rosmma piacana v goiovui Ženski 1940 - LETO XVIII Svet JUNIJ »ženski svet« na novih poteh — Bi6 zemlje (Švajger Zmago) — Navje v spomladi (E. S.) — Materina osebnost — najmočnejU vzgojni činitelj (dr. A. Trstenjak) — Najnovejša dela čeških pisateljic (Oton Berko-pec) — Javni dogodki doma in po svetu — Umetnost: Poročilo o ljubljanski drami (K. V.) ; Plesna šola Mete Vidmarjeve; Elda Piščančeva je razstavljala (Eda Stadler) — Nove knjige: Silva Trdina: »V provinci* (Maša Slavčeva) — Obzornik — Priloge': Naš dom. Modna priloga in priloga za pletenine il ; Varuj in neg^uj svoje zobe, ,i dvakrat na dan s : ^^ i' ■ ' . . . ■ Chlorodont zobno pasto Darovi za tiskoTni sklad Za tiskovni sklad so darovale: g. Antonija Pinter din 22—; g. C. Štukelj din 12-—; po din 6 —: gg. Mica Zirer, Mirni Šramel, Anica Ro-ličeva, Mici Poljanšek, Ivanka Sparemblek, Marija Petak, Kristina Burger; din 4.— : Lizika Rečnik; din 3 — : Milena Lavrenčič. Cenjenim gg. darovalkam iskrena hvala! Ga. Mara Uglešič iz Knina je darovala za revne obmejne otroke veliki zavoj perila za dojenčke, oblekic in čeveljčkov. Blagi gospe se prav srčno zahvaljujemo in ji želimo mnogo posnemovalk. Naročnice t inozems^Tu! Prosimo, ne pošiljajte dinarjev v priporočenem, nti v denarnem pismu, ker se domača valuta iz inozemstva zapleni! Pošljite le tujo valutp ali ček. Uprava Dekliški internat Franje TaTČarjeve r Ljubljani, IVovi S Vodstvo internata opozarja starše, da sprejema že sedaj prijave gojenk za šolsko leto 1940-41. ženski Svet izhaja vsak mesec v LjuMjani. Letna naročnina la list z gospodinjsko prilogo Trd hodi, neizprosen mož jeklen, kadar braniti je česti in pravde, Narodu in jeziku svojemu!« In dalje se zamislil v usodo političnega interniranca Poljaka Emila Korytka, ki so ga kakor danes njegove brate preganjali isti zlohotni sovražniki, da je moral nmreti daleč od domovine. In vendar je našel poslednji počitek v slovanski zemlji. Zla usoda je tudi preganjala drugega Prešernovega prijatelja, velikana učenosti Matija Oopa; hladno stoji zapisana na spomeniku .strašna tragedija: utonil je. Nedaleč pa je napis, ki nam pove, da so smrtni ostanki Jerneja Kopitarja, tistega žolčnega moža, ki je napravil toliko bridkih uric tenkočutnemu Prešernu, bili po 53 letih prepeljani in pokopani v domovini po zaslugi Slovenske Matice. Pod arkadami kapelic je še nagrobnik Josipu Stritarju. Prav dobro se še spominjam njegovega pogreba. Mnogo je bilo cvetja, ljudstva in žalovanja, toda meni nedoraslemu otroku je ležala kot bridka, te-žeča mora na srcu: živel in delal je v tujini. V tujini je tudi umrl značajni, radi ljubezni do rodnih bratov degradirani in preganjani Franc Maselj Podlimbarski. Bil je ubog interniranec, toda njegov »Gospodin Franjo« je do danes neizbrisen dokaz pro- palosti in egoizma civilizatorjev boseflskih Srbov. Z veseljem in ponosom pa te prav tako napolni blizu tod zapisano ime Antona Linharta, prvega slovenskega dramatika, ki je ustvaril za nas nesmrtnega »Matička«. Greš dalje in se spoštljivo prikloniš manom Ivana Groharja, nesrečnega slovenskega slikarja, ki pa je vendar po genijalnosti svojih umetniških stvaritev med redkimi izvoljenimi. Kot vizija vstaja v tem pomladnem jutru pred teboj njegova »Pomlad«. Pa tudi zastopnike glasbe najdeš med imeni, ki so z zlatimi črkami v kamen vklesana. Tu bereš: Gregorij Riliar, mašnik, zakri-stan in organist v ljubljanski stolni cerkvi, prvi slovenski pevoskladnik, umrl 1863. Vzidana plošča, ki te spominja na trodelni oltar, nosi imena Gašparja Maska (umrl 1873). Antona Medveda (umrl 1896) in Jurija Fleišmana (umrl 1874). Kot stare znance v tej ali oni zvezi z na^o preteklostjo pozdravljaš imena Stroy, Langus, Cro-bath, Gosta, Bleiweis, Zamik, Poklukar, pa Matej Slekovec, Karol Klun, Luka Jeran, Ivan Tušek, Jožef Hesel, Josip Marn, Joann. Bapt. Kersnik in Še druge. Ko hodiš tako med spomini iz preteklih dni in premišljaš sedanjost, se te polasti neki globok notranji zanos in zadovoljstvo. Ni bil zaman trud in napor idealnih, že davno strohnelih mož! Njih telo se je spremenilo v prah in pepel, toda njih duh neumrljivo živi dalje. S svojim odličnim umom in srcem so zgradili vzvišeno duhovno stavbo, ki je last vsega naroda. Te stavbe ne morejo zrušiti najstrašnejše bombe in je ne pogaziti najtežji tanki. Prav danes se mi zdi bolj kot kdaj primeren čas, da živo Čutimo in si vedno, znova kličemo v spomin žrtve in neumorno delo, ki so ga izvršili naši umrli kulturni delavci za Čast in svobodo domovine. Ta imena naj . nas tembolj podkrepe v odločni borbi za to, kar smo si tako težko pridobili. Vsak Slovenec pa bi moral rad in pogostokrat poromati tja v gaj mrtvih, na Navje. Naj bi nas nc osramotile vrstice na Cimpermanovi plošči, ki se glase: »Srce bo tvoje kmalu prah, Zarastel grob bo zelen mah,- Al kar si storil ti za narod, ZjUal ho, častil še pozen zarod«. 130 Saj narod, ki ne zna ceniti svojih zashiž- lićimo od njih, da mora vsak posameznik nih mož, jih ludi vreden ni. Treha je in neustraženo staviti svoje moči v slnžbo za prav je, da jih častimo, predvsem pa se dom in rod, pa naj pride kar koli. Materina osebnost najmočnejši vzgojni činitelj Dr. A. Trstenjak III. Če je bistvo vzgoje v samopodajanjii in če je to samopodajanje sonaravno materini osebnosti, potem iz tega sedaj z vso jasnostjo sledi kot zaključek, da je materina osebnost res najmoCnejŽi vzgojni činitelj; da je torej klic: rešimo mater, vzgojimo odlične, vzorne materine osebnosti v ženskem svetu, temeljna zahteva vse vzgoje in vzgojeslovja. V' prav posebni mori pa velja to za današnji čas. ko se pomen osebnosti vedno bolj pov-darja na vseh področjih človeškega udej-stvovanja; da, v časih, ko svetovne bojne fronte prav za prav pomenijo le borbo za ali proti svobodi in veličini človeške osebnosti. Z dobro materjo stoji in pade svet; od osebnosti mater je odvisen napredek ali propad naroda. Mati, bodi osebnost, ta imperativ vključuje tri temeljne lastnosti: 1. Življenjsko neomajnost. Mati mora biti steber življenja. .To ne velja samo v družinsko gospodarskem, marveč zlasti tudi v družinsko-osebnem pogledu. Sem spada predvsem trdno.'st v nazorih ali prepričanju. Smešno nesamostojno je, ako žena samo pod vplivom svojega moža spremeni svoj svetovni nazor, ali vero. ali celo narodnost, kar je žal pogost primer. Enotnost v vzgoji je sicer važen vzgojni princip, ki pa ne sme iti na račun doslednosti in značajnosti oziroma zvestobe v prepričanju. Ce se tak mož, v družbi norčuje iz ženske manjvrednosti, se lemu pač ne smemo čuditi. Še bolj smešno je, ako žena pozneje — zopet samo pod vplivom svojega moža — ponovno spremeni svoj nazor, vero ali narodnost, kar tudi, žal, večkrat sročavamo. Vprašam vas, kako naj se v toki družini otroci vzgajajo k značajnosti, t. j. k doslednosti v mišljenju in prepričanju? Kako naj se tu ustali neka dobra dru- žinska tradicija, ki je — ako gre za resnične vrednote — neprecenljivega pomena za uspešno vzgojo trdnih značajev. Saj je ne-značajnost v takem primeru edina družinska navada ali tradicija. Zanimivo je v šoli opazovati, kako otroci iz takih družin ob sličnih poglavjih zardevajo in kako so .