Kmečka svatba. Fotogr. Atelje Dolenc, Maribor. Skupina »Kmečka ohcet« v pristnih gorenjskih narodnih nošah na »Planinskem plesu« v Mariboru. osamezna številka stane 1 >/2 din. = 6 kron. Naročnina za celo leto 35 din. = 140 kron, za pol leta 18 din. == 72 kron, za ce rt leta 9 din. = 36 kron; Za inozemstvo: za celo leto 180 kron, za pol leta 90 kron, za četrt leta 45 kron. Inserati po tarifu. Upravništvo in inseratni oddelek začasno : Ljubljana, Kongresni trg štev. 19. Izdajatelj in odgovorni urednik: Josip Prunk, Ljubljana, Gruberjevo nabrežje 14/11. Naročajte edini slovenski ilustriran Ust ,tPIamenii! Novi naročniki lahko dobč še vse že izišle številke „Plamena**. Na obilo naročbo vabi uprava. IVAN ZOREC: Zmote In »Res je!« je potrdil Slabe. »Tudi mi, vidiš, ljuba duša, smo se zbrali tu v Gospodu, da tremo klete spone naše narodne sužnosti!« Iz njegovih porednih oči je silil skrit zasmeh. »Slišal sem že. Blagor narodu!« se je nasmehnil Jerin. Pavla je opazila, da v njegovih svetlih in mirnih očeh ni veselosti. Zaradi njegove resnosti se je začela sramovati, da tudi sama šteje med druščino, ki ji je veljal njegov zasmeh. Tudi dr. Jernejčič je začutil Jerinovo ost in se je razburil. Bušil je pokonci in je govoril dolgo propoved o požrtvovalnosti za narod in o nesebičnosti javnega delovanja. Jerinu, ki je mirno poslušal in gledal pod mizo, je legala ob ustna kota trpka poteza notranjega posmeha. Nadučitelj se je začutil v svojem poklicu in je nabiral v okorne, nedokončane stavke svoje zmedene in nedognane misli o ljudski prosveti, o narodovih voditeljih in učiteljih. Jecljaje in skoraj šepetaje je podčrtaval velike besede svojih velikih misli. »Vsi na delo za mili narod! Vse, kri in življenje za domovino sveto!« je bobneče končal in prijel za kozarec. Doktor mu je ves čas glasno pritrjeval. Tudi Groznik se je božal po napetem telovniku in mu je kimal. Pavla in oba dijaka so molče gledali predse. »Delo za narod, pravite?« je začel Jerin. »Kaj je to? To, kar Vi mislite, ni delo, ampak je lažnivo javkanje in varanje, od katerega ima koristi, pravih koristi samo majhno število prevejancev, ki vejo, kje jim pšenica najlepše cvete!« »Gospod! Gospod!« je rdel doktor. »To je strašno, kar si upate trditi!« »Anarhi-i-izem!« je šolnik zategnil z visokim glasom in se je sam prestrašil izgovorjene grozne besede. »Oprostite...! In skoraj vsi tako zvani voditelji mislijo, da je narod samo zaradi njih tu in da jim mora pomagati, če ne do zlatega teleta, pa vsaj do kadila! — Kdo je že kdaj prišel med narod, da bi slišal njegov govor in da bi mu res hotel in mogel ali znal pomagati, pomagati zaradi dobrega dela samega? In če je bila narodova beseda glasna in vpijoča, — kdo jo je že s čistim in ljubečim srcem poslušal in premislil?« »Prekleto jih je bilo malo!