Maruša Avguštin Radovljica JOŽEF WILKON Sedemdeset let poljskega ilustratorja, oblikovalca in slikarja Ob obiskih sejma knjig v Bologni in posebej ob ogledu razstav ilustracij, ki spremljajo sejem in na katerem so predstavljena po mnenju vsako leto nove strokovne žirije najbolj kvalitetna dela iz vsega sveta, se obiskovalec srečuje z vrsto vprašanj, na katera ne najde vedno zadovoljivih odgovorov. Eno od njih je npr., zakaj je na najbolj reprezentativni razstavi vse manj najbolj elitnih avtorjev, ki pa jih po drugi strani srečamo na sejmu med ilustratorji otroških knjig najimenitnejših svetovnih založb. Na to in druga vprašanja naj bi odgovoril poseben zapis, naš tokratni namen pa je predstaviti slovenski javnosti, ki ji je otroška, še posebej ilustrirana knjiga blizu, znamenitega poljskega umetnika Jožefa Wilkoria. Jožef Wilkori je bil rojen 12. februarja 1930 v Bogucicah v bližini Krakova. V Krakovu je Študiral slikarstvo na Akademiji lepih umetnosti (diploma 1955) in umetnostno zgodovino na Jagiellonski univerzi v istem mestu. Od 1957 se ukvarja z ilustracijo in grafičnim oblikovanjem ter kot ilustrator sodeluje s številnimi domačimi knjižnimi založbami, od 1963 tudi s tujimi. Po podatkih v publikaciji iz 1. 1994' je slikar do tega leta ilustriral in pogosto v celoti oblikoval za domače založbe preko 100 knjig in 55 knjig za tuje založbe. Redno sodeluje s poljskimi časopisi in revijami kot ilustrator in oblikovalec. Ukvarja se tudi s slikarstvom, z gledališko scenografijo, z načrtovanjem gobelinov in s kiparstvom. Za svoje umetniške dosežke je prejel številne najuglednejše poljske in mednarodne nagrade in priznanja. Od 1960 se predstavlja s samostojnimi razstavami na Poljskem, drugod po Evropi in po svetu, od 1959 sodeluje na skupinskih razstavah doma in po svetu. Imenovana publikacija o Wilkoriu kot ilustratorju vsebuje poleg slikovnega gradiva, biografskih in bibliografskih podatkov, seznama nagrad in razstav tudi izbor avtorjevih ilustriranih knjig za otroke in odrasle, ki so izšle pri poljskih in pri tujih založbah do 1994. Iz bibliografije zvemo tudi, da je Jožef Wilkori uvrščen v najuglednejše svetovne preglede znamenitih osebnosti (npr. Five Thousands Personalities of the World, The American Biographical Institute, Inc. 1992; International Who is who of Intellectualists, International Biographic Centre, Cambridge, 1992; Men of Achievement, International Biographic Centre, Cam- * Jozef Wilkori: llustracja ksiazkova/Book Illustration/Buchillustration, Biuro Wystaw Arty-stycznych w Zamosciu, 1994 34 bridge 1991 itd.). Iz povedanega sledi, da gre za najširše uveljavljenega poljskega ilustratorja v svetu. Revija Otrok in knjiga ga predstavlja zaradi njegovih posebnih ilustratorskih odlik in tudi zaradi povezav Oddelka za oblikovanje ljubljanske Akademije likovnih umetnosti z likovnima akademijama v Varšavi in Krakovu. Na Akademiji lepih umetnosti v Varšavi je namreč med leti 1968 in 1985 diplomiralo kar šest naših oblikovalcev in kar trije med njimi, Tomaž Kržišnik, Radovan Jenko in Zdravko Papič, delujejo danes tudi kot predavatelji za različna oblikovna področja na ljubljanski akademiji. Drugi trije, Ivan Marko, Libero Pertič in Fojž A. Zorman, so dejavni kot svobodni likovni ustvarjalci. Fojž, ki je tako kot Kržišnik študij na Poljskem sklenil z magisterijem iz knjižne ilustracije, se pretežno ukvarja z ilustracijo. Jožef Wilkori sodi v skupino umetnikov, ki se v ilustraciji izražajo likovno suvereno in raznoliko, v najrazličnejših slogovnih prijemih in različnih slikarskih tehnikah. Glede na snov, ki jo ilustrira, se Wilkori poslužuje elementov srednjeveškega slikarstva z zlatimi ozadji, perzijskega miniaturnega slikarstva, umetnosti Daljnega vzhoda, poljskega baroka, secesije in naivne umetnosti. Zdaj kot ilustrator realistično natančno sledi zgodbi, drugič jo interpretira zelo svobodno. Ob tem ostaja avtorsko vseskozi prepoznaven in slikarsko dognan. Ilustrira klasično in sodobno literaturo, literaturo, namenjeno otrokom, v slikanicah za