Tečaj II. V GORICI, dn6 2. novembra 1894. Številka 21. PRIMORSKI LIST. Podučljiv list za slovensko ljudstvo na Primorskem. „Vae za vero, dom, cesarja !“ ,.Primorski list" izhaja vsaki prvi in trefji četrtek v mesecu. Cena za celo leto 1 golil., za pol leta 50 nvč. — Posamezne Številke dobivajo se pri npravništvn. Uredništvo in upravništvo mu je v Gorici, Travnik št. 13. — Nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. — Cena za oglase po pogodbi. Katoliška Družba v Gorici. IT. Ko smo pisali v predzadnjem listu prvi čjanek o bodoči „katoliški družbi" v Gorici, nismo upali, da se bo, misel s takim zanimanjem pozdravila! Glas »Primorskega lista11 odmel se je tudi v Trstu. Dopisnik iz Trsta v zadnjem listu nas je kar prehitel, ker imeli smo res namen, sprožiti misel, da bi se tudi v Trstu osnovala enaka družba, ki bi bila naši sestra. Ako bi se imelo to vresničiti, tedaj bi bilo dobro, da bi imeli v pretresovanje družbinih pravil skupen pri-pravljayen shod. Da bi misel bolj se zorela in da bi imeli rodoljubi« priliko temeljito in vsestranski o nji premirje vati, povedali bi radi v tem oziru še nekaj. „I)ružba katoliška11 ne bo stopila na dan, kot kaj posebnega, kjer bodo zbrani sami „velekatolikiu, kakor nas žal nekateri zmerjajo, ampak njen namen bo vrediti in organizovati katoliško gibanje, ki je že na Goriškem precej živo. Raztreseni smo in drug za drugega ne vemo. Včasih si katoliški možje v postopanju in raznih okoliščinah celo nasprotujejo — v posmeh liberalcem! »Dražba katoliška" nam bo dala priliko, da se spoznamo, in, da vsi kot en mož značajno postopamo! Toliko o prvem namenu družbinem v zagovor sovraženih goriških „velekatolikov.“ ^ Posebni nameni, katerih smo se v že zadnjič do taknili in katere ponavljamo so: razširjati katoliško zavednost; poživljati dolžnosti do cerkve, do domovine in do družine ; skazovati dela krščaske ljubezni : podpiiati vbožne in bolnike, boljšati zagrešene; gojiti in pospeševati katoliško odrejo slovenskega naraščaja. Sredstva ali pripomočki v dosego družbenih namenov bodo: 1. Shodi, v katerih se bode pogovarjalo in sklepalo, kako bi se rešile opravila in vprašanja, ki se tičejo društva. 2. Govori in branja, ki se bodo prerejala in razne pobožnosti, ki se bodo preskrbovale. 3. Podučni spisi za naše razmere. 4. Razširjanje dobrih knjig in vstanovljenje posebne knjižnice za goriške Slovence. (Kako lahko je to izvesti razvidno je iz množice knjig, ki so se že ali poslale ali obljubile.) 5. Naprava oratorijev za dečke in deklice, ki so bili že pri prvem sv. obhajilu. Nabiranje denarja in blaga. 6. Vstanavljanje po zmožnosti odrejilnih naprav in v teku časa po dohodkih katoliški dom. Društveno vodstvo bo sestavljeno, kaker pri vseh drugih društvih katoliških. Svetujemo pa, naj bi društvo imelo svoje poverjenike po fantli, ki je bodo razširjali. Zdi se nam prav, da bi družba ne bila le za Gorico, ampak i za njeno bližno okolico. O društvenikih in njigovih pravicah, o odboro-vih sejah, občnih zborih in shodih, o številu poverjenikov, o volilni pravici itd bode se natanko slišalo in določilo pri pripravljavnem shodu, sicer ne more biti v tem velike posebnosti. Glavna reč pri društvu je podlaga, namen in sredst va in o tem prosimo, da bi se temeljito razmišljalo. Slišali smo pa tudi razne vgovort! Največi vgo-vor je ta, da se katoliška družba ne sme