah. Popravlja in prenavlja stare reči. Blago se razpošilja Mo. c. kr. privil. UMI ***** krojaški kroji. 3 LKT OBSTOJ K/!A strokovno krojočnicn prve vrste za vsak stan v GORICI na Travniku. Cena oblek za vse stanove. Salonska obleka ilmh ali letna: Kron 1. Salon oboka i/, modu Strich-Kani^aru 70-92 II- i, ), ,) „ 1'arovicn . . . Gf>-8G III. ,, „ „ ., Kamgarn . . . (>0-80 IV. „ „ „ „ Seviot .... T>6-72 I. Talar ali romana iz vsakovrstnega sukna 33-70 Površniki zimski ali letni: I. Površniki i/. moile Klrich-Kamgarn . . 15-70 II. „ „ „ „ . .36-00 III. „ „ „ lliliorct ali koJman 40-(>.‘> IV. „ ,, „ SSeviot .......'A‘2-40 V. „ za dečke od U do IG lot . . . 9-30 Obleke zimske ali letne: I. Obleko iz mode najlincjšojja sukna . . 60-90 II. „ „ „ „ Kamgarn Mi-80 III. „ „ „ „ Seviot. .35-72 IV. „ „ ,, „ Loilcn . . 35-GO I. „ za dečko od i) do IG lel vsake vrste 1) II. „ „ „ od 3 do 12.................5 I. Okrogla dolga Fclcgrina nepremočljiva 15-25 II. Ilavelok ,. vsake vrsto nepremočljiv 15-35 I. Hlače vsake vrste blaga.............5 II. „ „ „ za dečke od 9 do 16 let il III, „ „ ,, „ „ d do 12 lel 2 Blago gotovo se prodaja ceneje kot drugi trgovci. M. POVERAJ. ********** Anton Breščak Gorica, gosposka ulica št. 14, (blizu lekarne Gironcoll). Ima v zalogi vsakovrstno pohištvo za vsak stan. Oprava po najmodernejih slogih, posebno za spalne, jedilne in posetne sobe je po nemškem slogu. Bogata zaloga podob na platno in šipo z različnimi okvirji. Belgijska brušena ogledala vsake velikosti. Različno pohištvo, kakor: toaletne mize, različna obešala, preproge za okna itd. Različne stolice z trsja in celuloida, posebno za jedilne sobe. Blazine iz strune, afriške trave, z ži-mami in platnom na izbiro ter razne tapecarije. Reči, katere se ne nahajajo v zalogi, preskrbijo se po izbiri cenikov v najkrajšem času. — Daje se tudi na obroke, bodisi tedenske ali mesečne. — Pošilja se tudi izven Gorice po železnici in parobrodih. Ivan Bednarik priporoča svojo knjigoveznico v (jiorici ulica Vetturini št 3. And. Fajt, pok. izvedenec (ioricn §-- lekallSoe Ir. loslpa št. 2 (lastna hila, unaBaBan Izvršuje naročila vsakovrstnega peciva, tudi najfinejšega, k hor oa nove maše in godove, kolači, o'* birmance in poroke itd. Fsa naročila izvršuje točno in natančno pn želji naročnikov. Ima in prodaja raalične moke, fina peciva, fina vina in likerje po zmerni ceni. Za Veliko noč posebno goriško pinco in potice itd. f ,Centralna posojilnica4 ^ regislrovana zadruga v (gorici, ulica Vetturni št. 9. Posojuje svojim članom od 1. novembra 1905 na mesečna odplačila v petih letih in sicer v obrokih, ki znašajo z obrestmi vred, za vsakih ■ 100 Iv glavnice 2 K na mesec. Posojuje svojim članom od 1. januarja 1907 na menice po 6°|0, na vhnjižbo po 5'|20L Obrestna mera za hranilne vloge je nespremenjena. (§/U Prosiva zahtevati listke! P H ‘ Največja trgovina z železjem KONJEDIC i ZAJEC Gorica v hiši Monta. Priporoča stavbeni Cement, stavbne nositelje (traverze), cevi za stranišča z vso upeljavo, strešna okna, vsakovrstne okove, obrtniško