otroke je neredko tudi avtor besedila sam. Kakor je Jožef Wilkori svoboden v načinu slikanja, tako svobodno uporablja tudi slikarske tehnike. Izjemen je v akvarelu in pastelu, vendar so mu prav tako blizu tudi gvaš, tempera, barvna in črnobela risba. Zelo pogosto se poslužuje mešane tehnike. Wilkoriovi značilnosti sta poetično doživljanje narave in bogata fantazija. Čeprav trdi, da pri delu misli na otroka, hkrati priznava, da je njegovo ustvarjanje vendarle predvsem likovna in fantazijska igra, v katero se spontano vživlja. O tem nas prepričujejo njegove številne, še posebej živalske slikanice. Brez ohranjanja otroškega čustvovanja kot neizčrpne zakladnice idej in brez velikega slikarskega znanja, poznavanja umetnosti preteklih dob ter domišljijskega bogastva, ki ga vnaša v svoje likovne pripovedi, bi njegova umetnost ne bila tako privlačna hkrati za otroke in odrasle. Kot njen velik ljubitelj Wilkori naravo idealizira. Njegove dvostranske pastelne ilustracije se nam kot krajinske predstavitve zdijo pravljične in poetične, čeprav izbira motive zanje v svojem življenjskem okolju. Posebno pozornost namenja slikar živalim, od domačih do najbolj eksotičnih. Kot odličen opazovalec pogosto vključuje v njihove upodobitve številne na-drobnosti, ki mu jih literarna predloga ne nudi. Poljski umetnostni kritik Andrzej Matynia v omenjeni publikaciji piše, da Jožef Wilkori slika živali z enako naklonjenostjo, kot so Tizian, Rubens in Renoir slikali ženske. Krzno njegovih mačk, tigrov in medvedov tekmuje s svilo in brokatom njihovih imenitnih dam. Jožef Wilkori pripada generaciji poljskih umetnikov, ki so nastopili svojo umetniško pot konec 50. in v začetku 60. let, v času izjemnega razcveta poljske umetnosti, še posebej plakata in ilustracije. Hkrati je bil to čas, ko sta vzcveteli tudi slovenska ilustracija in grafična umetnost. Med študijem se je slikar seznanil z lirično smerjo abstraktnega ekspresionizma, ki jo poznamo pod imenom tašizem, in spoznal njegovega španskega predstavnika Michela Tapieja, ki je takrat in še bolj nekoliko kasneje, vplival tudi na nekatere naše slikarje. Wilkori je do določene mere ostal tašizmu zvest do danes. 35 Jözef Wilkori je sicer študiral slikarstvo, vendar se je pozneje predal širši likovni ustvarjalnosti, s posebnim poudarkom na ilustraciji. Njegovega likovnega izraza ni mogoče uvrstiti v nobeno »uradno« smer, kar še posebej osvetljuje njegovo umetniško suverenost. Kot ilustrator se zaveda svoje odvisnosti od literarne predloge, ki pogosto zahteva poznavanje širše kulturne zgodovine in tistega, ki mu je ilustrirana knjiga namenjena. Vse te različne sestavine zna umetnik na svojski, poetični način povezati v svoji likovni pripovedi. Pionirska knjižnica v Ljubljani razpolaga s 13 slikanicami z ilustracijami Jožefa Wilkona. Vse so prevedene iz nemščine in zajemajo Wilkoriovo ustvarjanje v 80. in 90. letih. Pri nas so izšle v obdobju med 1994 in 1998. Najštevilčnejše med njimi so živalske zgodbe. (Glej seznam knjig na koncu članka.) Razmeroma ozek izbor snovi iz Wilkoriove pestre ilustratorske ustvarjalnosti nam vendar predstavi bistvene razsežnosti njegove ilustratorske umetnosti. V tehniki teh slikanic prevladuje pastel v kombinaciji z najrazličnejšimi vrstami pogosto zelo minuciozne risbe, ki lahko kdaj spomnijo na jamsko slikarstvo. V široke barvne ploskve krajinskih ambientov vnaša spontane tašistične poteze, ki odkrivajo umetnikov posluh za barvno harmonijo, bodisi v zemeljskih tonih rjave, oker, rumene in sive barve, bodisi v živih, a nikoli kričečih barvnih kontrastih. Svoj likovni izraz gradi na najpomembnejših likovnih elementih: na barvi, svetlobi, črti, ploskvi, kompoziciji. Vsak od njih nosi umetnikovo močno osebno sporočilo. Estetska dopadljivost in čustvena razgibanost Wilkoriovega slikarstva ne zmanjšuje njegove likovne dognanosti in vsebinskega bogastva. V zgodbi Miklavž prihaja avtor npr. s prevladujočo rdečo barvo poudarja praz-ničnost dogodka, hkrati pa z vidno nostalgijo v zemeljskih barvah, z močno rabo črne