• t^i tA» tA» iAJ tA>' IAJ IAJ t/A^* cA* 1A1 t^s-j I^An* tA> CAM tA> POPOTNIK * PEDAGOŠKI IN ZNANSTVEN LIST. Letnik XLVI. V Ljubljani, oktobra 1925. Štev. 9.—10. Vsebina: Razprave: 1. Gustav Šilih: Gonilne sile in glavne smeri šoisko-reformnega gibanja. (Konec prih.) . j...............173 2. Dr. Franjo Čibej: Erotika in seksualnost mladostnika. (Konec.) . 181 Iz šolskega dela: 1. Julij Kontler: O lepopisju................188 Šolska organizacija: 1. Dr. Iv. Lah : Učiteljišča............... .195 2. A. V.: Pomožna šola — delovna šola. (Konec prih.) . . .... 201 Razgled: A. Slovstvo: Fr. Ks. Meško: Našim malim. (P F.) — Prof. Janez Krst. Vreze: Metodika katoliškega verouka (P. F.) —Ivan Bajželj: Vežbe za deco. (F.) — Dr. Mavricij Rus: Prva pomoč. (K.) — Dčdictvi Komenskčho. (L)................. 206, 207 B. Časopisni vpogled: Utopije, ki se uresničujejo. (R. Rakuša.) . . 208 C. To in ono: Šolstvo v sovjetski Rusiji (B. Jurančič.) — Delovna šola in njene metode v sovjetskih šolah. (Viktor Rode.) — Drobne pedagoške novice. — Dr. Fr. Derganc: Filozofski slovar (Nadalj.) 213, 214, 219, 222 Glavni in odgovorni urednik: Luka Jelene v Ljubljani. — Izdajatelj: Udruženje jugoslovenskega učiteljstva (UJU), odgovoren Luka Jelene v Ljubljani. — Tiska Učiteljska tiskarna v Ljubljani, zanjo odgovarja Francfe Štrukelj v Ljubljani. . "Sf ."V" r^ t^, , Upravništvo »Popotnika" ima v zalogi še spodaj označene »Popotnikove" letnike, ki se oddajajo vezani po ceni a 40 Din, nevezani a 20 Din.: Letnik 1888 Letnik 1909 „ 1889 „ 1910 „ 1890 „ 1912 „ 1893 „ 1913 „ 1895 „ 1914 „ 1900 „ 1915 „ 1904 , 1916 „ 1905 „ 1917 „ 1906 „ 1920 r 1907 „ 1921 „ 1908 m 1923 i)Atj/AT\TT1^ izhaja 15. dne vsakega meseca v zvezkih in lUrU 1 l^IllV stane na leto 20 Din, pol leta 10 Din, četrt leta :: 5 Din. Posamezni zvezki stanejo Din 2*50. :: Rokopise je pošiljati na naslov: Pavel Flere, Beograd, Ministarstvo Prosvete, odelenje za osnovnu nastavu. i Naročnino in reklamacije sprejema upravništvo listov uju poveij. ___ ' Ljubljana, Frančiškanska ulica 6. Za uredništvo odgovoren: Anton Sterlekar. ■F V ■ POPOTNIK PEDAGOŠKI IN ZNANSTVEN LIST. LETNIK XLVI. ŠTEV. 9.-10. == - GUSTAV ŠILIH: GONILNE SILE IN GLAVNE SMERI ŠOLSKO-REFORMNEGA GIBANJA. (Uvodno predavanje »Pedagoškega tedna« v Mariboru dne 11. maja 1925.) Stojimo v dobi velikega pedagoškega prevrata, ki nam hoče dati novo šolo. To gibanje ni umeten pojav, povzročen po volji posameznih ljudi, nego je globoko utemeljena sila, ki izhaja na eni strani iz strukture današnje družbe in njene socijalne razrvanosti, na drugi strani pa je produkt prejšnjih dob, torej zgodovinskega razvoja. Kriza našega duševnega življenja se malokje izraža tako jasno kakor v območju vzgoje, toda njeni znaki so v splošnem isti, kakor drugod: globoka razdvojenost in nevera v Vse staro, iskanje novih, boljših poti, izsledovanje novih smeri. Kakor v umetnosti ali v politiki, najdemo tudi tukaj pogosto le hlastanje za novimi oblikami, brezmiselno zanikavanje preteklosti in njenega dela. Tako se izgublja vsebina, ker vsiljujejo kričači obliko, odbijajoč s tem vse trezne in razsodne ljudi od novih stremljenj. Revolucinarji namreč redno pozabljajo, da se je vse novo, torej tudi revolucija sama, moglo roditi le iz starega, obstoječega in, da je preteklost nujen predpogoj sedanjosti. Vsaka revolucija povzroča zmedo, mi pa nočemo zmede nego jasnosti, zato ne revolucije nego evolucijo. Res je, da je danes težko pregledati mnogoštevilne struje, ki rešujejo ali hočejo rešiti vzgojne in šolske probleme na najrazličnejše načine. Toda vznemirjati se radi tega ni potrebno, ker vemo, da končno vsepovsod zmaga naravni razvoj. Usodno bi mogla vplivati le predolgo trajajoča zmedenost v nazorih in pa brezglavo pedagoško eksperimentiranje. Res je težko najti pravo orientacijo, zakaj vsak reformator, naj bo'še tako enostranski, hvali svoj načrt, toda danes smo že dospeli tako daleč, da moremo izločiti resno stremljenje iz šarlatanskega kričanja in zasledovati gibanje za novo šolo v njegovih glavnih črtah. Tri stvari pa moremo ugotoviti že zdaj, preden raziskujemo poedine zahteve, vzroke in posledice šolsko-reformnega gibanja. 1. Gibanje je svetovno z dvema najvažnejšima žariščima. Na zapadu francoska Švica, na vzhodu sovjetska Rusi j) a, ki je v svojih prizadevanjih šla najdalje. Rusija je zastopnica vzgojne revolucije, deloma tudi Nemčija, Švica evolucije. Odklonilno stališče napram šolski reformi je zavzemala pred Heriot-ovo vlado Francija. Ostale države so razvrščene v večji ali manjši razdalji okrog švicarskih pedagogov. 2. Šolsko reformno gibanje je bojnega značaja. Njegov neizprosni boj velja pred vsem enostranskemu intelektua-1 i z m u, prevladovanju hladnega razuma nad čustvi in voljo, na drugi strani pa vsemu, kar omejuje svobodni razvoj šolstva. 3. Vodilne ideje gibanja niso nič novega negosojih zastopali in izražali veliki pedagogi vseh dob. Nov je samo način dela, nova so sredstva, ki nam jih nudijo danes visoko razvite vzgojne in pomožne znanosti v mnogo večji meri, kakor nekoč. Kar so pedagoški geniji samo nejasno hoteli in slutili, nam je danes jasno, zato v bistvu nadaljujemo njih delo in njih stremljenja. V podkrepitev bi lahko navedel izreke Komenskega, Pestalozzija, Rousseau-ja in drugih velikih pedagogov, toda z ozirom na pičlo odmerjeni čas prehajam takoj k današnjemu stanju gibanja s tem, da na kratko očrtam bistvo šolske reforme in njenih glavnih zahtev. Šolska reforma stremi po združenju in praktični uporabi rezultatov večstoletnega izsledovanja velikih duhov. Upoštevati pa hoče zlasti praktične potrebe naše dobe pri vzgoji doraščajoče mladine. Radi tega je potrebna popolna preosnova celotnega šolstva, toda izvršiti se ne sme nenadoma, brez prehoda. Kar je dobrega, je treba obdržati, družiti znovim in brez prestanka stremeti za glavnim smotrom: za šolo, kil bo vzgajala vrle, sposobne, samostojne, nravstveno utrjene in delavne ljudi dejanja, ljudi, ki bodo znali izpolniti svoje mesto v družbi ter bodo verno čuvali pridobljene kulturne dobrine in pridobivali novih. Vsak otrok — reven ali bogat — ima pravico do izobrazbe svojih sil, zmožnosti in talentov. Zmožnemu in sposobnemu mora biti pot prosta. Otroci morajo šolo z veseljem posečati, z veseljem se morajo učiti in uriti svoje sile. Učiteljeva osebnost mora imeti možnost svobodnega razvoja in neoviranega poleta, v kolikor ne škoduje otrokovemu razvoju. Razmerje med učiteljem in učenci mora biti presrčno in prijateljsko. Le tako mu bo omogočeno, da vrši svoj težki poklic z uspehom. Da moremo vse te zahteve uresničiti, je potrebno, da najdemo primerno izhodišče ter streho, ki bo mogla pod seboj sprejeti vse zahteve in jih negovati. Ali z drugimi besedami: najti moramo vzgojni princip, ki bo možen v vseh šolah brez ozira na stopnjo ali kategorijo. Ta vzgojni princip je princip dela, šola pa šola delavnica. Starejša šola, tako zvana šola učilnici je podrejala vse, kar se je v šoli vršilo, hladnemu razumu. Nudila je otroku učno gradivo brez ozira na njegovo