ločiti po narodnosti od laške. Povedali smo že zadnjič, kako nevtemeljen je ta vgovor! Sicer pa prosimo te, kateri skušajo s tem škotliti našemu listu in vresničenju katoliške družbe, naj pomislijo kaj bi se nemudoma zgodilo, ako bi v Circolo cattolico prevagali Slovenci in bi slovenski predsednik občeval s Furlanijo ! Koliko veljave bi imelo tedaj društvo za Furlan1 jo ? Drngi vgovor je ta in ne moremo si kaj, da bi mu ne pripisovali nekaj važnosti: Kje so možje, ki bodo delali ? Že zdaj smo vsi z delom obloženi. Kje bo denar ? Saj se vedno nabira! Gospoda! Prosimo. Vas ne obupajmo ; Zidajmo na previdnost Božjo in 'vse bo prav! Saj se tudi ne terja od nas, da bi že v enem letu vse načrte izveli. Načrti, katere si postavimo, ne bodo delo enega leta ali dveh let ampak dvajset, petdeset, sto let. Začnimo ! Na konec leta bomo poračunili, koliko smo dosegli I Izjavljamo odkritosrčno, da nam je vsaki svet o katoliški družbi ljub in drag, samo, da se nam očitno naznani. Posvetovanje bo še le pokazalo, kaj nam je storiti in kako. Ne smemo se prenagliti. Govorijo naj pri posvetovanju starejši in odločilni možje iz Gorice in okolice, katere hočemo povabiti in katere prosimo, da bi se prav gotovo vdeležili. Do svidanja! Nova domovinska postava. Nobena postava uas Slovencev tako ue tlači ko domovinska postava. Naše občine, ki so skoraj vse male kmečke občine, izgubljajo leto za letom naj bolje delavce in delavke, ki gredo v mesto služit bogati gospodi. Tam zapravijo moči, zdravje in večkrat tudi poštenje. Tedaj pa je pošlje gospoda domu vbogi občini na ramena, ali pa je pošljejo v bolnišnico, od koder pride račun domačemu županu, ki ne ve ali bi se jezil ali bi se jokal, da občina, ki ni imela ko potrato z dotičnim delavcem, plačuje za postaranega ali onemoglega delavca. — Vže dolgo tožijo s tem naše siromašne občine in tudi na kat. shodih se je izražala želja, da naj se »domovinska pravim prenaredi, da bodo kmečke občine oproščene sedanjega velikega bremena/' Tako I. katoliški shod v Ljubljani. Tudi deželni zbori, posebno isterski, kranjski in dalmatinski so se izrekli v tem mislu. Dne 16. oktobra t. 1. je ministerstvo predložilo novo postavo, o kateri moremo reči, da je za naše potrebe dovelj primerna. §. 2. a. pravi, da priseljenci, (torej ljudje, ki pridejo iz druge občine n. pr. z dežele v mesto) zadobijo domovinsko pravico, če davek plačuje jo v novi občini v petih letih. b. oni ki, davka ne plačujejo, če so prebivali v občini deset let neprenehoma. Vojaška leta se bodo vštevala. Vsprejem v novo občino zahteva vsaki sam, ali Če sam noče tudi domača občina, da se (ja iznebi. Ta postava je zdaj še le predložena in ne vemo kedaj bodo o njej razpravljali v državnem zboru, ker se vedno kavsajo za prazna vprašanja, katera nare-kava strast raznim strankam. Liberalcem ne bode vseč nova postava, a tudi Tirolski deželni zbor se je menda izrekel proti taki postavi. Slovenski poslanci naj porabijo to priliko, in naj preračunijo, koliko krivičnih stroškov je vže do zdaj izplačalo naše kmečko ljudstvo bogatim mestom. S to postavo bi se pomnožilo število slovenskih meščanov na Kranjskem, Koroškem, Štajerskem, Goriškem, v Trstu in v Istri. Ako se poznej razširi volilna pravica delavskemu ljudstvu, bomo imeli več volilcev ko zdaj.______________________________________ Čudne navade. Iz zapuščine r. Stefana Kocijančiča. 