« je ušlo Slabetu. Dr. Jernejčič se je začudeno ozrl vanj. Slabe je imel rdeča ušesa in je smehljaje se umaknil oči. Pavla je zavzeto gledala v resni obraz Jerina, ki se je povešenih oči zdel kakor sodnik, ko za hip premisli o kazni, preden jo misli izreči. Govoril je tako nevsiljivo, da ga nihče ni motil. To ga je skoraj zmedlo. Pričakoval je hrupnih ugovorov, ker ni vedel, da so bil udarci njegovih besedi novi in nepričakovani, prava predrznost, ki jemlje sapo in besedo, dokler se človek ne zave in ne zbere. »Delo za narod, pravo, plemenito, silno potrebno in najlepše delo za narod, o gospoda, vidim jaz v pomoči z dejanjem in s svetom, kjer je potrebno, v otiranju solza in v usmiljenju do siromaka in trpina — ali, da Vam ob kratkem povem: v resničnosti in demokratičnosti in v praktič- konec gospodične Pavle. (Nadaljevanje.) nem krščanstvu, zlasti v praktičnem krščanstvu ...!« »To ste lepo povedali!« je vzkliknila Pavla in je zagorela po vsem obrazu. Njene sevajoče oči so odkrito in nežno božale nekoliko zadihavajočega se govornika. »Zdi pa se mi tudi, da bi nam nekoliko zdrave osebne sebičnosti ne moglo škodovati. Vsak posameznik naj bi namreč skrbel in delal zase najprej in najbolj; svojo posteljo naj bi postiljal in rahljal od zore do mraka. Ko bi bili posamezniki iz svojega truda in poštenega dela na gorkem in na mehkem, o, potlej bi bilo tudi narodu lepo in dobro. Gospodarsko močni posamezniki bi bili ponosna množica samozavestnega dela narodove skupnosti, ki bi se kakor solnčni žarki prelivala in združevala v svojem žarišču — v utrjenem narodnem gospodarstvu.. , Odkrito povem, da res ne morem zameriti tistim treznim ljudem pri nas, kolikor jih je pač, ki so in so bili modri in so skrbeli in delali, pošteno in pogumno delali zase, najprej in najbolj zase . , . Občudujem vse one, ki se ne dajo vprezati v tak ali tak jarem, da bi na škripajoči cizi vlačili namišljenega narodnega malika!« »Ne morem in ne morem več!« je zrastel nadučitelj. »Ne morem poslušati bogokletnih besedi iz tako mladih ust! — Vi, mladenič, se boste svojih strašnih zmot, da, zmot, še sramovali, da boste sami pred seboj rdeli od sramu, ko boste spoznali reve in nadloge, ki tarejp naš mili narod . . .! Moja duša je žalostna do smrti, da tako rečem, če pomislim, kaj sem ravnokar slišal.., Sam imam opravka z mladino, kakor mi veleva poklic, trudim se in gledam v mlada srca, v mladino, ki je naš up. In tu med nami je zastopnik naše najvišje šolane mladine; in kak zastopnik, o gospoda slavna? Upornik, cinik, nihilist in nevernik, ki je zgubil vero vase in v bodočnost našega kruto preganjanega in zapuščenega naroda ... O gorje mu, gorje mlademu srcu, iz katerega so zbežali ideali.. .!« Ustavilo se mu je, glas se je zatresel in prelomil, dve debeli solzi sta zdrknili po razburjenem licu v tresočo se brado. Iztežka je sedel in je skril obraz v drhteče roke. »Zakaj tako elegično, gospod nadučitelj?« je dejal Jerin, ki mu je bilo žal moževe ginjenosti. »Kako ga ne bi premagalo,« je karal dr. Jernejčič, »če človek pomisli, da s svojimi razdirajočimi nazori najbrž niste sami, ampak da imate gotovo tovariše, ki so Vaših misli? — Uboga, zapeljana, zaslepljena mladina, kaj res več ne veruješ v naše vstajenje, naše gotovo osvobojenje?« »V vse to, gospod doktor, verujemo tako goreče, kakor more globoko verovati samo mladina! Ali v vas, v voditelje, samozvance in lažnive preroke ne verujemo! Ne verujemo!