99 Simon Malmenvall* Ruska kultura in boljševizem v delih Franca Grivca ter njuna refleksija pri Slovencih 1 Russian Culture and Bolshevism in the Works of Franc Grivec and their Reception among Slovenes Franc Grivec (1878–1963), dolgoletni pro- - kultur med slovenskimi avtorji. Pomemben del - matike, med drugim intelektualno-duhovnih vzrokov in posledic revolucionarnega vrenja - - - - - vljala misel o mesijanskem poslanstvu Rusije, Grivec poudarja, da je socializem prvenstveno - tudi na slovenskih tleh. Zato slovenski avtor s podporo Javne agencije za raziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije. Abstract Franc Grivec (1878–1963), a long-time pro- fessor (1920–1963) at the Faculty of Theology in Ljubljana, is considered a pioneer in sys- tematic research of Eastern Christianity and Slavic cultures among Slovene authors. A is dedicated to the reception of the “Russian theme” , including the intellectual and spiritual causes and consequences of the revolutionary upheaval in Russian society with its peak in the October Revolution of 1917, which present- ed a topical political and cultural issue of his time. This issue is most thoroughly addressed in the monograph for a wider audience originally written by Grivec on the basis of his lectures to the primary school teachers and high-school professors of Ljubljana in 1944. According to Grivec, the extremism of the Bolsheviks represents a part of the wid- er mechanism of Russian cultural history, in which the concept of a messianic mission of Russia, starting with the idea of Moscow has the “Third Rome” , appeared several times. Grivec also emphasises that socialism is 100 - mom). viji, objavljenega leta 2021, 2 v slovenskem visokošolskem in širšem intelektualnem prostoru prve polovice 20. kulture, to je boljševiško revolucijo in prvine njenega izvora v predhodnih zgo 3 Moskvi kot tretjem Rimu, ki je vzpostavila rusko nezaupanje tako do grškega pravoslavja kakor tudi evropskega Zahoda. 4 Slovenskem, , 30, 2021, št. 2–3, str. 201–221. - , Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino, 1995. 4 Simon Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura v delih Franca Grivca, Ljubljana: KUD Logos, 2022, str. 67–68. primarily a question about God and the trans- formation of the whole of human life, which can unfold also on Slovene soil. Based on this, Grivec calls on Catholic leaders and intellec- tuals to assert Christian principles in public and foster a relectiv national consciousness (as opposed to the internationalist social- ism), in order to prevent the success of the revolution. 101 Analiza pritegnjene snovi temelji na kontekstualnem pristopu intelektual ne zgodovine 5 in zgodovinske teologije, po svoji metodologiji ponuja preplet med 6 Ruska revolucija (1917), 7 8 in predvsem odlomki iz prve (1944). 9 To delo je se je oblikovala v slovenskem visokošolskem okolju in imela povezavo z drugimi bolj dragoceno z vidika globljega razumevanja idejnih struktur vzhodnoslovan skega prostora in gojenja medkulturnega dialoga. Grivec kot profesor Vredno je izpostaviti, da je bil Grivec dolgoletni profesor (1920–1963) na lju bljanski Teološki fakulteti, ki ga je na podlagi njegovega bogatega raziskovalnega sko teologijo in misijonarsko delovanje svetih bratov Cirila (um. 869) in Metoda (um. 885). 