BRIDGE NAJBOLJŠI MI SELNI Š PO RT THE #1 MIND SPORT BRIDGE THE #1 MIND SPORT BRIDGE THE #1 MIND SPORT BRIDGE THE #1 MIND SPORT Namnlöst-1 1 2017-03-15 12:14:23 OSNOVNI TEČAJ Minibridž OSNOVNI TEČAJ Minibridž © 2018 by the World Bridge Federation Slovens k o i z da j o zal ož il a Br id g e zv ez a Sl ovenij e , Š martins k a 10 6 , Lj ublja na , m a rc a 20 2 2. Katalo ž n iza pi s o p ubli ka ci ji (C I P) pr ipr a vi li v N ar o d ni i n u n iv erzite t ni kn již ni ci v Lj u blja ni COB I SS.SI- ID 1 0 0087811 ISB N 978-961- 95709-1- 3 (P DF) All rights reserved. Pu blished by the Wor ld Bridge Federation. It is illegal to reproduce any portion of this material without permission. Avtorja :Mick e Melande r & Jann e Malmström Prevo d v angleščino :Ja n Eri c Larsso n Prevod v sl ovenščino: Ksenija Čare Ilustracije : Dic k Holst www.worldbridge.org STRAN 2 LEKCIJA 1 1. Uvod v br idž O bridžu Turni rski bridž igra več kot milijon ljudi po svetu. V si igrajo po e nakih pra vilih. Pred vami je deset lekcij, ki vam bodo tako v zabavo kot izziv. Bridž je igra s kartami, pri kateri je treba osvojiti čim več točk. Večina igralcev kart si predstavlja, da je tudi pri bridžu – podobno kot pri drugih igrah s kartami – treba imeti srečo. Pri turnirskem bridžu dejavnik sreče ni pomemben, zakaj je tako, pa bomo spoznali v nadaljevanju. Toč k e dobim o z osv ajanjem vz etko v skup aj s Osnove partn erjem. K dor odigr a najviš jo karto , osvoji vzet ek (sk upaj s p ar tn erjem) in odigra prv o karto Bridž je igra s kartami za štiri igralce, ki si sedijo naslednjega vzetk a. Igr alci m or ajo slediti bar vi, nasproti v dveh parih. Para igrata drug proti dokler lahko. K drugemu. Bridž igramo z običajnim kompletom o nimajo več kart v odigrani barvi, kart brez jokerjev. lahko odigrajo katero koli drugo karto – temu pravimo odmet oziroma odmetavanje. Vsak igralec ima 13 kart, torej je na voljo 13 V k ompletu je 5 2 kar t v š ti rih igr alnih barv ah: vzetkov, za katere tekmujemo. En par bo vedno zmagal, najmanj ša zmaga pa je pik ( ) ,src e ( ) , karo ( ) in križ ( ). Najpr ej r azlika enega razdelit e v seh 5 2 kar t; k o so raz deljene, m vzetka (en pa or a r vzame sedem, drug pa šest im eti v sak igr alec 13 k ar t . Z a boljši pr egled in laž je vzetkov). načrt o v anje igr e jih raz vr stit e po b arv ah in Označevanje osvojenih in vredn ostih. Vsako bra v o sesta vljajo as, kr alj, dama, izgubljenih vzetkov fant , 10, 9, 8 , 7, 6 , 5, 4 , 3 in 2 , pr i č em er je as najviš ja, dv ojka p a najni ž ja kar ta. Igr alca NOR TH Pri drugih igrah s kartami, kjer se potegujemo za (sev er ) in SOUTH ( jug) igr ata pr oti igralc ema EAST vzetke, te običajno poberemo in damo predse. Pri (vzhod) in WEST (zahod). bridžu je drugače – tu obdržimo s voje karte in jih polagamo predse s sliko navzdol: pri osvojenem Igra se začne vzetku postavimo karto pokonci (kot ena), pri Cil j b rid ž a je o svajanje to č k. Ko so ra z deljene v se izgubljenem pa počez (kot minus). k ar te , igra lec levo od tistega, ki je delil (DELIV C A ), odig r a p rvo ka rto. N a to vsak naslednji igr alec v sm eri ur n ega k azalca o di gra karto v isti bar vi. Ko vsi štirje igr al ci odigraj o po eno karto, je odigran en vzetek. STRAN 3 LEKCIJA 1 Ko so odigrani vsi vzetki, ima vsak igralec pred Dodatne razsežnosti seboj vrsto 13 kart. Vsak lahko prešteje, koliko Igr anje br idža pot eka v dveh f azah. Najprej je na vzetkov je osvojil oziroma izgubil. Razlog za to je vr sti faza licita cije, v ka teri določ imo, ka te ri k ontra kt turnirski bridž, kjer isto razdelitev kot mi odigrajo bomo ig rali. Sledi ji fa za ig ranja, ki o dloča o t e m , na več mizah. S takim označevanjem vzetkov kak o dob ro se b omo odre zali. V tej pr v i le kciji bom o lahko rezultate medsebojno primerjamo. To presko čili lici tacijo in pr epr osto določili, da je v n jej pomeni, da so naši pravi nasprotniki igralci pri z magal deli ve c. Igr alcu, ki je zmag al v licitaciji, drugih mizah, ki igrajo z istimi kartami kot