št. 1. ^ V Trstu, sredo 7. januarja 1880. Tečaj V. v EDINOST -rt ^ r < Glasilo slovenskega političnega društva za Primorsko. ^ t ,V edinoitl je mot", "t1 w, f * _____„___ I ■ i. -- Edinost" izhaja vmko aredo: cena za vso leto je 4 gld. &0 kr., za polu leta 2 gld. 30 kr., za ietrt leta I gld. Naročnina naj se pniilja upravni»ivu (Veduta Romanu »t, — Vse ttargri urt>^jif^ivu. — Nefrankirana pisma _ /a oznanila, kukor tudi za poslanice se plačuje za navadno tri«tnpno vrsto: '.»5 kr, Če se tiska 1 krat, 22, če s« ne sprejemajo. — Rokopisi brez posebne »rednosti ne vračajo. — Posamezne HteVillaL.iu.dobivajo po 10 kr. v okolici ; pe tihkii 2 krut, 20 če se tiika 3 krat. Za večje črke po prostora. Pri večkraten tiskanji je oena v primeri manjka. |j Na Opčinah, na Prošeku, v Hnrkoli, v Bazovici, v Škednjl in M, Magdaleni /.g. Na znanje. Prvo fttevilko sni« poslali vsem starini naročnikom i nekteriiii drugim rodoljubom; kdor se nc naroči, nnj jo po&Ue linzaj, sieer gn bomo imeli za naročnika. Upravniitvo. Vabilo na naročbo. Od mnozih strani razodeta želja jo napotila rodoljube, da so 8klcno)i „Edinosti po novem letu vsak teden izdajati. Potreba tednika ▼ Trsta je tako očita i sploh tako priznana, da je nam ni treba z razlogi i dokazi vtrjevati. Če hoče slovenski narod živeti, če hoče priti do boljše' bodočnosti, mora v Trstu zasaditi svoje korenine; gorje mu, ako ga odrine ptuj rod od jadranskega morja. Sedanjemu uredniku so se pridružili v pomoč možje, ki so vešči i zmožni, ki imajo dobro voljo, katerih rodoljnbje je staro-znauo; zato se nadejamo, da bo tednik zadostoval vsem skromnim zahtevam. Programa ne bomo razvijali, snj imamo vsi Slovcncc ene in iste želje, ene in iste težnje, potrebe, nadloge i pravice. Vedno Ijomo imeli pred očmi, dn smo Slovenci le nmjlma veja velicega, krasnega slovanskega drevesa; naša veja more zeleneti, cveteti i sad roditi le tedaj, ako srka življenje iz slovanskega debla, sicer mora zveneti in vsahuoti. Ker je naša država množili i raznih narodov družina, zato hotno vsem narodom zvesti družabniki; ko se bomo potezali za lastne pravice, nikoli nc bomo žalili pravic drnzih enakopravnih državljanov; naše geslo bode: „clara pacta, boni amici". Ker so načela sedanje vlado in večine državnega zbora tudi naša načela, zato bomo lahko odkrito i brez bojazni v vseli zadevah govorili. Trst je svetovno trgovsko mesto, podobno rudniku, v katerem kopljejo zlato; ono je na slovenskej zemlji, iz vseh slo-vi nskih dežel se tukaj stikajo ceste, ves slovenski narod je ž njim v neprestanoj dotiki; zato se bomo z največjo skrbjo pečali a trgovinskimi zadevami; vešča roka bo poročala vsak teden o tej stroki in objavljala vse, kar utegne koristno biti našemu narodu, Sploh se bo pečal naš list, kolikor mogoče, z gmotnimi zadevami, da bo tako pospeševal ljudsko blagostanje, katero jc v nevgodnih razmerah zadnjih ict, žalibog! tako pešalo, hiralo i propalo. Rodoljube prosimo, naj nas po svojih močeh gmotno i r. dopisi podpirajo, dopisnikom živo priporočamo, nnj se o vsakej Iz Kraške bisago. 