orodje, železo cinkasto, železno pocinkano medeno ploščevino za napravo vodnjakov, vodovodov, svinčene in železne cevi, pumpe za kmetijstvo, sadjerejo in vinorejo, ter vsakovrstna orodja. Cene nizke, solidna postrežba! Edo krano nagrade izplačava vsakemu, kdor dokaže s potrdili najine nove Biiierikanske blagajne, da je kupil pri najti za 100 kron hla^a. ►ti o M O K P o e o 0 o p p 13 v p- i Prosiva aahtevati listkel »Vzajemna zavarovalnica v Ljubljani" Dunajska cesta št. 19. (Medjatova hiša) B UU m zavaruje a 1. proti požarni škodi vsakovrstna poslopja, zvonove, premičnine in pridelke; k2. proti prelomom zvonove, in '•). za življenje oziroma doživetje in proti nezgodam Edina domača slovenska zavarovalnica! n H S Darovi. Uprava „Prim. Lista" je prejela za nAlojzijevišče“ 5 K, dar gr Fr. Zucchiati-ja, župana v Medani in za „Šolski Doni": 1 K, dar gospodične Marije Vilhar. /n , St<>\ni'-k« s ri>t>ščf“: P. n. ir|>. N. N. 1 K, Josip Fon, kaplan 3 K, Ma-nja Vilhar 1 K 20 v, Apolonija Košemerl 34 v, Josip Kos, kaplan 1 K, Andrej Prinčič 20 v, Anton Klančič 30 v, Anton Pod-iiornik v Ameriki 2 K, Anton Breščak, trgovce 1 K, Anica Novak 1 K, Ana Fortu-nat 50 v, Narija Žbogar 50 v, Zora Šušteršič 1 K. Razprodaja knjižice „Skalnica' vrgla že 12 K. Zn n'o vensko Alojzijev — Preč. gg. Josip Ivančič 2 K; Josip Milanič 10 K; Josip Ušaj I K; Josip Primožič 10 K; Preč. g. mogs. Ivan Kolavčič nabral v Solkanu 443 kg krompirja, 90 kg turšice, 57 kg ječmena in zraven še svoto: 95 K 72 v.; P. n. gg. I. Gril pek. mojster 5 K; K. Makuc trg. 4 K; Josip Komel trg. 2 K; N. N. N. N. 1 K; I. Susič 40 v; J. Pavlin 40 v; Josip Brešan trg. 2 K ; prof. Cizel 1 K ; 1. Mazzoli 1 K ; I. Baumanu 1 K; L. Cazza-fura 1 K; 1. Stecker 1 K; N. N. 50 v; Ana Clesič 60 v; Magd. Martaneli 1 K; Katar. Špacapan trg. 4 K; Jos. Balič učit. 3 K; .Marija Kristal 2 K; Ant. Koren trg. 20 K; Ant. Fon trg. 2 K; Josip Fabtjan velep. 5 K; f\ndr. Abuja 1 K. Vsem blagim dobrotnikom srčna hvala! Bog plati! Izlcr/. darov za poporeleo v Krnu — Podpisanemu uradu so poslali darove: Vasi: Krn, Selce, Vrsno in Libu:\ije 110 K; Nekdo 30 K; dr. Anton Gregorčič v Gorici 100 K; Anton Manzini, vikar v Starem selu 10 K; Alojzij Čubej, vikar na Trnovem 2 K; Ciril Zamar, kaplan v Kobaridu 2 K; Otilij Med vež, ^ vikar v Trenti 10 K; N. N. Kojsko 3 K; Župni urad v Bovcu 11 '20 K ; Al. Matelič, župni upravitelj v Breginju 12 K; Simon Gregorčič, kurat v Sedlu 53 K; \. Bajt, Selce št. 2 — 10 K; Jožef Fon, kapelan v Volčah 10 K ; Janez Vuga, vikar v Kozani 15 K; Zastaoljalnica in žno združena hranilnica v Gorici 240 K; Jakob Fon, ikar v Kred-u 11 ; Janez Berginc, Ladra 5t. I — 5 K; Jakob Rejc, župnik v Čepo-vanu — 25 K. Bog stotero popbčaj vsem dobrotnikom in obudi novih dobrotnikov, ker pogo-relci so v tej hudi zimi res vsmiljenja vredni. K u r a t n i u r a tl n a L i b u š n j e m. Ivan L e b e n, kurat. Novice. Cenjenim naročnikom! — Uprav-jništvo ..Primorskega Lista" se zahvaljuje 'cenjenim naročnikom, ki so se odzvali va-[hiln in točno poravnali naročnino. Ti, ki niso še