10 Grivec spada med najvidnejše in najustvarjalnejše predstavnike prve v akademskih letih 1921/1922, 1927/1928 in 1933/1934. Zaradi zaslug na podro 5 Intelektualna zgodovina se je kot posebna veja (post)modernega zgodovinopisja in sorodnih Understanding in the History of Ideas, History and Theory ctice, The Languages of Political Theory in Early-Modern Europe, Ideas in Context (ur. Anthony 6 Franc Grivec, Ruski problem, , 9, 1915, št. 3, str. 121–137. , 11, 1917, št. 4–5, str. 203– 213. Bogoslovni vestnik, 5, 1925, št. 2, str. 97–109. 10 102 slovaška republika leta 1936 odlikovala z redom belega leva, leta 1948 pa ga je ja. 11 funkcijo rektorja ljubljanske univerze (1932–1934 in 1939–1941). 12 Grivec je svoja Pravoslavje (1918), 13 ja Cerkev (1929, druga izdaja 1943) 14 in skripta Vzhodno bogoslovje (1956). 15 Vredno je omeniti, da predstavlja Cerkev je in obenem prvi pregled katoliškega nauka o Cerkvi v slovenskem jeziku. 16 od glavnih smeri delovanja slovenskega profesorja, katerega znanstveni pristop turno zgodovino vzhodnoslovanskega prostora s posebno pozornostjo do Ruske pravoslavne Cerkve in idejnih tokov, ki jih je skozi zgodovino – od pokristjanjenja prva dva – usmerja k zgodovinskim predpogojem ter idejnim vzrokom in posle 17 11 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 10. 12 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 11–12, 15. Splošno o nastajanju Univerze v Ljublja in po ustanovitvi Univerze v Ljubljani, Bogoslovni vestnik, 79, 2019, št. 2, str. 473–490. Lukma Lukman – profesor, dekan, rektor, urednik, - (ur. Bogdan Kolar), Ljubljana: Teološka fakulteta, 2019, str. 143–163. 13 Pravoslavje, Ljubljana: Apostolstvo sv. Cirila in Metoda, 1918. 14 Cerkev, Ljubljana: Ljudska knjigarna, 1943. 15 Vzhodno bogoslovje, Ljubljana: Cirilsko društvo slovenskih bogoslovcev, 1956. 16 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 15. 17 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 12–13. 103 Neorganski razvoj ruske kulture viji (1486–1566) in Johann Cobenzl (1530–1594) – vedno velika uganka. Šele ob koncu 18 odvzel samostojno pobudo in ga »odtrgal od organskega razvoja«. 19 Grivec do in psihološke zveze.« 20 Tudi intelektualno vrenje 19. stoletja in poznejše revo lucionarno dogajanje naj bi tako potekalo v nestanovitnih in skrajnih oblikah. nostjo«. 21 nekaterih anglikanskih in pravoslavnih intelektualnih krogov s katoliško Cerkvi V Rusiji dviga krvavo glavo anarhija, sekte se razplajajo bolj in bolj, le sila še vzdr 22 Grivec v podobnem duhu nadaljuje: 18 Grivec, Ruski problem, str. 121–122. 19 20 21 22 , 7, 1903, str. 425–428. 104 neke vrste versko gibanje, verska sekta. Zato je bilo med revolucionarji S tem je bila v zvezi neka posebna moralna resnoba in nekaka asceza ruskih revolucionarjev.« 23 »Ruska inteligenca gre po isti poti, po kateri sta hodila Tolstoj in Dosto Kakor vera Tolstojeva 24 in Dostojevskega 25 ni vera uradne Cerkve, tako se tudi ruska inteligenca ne bo navzela uradnega pravoslavja, ampak sektantstvom 26 in staroverstvom.« 27 nja zedinjenja med katoliško in pravoslavno Cerkvijo (uniatstvo) niti obetov za 28 23 Grivec, Ruski problem, str. 135. 24 anarhizem«. Tolstoj se je sicer navdihoval pri evangeljskih odlomkih, a je bil obenem z uradnim dobnejši ruski deli: Elena D. Meleško, , Moskva: Molodaja gvardija, 2016. 