samodejavnost. Otrok je sprejemal zgolj znanje, ki mu ga je nudil učitelj, ni si ga pridobil s svojim lastnim delom. Radi tega sta manjkala čustvena zveza in čustveni poudarek, s tem pa tudi vzgon za udejstvovanje. Baš to je v naši dobi najvažnejše, zakaj pred vsem rabimo ljudi dejanja. Pedagogika stare šole je bila živemu življenju tuja. Kakor pobijamo intelektualizem, pobijamo tudi intelektualistično pedagogiko, ki je bila, prenešena na politično polje, pedagogika liberalizma. Odpor proti nji se je pojavil že dolgo pred vojno v povdarjanju čustvene strani v obliki tako zvane umetnostne pedagogike, ki je zahtevala kot najvišji vzgojni smoter stremljenje za lepim, s tem pa gojenje raznih umetnosti. Toda kmalu se je pokazalo, da je bil okvir preozek, zahteve pre-enostranske. Umetnostna vzgoja more oblažiti in pople-meniti duše, toda za izvrševanje dobrih dejanj je vtapljanje v umetnine premalo, treba je u d e j s t v o v a-n j a, ki je mi o ž n 6 le v delu. Zato je treba na tem mestu povdar-jati važnost risanja in umetne obrti. Z njima je dana zveza z novo šolo. Nova šola ali v splošnem šola delavnica (ime ni važno, ker ne more nikdar docela izčrpati vsebine) je izhajala od dejstva, da je najvažnejša stvar v človeškem življenju dejanje. Psihologija ji je pokazala, da je tudi mišljenje in tvorba pojmov neprestano ustvarjanje. Opazovanje otroka in njegovega razvoja pa je posebno povdarilo važnost samodejavnost i. Narava sama se je poslužuje s tem, da otroka neprestano zaposluje v igri. Igra je pripravna za življenje, igra je neprestana vaja. Znano nam je, da se igrajo tudi mlade živali. Čim višje stoji žival, tem daljša je njena učna doba. Človekova učna doba pa je najdaljša, zakaj njegova priprava za življenje mora biti mnogostranska in temeljita. Zato se ne bomo čudili navidezno paradoksnemu izreku znamenitega švicarskega psihologa Claparede-a: »Žival (kakor tudi človek) se ne igra, ker je mlada, nego je mlada, ker se mora igrati.« Če ta stavek prav razumemo, imamo v njem skrivnost in pomen mladostne dobe, obenem pa močno oporo za podkrepitev nove šole, ki zahteva dejanj in vsestranskega udejstvovanja, v kolikor to odgovarja otroški naravi. Iz vseh navedenih dejstev se je morala z absolutno potrebo roditi ideja samodejavnosti. Ker pa otrok neprestano ustvarja in doživlja, se mora tudi ves pouk spremeniti v doživetje: doživetje pa je možno le tam, kjer je otrok čustveno, ustvarjajoče udeležen. To jfe vsekakor spet najbolj možno pri delu, torej v šoli delav-n i c i. Poleg čustva stopa tukaj v ospredje volja, hotenje, zato se ta pedagogika pogosto imenuje voluntaristična pedagogika. V novejšem času pa se vedno bolj uveljavlja i m e delovna pedagogika, ki je, prenešena v območje politike, ped a-gogika socijalizma. Prednost delovne pedagogike obstaja zlasti v tem, da more družiti v sebi tudi vse druge pedagoške struje, ki so nastopale z večjo ali manjšo upravičenostjo, toda so bile večinoma enostranske. Tako upošteva pred vsem zahteve higijene in negovanja telesa s povdarjanjem igre in dela in zmernega gojenja športa. Šport je danes sicer najmodernejše in najljubše udejstvovanje mladine in odraslih, toda značaj igre, ki ga je imel prvotno, se izgublja vedno bolj, odkar se je preokrenil k rekordom. Danes je športu zdravje, negovanje in utrjanje telesa le še sredstvo za dosego rekordov. To pa povzroča monopoliziranje interesa, čigar posledica je zanemarjanje duševne izobrazbe, zakaj pretirani kult telesnega je bil še vedno na škodo duševnemu. V tem je velika etična nevarnost — brezobziren egoizem je njegova posledica. Sam na sebi je šport dober, nikdar pa ne more nadomestiti dela, ki ima poudarek ugodja. Delo je tudi najboljše sredstvo proti omenjeni nevarnosti. Prav tako upošteva delovna pedagogika otrokovo duševnost, s tem da na mnogovrstne načine uri njegova čutila, da neprestano povdarja nazornost, ostri razum in sodbe, krepi predstave — z eno besedo: ustvarja neizčrpne vire duševne energije. Važno pa je še zlasti dejstvo, da izmirja teorijo in prakso, da zahteva pač neko zanje, ki pa ne ostane mrtvo, nego se neprestano oblici, rodeč v e d n o n o v e sile. Zato je delo prav tako sredstvo kakor temelj znanju, ravnaje se po Goethe-jevem izreku: »D en k en und Tun, Tun und D e n k e n, das i s t die S um me aller Weisheit!« (»Mišljenje in dejanje, dejanje in mišljenje, to je vsota vse modrosti!«) V moralnem oziru je treba povdariti, da je delo sredstvo za nravstveno p r o f i 1 a k s o, kar se izraža že v vsakdanjem nazi-ranju, da otrok pri delu nima časa za neumnosti. Toda to je le nižja stopnja, zakaj vzgojitelj mora z delom pridobiti več: z njim nudi otroku neprestano možnost udejstvova-n j a. Hotenju sledi vedno tudi dejanje, premagane ovire pa krepe otrokovo moč in so na ta način vir novih energij. Vsako delo seveda ni enako vredno, temveč mora biti z njim vedno zvezan tudi namen, motiv. Najvišje pa ceni delovna pedogogika tisto delo, ki je namenjeno občnemu blagru. Z neprestano vajo postane tak način dela gojenčeva last in takorekoč navada — to, kar imenujemo v navadnem življenju čednosti. Čednosti vtiskajo osebnosti trajno lice — oblikujejo in tvorijo značaj. Delo je torej izredno važno sredstvo za vzgojo nravstvenega značaja. Že Komensky je povdarjal, da mora vzgojitelj pri svojem delu s I e-d i t i naravi, še večji povdarek pa je dobila ta zahteva z Rousseau-jevimi načeli ter Dafwinovim naukom o evoluciji. Tako se je razvila tako zvana naturalistična pedagogika, ki ji je bila narava sama edini smoter in edino merilo za pravilnost vzgoje. Vendar nam ta pedagogika, kljub svoji delni upravičenosti, ne more pokazati najvažnejšega: vzgojnega smotra. Človeški duh se je v mnogih ozirih dvignil nad naravo, zlasti s sv o.j im delom, ki mora biti vedno zvezano z zavestjo, da hočem z njim doseči neki smo-t e r. Pač pa nam more biti narava dragocena zaveznica pri iskanju vzgojne poti, daje nam smernice, ki nas podpirajo pri vzgoji. Nadalje nas vodi zahteva po upoštevanju naravne vzgoje k upoštevanju otrokove narave, to je otroških posebnosti, k upoštevanju otroške osebnosti kot take in k upoštevanju poedinca ali in-d i v i d u j a. S tem pa prehajamo k izredno važnemu poglavjiu — k individualistični pedagogiki, povdarjajoči pravice poedinca, da se more razviti, kakor predpisujejo njegove prirojene zmožnosti. Določno označenje individualnosti je težka stvar, ker je sestavljena iz mnogih komponent. Vendar pa lahko ugotovimo takoj, da je za individualnost največje važnosti nagonsko življenje, med nagoni samimi pa je najvažnejši nagon gibanja, ki se udejstvuje najprej v igri, pozneje pa v delu. Zato je že Komensky zahteval samodejavnost, dočim je dr. Lay postavil pedagoški princip dejanja na prvo mesto v svoji pedagogiki. Na ta način upa poedinca najboljše usposobiti za življenje. Seveda moramo povdariti, da je pri vsakem človeku treba drugače postopati, zakaj vsak ima svoje posebnosti. Popolno pravični ne bomo mogli biti v tem oziru nikdar, toda moderna psihologija je našla določene