« »Ker ste neizkušeni in predrzni!« »I, seveda: predrzni, ker se ne damo vpreči! In neizkušeni smo tudi, ker smo mladi, mladi! O gospod odvetnik, Vaša usodna napaka je, ker mislite, da ni mladina ničesar sposobna. Le potrpite, saj se boste morda v kratkem srečali s četo mladih borcev, bistrih, navdušenih in idealov polnih!« »Torej tudi z Vami?« »Ne, z menoj ne! Politika ni zame, čeprav priznam, da je v javnem življenju potrebna. Ali meni se ta stvar gnusi, strašno gnusi. Mene drugod čaka lepše delo. Še to jesen nastopim namreč službo na neki gimnaziji.« »0, to je zanimivo! Torej profesor, profesor!« je skoraj zakoprnela Pavla. »Roko mi daj!« je čestital Slabe. »Torej si vendar dosegel, po čemer si hrepenel že v gimnaziji?« »Ne še popolnoma. To je šele začetek, ki mi odpira pot srednješolskega učitelja. In to je glavno za zdaj!« »No, le glej, da se ne poprofesoriš! Saj veš, kako je bilo.« »E, z leti človek marsikaj drugače gleda; tudi svoje učitelje razumeš prav, ko te življenje dobi v roke.« »Glej ga! Torej jih hočeš celo posnemati?« »Rad bi jih vsaj v temeljitosti in pridnosti!« »Kaj pa njihove metode, ali so ti bile tudi te všeč?« »Če si pravičen, moraš priznati, da smo se po njih dosti naučili. Po najnovejših učnih načinih so šole zelo nazadovale. Govori z dijakom, v pol uri boš spoznal, kako malo mu je dala šola.« »Tri sto —! Profesači ste vsi enaki!« »To se ti samo zdi!« »Dijaku je treba tudi svobode!« »Za nesamostojne, za mlade ljudi je samostojnost, je svoboda lahko velika poguba!« »Klanjam se tvoji učenosti!« »Dijaku dajte mir, dajte mu knjig in dajte mu kruha in strehe, da ne bo trpelo njegovo razvijajoče se telo in ne bo omahovala in v dvomih in bojih padala njegova lepa, po znanosti in vedi žejna duša! To bi lahko bilo za enkrat vse in zadosti!« »In zaprite ga med štiri stene, kjer naj žre knjige, knjige, knjige . . .! A ko se Vam bo zazdelo, da ga že kar napenja od same učenosti in vseh mogočih knjig, izpustite nerodno tele, da si ob prvem samostojnem koraku zlomi vrat ali se vsaj osmeši!« »To je karikatura in velja samo v teoriji, in še to samo za slabiče.« »Najini nazori so različni, to že vidim. Ali spomnil bi te tistega profesorja, ki je posebno tebi tako vzorno zavijal vrat, — kaj je tudi tista puščoba tvoj vzor?« »Mož je bil posebnež. Najbrž učen gospod, ali slab učitelj. Vse smo morali znati na pamet; ali pa smo tudi kaj razumeli, mu je bilo postranska stvar. Spominjam se, kako sem se temu upiral in koliko slabih redov sem dobil.« »In vendar si znal več kakor drugi, ki smo brezglavo drdrali svoje naloge. No? « »Seveda hočem biti boljši. Sicer pa mi je o tem mučno govoriti.« »Da, tudi meni se zdi močno neokusno, če človek zaničljivo govori o svojih nekdanjih učiteljih —!« mu je pritegnil celo dr. Jernejčič. »Gospod Jerin, gospod profesor!« se je razmehčal nadučitelj, »saj niste tak Bog nas varuj! Glejte, tu sem popolnoma Vaših misli! Prosim, dajte mi roko in pozabite na besede, ki sva jih prejle imela!« »Prosim, saj ni bilo nič!