mi. Če pravimo IZVAJALEC. uspemo s partnerjem narediti osem vzetkov, igralca pri drugi mizi pa naredita sedem vzetkov, smo boljši od njiju! Pri turnirskem bridžu se lahko igra na poljubnem številu miz. To je lahko eden od razlogov, zakaj so karte že razdeljene, ko pridejo na našo mizo. Karte so shranjene v tako imenovanem bordu. Igra lca l ev o o d izvajalc a, ki odi gra prvo kar to, im enuj emo NAPAD AL E C. I zvaj al č e v pa rtner, ki mu pra vi mo MIZA, tak oj po odig r ani p r vi k art i po lož i sv oje k art ena mi zo s sli ko na v z gor. V saka barva tvori sv oj stolpec, karte v stolpcih pa so razporejeni Seznam rezultatov po vrednosti. Ko ci ajo seh 3 , zabel ež ijo zult igral odigr v 1 kart re at v seznam, ki na i majo si alci je vsak mizi. Ker i v igr svoje pr ed seboj, o ijo e , karte lahk prever vzetk ki so jih obrnili drugače drugih, ugo tovijo morda od in m orebitn e ke. r everimo ko ali d napa P lah tudi, je k o kaj met al, na mest o sledil barvi. se od da bi Ko strinj amo g lede ultata, mo nazaj rez pospravi karte v bord. Nato e mo kar te iz naslednjega bo vzam rda, jih edimo in o vidi mo razpor začnem igrati, da , kdo bo g al i zdelitvi. 'pravem' zma pr tej ra Na tekmo van ju obi čaj no igramo od 24 do 28 raz delitev, pri čemer po vsakih dveh ali treh bordih zamenjamo nasprotnike. Od zdaj dalje izvajalec igra s svojimi kartami in kartami na mizi, tako da jih imenuje, ko pridejo na vrsto. Četrtega igralca imenujemo BRANILEC; ko napadalec odigra prvo karto, tudi on postane branilec. Namig za boljšo igro Ko smo izvajalec, vedno preštejemo, koliko gotovih vzetkov imamo na voljo, preden začnemo igrati. Da bomo lahko osvojili kar največ vzetkov, skušamo tudi načrtovati, v kakšnem zaporedju jih bomo naredili. STRA N 4 LEKCIJA 2 2 . Točke in a duti Bridž je igra, ki poteka v dveh fazah. Najprej je na vrsti licitacija, s katero določimo, kdo bo igral in kaj bomo igrali. Sledi faza igre, v kateri se trudimo osvojiti čim več vzetkov. Poglejmo, kako poteka licitacija. Točke (HCP – High-Card Points) Pr i licita ciji si poma gam o z vr ednotenjem k art. T o st orimo s se š t ev anjem toč k najviš jih kart , k i jim pra vim o FIGURE : asa (A – A c e), kr alja (K – King), dam e (Q – Queen) in f anta (J – Jack). V sak a od njih ima svojo točkovno vrednost. V zgornjem primeru igr alci rečejo 14, 4, 12 in 10. V sota mor a biti v edn o 40. Par North-South s 26 točkami zmaga v licitaciji. South ima ve č toč k, zato p ostan e izvajale c, North p ostane miza, W est pa napa de (odigra prvo karto). Igranje z adutno barvo ali brez nje Najvišja figura je as, najnižja pa fant; figure dobijo vrednost štirih, treh, dveh in ene točke. Do zdaj smo igrali izključno brez adutne barve Ostale karte nimajo točkovne vrednosti. (NT – notrump), lahko pa igramo tudi z aduti. Igrati z aduti pomeni, da lahko osvojimo vzetek, tudi kadar ne moremo slediti barvi. Če imamo v Primer: roki (najmanj) eno adutno karto (aduta), prva karta vzetka pa je igrana v barvi, kjer nimamo nobene karte, lahko odigramo svojega aduta in naredimo vzetek, a le če vsi ostali odigrajo karto v barvi prve karte vzetka. Pozor! Adut lahko igramo, samo kadar ne moremo slediti barvi. Adutna dvojka, na primer, je višja od asa v barvi prve karte vzetka. Č e držim o v rok i zgornj ih 13 kart , imam o š est toč k v pik u ( 4 + 2) , pet toč k v sr cu (3 + 2), tr i točk e v kar i (2 + 1) in ni č toč k v križu .Sk upna vredn ost naše RO KE (kart , k i jih držim o v rok i) je tor ej 14 točk , k ar je boljš e od povpreč ja – seštev ek toč k v seh f igur v igralne m k ompletu j e 40 in č e jih enakomerno razdelimo , dobim o povprečn o vredn ost 10 toč k za vsak ega igralca. Pri minibridžu vsak igralec pove, koliko točk ima, Naslednji korak licitacija i v licitaciji p a poteka v sm eri urn ega k azalca od deliv ca, ki prvi p ove sv oje točk e. Igralca v paru, ki Do zdaj smo licitirali in ugotovili, kdo bo postal ima s kupaj več t očk, postaneta iz v ajalec ozir oma izvajalec, miza ali branilec. Stran, ki je zmagala v