lastnosti, ki prevladujejo pri tem ali onem človeku. Ustvarila je takozvane tipe z ozirom na zmožnosti, recimo pri predstavlja-n j u (vizuelni — optični — audetivni — akustični — motorični — kineste-tični tip), d o m i š I j i j i, s p o m i n u, m i š 1 j e n j u itd. Razen tega je ugotovila, da je pri nekaterih poedincih bolj povdarjen razum (inte-lekt) ter so radi tega nagnjeni bolj k teoretiziranju, pri drugih spet čustvo in volja, zato so bolj praktiki. Delovna šola poskuša obe dispoziciji iz miriti med seboj, ker zahteva na eni strani znanja, na drugi pa dejanja, o z i r. izraza. Obenem rešuje še neko važno vprašanje, namreč vprašanje po načinu šole: ali naj bi šola upoštevala i z-ključno poedinca in njegove posebnosti (aristokra-t i č n a š.) ali naj bi ravnala z vsemi otroci enako (demokratična šola). Delo more spraviti obe v soglasje, zato je zahteva delovne pedagogike, da bodi nova šola — šola učilnica in šola delavnica. Prav radi tega je z njo tesno zvezana zahteva po doživetnem pouku. Doživetje pomeni, da se mora roditi in izvršiti duševno dejanje v otroku: izhodišče pouka torej ne sme biti učitelj1 nego učenec. Sam mora iskati, da sam najde. Zato je treba, da učitelj poišče v učencih čustveno povdarjen o, v pričetku pouka jim najbližjo snov ter od tam zida dalje. Seveda je treba tu paziti na dve stvari: učitelj mora razpolagati z obsežnim znanjem in globoko psihološko izobrazbo. Od učencev ne sme zahtevati ničesar, kar bi ne odgovarjalo njihovi razvojni stopnji, bodisi preveč, bodisi premalo. Tudi ne sme izključno povdarjati pravic poedinca nego mora v enaki meri gojiti interese skupnosti. Zlasti pa ne sme grešiti v eni glavni točki, ki ne velja samo zanj, nego morda v še večji meri staršem in vzgoji- teljem: ne sme otroku vzeti poguma. Stremljenje po uveljavljenju lastne osebnosti je najvažnejši pojav v duševnem življenju otroka pa tudi odraslega človeka. Pri tem stremljenju zasleduje otrok vedno linijo najmanjšega odpora. Zelo lahko pa se zgodi, da povzroči kakršnakoli ovira izgubo poguma. Posledica je navadno čustvo manjvrednosti. Otroci s tem čustvom postanejo čudni, sami svoji ter so vzgojiteljem često uganke, ki jih ne znajo razrešiti. Spoznanje jim seveda še bolj otežuje neverjetna kompliciranost otroškega duševnega življenja. Pogosto se iz tega izcimijo otroške tragedije, ki nam jih zlasti v poslednjem času ne manjka, ali pa se javljajo težke duševne krize, ki usodno vplivajo na vse poznejše življenje. Otroku je treba pokazati, da ne odločujejo le prirojene dispozicije nego volja in vera v sebe, in da postane vsaka premagana ovira vrelec novil sil. Na vsak način je treba onemogočiti otrokovo sovražno usmerjenje napram življenju, ki ga vedno povzroči dvom o lastni sili in vrednosti in s tem zvezana nezaupljivost napram svetu. Radi tega mora vsak vzgojitelj z vso silo podpirati otrokovo stremljenje po uveljavljenju in ga uravnati'v pravo smer. Važno je pri tem, da se otrok nauči izogibati se nepotrebnim konfliktom in da se prilagodi družbi, v kateri živi. S tem prehajamo k socialni vzgoji, ki se danes najbolj izraža v zahtevah po zadružni ali skupnostni in produkcijski šoli. Produkcijska šola, katere zastopniki so zlasti Rus Blonskij ter Nemca Ostreich in Kaverau, hoče vpeljati otroka že v šoli v resnično gospodarsko življenje, posebno s tem, da ga seznanja z načinom pridobivanja dobrin, da, gre še dalje: s skupnim delom naj bi učenci direktno vzdrževali sebe in šolo. Za enkrat si o tej šoli še ne moremo ustvariti jasne sodbe, toda že na tem mestu je treba povdariti, da mora biti delo v šoli v prvi vrsti vzgojno in izobraževalno sredstvo, podvreči se mora vzgojnim, ne pa gospodarskim razlogom. Zato nam mora biti simpatičnejši drugi način socialne delovne vzgoje, ki goji delo radi tega, da usposobi učence za samostojno delo, jih naredi spretne in sigurne, z enobesedo, da jih usposablja za vsakdanje življenje s pridobivanjem primernih lastnosti. Boljša je namreč splošna spretnost, kakor spretnost v eni sami smeri. Kdor razpolaga s splošno spretnostjo, bo ža ž i v 1 j e n s k o borbo boljše oborožen. Nekateri pedagogi — kakor n. pr. Nemec Kerschensteiner — so hoteli doseči s tem vzgojnim načinom še drug smoter: pripraviti so hoteli učence čim najboljše na njih bodoči poklic, kar je po njihovem mnenju tudi najboljša državljanska vzgoja. Kerschensteiner se pri tem opira na Pe-stalozzi-ja, ki je zahteval, da mora delo ustvariti soglasje vzgoje z resničnim življenjem in sicer v obliki delovne zajednice. Učenec se naj torej u d e j s t v u j e v majhni socialni delovni zajednici, pri tem pa se uri v izvrševanju socialnih čednosti, ki se jih ni možno naučiti, nego pridobiti le s sam o dejavnostjo. V to svrho priporočajo nekateri pedagogi — kakor n. pr. znameniti Fr. W. Foerster — šolske občine ali samouprave. Pred leti so jih vsepovsod zelo gojili in ustanavljali, toda niso se prav obnesle. Vzrok pogosto omalovaževanje. Treba bo najti boljših načinov, deloma se že uporabljajo. V splošnem pa danes ne more biti naš najvišji vzgojni smoter samo dober državljan, temveč dober človek, idealen človek. S tem so prav za prav tudi že obsojene razne vzgojne struje z raznimi, često si nasprotujočimi smotri, zakaj vedno je najvažnejše v vsaki vzgoji, da stremi za jasno začrtanim vzgojnim smotrom. Individualizem in socializem, naturalizem in energizem, evdemonizem in idealizem — so nasprotja, ki ne dado jasnosti* Mi pa rabimo smoter, ki se ne izpreminja: ta smoter je vsekakor popolnost. Popolnost fizičnega ali telesnega življenja = zdravje. Popolnost duševnega življenja z ozirom na mišljenje = resnica. Popolnost duševnega življenja z ozirom na predstave =' lepota. Popolnost duševnega življenja z ozirom na čustva in hotenja = nravnost (dobrota, svetost). Vse te štiri lastnosti so združene v idealnem človeku. Tega smotra pač ne bomo nikdar dosegli, toda že samo stremljenje za njim je čisto človečanstvo. Idealni človek je svetli plamen, h kateremu mora voditi vzgojna pot. Storiti moramo to, kar nam je za enkrat možno, zlasti povdarjati nravnost, to se pravi vzgojo nrav-nega značaja. Pri vsakem poedincu negujmo in vzga-jajmo tiste njegove lastnosti, ki so z ozirom na vzgojni smoter najbolj vredne razvoja. Na ta način dosežemo nekaj, kar je današnji vzgoji možno doseči: vzgojimo osebnost, završeno v sebi in kolikor mogoče približano vzgojnemu smotru idealnega človeka. Polnovredna osebnost predstavlja naš najbližji vzgojni smoter, pri čemer pa se moramo skrbno čuvati istovetenja izobrazbe z vzgojo. Ni še dober človek, kdor je izobražen, čeprav je njegova pot do resnice lažja. Ne bo odveč, če spregovorim na tem sploh o pomenu in namenu izobrazbe. Izobrazba more biti dvojna: a) m a t e r i j a 1 n a, kjer je težišče pomaknjeno na količino znanja, b) formalna, ki predstavlja spretnost in silo v uporabi pridobljenega znanja. Jasno je, da moramo dati vsakemu človeku neko splošno izobrazbo. Seveda se bo moralo to dajanje gibati v razmeroma ozkem okvirju, ki se bo razširil pri tem bolj, pri onem