99 štev. V Ljubljani, v snboio H. septembra 1879. Letnik VIi. Inseratl se sprejemajo in velji iristopna vrsta: i kr., če se tiska lkrat. to « n n n n - n n i/ ii ii 3 i, Pri večkratnem tiskanj so lena primerno zmanjša. R ok o pi si se ne vračajo, nefranhovana pisma se ue (prejemajo. N iroonino prejema opravniStvo (atnr nisr,racija) in eksf edicija ua Florijanske ulice h. it. 19, Pilititu list za sloveasKi narod. Po poŠti prejemar velja : Za celo leto , . 10 gl. — kr. za poileu . . 5 „ — „ za četrt leta . , •> ., 50 „ V administraciji velja: Za celo leto . . S gl. 40 kr za pol leta . . i ., 20 „ »a četrt ieta 3 „ 10 „ V Ljubljani na dom posiljan velia 60 kr. več na leto. Vrednlštvo je v Rožnih ulicah štev. 25. Izhaja po trikrat na teden in sicer v torek, četrtek iu soboto. Zaratl praznika izide prihodnja šte vilka „Slovenca" v četrtek II. septembra. Kaj lio zdaj? Ustavoverna stranka je odrekla miuister-stvu vsako podporo. Po tem takem bo ministerstvo le malo pristašev iz ustavoverne stranke za se pridobilo, in imelo bo v državnem zboru prav neznatno večino, ako prav vsi Ceh;, Poljaki, Slovenci in Dalmatiuci z vlado potegnejo. Vprašanje je pa : ali bodo zamogli Slovani res tako vladni biti, če jim Taaffejeva vlada, kakor njeni organi govoié, nobenih koncesij dati ne bo hotela? Če beremo vladne Iste, kakor „Presse" in „Fremdenblatt", razvidimo iz njih staro sovraštvo do Slovanov, razvidimo nevoljo proti vsem našim željam po ravnopravuosti; nasprotno pa si ti listi muogo prizadevajo, da bi si pridobili prijateljstvo ustavoverne stranke. Po drugi strani pa nemško - liberalci grozno vekajo, da sedita v ministerstvu en katoličan in en čeh ; vladni listi jim na to ne vedó dru zega odgovoriti, ko to, da omenjena dva gospoda nista tako huda, kakor se misli. Ne vedó pa opominjati jih na to, da je v državi polovica Slovanov, zlasti da imajo v Avstriji Slovani večino, in da jim tedaj pristoji še vič ko tn sam ministerski sedež; ne vedó odgovoriti, da je v Avstriji velikanska večina prebivalstva katoliška in da tedaj ni nič tako krivičnega, če je enkrat kak pravi katol čan v ministerstvu; ne vedó jim povedati, da ima federalistična stranka večino, da ima tedaj pravico do vlade po ustavnih nazorih. V^ega tega nečejo razpravljat', ker sami v srcu niso z nami, ampak z nasprotniki. Ustavoverci so Taaffeja že sapustili, zdaj naj tudi on, ko so mu tako odločno vrgli svoj „fehdehandschuh" ter napovedali boj v obraz, kaj odločnega stori, naj se spominja svojih prednikov ;kako so oni svojim nasprotnikom pokazali roge, naj stavi vae zoper vse. Če misli pa tako zmuzniti se skoz oboje brez zamere tia to in ono stran, se mu utegne pripetiti to, da se bo nazadnje zameril obojim, prijatelji m in uasprotnikom. Mi bi se za vso to zdaj zelo zapleteno reč ne brigali toliko, če bi ne šlo tudi za našo kožo. Do zdaj grofu Taaifeju še z m raj zaujiamo in se nadjamo, da se ne bomo zmotili. Kakor se zdaj kaže, sedanje mininister-stvo ni še na popolnoma trdnem stališči, ker bo imelo premajhno vtčiuo v državnem zboru za sabo. „Novice" mislijo, da bo zavoljo pre-pičle zaslombe primorano državni zbor razpustiti in skušati, da si po novih volitvah pridobi boljšo večino. No, če pride do tega in če se