storili tega, naj store brž ko mogoče, ker imamo z listom ogromnega dela in ogromnih stroškov. Odborovn seja „Slov. katol. delavskega društvn“ bo v nedeljo ob ll'/2 predp. — Odborova seja društva „S k a 1-n i c a“ pa 41 o pop. Volilni okrilji v gorički deželi. — Sodni okraj: Gorica voli dva poslanca in sicer mesto enega in oklica brez Ločnika drugega. Sodni okraji: Ajdovski, Komenski in sežanski volijo skupaj enega poslanca; sodna okraja: Korminski in gradiški z občino kočnikom enega; sodna okraja: Červinjan-ski in tržiški enega in sodni okraji: Tomin- ški, cerkljanski, kanalski, kobariški in bovški enega. Slovenci bodo volili po tem zakonu v dveh volilnih okrajih s Furlani in sicer v korminskem in tržiškem sodnem okraju! Cvetke iz listov „L’ Eco del Li-tornie“ in „Popolo“. — V zadnjih Številkah teb dveh listov piše znani naš prijatelj, da smo mi robati, surovi, brez-obrazni, nepošteni itd. O članka: „11 Friuli", v katerem so se imenovali Slovenci liani in Avari in sarovo, tatinsko in brezobzirno Ijadslvo, kar so obsojali kot nesramnost celo odlični vladni krogi, pravi, da je bil zgodovinska študija in da se pri zgodovinskih stvareh ne vpraša, kaj pravijo ti, kaj pravijo oni. O samostanih, v katerih so slovenski redovniki v Gor ci, pravi, da vganjajo politiko. Ponavlja prejšnje trditve, da so Slovenci pokradli Italijanom mnogo zavodov. Mej zavode, kateri so bili italijanske vstanove, prištevši nadškofijo (Arcivescovado), Hranilnico in ž njo združeno zastavljavnico (Mont), zavod „Contavalle“, sirotišče sv. Jožefi v Pod-tarna, nIlilarjansko ,tiskarno" itd. Dalje namiguje Italijanom, naj nikar ne sprejemljejo v svoje hišeSlo-vencev, zlasti ne slovenske trgovcev itd. itd. itd. Tako pišeti glasili prošta Faidntti-ja. Odgovarjamo za danes: Kar se tiče go-riške nadškofije, je zgodovinsko dejstvo, da jo je rodila avstrijska miBel in da je bil prvi, ki je zapnstil v ta namen vse svoje premoženje, goriški Slovenec Vid Galin, žapnik na Štajerskem. Tadi o dragem dobrotnika Codelli-ja (Kodelja) velja skoraj gotovo isto. Saj je znano, da je tekla mnogim izmed goriškega plemstva zibelka v slovenskih kmetskih hišali. — Kar se tiče zavoda „Contavallew, povemo, da ni bil vstanovljen za Italijane ampak /.a Goričane, mej katere se prištevajo tndi Slovenci. Glede sirotišča sv. Jjžefa v Podturna priznava list ,,L’ Eco", Ja so ga vstanavljali tndi Slovenc. K temu dostavljamo mi, da je bil ta zavod vstanovljen izrecno za Italijane in Slovence in da je sveta dolžnoBt in tudi skrajni čas, da se razmere premene. Mi no bomo več molčali videč, kako se slovenska deca raznaroduje. V zadnjem časa je vstopil v zavode na Grada in v Podturna mnogo slovenskih otrotc, ki so znali le slovensko govoriti, moliti in spovedovati bo, a v kratkem časa bodo znali le italijansko govorico. To ni prav in ni prav ! To je proti namenu teh zavodov! Otrokom slovenske narodnosti se mora omogočiti, da bodo zahajali v slovenske šole. Kar se tiče nHilarijanske tiskarne" je zgodovinsko dejstvo, da so jo vsta-navljali tadi Slovenci. To priznava