manj. Važnejše kakor pridobivanje znanja, je formalna izobrazba: razvoj vseh tvornih ali produktivnih sil, ki se lahko urijo tudi na majhni količini znanja. Delovna vzgoja je torej žarišče vseh možnih vzgojnih stremljenj, ker upošteva vse činitelje v tisti meri, ki jim gre po njih važnosti. Delo kot vzgojni in izobraževalni princip more vplivati oplajajoče in preosnavljajoče, izmirja nasprotja ter v enaki meri upošteva individualnost kakor socialno stran življenja. V posamezniku razvija tista svojstva, ki jih ima ta v najvišji meri, pri tem pa ne pozablja manj p o v d a r j e-nih. Socialno zavest goji v tvorjenju delovnih skupin, kjer se udejstvuje poedinec kot član skupine, izvršujoč svoje dolžnosti, a prejemajoč tudi svoje pravice. S tem je zasiguran harmonični razvoj človeka, izobrazba njegovih duševnih in telesnih sil ter dosežen končni in najvišji vzgojni smoter — vzgoja nravnega značaja v smeri idealnega človeka. Delovna šola s povdarjanjem individualnih in socialnih zahtev ima skupno podlago v domorodnosti, to je zahteva, da bodi vsa vzgoja in ves pouk čim tesneje naslonjen na otrokovo najbližje življensko okrožje, namreč domačijo. S tem je dana potrebna čustvena zveza med šolo in domom, med posameznikom in skupnostjo. (Konec prih.) irnnnr Dr. FRANJO ČIBEJ: EROTIKA IN SEKSUALNOST MLADOSTNIKA. (Konec.) III. Prehajamo k drugi točki, seksualnosti mladega človeka. Da smo ločili seksualnost in erotiko, ni le abstrakcija, ampak ugotovili smo, da gresta pri mladostniku realno narazen, da sta ločeni; to je tipični, normalen slučaj. Kaj je seksualnost, smo že ugotovili. Danes je treba predvsem po-vdariti, da ne zadostujejo več take površne metode, ki so grobo materialistično vse življenje mladostnika razlagale iz telesnega razvoja in njegovih funkcij in prinašale take rezultate, da je ves duševni razvoj mladostnika odvisen od seksualnosti in da priroda sploh nima drugega namena, kot da pripravi žensko jajčece in moško seme v svrho ustvaritve novega fizičnega organizma. Nam gre za osnovno vprašanje, kako se specifična seksualna doživljanja uredijo v celotno duševno strukturo mladostnika in njegovih razvojnih let. Po starejših nazorih je namreč znak pubertetnih let, da postanejo zdaj š e i e seksualni organi zreli in da šele zdaj prvič nastopajo seksualno pobarvana doživljanja. To mnenje je malo verjetno; take nenadne tvorbe in katastrofe nastopajo v razvoju zelo redko; bolj verjetno je, da je bilo to doživljanje, ki se navidez nenadoma pojavi, že predpriprav-ljeno; telesno in po organih so se funkcije polagoma razvile, duševno pa so obstojala temna, še ne v zavest stopajoča doživljanja: afekcije, čustva in nagoni. Danes je dognano, da obstoja že v otroški dobi seksualno doživljanje (glej: Moli, Sexualleben des Kindes 1910). In sicer ima le-to dvoje značilnosti. Otroška seksualnost se javlja prvič v še zelo nediferencirani obliki nagonskega in čustvenega doživljanja. Če sloni na določenem nagonu, je ta nagon še slepo tipajoč in išče svoj objekt še nedoločeno. A telo in fantazija sta že očitno razdražljiva. Seveda ne smeimo vsakega objema in poljuba šteti k seksualnosti; poleg tega pa je v otroku še velika bojazen pred to sfero, ki se izraža kot slaba vest, ne da bi otrok moral za to vedeti. Druga lastnost otroške seksualnosti pa je sledeča. Zgodnja močna seksualna doživljanja, ne samo gledanje seksualnih stvari, tudi gledanje nagote, pretepanja (Rousseaujeva otroška doba!) ali domiselnost vzbujajočih slik, vplivajo zelo globoko na nezavarovano dušo otroka. Važen rezultat najnovejšega raziskovanja duševnega razvoja je, da se tako prezgodnje doživljanje v strukturi seksualnega doživljanja »fiksirajo« in da določajo trajno vso bodočo smer nagonskega doživljanja. Morda bo celo res, kar pravijo psihoanalitiki, da ostane vsa, celotna nediferencirana otroška seksualnost podzavestno v duši ohranjena in določa vse več ali manj normalne poti, po katerih si išče še odrasli človek seksualne zadostitve. — Izhajamo od slučajev, da pred razvojnimi leti mladostnik še ni imel močnih seksualnih doživljanj. Tedaj se pojavi v njegovi zavesti seksualna probuditev pogosto sunkoma, zgnetena v trenutek jakega doživljanja. Možno bi bilo, da to »novo življenje« pomeni za mladostnika zadovoljstvo in blaženost. A nasprotno je res. Prvo čustvo, ki pride s to probuditvijo in odkritjem skrivnosti življenja, je groza in strah. Tu ne gre za vplivanje vzgoje ali slabo vest, že pogled v prirodo, metafiziko sam, ki se mu tu odpira, je temno pobarvan. Res je sicer, v življenju srečavamo zlasti od povojnih let sem mnogo mladostnikov, ki od prvega dne dalje pohotno hlepijo za vsakim dražljajem in užitkom in težijo in hlastajo v domiselnosti in realnosti za vedno novo seksualno zadostitvijo. Povsod in vedno se nahajajo značaji s tako plitvim doživljanjem, da prežijo samo na golo čutno slast in ne poznajo več soutripanja duše. A navadno nam kaže psihološko opazovanje nasprofno: mesto pritrjevanja in navdušenega vzkipenja trčimo na doživljanje, ki bi ga moderni prosvetljenec najraje smatral za posledico krščanske odtujenosti sveta in nepotreben predsodek. Odkod ta način doživljanja? Kajti očitno je, da v čutni slasti in čutnem zadovoljstvu ni nič strahu in groze. Vzroki temu leže v tem, da seksualna doživetja izžarevajo v duhovno življenje, ki daje šele seksualnosti oni čudni dražljaj, da je obenem mikavna in grozna. Če bi seksualnosti, ki napolnjuje človeka često do dna, vzeli vse, kar je na njej domiselnega, kar gre na račun skrivnostnega in duševnega mika, bi ostalo nekaj, kar je tako vsakdanje kot jed in pijača. Tako pa je seksualnost vpletena v temno noč in skrivnostne vire, iz katerih pohaja življenje. Probuditev seksualnosti mladostnika potegne v temne skrivnosti; poleg tega pa je seksualnost še ločena od erotike, in poloti se ga sramežljivost, ali celo stud nad samim seboj. Kakšen pomen in zmisel ima to dejstvo za mladostnika, je težko reči. Morda leži v tem samoobramba prirode, ki naj varuje pred še nepoduhovljenimi seksualnimi akti. Očitno pa je, da je sramežljivost in skrivnostnost tega doživljanja v zvezi z osnovnim in najvažnejšim doživljanjem mladostnika. Osnovno doživljanje mladega človeka splošno (ne samo seksualno), je, da odkrije samega sebe, svoj jaz, da se vsa njegova pozornost, ki je bila v otroških letih obrnjena realistično v zunanji svet, sedaj obrne v notranjost; s tem odkritjem svojega jaza pa je združena zavest neskončno zaprte osamljenosti; postavljen je na svoje noge in mora odslej sam sebi zadostovati, sam se pobotati z življenjem, sam se vrediti v družbo. Seksualnost pa potegne vso bitnost mladega človeka z enim sunkom v globino notranjosti; navadno se pridruži še nezaupanje do staršev in vzgojiteljev. In če je mladostnik često na zunaj vesel svoje čutnosti in grob ali celo divji, je v ozadju zakopan v skrivnost, v mistiko. Spolno življenje njegovo prijemlje za vso čutno omamo nekaj mističnega, in njegova fantazija se obrača vedno znova za tem, kot da bi imela še kaj odkriti. A ta fantazija