KAZALO Tennesse Williams......................................................str. 4 Krištof Dovjak: Povožena nežnost.......................................str. 5 Zdravko Duša: Porojeno ob prevajanju...................................str. 11 Nada Božič: Nagovor ob odkritju doprsnega spomenika Pavlu Jeršinu......str. 18 Renato Jenček, dobitnik nagrade ZDUS za igralske dosežke v letu 1999.......................................str. 19 Ubijalci muh..........................................................str. 20 Tramvaj Poželenje........................................................str. 22 GLEDALIŠKI LIST ŠTEVILKA 7 Tennessee Williams TRAMVAJ POŽELENJE Prevajalec Zdravko Duša Režiser Matija Logar Dramaturg Krištof Dovjak Scenograf Jože Logar Kostumografinja Janja Korun Pomočnica kostumografinje Špela Leskovic Glasbena oprema Primož Ahačič Slikarska obdelava scene Drago Cifrek in Borut Košnjek Lektor Jan Jona Javoršek IGRAJO: Blanche ......... Stella .......... Stanley ......... Mitch ........... Eunice .......... Steve ........... Pablo ........... Zdravnik ........ Bolničarka ...... Pobiralec naročnin Mehikanec ....... . .. Jagoda Vajt Manca Ogorevc .... Mario Šelih .. Primož Pirnat Barbara Vidovič Renato Jenček .... Igor Sancin Drago Kastelic .. Anica Kumer .... Miha Nemec .... David Čeh Premiera 26. maj 2000 Vodja predstave Anže Čater • Šepetalka Ernestina Djordjević • Lučni mojster Rudolf Posinek Ton Uroš Zimšek • Krojači Janja Sivka, Dragica Gorišek, Adi Založnik, Marija Žibert Frizerki Maja Dušej, Marjana Sumrak • Odrski mojster Radovan Les • Rekviziter Franc Lukač Garderoberki Amalija Baranovič, Melita Trojar • Tehnični vodja Miran Pilko Tennessee Williams Tennesse Williams je eno vidnejših imen ameriške in svetovne dramatike. Rodil se je 26. 3. 1926, umrl 25. 2. 1983. Po študiju na univerzi v Iowi je živel kot svobodni pisatelj in preživljal hude duševne stiske, ki so ga najprej vodile v alkoholizem, kasneje v narkomanijo. Prostor Williamsovih dram je ameriški Jug, v katerem kot svojo osnovno dramsko okupacijo predstavlja nasprotje med iluzijo in resničnostjo. Williamsova dramatika, v kateri je ponavadi glavni lik ženska, izpostavlja nasilje, patološka psihična stanja in spolne deviacije kot glavne simbole surove resničnosti sveta. Slogovno njegove drame kombinirajo naturalistično, psihološko in realistično dramsko tehniko s fantazijo, s čimer dosegajo izvirne pesniške učinke. Drame: Steklena menažerija, 1945; Tramvaj Poželenje, 1947; Tetovirana roža, 1951; Mačka na vroči pločevinasti strehi, 1955; Nenadoma v lanskem poletju, 1958; Mila ptica mladosti, 1959; Obdobje prilagajanja, 1960; Noč Iguane, 1962. Roman: Rimska pomlad gospe Stone, 1950. Krištof Dovjak Povožena nežnost Besedna zveza, sestavljena iz dveh samostalnikov »tramvaj« in »poželenje«, lahko kot naslov drame razumemo kakor nenavadno, znotraj naturalistično podanega dramskega dejanja komajda verjetno, vendar za razumevanje in uprizarjanje te Williamsove igre - v kateri sta čas in psihologija oziroma psihopatologija konfliktna elementa - temeljno. Naslov Tramvaj Poželenje nam lahko pomeni neosebno, arbitrarno subjektiviteto, ki sama po sebi poimenovanja ne potrebuje. Zadostuje ji le naša čutna zaznavnost, prek katere se lahko udejanja. Neosebni subjekt, poimenovan v sa-mostalniški besedni zvezi »tramvaj Poželenje«, znotraj dramskega dejanja prota- goniste drži na svojih nitkah. Določa jih, usmerja, vodi in omejuje. Z avtorjevim poimenovanjem se v službi logike in razumevanja razkrije samo na pol. Njegova