Štev. 63. V Ljubljani; dne 21. septembra 1907. Leto I. UREDNIŠTVO [N UPRAVNIŠTVO JE V LJUBLJANI, C=3 POSAMEZNE ŠTEVILKE PO 10 VINARJEV. NAROČNINA ZA CELO LETO 8 K, ZA POL LETA 4 K, ZA ČETRT LETA 2 K. V LJUBLJANI S POŠILJANJEM NA DOM ISTE' CENE. ^E GLASILO SLOVENSKE GOSPODARSKE STRANKE. IZHAJA VSAKO SREDO IN SOBOTO. — ZA OZNANILA SE PLAČUJE OD TROSTOPNE PETIT-VRSTE PO 15 H, ČE SE OZNANILA TISKA ENKRAT, PO 12 H, ČE SE TISKA DVAKRAT IN PO 8 H, ČE SE TISKA TRIKRAT ALI VEČKRAT. — DOPISE IZVOLITE FRANKOVATI. — ROKOPISOV NE VRAČAMO. — NA NAROCBE BREZ ISTODOBNE VPOŠILJATVE NAROČNINE SE NE OZIRAMO. — UPRAVNIŠTVU BLAGOVOLITE POŠILJATI NAROČNINE, REKLAMACIJE, OZNANILA, T. J. ADMINISTRATIVNE STVARI. Shod Slov. Gospodarske Stranke v loškem Potoku. (Konec.) Po govoru g. Rusa prevzel je besedo gospod Fran Turk, ki je govoril približno sledeče: Slavni zbor! Z veseljem pozdravljam današnji shod, ker je to zborovanje velika sreča za nas kmete. Tudi se zahvaljujem gospodom predgovornikom, da so se spomnili naše Drage in Trave, kajti znane so jim že uaše žalostne razmere. Podrobnosti ne bodem navajal, pač pa se hočem baviti nekoliko s splošnimi našimi razmerami. Par ljudi je, ki so privandrali k namft lačnimi trebuhi, in ti hočejo sedaj gospodariti nad nami, ti hočejo nas Slovence za sužnje napraviti, in kar je najžalostnejše, je to, da so bili to učitelji, plačani od dežele, oziroma od slovenskega kmeta, ki so ta posel prevzeli. Ti učitelji ne delujejo samo v šoli, ampak tudi po gostilnah tako, da je prišlo, da se je naščuvalo soseda proti sosedu, moža proti ženi, da je prišlo do krvavih pretepov in to celo med šolskimi otroci. To je vse tista vzgoja, ki nam prihaja od teh učiteljev. Psovanje teh učiteljev je tako, da se človek ne upa niti javno pokazati. V samih sebi pa nimajo ti ljudje nobene moči, temveč dobe podporo še-le od zunaj, in to je tista poštenost, ki vlada v Avstriji. Mesto da bi prišli vsled svojega psovanja in hujskanja v disciplinarno preiskavo, jih pa vlada še jemlje pod svoje krilo. Podpara, ki jo dobivajo naši sovražniki, jim ne da samo živeža, ampak je tolika, da ž njo lahko popivajo. Družba sv. Cirila in Metoda je obljubila, da bo podpirala nas obmejne Slovence, toda doslej za nas še ni storila ničesar, vzlic temu, da je potreba očitna, da nas podpirajo razne družbe. Vsi, ki ste tukaj, čutite z nami, ker ste že dostikrat prišli med nas, pomagali ste nam že, pomagajte nam tudi še sedaj. Pozdravljam vas še enkrat, ker ste vsi pošteni kmetje, ki čutite z nami. (Živahno pritrjevanje.) Upajmo, da bodemo odbili vsak naskok nasprotnikov, in potem se bodemo še bolje razumeli. H koncu zakličem: Bog živi vse narodno misleče Slovence! Živahno odobravanje je sledilo besedam g. Turka. Nato je dobil besedo g. dr. Lavrenčič, ki je govoril nekako takole: Slavni zbor! Gospodje predgovorniki so se doslej bavili samo z onimi razmerami, ki se kažejo na zunaj. Poglejmo pa še malo v vaša srca in videli bodemo, da tudi tam dobimo sovražnikov. Vsakdo hvali stare čase 1 Zakaj pa to? Jaz mislim, da so časi vedno taki. Ako so časi dobri, so tudi ljudje dobri; če pa so časi slabi, potem Vas vprašam, če nismo morda mi sami slabi. Nisem še dovolj star in izkušen in zato Vas nečem učiti. Toda rečem onim, ki se sramujejo, da so kmetje: Glejte na Dunaju so se zbrali kmetski možje in prijatelji kmetov in napravili agrarni kongres, ali po naše: kmetsko zborovanje, in na tem zborovanju, so govorili samo možje, ki so izšli iz kmetov in oni, katerim je na procvitu poljedelstvo. Neki francoski minister je rekel nedavno: Slabi so časi le radi tega, ker so se ljudje odtujili od matere zemlje, ki nas rodi. Prehitro naraščajoča industrija je izvabila vse v mesto in industrijalne kraje (Ameriko). Zato pa kliče.m: nazaj h grudi, nazaj k materi zemlji, nazaj na kmetije, ki so tudi sedaj še najsigurnejši vir dohodkov, če se jih neguje in gleda z vso vnemo na njih procvit. (Burno odobravanje.) Kmetje naj se