že zgodaj v tej točki brezbrižni, da ne rečemo, cinični. Kako naj taki starši svoje otroke vzgajajo k značajnosti, ko pa njim samim beseda: zvestoba in doslednost ni nič svetega, nič osebnega; ko pa ravnajo z besedo kakor z obleko, ki jo zamenjajo z drugo, kadarkoli jim to narekujejo razmere, moda ali celo lastne kaprice. K pojmu življenjske neomajnosti spada tudi — nezlomljivost. Mali mora biti predvsem močna žena. Takšna, ki jo je treba iskati od blizu in od dalef, kakor pravi sv. pismo. Mož je jiinak na fronti, žena-mati pa v družini. V družini ni junak oče, ampak mati. Tudi sv. pismo govori le o junaških materah, o junaških očetih nikoli, govori samo o pravičnem možu. Odkod to? Ker se žena v trpljenju vedno lažje znaj.de ko mož. Mož ne more trpeti, njega trpljenje stre, kakor silen viJiar stre tudi najmočnejši hrast. Moška moč in odpornost v nesreči je samo v njegoAd neobčutljivi »trdoti«, s katero se krčevito brani in zapira pred vsakim čustvom; kakor hitro pa pusti Čustvom prost vstop do srca, jim takoj podleže, zato mu je tudi čustvo žalosti neznosno, ga stre. Mati pa je kakor roža trpljenj-ka; v trpljenju se zapre vase in tiho nosi bol cele družine, zase, za moža in otroke. Žena je po naravi čustvena, zato prenese tndi najbridkejša čustva, je v nesreči žilava, mož pa krhek. Odtod tudi znan pojav, da možje pogosto storijo samo.mor zaradi dm-žinskih nesreč, dočim skoraj ni slišati, da bi družinska mati šla zaradi družinskih raz- 131 mer v samomorilno smrt. Žena gre v samomor samo takrat, kadar se izneveri svoji lepoti in moči, t. j. materinstvu, v umazani ljubezni. Enako je zanimiv pojav, da je oče-vdovec navadno bolj strt ko mati-vdova. Žene trpljenje navadno ne stre, marveč jo požlabtni. Mati je v trpljenju najvcličast-nejäa. Mater doolorosa!. Žalostna mati je najpretresljivejsi simbol ženshega srca vseh časov. Mati je res steber življenja, do zadnjega te podpira. Vse omakne okrog tebe, ona ne. To velja navadno celo o slabih materah. Ce se tudi v vseh točkah izneveri, v tej čudoviti nezlomljivosti in odpornosti v trpljenju se izkaže tudi tista, ki je sicer slaba, kakor da bi hotela v trpljenju oprati ostale slabosti. Celo detomorilke, najslabša vrsta mater, imajo svoj prototip — ne v ženi, marveč v možu: — Ilerodeževe matere jim pravimo, kakor da v materinskem značaju ženske narave ni in ne more biti dovolj podlage za tako nizkotno izpreme-njenost srca. Zato bi bil v tej točki pač vsak prigovor odveč. Edino, kar bi bilo treba povdariti, je navodilo, naj bi matere svoje hčerke že zgodaj opozarjale na ta njibov bodoči materinski poklic, da bodo tako laže premagovale v sebi mebkužnost in komodnost. 2. Življenjska resnicoljubnost. S tem hočemo označiti neko lastnost življenja in osebnosti, ki pri nas nima niti pravega imena ali ustaljenega izraza; in kar je še žalostnejše, lastnost, ki je ljudje skoraj sploh ne poznajo, ker je malone nikjer ne vidijo uresničene. Tu je mišljena predvsem tista zgoraj omenjena harmonija ali skladnost med 'življenjem in mišljenjem, med teorijo in prakso, med zapovedmi, ki jih skušaš vcepiti otrokom, in med lastnim zgledom. Zato pa je tem hujše, ako niti mati, ki je zato najbolj sposobna že po svoji naravi, tega nima. In tu matere, žal, pogosto grešijo! Neka zlaganost, neodkritost in neiskrenost življenja je danes, sploh bolezen časa. Ena izmed teh življenjskih neodkritosti je tudi v tem, da vse preveč pridigujemo, kaj in kakšna mora biti mladina, otrok; vse premalo pa, kakšna naj bo vzorna mati, ki je pogoj za vzorne otroke. Vse preveč govorimo o dolžnostih in odgovornosti otrok dc staršev, soljudi in Roga, vse premalo pa opozarjamo na dolžnosti in odgovornost, ki jo imajo starši za otroke pred narodom in Bogom. Zato pa tudi mati mnogo preveč otroku pridiguje, namesto da bi pridigovala sebi. Preveč vsiljivo mu govori, namesto da bi mu živela brez govorjenja. Je to neka usodna dvojnost morale, kakor da je za otroka nekaj obvezno, kar za starše ni. Tn narobe, kakor da je staršem nekaj dovoljeno, kar otrokom ni. Ako na pr. oče in mati otroke s kletvicami na ustih pretepata zaradi kletve. Ali če starši otroke napode v cerkev: »Deca, v cerkev, kaj bo iz vds, ako nočete k maši,« sami pa nikoli ne gredo v cerkev. Kaj čudo, če mi je neka dijakinja rekla- »Ata me vedno sili v ccrkev, l^a si mislim, če je zate dobro, da ne greš v cerkev, zakaj naj bi jaz hodila.« Ljudje hočejo videz tudi v verskih stvareh kakor v umetnosti, kjer spada k bon tonu in do-. stojni opremi meščanske hiše, da imaš na steni nekaj umetniških slik, a se v ostalem ne za slike ne za umetnost samo nihče v hiši ne zmeni in tudi o njej ničesar ne ve. Tako se otrok zgodaj navadi na same nepristnosti, neistinosti. gole videze; nobenih skladnosti ne pozna med notranjostjo, nobene razlike med vrednoto in nevrednoto, med resnično etičnim in resnično neetičnim. Ali drug primer! Mati otroke svari, naj si bodo med seboj dobri, naj se ne prepirajo! Pa ji otrok prostodušno odgovori, češ: »Mama, zakaj se pa ti z atekom vedno kregaš?« To so grobi primeri! A niti najhujši niso! Najusodnejši so .menda pač oni, ki jih v nobenem katalogu grehov in nobenem spo-vednem obrazcu ne najdemo in ki tudi nobenega posebnega imena nimajo. To so primeri, kjer so besede v popolnem skladju z mislimi in trenutnimi dejanji, torej navidez nobena laž, a so vendar življenjsko popolnoma zlagani, neodkritosrčni, neiskreni, kei pri njih dejanje z dejanjem ni v skladu, ravnanje današnjega dne ni v premočrtnem soglasju z ravnanjem včerajšnjega dne. Na pr. včeraj je mati, ki že komaj čaka, da bi imela njena hčerka mnogo častilcev, kregala svojo hčerko-četrto šol ko, zakaj se je skujala svojemu fantu; danes jo krega, zakaj je v šoli matematično nalogo zabila. 132 Dve stvari, ki sta likrati nemogoči. Dekle bi morala biti omejena, da ne bi v tem materinem ravnanju" čutila usodnega življenjskega protislovja in gole navideznosti materine vzgoje. Takšnili navideznosti je v življenju iu vzgoji, žal, mnogo preveč. »Greha« danes sploh več ni! Je še samo: »Smola, nervoz-nostnost, neprevidnost, slaba kalkulacija« in slično. Tako vsakdanje so in tako so prešle v meso sodobnega preračunanega sveta, da se jih navadno sploh ne zavedamo in zato na tihem^si podlegamo. Žal tudi matere, kjer je to najusodnejše. Otrok ob tem instinktivno čuti, da v življenju ni treba vsega tako resno, iskreno -pojmovati in izvrševati, kakor je v knjigah napisano, kakor jih v šoli učijo, in kakor jih učita oče in mati. Saj se oče večkrat celo sam pohvali, kako zna spekulirati in pretentati oblast, kako je treba spretno delati videz najboljšega, da je treba pred ljudmi in zaradi ljudi. marsikaj storiti in povedati, česar sam po svojem prepričanju nikoli ne bi storil in narobe. Kaj čuda, ako tudi otrok v šoli stremi za pohvalo, dobrimi redi in spretno goljufijo. Tako se že. izza mladih nog vadi zasledovati v svojem življenji: samo navidezne cilje, dočim resnične vrednote omalovažuje. To je vzgoja k rafiniranemu, neetičnemu stremuštvu (stremulii). Prava razlika med dobrim in slabim, grehom in krepostjo je zabrisana, čut zanjo je oslabel. 