druga polovica ohranja ves čas dramskega dejanja subtilno formo nevidno prisotnega. Tramvaj je odkrit, poželenje skrito. Tramvaj - prevozno sredstvo urbanega, prostorsko-časovna dimenzija, ki v mnogočem karakterizira prostor dramskega dejanja, nastopa kot vidni del neosebnega subjekta. Kot element mestnega potniškega prometa aludira na človekove možnosti pri-boda-odhoda oziroma prestopa iz enega okolja v drugega. Hkrati aludira na vdi- lopper: Ženska v ranje. Tramvaj kot nekaj vidnega vsebuje možnosti preseganja meja, možnosti pobega. Časovno determinira ero elektrike, zaton aristokracije, ki ji je čas večerij ob svečah minil. Po drugi strani pa ta isti element mestnega potniškega prometa predstavlja in udejanja znotraj igre resnični, urbani sistem krožne samozadostnosti. Poželenje kot drugi pol neosebnega subjekta, ki ima nad protagonisti arbitrarno vlogo, nastopa kot nevidni pol. Poželenje kot nevidni del neosebnega subjekta ostaja abstrakcija; združuje seksualne želje in potrebe protagonistov. Vendar se izkaže na ravni dramskega dejanja abstrakcija poželenja za nepopolno. Dramsko dejanje Williamsove igre sooča namreč več vrst poželenj, za katera je sožitje nemogoče. Mogoče bi bilo, če bi ne bilo tramvaja. Mogoče bi bilo, če bi čas obstal v belle epoque Blanchinega in Stelli-nega Belle Reva, v času aristokratskega Juga, Juga belih oblek, slavnostnih večerij, galantnosti, belih stebrov vil in rasno primernih ženitovanjskih kupčij brez Poljakarjev. Tramvaj pripelje Blanche. Tramvaj vdre v elementarno sožitje preprostega, revnega, proletarskega, urbanega. S svojim pompom in močjo spominja na samozavest in samozadostnost južnoameriške aristokracije. Tramvaj je Blanche sama, vdre v sožitje Stellinih in Stanleyjevih poželenj, ki je usklajeno z okoljem. Blanchini nevrotični, do nimfomanije razviti možganski impulzi, ki se fizično izražajo v spletu posesivnosti, vzvišenosti in aristokratske ete-ričnosti, v mnogočem spominjajo na tih prasket isker med tramvajem in električnimi žicami, ki so lahko lepe, vendar hkrati moteče, še več: nevarne. Ob tem poželenju kot neosebnem subjektu, ki določa protagoniste in ki ostaja neviden, se vzpostavlja temeljni kontrast: poželenja Stelle in Stanleyja so v sožitju; poželenja, katerih nosilka je Blanche, pa ne. Blanchino poželenje določajo sentimentalnost, nostalgija za izgubljenim časom Belle Reva in varen, seksualno popoln objem. Senc, zavetja za belim vseobsegajočim stebrom južnaških vil za Blanche ni več. Steber se je podrl, marmorni drobci, nezadostni nadomestki vseobsegajočega falusa, so se zadrli v njeno pozornosti željno telo in jo razrvali. Zraven sodi še južnjaška, iz aristokratske tradicije vznikla spodobnost, ki se, kot se izkaže kasneje, v ničemer ne razlikuje od spodobnosti proletariata ali srednjega sloja. Poželenje lahko razumemo kot del nenadzorovane zavesti, ki nemara omogoča spontanost in naravno spojenost z resničnostjo, vendar se v Williamsovi igri izkaže kot iluzija. Se res? Se, če igro beremo skoz Blanche. Blanche je v tem tragična. Na dan pride njena skrivnost, na dan mora priti njena skrivnostnost. Kaj Blanche prinaša? Stanleyju vsekakor poželenje, Mitchu prav tako. Mitch se kompromisarsko, konvencionalno umakne, za sožitje ni pripravljen nositi bremena in si na rame nakopati »umazane ženske«. Stanley, ki spozna, da je z blatenjem Blanchinega imena in z razkritjem njene nimfomanske preteklosti storil nepopravljivo napako, mora sam prevzeti formo tramvaja. Na tej točki je najbolj tragičen, četudi se nam zdi