solska kronika 2017 1 splosna v2.indd

107 UDK 373.3(497.4Mirna)"18" 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 21. 2. 2017 Petra Vidmar* Mirnska šola v 19. stoletju The Mirna school in the 19th century Izvleček Članek je nastal ob dvestoletnici Osnovne šole Mirna, ki jo je šola zaznamovala novem- bra 2016. Utemeljuje njen nastanek in opisuje začetke šolstva na Mirni ter razvoj šolstva na Mirni skozi 19. stoletje. Šola je šla v dvestotih letih skozi mnoge razvojne faze, se pa ravno šola iz 19. stoletja, ki nam je najbolj oddaljena, najbolj razlikuje od današnje. Za boljšo pred- stavo o delovanju šole v kraju je opisan tudi kraj Mirna v 19. stoletju. Precejšnja pozor- nost je namenjena opisu praznovanj v šoli v tistem času, saj jih razpoložljive šolske kroni- ke natančno opisujejo, kar za nekatera druga področja šole ne velja. Poleg tega pa nam pra- znovanja zelo veliko povejo o duhu takratnega časa. Ključne besede: Mirna, šolska kronika, enorazrednica, praznovanja v šoli Key words: Mirna, school chronicle, one-year primary school, school festi- vities Mirna v 19. stoletju Reka Mirna, po kateri se kraj imenuje, se v zgodovinskih virih prvič omenja leta 1016. Mirnski grad se prvič omenja leta 1250, naselje Mirna 1180, župnija pa je bila ustanovljena 1862. leta. 1 * Petra Vidmar, prof. zgodovine in uni. dipl. pedagog, OŠ Mirna, Cesta na Fužine 1, 8233 Mirna, e-pošta: petrakideric@gmail.com 1 http://www.mirna.si/sl/predstavitev/o-mirni/zgodovina/ (pridobljeno 9. 2. 2016). Abstract This article appeared on the 200th anniversary of the Mirna Primary School, celebrated in No- vember 2016. It describes its emergence and the beginnings of schooling in Mirna, as well as the development of education in Mirna through the 19th century. In these 200 years, the school has been through many developmental phases, and the 19th century school that is most remote in time also differs mostly from today’s school. For a better idea about the functioning of the school, the article describes Mirna itself in the 19th century. There is considerable emphasis on the festivities in the school at that time, as the available school chronicles give a detailed description of them, which cannot be said about some other school activities. In addition, festivities tell us a great deal about the spirit of the time.

RkJQdWJsaXNoZXIy