« se je nasmehnil Jerin in je segel v roko ginjenemu nadučitelju. (Dalje prihodnjič.) VITOMIR F. JELENC: Jugoslovansko dobro-voljstvo. i. Ideja dobrovoljstva se je rodila v nas samih, program svojega dela niso sklepali dobrovoljci na občnih zborih, posvetili so ga na bojišču, končali z zmago svoje ideje. Iz neznatnih začetkov razvile so se dobroveljske vrste, naenkrat so se začeli zbirati dobrovoljci od vseh strani sveta ... Pojavili so se v Srbiji, v Rusiji so stvarjali svoje divizije, pod plapojočimi zastavami prihajali so iz Amerike, borili se v Italiji, branili Verdun, umirali na Sommi in Marni, Avstralija je poslala svoj bataljon, Japonska svoje zastopnike. In ko smo se zbrali doli v macedon-skih gorah, nismo se vprašali: Kdo ste, odkod ste ... bili smo vsi znanci, dasi se nismo nikdar videli. Zbrali smo se sami iz lastne volje in pobude, a z gotovimi cilji. V trenotku, ko smo stopili v dobro-v oljske vrste, zavedali smo se svojega koraka, dva izhoda sta bila: ali zmaga ali pa propast. Iz zasužnjene domovine prinesli smo v tujino v svojih dušah hrepenenja po svobodi, v tujini smo videli svobodo, in ta naša čustva, ta naša hrepenenja razvila so se v nepremagljivo voljo: tudi naša domovina mora biti svobodna. In za svobodo domovine smo postali revolucionarji, za svobodo domovine pretrgali smo s preteklostjo, pretrgali smo vse vezi, ki so nas vezale z domovino, samo zato, da bi mogli služiti samo eni misli. Ko smo se zbirali, ko smo prisegali kfatko prisego, takrat ni nikdo vprašal, ?jti pomislil: kaj bo z menoj, kaj bo z mo-i'mi. , premalenkostne so bile takrat take misH, ker cilj je bil preveč vzvišen, da bi ^ oskrunjali s pomisleki o sebi. Tisoče in tisoče nas je bilo, a vse nas )e vezala ena vez — dobroveljska volja. In ta dobrovoljska volja je bila svo-k°da naše domovine. Povsod nas je bilo... v mrazu ru-j^ega severa, na vroči obali Afrike, v nedostopnem gorovju Albanije, na valovju lihega, Atlantskega in Ledenega morja, bilo nas je na rodovitnem Kosovem polju, bilo nais je po ječah, bilo po ministrskih !n diplomatskih kabinetih vsega sveta, a vse nas je vezala dobrovoljska volja. Niso nas poznali, ker nas niso razumeli, spraševali so nas: vi, ki ste sinovi naroda, ki se bori proti nam, pridružujete se sedaj nam? A mi smo odgovarjali: Da zato, ker smo sinovi naroda, ki je zasužnjen in zapeljan, pridružujemo se vam, ker z vami hočemo tudi svojemu narodu dati to, kar uživate vi! Niso nam zaupali! Toda ko je zakrva-'v ^?°l)rudža, ko sta odprla Gruniški Vis m Kajmak-čalan svoje grobove, takrat so nas spoznali, takrat so stopili pred nas in nam rekli: , »Kdor vas je videl, kdor more raz-jnieti vaše velike žrtve, ko ste se odločili, a stopite v veliko borbo osvobojenja, ta jnora priznati, da je vaš narod vreden svobode, ki se borite zanjo vi!