miz a, igr alca druge ga para pa posta neta licitaciji, nadaljuje z naslednjim korakom. branilca. STRAN 5 LEKCIJA 2 Miza položi svoje karte predse s sliko navzdol, tako da so urejene po barvah, pik pa je na levi. Razlika je v tem, da lahko zdaj odigramo adut, kadar ne moremo slediti barvi, in osvojimo V zgornjem primeru ima miza tri pike, tri srca, vzetek. To imenujemo REZANJE. Rezati pa nam tri kare in štiri križe. ni treba, namesto rezanja lahko odmečemo katero koli drugo karto. Izv ajalec pogleda sv ojo roko in za vsak o brav o pre veri, koli ko kart i ma sk upaj z mizo. Z a Namig! adutno igro mor a imeti par skup aj v saj osem Izv ajalec želi običajno čim prej odstraniti adutn kart v kateri koli barvi. e karte br anilc ev (‘povle č i’ a dut e), saj jim ne ž eli dati Primer: možn osti, da por ež ejo njegove got ove vzetke. Vidimo, da ima partner tri pike, tri srca, tri kare in štiri križe. Za adut v tej igri torej izberemo pik, saj ima naša stran v piku osem kart. Upoštevajte Če se zgo di, da ima vs ak pa r natan čno 20 to čk, kar te pono vn o pre mešajte i n razdelit e. Izvajalec objavi, da je pik adut. Igra se nato nadaljuje kot prej. STRAN 6 LEKCIJA 3 3. Parsko tekmovanje V prejšnj ih dv eh lekcija h sm o se nauč ili osnov e igranj a bridž a. Licita cija je osnov ana na poenostavlje ni različ ici prav e igr e, minibridžu. Prišli smo dovolj daleč, da lahko pojasnimo, kaj je turnirs ki brid ž. Ljud je s e pogo st o ču dijo , kak o je mogoč e p ošte n o tekmova ti v ig ri s karta mi. Odgov or j e, da bod o n a ši na sprot ni ki igra li s popoln oma ena k imi kar tami k ot mi. Rezultat e (št e vilo os vo jenih v zetkov ) bo m o tore j l ahk o med sebojn o prim erja li in po delili t o čke. Pari ali ekipe Tekmujemo lahko na dva načina. Pri prvem načinu igramo v ekipi, ki se pomeri z drugo ekipo oziroma ekipami; v tem primeru igrajo skupaj štirje igralci. Drugi način je igra v parih, pri kateri lahko sodeluje poljubno število parov. Čas za prvo tekmovanje Pomembna državna tekmovanja so običajno Z daj je č as za naše prvo tekmov anje. Odigr ali ekipna, na klubski ravni pa večinoma igramo bomo po dv e raz delitve proti v sem ostalim parsko. par om. V tem t ekmovanju bomo odigr ali 12 Ek ipno razdelitev, kar pomeni, da bomo igrali pr oti š estim drugim p arom. Podobn o kot prej si tudi zdaj priza de vamo , da osv ojimo čim več vzetkov. Srečno! Par North-South pri mizi 1 igra skupaj s parom East-West pri mizi 2 kot ena ekipa. Igramo dva kompleta po 10 do 14 razdelitev. Ekipne rezultate računamo po posebnih tabelah, najvišja možna zmaga pa je 20 : 0. Ko odigramo vse razdelitve, rezultat preračunamo v točke, zmaga pa ekipa z večjim številom točk. Par sko Igralca North in South pri eni mizi igrata kot par. Med tekmovanjem se bosta srečala z drugimi pari, z vsakim pa bosta običajno odigrala dve ali tri razdelitve. Vsak naš rezultat se primerja z ostalimi pari, ki so igrali iste razdelitve. ‘Pravi’ nasprotniki para North-South niso pari, ki sedijo za isto mizo, temveč drugi pari Nort-South, ki igrajo iste razdelitve. STRAN 7 LEKCIJ A 4 4 . Prva karta v vzetku in igranje V današn j i lekci ji se bom o nauč ili ve č met od in tehni k, s kater imi bo mo postali boljš i igralc i bridža. Ena najp ome mb nejš ih s tv ari pri bridžu je Tudi s petimi sodelovan je s part n erjem m ed igro, za to p a kartami v barvi potreb uje mo določene metode. Partn erju lahk o napademo peto pos redujemo informacije s tem, katero karto po vrsti, torej odigramo v določene m t renutku . petico. Napad Zač nim o z napa dom. Ka dar igr am o v breza dutu Iz štirih kart (NT), je obi č ajn o dobro , da napa dem o iz sv oje napademo tretjo najdaljše b arv e. Ka dar imam o v elik o kar t v n eki n ajvi šjo, torej bar vi, je z elo v erjetn o , da jih bo v izv ajalče vi r ok i in dev etko. na mizi malo . Č e se izkaž e, da je r es tak o , bom o lahk o v sv oji dolgi barvi nar edili veliko vzetkov. Kadar napade naš partner, ne moremo natančno vedeti, katere karte ima v tej barvi, zelo