1. Burja. Slavni Valvasor ima sliko Kraševcev pred 200 leti, ki nosijo bisngo. Znano jc po svetu, da Kras ni bogata dežela, tudi nema toliko blaga, da bi kar veliko trgovstvo vzdignolo, ne, v bisagi so nekdaj, ko še ni bilo železnic, po grdih kamnitih ste-zinah Krnševci donašali kar si bodi na prodaj. A bisaga je vreča, ki ima dva predela, spred i zad, isto tako se o vsakej deželi in o slehernem kraji sme trditi, da nosi svoje blago na prodaj v bisngi, v enem bisažniku dobro, v drugem slabeje. Nu, našemu Krasu so ubogo malo pnstili krasnih lastnosti, grdivnih predel pa je bil vedno in je še dandenes prenapolnjen. Vzemimo torej naj pred nekaj iz te obilice. Krns in burja, ta sta saj kakor nekteri mislijo, ko mož in žena, brat in sestra. „Kras," pravi Valvasor,1) jo oni svet, ki se razprostira od ložkoga gradil (Laytenburg pri Gočah) in od Senožeč do adri-jaskega morja. Ta svet je zelo kamnit. Mnogo gričev, hribov, vrhov je posutih po njem, kakor razburjeno morje z valovi, le skalovje in grušče jc tu. Na nekih krajih, ako okoli gledaš, ne 'J Eliro d. Ilersg. Krain II. B. p. 262. stvari, o katerrj pišejo, dobro prepričajo, da se nobenemu nc bo krivica godila i čast kratila. Resnica i bratovska ljubezen nam inorato biti sveti. „Edinost" velja za vse leto 4 gld. 50 kr. „ „ polu lota 2 , 30 , n „ četrt letal „ 20 „ V tohakarnah 10 kr. Uredn\itvo in upravni&tvo. NA NOVEGA LETA DAN. Minolo leto v mnogo zadevah ni bilo srečno, nebo ni bilo prijazno, prineslo je trpečemu človeštvu mnogo nezgod i nesreč. Dolgo trajajoče deževanje jc oviralo rodovitost zemeljskih pridelkov, oblaki so se trgali, razvodenele reke so prodirale jezove, v puščave preobračale plodovita polja, podirale vasi i mesta ter valile smrt v tihe i mirne doline; vzlasti ogersko, špansko i rusko deželo je zadela ta huda šiba. Po dolgem deževanji je nastopila v mnozih krajih velika 8nša i pekoče solnce jc vničilo vse blagodejne zemeljske kali, da jc ubogo ljudstvo sklenjenimi rokAini, solznim očesom in obupnim srcem gledalo v trpko bodočnost lakoti v bledi obraz. Ta šiba je zadela tudi več slovenskih okrajn, po vodi /.dihajoči Kras i suho latro. Nc dosti o tem, tudi dcvetogubnica, ta tihotapila kuga, ki je govedi tako silno nevarna, prestopila je turške meje ter davila kmetu živino, katera mu dela ter ga živi. 1 ta tretja šiba ni prizanesla slovenskim deželam, široko po našej zemlji jc gonobila imetek i gnala strah pred sabo. Iz teh i drnzih nesreč je nastala dragina, uboštvo; glad i lakot trka mnogim na vrjita; zdatne podpore jc treba. Tolaži nas o tej bedi to, da so usmiljeni ljudje, katerih, hvala Bogu! svet pri vsej sebičnosti i materijalnosti sedanjega omikanega sveta še vedno mnogo ima, z obilitni darovi priskočili v pomoč, da se jc tudi vlada ozrla na uboštvo, da se nadloga zmanjša. — — To so reči, ki se tičejo vsakdanjega kruha i za katere se mora vsak Človek brigati; upajmo, da nam nebo v prihodnjih letih nadomesti, kar nam je minolo leto vzelo; nc zgubimo poguma, ampak z vero na božjo ljubezen v srci i marljivo roko se poprimimo z nova dela, da so zacelijo naše rane. Kako pa jo bilo politično naše stanje;? V zadnjih letih temno oblačno, žalostno do duše! Poslednje dni se jc vendar začelo jasniti; še se ni zvedrilo, še niso potihnoli viharji; vendar nc bije več strela na naše glave in veščaki prorokiijcjo, da bode boljše. — V Avstriji smo dobili novo vlado, katera nain obeča vidiš druzega, nego „grižo" in jako malo zelenja, kajti vse jc polno kamenja. Vendar raste tu pa tam med pečevjem najlepša in najpitniša trava, izvrstna paša za blago, kterega imajo v nekih vaseh prav obilo. Na Krasu se izreja plemenita vrsta konj, imenitni kraški konji so po vsej Evropi znani. Prav zato je c. k. konjušnica na Krasu v Lipici, kakor tam pravijo kraju v tržaškej okolici, no