«1 v Junaška srbska vojska je doprinesla čudesa, svet jo je poznal, govoril je o Ku-manovu, Bitolju in Bregalnici, pisal slavo- . Iz pozdrava generalisima zavezniške Armć a Ur>6nt, generala Franchet d' Espereva, jugoslovanskim dobrovoljcem v Solunu, Ivan Cankar. Soha izklesana v laškem marmorju od kiparja prof. Alojza Repiča. speve staremu Stepi Stepanoviču, zmagovalcu s Cer-planine, poveličeval zmago na Rudniku in Kablarju, primerjal Mišiča z Joffreom ... a kdo je poznal nas? Ko je stari Pašič v srbski skupščini rekel, da je pričela borba za ujedinjenje Srbov, Hrvatov in Slovencev, vprašali so ga: Kdo so ti? Jugoslovanski dobrovoljci so dali odgovor, ne odgovor z besedami, dali so odgovor s svojo krvjo ... Delali so dobrovoljci, niso bili samo junaki na bojnem polju, bili so delavci za veliko misel, ki so se nji žrtvovali. Samo en primer: bil sem urednik »Srp sk ega Glasnika« v Solunu. Pisal sem v listu o Slovencih, prišel je k meni urednik francoskega lista »Independant« in me vprašal: Kdo so to Slovenci? Razlagal sem - mu našo zgodovino, a ko sem omenil Ilirijo, tedaj je vstal, stisnil mi roko in rekel: »Vi ste naši Ilirci... Napoleon vam je dal svobodo, vi je takrat niste znali ceniti ... A danes, ko vem, kdo ste, sem prepričan, da si želite svobodnih dni!« Drugi dan je izšel v omenjenem listu članek: »Jugoslovanom«. Tako je šlo naše delo naprej, na fronti, v pozadini, med narodi.. . Kdo bi poznal jugoslovanstvo, da ni bilo dobrovoljcev? Kdo bi se spomnil našega zasužnjenega naroda, da ni bilo v dobroveljskih vrstah Slovencev, da ni bilo v zavezniških vojskah legionarjev, ki so vedno in povsod pripovedovali svoj program. Iz dela dobrovoljcev je svet spoznal jugoslovansko idejo, ono idejo, ki je prišla iz besed in tihega navdušenja v delo, posvečeno z dobrovoljsko krvjo. Jugoslovanski dobrovoljci so dali svetu prepričevalen dokaz, da ideja našega osvobojenja in ujedinjenja ni fantastična misel, da je ona činitelj, ki mora svet z njo računati. Ideja dobrovoljstva, izraz dobrovoljske volje, je dobila svojo državniško obliko v Krfski deklaraciji, kjer je diplomacija v besedah povedala to, kar smo poprej dobrovoljci dokumentirali z orožjem. Dobrovoljska volja je bila jasna in odkrita, pristopna vsakomur; narodno in državno edinstvo nam je bilo predpogoj dela in zaupanja v uspeh. Kdor nas je videl takrat, ta je mogel videti klasičen primer narodnega in državnega edinstva: bili smo tu Srbi iz Vojvodine, Hrvatske in Banovine, Bosne, Hercegovine in Dalmacije, bili Hrvati iz tistih pokrajin, bili Slovenci ... a nikdo ni vprašal kdo si, kaj si, bili smo tu katoliki, pravoslavni in muslimani, nikdo ni vprašal: Kdo je tvoj Bog? Naš Bog je bil naš boj... Jugoslovanski dobrovoljci, organizirani danes v močni organizaciji, ki šteje okoli 100.000 borcev za narodno in državno edinstvo, stoje od prvega dne na stališču, ki smo ga ugotovili s svojo krvjo. Mi ne poznamo kompromisov, mi ne razumemo besed o avtonomijah, ker mi dobrovoljci smo ustanovili Jugoslavijo, mi zahtevamo, da se ideja dobrovoljstva izvaja tako, kakor smo si jo mi zamišljali takrat, ko smo krvaveli na vseh bojiščih za osvobojenje in ujedinjenje. Besede, ki sem jih napisal danes, so uvod, 4 zgodovina dobrovoljstva, njegova naloga v današnjih dnevih in v bodočnosti je poglavje, ki stopimo z njim pred jugoslovansko javnost... IIIIIIIIIIMrtllMIIIIIIIIMIIM MILAN PUGELJ: Vračilo. Ker je bil zlasti v mladih letih zelo priznan pripovednik, ga spoštujejo tudi še zdaj, ko so ga mnogi močnejši pa tudi slabši talenti potisnili