25 na pravoslavje obravnava tematsko sorodni (predhodni) prispevek v dani reviji: Malmenvall, 26 Istorija religiozno- go sektantstva v Rossii (60-e gody XIX veka–1917) Journal of Eurasian Studies, 3, 2012, št. 3, str. 161–167. 27 Grivec, Ruski problem, str. 137. 28 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 62. 105 nenadnih prekinitvah in preskokih – zato velja, da je »ruski problem« obenem »problem revolucije«. 29 (vladal: 1894–1917) – prepoznava v »bizantinskem konservativizmu«, to je v po prepotrebnemu kulturnemu in socialnemu napredku«. Ko je bila nato Rusija kot Evropo«, je bila razlika med rusko in zahodno kulturo prevelika, »zato je skozi ta okna pihal preoster veter«, ki ni poznal postopnosti, ampak je prinašal revoluci onarnega duha. 30 31 revolucionarnih sredstvih.« 32 Naivna religioznost revolucije leta 1925 v reviji Bogoslovni vestnik fakultete, ki prinaša prvo celovitejšo slovensko analizo in enega najbolj sistema o morebitni podobnosti s stanjem v slovenskem prostoru pri Grivcu sicer (še) zaradi katerih je do boljševiške revolucije in boja proti religiji sploh prišlo. 33 29 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura komunizmu, 30 Grivec, Ruska revolucija, str. 203. 31 Zgodovinsko šibkost pravne zavesti, institucionalne avtonomije in obenem vloge ustvarjalnosti poznavalcev ruskih revolucionarnih gibanj: Simon Malmenvall, V iskanju idejnih predpogojev za uspeh boljševiške oktobrske revolucije, Bogoslovni vestnik, 77, 2017, št. 3/4, str. 676–679, Istoki i smysl' russkogo kommunizma The Russian Revolution , London: Jonathan Cape, 1996. 32 Grivec, Ruska revolucija, str. 204. 33 Pravoslavje in ruska kultura, str. 65. 106 34 razkol 35 v pravoslavni Cerkvi«. 36 37 Dostojevski in 38 izrazila v veri, da je Moskva tretji Rim.« 39 40 34 35 Pravoslavnaja Cerkov' Rossii), znana pod imenom »gibanje obnoviteljev« ali »razkol obnoviteljev« (rus. , ). dejatelej 36 37 ruskega pravoslavja. Glavni predstavniki tega kroga so bili Aleksej Homjakov (1804–1860), Ivan Kirejevski (1806–1856) in Jurij Samarin (1819–1876). Gl.: Malmenvall, Pravoslavje in ruska kul- tura W , Warszawa: 38 Speculum, 28, 1953, Tretij Rim. Istoki i évoljucija russkoj srednevekovoj koncepcii (XV–XVI vv.), Moskva: Indrik, 1998. 39 40 107 brezkompromisnostjo boljševiške ideje kot nadomestka religije in pretekli mi predstavami o posebnem poslanstvu Rusije pri odrešenju sveta prepoznava Izvor in smisel ruskega komunizma (1937). 41 numentalni monografski študiji Poti ruske teologije, ki so izšle istega leta kakor navedeni Izvor 42 »Ruski narod je bil religiozen, a religija ni pronikala v 43 tjo«. 44 sperimenti, ki so moralno in materialno opustošili Rusijo«. 45 Grivec se torej ne nosti lahko ubrani. 46 Tako se Grivec navezuje na lastno sodobnost in slovenski Hkrati boljševiške oblasti ne prikazuje, kot da gre za oddaljeno ali izjemno do slovenskih tleh. 47 41 Istoki, str. 8–11, 18–19, 24–25, 100–101, 117, 125–126, 137–138. 42 volution?, (ur. Puti russkogo bogoslovija 250–253, 285–288, 291–292, 313–321, 408–413, 450–451, 454–456, 492–499. 43 44 45 46 Pravoslavje in ruska kultura, str. 68–69. 47 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 69. 108 Narodna in verska pripadnost v nasprotju z revolucijo Bogoslovnega vestnika je Grivec dopolnil v prvem delu krajše monografske objave z naslovom okviru dejavnosti uprave Ljubljanske pokrajine pod vodstvom generala Leona 48 Veliki, ker je premalo upošteval ruske narodne tradicije in rusko narodno za vest«. 