daleč od kranjske meje. Neke kraško vasi imajo ubogo malo vode. ali jo celo nič nemajo. Tam se nahajajo kalovi ali luže, kamor priteka deževnica, a v letnej vročini se vsmradi ter včasi se prevleče s krvavim skroljubom. Ako dolgo časa ni dežja, postavijo stražo h ka-lovom, da nc pridejo iz bližnjih vasi, ter jim vode uc jemljejo brez dovoljenja. Še drugod siromaki nemajo drv, in prav malo zemljišča in njiv. „Pomanjkanje drv in frišne vode liadomestujc se onim pre-bivalceni z vinom. Belo in črno kraško vino (teran) se prišteva najboljim plemenom, ter se ga1) mnogo iz dežele izvaža. Od tod menda prihaja, da jc tam pri vsej kraškej nerodovitoati mnogo lepih in velikih vas). „Snega nc pada dosti, ali po zimi razsaja včasi tako strahovit vihar, da spodmakne konje in prekucne jahajoče, (kakor kaže slika št. 32). Mnogokrat se dobi na cesti mrlič, posebno na glavnej cesti mej Trstom in Senožečami, na Gaberku. Kak-šenkrat se morajo potniki vrnoti, ako prav ljuto razsaja.. Temu viharju pravijo burja, in prihaja nekako od vzhoda, (— severovzhoda —). Kadar prav 6ilno piha, ter polna lica napne so sapo, narodne i človeške pravice; dobili smo nov državni zbor, katerega večina nam jc prijazna ter se neumorno prizadeva, da izpelje državni voz iz globoke grezi, kamor so ga zaBlcpeli državni možje zavlekli. Resnično, nad našimi glavami je visel meč politične i narodne smrti, prerezan jc htB, na katerem jc bil pripet; meč ni padel na nas, ampak razgalil jc sramoto onih, kateri so nas držali v sužnosti i kratili nam človeštva svete pravice. Se ne sije solnec na razvaline narodne i državljanske enakopravnosti, vendar se kaže zarja, ki nam obeča jasen dan. Zato upajmo i strnimo z upanjem delo, krepko, neumorno delo, ker le tako moremo priti do boljših dni, do pravice i svobodo veselega doma. Kdcr gre za naš rod, za naš dom, ožji i širši: kder sc govori i dela za brate nam po duhu i krvi: tam naj nas vodi le ena misel, le ena težnja, tam nosimo srce na roki. Vljudni hodimo ptuj-cu, spoštujmo njegove pravice, a nc metajmo svojih svetinj v njegovo vrečo. Čakajo nas še vroči dnevi, hude skušnje, trdi boji; še nismo svoji na svojem, treba bo še dela v potu obraza* da popravimo v lastnej hiši, kar jo bilo zanemarjeno i skvarjeno ; pri težkem delu nc bo nam manjkalo očitih i skrivnih nasprotnikov i sovražnikov, a zmoremo i treščimo jih v prah z dobro voljo, neumornim trudom i poštenim delom. A ne le v svojej domovini, tudi zunaj nje nas čaka še svoto opravilo, Od Rusov potolčcni Turek ni še mrtev, so tlači nase brate, šc ima v Carjem gradu svoje gnezdo; po konci ga drži Anglež, največji trinog sedanjega časa; Slovanu zavida svobodo, da sužnjemu more piti kri i mozeg, rasti i pnsti se v vesoljnjej gnjilobi. Anglež divja i ropa po vsem svetu; kodar koli vidi svoj dobiček, povsod ima vmes umazane svoje roke ; za pretvezo mu jc svoboda, s to se pred svetom baba, a njegov bog jc z.luto tele. Zarad dcmautov, katere kopljejo v Zuluški deželi, podvrgel sije zamurski svet, napadel Avfganc, da potegne nase trgovino te zemlje. Ali plačilni dar. jc zadaj, vsa krivica, vsa preliti kri se zvrne na nenasičeni kramarski rod. Brczvspctina bo njegava roka, ko pride druga vojna na Carjigrad i ta čas ni daleč, ker Turek jo se svojim dejanjem sam kliče pred ozidje starega Iiizanca; zopet se bo lesketal križ na Aji Zofiji in iz nje bo donela veličastna pesem Sursuni corda v slavo očetu večne