verjetno pa jih ima vsaj pet, če napade nizko karto. Ko pogledamo karte na mizi in v svoji roki, lahko S tremi kartami v pogosto dokaj natačno ugotovimo, kje so barvi napademo preostale karte. tretjo najvišjo, Drugo osnovno pravilo je, da napademo prvo, torej devetko. tr etjo ali pet o k art o v b ar vi, k i sm o jo izbrali, odvisn o pa č od t ega, kak o dolga je. Temu pra vim o nap a d prv a–tr etja–peta. Izjema – SEKVENCA Če imamo vsaj tri zaporedne visoke karte v barvi, ne napademo nizke karte, temveč najvišjo iz t. i. Če so se sekvence. nasprotniki odločili, da igrajo v Iz treh zaporednih brezadutu, je iz te kart izberemo roke smiselno najvišjo. V tem napasti pik. primeru napademo kralja. S šestimi ali več Naš partner še vedno ve, da smo napadli iz svoje kartami v barvi najdaljše barve, zdaj pa ve še to, da imamo v tej napademo peto barvi vsaj kralja, damo in fanta. najvišjo karto, v tem primeru je to Tri zaporedne visoke karte v barvi imenujemo petica. sekvenca in iz sekvence napademo najvišjo karto. To je tretje pravilo napadanja. STRAN 8 LEKCIJA 4 Napad proti adutni igri Če imamo K-Q-J-T-9 na mizi in 4-3-2 v roki, še nimamo gotovih vzetkov, vendar smo ustvarili štiri Če se izvajalec odloči, da igra adutno igro, je vzetke v tej barvi, če prisilimo branilca, da naredita pogosto dobro napasti iz kratke barve (vendar ne vzetek z asom. Temu pravimo VZPOSTAVLJANJE adutne). Imamo, na primer, enojec v piku, adut pa BARVE. je srce. Src e je adut in Kot izvajalec najprej preštejemo svoje gotove mi m or amo vzetke. Naša naslednja naloga je ugotoviti, kako napasti. lahko ustvarimo še več vzetkov. Ne pozabimo, da Izberemo pik moramo dodatne vzetke ustvariti, preden in upamo, da potegnemo svoje gotove vzetke. bomo rezali, ko bo spet Izvajalčeva strategija v adutni igri igran pik. Ko smo izvajalec v adutni igri, je pogosto dober Napadem o pik a in upam o , da bom o naslednjič, prvi korak, da igramo adute, dokler jih branilcema k o bo igr an pik, re zali. T o se lahko z godi tak oj (če ne zmanjka. Tako se izognemo rezanju svojih partn er vzam e z asom in na daljuje s pik om) ali gotovih vzetkov. Da ne bi po nepotrebnem kasn eje v igri. prevečkrat igrali adut, moramo šteti adute branilcev in prenehati, ko jim jih zmanjka. Torej: Naše četrto in zadnje pravilo napadanja je napad preden se lotimo drugih stvari, potegnemo z enojcem, kadar nasprotniki igrajo adutno igro. (povlečemo) adute. Namig! Izvajalčeva strategija v brezadutu Tak o p ri izvajanj u k ot v obr ambi je dob ro ustvar iti Da bi kot izvajalec naredili čim več vzetkov, dodatn e vzetk e. moramo čim prej poskusiti ustvariti dodatne Če imam o v določ eni bar vi K-Q- J- T, hočem o, da vzetke. Izvajalec se mora prizadevati doseči isto kot naspro tna stra n vzam e as a, s čim er postan ejo branilca, ko napadeta, na primer, kralja iz sekvence. preos tale kar te na ši goto vi vzet ki. T emu rečem o vzpostavlja nje barv e. P ri načrtovan ju igr e je t o e na pr vih stva ri, o kate ri moram o razmisliti. STRAN 9 LEKCIJA 5 5. Točkovanje pr i br idžu Do zdaj smo tekmovali za vzetke in zmagal je tisti, Primer: ki jih je osvojil več. V nadaljevanju bomo videli, Sedem vzetko v nam prinese: kako vzetke prevedemo v točke. Število točk je brezadut 90 točk odvisno od tega, koliko vzetkov smo napovedali v adutna i gra / 80 točk licitaciji in koliko smo jih dejansko naredili. Če adutna i gra / 70 točk napovemo dovolj vzetkov in jih potem uspemo osvojiti, dobimo nagrado. Če par, ki je zmagal v Vsak dodaten vzetek, ki ga osvojimo v brezadutu, licitaciji, ne naredi dovolj vzetkov, dobi točke srcu ali piku, prinese 30 točk. Kadar je adut kara branilski par. ali križ, so dodatni vzetki vredni po 20 točk. Če par East-West dobi 120 točk, pomeni, da par Primer: North-South dobi -120 točk. Osvojimo devet vzetkov: Kot smo si zapomnili, se ne primerjamo z drugim brezadut 90 + 30 + 30 = 15 0 točk parom za mizo, temveč z vsemi drugimi pari, ki adutna igra / 80 + 3 0 + 30 = 140 t oč k so igrali z ‘našimi’ kartami. a dutna igr a / 7 0 + 2 0 + 2 0 = 110 točk Igranje v brezadutu prinaša največ točk za posamezni vzetek. Sledijo kontrakti v piku in srcu. Nagrada Najmanj točk za vzetek dobimo, kadar igramo v za manšo in slam kari ali križu. Kot spodbuda parom, da licitirajo po sv oji presoji kar najvišje, prinaša točkovanje pri bridžu nagrado, če licitiramo t. i. MANŠO. Nagrado za manšo dobimo, če licitiramo in osvojimo naslednje š tevilo vzetkov: v brezad utu (NT) devet vzetkov pri deset adutni igri v / vzetkov pri adutni enajst igri v / vzetkov P osebno nag r a do dob imo, kadar licitiramo in osv ojimo 12 vz et kov, če mur pravimo MALI SLAM. Kadar licitiramo in osvojimo vseh 13 vzetkov (VELIKI SL AM), dobim o š e večjo nagrado. Točkovalna tabela nam pokaže, koliko točk dobimo za licitiranje določenega števila vzetkov, seveda če jih tudi uspem o osvojiti. Ranljivost Koncept ranljivosti vnaša v bridž še dodatno razsežnost. Na vsakem bordu je zapisano, ali smo ranljivi ali ne. Pri beleženju rezultata moramo vedno upoštevati ranljivost. Licitiranje in osvojitev manš e prinaša 200 točk več, kadar smo ranljivi, kot takrat, kadar nismo. Tudi nagrade za slam so večje, kadar smo ranljivi. Točkovalna tabela kaže, kako se nagrade spreminjajo glede na ranljivost. STRAN 10 LEKCIIJA 5 Neuspešni kontrakti Če nam ne uspe osvojiti (vsaj) toliko vzetkov, kot smo jih obljubili v licitaciji, dobi točke namesto nas branilski par. Temu pravimo, da 'pademo' kontrakt, vsak vzetek, ki nam je zmanjkal do napovedanega števila, pa je PADEC. Kadar je izvajalec neranljiv, dobi branilski par po 50 točk za vsak napovedan, a neosvojen vzetek, ko je ranljiv pa 100 točk. Širitev licitacije Od tega poglavja dalje bomo v licitacijo dodali tudi lic i tir a n je manš in sla mov. K ot rez ultat ne bo m o v e č šteli z golj števil a o sv ojen ih vz etk ov. Na m e st o te ga bo m o uporab ljali to čke, k i jih v sa k a st ran d o bi za bodi si uspešn o bodisi n eus pešn o i zv ed e ne k on t r akte. Licitiranje po korakih Če i m a m o 26 t o čk ali več , bomo licitir ali manš o v b r ez ad utu, piku ali s rc u. 1. Ugotovite, katera str an je zmagala v licitaciji in koliko točk ima. 2. Izvajalec (močnejša roka zmagovalnega para) ugotovi, ali se bo igralo adutno ali brezadutno igro. 3. Izvajalec napove, kaj in na kateri ravni se bo igralo (najavi kontrakt). Pomaga si lahko s ‘stopnicami’. Namig! Licitirajte manše in slame, da dobite tudi nagradne točke. Tako se zmaguje na tekmovanjih! Koliko vzetkov? Preverite na ‘stopnicah’! Če licitiramo ‘ena’, moramo osvojiti vsaj sedem vzetkov. ‘Dva’ pomeni osem vzetkov, s ‘sedem’ pa napovemo, da bomo vzeli vseh 13 vzetkov. Za manšo v kari ali križu moramo imeti vsaj 29 točk, saj moramo osvojiti kar 11 vzetkov. Za mali slam (12 vzetkov) rabimo 33 točk, za veliki slam (13 vzetkov) pa 37 točk. Pripomočki V pomoč pr i odloč anju za miz o sm o nar edili ‘stopnice ’ , ki enostavn o pokaž ejo, kak o visoko lahk o licitir amo, in točk ovaln o tabelo , k i nam pove, koliko točk dobimo za licitiranje in uspešno izvedbo posameznega kontrakta. STRAN 11 LEKCIJA 6 6. Igranje nizke oziroma visoke karte in impasiranje Do zdaj smo se naučili kar nekaj osnovnih načel. V naslednjih petih lekcijah se bomo osredotočili na to, da postanemo boljši igralci bridža. Na voljo so številni namigi in zvijače, tako za izvajalce kot branilce, ki jih moramo poznati. Impassiranje Prvo ‘zvijačo’ imenujemo IMPAS. Privzemimo, da držimo karte, prikazane na desni. Imamo samo en gotov vzetek, asa. Ko obramba vzame kralja, dobimo še en Če ima kralja East in vzame našega fanta, smo še vzetek, če ima kralja West, pa lahko vedno naredili dodaten vzetek v barvi, ker je sedaj naredimo v tej barvi tri vzetke. Igrajte malo poleg asa visoka karta tudi dama. Impasiranje je srce (na primer dvojko) s Southa proti najpogostejši način ustvarjanja dodatnih vzetkov Northu. Če West ne prispeva kralja, igramo tako pri izvajanju kot v obrambi. fanta (ali damo), ki osvoji vzetek Druga roka nizk o v obrambi (predpostavili smo, da ima kralja