v ANDRAGOSKO SPOPOLNJEVANJE .. . ···· ·······--­ .. ... ..... . ····-­ . . ·· ·· ··········­ ... . . ····· ·········­ ......... ···············­ IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE STROKOVNIH DELAVCEV V IZOBRAŽEVANJU ODRASLIH OD 2011 DO 2014 DOSEŽKI PROJEKTA ANDRAGOŠKO SPOPOLNJEVANJE Vodja projekta: dr. Tanja Možina Koordinatorica projekta: Jasmina Orešnik Cunja Skrbniki pogodbe na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport: mag. Katja Dovžak, Mihaela Praprotnik, Marko Šiška Andragoški center Slovenije 2014 IZOBRAžEVANJE IN USPOSABWANJE STROKOVNIH DELAVCEV V IZOBRAžEVANJU ODRASLIH OD 2011 DO 2014 Izdal: Andragoški center Slovenije Urednici: dr. Tanja Možina, Jasmina Orešnik Gunja Jezikovno pregledala: Maja Tomšič Oblikovanje: Tina Pregelj Skrt s.p. Tisk: Grafex d.o.o. Naklada: 250 izvodov Leto izdaje: 2014 CIP -Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 374.7.091.12:005.963 IZOBRAŽEVANJE in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014: dosežki projekta 1 [urednici Tanja Možina, Jasmina Orešnik Cunja]. -Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2014 ISBN 978-961-6851-4Q-4 1. Možina, Tanja, 1969­271925248 Projekt financirata Evropska unija iz Evropskega so­cialnega sklada ter Ministrstvo RS za izobraževa­nje, znanost in šport. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeiklh virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Raz­voj človeiklh virov ln vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve lzboljievanje kakovosti ln učlnkovHostl sistemov Izobraževanja ln usposab­ljanja. .. • ·· ········-·· ... ···········-­ . . ·· ·· ·········­ . . . . . . . . . ............·····­ ·· ························­ ·· ·······················-­ ·························-­ ·························-­ ························--­ ························--­ ························--­ ························--­ ················---·--··--­ ···········---------------­ --········----------------· --------------------------· -----------------··-------· Projekt Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odra­slih od 2011 do 2014 je bil namenjen širjenju novega znanja in razvijanju zmožnosti izobraževalcev odraslih, tako tistih, ki načrtujejo in vodijo izobraževalne aktivnosti, kot tistih, ki delujejo v neposrednem izobraževalnem oz. svetovalnem procesu. CIWI PROJEKTA: • Z usposabljanjem in spopolnjevanjem omogočiti izobraževalcem odraslih razvoj splošnih poklicnih andragoških zmožnosti ter specifičnih andragoških zmožnosti za opravljanje posebnih vlog v izobraževanju odraslih. • Razviti in posodobiti izobraževalne programe za različne ciljne skupine izobraževalcev odraslih. • Razviti nova učna gradiva. • Razviti in posodobiti IKT aplikacije za podporo dejavnostim v projektu. Aktivnosti v projektu so bile namenjene naslednjim ciljnim skupinam izobraževalcev odraslih: • vodjem in organizatorjem izobraževanja odraslih, • učiteljem v različnih oblikah izobraževanja odraslih, • ravnateljem in direktorjem izobraževalnih organizacij, • vodjem in članom skupin za kakovost v izobraževalnih