je čisto drugačna od poželjivosti otroka. V njej leži nekaj nervoznega, bolestnega, mrzličnega; nekaj satansko zapeljivega. Življenje ga je vrglo v čisto nov svet, s še nepoznanim licem. Pretresa duše, ki sledi iz tega, si ne moremo misliti dovolj globokega; puberteta povzroči v mladih dušah pravo revolucijo. Vse, .kar je bilo dotedaj oblikovanega in doseženega, postane dvomljivo, in sicer tem bolj, s čim manjšim zadržkom pljuskne novi val v staro deželo. To dejstvo bi si morali zapomniti predvsem vzgojitelji. Tako nastane skrivnostnost novega življenja, iz katerega vodi često samo velika ljubezen — ali smrt. Izraža se to življenje v strahu pred svetom, pred ljudmi, postane celo lahko mržnja do vsega. V nedolžnejši obliki se pojavlja kot melanholija, boječnost, nerodno tipanje. Pa tudi avtoerotika ima tu eno svojih korenin; duševni motiv ji je strah pred seksualnim partnerjem, a ne toliko strah pred odvisnostjo, kot strah deliti s kakim bitjem najgloblje svoje doživljanje. Tudi tu more pomagati in oprostiti le prava ljubezen. —- Psihološka analiza mladostne seksualnosti mora strogo ločiti troje: seksualni interes, seksualno teženje in poželjivost; v sredo mednje pa spada seksualna fantazija. Seksualni interes (a) spada v teoretično stran človeškega življenja. Mlad človek si hoče biti na jasnem o novih dejstvih, ki se tako močno tičejo njegovega življenja. Tudi otrok se je že zanimal za zvezo spolnih stvari, a njegova radovednost in njegov interes navadno nista prav nič trajna. Marsikateri otrok, ki je vedel za postanek človeka, je pozneje pozabil nato; njegov interes se od takih stvari lahko zopet odvrne. Kajti to je zanimivo in običajno, da pri otroku in deloma še pri mladostniku ostane vse zgodnje iskanje in povpraševanje za spolnimi stvarmi »prazno«, in to zato, ker se tiče samo teoretične plati in mu manjka še močnih, čustvenih in stremljenskih celotnih doživljanj. Zato je tudi vsak pouk in vsako pojasnjevanje seksualnih zadev lahko nezadostno in ne doseže tega, kar pričakujejo od njega sodobni vzgojitelji. Potreben je tak pouk, a kjer še ni celotnega doživljanja, ne more seči v globine in se mlade psihe prav malo tiče. Tembolj pa se pojavi vsa problematika mladostnika s pubertetno dobo. Naj izhaja zanimanje in povpraševanje iz notranjosti, ali naj se pojavi na pobudo od zunaj: mladostnik se odslej naprej ne odkriža več te problematike. Misli mu krožijo neprestano okrog anatomskega in fiziološkega, tudi fantazija, često že poželjivost se pridruži temu »študiju«. Išče po konverzacijskem leksiku, prebira tozadevne knjige, ustvarja si svoje hipoteze in predstave o spolnosti. Podeželska mladina si v tem pogledu ustvari na podlagi opazovanja živalstva in rastlinstva naravnejše pojme. Mnogi mislijo, da se da tu vsa nesreča popraviti s primerno pro-sveto, pojasnitvijo (Aufklarung) in jasno sliko o resnični zvezi spolnega življenja. Tudi Spranger, in tudi Foerster, povdarjata, da je resna pojas-nitev v teh letih čisto na mestu, a dvomita, da je s tem vse dobljeno. Kajti fiziološko znanjfe in medicinska svaritev nikakor ne moreta zmanjšati jakosti nagona; poleg tega pa ima taka prosveta še to osnovno pomanjkljivost, da pač intelektualno vodi do zunanjih pojavov seksualnega življenja, da pa ne more do čistih in globokih doživljanj, ki te pojave od znotraj poduhovijo, jim dajo idealen zmisel in pravo življenjsko vrednost. Toda v mladem človeku ne obstoja samo intelektualen boj. Močna čustva so vanj vpletena in dajo vsemu kompleksu in iskanju znak senzacije. Fantazija (b) pride v tek in se vedno znova in v monotoni enoličnosti peča s seksualnostjo. Pojavljajo se celo močno dražljive, pohotne fantazijske slike, ki usmerjajo vse doživljanje, izvozijo steze, po katerih gredo vsa nadaljnja čustva in stremljenja. Seksualnost stopa povsod v ospredje, fant si jo misli brez erotike, dekleta se v takem stanju zaobljubijo, da se ne bodo poročile; ločitev med seksualnostjo in erotiko more postati naravnost nevarnost in usoda. Vzroki temu stanju niso v telesnosti, vsa bolestnost, soparica in mrzličnost izhaja iz fantazije. Duša je oni činitelj, ki s seksualnim teženjem še ni obračunala. In tako se zlorabljajo ne samo funkcije telesa, ampak tudi duše. Kajti ni bolj brezplodne stvari, kot to, da se vse mišljenje, premišljanje in sanjanje osredotoči okrog seksualnosti. K temu pride še teženje in p o ž e 1 j e n j e (c). Življenje se suče v krogu brez konca. Z mrzlično pohotnostjo se prebirajo in preiščejo romani in drame, so li v kaki zvezi z vprašanjem. Zadostitev v fantaziji prikriva še fizično impoienco; "pri drugih sledi iz tega brskanja po fantaziji realna poželjivost in zadostitev; tej sledi zopet otopelo tavanje tjavendan in ponovno pohotno sanjarjenje. Tu morejo pomoči le močni, idealni protiuteži, močne sile, ki se morajo zbuditi že pred tem tavanjem in se tičejo g 1 o-b o k o človeka in njegove bitnosti. Morajo to biti prave vrednote, ki se jih človek more prijeti z vsem svojim ocenjevanjem, z vsem čustvovanjem in stremljenjem. Le tedaj mu morejo biti nadomestek za jakost seksualnega življenja. To neznosno duševno stanje in ta napetost teženja in poželjenja (c) si išče razbremenitve in zadostitve, in sicer v smeri najmanjšega odpora. Če se nudi prilika za zgodnje heteroseksualno občevanje, se pozabi; možno je, da mladostnika v zadnjem hipu zadrži stud od strani erotike. Toda zgodnje spolno občevanje, je le redko neposredno posledica močnega nagona. Sramežljivost bi navadno ne podlegla, če bi ne bilo drugih motivov: zapeljevanja, predsodkov, baharije, preračuna-nosti, pri dekletih nečimernosti, hlastanja za užitkom in nepotrebne naivne udanosti napram moškim. Toda spolno občevanje mladega človeka trči navadno kaj kmalu na zapreke in zunanje meje, ki mu jih stavi nadziranje in socialno življenje. Zato si išče nagon izhoda, kjer ga najde; najbolj pogosta oblika je pač mnogo obravnavani pojav avtoerotizina. Gotovo se vidi, da je ta pojav tudi pri podeželski mladini neprimerno pogost. A vzroki zanj ne leže toliko v zapeljevanju; to je zmota; leže v dveh notranjih čini-teljih. Obleka, sedenje, fantazija precej pripomoreta; a bolj važno je, da se fantazija mladega človeka z nekim zadovoljstvom, rada peča z lastnim telesom; z veseljem vidi svojo lastno rast, ki je napol e s t e t i č n o, napol seksualno. Zdrav vitalni čut mladosti vsebuje dvoje strani, izmed katerih lahko stopa vsaka več ali manj v ospredje: gledajoč estetični čut za telesno lepoto ali pa vroča in zapeljujoča kri. Primerna vzgoja bo marsikje lahko obrnila vzkipevajoče telesne in čutne težnje v estetičnost in tako preprečila marsikatero nepriliko. V glavnem pa treba reči, da uhaja doživljenje kaj rado po tej poti zadostitve, in ko je pot že izhojena, ni več zadržka. Posledica, ki jo tako očitno srečavamo povsod in vsakdan, je, da ne pride tudi pozneje več do globljega poduhovljenja seksualnih aktov. Fantazija postane neproduktivna. A glavnega motiva, pravih duševnih momentov, ki igrajo pri avto-erotizmu svojo vlogo, še nismo