bodo volitve vršile brez vsega vladnega pritiska za „ustavoverce," bo Taaffejevo ministerstvo dobilo izdatnejšo večino, ker so ljudje povsod že siti dosedanjega slabega gospodarstva in se nadjajo boljega. Tudi pri sedajnem pristranskem Šmerlingovem volilnem redu se dado mnogi sedeži pridobiti, ako se vladni organi ne vtikajo vmes. Pa ko bi bila vlada prakt čna, kakor je bil Šmerling, ko nam je oktroiral sedajni volilni red, bi tudi onaoktro-irala drug vol len red, ki bi se bolj oziral na tiste elemente, ki vsa bremena nosijo, in potem bi bil izid volitev ves drugačen nego je zdaj. Likajte narod! ii. Narod slovenski je eden tistih nesrečnih uarodov, ki so vpreženi v tuji jarem zaostali za drugimi, pomagavši svojim tlačiteljem do moči, veljavnosti in blagostanja. 01 sveta je bil zapuščen in če bi bil zapuščen še od Boga, pogubljen bi bil in morda že davno zginil s površja zemlje. Ali Bog ga ni zapustil, marveč obudil mu može, ki so mu razsvitljali duševno temoto, vodili ga in branili, vzbujali ga k delavnosti, spodbujali k vztrajnosti in k pogumu, in takih mož je bilo čedalje več. Zdaj je narodna zavest že toliko zbujena, da ni bati se več za cb^tanek naroda, saj ta zavest obhaja čedalje sijajnejše vspehe; vendar se to, kar so tluč telji naroda pokončali v več ko tisuč letih, ne da popraviti v par desetletjih, to bo vsak pameten človek razumel, dela je še preveč na tem in onem polji, v ti in oni stroki, ki se mora vršiti vrh tega še z orožjem v roki, ker nam nasprotnik stavi ovire, kjer le more. Veliko se je res že storilo v tem stoletji za narod naš, a veliko se ima še storiti, da pridemo na tisto stopinjo, ki nam pristoja po številu, po božjih in človeških pravicah. Da pa do tje dospemo, treba le prave omike in Kako sem se jaz likal. Črtice za poduk in kratek čas. III. Tako sem znal brati eno stran „Dušne paše", ktero 8> m se bil tudi z glave nauč'l. Lagal bi se, če bi rekel, da sem bil tega kaj vesel, kajti neslo mi ni do tje nič druzega, ko tistih par požirkov vina, kos belega kruha in nekaj grižljejev klobase, kar sem v krčmi na cčetov račun povžil. Drugi dan pa sva začela z drugo stranjo , jaz sem si bil že pripravil ušesa in podložil hlače, a glej! vse je šlo bolje ko sem mislil. Samo parkrat mi je očetova roka segla v lase , a imel sem zadostenje, da sta morala oba brata, ko sta se smijala mojemu kislemu obrazu, za to iti ven k materi pred ognjišče. Tako je bila druga stran čuda naglo prebrana, in oče so me celo pohvalili — prvikrat, kar sem do tje pomnil. Odslej se ra< je prijelo veselje do branja, oče so mi prinesl drugo knjigo in ko mi tudi ta ni delala po sebuih težav, sem mislil, da sem že tako učen, kakor gospod lajmošter ali kaplan. Pri tem pa nisem ostal. Jel sera ponarejati tiskane črke, v čemer mi pa oče niso mogli več biti učenik, ker so sami s svojo okorno roko znali risati s svinčnikom le gole številke, druzega nič. Materi se je ta moja „šikavnost" že velikanska zdela, in ko sem enkrat vrezal v posteljno desko letno številko 1849, so rekli cčetu: ,,Vidiš fant že več zna, kakor ti. Bo kmalo tako kunšten, kakor tisti dohtar v Kranji, ki je ravno umrl." Kdo pa je bil tisti doktor v Kranji? Nihče drugi, ko Preširen. Materi moji je bil znan