v stran. V mesto prihaja po enkrat, po dvakrat na mesec. Poišče si staro omizje nizke preproste gostilne, kjer se zbira še vedno nekaj njegovih prijateljev. Sicer stanuje v večji vasi na Notranjskem. Vsi ti, ki se najdejo v starem prijateljstvu, so sivi, težki starci, ki se osveže najbolj s spomini. Sede tam, sede, srebajo vino, vrte cigare, pa se zmisli zdaj ta, zdaj oni kake take, ki se je zgodila pred dvajsetimi, pred tridesetimi leti. — No, ste čitali, vpraša pisatelj in sam odgovarja. Torej ta knjigarnar je umrl. Zapušča par milijonov. E, imam ga v živem spominu. — Si pri njem izdal nekaj knjig. — Se je drugič oženil. Izbral je prav mlado, on pa star. Tresel se je tako, da ji je na vse odmajeval z glavo: Ne, ne, ne, ne! Seveda mu je postavila takoj namestnika. — Hohoho. — Kaj ne, ti je nekaj založil? — Dve ali tri knjige. In še nekaj sem doživel ž njim. To je bilo pa tako. Pričel je z nekim listom. Ni imel ne hiše, ne denarja, še pohištva ne. Obitelj pa že veliko. Ženo in štiri ali pet otrok. Lovil se je za kruh. Pisal sem v njegov list, obenem bil pa prijatelj tiskarnarja, ki ga je tiskal. Kar je donašal list, to je imel komaj za živež, dolg v tiskarni pa je rastel, rastel. — Pa je bila tista prva njegova žena pridna, se je tudi jaz spomnim. Sem stanoval takrat v isti hiši. Brez dekle, brez pomočnika je bila. Sama je sekala drva, nosila premog iz kleti, če ga je le imela. Ponoči je prala, ribala, krpala. -— No, je pripravila vse za drugo. Ta je bila kakor pav, vozila se je v kočiji, ž njo pa tisti namestnik. — Hohoho. Ki je odmajal na vse: Ne, ne, ne, ne! Kje je obtičal pa ta? — V posteljo ga je položila, pa pernico čez. — Enkrat pravi tiskarnar, veste kaj, zdaj pa ne bom več samo zapisoval, zdaj bi pa tudi rad videl kaj denarja. Pa mu je obljubil deveta nebesa, no, pa je šlo spet naprej štirinajst dni ali tri tedne. In sta se pograbila spet znova. Denarje, denarje! Je iskal, iskal in dobil kaj na posodo, da je malo zamašil. Nekega dne — — Čakaj, še to naj povem. Nekoč ga peljejo trgovci s seboj k Jelenu v lovsko sobo. Tam ga poisade tako, da je viselo nad njim ravno veliko jelenovo rogovje. Nasloni se nazaj, zlekne vrat, pa zagleda nad seboj rogovile. Ali je dobro pritrjeno? Mi ne pade na glavo? Nič, mu odgovore, ne boj se. Ti si že tako rogat! — Hohoho. Pa veš, kaj je nato napravil. Vselej, kadar so imeli trgovci pri Jelenu sestanek, je prišel dan poprej tja, pa rekel krčmarju: Tukaj je dvajset kron. Prosim, odstranite za današnji večer jelenovo rogovje. — Nekoč pa je bilo tiskarnarjeve potrpežljivosti konec. Nobena beseda, nobena obljuba ni nič pomagala. Je bil dobil nekje nekaj denarja, pa tudi tisto nič. Takrat se je lovil za vse veje in vejice. Nazadnje pride tudi k meni. Pravi: ti plačam. Jaz nato: Ne maram nič za to. Storim ti pa, kar morem. — No in grem k tiskar-narju. Ga obdelujem sem, ga obdelujem tja. Nič. Dobim na svojo roko njegovo ženo, hči. Nič. Pridobim še sina. Zdaj se je vdal. Grem k onemu. Najdem ga v popolnem obupu. Žena joče za ognjiščem, otroci se cmerijo po tleh, ognjišče opoldne mrzlo. On leži o Božiču v nezakurjeni