milosti. Turku bije zadnja ura, osoda mu veleva iz, Evropo; dokler se to ne zgodi, nc bo miru na zemlji, za njim pa dobi tudi Anglež plačilo, za katero jc služil, kajti narava vsaccmu svoj dolg plača i pregovor pravi: Kdor drugim jamo koplje, sam vanjo pade. Na Ruskem roji neka zaslepela besna drhal, niliilisti po imenu, ki ima tako črno dušo, da išče človeške blagosti v popolnem divjanji, mCBta zožiga, zavratno mori prve velikaše, napada celo carja, moža, ki si je z oproščenjem ruskih kmetov i ') Krasom1 dolenji bi rekel: „su jc produ.0 in zračno svoje orožje dobro nabije, ni moč človeku obstati; da! nemogoče jc, bodisi peš ali na konju, potovati po tržaškej cesti iz Senožeč v Trst, ali iz Trsta gor v Senožeče, ko bi kdo tudi glavo imel zgubiti, ako ne gre. „Pisatelj Seferus pravi, da v La poniji razsaja včasi silnem vihar, ali ljudje si življenje otmejo, ako na tla ležejo ali se po lukujah poskrijejo. Na Krasu pa ni moč uiti burji, kajti ni lukenj, (?) in da na tla ležeš, nisi svest, da živ ostaneš. Burja vse vprek v zrak dviga in odpihujc, kamenje izrovii, d.i po zraku frči, kakor sodra ali toča. Ko bi torej na tla legel, da te burja ne odnese, pa si v nevarnosti, da tc iz zraka padajoče kamenje: zmečka in pobije. „Ta veter grozovito vlada (recimo ljuto razsaja) zlasti na „Gaberku.* Gabcrk jc kraj ali svet mej Trstom iti Senožečami; tam nij vgledati bilke trave, nc zemljišča, nič le trdo ostro kamenje in stene obsute z gruščem, ki ga jc burja okrog nanesla. Povedi kaj tacega ptujcu, pa bc ti bode amijftl, ter si Hvojo mislil, da nikakor ni tako lalian ko pero in ne dal bi sc spihnoti, a burja ga kmalu preveri o praznoj ujegovej bahariji, da le začne goditi. Takrat naj pride, kedar začne mehove natezavati, pa domačega človeka šc ne ustavlja, ako gre peš ali čc jaha, ptujcu gotovo izpihne pogum, kakor lučico, ter mu srčnost odnese kakor pero ; veliko je treba se truditi in prigovarjati, da ga potem naprej spraviš. Na to se zelo čudijo burji, h ktero so se malo pred kratkočasili in burke uganjali. Ko močneje guči, kadar Kraaevoi šc lahko naprej Btopajo, (—c navajeni so! —), živi krst nc spravi ptujca naprej, da ga ne vem koliko spodbujaš z, vso največo zgovornostjo; zasuče se, hrbet obrne, zahvali sc za tako z osvobojenjun turških Slovanov pridobil neumitne zaluge za človeštvo. Železna roka ruske vlade i zdrav razum roškega naroda gotovo tudi to pošast ukroti; | n v ar m tem pa Rusija zliira svoje moči i bode zopet na mestu, kadar bo treba /h pravico v og< nj iti. Stari Dismark, oprt na bajonete i lisičjo svojo lastnost, laska se zdaj temu, zdaj onemu, popide pa onega, kdor mu prvi v kremplje pride; prenapetemu prijateljstvu ni dosti verovati i žuto bi Avstrijo svarili pred tem možem. V Italiji kmet najbolj strada in vendar ona nema »e do^ti raztegnenega želodca, še bi mu rada prikrpala južno Tirolsko i naše Primorje, ako bi te deželi ne viiele na previs'ikej veji. Na Francoskem se čudovito lepo razvija narodno blagostanje, ker se vlada briga za domače stvari, v zunanjo politiko pa le malo vtika. Kazvitek novih, po Kuiih osvobojenih držav veselo napreduje. Po vsej Evropi pa se opazuje neka negotovost, neko strastno hlepenje po predrugačbah, zdi se, da je naš čas le prehodnja doba i to je gotovo, da dolgo ne more tako ostati, kakor je sedaj. Sam Bog ve, kaj prinese novo leto! F. C. Pomoč našemu kmetu. Nemogoče mi je tukaj vseh vzrokov našteti, zarad katerih