Gradbeni vestnik letnik 72 september 2023 225 FOTOREPORTAŽA SANACIJA POKRITEGA VKOPA MALEČNIK PO POŽARU Slika 1. Pokriti vkop Malečnik, avgust 2009 (foto: Ponting, d. o. o.). Lokacija: A10 Koper–Lendava, odsek: Slivnica–Pesnica Investitor: Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji, d. d. Projektant objekta: Ponting, d. o. o., Maribor, odg. projektant / PI Tomaž Weingerl, univ. dipl. inž. grad. Projektant sanacije objekta: Ponting, d. o. o., in Pipenbaher inženirji, d. o. o., odg. projektant / PI Tomaž Weingerl, univ. dipl. inž. grad. Izvajalec sanacije: Kolektor CPG, d. o. o., Nova Gorica SANACIJA POKRITEGA VKOPA MALEČNIK PO POŽARU Fotoreportaža V okviru izgradnje nove vzhodne avtocestne mariborske obvoznice je bil med letoma 2007 in 2009 izveden pokriti vkop Maleč- nik. Izvedel se je po sistemu odprtega vkopa (cut & cover), pri katerem se po izvedbi betonske konstrukcije zasuje, novo nastale brežine pa se povrnejo v prvotno stanje, torej se ozelenijo in pogozdijo. V prečni smeri je objekt zasnovan kot dvocelični armiranobetonski okvir, sestavljen iz dveh povezanih, ločno oblikovanih lupin debeline 90 cm. Lupini sta med seboj ločeni z vmesno steno. Notranji radij lupin je 6,415 m. Temeljna plošča, katere spodnja površina je ravna, zgornja pa je oblikovana poligonalno tako, da sledi poteku obremenitev, je debeline od 80 cm do 145 cm. Objekt dolžine 185 m je v vzdolžni smeri zaradi tehnologije izvedbe, krčenja betona ter geomehanskih razmer razdeljen na 16 segmentov dolžine 12,10 m (vmesni segmenti) oziroma 7,80 m (portalna segmenta). Segmenti so med seboj žaluzijsko pove- zani s kontinuiranim strižnim zobom, ki preprečuje relativne pomike na stiku posameznih segmentov, omogoča pa pomike v vzdolžni smeri (krčenje betona) ter minimalne rotacije. S tako izvedeno strižno povezavo med sosednjimi elementi je omogoče- no prilagajanje konstrukcije eventualnim minimalnim pomikom v temeljnih tleh v fazi uporabe. Gradbeni vestnik letnik 72 september 2023 226 26. junija 2023 je prišlo do naleta tovornega vozila v kolono stoječih vozil v pokritem vkopu. Posledično je zagorelo in uničena so bila tri tovorna vozila. Temperatura požara v predoru je presegala 1000 °C, pri čemer je prišlo do odstopanja površinskega sloja betona ločne konstrukcije. Na armaturnih palicah ni bilo vidnih poškodb. V požaru so bile uničene elektro-strojne inštalacije in prometna oprema. Slika 2. Nalet tovornega vozila in pričetek požara v pokritem vkopu Malečnik, 26. 6. 2023 (foto: DARS, d. d.). Slika 3. V požaru uničena vozila v pokritem vkopu Malečnik, 26. 6. 2023 (foto: DARS, d. d.). Slika 4. Stanje po požaru v pokritem vkopu Malečnik, 27. 6. 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). SANACIJA POKRITEGA VKOPA MALEČNIK PO POŽARU Fotoreportaža Po nesreči se je promet preusmeril v sosednjo cev pokritega vkopa, kjer je potekal po enem pasu v vsako smer vožnje. Takoj sta se začela demontaža uničenih elektro-stojnih inštalacij in visokotlačno čiščenje površin betonskih obokov z odstranjevanjem nesprijetih kosov betona. Gradbeni vestnik letnik 72 september 2023 227 Slika 5. Visokotlačno čiščenje v pokritem vkopu Malečnik, 9. 7. 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). Pred pričetkom sanacije se je najprej izvedlo 3D-skeniranje notranje površine betonskih obokov, na podlagi katere se je ugotovila stopnja poškodovanosti konstrukcije. Odvzeli so se vzorci betona, na katerih so se izvedle preiskave tlačne trdosti, in vzorci arma- ture za izvedbo nateznih preizkusov. Rezultati tlačnih trdosti vzorcev betonov niso kazali posebnosti, le razslojitve posameznih površin do globine 2 cm. Rezultati preiskav armaturnih palic so pokazali nespremenjene vrednosti napetosti na meji tečenja, le pri posameznih palicah se je pokazala povečana krhkost. Na podlagi 3D-posnetka so se glede na stopnjo poškodovanosti določili sanacijski ukrepi. Na posnetku rumena območja pred- stavljajo poškodbe betona do debeline 1 cm in so se sanirale z mikromalto iz mešanice cementa in epoksidne smole. V oranžna območja poškodb debeline 2 do 4 cm so se vgradila nerjavna vijačna sidra, na katera so se pritrdile vroče cinkane žične mreže, izvedli so se temeljni sprijemni premaz, profilacija površin z mikroarmirano sanacijsko malto in premaz z inhibitorjem korozi- je za armirani beton. Najbolj poškodovana območja, kjer so bile poškodbe globine 4 do 6 cm, lokalno pa tudi do 9 cm, so na zgornji sliki obarvana rdeče. Na teh mestih so se s pomočjo nerjavnih sidrnih vijakov pritrdile armaturne mreže Q-283, ki so se predhodno zaščitile z epoksidnim premazom in posule s finim kremenčevim peskom. Po temeljnem sprijemnem premazu se je profilacija površin izvedla z brizganim betonom in premazala z inhibitorjem korozije za armirani beton. Sočasno se je izvedla sanacija manjših lokalnih površinskih poškodb, katerih vzrok ni bil požar. Sanacijska dela so se izvajala intenzivno v podaljšanih dnevnih izmenah, v zadnjem tednu pa tudi v nočnih izmenah. Izvedba sanacije je trajala manj kot mesec dni in se je zaključila 30. 7. 2023. Naslednji dan se je sestala komisija za izvedbo izrednih pregledov cest in cestnih objektov po izrednih dogodkih. Še isti dan je bil ponovno vzpostavljen promet skozi obe cevi pokritega vkopa Malečnik. Slika 6. 3D-posnetek poškodovanosti notranje površine be- tonskih obokov pokritega vkopa Malečnik (foto: DARS, d. d.). Slika 7. Priprava površin manjših lokalnih sanacij, 9. 7. 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). Slika 8. Lokalno poglabljanje površine z bradavičastim rez- karjem za vgradnjo mrež, 13. 7. 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). SANACIJA POKRITEGA VKOPA MALEČNIK PO POŽARU Fotoreportaža Gradbeni vestnik letnik 72 september 2023 228 Slika 10. Izveden brizgani beton, vgrajene pocinkane žične mreže in izvajanje elektroinštalacij (foto: Ponting, d. o. o.). Slika 11. Brizganje mikroarmirane sanacijske malte (foto: Ponting, d. o. o.). Slika 12. Pokriti vkop po sanaciji, julij 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). Avtor fotoreportaže: Tomaž Weingerl, univ. dipl. inž. grad. (Ponting, d. o. o.) Slika 9. Vgrajene armaturne mreže, 16. 7. 2023 (foto: Ponting, d. o. o.). SANACIJA POKRITEGA VKOPA MALEČNIK PO POŽARU Fotoreportaža