sobi na postelji. Roke pod glavo, gleda v strop. Bled je bolj kakor zid. Pogleda me trudno, brez dobre slutnje. Povem mu enkrat, dvakrat, kako je. Potem počasi vstane, se pretegne in stopa kakor pijan v kuhinjo. Pripoveduje ženi, jaz pa tiho odidem. — Zadnje čase njegovega življenja je bilo še posebno smešno. Tisti namestnik je bil neki stalno v hiši. Dali so mu sobo v najem. Jedli in večerjali so skupaj. Ko so se napasli in napili, ga je pričela ona s prsti šegetati po uhljih in sivi bradi, ki je štela le še nekaj kocin, pa mu je tako-le pela: Kaj ne, ata, da me imaš rad? Ker se je ves tresel, je sicer z glavo zanikaval, toda jezik je govoril drugače: Imam in kako imam! — In tudi najinega gospoda prijatelja imaš rad, kaj ne? — Imam in kako imam! — Hohoho! Marička, ti presneta natakarica, ali ne vidiš, da je vse prazno? Ti si tudi taka, se samo okoli mladih su-češ, starca pa ne vidiš. Vas imam vedno pred očmi! - Ti bom že dal! Poberi s.e! V sobi se precej kadi. Skoraj vse belo pregrnjene okrogle mize so zasedene. Gostje govore, vmes se smejejo ženske in na drugem koncu igra nekdo na klavir dunajski valček. — Potem je pa spet rinil naprej, kaj ne? — O potem je prišla vojna, Je moral k vojakom in nič ne vem, kako se je godilo njegovim ljudem. — Kaj pa list? — Je prenehal. No, čez leto in dan se vrne. Srečam jih naenkrat skupaj: njega, ženo in otroke. Ona oblečena kakor gospa »od stanu«, otroci tudi. Nato je šel spet in spet prišel. In še enkrat tako. Potem pa nekega dne kar odpre knjigarno. In čez noč je bilo vsega dovolj: knjig, slik in denarja. Ljudje so pa šepetali: Je milijonar. — Kako je jokal za pogrebom prve žene! Čez tri mesece se je pa oženil, — Hohoho! Brdka pa je. Včeraj ali predvčerajšnjem sem jo videl. Je šla z nekim mladim. Se je najbrž že tudi tistega naveličala, ki ga je bila sama postavila za namestnika. Ti koza ti, sem si mislil. . — Drugim je vojna prinesla, nam pisateljem pa odnesla. Tisk, papir, vse preplačano, tisti, ki piše, dobi pa za tinto in pero. Sem bil po vojni vedno bolj v zagati kakor prej. Sem stikal povsod za pe-nezi. Enkrat se namerim tudi k njemu. Mi ne diše taki, ki so včeraj kočijaži, jutri pa ekscelence. Pa sila kola lomi. Spisal sem srednje dolg rokopisek. Tistega vtaknem v žep, pa na pot. — So gospod tukaj? — V komptoarju so! — Saprament, kakšno ime: komptoar! — Kje pa je tisti komp-toar? —Na levo, prosim, potem pa vrata na desno. — Pridem pred molčeča vrata. Na njih čitam na črnem steklu zlate črke njegovega presvetlega imena. Osnažim prah s svojih nevrednih čevljev, potipljem, če je rokopis v malhi, si odkašljam, se tiho useknem, spravim robec v žep in potrkam. — Dalje! — Zakaj pa ne naprej, si mislim. Odprem vrata. Pod nogami preproga, po oknih težke zavese, po zavesah svetli rumeni obročki, na steni velika oljnata slika mlade žene, v levem kotu skupina težkih usnjatih naslanjačev, v desnem kotu za angleško pisalno mizo on, milijonar. Na zdravje, se oglasim. On gleda, gleda in zdaj me spozna. — Na zdravje, pravi. Kako pa ti? Sedi! Daj tisti stol sem! Tako. — Nič dobrega za nas pisatelje. Draginja velika, honorarji