49 sredi 19. stoletja. 50 ska zapadniško usmerjena inteligenca v boju za svojo narodno svobodo napredek evropske kulture je rešila katoliška Cerkev s svojim velikim vzgojnim in znanstvenim delom ter šolstvom. V Rusiji pa je zaradi su 51 »zanosu neutemeljenega ruskega tretjega Rima« navduševali za »umišljeni sen, 48 Pravoslavje in ruska kultura, str. 69. 49 Grivec, , str. 3. 50 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 69–70. 51 Grivec, , str. 5. 109 proti katoliški Cerkvi in proti zahodni kulturi«. 52 prebivalstva. 53 54 faze v »zgodovinskem razvoju«, 55 carska Rusija se je zdrobila v prah.« 56 Besi (1873) in pokazal, da gre tu za nov svetovni nazor, ki »ruši vse tradicije« in je »svojstvena 52 53 54 - ry of the Third International, London: Bookmarks, 1985. 55 Bogoslovni vestnik, 82, 2022, št. 3, str. 639–650. 56 Grivec, The Russian Revolution, str. 80. 110 a so izvirno sestavljena in preoblikovana«. 57 se smeli šele dvajset let po njegovi smrti tiskati v Rusiji z opombo, da dna razdvojenost ruskega naroda.« 58 ševiški, usklajenost med vero – za katero stoji urejena in ustaljena organizacija, 59 Zato naj bi bil boljševizem nevaren zlasti tistim narodom, »katerih domovinska zavednost ni zakoreninjena v svetih gin.« 60 61 V tem kontekstu je vredno omeniti, da je preseganje dvojnosti ali skrajne izbire med socializmom in kapitalizmom v slovenskem kulturnem prostoru med obema svetovnima vojnama posebej pou darjal katoliški pravnik, sociolog in politik Andrej Gosar (1887–1970). 62 57 Grivec, , str. 8. 58 59 60 61 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura kracija, Rimski katolik o obnovi socialnega reda, , 26, 1931, št. 3–4, str. 149–158. 62 Soci- 111 ne glede na razlike v njihovem zgodovinskem ali nazorskem izvoru. Tako pred moderna mesijanska predstava o Moskvi kot tretjem Rimu kakor tudi liberalno jemljejo svobodo. 63 Slovenska revolucija in pomen zgodovine nadaljevanje prvega, kjer se avtor od ruskih razmer premakne k neposrednejši manjkanje narodne zavesti in »pretirano strankarstvo«, kar naj bi koristilo širjenju naše mladine z ruskim boljševizmom.« 64 Grivec svoje trditve podkrepi z mislijo, da je slovenska kultura po prvi svetovni vojni znotraj jugoslovanske monarhije s pridobitvijo lastne univerze leta 1919 in akademije znanosti leta 1937 imela pri zavesti naj bi tako ovirali dve prepreki: vprašanje avtonomije in centralizma, s tem v zvezi pa celo vprašanje, 65 Strankarski boji so po njegovi razlagi »zelo ovirali« razvoj slovenske zna rani jugoslovanski centralizem je nehote postal zaveznik boljševizma.« 66 Grivec 63 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 72. 64 Grivec, , str. 20. 65 66 112 dovinske domneve, ki za našo narodno zavest niso bile ugodne.« 67 na publikacija , ki je kot priloga Jutro spadala v slovenski liberalni oziroma jugoslovanskemu centraliz 68 V je leto pozneje 69 , za vrnil zgodovinar Josip Mal (1884–1978), eden vidnejših predstavnikov takratne muzeja v Ljubljani. 70 Kljub temu Grivec ugotavlja, da je »zgodovinska domneva vinarje, kakor se je pokazalo leta 1939, ko jo je omenjeni Josip Mal podrobneje Probleme aus (Problemi zgodnje zgodovine Slovencev). 