navedli. Čutna prevelika razdraženost fantazije, pohotne slike, stalni močni zunanji in živčni dražljaji bodo pač vedno odločali. Toda ni še potrebno, da bi mladostnik moral slediti tem vabam. Glavni in najgloblji razlog, da mladostnik tako lahko podleže, leži v v s e j njegovi notranji situaciji, v nezadovoljivem duševnem stanju. Povečini v sebi še nima opore ob velikih nalogah, -močnem hotenju, dušo izpolnjujoči mu ljubezni. V te razmere najglobljega zanikanjla samega sebe pridejo skušnjave; v avtoerotizmu je res nekaj zanikanja samega sebe, je skrito jedro, ki se tiče svetovnega nazora. Mlad človek, ki je še pravkar pristal na vse ideale, se odloči v takih trenutkih notranjega razkosanja za gol čutni nagon; v njem išče trdnih tal, na katerih more stati. A to le za trenutek. — Tako živi mladostnik v dveh svetovih. Zastoj v duhovnem življenju ga tira v plast čutno čutnega doživljanja. A če mu le ta pride v navado, se seksualna fantazija polagoma razširi in razje vso dušo. Tu leži duševna nevarnost onanije, da ne skvari samo krvi, ampak da uniči one sile duše, ki jo gradijo in oblikujejo v c e 1 o t n o s t in zaokroženost. Samo vera v življenje, v samega sebe more premagati to stališče. Najtežja točka za vzgojno prizadevanje je namreč dejstvo, da je spolni nagon v tej dobi še v mnogem čisto ne-poduhovljen in da si temu primerno izbira tudi svoj predmet. Taki so p o j a v i »razvojne dobe«, govorili bi često celo lahko o razvojnih nenormalnostih in zavira h. A važni so ti pojavi, tudi sprijazniti se treba z njimi in bolje je, če v njih ne vidimo preveč abnormalnega. Kajti tavanje in kipenje in nihanje mladega človeka je sicer zelo pogosto, a je v normalnem razvoju le prehodna stopnja, ki se pozneje izčisti in preide v normalno seksualno-erotično življenje. IV. Ostane nam še zadnja točka o razmerju in zvezi erotike in seksualnosti pri mladem človeku. V nasprotju z Freudovo psihoanalizo treba ugotoviti:1 V celotnosti duše sta obe strani, erotika in seksualnost, enako prvotni. Idealno-erotična in čutno seksualna stran spadata skupaj; v erotičnem doživljanju se šele izpolni zmisel seksualnosti. A kljub temu sta obe lahko ločeni. Tako imamo na eni strani čisto erotiko, ki nič ne ve o seksualnosti, ki se ji celo bojazljivo odtujuje v sramežljivosti, ker bi ji ta oblika in stopnja združenosti ne dala zadoščenja. Na drugi strani pa obstoja gola seksualnost brez erotike, brez dvigajočega poleta ideala in duše. Tudi ta je priroden pojav, a prazna, svojega zmisla oropana seksualnost. Tudi mladostnik pozna v tem slučaju le nenasiten nagon; a reči moremo tudi, dokler ima le še v kakem kotičku kaj duhovnega življenja, toliko časa ga ta seksualnost ne bo zadovoljila. Vleče ga v krog izključnih telesnih potreb, obsoja ga v razdvojeno eksistenco, v kateri ne more biti nikoli sam sebe vesel. Erotika torej ni funkcija seksualnosti, seksualnost ni funkcija erotike; temveč obe spadata po svojem razvojnem zmislu bistveno v eno doživljajsko celoto. Obe se diferencirata iz enega enotnega temelja, gresta nekaj časa ločeno, vzporedno, a končno se na višku vzcvetelega življenja zopet združita. To je smer normalnega in idealnega razvoja. Ali smo s tem že tudi odpravili poglavje o seksualni bedi in zagati sodobne mladine,© katerem se danes toliko govori? Ne, vsaj se tudi teoretično rešiti ne da. Seveda so pa še danes ljudje, ki zanikajo, da bi taka kriza in beda obstojala. Tudi znani mladinski sodnik W. H o f f m a n n n pravi, da seksualna zagata obstoja le za nervoznega mladostnika. Njegova duševnost da je labilna, in v to labilnost da segajo dražljaji modernega življenja. Zlasti v mestih in velemestih je mlad človek vedno v velikem šundru, vedno pod novimi vtisi; ima malo prilike za gibanje v dobrem zraku, v šoli ima velike napore, celo vrsto izpitov; mode v obleki, slike v izložbah, listi, kavarniški časopisi, čtivo, alkohol, kino, variete, gledališče — vse to vpliva na njegovo miselnost in njegov razvoj. A Spranger gre dalje in pravi, da res obstoja seksualna beda, globoka beda. Mladostnik je urejen v našo dobo. V letih, ko se seksualni nagon pojavlja abnormno stopnjevan, se naj uredi v problematične razmere sedanje 1 Prim. k temu Spranger, Psyhologie des Jugendalters str. 128 in Scheler, Wesen der Sympathie 1923, str. 240. kulture, ki nima duševnega odpora, ki je polna oslabljenih sil. V istinitem življenju in današnjem svetu je tako malo prostora in prilike za sveže ideale, za usmerjeno in določeno delovanje, za pošteno poklicno delo, za močno vero v življenje, v življenje tu na zemlji in onstran groba. Mladostnik prihaja do tega sveta že itak kot iščoči in v veliki negotovosti, išče še samega sebe in svoje mesto v svetu in družbi. Tako pride v moderni svet, poln duhovne in čustvene krize, v svet brez odločilne duhovne sile in dominante še kriza seksualnega življenja mladega človeka. Posledica je, da se ob takem svetu ne more enotno oblikovati, da mora v boju podleči. V tem pogledu so razmere mesta slabe, in na deželi nič boljše. Samo razlogi in socialni činitelji so v obeh slučajih nekoliko različni. Spranger pravi, da tu ne pomaga ne pospeševanje športa, ne priporočanje zgodnjega zakona, ne idealna telesna kultura. Kajti tudi za zakon je treba zrelosti, in sicer duševne zrelosti. »Splošno življenje se ne da urediti samo s strani telesa, temveč samo iz urejenosti celotne duše«. Zato že psihologija, — ni treba hoditi do etike, — izkazuje dejstvo in zakonitost, da je mogoče seksualno in erotično doživljenje urediti le od enotne, oblikovane duše sem, in da za tem ciljem mora iti vse vzgojno prizadevanje. IZ ŠOLSKEGA DELA. JULIJ KONTLER: O lepopisju. Na urniku imamo »lepopisje«, — poučujemo pa — kaligrafično pisavo. Ker je smoter lepopisnega pouka nuditi prijeten in čitljiv rokopis, grešimo — ko forsiramo kaligrafično pisavo. V uradno predpisanem učnem načrtu stoji, da je treba učiti razstavljanje črk na njih sestavne dele, potem pa iz teh delov sestavljati oblikovno in vsebinsko pravilne in lepe črke. Ta zahteva se teoretično ne da utemeljiti, ko pa se prenese v 'prakso, zahteva od učitelja in učenca nepotrebno delo. Naše lepopisne ure so sestavljene navadno po analitično-sintetičnem kopitu. Spet nekaj neumestnega. Ako se namreč črke ne dajo analizirati v sestavne dele, no potem je analitičen razpored učne ure — pogrešen. Pogovorimo naštete grobe pogreške podrobneje. Upam, v tem oziru soglašamo vsi, da je kaligrafična pisava obenem tudi lepa pisava. Velja pa tudi to, da je pisava lahko lepa — ne da bi bila obenem — kaligrafična. Katero pisavo poučujmo torej? Uradni učni načrt zahteva, da moramo nuditi prijeten in čitljiv rokopis. Torej n e kaligrafično pisavo. Ker smo pa rekli, da je kaligrafična pisava obenem tudi lepa, lahko zablodimo in se odločimo za poučevanje Kaligrafične pisave. Kaligrafična in lepa pisava imata isto skupno komponento : obe pisavi sta lep i. Pustimo zaenkrat to komponento in določimo, kaj da kaligrafični pisavi karakter — kaligrafičnosti. Današnja »kaligrafična pisava« je plod