Bogomil Perfila MULTIMEDICINSKA OSKRBA IN MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA KOT TEMELJNI RAZVOJNI INDUSTRIJI 21. STOLETJA Japonska je danes ena najhitreje starajočih se družb na svetu in tega se dobro zaveda. V devetdesetih letih je bilo izločevanje sredstev za socialno zavarovanje še razme- roma nizko, napovedujejo pa hitro pove- čanje in se želijo nanj dobro pripraviti. Vse večji delež starejših prebivalcev namreč nujno povzroči ne le vse višje pokojninske in socialne stroške, marveč tudi vse višje stroške za medicinsko oskrbo in nego. Zani- mivo je, da se želijo Japonci že danes pripra- viti na demografsko sliko japonskega prebi- valstva, ki bo nastopila šele čez nekaj deset- letij in ki jo imamo v Sloveniji in nekaterih zahodnoevropskih državah že kar nekaj let. Poglejmo najprej malo statistike. Na Japonskem je bilo 1. 1990 breme socialnega zavarovanja (razmerje med stroški socialnega zavarovanja in narodnim dohodkom) 11,5%, kar je bilo približno toliko kot v ZDA (10,3%), pa precej manj kot v Zahodni Nemčiji, Švedski in Sloveniji (okoli 22%). Že 1. 1994 se je na Japonskem breme zvišalo na 13,4%, leta 2025 pa naj bi doseglo 20%. Skupaj z vsemi drugimi davki (se pravi, breme socialnega zavarovanja in breme »klasičnih« davkov skupaj) pa naj bi tega leta celotno breme znašalo okoli 50% (Economics Department 1996: 15-16). Čeprav smo v Sloveniji na samem svetov- nem vrhu (relativnega) trošenja za socialno zavarovanje (Phillips, Perfila 1994: 230), se problemom, povezanim s staranjem sloven- skega prebivalstva, ne posvečamo kaj dosti. Izjema je le reforma pokojninskega sistema, kjer pa nam »voda že teče v grlo« in je celo- ten projekt bolj »gasilska veselica« kot dol- goročno načrtovana pokojninska strategija. Naj povemo, da so že leta 1997 zaposleni v Sloveniji za socialno zavarovanje (pokojnin- sko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje, zavarovanje za primer brezpo- selnosti, družinska odsotnost) plačevali 22,1% bruto plač, delodajalci pa so morali na to dodati še 22,6%. To pomeni, da je že skoraj polovica bruto plače v Sloveniji namenjena socialnemu zavarovanju, res pa je bilo breme plačevanja razdeljeno med delojemalce in delodajalce. Verjetno je tudi, lahko rečemo, kritično stanje slovenskih javnih financ razlog več, da se seznanimo z japonskimi pogledi na organiziranost zdravstvene oskrbe, ki naj bi bila tako tržno usmerjena, cenejša, bolj prilagojena potre- bam uporabnikov, obenem pa tudi pove- zana z drugo industrijsko vejo prihodnosti — multimedijsko industrijo. Treba je poudariti, da gre za vizijo, utemeljeno na neoklasičnem ekonomskem pristopu k uravnavanju gospodarskega in družbenega razvoja, katerega univerzalne »svetinje« so zlasti trg, deregulacija in pri- vatizacija. Za glavnega nosilca gospodarske in politične dejavnosti neoklasični pristop pojmuje izključno zasebni sektor, za glavni mehanizem uravnavanja družbenih (gospo- darskih, političnih in sociokulturnih od- nosov) pa (tržno) konkurenco in tekmo- vanje. Nedvomno ima tak pristop določene prednosti — predvsem nižje stroške —, pa tudi številne pomanjkljivosti: presojanje vsega, vključno človeškega življenja, prek denarja; nepredvidljivost razvoja, temelje- čega zgolj na tržni iniciativi in dobičku, itn. Vendar ne bomo razpravljali o njegovih pomanjkljivostih, ampak pokazali na njego- ve potencialne prednosti. Ob zaskrbljivem stanju javnih financ v Sloveniji pa tudi na 119 BOGOMIL PERFILA Japonskem je pač treba več tržnosti in zasebne iniciative, ne glede na mogoče pomisleke. Glavna prednost privatizacije, se pravi, prenosa izvajanja socialnih funkcij na zasebni sektor (vlada lahko še vedno zbira denar in za preskrbovanje storitev plačuje zasebnemu sektorju, ali pa potrošniki neposredno plačujejo za socialne