organizacijah, • svetovalcem za kakovost v izobraževanju odraslih, • vodjem, mentorjem in svetovalcem v središčih za samostojno učenje, • vodjem in mentorjem študijskih krožkov, • učiteljem v programih pismenosti za odrasle, • vodjem in svetovalcem v svetovalnih središčih ISIO, • mlajšim upokojencem, ki se bodo kot prostovoljci vključili v svetovalno delo. 10 ~NDRAGOŠKOSPOPOLNJEVANJE •••••••• ••••••••• •• •••••••• Projekt je sestavljalo pet zaokroženih celot oz. aktivnosti: AKTIVNOST VODJA 1 Usposabljanje in spopolnjevanje za Neda Elordevic andragoško delo 2 Usposabljanje in spopolnjevanje za dr. Tanja Možina kakovost v izobraževanju odraslih 3 Usposabljanje in spopolnjevanje za splošno dr. Nevenka Bogataj neformalno izobraževanje 4 Usposabljanje in spopolnjevanje za mag. Tanja Vilič Klenovšek svetovalno delo v izobraževanju odraslih 5 Usposabljanje za razvoj pismenosti mag. Estera Možina KLJUČNI DOSEŽKI PROJEKTA Obdobje trajanja projekta: od 12. septembra 2011 do 31. marca 2014. Dosežke1 podrobneje prikazujemo po aktivnostih, na ravni celotnega projekta pa je mogoče povzeti: • Andragoškim delavcem smo ponudili 49 različnih programov usposabljanja oz. spopolnjevanja. • Organizirali in izpeljali smo 54 izvedb programov s skupno 1045 pedagoškimi urami. • Izpeljali smo 676 ure-mentorskega dela v spletnih učilnicah. • Vzpostavili smo 1 Ospletnih učilnic v podporo e-usposabljanju in e-spopolnjevanju. • 7 programov smo izpeljali v obliki e-usposabljanja. • Usposabljanja ali spopolnjevanja se je udeležilo 1008 andragoških delavcev. • Pripravili smo 36 novih ali prenovljenih učnih gradiv, od tega smo jih 7 izdali v tiskani obliki. • Razvili oz. prenovili smo 6 programov usposabljanja oz. spopolnjevanja. • Zagotavljali smo delovanje in vsebinsko nadgradnjo spletne zbirke vprašanj za presojanje kakovosti izobraževanja odraslih. • Vsem udeležencem usposabljanja ali spopolnjevanja smo omogočili spletni dostop do učnih gradiv. • Vzdrževali in dopolnjevali smo spletno programoteko programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja. • Vzdrževali in nadgrajevali smo spletišča o andragoškem spopolnjevanju, kakovosti in svetovanju v izobraževanju odraslih. • Razvili smo novo spletno aplikacijo za spremljanje dejavnosti svetovalnih središč ISIO. • Izdali smo 6 tiskanih promocijskih brošur, o poteku in rezultatih projekta smo veliko objavljali na spletnih straneh ACS, v e-Novičkah. V nadaljevanju podrobneje predstavljamo rezultate po aktivnostih . , V publikaciji so predstavljeni vsi dosežki projekta, z izjemo števila udeležencev zaključne konference, ki ga še nismo mogli zajeti, saj je bila publikacija pripravljena pred zaključno konferenco. VODJA AKTIVNOSTI: Neda Elordevic SODELAVCI ACS: mag. Zdenka Birman Forjanič, dr. Nevenka Bogataj, dr. Petra Javrh, Alenka Jurič Rajh, Iztok Lapanja, dr. Tanja Možina, Karmen Rajar, Robert Šmalc, mag. Margerita Zagmajster, Natalija Žalec, MAeD/UK ZUNANJI SODELAVCI: Metka Bahlen, Sandra Bohinec Gorjak, dr. Daniela Brečko, dr. Lea Bregar, Heliodor Cvetko, Mirjam Dominko, dr. Justi na Erčulj, dr. Dušana Findeisen, Senka Hočevar Ciuha, mag. Andreja