dolgotrajne evolucije. Naše današnje kaligrafične črke so se razvile iz raznih podob in podobic na ta način, da je hotel pisati človek vsake dobe — ekonomično. Posamezne etape evolucije — radi omenjenega vpliva — kažejo tiskane velike, tiskane male, pisane male in pisane velike oblike abecede (A, a, a, A). Razen želje, da bi bilo pisanje čim bolj ekonomično, sta seveda imela vpliv na evolucijo črkovne oblike: materijal, s katerim se piše, in materijal — na katerega se piše. Na gotovi kulturni stopnji pa je nastopila zadnja činjenica evolucije, želja po lepi, harmonični obliki posameznih črk. Na ta način se je razvila vsakemu času primerna, ali — kaligrafična pisava. Kaligrafičnost pomeni torej časovno primernost z ozirom na že doseženo stopnjo evolucije. Iz navedenega sledi dvoje: a) Kaligrafična pisava ni neka neizpre-inenljiva vrednota. »Kaligrafičnost« pisave je plod dolgotrajne evolucije in je zrcalo svoje dobe v pismeno ekonomičnem, materijalnem in este-tičnem oziru. b) Ker kaligrafičnost pisave ni stalna, neizpremenljiva vrednota, upravičeno želi od nas uradni učni načrt, da poučujmo »lepo« in ne kaligrafično pisavo. Dalo bi se reči tudi to, da je smatrati kaligrafično pisavo za neki minimum, preko katerega pridemo do »lepe« pisave, t. j. do prijetnega in čitljivega rokopisa. Navadno se misli in pravi, da je lepa pisava sestavljena iz lepo pisanih črk. (Ali — ako hočete — iz kaligrafično sestavljenih črk.) No, če je temu tako, potem mora biti nastopna pisava lepa, ker je sestavljena iz kaligrafično pisanih črk: /ffl/4Z/yt/J/ /TTlcUl/ Ta pisava pa lepopisno ni lepa, kajti nedos.taja takt, ali recimo — ritem, ki je potreben za lepo pisavo. Torej le lepo pisane oblike črk ne dajo lepe pisave, potreben je še neki ritem, ki je določen s prvo črko pisave, še več, določen je že s prvo črko prve zapisane črke! Dolžina, lega in debelost prve lasnice že tako rekoč determinirana vse sledeče oblike! In ako upoštevamo vedno to »determinacijo« — imamo prijietno, lepo pisavo. Da je ta »ritem« vnesen tudi v kaligrafično pisavo, je jasno, kajti drugače ne bi bila takšna pisava obenem Jepa. Toda v lepi pisavi je obvezen le ta ritem, dočim je v kaligrafični pisavi zraven še neka materijalna, estetična in ekonomična določenost. Kaligrafična pisava pomeni nekaj določenega, dočim nam da lepa pisava le potrebno prostost ter nam odpira pot za osebno izražanje in s tem omogoči nadaljnjo evolucijo. Največje dobro 1 e lepe pisave pa je, da se da prilagoditi vsaki osebnosti in vsaki okolnosti — ki ima vpliv na pisanje. (Klopi, razsvetljava, pišoča roka, oko itd.) Ako imamo tedaj' na urniku »lepopisje«, poučujmo to in pustimo kaligrafično pisavo. Naša ljubezen do kaligrafične pisave izvira najbrž iz — neke nepotrebne želje uradnega učnega načrta — da je treba: razstavljati črke na svoje sestavne dele in iz teh zopet sestaviti lepe črke. Napišimo dve vzorni (kaligrafični) črki in njih »sestavne dele: sa//O/L/ JZ/ / c / (y Primerjajmo obe vrsti »delov« in vidimo, da so kvalitativno ti »deli« enaki, (tanka poševna lasnica, poševna elipsida, debela poševna črta, debela poševna črta s spodnjim lokom) toda niso enaki kvantitativno. Isto velja za obe črki. Vsako.čitamo »a«, kvalitativno sta obe črki »a« in nič več, toda — kvantitativno?! Prvi »a« je velik, drugi »a« je majhen. Kvantitativno so črke: male, velike, tanke, debele, navpično, ali poševno stoječe — itd. Očitno je tudi to, da je lepota pisave (ritem) izražena baš s kvantitativnimi komponentami pisave in črk, zato nima smisla razstavljanje na dele, ki so kvantitativno vse le enaki ne. Lahko pa navedemo še teoretični razlog — proti analiziranju črk. Kadar pišemo, ustvarjamo posamezne črke kot kvalitativno c e-1 o t e. Le učenec 1. šolskega leta sestavlja črke iz delov (a še on le takrat, če so ga poučevali z neprimerno metodo !) -— pisanja vajeni otroci in odrasli pišejo celote in le celote. Hitrost pisave (ekonomični moment!) je odvisna od delovanja možganskih centrov, kateri avtomatično povzročajo gibe za fiksiranje celot in nikoli — delov. Čemu je torej ovirati ta naravni proces z dolgočasnimi in popolnoma nepotrebnimi razstavljanji. Sicer pa nas uči praksa sama, da to razstavljanje ne rodi dobrega sadu. Mislimo le na sledeče v lepopisnicah celo navadne oblike: /O/, /OU /IT, /(T, /T — Kdor je navajen misliti v »delih«, bo dele tudi fiksiral in zato pisal kvalitativno in kvantitativno nesprejemljive oblike črk. Ako že hočemo imeti z vso silo »razstavljanje« — takrat bi morali imeti k sledečim slične vaje: OOoooo ////7, (/(/(/1/ Na ta način bi vadili pisanje kvalitativno enakih, toda kvantitativno različnih delov; spoznamo pa pri tem, da so analitične vaje teoretično neutemeljene, praktično pa nepotrebne, celo škodljive, ker motijto avtomatični proces pisanja, ki je vedno sintetičen. Že uvodoma sem omenil, da so naše lepopisne ure navadno zgrajene na analitično-sintetični podlagi. Uro začnemo z napovedovanjem smotra. Sledi druga formalna stopnja s tremi deli: vzorna črka — analiza, vaja v pisanju delov — sinteza, sestavitev delov v celoto: Končno pišemo z »a« zloge, besede, eventuelno stavke. Prva polovica učne ure je analitična, druga sintetična. Ta razdelitev z ozirom na moja prejšnja izvajanja ni pravilna; cela ura mora marveč biti vrsta stalne nepretrgane sinteze. Eto primer za sintetično učno uro. 1. šol. leto v mesecu januarju — na 6-razredni šoli. Učna snov: črka »a« in nje vezava z ostalimi malimi oblikami slovenske abecede. Učni smoter: vaditi zavedno (torej še ne avtomatično!) lepo pisavo črke »a« z ostalimi črkami slov. abecede. Priprava. Vse izdelke prešnje lepopisne ure vestno pregledam, ocenim, določim splošni učni uspeh v številkah in s tem obenem: da li smo napredo-dovali, stojimo na isti točki, oziroma nazadovali. (Primer: Imam 50 učencev. Prvi red ima 30, drugi red 12, tretji red 8. V številkah: 30 + 24 + 24 = 78; splošni uspeh: 78 : 50 = 1 -56. Splošni uspeh prejšnje ure je bil 1'60 napredovali smo torej z 0-04 enot! To je za razred važno, to se mora povedati!) Zvezke zberem v skupine po redih in ko delim zvezke povem: »Zadovoljen sem z vašimi izdelki, napredujemo! Nastopni so pisali lepo... nastopni — dobro... Osem vas je še, ki ne pišete dobro, pa vem, da za mesec dni ne bo več toliko slabih. Pripravi zvezke! Kaži svinčnike! Svinčnike v roko! Današnji datum je na tabli, prepišimo ga na prvi prazen ozki trak. Čitaj datum N! Vsi! Prepiši! (Datum je sestavni del oblikovno lepega izdelka. Ker učenci še ne poznajo velike Tretja stopnj abecede, »turnišče« pišemo z malo začetnico in datum se čita in prepiše po številkah: 8. 1. 