le zato, ker so dekleta po fari znale nekaj nje govih pesmi, ktere so poskušali tudi mati, dobra pevka; očetu, ki so tudi na klarinet pi-skali, pa te pesmi niso bile nič kaj všeč, so rekli, da nimajo „kranjskih viž" in da se ne dajo lepo piskati. „Se ve" — so rekli mati o taki priliki — „ti jih že ne znaš. Če bi fant zual na „klarinet", bi jih že piskal". To je očeta spravilo na misel, da bi me naučili klarinet, kolikor so sami znali. Ta umetnost je takrat dajala dober hruh, od ženito-vanj so prinašali oče polne žepe drobiža za-se, pa še polno besago mesa, kruha, „tlaucatov" in drugih jedil za nas — tako, da smo potem imeli mi vsaj dva dni „ofcet". Včasih so vzeli tudi mene sabo in takrat sem bil sit, da bi bil kmalu počil, in nabasal si še polno mavho ostankov. Zato sera dobil tudi veselje postati godec, oče so res poskusili parkrat z menoj, pa so mi kmalu rekli: „Veš, za-te klarinet že ni, za-te bo k ve-čemu kravji rog". S tem je bil odrezan poduk v godbi, jaz sem bil prav žalosten zavoljo tega, a mati so prišli in me tolažili: „Pojdi k Janezevemu Janezu in reci, naj ti naredi piščalko z vrbe. Mu bom pa jaz enkrat kruha dala". Janezev Janez mi je res naredil piščalko, še več: omajil mi je polno šib, da sem jih potem sam delal, a mati so mi dali svoj „pi-pec". Toda te piščalke niso me dolgo veselile, ker so bile le za en dan; tudi očetu to ni bilo prav. „Fant je že velik" — so dejali — „zdaj že utegne biti za kako delo." In odslej so me res vedeli zinilaj za kaj porabiti, kar me je tem huje jezilo, ker moja brata nista nič delala, pa ravno tako jedla kakor jaz. Eaa reč je bila posebno, ki me je zelo veselila, pri kteri bi bil celo jed pozabil, in to so bili zvonovi. Zato sem se sprijaznil z me-žnarjem, kteremu sem vse, kar sem mogel, storil, da me je pustil vtčernico zvoniti — z malim zvonom, se ve da, ker veliki se je mojim močem še trdovratno posmthoval in ni hotel zapeti, če sem ga še tako vlekel in obešal se na vrv. Pri takem poslu me enkrat dobi gospod blagostanja, z drugo besedo: do prave veljave bomo prišli najprvo po uma svitlem meču, treba le, da ga narod zna dobro sukati. Naše prizadevanje bodi toraj, pripomoči k temu, da se narod v takem boji izuri, in kako se to najbolje da doseči, za to bodi tukaj nekoliko navodov. Prvo — Be ve da — so šole. O teh pa je bilo že toliko pisano, da bi bilo odveč, ta predmet še dalje razpravljati. Da take, kakor so zdaj, ne morejo doseči pravega namena, to vsak v<5, a pri tem so nam zdaj še roke zvezane, mi ne moremo nič, dokler je sedanja sistema ponemčevanja in potujčevanja naroda in je tudi vpliv cerkve do šole zelo omejen, če ne popolnem vničen. Kar pa šola pokvari in zamudi pri mladini, se da nekoliko popraviti zunaj šole, in to je naloga odgojiteljev — bodi si staršev ali dru gih naravnih oskrbuikov mladine. Teh najprva skrb bodi, da se ohrani v srcu mladine ljubezen do domovine in maternega jezika, pri tem pa tudi ne pozabi verska in znanstvena odgoja. Vsak slovenski otrok, ko k pameti pride, mora že vedeti, kaj je in ako ga vprašaš, kaj da je , s pouosom odgovoriti: , Slovenec sem." Ponosnost kinča človeka, ga varuje tudi nravn;h padcev; največe revše je tako zvana „šema", ki ne ve, kaj je in se da voditi