14. Celtiberji so se ne v vodi, ampak v človeiji tekočini kopali, ki so jo v ta namen hranili. Delali so pa to, ker so menili, da je ona tekočina naj bolji lek za slabotno truplo, in da zgubljene telesne moči povrača. De gustibus non est disputandum. 15. Kedar kdo pri Judih ume rje, preveznejo vse posode v hiši, v kterih je voda, in vso vodo izlijejo. Pravijo namreč, da se je duša umrlega v vodi okopala, in jo tako oskrunila. Drugi Judje pa' pravijo, da se vsakemu umirajočemu angelj smrti z golim mečem v roki nad zglavjem prikaže ; ko umirajoči to zagleda se strahu strese, in tako pade z meča kaplja strupena bolniku v usta, in na to izdihne dušo. An-ge’j pa meč koj v bližnji vodi umije. Ako bi kdo od tiste vode pil, v kteri je angelj svoj meč umil, moral bi koj umreti. Ker tedaj ne vedo, katera je tista voda, zato vso vodo, kar je je v hiše, proč izlijejo. 10. Rimljanje so pijance tako sovražili, da jih niso terpeli ne v mestnem starešinstvu, ne v kaki drugi mestni ali deržavni službi. Zato pa tudi ni smel nobeden vina piti, dokler ni bil 30 let star; ženske pa niso nikoli vina pile. Na Španskem se ni nobeden za pričo sprejel, ki se je bil enkrat upijanil. Gorje našim pivčekom, ako bi to pri nas veljavo imelo! 17. V Indiji žalujejo otroci cela tri leta, po o-četovi in materni smerti, ter jim vračajo tako za per-va tri leta svojega otroštva, ko so jih pestvali. J.8. Asirjanci so svoje bolnjKe zraven ceste ven Glede postave same naj opomnimo, da se nam zdi izraz „nepretrgoma“ (ununterbrochen) nekoliko nedoločen. Ko se bo o tem razpravljalo v državnem zboru, bomo še govorili. ________________ Veliki izgredi v Istri, Resno sovraštvo italijanskih liberalcev in judov proti slovanskemu ljudstvu, ki ravno vstaja in hoče vstopiti v vrste izobraženih narodov, je bruhnilo na dan v prošlih 14 dnevih s tako silo, da je celo tržaško in dunajsko vlado iznenadilo. — Pravosodni minister grof Schonborn je dal izvesti staro naredbo, da vradne deske na c. kr. sodiščih imajo nositi napise tudi v slovenskem oziroma hrvaškem jeziku. Ta nedolžna stvar, ki ni mogla nikomur zakriviti lasca, je tako razdražila prenapeteže, da so začeli razgrajati po ulicah in pobivati okna sodiščem in tudi zasebnikom, o kojili so vedeli, da so prijazni Slovanom. V Kopru n. pr. so vpili pred stanovanji gg. duhovnikov Legoviča in Glavine, ter so z nogami in poleni bili po vratih.' C. kr. orožnikom se je posrečilo, da so mirnim ljudem vsaj življenje vbranili. Učiteljski pripravniki niso smeli one dni v šolo, ker niso bili varni življenja. Ravno tako so se morali tudi drugi Slovenci in Hrvatje skrivati. Najhujše pa so razgrajali in divjali v Tiranu, kjer so vdrli v občinsko hišo in kanonik Vidali je pozval župana, naj takoj skliče sejo in protestuje proti odloku visokegavministerstva. Stvar je bila naročena in domenjena. Župan je še isti dan sklical starešinstvo, ki je enoglasno sklenilo pritožbo proti slov. napisom. Množica je nkala in erjovela po ulicah, ko postavljali, ter c d inemogredočih popraSevali, s čim bi se dala bolezen ozdraviti. 19. Baktrijanje so svoje starček e, ki niso bili več pri moči, in pa slabotne psom dajali, da so jih snedli. Kaspijanje so svoje s ti; riše po dokončanem 70.tem letu starosti, v hram zaperli, in prisilili, da so lakote poginili. Tibareni pa so jih navadno obešali. Iz tega spoznamo lahko, koliko dobrega je luč sv. evangelija prinesla, daje take hudobne navade odpravila. 