storitve), je znižanje stroškov. Pogosto je potem težava kakovost storitev, ki jih izvaja zasebni sektor, a to se da doseči s predpisanimi standardi in nadzorom. V tabeli 1 vidimo, da so na Japonskem izračunali, da bi prenos javnih funkcij na zasebni sektor pocenil (od 30% do 70%) njihovo izvajanje. Zelo sveže (tudi za slovenske razmere) deluje ideja, da je izvajanje socialnovarst- venih storitev zlasti pri medicinski oskrbi in negovanju velika priložnost za zasebni sektor oziroma za zasebno iniciativo in obenem področje, katerega hiter razvoj bi lahko kot vlečna lokomotiva potegnil za seboj še rast drugih industrij. Če tako »lokomotivo« potrebujejo najaponskem, bi jo pri nas ob dosti bolj zaskrbljujočem stanju socialnega zavarovanja v Sloveniji še toliko bolj. Poleg »industrije« multimedi- cinske oskrbe je bilo kot druga taka propul- zivna industrija označeno še multimedijsko, informacijsko-komunikacijsko področje. Položaj obeh, zlasti medicinske oskrbe, je najaponskem in v Sloveniji podoben. Tako izvajanje zdravstvenih storitev kot infor- macijsko-komunikacijsko področje sta bili izrazito »zaprti« industriji, kar je pomenilo, da sta imeli malo vpliva na druge industrije, in tudi sami sta bili le malo dovzetni za vplive drugih industrij. Japonsko industrijo (industrija v širšem smislu kot proizvodnja na veliko) lahko razdelimo na štiri skupine — glede na njeno vlogo v razvoju narodnega gospodarstva v smislu vpliva na druge industrije (koefi- cient vpliva), pa tudi glede na odprtost na vplive od drugih industrij (koeficient občutljivosti). Čim večji je koeficient vpliva posamezne industrije, tem večji je njen vpliv na proizvodnjo drugih industrij, kar pomeni, da njena rast povzroči tudi rast drugih industrij — princip lokomotive. Čim večji je koeficient občutljivosti, tem bolj je ta industrija odvisna od drugih industrij. Te skupine so naslednje. 1. Prvi in najpomembnejši »vlečni« sektor japonskega gospodarstva so »tradi- cionalne vodilne industrije«, ki imajo visoka oba koeficienta: avtomobili, jeklarstvo- železarstvo, kemična industrija, proizvod- nja lesne mase za papirno industrijo, komu- nikacijska oprema, kovine. 2. Visoko tehnologizirane (high-tech) industrije, ki imajo velik vpliv na druge industrije in majhno senzibilnost: precizna strojna oprema, industrijska in električna strojna oprema, potrošniška elektronika. 3. »Regulirane« industrije, ki imajo maj- hen vpliv na druge gospodarske sektorje. 120 xMULTIMEDICINSKA OSKRBA IN MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA... SO pa zelo občutljive na to, kaj se dogaja v drugih sektorjih — sem spadajo trgovina, transport, finance, izobraževanje, nepre- mičninski sektor, infrastruktura. 4. Zadnji, z narodnogospodarskega vidi- ka morda najmanj pomemben sektor pa so tako imenovane »zaprte industrije«, ki imajo majhen vpliv na druge industrije, so pa tudi same malo odvisne od njih oziroma gospo- darskega dogajanja. To pomeni tudi majhno tržno občutljivost, kar predpostavlja močno podporo v obliki vladnega financiranja. Sem bi na Japonskem uvrstili zdravstveno oskrbo, telekomunikacije, kmetijstvo in rudarstvo. Za telekomunikacije in zdravstveno oskr- bo je značilen njun velik pomen v odnosu do vsakega posameznega državljana — od tod tudi njuna javnost in netržnost. Ob odprtju teh dveh sektorjev trgu in zasebni iniciativi bi se verjetno njuno dav- čno breme za družbo zmanjšalo, povečale bi se možnosti angažiranja domačega in tujega kapitala, znižale cene storitev. Nedvomno pa bi take pozitivne premike spremljala večja nezaposelnost, ki bi bila ob inovativnosti na tem širokem in obeta- jočem področju lahko le začasna, saj bi se lahko razvili številni novi proizvodi in storitve. MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA V skladu s programom