naš kmet tako hitro obožuje, hočem pa nekoliko sredstev navesti, s katerimi bi se mu lahko in hitro pomagalo. Primorski kmet mi je ko najuboineji znan, do vrata zadolžen in ako mu hitro ne pomagamo, zadi ne naš narod iu državo velika izguba. Kdo če pomagati? Vlada sama iz lastne volje ne stori tega koraka, drugače ne, ako ni prisiljena. Mi imamo mnogo delulnili ljudi, ki radostno vstopijo v taka društva, katerim je v resnici mar z t ljudeki napredek. Društvo „Edinost" si je zapisalo na prapor lepe besede, le izvršiti jih je treba in potem bodo njezini udje raBtli ko gobe po gozdih. Ta moj spis ni namenjen neizobraženemu človeku, ampak društvu »Edinosti", ker sem popolnoma prepričan, da vsi lepi »piši po časnikih in knjigah našemu trdemu in revnemu kmetu skoraj nič koristi ne donašajo. Delajmo in pomagajmo, kdor le more, našemu narodu a ne posamezno, ampak združenimi močmi; naša društva naj nam bodo voditelji, v njih iina vsak svojo merodajno besedo in vsi skupaj moremo pa tudi nasproti našim deželnim in dižavnim poslancem barometer biti. Društva morejo na nje vpljivati, posamezniku je to nemogoče. Društva in naši poslanci so sredstva, po katerih se dii našemu kmetu naj hitreje in naj izdatneje pomagati, ako imajo to storiti resnično voljo, no pa le sladke besede za vsakega Skušnja nas mora učiti, da si siromak in neizobražen človek nenioreta ne materijalno in tudi ne duševno pomagati, ker je eden prtubog in drugi preprost. Inteligencija zastopana po kakem društvu, pri nas po „Edinosti", naj vzame vajet« v roke, naj si pridobi na vsakem polji zadosti delalnih moči in naj prične spodaj omenjena prašanja v prid našemu kmetu razpravljati iu potem naše poslance naprositi, da jih v dejanje uvodo. 1, Pustimo za zdaj popolnoma na beraško palico došle kmete na stran in pomagajmo še onim, kojim je še se svetom mogočo pomagati, kojih se pa pisan svet ne prime, te učimo s živo besedo. Naj prvi početek naj bo ta, da za Primorsko dobimo popotnega učitelja za toliko časa, dokler nemamo zadosti sposobnih ljudskih učiteljev. To naj se hitro zgodi, nko ne, nas nasprotna stranka prehiti v veliko našo škodo. Naloga popotnega učitelja je že vsakemu poznana, korist njegova pa le malo kateremu. Troski, koje bi morala ali dežela ali država plačevati, bili bi le majhni in le za nekoliko let, dokler nemamo družili ljudi. 2. Agrarni kongres je sklenil na vlado vpljivati, da se v ljudske šole poduk o kmetijstvu uvede in uže otrok za kmetiški stan pripravlja. Ta zakluček se mi zdi v teli le besedah izražen: „naredimo najprej streho in potem hišo!" »Edinost" naj narobe dela in naj pred vsem skrbi za učitelje, ki bodo sposobni v ljud- skih šolah v kmetijstvu podučuvati in v to naj se skrbi najprej za preustrojitev učiteljišč, kar po naših poslancih lahko sprožimo. 3. Duhovni gospodje ko do tedaj naj glavneji steber pri vsakem početju iu se veliko glavneji postanejo, ako svoj poklic med prostim ljudstvom spoznajo. Oni so v vedni dotiki z kmetom, njim je najlažje v vsakem obziru na kmeta vpljivati, in tudi svoj upliv neizrečeno razsiiijo, ako bodo tudi za to skrbeli, da bodo v kmetiji zadostno izobraženi. Naj se počne na to delati, da se pri nas v semeniščih teologom kmetijstvo kot obligaten predmet uvede. Kadar bo dosti duhovnov in učiteljev, nam popotnega učitelja ne bo treba, deželne kmetijske sol« zadobe se le potem svoj pomen, dandanes so pii nas le draga posknšnja. 