skoraj predvojni. — Tudi za nas ni nič. Človek barklja, barklja in tako' se dela iz dneva noč in narobe. — Vendar bo že nekaj razlike. Kmečka svatba (glej naslovno stran). Pristna svatbena pogača, ki je bila na planinskem plesu v Mariboru prodana na licitaciji za 6300 kron in podarjena muzeju v Mariboru. —- A—a—a! Razlika je samo ta, da prekladaš ti male stvari, jaz pa večje. Kako pa zdravje? - Hvala. In ti? —- Nekaj sem spisal. Imam v malhi. Bi ti založil? — Rokopis, rokopis! Hm, hm! Čakaj! Da vidiva! Povprašam poslovodjo. Pritisne gumb tik mize. Vrata se od-pro in poslovodja, mlad, plavolas, ves ' obrit, vstopi. — To je ta in ta. — Imam čast. - Moj poslovodja. Slišite vi, gospod poslovodja, kako je z zalogo rokopisov? Ta gospod bi rad prodal srednje dolgo povest. —- Obžalujem, rokopisov pa absolutno ne kaže več kupovati. Dovolite, tukaj je seznam teh, ki jih že imamo. Zadnji ima . številko 47. Delo v tiskarnah se nikamor ne gane, papirja ni. Če bi morda gospod imel papir? — Je že dobro. Ste odpravili. Poslovodja se pokloni, njegova polizana glava se zasveti med vrati in izgine. — Torej, prijatelj, kakor vidiš, iz srca rad, toda obžalujem. Ko se razmere malo urede, potem. Stal sem pred njim kakor kužek. Ker nisem ničesar imel, bi se bil zadovoljil s tisočakom, s par sto kronami. Toda on, zdaj milijonar, ne vidi več mene, ki sem vlekel iz pogina njega, njegovo ženo in otroke. Kakšna vsota je to zanj, tisoč kron? Vse to me prešine, vstanem, spravim rokopis in stisnem ustnice. —- Oprosti. V listih berem, da zalagaš, pa se, ker sem pisatelj, obrnem nate. Ne zameri. — Bog vari! Veselilo me je. Ostani zdrav! Pa sem šel po mehki preprogi. No, zdaj je mrtev. Naj ga preveč ne tišči kranjska prst! iiiMiiiiimiiiiiiiiifMMMm CVETKO GOLAR: Poln čebelic sivih je uljnjak. Poln čebelic sivih je uljnjak, polna je poljana cvetja —-v rožnih se verigah vrt blešči, vroč od žarkega objetja. Rožna vsa in bela jablana, kot bi z vrta k obhajilu šla — tisoč zlatih solne iskri se, tisoč deklic nam smeji se. V logih pesmi kosove cveto in zvene ob jutrih zlatih in Alenka mi naproti gre. — »Si že bila pri škrjančkih, si že bila pri njih v svatih?« FRAN POGAČNIK: Ob Adriji. Ob Adriji, poslavljajoči se od žarkov zlatih, platane zelenele so ., . V kristalnem zraku nad gladino sinjo pomorske ptice pele so in družili z glasovi ptičic klici se duše mi vesele so. Oko je zrlo v dalje nepregledne, ki v tajnem žaru rdele so. / RADO MURNIK: (Ilustriral S. Šantel.) 7b000000000000000000cxx)00000000300cxxxx)00000cxxxx3000000000000000000000000i Int. telefon štev. 146. Brzojavi: Eskomptna. Slovenska eskomptna banka Ljubljana, Šelenburgova ulica štev. 1. Interesna skupnost s Hrvatsko eskomptno banko in Srbsko banko v Zagrebu. Izvršuje vse bančne transakcije najkulantneje. Denarne vloge. — Nakup in prodaja: efektov, deviz, valut. — Eskompt menic, terjatev, faktur. — Akreditivi. — Borza. IOOOOOOOOOOOOOOOO 3000000C oooooooo doooooooooooooooooooooooocxxxx)oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo -------'•88888888888888§8§8888§88; Tisk in klišeji Jugoslovanske tiskarne v Ljubljani.