71 Gri je bila v naših razmerah dobrodošla zaveznica pristašem komunizma,« katerih ranimi in zatiranimi sloji. 72 Za Grivca je posebno pomenljiv pogled v starejšo slovensko in hkrati skupno svetima bratoma Cirilom in Metodom, 73 saj to po njegovem predstavlja »najsvetlej 67 68 Grivec, zvoju, , 2, 1922, št. 7, str. 113–133. 69 , 17, 1923, št. 4, str. 185–220. 70 Grivec, - sopis za slovensko krajevno zgodovino, 13, 1965, št. 2, str. 101–102. 71 Josip Mal, 72 Grivec, , str. 21–22. 73 , 11, 1962, str. 47–58. Med Vizantijskoe Reality, Leiden: Brill, 2013. 113 74 Od tod avtor opozarja na takrat aktualno zatiranih. 75 osnova za širjenje boljševiških idej.« 76 delovanja Cirila in Metoda. 77 znanstvene tradicije. 78 Obenem so bile oslabljene ruske univerze.« 79 na, zgodovinska in teološka povezava med misijonarstvom Cirila in Metoda ter sv. Cirila in Metoda.« 80 Ob tem Grivec dodaja, da je v slovenskem kulturnem 74 Grivec, , str. 22. 75 str. 88, 91. 76 Grivec, , str. 27. 77 78 zgodovinopisja in slavistike v ruskih duhovnih akademijah oziroma teoloških fakultetah v sre dini in drugi polovici 19. stoletja podaja tretje poglavje drugega dela monumentalne monograf Poti ruske teologije , Ljubljana: KUD Logos, 2020, str. 135–288. 79 Grivec, , str. 28–29. 80 114 81 V tej zvezi omenja takrat novo 82 pripravila spomenike, »besedni zaklad slovenski«, »enako tudi slovniške oblike«. Toda po njegovem se ta ocena ne ozira na slog, posebne besedne zveze in sintakso, »še 83 Slovenski avtor nadaljuje, zahodne molitvene obrazce in se prilagodila rimskemu obredu, »a pri tem nista 84 »je to 85 naj bi potrjevali, da stiki s solunskima bratoma niso bili nepomembna epizoda naj bi bila vsebinsko in slogovno podobna Metodovemu govoru, ohranjenem v t. i. Clozovem glagolitu, 86 enem od najstarejših zbornikov cerkvenoslovanske knji 87 spet sklepa, da je »strankarsko oviranje« narodne zavesti in akademsko poudar boljševizma«. 88 »Stiki slovenske zgodovine z genialnim delom sv. solunskih bratov 81 82 - mile pergamentov 83 Grivec, , str. 31. 84 dogajanje in jih podkrepiti z avtoriteto solunskih bratov. Svoje raziskave je povzel v monogra , Ljubljana: Ljudska knjigarna, 1942. 85 Grivec, , str. 31. 86 Zum glagolita Clozianus, Dunaj: Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, 1860. 87 Grivec, , str. 32. 88 115 zatemnjevanja velikih duhovnih vrednot.« 89 Delovanje Cirila in Metoda po Grivcu odpira »še neko socialno svojstvenost«. jali« narodne in duhovne vrednote. »Vneto je opozarjal na svetle spomine iz 9. teološkega profesorja, narodnega buditelja, literata, pridigarja in lavantinskega oziroma mariborskega škofa 90 Antona Martina Slomška (1800–1862). 91 Grivec na slovenskega ljudstva ni bila strta, in svoj prihod v zgodovino je najavil slovenski 89 90 91 ustreza predhodno ustaljeni pozitivni podobi o lavantinskem škofu v slovenskem katoliškem tina Slomška v verskem in kulturnem kontekstu, (ur. Marijan iz leta 1910. Sestavljen in predanost slovenski narodni identiteti (rodoljubje), zlasti z ustanavljanjem ljudskih šol in , 116 ne tradicije.« 92 Grivec na tem mestu kot zgodovinar opozarja, 93 spodarsko vprašanje«. 94 95 narod ne bo tako naivno dovzeten za zavist, prepirljivost in bratomorno strankar 96 prvo znanstveno osvetlitev vzhodnoslovanskega pravoslavja in ruskih (literarnih) klasikov moderne dobe s teološkega in zgodovinskega zornega kota v slovenskem 92 Edvard Kardelj, 93 zgodovine, , Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije, 2006, str. 25–47. 