Jelen Mernik, dr. Sabina Jelenc Krašovec, Tanja Jerman, Sonja Klemenčič, Radovan Krajnc, Ksenija Konvalinka, Vlasta Kunej, Maruša Koželj, Franci Lajovic, Miran Morano, Mitja Perat, Irena Potočar Papež, Tina Pregelj Skrt, dr. Marko Radovan, Barbara Skubic, dr. Suzana Strmšek Turk, Metka Svetina, Maja Tomšič, mag. Marija Velikonja, Breda Zupanc, Raduška Žepič, Mihaela Žveglič . . . . . . . . . ......... . . ······­ ·············· ··· ·········­ ·············· ···········-­ ·············· ···········-­ ························--­ ························--­ ························--­ ························--­ NAMEN AKTIVNOSTI Aktivnost je bila namenjena razvoju in izvajanju različnih programov usposabljanja in spopolnjevanja, v katerih so si izobraževalci odraslih razvijali splošne andragoške zmožnosti. V programih so si pridobivali novo, aktualno znanje ter se usposobili za delo z različnimi ciljnimi skupinami odraslih. Aktivnost je bila namenjena tudi raz­voju učnih gradiv in IKT orodij v podporo izvajanju andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja. NALOGE Naloga 1: Programi spopolnjevanja andragoških delavcev v skladu z aktual­nimi potrebami Opis Programi omogočajo pridobitev tistih znanj, veščin in spretnosti, ki jih potrebujejo učitelji in drugi izobraževalci odraslih pri delu z različnimi ciljnimi skupinami. Naloga 2: Razvoj daljšega programa andragoškega spopolnjevanja Opis Nov program omogoča različnim ciljnim skupinam izobraževalcev odraslih, ki delujejo v izobraževalnih in podobnih situacijah zunaj izobraževalnih organizacij (npr. v podjetjih, društvih ipd.), pridobitev praktičnega andragoškega znanja, spretnosti in veščin, ki jih potrebu­jejo za vodenje učnih procesov v skupinah odraslih udeležencev. Naloga 3: E-usposabljanje: Spletni program o e-izobraževanju Opis V programu so si udeleženci pridobili znanje o teoretičnih in razvoj­nih vidikih e-izobraževanja ter o tem, kako to obliko izobraževanja načrtovati in izpeljevati. Posebna pozornost je bila v programu namenjena tudi pridobivan­ju znanja o posebnostih menedžmenta v e-izobraževanju, njegovih nalogah pri zagotavljanju tehnološke, pedagoške in nepedagoške podpore v fazi izpeljave e-programov, o stroških s-izobraževanja v or­ganizaciji, o poslovnem načrtu in o pristopih spremljanja uspešnosti in poslovne učinkovitosti ve-izobraževanju. 16 ~NDRAGOŠKOSPOPOLNJEVANJE •••••••• ••••••••• •• •••••••• NALOGE Naloga 4: E-usposabljanje: Motivacija odraslih za učenje in izobraževanje, Vodenje in usmerjanje odraslih k učenju, Izobraževalne značilnosti odraslih Opis V programih so si izobraževalci odraslih lahko pridobili znanje o tem, kako spodbuditi odrasle za učenje in kako jim pomagati, da zastav­ljene cilje dosežejo; kako učinkovito načrtovati in voditi učni proces ter kako ugotavljati izobraževalne značilnosti odraslih in jih upoštevati pri načrtovanju in izpeljavi izobraževanja zanje. Naloga 5: Učiteljeva poklicna pot Opis Program omogoča udeležencem, da prepoznajo vprašanja identitete svojega poklica, premislijo o lastni strokovni identiteti izobraževalca odraslih ter znajo načrtovati