20. Skitje so z mrličem vse tiste, ki so mu bili v življenji ljubi in dragi, pa tudi njegove posle in konje žive zakopavali, in zraven pridevali še jedi in pijače. Grki so merliče sožigali, pepel potem v zato pripravljenih posodah hranili in zakopavali. Rimljanje so nekdaj svoje mrliče zakopavali, pozneje pa tudi sežigali, kakor Grki. 21. Areopagitski sodniki v Atenah so se navadno o ponočnem času shajali, za to da se bolj v miru pravde razšojevali in brez ozira na osebe. V ravno tem mestu so pred sodbo malega presička zaklali, in z njegovo kervjo sedeže sodnikov poškropili; to je imelo biti sodnikom v opomin, da se oškrope s krvjo nedolžnih, ako pravd pravično no sodijo. 22. Tri nekdajnih Rimljanih so tiste, ki so hotli zadobiti pravico rimskega državljanstva naj pred za roko pošlatali; ako so imeli mehke roke, niso bili sprejeti, ker mehke roke so znamenje, da človek malo ali nič z rokami ne dela; kdor pa je imel trde, žuljeve roke, je bil sprejet. Menda bi v današnjih časih le malo jih našli, ki bi bili vredni rimskega državljanstva. 23. Pri nekdanjih Perzijanih je bila naj veča sramota lagati, pa doUjf, imeti. — Jndrjani so tiste, je videla, da je župan na nje strani Z velikim krikom so prišli pred sodišče in so zahtevali, naj se dvojezična deska sname. Ker je bila žandarmerija in financa preslaba, se je morala razdraženi množici v-makniti. Za to je prišla iz Trsta ena stotnija vojakov z namestništvenim komisarjem Hochegger-jem. Množica je sprejela vojake s posmehom in krikom : „Bodala dol! Hodite nazaj! Vbiti nas morete a ne posloveniti!“ Hoteli so zabraniti izkrcanje vojakov, kar se jim pa 111 posrečilo. Vojaki so se trudili razgnati množico, česar pa niso mogli, ker niso smeli streljati. Množica je to vedela, za to je vojake zasmehovala in metala jim klobuke na bodala! Nazadnje je vpor in krik zmagal. Zupan je obljubil, da se sname dvojezična deska, kar se je tudi zgodilo. Tedaj so se zahrohotali in takoj sneli it. slov. ploščo in obesili ploščo od tobakarne v posmeh vladi, komisarju in vojakom. Drugi dan je sodnik snel ono ploščo in obesil zopet staro ploščo z i-talijanskim napisom. — Izgredi so bili tudi v Rovinju, Poreču in menda še drugod. Netili in podpirali so te izgrede proti Slovanom židovski, in liberalni časopisi v Trstu in Istri, nadalje zastopniki dežele in občin v izvanrednih sejah, v kojili so protestovali proti odloku visokega minister-stva. — Ti žalostni dogodki so primorali slovenske poslance na Dunaju, da so vprašali naj prej ministra notranjih opravil, ali so mu izgredi znani in kaj misli storiti. To interpelacijo je stavil č. g. Klun. Drugo interpelacijo na ministerskega predsednika napravili so gg. V. Spinčič in Alfred Coronini. Grof Franc. Coronini pa je peljal deputacijo svojega kluba h mi-nisterskemu predsedniku knezu Windischgratzu, da so mu izročili v imenu italijanskih zastopnikov spomeni- katerim so spričali, da so lagali očitno sramotili, in iz vsake službe pahnili. — Pri nekdajnih Frankih in Sveveh so morali lažniki v sramoto psa na rami okoli nositi. — Kaj bi se godilo takim lažnivcem in dolžnikom, kaker jih imamo v sedajitih časih na tisoče in tisoče ? Psov bi ne bilo zadosti! 