94 Grivec, , str. 33. 95 96 117 97 98 Tako naj bi revolucija zgolj zamenjala predmet verovanja in postala nekakšna verska sekta, kakor Dostojevski tudi Grivec poudarja, da je socializem prvenstveno vprašanje religije. 99 in prostora, na kar so vplivali mednarodni dogodki, kakršna je bila boljševiška 97 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 73. 98 Grivec, Ruski problem, str. 134–136. 99 Malmenvall, Pravoslavje in ruska kultura, str. 76–77. 118 in Metoda. Omenjena misijonarja tako opravljata vlogo povezovalca slovenstva s po katerem so pripadniki vseh narodnih in drugih skupin pred svojim Stvarni za celoten slovanski svet. Viri in literatura , Moskva: Molodaja gvardija, 2016. Betti, Maddalena: Political Reality, Leiden: Brill, 2013. Istoki i smysl' russkogo kommunizma Binter, Bogdan: , Lju - - , Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino, 1995. , London: Jonathan Cape, 1996. Puti russkogo bogoslovija - cije, Ljubljana: KUD Logos, 2020. Gosar, Andrej: sv. Mohorja, 1939. , 9, 1915, št. 3, str. 121–137. , 11, 1917, št. 4–5, str. 203–213. Pravoslavje, Ljubljana: Apostolstvo sv. Cirila in Metoda, 1918. Bogoslovni vestnik, 5, 1925, št. 2, str. 97– 109. Cirila in Metoda, Ljubljana: Ljudska knjigarna, 1942. Cerkev [druga izdaja], Ljubljana: Ljudska knjigarna, 1943. Vzhodno bogoslovje, Ljubljana: Cirilsko društvo slovenskih bogo slovcev, 1956. 119 , Wiesbaden: Otto Har rassowitz, 1960. - bljani, 11, 1962, str. 47–58. Hallas, Duncan: , London: Bookmarks, 1985. za gospodarstvo, politiko in prosveto, 2, 1922, št. 7, str. 113–133. Ivanov, Sergej A.: - Kardelj, Edvard: ba, 1939. Klibanov, Aleksandr I.: Istorija religioznogo sektantstva v Rossii (60-e gody XIX veka–1917) Kranjc, Stanislav: Dr. Josip Mal – osemdesetletnik, krajevno zgodovino, 13, 1965, št. 2, str. 101–102. Lavrinov, Valerij V.: , Moskva: Ob , 17, 1923, št. 4, str. 185–220. Mal, Josip: Truth and (ur. Ro Malmenvall, Simon: V iskanju idejnih predpogojev za uspeh boljševiške okto brske revolucije, Bogoslovni vestnik, 77, 2017, št. 3–4, str. 671–686. ološke misli na Slovenskem, vzgoje, 30, 2021, št. 2–3, str. 201–221. Bogoslovni ve- stnik, 82, 2022, št. 3, str. 639–650. Malmenvall, Simon: Pravoslavje in ruska kultura v delih Franca Grivca, Ljubljana: KUD Logos, 2022. teljska tiskarna, 1910. - (ur. Bogdan Kolar), Ljubljana: Teološka fakulteta, 2019, str. 143–163. Meleško, Elena D.: Zum glagolita Clozianus, Dunaj: Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften, 1860. 120 The Languages of Political Theory in Early-Mo- dern Europe, Ideas in Context Univerze v Ljubljani, Bogoslovni vestnik, 79, 2019, št. 2, str. 473–490. The Russian Revolution 1990. The Case of Russian Baptists, Journal of Eurasian Studies, 3, 2012, št. 3, str. 161–167. Tretij Rim. Istoki i évoljucija russkoj srednevekovoj koncepcii (XV–XVI vv.), Moskva: Indrik, 1998. History and Theory, 8, 1969, št. 1, str. 3–53. Spe- culum, 28, 1953, str. 84–101. ne, , Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije, 2006, str. 25–47. Rimski katolik, 8, 1896, št. 4, str. 341–354. , 7, 1903, str. 425–428. , 26, 1931, št. 3–4, str. 149–158. - (ur. Bogdan Kolar), Ljubljana: Teološka fakulteta, 2019, str. 77–113. Walicki, Andrzej: kowe, 1964.