lastno poklicno pot. Naloga 6: Podporne informacijsko-komunikacijske dejavnosti Opis Z nalogo smo zagotavljali nadgradnjo ter razvoj IKT podpore andragoškemu spopolnjevanju. NAJPOMEMBNEJŠI DOSEŽKI: KAZALNIK število udeležencev Stevilo ur usposabljanja in spopolnjevanja {breze-mentorskih ur) Stevilo e-mentorskih ur Stevilo vzpostavljenih in delujočih spletnih učilnic DOSEŽEK 302 269 375 5 število novih oz. prenovljenih programov usposabljanja 4 število razvitih seminarskih učnih gradiv 11 Stevilo razvitih tiskanih učnih gradiv 2 Stevilo tiskanih promocijskih brošur 3 Stevilo razvitih, prenovljenih oz. vzdrževanih IKT aplikacij 3 V AKTIVNOSTI SMO IZPELJALI NASLEDNJE PROGRAME USPOSABLJANJA IN SPOPOLNJEVANJA: IME PROGRAMA ŠT. IZPEWAV 1 Vpliv komunikacijskih kompetenc na kakovost učenja 1 in poučevanja 2 Projektno delo v izrednem poklicnem in strokovnem 1 izobraževanju odraslih 3 Izvedbeni načrt v individualnih organizacijskih modelih 1 izrednega poklicnega in strokovnega izobraževanja 4 Priprava e-učnih gradiv in učnih pripomočkov 2 5 Reševanje konfliktnih situacij v učnih in svetovalnih situacijah 1 odraslih udeležencev 6 Načrtovanje in organizacija dela izobraževalca odraslih 2 7 E-usposabljanje: 1 Motivacija odraslih za učenje in izob raževanje 8 E-usposabljanje: 1 Vodenje in usmerjanje odraslih k učenju 9 E-usposabljanje: 1 Izobraževalne značilnosti odraslih 1O E-usposabljanje: 1 Spletni program o e-izobraževanju -1. in 2. modul 11 E-usposabljanje: 1 Spletni program o e-izobraževanju -3. modul Učiteljeva poklicna pot 18 v~SPOPOLNJEVANJE •....................... lii••••••••••••••••••••••• • V AKTIVNOS11 SMO RAZVILI OZ. PRENOVILI NASLEDNJE PROGRAME USPOSABLJANJAIN $POPOLNJEVANJA: PROGRAM USPOSABL.IANJA ZAANDAAGoAKO DELO Program je namenjen izobnlževalcem odraslih, ki ni­majo fonnalne pedago§ko-andragoike izobrazbe, vendar pobebujejo andrago§ka znanja, ket se pri svojem delu srečujejo 1udi z izobraževanjem odraslih. Namenjen pa je tudi vsem tistim, ki so že pridobili pedago§ko-andrago§ko izobrazbo, vendar dodalna znanja potrebuješa za svoj osebni in strokovni razvoj. Udeležencisevprogramu naučijo,kako pri načrtovanju in izpeljavi izobraževanjaodraslih uporabiti posamezne faze andrago§kega ciklusa. Spoznajo in usposobijo se za uporabo 90dobnih pristopov, metod in tehnik v izobraževanju odraslih. Seznanijo se z različnimi vlogami izobraževalca odraslih. Razmi!iljajo o lastnem razvoju in razvoju poklicne identitete izobraževalca odraslih. Razvijajo zmožnosti suverenega in interak­tivnega javnega nastopanja ter se naučijo podajati vsebine razli~nim ciljnim skupinam. .. ~ . •~-~ MOGRAH U590SADUANJA lA ANDRAGOSKO DnO PROGRAM E-USPOSABUANJ.A: MOnYACIJA ODRASLIH ZA UCENJE IN IZOBRAŽEVANJE Program je namenjen strokovnim delavcem, učiteljem, mentorjem, ki načrtujeio in izvajajo izobraževanja v skupinah odraslih udeležencevter uporabljajo različne metode dela in strategije, ki jih spodbujajo k učenju. V programu udele!enci spoznajo teoretična izhodilča motivacije za učenje in motivacijske dejavnike učenja ter najpog~ovire in mehanizme, ki jih sproiajo. Seznanijo se tudi z načini izboljbnja učenja, ki jih lahko spodbudijo učitelji. Oblikujejo Jastne strategije in načrt prgcesa motivacije pri svojem delu z odraslimi. " i3ii':ii"---~ ... MOnvACUAOORASLIH ZA uCfNJE JN JZ06RAifVAN.U ... .... ..........