3. Življenjska polno vrednost. Materina osebnost mora biti polnovredna ne same relativno, t. j. v primerjavi z možem, marveč absolutno, brez ozira na moža. Oe otroci na očetu vidijo kako senco, se jim to ne zdi tako čudno, kakor Če jo vidijo, na materi. Za vzroki tu ne bomo brskali. To je dejstvo, ki se ne da tajiti, ki pa ima dalekosežne vzgojne posledice. Materina osebnost mora biti brez sence napake in to v njenem sedanjem in preteklem življenju. Materina preteklost: ako je bila lepa in neomadeževana, pomeni zanjo in za . vso družino nevidni vrelec moči in sreče, ako pa je bila omadeževana, potem pomeni to zanjo samo težko vest, ki ji jemlje polet, za otroke pa zmanjšano avtoriteto matere. »Mama, tiho bodi, ti si bila sama slabša ko jaz«, tako odgovarja hčerka takšni materi, kadar jo hoče svariti. Otroci v takšnih družinah Ludi naravnost očitajo staršem: se delate lepe, saj vemo, da so tudi vas zaman opominjali k dobremu. Vzgoja vzornih materinskih osebnosti se torej začne že v mladosti. Tu se polagajo temelji za poznejšo srečo pri otrocih, podlaga, s katero je navadno precej' vse ali pridobljeno ali izgubljeno. Na to je treba dekleta pri vzgoji že zgodaj opozarjati. V razvojnih letih (od 12. leta naprej) so dekleta za direktne opomine navadno le malo dostopne, indirektno z opozorilom na njen lastni bodoči vzgojni poklic pa je mogoče doseči pri dobrem dekletu v teh letih malone vse! Ob idealu materinstva prisluhne vsaka s čudovito resnostjo. Za ta ideal se zna že zgodaj premagovati in mnogo žrtvovati. To opazi tudi vzgojitelj v šoli. Pri marsikateri moralni zapovedi imajo dekleta v višjih razredih že moderne blazirane predsodke, kakor hitro pa jih vprašaš, kako bi one same svoje otroke vzgajale, sprejmejo takoj vse tiste nazore, ki se jim zde prej starokopitni in nasprotni mladostni svobodi in veselju. Pa tudi sedanjost materine osebnosti mora biti brez sence napake. To vzgojno nujnost vidimo najbolje na dejstvu, da niti slab človek o svoji morda enako slabi materi ne prizna ničesar slabega. Mater hoče videti vsak v najčistejši luči. Na tebi, mati. pa je, da tega otrok ne bo delal samo iz neke nujne potrebe, naravnega gona in vere, marveč da bo to tudi zanj globoko doživeta resnica. Res je sicer, da se tudi najboljše matere otrok lahko izpridi, ako zaide pod tuje vplive, toda ako si te tuje vplive odmislimo, potem moramo reči, da vzorni polnovredni (moralno) materi ni treba veliko pridigovati, ona sama je živ nauk in očiščujoča beseda! K tej moralni polnovrednosti matere spada tudi neke vrste umska (intelektualna) polnovrednost, t. j. vsaka mati mora imeti svojemu stanu in položaju primerno izobrazbo in inteligentnost (ni treba posebnih šol za to), da more s primerno širino gledali na svet in življenje; da ji otrok ne more očitati: mama, kaj pa ti veš! Le tako je zmožna otroka tudi razumeti, prav v 133 tistili letih, ko je ljubečega in skrbnega razumevanja najbolj potreben, ko otrok odrašča, ko stopa vedno samostojneje na pot življenja. Tli matere ne grešijo samo' s preveliko popustljivostjo, marveč tudi s preozkim gledanjem na svet in življenje. Posledica te ožine je, da ji otrok več ne zaupa in se ji začne izmikati. Ta zlata sredina, ki jo je treba tu držati, priča o pravi materinski globini, •le to neka nam nepoznana intuicija materinskega srca, ki zna z enim samim pogledom izmeriti gladino in globino, v kateri sme otroku še zaupati in mu pustiti svobodo. V x'oliki meri je tudi tu v ozadju prava nesebičnost, ki se ve o pravem času umikati in izginjati, kakor izginja senca pred vzhajajočim soncem. Pod pojem te življenjske .širine spada, tudi neka vedrost, veselje, ki ga mora mati vedno imeti. Poznam dekleta, ki mi pravijo, da jih nikamor v družbo ne vleče, ker je doma pri materi najbolj veselo; največ zabave mi nudi mati. Seveda vsaka tudi najvzomejša mati je in ostane človek s svojimi napakami in sla- bostmi. A otrok tudi teh ne bi rad videl na njej. In res, tudi ti nedostatki izginjajo na materi, ako se ona sama "ob otrocih od leta do leta izpopolnjuje. Otroci to opazijo in vprav to njeno samopremagovanje jim vzbuja občudovanje, vedno bolj poveličan stoji materin lik pred njimi. Zato je vedna, nenehna samovzgoja zadnja zahteva po polnovrednosti materine osebnosti. Materina, samovzgoja je najdovr-šenejše vzgojno samopodajanje matere. V tem, ko se daje svojim otrokom, si oblikuje in kleše svojo lastno osebnost. In čim bolj izginja njena telesna lepota, tem bolj jim jo ožarja duhovna veličina. Povsod postavljajo spomenike neznanim junakom. Neznanim materam-juuakinjam bi jih morali tudi, a jih ne stavijo. Zakaj ne? Ker tak, in to ne kamenit, marveč živ .spomenik je vsaka vzorna osebnost. Te spomenike si stavijo in klešejo matere same. In svet vam kliče: postavite jih čim .več in čim veličastnejše! Najnovejša dela čeških pisateljic Oton Berkopec V letošnji literarni sezoni, ki je prav za prav prva v novih političnih razmerah in ki smo jo upravičeno pričakovali z nemirom, da ne rečem celo z bojaznijo, je zavzela češka žena odlično mesto. Ne samo bogata žetev zadnjih .mesecev, marveč tudi umetniška vrednost, posebno pa tisti tako svojevrstni in blažilni ton, ki zveni iz najnovejših del čeških pisateljic, je presenetil vse, ki poznajo sodobno češko literarno tvorbo. Treba se je poglobiti v položaj 'češkega pisatelja, ki je še pred nedavnim užival vso blagodat svobodnega ustvarjanja, ki je z zavidanja vrednih višin motril kulturni in življenjski vzlet zadnjih desetletij in bil na vsom svetu priznan kot enakovreden tvorec, ki lahko tekmuje tudi s pisatelji največjih narodov — treba je imeti to pred očmi in nove pogoje njegovega ustvarjanja, da lahko pravilno ocenimo pomen letošnjega literarnega dela češke pisateljice. Preden podamo kratek pregled in oznako posameznih pisateljic in njihovih najnovejših del, lahko ugotovimo, da prevladuje v letošnji literarni tvorbi češke pisateljice predvsem biografsko-meraoirska literatura. V tej književni zvrsti je izšlo nekaj tako pomembnih del, da se bo vračal k njim še desetletja ne samo literarni zgodovinar, marveč tudi čitatelj, ker mu bodo nudila prezanimivo zakladnico portretov velikih tvorcev češke modeme literatttre in edinstveno galerijo slik iz življenja, po katerem bo v kruto realnost drveča bodočnost vse bolj in bolj žejala. Nekatere pisateljice so si pa poiskale snov za svoja dola bodisi v življenju ljudi, ki jim borba za kruh in nagon krvi dajeta vsebino in smer, bodisi pa so zbrale svoja starejša dela. raztresena po dnevnikih in revijah, tor jih. izdale v zaključeni celoti. V prvi slcupini literarnih del je doseglo največji uspeh Eve Vrchliche »Dčtstvi s 134 Vrclilickym« (Praha, Melautridi). Hčerka največjega češkega pesnika je z občudovanja vredno svežostjo, z mehkobo globoko lirične duše, naslikala" družinsko sredino in podala ozadje dobe, v kateri je živel in ustvarjal Jaroslav Vrchlicky. Iz nanizanih doživetij otroka, ki je bil očetov ljubljenec, se ti riše človeški lik velikana na češkem Parnasu, obožavanega in z lavorikami slave in priznanj ovenčanega umetnika v barvah, tako neprisiljenih in preprostih in vendar tako živih, da imaš pri čitanju knjige vtis, da si že tolikokrat srečal nekje tistega dobrega možička, ki s svojo majhno Mirni (krsLno ime pesnice Eve V.) koraka po nabrežju Vltave, ali nakupuje zanjo po praških trgovinah igrače. Neizrečeno mnogo toplote je v tem pripovedovanju. toliko iskrenih čustev. Otroške solze, v katerih se svetlikajo žarki pomladi, ne veš, kdaj od sreče, kdaj od bolečine. Ne mislite si, da imajo ti-le listi karkoli skupnega s spominskimi knjigami deklet: ne mi.slite sii, da je to nekaka družinska kronika. Bolje bo, če označimo to knjigo kot izpoved pesnice, ki ob pogledu na svoje otroke snema tcnčico s svoje lastne mladosti in vnovič preživlja vse tiste srebrne dneve, odkar se je zavedla okolja tja do dekliških let, ko se je oglašala v njej žena. Kakor da odvija film neznanega režiserja, v katererh je vnovič gledala tisto dekletce, za čigar dejanji vidi danes globljo povezanost z družino, z okolico in časom. Danes si lahko razloži pomen besed pesnikovih, Id jih je slišala kot otrok, prav tako si lahko pojasni veselje ali žalost, ki jo je ob tej ali oni priliki opazila v njegovih ali materinih očeh — in vendar, kako mala Eva Vrchlicka tolmači, kako malo preiskuje ozadja, ki naj bi prinesla kakršno koli že presenečenje izza kulis pesnikovega življenja. Zaman boš iskal v tej knjigi razlage, ali samo namigovanj na tiste obilne govorice, ki