West). Naredili smo uspešen impas! Impas lahko Naslednji namig je, da druga roka (roka, ki ponovimo, tako da gremo v roko z drugo odigra drugo karto v vzetku) igra nizko karto. bravo, nato pa igramo trojko proti dami na Predpostavimo, da smo West in imamo K-4-3. mizi (če West igra kralja, seveda vzamemo z Izvajalec igra petico proti A-Q-J na mizi in sedaj asom). To pomeni, da imamo za tri vzetke v se moramo odločiti. srcu 50 % možnosti. Poglejte primer na levi. Igrati moramo nizko karto, da mora izvajalec ugibati. Če želi osvojiti tri vzetke v barvi, mora South impasirati, kot smo se pravkar naučili. Morda tega ne bo storil. STRAN 12 LEKCIJA 6 Če igramo kralja, izvajalec vzame z asom in nima Če ima, na primer, izvajalec Q-6 v barvi, bo naš več težav. Torej je glavno pravilo ‘ druga roka kralj osvojil vzetek. To bravo lahko VRNEMO nizko’. (igramo kot prvo karto naslednjega vzetka) in partner bo naredil še štiri vzetke v srcu. Če igramo Tretja roka visoko v obrambi namesto kralja nizko karto, bo izvajalec vzel z damo, to pa je vzetek, ki ga South ne bi smel Vedno domnevajmo, da partner ve, kaj dela, in narediti. Če ima izvajalec asa, partner pa, recimo, nam skuša pomagati, da bomo pravilno igrali. Q-J-8-7-2, bo naš kralj izsilil asa, s čimer smo Če partner igra dvojko srce, kot je prikazano na vzpostavili štiri vzetke v partnerjevi roki. spodnji sliki, vemo, da je najverjetneje igral iz svoje Razdelite to kartno kombinacijo in poglejte, kako najdaljše barve. Kot East ne smemo igrati nizke pomembno je igrati kralja v prvem vzetku karte – glavno pravilo tu je ‘tretja roka visoko’. S (prikazane karte dajte Eastu in Northu, dve karti tem pomagamo partnerju vzpostaviti vzetke v dajte Southu, preostale pa Westu). njegovi barvi. Namig! Običajno igramo 'druga roka nizko' in 'tretja roka visoko', vendar nikdar ne igramo višje, kot je treba. O tem, kako visoko karto moramo igrati, sklepamo iz kart, ki jih vidimo. STRAN 13 LEKCIJA 7 7. Signaliziranje in strategija izvajanja V obrambi težko vemo, katere karte ima naš partner. Ko izvajalec igra tretjega pika, moramo nekaj Podobno kot v drugih ekipnih igrah, se moramo tudi odmetati. Katero karto naj igramo? Pri bridžu tu naučiti, kako med seboj sodelujemo. Pri bridžu lahko uporabljamo signale ‘hočem-nočem’: če lahko signaliziramo s tem, katero karto odigramo v odmečemo nizko karto, nam je barva, v kateri smo določenem trenutku. Vedno se moramo truditi biti odmetali, všeč, če odmečemo visoko karto, pa pozorni na partnerjeve signale in dajati svoje – dve pokažemo, da nam barva odmeta ne ustreza. V glavi sta pač pametnejši od ene. Če verjamemo, da prikazanem primeru je očitno, da bi radi partnerju nam skuša partner pomagati pri igri, lahko dobimo sporočili, naj igra karo, če osvoji vzetek. Zato oziroma razberemo veliko koristnih informacij. odmečemo nizko karo, s čimer sporočimo partnerju, naj čim prej igra to barvo. Lahko bi Vračanje partnerjeve barve odmetali tudi križ desetko, s čimer bi mu povedali, da nas križ ne za nima. Rekli smo, da je s tretjo roko pogosto pravilno igrati visoko karto. Recimo, da partner napade v barvi, izvajalec vzame in nato igra drugo bravo. To pot mi Namig! vzamemo in se moramo odločiti, kaj bomo igrali Bodite pozorni, katere karte so igrane. Pričakujte, kot prvo karto naslednjega vzetka. Kaj nam je da partner kart ne meče naključno, temveč ima storiti? Pogosto je najbolje, da vrnemo (igramo razlog za svojo izbiro. Tako lahko med seboj nazaj) partnerjevo bravo. Napad nam je povedal, da komuniciramo in naredimo več vzetkov. Več je to bodisi partnerjeva najdaljša barva (če igramo v vzetkov pomeni več točk, več točk pa pri bridžu brezadutu) bodisi upa, da bo rezal v tej barvi (ko vodi do zmage. igramo adutno igro). Rezanje v 'kratki roki' Če partner napade kralja, vemo, da ima vsaj še Igranje adutne igra preprečuje nasprotnikom damo in fanta v tej barvi. Če napade nizko karto v osvajanje velikega števila vzetkov v barvi, kjer brezadutu, vemo, da ima dolgo bravo brez nimamo figur. Ko v kratki