24. V Bitiniji so pohajače kamnjali. Itirkanski kralj Hartab je krte lovil, samo da ni ostal brez dela. Macedonski kralj Erop je urhe na nit vezal. Kralj Ptolomej je obiskaval delavnišnice rokodelcev. Cesar Domicijan se je vsakdan po več ur v svojo sobo zaperl, in muhe lovil, in na iglo nabadal. Ko je enkrat nekdo vprašal, jeli cesar sam doma: Popolnoma 8am} je dobil odgovor, še muhe ni pri ujem. 25. V Rimu so častili nekdaj trideset tisoč laž-njivili bogov in bogiuj, na Rodskem otoku pa tri in sedemdeset tisoč. Na Sicilijanskem otoku so po božje častili komarje in muhe, v Arabiji pse in merkvice, v Egiptu mačke in krokodile. Stari Nemci so posebno častili in molili solnce, luno, Marta, Merkurija, Jupitra, Venero, Saturna, ter so jim razno žival žertvova- li, Merkuriju so v časih tudi ljudi klali. 26. V Lacedemoniji so kače jedli, v Fiigiji in v Pontu červe, Budini na Skitskem pa uši, Afrikanski Ziganti merkvice, na otoku Korsiki mlade psičke, Tatari pa konje ; konjske glave so pred vsim drugim radi jedli. 27. Pri Sunitih se snidejo vsako leto na očitnem mestu fantje in dekleta pred sodbo. Fant, ktere-ga sodba za naj boljega in naj poštenejšega spozna, si zbere lahko izmed pričujočih deklet za svojo nevesto, katero hoče. Za njim si nevesto zbere fant, katerega sodba vrednega spozna, jpotem tretji, četrti itd. co o tej stvari. Ministerski predsednik je obljubil, da se bode vlada resno posvetovala o vprašanju ali rekel jim je naravnost, da odlok pravosodnega ministra ni bil nepostaven. Na to je ministnr Bacquehem odgovoril v državnem zboru, da vlada bode varovala avktoriteto in da je v£e poskrbela za varstvo Slovanov v Istri, ter da upa, da se bode italijansko ljudstvo pomirilo in vdalo. — Odgovor ni nobeue stranke zadovoljil. Italijani so baje zahtevali od grofa Fr. Coronini-ja, naj nastopi odločno za njih pravice, a grof Fr. Coronini je zapustil Dunaj in prišel v Gorico. Vsled tega se govori, da grof odloži poslanstvo in da njegov klub razpade. Poslanec č. g. Klun je pa vložil novo interpelacijo, v koji pravi, da se je minister v odgovoru izoguil bistvenih stvari in da italijansko ljudstvo se nikakor ni pomirilo, ampak da še razsaje. Nadalje poživlja vlado, naj razpusti občinske zastope, ki so naj več krivi izgredov. Ker so to interpelacijo podpisali vsi konservativci in jugoslovani, je upati več vspeha ko prvikrat. Govori se, da je namestnik Rinaldiui nemogoč. — O tem prepiru je Tržaški „Popolo“ dobro opomnil: Ko se dva prepirata (Slovan in Italijan) se tretji veseli (ta je jud.) — Prav je, da se je vladi to zgodilo, zdaj bo morebiti nekoliko več verovala, da se v Istri Slovane strahuje posebno ob volitvah, ko skoraj niso varni življenja. Mi le želimo, da bi vlada zadela hujskače mirnega ljudstva in da bi se katoliška stranka mej Italijani krepko oiganizovala. Vlada bo našla mnogo vrlih mož vnetih za Avstrijo in Istro mej Slovani in Italijani, ali najprej je treba stare pogreške popraviti in hujskače vkrotiti. Narodno gospodarstvo. Zakaj sino vbogi. Slišal sem tudi že krivoverski nauk, da naj duhovnik v politiki molči. Kdor kaj takega zahteva ni prebral prvih strani katekizma, kjer stoji, da se mora vera zunaj kazati v delih in besedah. Taki hočejo, da bi imeli celo oznanovalci sv. vere mrtvo vero ; druge še britkejše izkušnje zamolčim. Zakaj ne štrajkajo tudi duhovniki ? Oni ne smejo dela ustaviti. Kristus jim je dovolil k večemu prah otresti in spremeniti kraj delovanja. Duhovni rštrajk“ prišel bo zavoljo pomanjkanja mladeničev, ki bi bili zmožni in veseli posvetiti se oskrbništvu Kristusove črede. Nekateri vže ne cenijo več katoliškega duhovnika, ki nima druge družine kot izročeno mu občino. Že škilijo po oženjenih popih. Ko bi smel, rekel bi: ,,Le poskusi in kar bo bolje, izberi!