vsakemu, kdor ga obrzda — tako, da je danes to, a jutri ono, nič moža, kakor bičje, ki se nagne kakor veter potegne, ki je toraj naj-vgodnejše blago za sužnost, za robstvo. Današnje ljudske šole pa žalibog ravno v tem obziru niso take, da bi se v njih vtrjevala narodna zavest, ker je le preveč učiteljev borih kruhoborcev, ki svoj plajšč po vetru obračajo. Bojazljivec ni še nikdar odgojil junaka. Le poglejmo druge Slovane, vzlasti južne, kterim je solnce popolne svobode že davno zasijalo. Kako ponosen je n. pr. Črnogorec, kar veselje ga je videti! Vsak korak, vsaka postava kaže, da se čuti, zato je pa tudi junak, da mu ga v tem veku na vsem svetu ni para. Brez narodne zavesti bi ne bil to, kar je. Taka zavest se nahaja pri vseh narodih, ki so dospeli v zgodovini na količkaj pomenljivo stopinjo, zgodovina pa tudi uči, da je vsak narod kmalu zginil z zemlje ko je prostovo- ljno ali po sili odpovedal se svoji narodnosti. In še dandanes — kako je zaničevan tisti, ki zataji svojo narodnost in gre služit tujcu! Na čelu vžgano mu je zaničljivo, sramotno znamenje izdajice ali renegata in proklet bode njegov spomin. Vsak samostojni narod ima tudi šolo narodno, to je, v šoli se budi in vtrjuje narodna zavest na razni uačin, največ po slavnih izgledih iz domače zgodovine; kjer pa še ui toliko takih šol, da bi jih bilo zadosti za vso mladino, tam vzbujajo narodni čut starejši ijudje s pripovedkami o slavuih junakih itd.; to je videti posebno pri južnih Slovanih, ki so bili prej pod turškim jarmom; o teh se celo sme trditi po vsi pravici, da jih je rešila popolnega pogina in pripeljala do odrešenja le narodna zavest in stauovitnost v veri, ker se niso dali poturčiti. Šola narodna je toraj vsakako najboljša podlaga — conditio, sine qua uon — za pravo likanje naroda; se ve, da mora taka šola biti verska, kajti z brezver-stvom ni napredka na nobenem polji. Mi Slovenci pa ravuo take šole nimamo in to je glavni zadržek pri splošnem napredovanji, likanje naroda po tej poti ne gre naprej, ampak nazaj iu zato je treba, da se po drugem potu popravi to, kar šola skazi in zamudi. To za-morejo ne le starši in varuhi otrok, če so po svoji izobraženosti sposobni za to, marveč tudi drugi, v prvi vrsti gospodje duhovniki in narodni učitelji — zadnji posebno zunaj šole, ako se v šoli boje prestopiti dane jim ukaze po neuarodnih nadzornikih —, dalje pa še tudi vsak izobražen domoljub, če ne z drugim, vsaj z lepimi navodi, podarjenjem slovenskih knjig, kakoršnih se zdaj za mladino primernih — hvala Bogu in domoljubnim slovenskim pisateljem ! — že dobiva raznih in v obilnem številu itd. Politični časniki še niso primerno berilo za nježno mladino, ravno tr.ko preučene in strokovnjaške knjige ne, ker so mladi pameti še previsoke, nerazumljive in bi se po njih utegnilo doseči od namena nasprotno, namreč naveličanje in pristudenje berila. Z velikim veseljem pa sega mladina po berilu nji razumljivem in mikavnem , zato naj bi se jej tako kolikor moč v roke dajalo, nasprotno pa skrbno čuvaio nad tem, da ue dobi v roke polzkega berila, kakoršnega je posebno veliko v nemškem jeziku. Politični pregled. Avstrijske deiele. V Ljubljani 5. septembra. Ruski časopis „Novoje Vremja" piše o naših nu(mjnlliz»