i i “3-4-Petek-naslov” — 2009/3/26 — 15:46 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 3 (1975/1976) Številka 4 Strani 163–165 Peter Petek: KAKO SPRAVIMO ULOMEK V ŠKATLO Ključne besede: matematika, aritmetika, teorija števil, verižni ulomki, Evklidov algoritem, približki. Elektronska verzija: http://www.presek.si/3/3-4-Petek.pdf c© 1976 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2009 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. MATEMATIKA __II KAKO SPRAVIMO ULOMEK VšKATLO - enico - v škatlo. Ostanek obrnemopridelek 14-!. 3 v škatlo in obrnemo ostanek 43 3 14 l = 3 1 l... -T 43 Pospravimo .!. -T 3 Dvojko skrbno odnesemo v prvi predalček škatle. Ostanek pre - kucnemo, da dobimo obratno ' (recipročno) vrednost il -T ~ = Il... 46 43 43 Spet odnesemo Ulomek v škatlo ? Zakaj pa ne! Oglejmo si, kako to napravimo z ulomkom 135 46 Najprej ga zapišemo kot mešano števil o 135 = 2il 46 46 še trojko damo v škatlo, ostanka ni več, ulomek je ves v škatli, štiri predalčke smo napolnili. Naloga: Spravi v škatlo ulomke g 23 1600 563 427 312 1 7 550 Oglejmo si zgornji postopek. V prvi predalček smo dali celi del števila, to je največje celo število, ki je še manjše od našega ulomka. Prav lahko bi se zgodilo, da bi bilo to celo število nič . Pač pa v naslednjih predalčkih ne more biti ničle, ker vsa- kič obrnemo ostanek, ki je manjši od 1 in je zato recipročna vrednost večja od 1. števci in imenoyalci se zmanjšujejo, ko do- bimo vimenovalcu 1, je igre konec, ker ni več ostanka, s kate- 163 rim bi jo nada l j eva l i. Pozorni bralec bo v igri ci spoznal Evkl i- dov algoritem. Pred seboj imamo sedaj namesto ulomka š katlo, kamor smo spra- vili ulome k. Ali bi mogli spet sestaviti ulomek? O, seveda gre, le za č e t i moramo pri zadnjem p redal čku in vso pot preiti v ob ra- tn i sme ri . Koment a r najb r ž ni potreben. 3 -+ 1 3 14.!. 3 1-l.. 43 2~ 46 43 3 46 43 135 46 3 -+ - 43 43 -+ - 46 135 46 Torej vsaki škatli z naravnimi š t evi li - nič je dovoljena le v prvem predalčku - priredimo ulomek, racionalno š t evi l o. Zapisu s pomo čjo "škatle" rečemo v er i i ni u Zomek 1 + 13 5 = 2 + 46 1 14 + .!. 3 Ime je re s upr avlc en o, opazimo pa t udi , da utegne biti takl e za- pis pr ecej dolg in ne r oden , saj imamo že v našem s kromnem pr i me- r u t rojni ul omek. Zato navadno upora bljamo za pi s v eni sami vr- st i :..!li = [2, 1, 14,3] 46 Na l oga : Izračunaj vrednost i ve rižnih ulomkov [O, 1, 4, 3], [5, 67, 8 , 8, 3], [a, », a] , Ca, b , c , d ] (a, b , e , d so naravna š t e vi l a )! Rec i mo , da smo st resl i in izgubil i ne kaj zadnji h pr eda l č ko v šk a t l e . Res nerodno , a nesreča le ni prehuda . Seveda prvotnega ulomka ne moremo ve č sestaviti, dobimo pa še vedno pribli žek . Vzemimo kar naš primer ! če izgubimo celo š ka t l o , je seveda stvar brezupna. Zato si najprej m ~slimo, da smo izgubili vse razen pr- vega predalčka. Ustrezni ulomek je potem kar 2 , to je približek, 164 ki je za il premajhen. 46 Prav, kaj pa, če sta nam ostala prvi in drugi predalček [2, 1] = 2 + 1 = 3 1 Ta pribl ižek je za 3 prevel i k , napaka je manjša kot prej. če 46 dobimo približek:predalčkov, 2.!i 44 15 15 [2, 1, 14] = 2 + poznamo vsebino prvih treh +...1- 14 Razl i ka _135 _ 44 _101 J"e i t i t· t i bl i ž k tpOZl lvna, za o Je a prl lze spe 46 15690 premajhen, je pa boljši od prejšnjega. Brez dokaza povejmo, da je vedno tako, kot smo opazili na našem primeru. Lihi približki (prvi, tretji, peti, ... ) so premajhni, sodi (drugi, četrti, .. ) preveliki. In napaka, ki jo naredimo, je tem manjša, čim kasnej- ši približek vzamemo. Razen ulomkov obstajajo še druga števila, t . im. iracionalna števila. Med njimi sta na primer Il in TI. Taka števila zahtevajo neskončno škatlo . Zaradi zanimivosti si oglejmo, kaj je v teh škatlah za zgoraj omenjeni iracionalni števili! ,/Z = [1,2 ,2 ,2, . .. Enici v prvem predalčku sledi neskončno dvojk . O tem se moremo brž prepričati! Koren iz dva leži med 1 in 2, zato sodi v prvi predalček enica. Razliko Il - 1 ob rnemo in ra- cional i ziramo _1__ = Il + Il - 1 To število leži med 2 in 3, zato je v drugem predalčku dvojka, ostanek/Z + 1 - 2 =IZ - 1 je isti kot prej in zato dobimo dvojko v vseh nadaljnjih predalčkih. TI = [3,7,15,1,292,1,1,1,2,1,3,1,14,2,1,1, ... ] Tu pa ne opazimo nobenega reda, po katerem bi se pojavljala šte- vila v predalčkih. In na žalost pravila res ni . Naloga: Iz zgornjih dveh verižnih ulomkov poišči po pet pri- bl i žkov za vsako od števi 1 IZ in TI! Peter Pete k 165