so se širile šo izza pesnikovega življenja, zlasti pa po njegovi smrti. Prav tako bi zaman iskali obračunavanja s pesnikovimi kritiki ali nasprotniki. Ne, Eva Vrchlicka je pokazala s to knjigo, da njeno srce ni česa takega zmožno. Naj še pripomnimo, da je delo sprejela češka kritika zelo pohvalno in da češki čitatelji že nestrpna pričakujejo gle- daliških spominov Vrchlicke, ki je bila öd leta 1913. pa vse do let tridesetih odločilna umetnica Narodnega gledališča v Pragi. V istem letu, ko je umrl Vrchlicky (1912), si je sam prizadejal smrt eden-od glavnih predstavnikov češkega naturalizma Vilćm Mrštik, pisatelj razkošne himne na spomlad in mladost »Pravljica maja« in drame »Marysa«, ki jo poznamo tudi pri nas. Letos je izdala njegova žena Božena Mrštikovd »Spomine« (Praha, Borovy), za katere je sprejela češko narodno nagrado za literaturo v letu 1939. Zavozlano življenje Vilema Mrštika, njegovo delo in literarno sodelovanje z bratom Alojzijem, usodo Članov Mrštfkove družine, Diväky na moravskem Slovaškem, kjer so INTršliki živeli — vse to nam skuša prikazati Božena Mrštikova v čim preprostejši obliki in kar moči človeško. Tudi ona ima bogat dar -pripovedovanja, ki je pa nikjer ne zapelje v gostobesednost ali celo v in-diskretnost, v katero tako rado spodrsne piscem spominov. Mrštikova je stvarna in teži za lem, da dobi čitatelj kar se da najbolj človeško podobo pisatelja, literarnemii zgodovinarju pa nudi obilno dragocenih podatkov, ki mu bodo omogočili pravilno ocenili nastanek in notranjo vsebino Mršti-kovega dela. Zato prepleta pripovedovanje in opise z odlomki moževe korespondence, s fotografijami krajev in. ljudi in razpleta odnose svojega moža do mnogoštevilnih sodobnikov. Vendar ni nikjer suhoparna. S finim darom opazovanja in v sočnem jeziku podaja prezanimivo razlago komplicirane Viljemove notranjosti in njegovega naglega značaja. Posebej je treba poudariti, kako toplo in psihološko resnično je pisateljica opisala Mrštikovo ljubezen do prirode. Dasi je trajal zakon Mrslikovili samo pet let, ki sta jili skoraj v celoti preživela v idiličziih Di-vakih, so vendar »Spomini« bogati, oblikovno pa spadajo med bisere literarne zvrsti. V češko literarno preteklost posegata tudi knjigi Pavle Buzkove »Prijateljici« (Praha, Topičova edice) in Sonje Spälcwc »Crni Honzik« (Praha, Novina). Buzkovä ni neznano ime v češki literarni kritiki in zgodovini. Že leta 1918. je iz- 135 dala izčrpno žtudijo »češko drama«. Sedaj se je poglobila v devetdeseta leta preteklega stoletja in nam na podlagi vzajemne korespondence igralke in pesnice Hane Kvapi-love in znamenite pisateljice Ružene Svo-bodove ter na podlagi bogatih sporoäil iz tistega časa živo osvetlila ti dve takrat naj-pomembnejäi predstaviteljici ženskega umetniškega sveta. Tudi ta študija, zgrajena na izbornem poznavanju dobe in žii'ljenjskega zakulisja Kvapilove in Svobodove ter na finem psihološkem opazovanju, prinaša predvsem literarnemu zgodovinarju mnogo novega gradiva in spoznanj, ki bodo pripomogla k pravilnemu razumevanju in vrednotenju obeh umetnic. Medsebojni odnos .pisateljic, posebej vprašanje, koliko in kje je posegala ena v ustvarjanje druge, je v tej študiji obravnavan do najmanjših podrobnosti, toda —in to pri takem delu ni drugače mogoče — marsikaj bo izzvalo drugačne nazore in mnenja. Cesto je bila Buzkova prisiljena k domnevam, ki utegnejo biti pravilne, sčasoma pa se bo kdo našel, ki bo dokazal nasprotno. Sonja Spälovä, avtorica treh pesniških zbirk in pred tremi leti izšlega uspešnega romana o Machovi mladosti »Deček s harfo«, tokrat ni bila tako srečne roke. Biografski roman o pisatelju Janu Nerudi »Črni Honzik« prinaša sicer v dekorativnem oziru obilno lepot, ki pričajo o pesniškem gledanju, toda v globinah, kjer bi morala zadeti v Nerudove osebnosti, se izgublja in ne zadene pravega. Zato se nam zdi Nemdov odnos do Karoline Svžtle, kakršnega nam podaja Špalova psihološko in tudi literamo-zgodovinsko, nezadostno dokumentiran. Scenarija Male Strani in tudi časovni kolorit nadomesti čitatelju te pomanjkljivosti. V tem slikanju je Spälovä mojster. V sodobno češki prozi se čedalje bolj izrazito riše umetniška osebnost Jarmile Gla-žarove. Sleherni od treh njenih romanov, ki jih je doslej izdala, pomeni stopnjo k čedalje večjemu uspehu. Je brez dvoma izmed najbolj nadarjenih mlajših čeških pisateljic. Zanimivo jo, da v vseh svojih romanih obravnava odnos žene do mnogo starejšega moža. V njenem najnovejšem ro- manu »Advent« (Praba, Melantrich) tvori sicer to starostno nasprotje nekako osrednjo nit dejanja, vendar ni delo zgrajeno na njem. Glazarovd je posegla v usode ljudi na gorskih hribih šleskih Beskidov in nam naslikala v realističnih barvah borbo s prirodo, ki ustvarja značaj ljudem in usmerja njihova dejanja. Je to mogočna pesem o materinski ljubezni do otroka, čigar očeta je zdrobilo drevo, preden mu je mogel dati svoje ime, je to himna na trpljenje matere, ki se bliža nadčloveškemu, na njene žrtve zaradi otroka. Glazarova mojsti-sko obvladuje psihološke globine, ki so jim kos le veliki pisatelji, neustrašno je pogledala v prepade, ki spominjajo na strani iz romana Dostojevskega. Življenje gorjanskih primitivov, njihovo delo, navade, govorico, beskidsko pokrajino slika pisateljica, kakor da je sama iz tistih krajev. Kot zdravnikova žena je preživela leto dni med beskidskimi drvarji in opravljala vsa dela tamošnjih zenä, samo da čim globlje pronikne v njihovo življenje. Tudi dve najpomembnejši predstaviteljici starejšega pisateljskega rodu Anna Maria Tilschovä in Marie Majeravd sta letos izdali po knjigi. Tilscliovä novi roman »Trije križi« (Praha, Borovy), Majerova zbirko drobnih proz »Kraljica lepote« (Praha, Melantrich). Plodno pisateljico in predsednico češkega PEN-kluba poznajo čitateljice »Ženskega sveta« iz pregledne por-tretne Studije pokojne Vere Dostalove (let. xn. 1934), dobro karakteristiko Marije Majerjeve pa je podal Božidar Borko v lanskem letniku »Modre ptice«. »Trije križi« so motivno in lokalno najbližji romanu »Vykoupeni« (Odrešenje), v katerem je bil Tilschovi model slavni češki impresionist slikar Antonin Slaviček. Glavni junak njenega najnovejšega romana je tudi slikar, krajevno pa se tudi ta roman dogaja na češko-moravski višini. Gre za tisodo treh družin, na videz le na zunaj povezanih med seboj, ki se pa razvija iz istih korenin. V ospredju je slikar samouk, razumski brezverec, toda v srcu z božansko iskro, ki ga dviga iz mučne vsakdanjosti, kjer je suženj brezobzirne in plitke žene, v svet lepote, ki ji služi z otroško vdanostjo. Težke notranje boje mu povzroči naročilo 136 podeželskega mecena, naj naslika fresko na sL7-op vaške cerkvice. Ko . se odloči, ustvari mogočno umetnino — tri križe — Krista • med dvema razbojnikoma — ki je izraz njegovega čustvovanja: v slehernem človeku sta oba, Krist in razbojnik. Nekako nasprotje slikarja in njegove žene tvori zakonska dvojica potujočega muzikanta, medtem ko je usoda tovarnarja in njegove družine nekak samostojen roman v romanu. Toda kakor rečeno, le na videz — ker je v notranji zvezi z osnovnim problemom romana. Zdi se, da je v »Treh. križih.« .