“ Slovenski narod je v ogromni večini se živo vero udan Stvarniku in njegovi cerkvi; vendar vsa čast in hvala dr. Mahniču, ki je še za časa krinko treščil razglave tihotapskemu liberalizmu na Slovenskem. Hajdimo za dr. Mahničem v boj za najdražjo narodovo svetinjo, luč sv. vere ter z uma svitlim mečem lažnjivemu liberalizmu in njegovi žlahti korak za korakom svetimo domov. Hira naše blagostanje, ker se krščanske čednosti, čistost, zmernost, pravičnost, ne spoštujejo, ali korenina vsega hudega denašnjih časov je le liberalizem, to je pomanjkanje žive vere. Vse kreposti pridejo iz vere, iz uje dobivajo moč, po apostolovih besedah »pravični iz vere živi.u Zato se tudi čistost, zmernost, pravičnost vjemajo med seboj, ker skupno izvirajo ia vere. Naj omenim še napuh, pomanjkanje krščanske ponižnosti, ki tudi hude rane seka narodnemu gospodarstvu. Napuli sili ljudi k velikim stroškom. Trdna, zdrava priprosta noša se mora skrivati pred novo-dobnov malovrednostjo. Že po vaseh govore od mode. Na cesti vse po najnovejšem kroju, doma v vsakem kotu vboštvo pase. Sosed hoče soseda prekositi z večjo, lepšo stavbo, z dražjo potrato; a zabrede v dolgove, ki ga vduše! Vsaka žaba, ki prileze iz kake mlake, hoče biti imenitna in »prevzetna1*, ter se napihuje dokler ne poči. Vem za več slučajev, kako so si vbogi naložili težka bremena, da le ponižno vbogali niso. To so vzroki, da narodno gospodarstvo čedalje bolj propada. Lehko bi bil moje trditve podprl z besedami sv. pisma, ki je knjiga vseh knjig tudi glede narodnega gospodarstva. Tam je nevsaliljiv zaklad najresničnejših naukov za vse zadeve našega življenja. — Slišal sem, da se neki kmetovalec ni hotel naročiti na »Prim. list“, rekoč: „ Je preveč pobožen11, zato sem opustil besede iz sv. pisma. Ljudje so se prenajedli tega kruha. S časom bo prišla lakota po neslanih in puhlih jedilih, katera nam podaja liberalno časopisje, in hvaležni bomo sv. Očetu Leonu XIII, ki nam je priporočil v posebni okrožnici branje sv. pisma, hvaležni družbi sv. Mohorja, ki nam letos pošlje „Zgodbe sv. Pisma.“ Obhajala me je skušnjava, da bi ta in oni stavek raztegnil v dolgo poglavje. Med pisanjem širilo se mi je obzorje; ali „Prim. list* izhaja le dvakrat na mesec in ni njegov prvi namen učiti narodno gospodarstvo. Končam ! V primeri z drugimi, je IV. odstavek precej dolg. Tudi je videti na prvi pogled, kakor bi vera ne imela veliko zveze z „narodnim gospodarstvom". Vendar upam, da sem s tem poskusom dokazal, kako je le vera zmožna osrečiti ljudi vže na tem svetu. Drugi so to storili bolje in bodo še. Ne nehajmo ljudstvu odkrivat bogastva krščanske vere in vboštva odpada od Boga! Vseh m r t v i h dan! Zložil S. Gregorčič. Vseli mrtvih dan 1 Na tisto tiho domovanje, Kjer mnogi spe nevzdramno spanje, Kjer kmalu, kmalu dom bo moj In — tvoj, Nocoj se vsul je roj močAn, Saj jutri bo vseh mrtvih dan. Vseh mrtvih dan ! Bledo trepeče nad grobovi Tisoč svetil, In križe, kamne vrh mogil Jesenski venčajo cvetovi — Vseh mrtvili dan! Kjer dragi spe jim po