zavedajo tega in naj se ravnajo po tem izreku. Vsak pameten gospodar je dolžan vprašati se, kadar nastopi gospodarska kriza, kaj da je temu vzrok. Vsak naj napravi sam svoje račune, naj jih primerja z onimi prejšnjih let, in potem bo kmalu videl, kje da mu je treba največ pomoči. S samimi tožbami pa še ni vse urejeno. Kmet se mora sam svoje moči zavedati, in potem mu bo treba le malo pomoči, kajti deblo si mora zastaviti sam. (Živahno pritrjevanje.) Nas vseh najiskrenejša želja je, da bi današnje besede ne padle na nerodovitna tla; v to pa je treba zavednosti, samopomoči in ljubezni ,do svojega kmetskega stanu in do svoje rodne zemlje. Te ljubezni pri nas manjka. Pomanjkanje delavcev je rodilo pri nas samo izseljevanje v Ameriko. Marsikdo su izseli res samo zato, da bi poplačal svoje dolgove in se potem zopet vrnil v domovino. Mladeniči in dekleta pa gredo samo radi sebe. To pa je samo pomanjkanje ljubezni do svoje domače grude, ki so jo podedovali po svojem očetu. Kmet naj ostane doma — take bi morale biti postave. Sam s svojim delom si moraš pomagati; zato pa ti je treba izobrazbe; učiti se moraš. Preobrat se kaže danes povsod. Tudi kmet ne more shajati z onim znanjem, kot so ga imeli nekoč njegovi očetje. V svetovnem življenju se da sedaj le potem dobro živeti, ako se človek uči in na podlagi svojega znanja tudi sam dela. Le tako bodemo imeli boljše čase. (Živahno pritrjevanje.) Kmetje imate sicer dobro voljo, toda ta volja je omahljiva, in vsled tega je skrajno potrebno, da se začne kmet sam gibati in ne še-le na povelje. Temu mora biti konec, da se trpi z lastno kožo, a misli s tujo glavo. Organizirati se je treba. Kakor so nekdaj obupni kmetje tlačani klicali: „Le vkup, le vkup, uboga gmajna!" Lena ta način se bo dalo kaj pomoči. Sv. pismo pravi: „Kdor išče, ta najde, kdor trka, temu se odpre.“ Potreba je torej neumornega dela in truda, da se kaj doseže. Toda zapomnite si, da ne zadostuje samo, da se pride na shod in posluša besede, ampak potreba je tudi, da o teh besedah razmišljate, če tudi ne drugače, nego takrat, ko ne morete spati. Ako bodete tako delali, potem bodete tudi prenehali biti „uboga gmajna". Zberite se v močno vrsto, organizujte se, in ne bo vam treba posebne pomoči od zunaj. (3e si bodete sami pomagali lahko se bodete zahvalili za vse one obljube, s katerimi vas pitajo sedaj razni ljudje, ki potrebujejo vaših glasov. Streznite se, še je čas, toda tri četrt je že odbila! Ko se je burno pritrjevanje, ki je sledilo tem besedam, poleglo stopil je živahno pozdravljen na govorniški oder gospod Ivan Trope, veletržec iz Čabra, ki je govoril hrvatski. Program S. G. S. mu ugaja; že v imenu samem zapopadena je glavna smer, v imenu je izražen način delovanja stranke. Poudarjal je potrebo izobrazbe, kot predpogoj gospodarskemu in kulturnemu napredku. Nedostaja nam ljudske izobrazbe in zato je treba vse storiti, da se temu odpomore. S krvjo zaslužili smo Hrvatje in Slovenci svojo domovino. Zato je naša sveta dolžnost, da si jo ohranimo in da si jo napravimo vedno lepšo in bogatejšo. Kakor poprej je tudi sedaj potrebno vzajemno delo Hrvatov in Slovencev. Po krvi in po jeziku bratje, najbližji stoječi drug drugemu, moramo tudi drug drugega podpirati. Hrvatje so vedno za vzajemnost. Že Starčevič je imenoval slovenski in hrvatski narod eno celoto. Ne zveza z Madjari, ki so Hrvatom tuji in po sorodstvu velikansko oddaljeni, temveč zveza sorodnih narodov, prinesla bo rešitev. Reška resolucija je bila premeglena. Združitve je treba iskati med Jugoslovani, v p\i vrsti med Slovenci in Hrvati. Z željo, naj obrodi današnji shod obilo sadu, zaključil je govornik svoj govor. (Živahno pritrjevanje med govorom in na koncu govora.) Nato je še spregovoril g. nadučitelj Pljivelič iz Čabra v hrvatskem jeziku nekaj navdušenih in navduševalnih LISTEK. lihol. Sključen in posušen, v tenki obleki, ki se ga je ovijala kot živega kostenjaka, bolan in v potrebi se je vrnil Mihol v