šlo Tilschovi predvsem za notranjo podobo češkega človeka. J Marie Majerove knjiga ima podnaslov »Povidka pro noviny«, toda napačno bi bilo mnenje, da je s tem sama hotela označiti svoje kratke proze kot paberke, ki niso na tisti umetniški višini kot njena večja dela. l'a literarna zvrst ima v človeški književnosti lepo tradicijo, saj so tudi največji čežki pisatelji gledali na t. zv. podlistke kot na zelo odgovorno delo. Saj prav to literaturo čita največ ljudi in ima torej največji vpliv na vzgojo umetniškega okusa širokih čitateljskih krogov. Majerova je socialna pisateljica in tudi v teh prozah se vrste usode ljudi pretežno iz delavskih in ubož-nejših slojev. Zgodbe, nanizane v \imetni-ško celoto, dihajo toploto pisateljičinega odnosa do trpečih in nesrečnih, ki osvajajo srca čitateljev, prav tako kot njen sočni jezik, ki je do najfinejših odtenkov v zvezi s snovjo povesti. Majerova je globoko čuteča umetnica in vendar ideološko trdno opredeljena. Tudi v tej zbirki povesti poznate glasnico tistega razreda, iz čigar sredine je sama izšla, bojevnico za boljšo usodo trpečih in izkoriščanih. Mislim, da nima danes nobena slovanska literatura tako močne opore v ženah kot češka. V tesnem sodelovanju s pisatelji in kritiki in deležne njihovega globokega razumevanja, dosegajo največjih uspehov in najvišjih nagrad. Življenje težko preizkušenega naroda ima v njih glasnice visokih umetniških kvalitet, ki stremijo za istimi cilji kot njihovi tovariši in ves narod. Javni dogodki doma in po svetu D o m a:- Zbližanje med Jugoslavijo in Sovjetsko Rusijo je nedvomno najvažnejši dogodek v naši državi v zadnjem času. Gospodarska pogajanja so se nad vse pričakovanje uspešno zaključila, tako da so po poročilili listov presegla okvir prvotno napovedanili zgolj gospodarskih posvetov in je bil že govor o pogojih za začetek rednih političnih in diplomatičnih odnošajev. Rusija se je pokazala pripravljeno odreči se zahtevam, ki jih ima glede vrnitve ruskih carskih dragocenosti, ki so jih vojaki generala Vran-gla (poveljnika tako imenovane bele armade) po vojni prinesli s seboj v Jugoslavijo. Edina zahteva, ki jo Rusija postavlja, je preprečenje delovanja ruskih emigrantov in odvzem diplomatskih pravic bivšemu carskemu poslaniku Strandmanu, ki jih še vedno uživa. Pogajanja so se vršila v izredno ugodnem ozračju. Jugoslavenskemu zastopstvu na čast so bile prirejene v Moskvi razne slav- nosti, pri katerih so poudarjali nekdanje dobre zveze med Rusijo.in Srbijo. Delegacija je bila sprejeta celo pri Stalinu. Pomen zbližanja med obema državama je imel povsod velik odmev. Tako je n. pr. tiskovni urad Uiiited Press tolmačil prepričanje diplomatskih krogov, da je Sovjetska Rusija preprečila akcijo Italije na Balkanu ter odvrnila tako zaveznike kakor tudi Nemce in Italijane, da bi spravili Balkan v vojno. Tuji listi tudi poudarjajo veselje, s katerim so narodi Jugoslavije sprejeli zbližanje med obema državama. Pri nas so se o tem posebno razpisali srbski in hrvatski listi, dočim prinašajo naši vodilni listi le pičle opombe, razen Trgovskega lista, ki je prinesel v celoti mnenje hrvatskega člana delegacije, dr. Bičaniča. Zanimive utegnejo biti izjave srbskega lista »Delo«, ki je glasilo sedanjega pravosodnega ministra dr. L. Markoviča. Ust piše med drugim: »Za nas je glavno, da je naš narod s tem aktom državne politike dobil občutek, da Jugosla- 137 vija ni zaprta v okviru Dunavske kotline in Balkanskega polotoka. Veseli nas, da je ta akt našel odmev v najžirših narodnih slojih, tako pri Srbih kakor pri Hrvatih in Slovencih. Daleč smo od tega, da hi precenjevali značaj slovanstva v mednarodnem življenju, vendar čutimo tako rekoč instinktivno zadovoljstvo, da je prižlo med največjo slovansko velesilo in na^o državo do stikov v gospodarskem pogledu.. .« Upamo, da ho to zhližanje ohranilo narodom na Balkanu največjo vrednoto v današnjem času: mir. Občinske volitve na Hrvatskem. Dne 19. maja so se vršile v banovini Hrvatski občinske volitve in sicer je bilo glasovanje javno. Večina onih, ki so si obetali, da nastopi z novo ureditvijo Hrvatske vsaj delna demokracija, so glohoko razočarani, kar javno priznavajo v raznih listih. Tako pišejo »Varaždinske novosti« med drugim: ».lavno glasovanje in volitve po listah no bodo prinesle našim občinam nič dobrega. Neumno jc govoriti, da je vseeno, če so volitve tajne ali javne. Narodna vladavina mora imeti volitve, toda svobodnih in poštenih volitev ne more biti brez tajnega glasovanj.a. Narod sprejme tudi javne volitve, če ga žene nanje protinarodna oblast ter je pripravljen pokazati svojo državljansko hrabrost. Toda ko se narodna borba konča z uspehom, tedaj zahtevata pravica in pamet, da se najprej zlomi ono orožje, s katerim je protinarodna. oblast mučila narod in izigravala njegovo voljo«. — Uspeli volitev je sledeči: HSS 425 občin, v KDK (Kmetsko dem. koalicijo) HSS SDS 153, sama SDS 27, HSS in muslimani 4, HSS in ^'emci 1, .TRZ 20, JRZ in zemljoradniki 1, zajednička srbska lista 8, ■ izvenstrankar-ska srbska lista 18, muslimani 2, izvcnstran-karska meščanska lista 2, neodvisna 2, levičarska 1, zemljoradniki Ij Nemci 3, razne narodnosti 2 občini. Znamenje časa pomenjajo nekatere nove uredbe v naši državi. Sprejeta je bila uredba proti špekulantom, ki jih bodo upravne oblasti lahko poslale v prisilno bivanje, če bi se pa kaznivo dejanje ponovilo, pa celo na prisilno delo. — Ta uredba je prišla vsaj 10 mesecev prepozno, saj vsi čutimo, da so cene pri nas tako zrasle, da že davno niso naše plače v sorazmerju z izdatki. Po »Indeksu« je hrana letošnjega aprila za ■34"41% dražja kakor lanskega avgusta, obu-te-v in obleka 46'89%, bukova drva pa celo za. 75%. Mla je tudi Uredba o nevtralnnsti v tisku in v kinih: kdor hi v listih ali s slikami razširjal o vojskujočih se državah neresnična poročila ter bi kakor koli žalil v tisku eno ali drugo teh držav, bo kaznovan — kakor je predvideno celo na dve leti robije. S temi določbami se pri nas tiskovna svoboda znatno omeji. Vsa javna zborovanja in vsi shodi razen onih, ki imajo verski značaj, so do preklica prepovedani. Tudi to odredbo tolmači vlada kot korak proti vsaki možnosti kršenja nevtralnosti. Podpisana je bila uredba, po kateri se bo medicinska fakulteta v Ljubljani spopolnila do 10 semestrov ter tako postala popolna.. Zahtevo, da se čimprej ustanovi slovenska. banovina, je predložila slovenska županska zveza predsedniku vlade dr. Cvetkoviću in dr. Mačku kot podpredsedniku. Izjavila sla, da vlada zaradi zunanjih dogodkov nima potrebnega časa, da bi so uredila ta zadeva. Uredba o »pomožni vojski«. Njena naloga bo, skrbeti za vsestransko usposobljenost zaledja. Obvezani so ji vsi moški od 17. do 70. leta. Tudi državljani nevtralnih in zavezniških držav, ki stalno bivajo v naši državi, so obvezniki pomožne vojske. Dr. Milan Stojadinovic, bivši predsednik vlade, je poslan na prisilno bivanje na podlagi zak. o zaščiti javne varnosti in reda. To internacijo so večinoma vsi državljani odobravali. Pri naših za mejami: Prosvetni tečaj za slovenska dekleta na Koroškem se je zopet vršil ter ga je obiskovalo 60 tečajnic. Taki tečaji so potrebni posebno sedaj, ko so možje in bratje na fronti in je treba v domačem gospodarstvu izpolniti vrzel, ki je nastala z njihovim vpoklicem na bojišče. , Prva slovenska županja v Ameriki. V Vandlingu v Pennsylvaniji je umrl župan Slovenec M.Korošec, Po njegovi smrti so mestni očetje vse županske posle prepustili kar pokojnikovi vdovi in sicer z motivacijo, 138 da ona že vodi veletrgovino in mesarijo in ho zato gotovo Ludi županske posle reševala v splošno zadovoljstvo. Kaj takega jc-možno menda le samo v Ameriki, čeprav se tudi drugod v Evropi obdaja žena prepogosto z bleskom moževega .položaja, »Umrla kot državljanka!