tadi „L’ Eco". Kar se tiče „Hranilnice in ž njo združene zastavljavnice“ (Mont), je zgodovinsko dejstvo, da jo je vstanovil general grof Thnrn in da so po pravilih kot varuhi določeni prevzvišeni knezo-nadškof, župnik stolne cerkve in župnik sv. Ignacija. Ta zavod ni torej italijanski ampak deželni oziroma škofijski. Vsta-novno piBmo izrecno pravi, daje zavod vstanovljen za goriško deželo in ne le za Italijane goričke dežele. Toliko za danes na vse sofizme I Delavske organizacije in liberalci. — Mirenski liberalci žugajo, da bodo VBe organizirane delavce odpustili z dela. Živela liberalna „svobodal“ Liberalna strahovlada. — Slučaji r Mirnu nam kažejo, da je običajna strahovlada, katero rabijo liberalci za volitve, začela „funkcijonirati“. Liberalni delodajalci so začeli svoje delavce s strahom terorizirati. V trdi zimi so nekaj delavcev odslovili, le da druge pripravijo v strah. Delavci! Kaj bodi vaš sklep ? ! Pride dan volitve, vi pa recite liberalca: Jaz berač, ti gnofač! Vsak en glasi Glavopo konca! Glasovnico vroke! Vsi n a v o 1 i š č e 1 L i b e -ralcem pa ni enega glasni Da za cerkev ne bo plačeval, si želi Janez Cotič, kamnar iz Mirna. No vsi Mircnci vedo, če bi strica „farja“ ne bilo, da bi tadi Janezek davkov ne plačeval, ker bi ničesar ne imel. Učitelj Ferlat iz Rupe je na nedeljskem shoda v Mirna ploskal in ploskal R >pasu, ko je isti dejal, da ne veruje v posmrtno življenje češ, ker od tam še nihče ni prišel nazaj. Taki naj našo mladino versko-nravno vzgojujejo? — Ni še od mrtvih vstal, — Ker ni šo umrl — preč. gosp. župnik Peter Božič, sedanji karat v Branici; ampak v svoji smrtnonevarni bolezni se mn je na bolje obrnilo, kakor nam poroča njegov sosed g. Štefan Valetinčič, ki ga večkrat obiskuje. Mi Brno vest o smrti č. gospoda karata posneli po dragih listih. — Učiteljska vest. — Saplent na pripravljavnici za srednje šolo v Trsta g. JaBtiu Arh ur jo imenovan za provizoričnega učitelja in voditelja priprav-ljavnica za srednje šole na Proseka. — Smrtna kosn. — V Gorjanskem je umrl dno 7. jan. 1907 mlad mož Josip Suban. Prehladil se je — in postal žrtev pljučnice. Bil je jako blag mož, nežnega in kot kristal čistega značaja, ki ni niti za las popustil od svojih krščanskih načel. Bil je delavec v na-brržinskih kamenolomih, ali ni se dal nikdar v pest našim zapeljanim rudeč-karjem. Znanci in prijatelji žalujejo ob njegovi preran« smrti, zlasti pa še njegovh šest zapuščenih sirot. — Sosed zabodel soseda. — Iz Kolku nad Sturijami nam pišejo: Na sv. Tri Kralje je mladi Zsgričar z nožem napadel brez vsakega uzroka svojega soseda Antona Vidmarja, trgovca in gostilničarja in ga zabodel v srce. Anton Vidmar je takoj izdihnil. 40. letnega Antona, poštenjaka objokuje cela gira od Čavna do Cola, še bolj pa njegova žena s sedmimi nedoraslimi otroci. Kam pridemo, če sosed pred sosedom ni več varen. — Nagla smrt v gozdu. 