1.925.) Drugi ozki trak ostane prazen. Zakaj? (Tja napišemo naslov izdelka.? — (Že dvakrat omenjam besedo trak. Navadno se pravi ozko in široko medčrtje. Saj dobro je tudi tako, toda za učenca 1. šol. 1. je bolj razumljivo, ako sestavimo Iiniaturo iz »trakov«.) ;_Zgornji Ozki trak llllllllllllllllllllllllllllllll _■ - " "•"" Spodnji široki trak. V tretji ozki trak zapišemo to le vajo / Kako sem pisal? (Tanko poševno gor na ozki trak.) Pišimo tanko poševno gor v zrak vsi! Vi narekujte, jaz pišem na šolsko tablo. Narekujte in pišite v zrak vsi! Napišite to vajb vsak enkrat! Še! Zdaj narekujem sam, vi pišite! Pokažite izdelke. Tvoje črte mi ne ugajajo. Kaj misliš, zakaj? (—) Pomagaj mu N.! (Debelo je pisal, navpično stojijo njegove črte, šel je iz traka, ni pisal do traka.) Poskusi še enkrat, toda pravilno! Nova vaja: £) (Komaj jo zapišem, jo vsi »čitajo«. »Poševni balonček«. Povemo (in vadimo), kako se piše ta vaja, kam se piše, pisanje samo in popravljanje pa se vrši kakor pri prvi vaji.) Tretja vaja: Kako sem pisal to vajo? (Tanko poševno gor, balonček — debelo dol, tanko gor. Torej nič o tem, da ta vaja sestoji iz prvih dveh, pišemo jo kot celoto.) Pišimo to vajo v zrak! N. jo napiše na mojo tablo! Je pisal dobro? (—) (Ko pregledujem izdelke, dobim tudi sledečo obliko): /O Neki učenec je pisal tako le našo tretjo vajo: Je dobro pisal? (—) Zakaj ne? (Ker piše prvo in drugo vajo, mi pa pišemo že tretjo.) Piši pravilno! Še! še! Sledeče vaje: / (y Zadnja predvaja: /(JfS. (Ko zapišem črko, jo vsi čitajo in dobi se tudi mali navdušenec, ki mi brez vprašanja pove: »Danes bomo pisali črko »a«.« Vidim, da veste, kaj hočemo pisati danes, napišite torej to črko na drugi ozki trak (ta je ostal do sedaj prazen!) za naslov. Povej, kako si pisal »a«. (—) Narekuj, jaz pišem! Vsi narekujte! Sedaj narekujem jaz in vi pišite! Piši! Še enkrat vsak sam! Ko pregledujem izdelke, gotovo dobim nekaj tipičnih hib. Približno te-le: AJ/7 HI HZ /77 Te hibe individualno pogovorimo in popravljamo. Na šolsko tablo napišem le tiste napačne oblike, katere sem opazil pri večjem številu učencev. Namreč vse, zakaj kar pišemo na šolsko tablo, ima suge-stivno moč na učenca, in ako pogovorim na tabli vse hibe, ni izključeno, da bo nadalje pisal pogrešno obliko tudi oni omahljivec, ki je prej pogodil pravilno obliko. Pri posameznih črkah lahko opazimo nastopne hibne tipe: Učenec 1. razkosa celoto na dele; 2. ne položi v isto smer vseh delov (gl. tretjo pogrešeno obliko); 3. ne izpolni traka; 4. piše gorindol enako debelo, ali tanko. Oglejmo si še sledeče oblike: /U U) /J/ // /7/ /7/ /T7 Ali smemo te črke sprejemati ali ne? Kaligrafične niso, a vendar sprejemljive. Zakaj? Vsaka črka jfe kvalitativno dobra. Sprejemljiva pa je tudi kvantitativno, ker je v vsaki črki izražen ritem, glavni predpogoj vsake lepe pisave; in ako iščemo vzrok, zakaj piše učenec bolj pokončno, bolj poševno, zakaj piše ozke, oziroma široke črke, ga navadno tudi dobimo. Nekaj takšnih vzrokov: klop je previsoka, svinčnik je predro-ben ali zelo debel, učenec ne dobi normalne izmere svetlobe, v očeh malega pisca ni vse v redu itd. Nastopna popolna stopnja je — primerjanje. Zapišem na šolsko tablo tole vrsto oblik: ZZZ ZZ E r// ZZ ( -Sls, zg^ Čitaj to vžjo! Kje jo začnemo pisati, kje jo končamo? Narekujte! Nare-(Debelo poševno dol, tanko vstran.) Piši, jaz narekujem. Kje si začel in kje končal to vajo? (—) Čitaj prihodnjo črko! Narekujte jb! Prepišite jo! Čital to vajo! Kje jo začnemo pisati, kje jo končamo? Narekujte! Narekujem sam, vi pišite! Prepiši drugo, potem četrto vajo! Čitaj sledečo itd. do konca. Ne zadovoljim se torej s tem, da mi učenec našteva razlike, nego želim, naj gleda, primerja, piše slične in različne oblike, na koncu pa, da še ponovi potrebne gibe. Za ustvarjanjie črke »a«. Zadnja formalna stopnja je: vaja: Črko -»a« vežemo z ostalimi črkami slovenske abecede z namenom, da bi ritem, ki je vnesen v naše dosedaj zapisane črke »a«, bil prenešen tudi v večje celote. Na isti način kot prej, pišemo to in še kakšno krstno ime, odnosno ime otroka, reči, živali. Na koncu podpišemo izdelek; na zadnji ozki trak pa postavimo besedo »oblika:« z dvopičjem. (Semkaj pride namreč ocena izdelka in moj podpis.) Ako je kaj časa do konca ure, takoj začnem s pregledovanjem in redovanjem Izdelkov. To se godi na poziv: »Kdo hoče izvedeti že sedaj, je-li je napredoval?« Ali: »Mislim, da je Anica napredovala; prinesi mi zvezek, da vidim, če je res!« Torej nič pavšalnega »kreganja«, ker je bila učna ura tekma 50 mrzličnih osebnosti, kateri nekaj enotno dobrega, ali slabega tudi ob najboljši volji ne zmorejo. Slika lepega izdelka bo sledeča: ZZTZL A-^.OOOsV^.c///wc rt',a/r ,a/,>až i/ «> s// sr ts v siz sjs sj^ ~a // / poStnbie prosto. - Vsako leto Izide ,RoM zapisnik* Statusom In Imenikom vseh Sol po sle«. deSelah. UČITELJSKA TISKARNA V LJUBLJANI MLADINI PRIPOROČAMO NASTOPNE KNJIGE PO ZNIŽANIH CENAH: Baukart: Marko Senjanin, slaveru ski Robinson. Vez. Din 12.—. Dimnik: Kralj Peter 1. Vez. Din 18.—. Dimnik: Kralj Aleksander 1. Vez. Din 30.—. Erjavec: Afriške narodne pripoi vedke. Vez. Din 20.—. Erjavec: Kitajske narodne pripot vedke. Vez. Din 20.—. Erjavec: Srbske narodne pripovedi ke. Vez. Din 22.—. Erjavec-Flere: Fran Erjavec, izbrani spisi za mladino. Vez. Din 40.—. Erjavec-Flere: Fran Levstik, izbrani spisi za mladino. Broš. Din 18.—, vez. Din 26.—. Erjavec-Flere: Matija Valjavec, iz> brani spisi za mladino. Vez. Din 36.-. Erjavec-Flere: Josip Stritar, izbrani ■ spisi za mladino. Vez. Din 46.—. Erjavec-Flere: Simon Jenko, izbrani spisi za mladino. Vez. Din 28.—. Erjavec-Flere: A. M. Slomšek, \z> brani spisi za mladino. Vez. Din 40.—. Erjavec-Flere: J. Kersnik, izbrani spisi za mladino. Vez. Din 46.—. Ewald-HoIeček: Mati narava pripot vedufe. Vez. Din 26.— . Ewald-Holeček: Tiho jezero in drw ge povesti. Vez. Din 26.—. Flere: Babica pripoveduje. Vez. Din 10.—. Flere: Stike iz živalstva. Vez. Diii 24.—. Flere: Pripovedne slovenske narodi ne pesmi. Vez. Din 24.—. Gangl: Zbrani spisi. II.. V. in VI. zv. vez. Din 10.—, eleg. vez. Din 12.—, VII. zv. vez. Din 18.—, eleg. vez. Din 20.—. (Ostali zvezki so v II. natisku.) T. Gaspari in P. Košir: Sijaj, sijaj, solnčecel (Zbirka koroških po« pevk.) Din 8.—. Karafiat Jan - Dr. Bradač: Kresnu čice. Vez. Din 18.—. Manica Kom»nova: Narodne pravi Ijice in legende. Din 16.—. Korban: Vitomilova železnica. Vez. Din 14.-. Kosem: Ej prijateljčki. Vez. Din 14.—. Lah: Češke pravljice. Vez. Din 12. Mišjakov Julček: Zbrani spisi. VI. zvez. (Drugi zvezki so razpro* dani.) Vez. Din 10.—. Moderndorfer Vinko: Narodne prU povedke iz Mežiške doline. Eleg. vezano Din 24.—. B. Račič: Belokranjske otroške pes» mi. Vtz. Din 8.—. Rape: Mladim. II., III, IV., V., VI. zvezek. Vez. Din 10.—, eleg. vez. , Din 12.—. VII. zvezek Din 12.—. VIII. zvezek Din 15.—. Rape: Tisoč in ena noč. Vez. Din 28.—. Ribičič: Vsem dobrim. Vez. Din 10. V. Riha-Karel Pribil: Povest o svatbi kralja Jana. Vez. Din 16. Robida: Da ste mi zdravi, dragi otroci! Broš. Din 3.—. Šilih: Nekoč je bilo jezero. Vez. Din 24.—. Tille-Pribil: V kraljestvu sanj. Broš. Din 6.—. Trošt: Moja setev. I. in II. 4 Din 10.—. Waštetova: Mejaši, povest iz davi nih dni. Vez. Din 24.—. Zbašnik: Drobne pesmi. Vez. Din 8.—. VSE TE KNJIGE KAKOR TUDI KNJIGE DRUGIH ZALOŽB SE DOBE V KNJIGARNI UČITELJSKE TISKARNE V LJUBLJANI Frančiškanska ulica št. 6, in v podružnici knjigarne, Simona Gregorčiča ulica St. 2.