« Pod te,m naslovom prinaša »Zarja«, glasilo katoliške slovenske ženske zveze, poročilo o vzroku smrti Slovenke Alojzije Mlakarjeve. Zdravnik ji je svetoval že pred meseci, da naj se da operirati, toda ona je odlašala, češ, da mora postati prej ameriška državljanka. Čakala je dne, da je šla z drugimi priseljenci k preizkušnji in prisegi. Bila pa je tako slaba. da je morala takoj po opravljeni ceremoniji v bolnišnico, toda bilo je že prepozno. Pred smrtjo je s ponosom ponavljala; »Ako umrem, bom vsaj umrla kot državljanka.« — Dvomimo, da zadržanje te žene zasluži posebno pohvalo: ali -je prav žrtvovati življenje in pustiti moža in osem~ (!) otrok samo zato, da se je lahko prćd smrtjo še odrekla svoji stari domovini? Ali ne manjka tu prave državljansko in narodne vzgoje? Po svetu: »Najgrozotnejša vojna, kar jih je doživelo človeštvo.« S takimi naslovi prinašajo listi poročila o sedanji vojni, ki se bije sedaj med zavezniki in Nemčijo -na francoskih tleh. Po neuspehih, ki jih jo doživela Anglija tudi na Norveškem, je angleška javnost zahtevala odstop Chamberlaina kot nosilca odgovornosti za poraze. Kajti ne da se tajiti, da je politika, ki jo je vodil bivši angleški premier, zelo mnogo pripomogla k sedanjemu stanju v Evropi. Na njegovo mesto |e prišel Winston Churchill, ki je najodločneje kritiziral dosedanjo politiko Anglije in ga smatrajo vodilni krogi za najsposobnejšega moža, ki more priti v poštev. Prav tako pa je bila reorganizirana fran-. coska vlada, v katero so vstopili nekateri novi ministri, do čim .j,e prevzel vrhovno poveljstvo nad zavezniškimi armadami general Weygand. Medtem se je začela priprava za spopad na življenje in smrt. 10. maja so nemške čete prekoračile meje svojih sosednjih držav Nizozemske, Belgije in Luksenburga. Obenem so nemška letala začela bombardirati važnejša letališča v teh državah ter prepeljala v te kraje večje število vojakov, ki so se s padali spuščali na belgijsko in nizozemsko ozemlje, često oblečeni v uniforme svojega nasprotnika. Njihov uspeh pospešuje zlasti delo tako imenovane pete kolone. To kolono tvorijo tujci, ki so že od prej naseljeni v deželi ter imajo namen, v zaledju delati zmedo ter ob danem trenutku tudi vojaško pomagati svojim ■ rojakom. Prav . peta kolona je veliko pripomogla k naglemu padcu Nizozemske, ki je že-po nekaj dneh borbe kapitulirala. Razumljivo je, da je hitro padla mala državica Luksenburg. nad katero se je spustilo celo omrežje padal in letal. Belgija pa je pokazala sprva mnogo večji odpor, toda po 18 dneh borbe z zavezniki se je belgijski kralj Leopold nenadoma in v splošno zaprepašČenje samih Belgijcev udal Nemčem. Nemci so pa že napredovali do morja ter sc bijejo srditi boji na francoskih tleh. Umetnost Poročilo o ljubljanski drami K. V. Shakespearjev Hamlet je bil letos četrtič v dvajsetih letih slovenskega gledališča na odru naše drame. O tem Shakespearjevem delu je napisal v Gledališkem listu dramaturg J. Vidmar kratek, lep stavek, v kate^ rem pravi o Hamletu: »Kljub veličini, popolnosti in dragocenosti malone vsega Sha-kespearjevega dela je nedvomno središče in žarišče vse njegove- dramatike »Hamlet«. Na to nas opozarjata ona čudovita toplina in bajna luč. ki sta razlita preko tega neskončno . poetičnega • dela. Vsaka njegova drama je polna stvamiškega bogastva,-toda v nobeni ni Shakespeare tako razsipen kakor tu, nikjer ni njegova bujna-fantazija tako neumorna in opojna kakor v »Hamletu« in nikjer ni njegov duh tako neizčrpen, bister, svetel in očarljiv.« O Hamletu trdi isti, da je »človek bogatega živega in plemenitega duha in srca, ki živi odmaknjeno in zamaknjeno za neosebne in visoke stvari sveta.« 139 Uprizoritev v naši drami Se malo ni izčrpala vsega bogastva, ki ga je Shakespeare nakopičil v tem delu. Za lepo uprizoritev Hamleta je potrebna predvsem misel in roka močnega režiserja, ki zna najti genijalni ustvaritvi svojsko, kongenialno formO' odrske uprizoritve. Druga pa jc zahteva po enotno uglajenem igralskem zboru, ki ves prežet ene same velike misli, daje pogona in veličine odrski stvaritvi. Žal, pri nas ni bilo niti enega, niti drugega. Igrali so dobri igralci stare klasične šole (Marija Vera, ŠariČeva, Levar, Skrbinšek), ostali manj dobri in statisti, ki niso vedeli, čemu so na odru. S takim igralskim zborom izzveni Hamlet v zanikrno disharmonijo, ki jo je že večala velika senzacija: gostovanje gospoda Zvonimira Rogoza v glavni vlogi. To je bil tudi glavni povod vedno napolnjenem gledališču, polni blagajni in zadovoljnem občinstvu, ki jc videlo na odru istega Hamleta kot pred dobrimi desetimi leti in ugotovilo, da je še vedno prožen in ganljivo mladosten. Z zadovoljstvom je hodilo občinstvo občudovat filmskega zvezdnika iz »Ekstaze« in »Štefanika«, ki je odigral Hamleta z brezprimerno rutino, s samozavestjo in okinčal igro z mnogimi učinkovitimi igralskimi efekti in nihče ne bi spoznal do smrti razdvojenega danskega princa v tem živahnem, lahkotnem, ciničnem mladeniču turobne poze. ki Shakes-pearjevemu verzu ni dihnil prav nič teže osebnega doživetja. — Kdor je imel 'tanek posluh, je videl in slišal. Debevec in Eralj v predzadnji uprizoritvi sta mi bila kot Hamlet mnogo ljubša. Čeprav nista tako virtuozno odigrala vloge. Bila sta- naša, malce toga, pa prepričevalna in sta nam govorila lepe Zupančičeve verze v lepi slovenščini. Vse naše dnevne kritike so bile polne največje hvale in superlativov o uprizoritvi Hamleta. Tako so spet zmagali reklamni vidiki nad objektivnim estetskim kriterijem in pomagati nalemu občinstvu, da še močneje zabriše svoj čut za pristno in nepristno, za harmonično in povprečno vsakdanje v gledališki umetnosti. Sami grehi, ki jih bomo radi neodgovornosti nekaterih drago plačevali, kadar se bo maloštevilni naš narod uvrščal po kulturni enakoprav- nosti med ostale svobodne narode. Pa kdo bi tem nekaterim, ki imajo oblast, tvegal zamero? Videla sem tudi predstavo Linhartove »Županove Micke« in Garick-Smoletovega »Varha«. To je bil prisrčen, domač večer v naši drami, kakršnih bi si prav gotovo želeli še več. »Županovo Micko« so igrali prvič leta 1789, (ko se je v Parizu spočela velika revolucija). Z njo je Linhart postavil temelj slovenski dramatiki. »Županova Micka« sicer ni izvirno slovensko delo (po »Die Feldmühle«), pa je bilo našim razmeram prirejeno tako, da ni radi tega nič manj pomembno. — Isti večer z »Micko« • so igrali tudi »Varha«, ki ga je pred sto leti (1840) natisnila Blaznikova tiskarna, ko ga je iz angleščine prestavil Prešernov prijatelj Andrej Smole. Obema delcem"a je dajal sodobni jezik svojski čar in privlačnost. V zadnjem mesecu letošnje sezone bomo videli ,še Finžgarjevo »Našo kri« v Skrbin-škovi režiji igro iz dobe francoske vlade na Kranjskem. Čitateljice našega lista opozarjam še na uprizoritev Gogoljevega »Revizorja«, ki bo nedvomno med najboljšimi letošnjimi predstavami. O obeh delih bom poročala v julijski številki, ki bo prinesla tudi resume dramske sezone 1959/40. Plesna šola Mete Vidmarjeve Pred dobrimi desetimi leti je plesalka Meta Vidmarjeva prvič nastopila v Ljubljani in istega leta je ustanovila tudi svojo plesno šolo. Vrnila se je iz tujine po večletnem študiju v šoli znane nemške plesalke in plesne pedagoginje Mary Wigmanöve, zastopnice »moderne plesne umetnosti«. Meta Vidmarjeva je prišla v Ljubljano polna vere v svoje poslanstvo, zaupanja v svoje bodoče delo, ki bo postavilo temelje slovenski plesni kulturi. .Kmalu se je zbrala v njeni šoli majhna, pa verna skupina deklet, ki so se podredile Metinem vodstvu in hkratu ostvarile prvo slovensko plesno Šolo. Tedaj jc bilo položeno v zemljo plodno zrno in Meta Vidmarjeva takrat bržkone še slutila ni, skozi kakšne neprilike, dvome in malo-dušne dneve mu bo morala biti čuvar. Koliko grenkih in opojnih in dela, lepote, obupavanja in tihih zmag hrani v svojih stenah plesni