elemantarno primitiven in brutalen. Prisiljen je vdreti, da ohrani sožitje poželenj s Stello. Blanche je v njunem zakonu od samega začetka motnja. Je oseba iz drugega časa in prostora. Brezobzirna in infantilna gmota, ki drvi premočrtno proti cilju. Oba, Blanche in Stanley sta tramvaja. Eden pelje v eno smer, drugi v drugo. Vdiranje, podiranje, razbijanje iluzij, lepih sanj o sožitju, v katero naivno verjame najbolj Stella, je v Tramvaju Poželenje najbolj izpostavljen problem. Na eni strani so keglji, na drugi težka krogla. Kos krvavega mesa, ki v začetku igre poleti čez pregret prostor, je pomenljiv: gre za samo preživetje. Vsi smo zveri. Sožitje je višja stopnja, vendar je omejeno. Williams drugačnost v svojem dramskem opusu večkrat izpostavi. Zaveda se, da sožitje brez žrtve ni mogoče. V vsakem primeru je nekdo žrtveno jagnje. Je v Tramvaju Poželenje žrtveno jagnje Blanche, Kowalski ali Stella? Je Stella samo žrtev moževe barbarske nezvestobe, ali je tista dramska oseba, ki se znajde na točki trka dveh različnih si svetov: Blan-chinega, ki ga tvori njena iluzorna tendenca ohranjanja aristokratskega, in Stanleyjevega elementarno ranljivega. Blanche je žrtev svoje nevroze, nimfoma-nije, puritanskega okolja, ki jo izžene, iluzij, s katerimi se komajda prehrani, in končno posilstva, ki ga s svojo vzvišenostjo - ta jo pelje v spletkarstvo, ki ima z nimfomanskim ozadjem težnjo sestri prevzeti moža - pravzaprav sprovocira tudi sama. Kowalski reagira brutalno. Nasproti svetu, ki ga ogroža, pokaže svet, ki ga pozna. Motnjo eliminira, ne da bi se tega zares zavedal. Kowalski je kot dramska oseba lopper: Hiša ob riril materializacija tistega sveta, ki žene dramsko dejanje Tramvaja Poželenje naprej. V dramskem dejanju, ki ga poganja Stanley, se Blanche pokaže kot dramska oseba, ki mora propasti. Je zbegana, neprilagojena, uveljaviti hoče svoja pravila (pravila Juga, aristokracije). Teh pravil ne more artikulirati. Barbarski svet, materializiran v Stanleyju, jo zmelje. Blanchi-na nagonskost, biološkost se v soparni asfaltni džungli stopi. Po drugi strani pa Blanche raztopi njena notranjost. Razu- memo jo lahko kot dramsko osebo, ki sodi tako v naturalizem kot v simbolizem in ekspresionizem. Blanche pravzaprav znotraj psihološko-naturalistične igre potuje od ene postaje do druge. Hoče najti samo sebe. Uničujeta jo materialni, veristični svet in njen notranji, neznani, skrivnostni svet. Mar ne postane potemtakem z Blanche poželenje personificirano in privzdignjeno? Sprašujem se, ali je poželenje samo stvar telesnega ali še česa več? Kaj je na Blanche tisto več, razen tega, da je nora? V čem je drugačna, izjemna in ne samo zoprna, spletkarska, razvajena, posesivna starejša sestra, ki jo razžira nimfomanija? Zdi se, da je drugačna in izjemna zato, ker hoče, za razliko od drugih, predvsem najti samo sebe; način, kako to počne, se nam sicer zdi antipatičen, ker smo Stanleyji in Mitchi: po eni strani rotweilersko divji, po drugi kvazi-puritansko plahi. Blanchina krhkost (nimfomanija sama je krhkost), vržena v divji, egoistični svet, postane, potem ko je dokončno razkrita in uničena, personifikacija tragične nezmožnosti sodobnega človeka v njegovem stremljenju k individualnosti, identiteti. Zato je danes Tramvaj Poželenje socJoben, aktualen tekst. Blanchine cirugačnosti prebivalci Elizejskih poljan ne sprejmemo. Vse se nam odvija prehitro. Prizori se menjavajo s hitrostjo reklamnih spotov. Blanchino poželenje izstopi lahko samo kot poželenje kurbe. Posiliti, kamnati kurbo ni greh. 1 J j