12. t. m. popoldne je šel neki posestnik v Stržišču na Tolminskem v gojzd po drva s svojim bratom. V gozdu sta nakladala vsak svoj voz. Ko sta se namenila domov, se bratu naenkrat izpodrsne in v istem trenutku’ ga pritisne voz ob bukovo deblo. Revež je bil na mestu mrtev, ponesrečenec se piše Tomaž Bizjak. Star je 42 let, neporočen in je bil pri svojem bratu za hlapca — Kadi vlačugarstva je bilo včeraj po noči aretirana neka 34 letna Magdalena M a k a r o v i č, ki ji je zabranjeii dohod v mesto. Po odKonu je btl včeraj odposlan v domovino 40 letni Janez Candotti iz Ampezza v Italiji. Presedel je 7 dnevni zapor, v katerem je sedei ker se je obnašal nasilno in razžalil stražo, ki ga je mirila. Izgnan je preko avstrijske meje. — Najden denar. Pavlina Pintar iz Št. Ferjana h. št. 18. je dne 23. deccmbra 1906 v Gorici na ulici „Ponte nuovo“ blizo železnega mostiča čez Koren našla denarnico z denarjem. V denarnici je bil tudi listič, na katerem je bilo nemško zapisano, naj vse ima lastnik denarnice ukupiti v raznih štacimah. Kdor je to zgubil, naj se oglasi pri najditeljici ali pa pri tainošiijein kuratu in naj ob enem pove, koliko denarja je zgubil. — Najdeno. — Pred „Narodno Tiskarno" oziroma pred „Centralno posojilnico" se je našla vsota denarja. Kdor bi jo bil izgubil, oglasi naj se v „Na-rodni Tiskarni". Vreme ob morju. — Dneve imajo ob devinski obali popolnoma pomladne. — Mraza niti ne poznajo. — Solnce daje svojo gorkoto zaman; štedijo pa toliko bolj drva, ki tako pičlo pokrivajo gola kraška rebra. — Obala od Trsta do Devina je kakor v Nici. Ribolov je letos ob severni obali jadranskega morja jako pičel. — Zlasti devinski ribiči se jako tožijo radi slabe letine. Poljske pridelke je vzela suša, morje ne da ničesar, a želodec tirja .leizprosno svoj davek. Ubogo ljudstvo, ki je vezano le na „botego“. — Tudi tu ne bi bila odveč državna podpora. — Vloin v poštni urad. — V poštni urad v Taru pri Poreču so vlomili tatovi in odnesli 30.000 kron. — Izvanreden lovec. — Pri Sv Vincancu pri C«sale Mariltiino v Italiji je v noči od 3. do 4. januarja ustrelil 2 velika mrjasca lovec E»gen Gre-migni, ki je star že 91 let. — Poskušen umor. — V sredo zvečer je šel neki tujec iz kolodvora v Pazina v mesto. Na potu začaje vpitje na pomoč. Hitro pohiti proti rne^tu, kjer je bilo slišati klicanje. Tu je videl, da je napadalec zbežal, na tleh pa je ležal nekdo težko ranjen. S pomočjo še enega posanta so ga prenesli na orožniško postajo, kjer se je dognalo da je težko ranjeni Ivan P o če k iz Pazina. Poček je težko ranjen z nožem na vratu; svojega napadalca ni poznal. Sedaj leži v bolnic L Perzijski ftah umrl. — V sredo je nmrl v Teherana perzijski šah Mu-zafer ed Din. — Bivši naučili minister Hartl je umrl. — Proti pravdam. — V ponde-Ijek jo državni sbor sklenil, naj se v vsaki občini osnuje mirovno razsodišče, ki bo razsojalo prepire med sosedi, da se ta način omeji številne pravde. Ta razsodišča bodo le pomirjevalnu. Aki se poravnava izvrši, l’D imela enako vrednost ko pred sodnijo. Znnimivo je, da so zopet bili slovenski liberalci proti tej postavi, ki bo tudi koristna posebno za kmeta. Koliko posestev požro po nepotrebnem ravno pravde. 'gr*"3® N ovoporočeneem - no vicem priporoča J