atelje Mete Vidmarjeve in 140 koliko žele njena mala soia s knjižno polico, nekaj oljnatimi originali in spominki njenih učenk, ki to kamrico dobro poznajo. Saj je bila zadnje zatočiSče tistim, ki so se najbolj verno in dosledno borile za lepo plesno kretnjo, za nepotvorjen plesni izraz in iskale v besedah sToje učiteljice vedno nove pomoči in vere v svoje delo. Osvajale so si pod njenim vodstvom prve žive pojme o sproščenem estetskem gibu v prostoru, o harmoničnem dotiku telesa in zraka — prostora, poizkuSale dati misli izraza v ustvarjajoči jjlesni liniji. TaTio so tesno ob svoji učiteljici prehodile vso bolečo, in hkrati čudovito lepo pot do prvega javnega nastopa. Danes, ko je minilo od takrat že dobro desetletje, so pri nas trdno postavljeni temelji lepi plesni umetnosti in v vsej svoji skromnosti niso zato nič manj prepričevalni in potrebni. Vsaka produkcija plesne šole Mete Vidmarjeve je intimen, lep dogodek, ki vedno bolj čisti naše pojme o plesu — prosojni umetnosti, katera pa nam more in mora tudi v teh nepojmljivih časih, ko so milijonske človeške množice pahnjene v mlako svoje lastne vroče krvi, povedati nekaj resnično lepega in nam vliti tihe vere v sproščenega, resnično svobodnega in harmoničnega človeka. Saj je ples najbolj optimistična umetnost, ki z vsakim odtenkom svojega večnega bistva priznava življenje — in morda ni slučaj — da je tako pozno našel .svojo pravo pot v kulturo slovensl;ega ljudstva. K. V. Elda Piščančeva je razstavljala Razstavo Eide Piščančeve v salonu Ober-snel je otvoril na Binkoštno nedeljo s toplimi, kolegijalnimi besedami Saäa Šantelj. Njeno delo pa tudi res zasluži prisrčnega odkritosrčnega priznanja, saj je marsikoga z zbirko svojih slik najugodneje presenetila. Pokazala je renično ljubezen do svojega umetniškega poklica, mnogo vztrajnosti in resne volje. Skoda, da ni na razstavi zastopana z grafiko, s katero se je vneto bavila luđi za časa svojih študij na akademiji v Firencah. Vendar pa nam pričujoča razstava prav lepo kaže druge strani njene imiet-nosti, V pokrajinah se mi zdi, da prihaja najbolj do izraza slikaričina ljubezen do živih in močnih barv, kar ji je ob začetku njene poti vzbudil njen učitelj mojster Jakopič. Zlasti so njena jesenska razpoloženja res krasne barvne simfonije. Nekam zelo liladni pa so italijanski motivi, dasi je morda v gledanju na »sončno Italijo« z bolj treznimi očmi slikaričina osebna nota. Njene Benetke so žalostne, saj pa tudi res ni nič bolj deprimirajočega kot »mesto lagun« v mračnem nastrojenju. Vse- boljše in pre-pričevalnejše pa so krajino iz različnih delov Slovenije. Odlična, res občutena in doživeta je slika »Podkoren«, ki kar diha navdušenje in iskren slikaričin odnos do narave, s pomočjo katerega je nadvse prepričevalno in ljubeznivo pričarala na platno košček naše divne Gorenjske. Najzanimivejše v delih Piščančeve pa je nedvomno cerkveno slikarstvo, s katerim .so od bratov Šubicev slovenski slikarji delali mačehovsko. Piščančeva, ki je študirala cekveno kompozicijo v Parizu, se je je oprijela z vso njej lastno vnemo in pridnostjo. S kolikšno resnostjo se ji posveča, kažejo njeni osnutki za oltarne slike »Kristusa« in »Majniške kraljice«. V njih poudarja socialno noto (da se izrazim sodobno), neko zvezo nebeških sfer s solzno dolino vernikov. Da so ti njeni osnutki dobri in upo- 141 žtevanja vredni, j'e najzgovornejši dokaz, da je eden izmed njih že izvršen kot velika oltarna slika župne cerkve v Hrastniku. Cerkveni motivi so tudi dali pobudo za slike Madone, Oljske gore, Božiča in predvsem za kompozicijsko in barvno zanimivo Zadnjo večerjo. Nikakor pa ne smemo prezreti Piščančeve kot portretistke, dasi vse kaže, da je portretiranje nekam šibka stran njenega iimet-nižkega ustvarjanja. Da nas povsem očara »Tržažka narodna noša«, je pripisati dovršenemu, živemu podajanju tkanin ter izredno lepi in dobro zadeti barvni kompoziciji v zvezi z odličnimi svetlobnimi efekti, no pa morda obrazu naslikane žene. Najbrž pa tudi slika ni bila delana kot portret in karakterizacija obraza slikarici hoteno ni bila važna. Zdi pa se, da njenim portretnim slikam manjka bistveno — karakterizacija," ki jo dado moČne umetniške osebnosti svojim portretom in ki' potem gledalca zagrabi ir. pritegne. Nedvomno pa je to tudi odvisno od modelov. Priznati pa moramo, da se je v portretu cerkvenega dostojanstvenika izkazala Piščančeva kar dobro portre-tistko, ki ima pogoje, da se lahko lepo razvije tudi v to smer. Last, not least moram omeniti še prav dobro uspelo dekorativno delo »Srni«, ki vpliva zelo prisrčno in živo in bi ga lahko tudi imenovali »Gozdna idila«. Razstava Eide Piščančeve je bila v našem kulturnem, zlasti slikarskem življenju zelo razveseljiv dogodek. S svojim izborom nekaj več kot 40 del (olja, monotipij), je pokazala mnogo veselja, talenta in neumorne pridnosti ter se uveljavila kot pomembna slovenska slikarica. Vsi pa želimo tej -naši nadarjeni umetnici na njoni umetniški poti še nadalje veliko poguma ter zasluženega moralnega in gmotnega uspeha. Eda Stadler Nove knjige Silva Trdina: »V provinci«. Drama v treh dejanjih. S tem dramatskim prvencem, ki je izšel pretekli mesec v knjigi (Založba iger v Ljubljani), je razširila prof. Silva Trdina svoj delokrog v književnosti na odrsko panogo. Pisateljica je bila doslej znana kot avtorica v literarno-zgodovinski in kritični književnosti ter se je marljivo udejstvovala tudi kot prevajalka. Njena drama »V provinci« kaže sintezo šolskega življenja ob usodnem dogodku in zajema kompleks profesorjev in učencev ter njihovo medsebojno razmerje; problem preteklega, sedanjega, in kakor vse kaže, še bodočega časa. Ž,e izbira snovi same, ki se je izcimila iz pisateljičinih poklicnih izkušenj, predstavlja pozitivno bazo. Način, kako je na miselno osnovo postavila dejanje, zopet govori v njen prid in izpričuje njeno kritično presojanje življenja, njegovih pogojev in vzgojnih vprašanj. Ob branju igre »V provinci« ima človek vtis, da jo je napisala pisateljica z najmočnejšim doživetjem, kar je delu v odliko. posebno ker se druži z osnovnim pogojem, ki ga mora imeti vsak dramatik: nespornim darom za odrsko ustvarjanje. Igra je v glavnem analitičnega značaja in spominja v zasnovi deloma na Gospodo G]G,mbajeve. Vsebina je sledeča: Dijak osmošolec Ku-dež se ustreli. Preiskava, zakaj je to storil, tvori jedro igre, ki razkriva različne vzroke samomora: slabe pedagoge, (ravnatelja Brajdo, prof. Kozjeka), razrvano rodbinsko življenje (ločen zakon Rudeževih staršev, očeta pijanca) politične vplive itd. Vzporedno s tem dejanjem teče konflikt čustvenega zapleta — popolnoma platonskega značaja — med prof. Majdičevo in dijakom Severjem ter ljubosumnostjo njenega bivšega zaročenca Bregarja in ravnatelja Brajde. Dejanje pokaže njegove spletke, da bi preprečil poštenim profesorjem: Dolinarju, Kolarjevi in predvsem Majdi-čevi, Vsakršen poskus razkriti prave vzroke Rudeževega samomora. Tekom dogajanja spozna Majdičeva življenjska nasprotja in pomanjkljivost človeškega reda ter se zave svoje naloge, da se mora boriti zoper laž, 142 hinavstvo in krivico. Odreče se svojim čustvom do dijaka Severja. Zaradi pisma, ki ga je pisal pokojni Rudež na ministrstvo in po Dolinarjeveni posredovanju, pride do pravičnega obračuna z glavnim icrivcem na zavodu. Drama Silve Trdinove ne skriva vzorov, s katerimi se pa lahko ponaša. Vpliv Cankarja in Gogolja ji Itejemo v odliko. Vsaka dramatska književnost — posebno če je mlada, kot je naša — mora rasti iz domačih ali tujih vzorov in tradicije. Koliko je dal Trdinovi Gogolj, kaže posebno učinkoviti