barvi porabimo svoje sekvence visokih kart oziroma f igur. karte, lahko režemo in naredimo dodatne vzetke. Signali Recimo, da imamo tako bravo: 'hočem-nočem' (attitude) Med igro sicer ne smemo govoriti ali uporabljati skrivnih znakov, obstajajo pa dovoljeni načini komuniciranja. Recimo, da partner v brezadutnem kontrakt napade srce dvoj ko. Izvajalec vzame in igra pik asa, kralja in damo. Takole je videti naša roka: V barvi imamo pet gotovih vzetkov. Predpostavimo, da je to naša adutna barva, situacija v piku pa je taka: STRAN 14 LEKCIJA 7 Izgubili smo prvih pet vzetkov, šestega pa smo Temu pravimo rezanje v kratki roki. Kot izvajalec osvojili. Smo v roki (South), srce je adut. Naučili moramo tudi na to pomisliti že med smo se, da čim prej povlečemo adute, s čimer načrtovanjem igre. V tem primeru se moramo branilcema preprečimo rezanje naših visokih kart spomniti, da režemo, preden povlečemo adute. v drugih barvah. No, tole je izjema: namesto petih lahko naredimo šest adutnih vzetkov, če igramo pik asa in nadaljujemo s trojko. Na mizi jo režemo, nato pa naredimo še pet gotovih adutnih vzetkov v roki. Pozor! Če bomo igrali adutnega asa, kralja in damo, bo miza ostala breza adutov. Šesti vzetek bomo dobili, samo če najprej porežemo pik trojko. Izvajalčev PPPP Pomembno je, da izvajalec načrtuje igro. Po napadu mora: 1) ponoviti, koliko vzetkov mora narediti 2) prešteti, koliko gotovih vzetkov ima 3) preveriti, kje lahko dobi dodatne vzetk e 4) postoriti, kar si je zamis lil STRAN 15 LEKCIJA 8 8 . Figur e v k ratki r ok i in spu ščanje vzetko v Najprej figure v kratki roki Ko imamo v roki A-3-2 in na mizi K-Q-J-10, se moramo naučiti odigrati karte v pravilnem vrstnem redu, da naredimo štiri vzetke v tej barvi. To pomeni, da moramo začeti s figurami v kratki roki. V primeru na desni moramo odigrati še štiri vzetke. Če začnemo s kraljem ter nadaljujemo z damo in fantom, bo slednjega prevzel as in obtičali bomo na napačni strani – prisiljeni smo igrati pik dvojko in obramba bo vzela s pik asom. Začeti moramo torej s srce asom v roki, nato pa igrati proti figuram na mizi in jih potegniti. Tako naredimo štiri vzetke, Blokiranje barve – spuščanje vzetkov obramba pa si lahko pik asa zatakne za klobuk. Š e ena koristna tehnik a, s kater o si povečam o Zapomnimo si: vedno najprej potegnemo figure v možnosti , da naredim o (oziroma zrušimo ) kratki roki. kontrakt , j e blokiranj e barv e oziroma barv . Upor ablja jo lahk o tak o izv ajalec kot obramba. Primer: igramo 3 NT, torej moramo narediti devet vzetkov brez adutne barve. Najprej preštejemo svoje gotove vzetke: pik, tri kare in dva križa, skupaj šest gotovih vzetkov – nekje moramo najti še tri manjkajoče. Ko podrobneje pogledamo, vidimo, da bomo te vzetke lahko vzpostavili v srcu, ko bodo nasprotniki vzeli asa. STRAN 16 LEKCIJA 8 Kljub temu smo v nevarnosti: branilca lahko naredita preveč vzetkov v piku, preden uspemo vzpostaviti svoje vzetke v srcu. Če ima vsak branilec štiri pike, ni težav, saj lahko osvojita le tri pik vzetke. Če ima en branilec pet pikov, drugi pa tri oziroma šest in dva (kot v primeru na desni), moramo biti previdni. Westu dovolimo, da naredi vzetka s kraljem in damo, tretjega pika pa vzamemo z asom in upamo, da ima srce asa East. V tem primeru bo East vzel z asom, vendar ne bo imel več pika, da bi ga vrnil. West ne bo mogel do svojih sicer gotovih vzetkov, saj bomo mi prej osvojili devet vzetkov in naredili kontrakt. Temu pravimo BLOKIRANJE BARVE oziroma SPUŠČANJE VZETKOV. To pomeni, da počakamo s svojo visoko karto in jo igramo, šele ko enemu nasprotniku zmanjka kart v tej barvi. Razplete se lahko takole: Westu dovolimo, da osvoji prva dva vzetka s pik Če bi vzeli prvi vzetek v piku, bi East lahko vrnil kraljem in damo. Tretjega pika vzamemo z asom, pika, ko bi vzel srce asa, in obramba bi tako igramo srce in prisilimo East, da igra asa. Naredili naredila en vzetek v srcu in pet v piku. Preostale smo tri vzetke v srcu in šest v drugih barvah, vzetke bi naredili mi, vendar