Ustanavljanje enot izobraževanja Nova oblika, nove možnosti Izobraževalne skupnosli Ljubljane so v letu 1978 sprejele enoten dogovor za akcijo pri usta-navljanju enot občinskih izobraževalnih skup-nosti ob osnovnošolskih vzgojnoizobraževalnih programih ter vzgojnovarstvenih organizacijah. Enote bodo ustanovljene s samoupravnim sporazumom, ki ga bodo sprejeli vsi člani ob-činske izobraževalne skupnosti in OV na ob-močju konkretnega šolskega okoliša ter okoli-ša OV. Na podlagi tega bodo člani občinske izobraževalne skupnosti in OV samoupravno opredelili medsebojna razmerja in uskladili svo-je interese v enoti občinske izobraževalne skup-nosti, ter skupnosti OV (otroškega varstva). V praksi so že prisotne različne oblike po-vezovanja šole in vrtcev z okoljem, mnogo pa bomo še razvili s sporazumevanjem v enotah. Ustanovitev enote ob šoli in ob VVO pa ne pomeni ukinitev sveta šole ali sveta VVO. Svet šole in VVO sta organi upravljanja, ki uresničujeta poseben družbeni interes delovnih ljudi za osnovno šolo ter VVO, kjer bo pa nuj-no potrebno spremeniti oziroma izboljšati vse-bino delovanja svetov. Enota ob osnovni šoli kot tudi enota VVO je dvodomna. Ima dva zbora: zbor uporabnikov in zbor izvajalcev. V zbor uporabnikov enote ob osnovni šoli in VVO, za katere imajo interes, bodo delegi-rali delegate svojih delegacij za skupščino ob-činske izobraževalne skupnosti in skupnosti OV vsi delovni ljudje in občani, ki živijo ali delajo na obraočju šolskega okoliša ter okoliša VVO. Obsega pa lahko dve, celo več KS (krajevnih skupnosti). V tem primeru seveda sestavljajo delegati delegacij iz vseh krajevnih skupnosti z območja šolskega okoliša ter okoliša VVO. V zboru izvajalcev enote v osnovni šoli in VVO pa so izvajalci poleg učiteljev in vzgoji-teljev tudi delegati vseh družbenih organizacij in društev, ki v šolskem ali VVO okolišu sode-lujejo pri uresničevanju celovitega vzgojnoizo-braževalnega programa. Enota prevzema funkcijo konference dele-gacij. Oba zbora enote pa bosta »nadomestila« sedanje konference delegacij. Enota je oblika samoupravnega povezovanja za dogovarjanje po načelih svobodne menjave dela, za obliko-vanje interesov in za njihovo usklajevanje. Ta-ko usklajeni bi ob konkretnem vzgojnoizobra-ževalnem programu omogočili doslednejše in vsebinsko polnejše dogovai^anje in odločanje v skupščini izobraževalne skupnosti, ter skupno-sti OV. V interesu vsake občinske zveze v občini in DPM v KS je, da se v novi samoupravni struk-turi opredeli naš položaj v občini in KS, naše pristojnosti, odnos do programiranja, potreb za otroke, izvajanje prostih dejavnosti v KS, 80- urnega programa za 5 let stare otroke, ki niso v VVO, ter drugo. 2e pri programiranju v KS ugotovimo, da se DPM pojavlja pri izvajanju mnogih nalog, s tem pa tudi v enotah kot iz-vajalec. Kdaj pa kdaj pa seveda tudi kot upo-rabnik. ZPM ter DPM imajo pomembno vlogo kot izvajalci v komisijah za socialna vprašanja v KS, skupaj s socialno službo občin, OŠ in VVO. Tako npr. pri reševanju programov ob sprejemanju otrok v VVO, pri izboru otrok za letovanja, urejanju družbenega varstva otrok v drugih družinah, pri nameščanju otrok v rej-niške družine, iskanje primernih rejniških dru-žin, itd. DPM ima tudi pomembno vlogo in se na-vadno zavzema za razširitev vzgojne dejavnosti za predšolske otroke, ki niso zajeti v VVO (or-ganizacijske priprave, osveščanje staršev itd.). Skratka, ZPM v republiki, mestu in občini, predvsem pa DPM v KS so organizatorji, uskla-jevalci, koordinatorji ter izvajalci konkretnih. akcij in izvajanja nalog za otroke in z otroki. To pa bo odslej seveda najlažje in tudi edino pravilno znotraj enot vzgoje, izobraževanja in otroškega varstva v občini in KS. Tako nastopi ZPM, DPM v KS v vlogi izva-jalcev, kot tudi v vlogi uporabnikov, ko se po-javlja v vlogi staršev, ki so člani DPM v KS. Ivanka Kukovec