prizor v piTem dejanju pri razmolriva-nju krivde profesorjev zaradi samomora in v tretjem pri govoru o nedovoljenih razmerjih na zavodu. V tem pogledu veže Trdinovo s Cankarjem in Gogoljem rahla satirična žila in daje igri tisto barvitost, ki jo mora imeti vsako dobro odrsko delo, da ne postane zaradi enoličnosti razpoloženja preveč togo. Kontrasti, ki jih dajejo resna osuovna misel iii tragikomični odtenki v dogajanju in dialogih, učinkovito in tehtno podčrtavajo menjavo in tok dogajanja :in marsikatero tipično našo lastnost. Kljub temu, da je bil mogoče avtoričin namen ustvariti igro brez osrednje zgodbe individualističnega značaja, se vendar izlujči kot glavna oseba prof. Majdičeva ter Brajda in Sever kot njena Soigralca. Ti kakor ostale osebe v igri so risani živo, razen nekaterih, ki delajo na bralca vtis, ko da jih je že srečal na odru v taki karakterizaciji (Rude-žev oče, Kozjek in Kaliäeva) ta pa je našla pri občinstvu živahen odziv, zato je deloma upravičena. Vsekakor pa bo delo v pravi režiji z dobrim igralci, ki bodo znali podoživeti narisane osebe individualno, imelo prav gotovo močan uspeh, kajti malokatera snov tako živo zgrabi gledalca kot ravno ta. Spomini na lastna šolska leta so najživahnejši posredniki. Slog avtoričinega jezika je lep in jedrnat, dialog tekoč in ekonomičen, brez utrudljivih dolžin ali praznin, le ponekod spodrsne za hip v naivno izražanje (Maščeval se bom! ... Ne bi vas mogel videti še enkrat v njegovih zverinskih kremljih! itd.). Najmočnejša stran dela je njegova idejna osnova. Analitični potek dejanja pa nalaga tehnično težko nalogo decrescenda Rudeže-vega strela, ki izzveni v raziskovanju vzrokov, in csrecenda konfliktov, med člani profesorskega zbora in Rudeževim očetom ter Majdičeve, Severja in Brajde. Po faktu strela in njegove žrtve v prvem dejanju jo tehnično izredno težavno stopnjevati drugi dve. Trdinovi je to v idejnem smislu docela uspelo, razen v prav končni sceni, ki prinese premalo pripravljeno razrešitev in ne učinkuje dovolj dramatično. Tehnično, v izpeljavi ni dosegla docela svoje idejne višine, čeprav je v delu več .■spretnosti kot pri marsikaterih drugih začetnih delih. Moralnega in pedagoškega pomena le igre pa ni mogoče dovolj močno poudariti, saj je spregovorila Trdinova glasno in jasno tehtno in učinkovito besedo z-i žensko enakopravnost z moškim in se dotaknila najbolj perečih življenjskih vprašanj, ki iz dneva v dan glasneje terjajo rešitev.' Igra ima literarno in dramatično vrednost in je živ klic po pravici in resnici kot osnovnem pogoju vzgoje, tako da moramo igro Trdinove uvrstiti med pozitivne uspehe nđše sodobne dramatike. MaSa Slavčeva Obzornik »o vprašanjih, ki se zastavljajo sloven-■ski intelektualki«, je 15. maja 1.1. predavala naša znana kulturna delavka Milena Mohoričeva. Predavanje je priredil Dom visokošolk. Predavateljica je v delu pokazala prizadevanja mladega človeka, ki se skuša orientirati v času, kot nam je dan, ko so dogodki prehitevajo, da jim komaj sledimo v tem viharnem toku. Zato mora biti močan in na vse pripravljen človek, ki hoče obdržati krmilo v rokah. —' Kot največjo oviro zdravemu, neposrednemu življenju slovenske intelektualke je navedla karieri-zem in akademizem. Oba sta škodljiva našemu javnemu življenju, ker skušata odrezati intelektualko kot intelektualca od sredine, iz katere izhaja, in sta kriva, da ni zmožen živahnih reakcij na življenjske po- 143 jave. Karieristi so ustvarili brezbrižnost do vsega globokega kulturnega prizadevanja ia delo naših najboljših mož je često izzvenelo v prazno, ker ni našlo odziva. Akademikom pa je okoreli pogled uprt nazaj in so brez smisla za še tako pereče sodobne probVeme. — Mladi- slovenski intelektualki ne morejo zadoščati te udobne, shojene poti in njena prva dolžnost je. da išče orientacije, ne v meglenih ideologijah, ampak v stvarnem hudiju dejstev. V to delo ni nobenemu zaprta pot.. NaŽa druga dolžnost pa je, da spozna preteklost in sedanjost sredine, v kateri živi, njeno najbolj perečo problematiko in njene cilje za bodočnost. Naslednjo pozornost pa je treba obrniti svetu in njegovim pridobitvam, čemur nujno sledi primerjava in kritika. Problem svobode pa je centralno vprašanje, ki se zastavlja slovenski intelektualki danes v novi luči prijemljivih, stvarnih dejstev, ki so :• gospodarska odvisnost, izkoriščanje in zatiranje naroda po narodu in slabših po močnejših. Narod, ki se danes bori za svobodo, mora zbrati vse svoje člene v družbi enakopra\'nih narodov, v taki pravni organizaciji, ki onemogoča izkoriščanje. Narod, ki hoče biti svoboden, mora sam upravljati bogastvo svoje zemlje in dobrine, ki jih ustvarja s svojim delom. Posebna naloga, ki se stavlja slovenski intelektualki, pa je delo med slovenskimi ženami in organizacija širokih ljudskih plasti. (Predavateljica je svoje izvajanje podprla s statistikami o dvigu gospodarske, socialne, kulturne in higijenske ravni naŠe žene.) Predavateljica je po stvarnih ugotovitvah zaključila tehtno predavanje z mislijo: Verujemo v svojo bodočnost in bodočnost človeštva. K.V. Ženska društva po vseh večjih krajih v Jugoslaviji izvršujejo naloge, ki jih nalaga sedanji Čas: narodnoobrambno delo s prosvetnim in- dobrodelnim značajem, sodelovanje v borbi proti tuberkulozi, v iista-novah Ildečega križa, organizacijah za zaščito otrok v primeru evakuacije itd. Mnoge posamezne žene in dekleta se pripravljajo tudi za dejansko sodelovanje v vojni z orožjem — zaskrbljenost za varstvo domovine vzbuja nove sile in sposobnosti. V Beogradu se je vršila v dneh 19., 20. in 21. maja 37. letna skupščina »Kola srpskih sestara«, katere se je udeležilo par sto • delegatk iz raznih krajev države, tako da je bila dvorana doma v Frankopanski ulici nabilo polna. Nj. Vel. kraljico Marijo ja zastopala dvorna dama Krunica Srskić, patrijarha pa episkop Ncktorij. Po otvoritvenem govoru predsednice ge. dvorne dame Mirke Grujiceve so sledili pozdravni govori raznih zastopnikov. Iz poročila tajnice, ge. Pešićeve je bilo razvidno, da je bilo vdru-štvenem internatu 60 gojenk 20 od teh je brezplačno oskrbovalo »Kolo«. V »malem univerzitetu«, ki obstoji za 16 let, so predavali mnogi odlični pedagogi, ker prihaja k tem prireditvam »Kola« - zlasti omladina. Društveni koledar »Vardar« je letos izšel v 12.000'izvodih. Na stalnih podporah je K. S. S. izdalo 74.520 din, poleg tega še mnogo izrednih podpor. Slovanskim beguncem so postregle v domu z 2823 obedi. Lepo je delovala sekcija za ročno delo in narodno nošo. V državi ima K.S.S. 131 podružnic; poleg tega ^e 40 podriižnic v Združenih državah ameriških in v Južni Afriki. Za slučaj vojne so dale kolašice na razpolago svojo hišo v Beogradu z vsem inventarjem. Kupile so v ta namen tudi 200 postelj z vso posteljnino. . Ga. Delfa Tvanič je v svojem predavanju o junaštvu srbske žene podala sijajne primere požrtvovalnosti in ljubezni do naroda in domovine. Dno 21..maja je bila v saborni cerkvi svečana zadušnica za Vit. kralja Aleksandra I. Ujedinitelja, za pokojne patrijarhe Dimitrija in Varnavo ter za vse, ki so padli za domovino od Kosova do danes. Vladika Arsenij je imel krasen nagovor o humanem in nacionalnem delu srbskih kolašic. Ob 6. uri je bil srbski večer'v Kolarčevi univerzi, poslovilni večer v dvorani doma v Frankopanski ulici pa je zaključil skupščino. Jugoslovansko žensko zvezo, sekcijo za Dravsko banovino z včlanjenim društvi je na teh prireditvah zastopala predsednica ga. Mira Engelraanova. Njen govor na poslovilnem večeru je bil sprejel •L navdušenjem, nakar so udeleženke spontano stoje zapele našo slovansko himno. 144