········a PROGRAM E-USPOSABUANJA: TEORE11CNI IN RAZVOJNI VIDIKI TER NACRTOVANJE E-IZOBRA2:EVANJA Program je namenJen uflteljem, svetovalnlm de­lavcem, dlraktoljem Izobraževalnih ustanov, vodjem ln organizatorjem lz:obrafevanja odraslih, strokovnemu oaebju, ki se ukvarja z lzobra!evanjem odraslih. Udeleženclaevpmgramuaeznanljoatemeljnlmlznanjla področJateoNIIenlh vidikov e-lz:obra!evanja. SpoznaJo aplotne znafllnoatl stratelksga načrtovanja ter nJegov pomen ln posebnosti v e-lmbra!svanju. Uapoeobljo ae za oblikovanje zasnove strategije e-lz:oblafevanja na ravni organizaciJe oz. vsebinskega podJ"Oeja ln za za­snovo analize lmbra!svalnlh pobeb v s-Izobraževanju. Pridobijo tudi praktičnelz:kuAnjez e-lz:obražellanjem prt neposrednem sodelovanju v vlogi udele!enca. '" ==----~ -.. UOftnU!NI IH RAZVOJI'U VIDIKl nR NAČRTOVANJE E·IUISRAU\IAHJA PROGRAM E-USPOSABLJ.ANJA: IZOBRA2EYALHE ZNAtii.NOS11 ODRASUH Program je namenjen lzobra!evalcem odraslih, .za6etnlkom ln lzkuienlm, lel pripravljaJo različne Izobraževalne dejavnosti za odrasle all organizirajo ln poučuJejo v lzobra!evalnlh programih za odrasle ter želijo poglobiti svoJe andragoiko znanje. Udele!encl v J)Rlgramu med drugim premislijo o vpli­vu aenzortfnlh, lntelektualno-epoznavnlh ln emoclo­nalno-motlvaciJsklh lastnostlh odraslih, pomembnih za uoonJe ln lzobra!evanJe. OpredeliJo značilnosti obdobja odraslosti, ki vplivajo na način ufenja odra­slih ln način nJihovega vkiJI.IOOvanja v učno situacijo. Analizirajo deJanske krtzne altuaclje v obdobJu odra­aloetl z vidika znafllnostl odraslih ln različnih perspek­tiv. Opredelijo avo) pogled na učenje ln razumevanje učenjaln znanja. l206AAUVALH( l:HAtlLHOSTI OORASUH 20 v~SPOPOLNJEVANJE •....................... lii••••••••••••••••••••• ••• PROGRAM E-USPOSABWANJA: ANDRAGOIKO VODENJE Program je namenjen strokovnim delavcem v izo­braževanju odraslih, vodjem in organizatorjem izo­ braževanja odraslih, u~iteljem, pmdavateljem, men­torjem. AHDAA~KO VOOtNlC Udeleženci v progmmu spoznajo pomen vodenja v izobraževanju odraslih ter premislijo svoj odnos do učenjaodraslih,doorganizacijske kulture izobraževalne Otganizacije in do andmgoAkega kolektiva. Na podlagi lastnih izkulenj opmdelijo značilnosti dobmga vodje in učinkovitegaučiteljaodraslih. Spoznajo posamezne faze učiteljevegadela pri izpeljavi izobraževanja v učni skupini. Spoznajo tudi značilnosti osebnega in spo­znavnega razvoja odraslega v izobraževanju ter preiz­kusijo postopke načrtovanjain udejanjanja izvedbene­ga kurikula. Oblikujejo razvojni načrt na izbranem področju izobraževanja odraslih. .................········a RAZVILI SMO NASLEDNJA11SKANAUOO IN PROMOCIJSKA GRADIVA: ANDRAGoAic:O VODENJE ZA VODJE IZOB -MJA OD'"MiLIH INUCITEUE Avtr:lrlc:e: Milija VelikonJa, Milka Svetina, 'lllnJa Medina, 2012 PublikaciJa Je dostopna na: http:I/IZObrazevanje.aca.llil1cnjizne_policalinclex.php?id=746 Avtorice: Scqa l