vas svojih dedov in sorodnikov. Bilo ga ni nad celih trideset let na spregled. Govorilo se je o njem za gotovo, da so ga ubili Turki in vzeli njegovo kri . . . Poprej se je vračal ne pogosto, a vsaj časih, na pet let in pravil je ljudem štorije o paganih in strašnih peso-glavcih, s katerimi je hodil v čaker. Bil je pod belim cesarjem, kjer je pozimi sneg dva moža visok, in je bil na Turškem, prav v sultanovi hiši. „Sto bab ima“, je pravil Mihol, „in vse so tako spodrecane kot mravlja. Ne more se jih odkrižati, in bi bil že rad stopil v našo vero, da mu niso Turki zagrozili, da ga živega vržejo na grmado. Eno tistih babnic je ponujal meni, pa sem dejal: „E kaj boš, jaz nisem za tako reč! Meni bi se kar zlomila pod prsti, in tako imaš same sitnosti." Bil je Mihol tudi v Ameriki, pa tam ni bilo zanj. Delati se mu ni dalo dosti, in ko ga je tam nekje v rud- niku skoro zakopala zemlja, je polegal nekaj časa bolan za morjem in šel potem v domačijo. A tu ga ni nikoli zdržalo dalj časa kot toliko, da je zapravil, kar je imel. Potem je baje delal denar, na cesarskem Dunaju je imel službo, in tam, so govorili, se vozi s cesarjem v kočiji. Nazadnje je pa prišel razcapan in lačen v vas. Prišel je umreti na svoj dom, ker je menda znal brati stoletno pratiko, v kateri je natanko zapisana zadnja ura vsakega človeka. Prišel je k bratu, ki je gospodaril in imel hišo in kmetijo. Nista se spoznala, in Mihol je presedel na kameniti klopi pred hišo večer za večerom. Časih je sedel brat k njemu, in Mihol je pravil, da bi še hodil po svetu, da ni zadnje ure. Pokašljeval je in težko sopel, telo se mu je treslo kot v vedni mrzlici, in sedaj mu je bilo hudo, da se je tako izgubilo njegovo življenje, da je tako prešlo brez cvetja in sadu. Ob nedeljah popoldne so prišli k njei or tu ..''kmetje iz vasi in so mu prinesli žganja. Prišel j*-tkmet Panjač,-ki se je spominjal Mihola z mladega. VeT 7vvT 7v '> „Ueiteljska tiskarna“ v Ljubljani registrovana zadruga z omejenim jamstvom — Gradišče št. 4 ===== priporoča slavnim županstvom ter vsem c. kr. in drugim javnim uradom svojo popolno zalogo uradnih tiskovin, slavnim hranilnicam in posojilnicam se priporoča tudi v izvrševanje hranilnih knjižic; slavnim narodnim in drugim društvom v izvrševanje vabil, pravil, plakatov, diplom, ki jih izvršuje v navadnem ali v večbarvnem tisku najokusneje. Postrežba točna in solidna. Cene zmerne. 1 ’ : ” j* ... —■—. 1 1 . • *■ ■« J ...m.* i »■. - I - —----■---- | 11- -- —1 [ ’ | r " | r * Poštena i u solidna postrežba FR. STUPICA trgovina z železnino in poljedelskimi stroji Marije Terezije cesta št. 1 poleg pPigabirta'1 Ljubljana Valvazorjev trg št, 6 poleg Križev, cerkve. Največja zaloga .slamoreznic, mlatilnic, gepelnov, čistilnic, trijerjev, preš za grozdje in sadje, nlugov in bran, pump in oevi za vodo. vino in gnojnico. — Ravnotam se dobijo vedno po najnižjih cenah, železni nagrobni križi, Štedilniki, pedi, kuhinjska oprava, vse orodje za kovače, ključavničarje, kleparje, mizarje in tesarje, portland in roman cement, traverze in železniške Sine. Za kmetovalce posebne važnosti so ročno-povlečne grablje, ,s katerimi naredi jedna oseba v istem času toliko, kakor z navadnimi grabljami šest oseb, dalje plugi patent „Sack“. Posnemalnikl za mleko in vsa druga oprava za mlekarne. - ■i a n a GRIČAR & MEJAČ v Ljubljani, Prešernove ulice štev. 9. 3STa.;jT7-ečja, zaloga zgotoTT-HjeniDa oTolels za gospode, gospe, d-ečOse in d.elrllce_ Oenilsi zastonj in poštnine prosto. V v v AVGUST BELLE Unec pri Rakeku, prva in edina domača opekarna s sušilnim stiskanjem (Trockenpressung). Prične izdelovati pomladi 1908 zidarsko, zarezno in vso drugo^stno opeko v vsaki množini. V v v Svoji k svojim! Kupujte samo pri narodnih tvrdkah! Trgovci, ne naročajte blaga pri protislovanskih tvrdkah! — -= Odgovorni urednik: Franjo Feldstein. Izdaja konzorcij „Slov. gosp. stranke". Lastnina „Slov. gosp. stranke*. Tisk »Učiteljske tiskarne'1 v Ljubljani.