4. Ako hočemo našega kmeta od popolnega propada in naše dežele od pretečega pogibelnrga socijalizma rešiti, nam je zato skrbeti, da se prosto razkosavanje kinetiških zemljiši omeji, ker ta sedunja običajna razdelitev je ena naj glavnejih vzrokov obožavanja kmetiškega stanu. 5. Razkosavanje zemljišč je vže do tega prišlo, da se ustreljen zajic vže čez treh kmetov njive prevrne, tožbe zarad nepotrebnih potov so vže svoj vrhunec dosegle in dasi je uboštvo ua največji stopinji, mora se še na druge srenjske ali občinske davke misliti, da bo mogoče poštenemu mej nepoštenimi živeti. Poljski čuvaji (novi občinski davek) so že neobhodno potrebni, delajmo z vso silo proti njim in skrbimo raje za osnovo postave za sjedinjenje razkosanih zemljšč (komasacijon). P>. Tako zvane liberalne postave so v teoriji res jako lepe a v praksi vsej državi jako pogibeljne, one dovoljujejo vsakemu beraču prosto ženitev brez pomigelka, ali so novi zakonski sposobni svojo družino brez škode občine izroditi. Da ima vsak v pravem pomenu besede berač pravico sc ženiti, to je posameznemu človeku v resnici prav prijetna stvar, a nasledki take ženitve so rastoči proletarijat, pot h socijalizmu (komunizmu), vedno večji občinski davki in uboštvo. — Skrbeti nam je opet, da dobimo stare dobre postave nazaj, po katerih ima občinsko zastopstvo pravico zakone dovoljevati in potem tudi za take reveže skrbeti, ki iz revnega zakona izrasto. 7. Dekle in hlapci po kmetih to zarad slabih dohodkov in zdravega razuma gospodarjevega nezmožni ženiti se, rad tega pobegnejo v mesta in trge, tam sc obrabijo in ženijo na škodo občini, v kateri 60 bili rojeni. Naših društev skrb jc po naših poslancih prenuicditi ono občinam v nebo vpijočo krivico — doma-činsko pravo Take ljudi mora preživeti ona občina, koja je vzrok njih revščine, ali koja jih jc prevzela. 8. Uže med prostim ljudstvom pri nas jc več oderuhov, nego v judovskej deželi, jaz sam sem imel priliko od 10 do 25 odstotkov videti na dolžnih pismih, narejenih pri o. k. nradniji, nikjer ni po ceni denarja dobiti, kur jc kmetiji neobhodno potrebno; tudi tu naj bo naša briga narediti posojilnice, ki so oproščene vsega davka in samo za ljudski blagor delajo. Hodite preverjeni da so to vže davno izkušena sredstva, po katerih sc nam je ravnati, ako nam je v resnici boljša bodočnost našega narodu na srcu. Domobranae. Dopisi. S Krasa, 22. decembra. Včerajšna veselica v Sežani jc bila ena i/.mej najlepših, kolikor sc jih spominjam; pokazalo sc jc pa tudi, kako skrbno se tam podučnjc i kako lepo napreduje mladina. G. Anton Leban jc mladino istinito dobro izvežbal ter srečno vodil v petji. L'oslušati tc čarobne glasove iz nježnih ustic nedolžne šolske mladine ; poslušati tc srcu govoreče deklamacije, ki so dokazovale, da mladi naši deklainovalei in deklainovalkc predmet ruzumo, da čutijo, kar govore; poslušati te deklamacije, domoljubje izraznjoče: — oj, to Vam je bil vzviševalen genljiv prizori Marsikoga navzočnegn so polile solze in tudi meni je zasvetila solza v očesu. — Ti mali ljubčki, ki prisezujo zdaj večno zvestobo Sloveniji ; ti mali Ijnbski postanejo nekedaj brez godbo, nič ne mara poslušati teh trompet in stort (fagotov) boje se, da mu utegno pušo izpilmoti. „Recimo pa, da burja kar na ves stežaj razpno svoji peruti, ter jame silno mahati in plati, naj ec kar hitro umakne slehern domač ali zvunanji človek; kajti takrat burja tako tuli, da marsikomu dušo iz života izpuli: grdo premetuje nesrečneža v zrak in z vso silo sopet na tla, da si roko ali nogo zlomi ali glavo razbije."