pokopi, Kleče, solze živočih tropi, Oh, dušo tre jim žal in bol: Pod zemljo pol, na nebu pol Nocoj jim je srce : Na grob lijo grenke solze, V nebo gorke prošnje! O, le klečite, le molite, Po nepozabnih vam solzite, Da bčde grdb od solz rosan, Saj jutri bo vseh mrtvih dan, Vseh mrtvih dan ! Solzite, Molite! . . . In jaz ? Ko misli vsakedo na svoje, Kog&, koga pa srce moje Spomina se tač&s ? Vas, zabljeni grobovi, Kjer križ ne kamen ne stoji, Ki niste venčani s cvetovi, Kjer luč nobčna ne brli. O, če nikdo Nocoj se vas ne spomni, Pozabil ni vas pevec skromni In pa — nebo! Politični pregled. Notranje dežele. V državnem zboru je pri prvi seji finančni minister Plener predložil proračun za bodoče leto, ki kaže prebitka (2,457.707) 2 in pol milijona. Naglašal je minister, da se promet in obseg državnih železnic množi od leta do leta, — da se podržavi južna železnica, kar bo posebno ugajalo željam tržaškega mesta, — da je državno gospodarstvo v ugodnem stanju, — da na mesto sedanjega obdačenja žganja stopi monopol, — da je poljedelstvo v slabem stanu, industrija pa se je v poslednjih letih močno povzdignila, — da se je za preosnovo valute do meseca oktobra v banko vložilo zlata nad 18 milijonov. — Na interpelacijo posl. Pernerstorferja zastran volilne preosnove, odgovoril je min. predsednik Wiudisgraetz, da se vender trudi doseči sporazumljenje mej koaliranimi strankami in se zato z vso resnostjo vrše posvetovanja, in da hoče vlada vse storiti, da se še v tem zasedanju predloži primeren načrt volilne preosnove. — Vlada je že predložila zbornici načrt o preosnovi domovinske pravice, ki je dosedaj za mnoge kmetske občine bila vzrok materijalnega propada. O tem govorimo obširniše na drugem mestu. — Vlada je predložila tudi osnovi zakona o mirovnih sodiščih in drugo o posredovalnih uradih Prvemu zakonu je namen, da sodne obravnave v malenkostnih stvareh postanejo bolj dostopne občinstvu in cenejše ; posredovalni uradi bodo poravnavali manjše prepire zastran meje in posesti in tudi prepire zarad razžaljenja časti v prvi istanti. — Dne 22. t. m. se je. pričela glavna razprava o načertu novega kazenskega zakona. — Vlada je predložila načrt o nedeljuem počitku, katerega znamenitejša določila so: a) Ob nedeljah mora počivati vsako obrtno delo; b) Počitek ob nedeljah začne ob 6. uri zjutraj in traje naj manj e 24 ur; c) Izvzeta so neizogibna dela čiščenja iu poprave in taka dela, katera se morajo izvršiti iz javnih in policijsko-varstvenih ozirov; d) Ako ta pod c) našteta dela trajajo čez 3 ure, da se delavci ne morejo udeležiti službe Božje, dovoliti mora gospodar tem delavcem vsako tretjo nedeljo 36 ur počitka ali pa vsako drugo nedeljo od 6. zjutraj do 6 ure zvečer; e) Tudi oni trgovci, ki nimajo delavcev, morajo zapreti svoje prodajaluice; f) Ob praznikih je delavcem dati priliko, da se udeleže službe Božje. — Poslanec Klun in tovarši iu Spinčič in tovariši interpelovali so vlado zastrau dogodkov v istrskih mestih. Priloga »Primorskemu listu" štev^ 21 Koroški Slovenci so imeli 25 t. m. v Celovcu shod zaupnih mož, ki se je vršil nad vse sijajno. Soglasno so bile vsprejete resolucije zahtevajoče pravice za Koroške Slovence v verskem narodnem in gospodarskem oziru. Isti večer je bila v Celovcu Slomšek Einspielerjeva slavnost, katere se je udeležilo okoli 1800 Koroških Slovencev. Tako krasne slavnosti še ni videl Celovec. Na Kranjskem se slov kat, delavsko društvo pridno ustavlja socijalnim agitacijam. Zadnjo nedeljo je imelo mnogoobiskovan shod, na katerem je društvenih Smrekar v jako poljudnem govoru opisaval razmerje slovenskega katoliškega delavca do narodnosti, obsojal pogubno in delavskemu stanu škodljivo mej-narodno načelo socijalistov in zatrjeval, da se morajo tudi delavci zavedati, da so Slovenci in zagovarjati pravice svojega naroda. Dr. Krek je našteval uzroke slabemu javnemu gospodarstvu. Vnanje države. Italijanska vlada je s posebnim dekretom razpustila po vsi Italija društva socijalistična. V Belgiji so pri volitvah, ki so se vršilč na podlagi splošne volilne pravice, katoličani sijajno zmagali, socijalisti so pridobili mnogo poslancev, liberalci pa propadli. Na Ruskem imajo dosti žalosti. Carju ni bolje in tudi upanja ni za boljše zdravje; carinjo je zadela neka otrpnenost, podobna mrtvoudu Cesarjeviča poroka bode, kakor se glasi 11. novembra. Vojska na Koreji se nadaljuje vklub neugodnemu vremenu. Japonske čete so se pod poveljstvom maršala Oyama pri Felkossa izkrcale na kitajska tla, zopet druge v severni Koreji prestopile reko Jalu in odšle v Mandžurijo. Ob reki Jala je bil hud boj Japonci so napali 5500 mož močen kitajski oddelek in ga pognali v beg. Nemčija. Ostavko državnega kanclerja Caprivi-ja je vsprejel cesar. Naslednik mu bo knez Hohen-lohe dosedanji namestnik v Alzaciji. Dopisi. Iz Gorice 30. okt. (Obrekovanje brez konca in kraja). V Gorici se ne more nič zgoditi, da se ne spleta o dogodku nov venček lažij, obrekovanj, grdih priimkov, vmazauih namenov itd. Posebno trpijo na časti in zaupanju slovenski duhovniki, ki imajo v mestu odlične službe. Kakor bi se ne moglo dočakati njih odstopa ali smrti in srečno dočakati njih nadomešče-nja z italijanskimi nasledniki, se je začelo s posmehom in obrekovanjem v slovenskih listih spodkopavati vsaki vgled in vpliv možem, ki bi po svoji službi morali imeti veljavno besedo. — V ta namen se je vedelo izkoristiti osebne napake, osebna nasprotstva, celo zaupanje itd. In res v petih letih se je srečno izpodkopalo stališče temu in onemu, da se odlični slovenski duhovniki tožijo, jnqoi>[ irB.jBjdou .lopvj) Listnica vredništva: Veleč. g. J. R. v Č. in č. g, Gr. v K. Nam jako vstrežete! Kako?! Kratko pa jadrnato, dokler ne bo več prostora. Dopisnica zadostuje ! Pozdrav vsem prijateljem! ? v K. Dopisov brez podpisa ne sprejemamo. Železni čni urnik. Nabrežina-Gorica. odhod 9‘10 dop. 8-37 zv. Gorica Nabrežina Gorica ‘j (Nabrežina § \Gorica Gorica Nabrežina 7-1 r. zj. 7-05 zv. — „ 10‘00 dop. — Gorica 4‘55 pop. — „ 9*21 dop. — Nabrežina 5-15 pop. — „ 9‘58 ZV. — Gorica 4‘53 zj. — Nabrežina prihod 10 » 9 8 8 11 6 10 6 11 6 1-03 dop. ■35 zv. •16 zj. 07 zv. ■18 dop. 03 zv. 38 dop. 41 zv. '40 zv. ■32 zj. O. LIKAR v Gorici, v Semeniški ulici št. 10 prodaja raznovrstne pisarske in šolske potrebščine, mašne in šolske knjige in sv. podobe, tiskovine za duhovnije in županije; priskrbuje posetnice (vizitke) in zvršuje vsakovrstna naročila solidno in točno. Priporoča se najuljudnejše! JKrasno božično darilo, katero priporoča fotograf Anton Jerkič na Travniku št.. 11, so fotografije do naravne velikosti, katere izdeluje po zmirno nizkih cenah. Neprekosljivo izvršitev jamči. Odgovorni urednik iu izdatelj J Marušič. Tiska llilarljuuska tiskarna,