prepozno, da bi skupaj devet vzetkov. lahko naredili 3 NT. Torej dvakrat NE (ali DOL)! STRAN 17 LEKCIJA 8 Pokrivanje f igur Impasiranje je tehnika, s katero lahko osvojimo moramo ‘f iguro pokriti s f iguro’. Tako moramo dodatne vzetke. Da bi izvajalcu preprečili ravnati kljub glavnemu pravilu, ki pravi ‘druga roka osvajanje vzetkov, ki mu sicer ne pripadajo, nizko’. Poglejmo primer: South igra damo, saj želi impasirati kralja na Ko igra izvajalec damo, moramo igrati kralja! To Westu. Če kot West igramo nizko, bo izvajalec igral pomeni, da so dama, kralj in as porabljeni v prvem nizko z mize in njegova dama bo DRŽALA (osvojila vzetku. Izvajalec vzame še s fantom, nato pa je vzetek). Izvajalec igra fanta in spet igramo nizko. naša desetka visoka karta. Tako lahko izvajalec v Fant drži, izvajalec nato vzame z asom in naredi tri barvi naredi le dva vzetka in ne treh. vzetke v tej barvi. Naše novo pravilo igre v obrambi je: Z drugo roko igramo nizko, figuro pa pokrijemo s figuro, če lahko. S tem preprečimo izvajalcu, da osvoji dodatne vzetke, ki mu ne pripadajo. STRAN 18 LEKCIJA 9 9. Navzkrižno rezanje, padec figure ali impasiranje? Če West napade aduta, ne moremo več narediti kontrakta. Če sami potegnemo adute, prav tako ne bomo mogli narediti desetih vzetkov. Vlečenje adutov Običajno je pravilno, da najprej potegnemo adute. Če imamo asa, kralja in damo, jih preprosto odigramo, vendar bomo pogosteje v situaciji, ko nam manjka visoka figura – takrat je dobro vedeti, katera igra nam daje največ možnosti za uspeh. Kadar nam manjka kralj Naučili smo se, da v adutnem kontraktu zgodaj potegnemo adute, da obrambi preprečimo rezanje naših gotovih vzetkov. Izjema je rezanje v kratki roki, s čimer lahko dobimo dodatne vzetke, kar moramo običajno narediti, preden potegnemo adute. Pred nami je še ena izjema: pik je adut, rabimo pa deset vzetkov. West napade karo kralja. Kot smo se naučili že na začetku, najprej preštejemo gotove vzetke: imamo štiri v piku ter po enega v srcu in kari, torej šest vzetkov. Težava je, da rabimo deset vzetkov in ne le šest. Ničesar ne moremo impasirati in ne moremo vzpostaviti stranske barve za dodatne vzetke. Tudi v tem primeru obstaja tehnika, ki nam lahko pomaga. Nam est o da pot egnemo a dut e, najpr ej v zam emo kar o asa in porežem o kar o na mizi. Nat o igram o src e asa in porež em o sr ce v rok i. Na daljujem o z Kadar nam manjka kralj, lahko igramo asa in re zanjem sem in tja, dokler n e por abimo v seh upamo, da bo padel kralj. Taka igra je pravilna le v a dutov. T ak o bom o dobili deset vz etkov : dva r deča primeru, da ima kralja v enojcu East. Če ima East asa in po š tiri r e zanja v v sak i rok i, sk up aj tor ej kralja in še eno ali dve nizki karti, ne moremo storiti deset . To t ehnik o imenujem o NAV ZKRIŽ NO ničesar. Igrati moramo nizko karto proti f iguram na REZANJE. mizi in če West sledi barvi, impasiramo. Ta igra je uspešna, če ima kralja East, kar je v približno 50 % primerov. STRAN 19 LEKCIJA 9 Manjka nam dama, imamo devet adutov Drugače je, kadar imamo devet adutov, manjka pa Če East odmeče, gremo v roko z drugo bravo in nam dama. Če je barva v obrambi razdeljena dva-impasiramo damo pri Westu. Nato gremo še dva, moramo igrati asa in kralja. Če ima East tretjo enkrat v roko in postopek ponovimo. damo (damo in dve nizki karti), ne moremo storiti ničesar. Impasiranje je ustrezno, kadar ima tretjo Če tudi East sledi barvi, statistika pravi, da ali četrto damo West. Najboljša igra je, da igramo moramo igrati še kralja in upati, da bo padla asa in preverimo, ali sta oba br anilca sledila barvi. dama. Manjka nam dama, imamo osem adutov Namig! Situacija je spet drugačna. V tem primeru je Manjka nam dama – impasiramo z osmimi pravilno, da igramo asa, nato pa impasiramo in kartami in igramo na padec f igure z devetimi. Da ne igramo na to, da bo padla dama, kot bi si lažje zapomnimo: ‘osem vsekakor, devet naredili z devetimi kartami v barvi. nikakor’ oziroma, kot pravijo Angleži: ‘eight ever, nine never’. STRAN 20 PAGE 44