..... Valvasorja je morala kraška burja strašno razbuditi, ker jo tako obdeluje. Menda ga jc kedaj dobro prepihala, ko je jahal iz Senožeč čez Gaberk v Trst. I/ tega popisa, recimo poetiškega vzleta Valvasorjevega je razvidno, da je burja pred 200 leti prav tako hudo in še hujše razsajala nego dan denes. Pa Kras ni kriv, Kraševci tudi ne, da burja z ledeno roko po kraških stenah bije. Volk je rekel jagnjetu na potoku spodaj stoječemu : Kaj motiš vodo? Isto natolcevanje nepremišljeno se mnogokrat sliši: Od Krasa prihaja burja, lini ja prihaja od zunaj na Kras, in po obstoječih zakonih narave mora priti, kakor voda, ki iz studenca na gori se izteka dol na planjavo in v morje, tako jc burja od pam-tiveka pihala iz gorovja na Kras in dol proti jadranskem morji. Lani je vso zimo deževalo, in smo si želeli burje, a letošnjo zimo nas toliko prepihava, da smo sc je do sitega naveličali. Nenavadno ojstra, 6trupena zima in mrzlota jc storila, da se je zrak po planinah bolj zgostil, in z vso silo polje dol proti moijn, ki je topleje od sosednjega sveta, in ko so na kopnem vse vode zmrznole, in bodo ledarji imeli prav dobro letino, morje je vedno talo. To bi letos tako bilo, naj 6i je Kras pogozdeu od konca do kraja, kakor jc bil v praveku, ali da je še veča goličava. Gotovo dvombe pravi stebri slovenskemu narodu. Piepričan sem tega, ker vem, da vtise, — katere zadohi otroško srce, ne izgino nikoli. Sola, narodna sola more največ pripomoči, da zadobiino pravih narodnjakov; a ne pričakujte tega od sole, v katerej po-dučujn „zivcrglerji" ali narodni mlačneži; ampak le od take šole smemo se nadejati dobrega sadu, v katerej podučujn učitelji, ki po prekinjeni domoljubljem, učitelji železnega značaja! Hvala Bogu, da smemo P rimorci ponosni biti na slovenske svoje učitelje, kateri imajo pred drugimi kolegi prednost, da jim nij še nemška kuga zavdala srca in ki znajo v mladini vzbujati uže zarana narodno svest. In glede poslednjega je pokazalo učiteljsko sežansko osobje, du res častno izpolnjuje svoj nalog. Učitelja Leop. Cvek in Anton Leban sta zaslužna domoljuba, kakor tudi učiteljici Cazalurova in Pitamičeva, jedva letos iz goriške preparandije prišedši — jako ljubki in izobraženi go-spici. — Takemu učiteljskemu osobju, za narodovo provzbujo se trndečemu r „čast in slava!"*) Gradimir. *) Ker uže drug dopis govori o veselici, zato smo tega skrnjšali. (Ured.) Iz Lokve ua Krasu, dne 31 decembra, Ne bodem vam pisal o vremu, mrazu, burji in zimi. ker mislim si, da ta je letos povsod dosegla ono stopinjo, da že mnogo let ne tako. Obelodaniti hočem le nokoliko reči, katere bi trebalo predrugačiti. Pred tremi leti so bile napravljene v tukajšnej cerkvi nove orgije in tukajšnemu učitelju je bilo določeno 100 gld. plače za orglaujc; ta davek pa jc tukajšni gospodarski svet tako razdelil, da mora uboga vdova, ki berači, da sebe i svojo zaslužka nezmožno rodovino preredi, prav tako (30 kr. za organista plačati, kakor veliki posestnik, kterega družina presega 20 osob. Minolo je 3 leta, kar so Loknvci potrosili nad dva tisuč forintov za popravljanje cerkve in zvonika. To jc prav i lepo ter soseski na čast, ali treba je skrbeti tudi za vsakdanje potrebe; kaj pomaga, če je hiša ko grad, notri pa sam glad? Cesa nam jc pa najbolj treba? — Vode! Ako spoinludi in še cclo zdaj potuješ skozi vas in prosiš za kozarec vode, poreče se ti: Nemarno je, kajti moramo eno uro daleč ponjo hoditi. Vsako zimo, tako tudi letos, zvozi sc led iz vseh kalov v pivarne v Trst tako, da kuli skoro suhi ostunejo, voda iz druzih dveh vodnjakov, ktera sta sedaj prazna, porabi sc pa za živino; dva vodnjaka za vso vas, ki ima nad. 1300 prebivalcev, pa ne zadostnjetu, toliko manj, ker vsak dan prihaja in odhaja na stotine ptujcev živino napajat, domuče in pa pluje in tc zadnje toliko, da se jc v nobenej vtibi pri cesti toliko ne napoji, kakor v Lokvi. Ako bi nas nesreča ognja zadela, ne bi nam ostalo dru-zega, nego od duleč gledati, kako rudeči plamen naš iraetek vni-čujc, ker gasiti hi nc bilo s kom. Kako lahko bi Lokavci imeli sredi vasi vodnjak h živim studencem, da bi nigdar vode ne ma-njkolo in to z malimi troski. Res je, kur sc vodu tiče, iumtno z mestom Trstom enako osodo ; tudi tatu sc v mestnem zboru uže mnogo let govori o vodi, a storilo se še nič ni. Naj bi tc besede pule na dobro zemljo i prepričali očete nase občine, da nam je vode trebn. 1 z tržaške okolice. Siromaki v okolici so pomilovanja vredni. Brez dela v slabili pohištvih trpe mraz i pomanjkanje, da sc Bogu smili. V Trstu darujejo vsuk dan bogataši mnogo novcev za siromake županu v roke. Koliko se pri delitvi teh darov na t „ Srebro...................... ..........................n » Napoleoni........................<» B 40 C. kr. cekini..................................f> , 53 „ 100 državnih mark .................75 „ 70 mmMmmmmmm Dobre, pravične, nepoknžeiie voščene sveče, za katere dajejo poroštvo, iz najboljšega čistega čebelnegn voska, katere izverstno lepo in prav počasi gore, prodajata po najnižje,) eeni. P. & R. Hcemnnn (2) v Ljubljani. Razlaga sv. maše po čast. o. Martinu Kaheinu. Domačo in molitevne bukve, 2. natisa, 1879. Kolikor bolj nespodobno sc mnogi obnašajo pri najsvetejšem opravilu sv. maše — da se Bogu usmili! ne lo mladina, ampak večkrat celo njeni odgojtiiki, — toliko bolj jc želeti, da bc nauk o tej veliki skrivnosti razširja med vernike. Omenjena knjiga obsega prelepe in globoko v sercc segajoče iiauke o tej preimenitni skrivnosti, o nebeški dobroti sv. maše, o vdeleževnnji, pobožnosti itd. in kako hudo sc pregrešijo tisti, ki se pri tein sv. opravili nespodobno obnašajo. Bazna teh premišljevanj, pa so v tej knjigi tudi razno molitve pri sv. maši iu druge molitve na 510 straneh. Cona tej — vsega priporočila vredni — knjigi je v pol usnje 1 gld. 20 kr. in v usnje vezane 1 gld. 40 kr. z zlatim obreskoin pa 2 gld. Dobiva se pri knjigoteržcu II. Nieilinil-11 v Ljubljani. (3) Pri založniku II. NiČniAII>U v Ljubljani je na svitlo prišla knjiga pod naslovom: „Slovenska kuharica4" ali navod okusno kuhati navadna in imenitna jedila za 933 jedil, ttidi popis kuhinjskega orodja, katero jc v vsaki dobri kuhinji potrebno, in pmtavek 14 jedilnih listov za vse okoliščine in potrebe. Spisala in na svitlo dala Drugi, pomnoženi natis. Da so tc bukve „Sloveuska kuharica« občinstvu jako potrebne, koristne in priljubljene, dokaz temu jo urna razprodaja pervega natisa: ker je pa drugi natis šc pomnožen in tudi popravljen z novo in staro vago ^ in mero, upamo da bodo našo slovenske kuharice radostno po njih segale. Cena jc mehko vezanim 1 gld. 50 kr., trdo vezanim pa 1 gld. 80 kr. (3) Lastnik, društvu „KdillosK — l/datelj in odnoYoriii urednik: Ivan Ilolinar. Tisk avstrijskega IJoviIn.