in bele slika in riše kmečko domačijo z vsemi njenimi značilnostmi. Slikanica Levček Hugo nas s širno, skoraj samotno krajino spomni na japonsko slikarstvo, je polna tašističnih potez, hkrati pa slikar v mehko barvno tkivo vrisuje bele ali črne miniaturne živali, medtem pa včasih oblike figur komaj opazno izstopajo iz barvno sorodnega ozadja. V slikanici Prijatelja ima barva kljub izraziti risbi glavno vlogo, še posebej zlata, modra in rdeča. Raznovrstnost slogovnih prijemov od ploskovite in globinske kompozicije, stiliziranega in polnoplastičnega upodabljanja figur, realistične in simbolične rabe barve in rafinirane risbe, kot vpraskane v barvno podlago, vse služi umetniku za čustveno živ, nemalokrat simbolični, poetično obarvan izraz. Tako tudi prijateljstvo med protagonistoma zgodbe, ptico in ribo, lahko z Wilkoriovo interpretacijo besedila doživljamo kot simbolično povezanost neba in zemlje. Med novejše Wilkoriove storitve sodijo barvani leseni objekti rib. V njih se umetnik ob vsem likovnem znanju in izkustvu poistoveti z neposredno otrokovo ustvarjalnostjo. Preproste »igrače« postanejo pod njegovo roko nosilke poetičnega naboja, ki odlikuje njegov celotni umetniški opus. Slikanice z Wilkoriovimi ilustracijami v Pionirski knjižnici v Ljubljani NICKL, Peter: Zgodba o dobrem volku. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Die Geschichte vom guten Wolf. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1982 RICHTER, Konrad: Miklavž prihaja. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Sankt Nikolaus kommt. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1985 36 MOERS, Hermann: Levček Hugo. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Hugo das Babylöwe. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1986 SCHEIDL, Gerda Marie: Sneženi mož. Ljubljana: Založba Kres, 1998 Izvirnik: Lieber Schneemann, wohin willst du? Zürich: Nord-Süd Verlag, 1988 MOERS, Hermann: Pogumni Hugo. Ljubljana: Založba Kres, 1997 Izvirnik: Der tollküne Hugo. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1989 DAMJAN, Mischa: Če klovn reče ne. Ljubljana: Založba Kres, 1997 Izvirnik: Der Clovn sagte nein. Zürich: Nord-Süd Verlag 1986 SCHEIDL, Gerda Marie: Lunček. Ljubljana: Založba Kres, 1996 Izvirnik: Das Mondgesicht. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1994 WAGENER, Gerda: Volkec. Ljubljana: EPTA, Založba najlepših slikanic, 1996 Izvirnik: Wölfchen. Zürich: Bohem Press, 1993 WILKON, Pjotr: Mačji izlet. Ljubljana: Založba Kres, 1994 Izvirnik: Katzenausflug. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1991 MOERS, Hermann: Prismoda Neroda. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Holpeltolpel starker Freund. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1995 DAMJAN, Mischa: Deček s severa. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Atuk der Eskimojunge. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1990 MOERS, Hermann: Hugo in njegov bratec. Ljubljana: Založba Kres, 1995 Izvirnik: Hugo und sein kleiner Bruder. Zürich: Nord-Süd Verlag, 1991 RODERO, Paz: Prijatelja. Ljubljana: EPTA Založba najlepših slikanic, 1995 Izvirnik: Zwei Freunde. Zürich: Bohem Press, 1995 Literatura Jözef Wilkori: Ilustracja ksiazkowa Book illustration Buchillustration Biuro Wystaw Artystycznych w Zamosciu, 1994 RAUTER, Rosmarie: Wilkori, Jôzef. V: Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. Dritter Band: P-Z. Basel: Beltz, 1979, str. 812-813 JÖZEF, Wilkori. V: Bookbird 8 (1970) 2, str. 78-80 »HEUTE ist Katzentag«: Kerstin Scharpenak erlebt einen »offenen Nachmittag« mit Jözef Wilkori. V: BULLETIN Jugend + Literatur 27 (1996) 1, str. 10-11 POLJAKI: komunikacje wizualne = vidua sporocila = visual communication. Warszawa, Galeria Studio, 15. 6. - 5. 7. 1998 Summary Celebrating 70lh anniversary of Jözef Wilkori, a famous Polish illustrator, designer and painter, we have prepared a short presentation of his opus, particularly emphasising the books available to Slovene readers in original or translation. 37