preoblikovanja Ja- ponske v informacijsko družbo 21. stoletja, z japonskim dopolnilom konceptu Ala Co- rea »ameriških informacijskih avtocest«, naj bi multimedijska industrija v bližnji prihod- nosti doživela hiter razcvet. Z okoli 16 milijard jenov v letu 1996 naj bi se na njenih trgih leta 2010 obračalo že 123 miUjard jenov (nekaj manj kot milijarda ameriških dolarjev — skoraj 50 slovenskih kosmatih družbenih proizvodov). To bi bistveno pri- pomoglo k japonski gospodarski rasti, ne smemo pa pozabiti tudi na velik vpliv multi- medijske industrije na življenjski slog ljudi, pa tudi na način poslovanja podjetij. Če začnemo kar s podjetji: videokonfe- rence, elektronska pošta in druge oblike informacijsko-komunikacijske tehnologije za podporo menedžerskih sistemov, vse več trgovanja z izdelki in storitvami na Inter- netu, elektronske borze vrednostnih papir- jev, elektronsko bančništvo — vse to odpira nove razsežnosti poslovanja in tudi podjetje kmalu ne bo več enako, kot smo ga vajeni v obliki zgradb, pisarn, proizvodnih tovarn itn. Multimedijska industrija bo vse bolj spreminjala tudi način življenja vsakega posameznika. Naštejmo nekaj področij, kjer so spremembe že danes najbolj otipljive: • področje izobraževanja in zabave: video kasete oziroma diskete, elektronski časopisi, elektronske založbe, • pripomočki za lagodnejše vsakdanje življenje: kupovanje izdelkov po elektron- ski pošti od doma, opravljanje raznih ad- ministrativnih opravil (plačevanje davkov, zavarovanj, registracij), • zagotavljanje ključnih življenjskih potreb z informacijsko-komunikacijsko tehnologijo: izobraževanje na daljavo, medi- cinska oskrba in negovanje na daljavo, varo- vanje z videonapravami, svetovanje. Za družbo 21. stoletja, v kateri bo odsto- tek starejših državljanov neprimerno večji kot danes, bodo še posebej pomembne multimedijske storitve, ki bodo zagotavljale ustreznejšo in cenejšo zdravstveno oskrbo in nego, zlasti na domu. To nam potrjujejo tudi rezultati ankete urada predsednika japonske vlade, ki jih podajamo v tabeli 2. Vidimo, da je skoraj polovica anketiran- cev menila, da bo v prihodnosti potrebo- vala informacijsko-komunikacijske storitve, povezane z medicinsko oskrbo in nego na domu. Na Japonskem (podobno kot v Slo- veniji) sta nujni zlasti dve skupini ukrepov, da bi se lahko to področje hitro razvijalo: 1. Deregulacija informacijsko-komu- nikacijske industrije. Informacijska komu- nikacija je tako na Japonskem kot tudi v dru- gih državah razdeljena na številne sektorje, ki spadajo pod različno zakonodajo. V Slo- veniji npr. na področju komunikacij in telekomunikacij ni dovoljena udeležba tujih korporacij, res pa je, da ni omejena zgornja meja tujega lastništva in je dovolj, če ima podjetje le en odstotek domačega kapitala, pa lahko deluje tudi na tem področju (ome- jitve za tuji kapital v Sloveniji so še pri 121 BOGOMIL PERFILA Tabela 2; Katere informacijskokomunikacijske storitve boste po vašem mnenju najverjet- neje potrebovali? Vir: Survey of Lifestyles and Information and Communications, 1995. vojaški opremi, železniškem in zračnem transportu, pozavarovanju, računovodskem nadzoru, založništvu, televizijskem in radij- skem oddajanju, v borznih hišah in investi- cijskih družbah za menedžment investi- cijskih skladov). Na Japonskem so bile telekomunikacije in oddajanje regulirani z različnimi zakoni. Del telekomunikacijske industrije je spadal pod upravo oddelkov za notranje, del pa pod upravo oddelkov za mednarodne zadeve. Domače telekomuni- kacije so bile razdeljene na telekomuni- kacije na velike razdalje, mobilne, lokalne in satelitske telekomunikacije, kar je imelo za posledico zapleten sistem nadzora in upravljanja. Potencialni podjetniki so morali za vstop na telekomunikacijsko področje iskati dovoljenja pri različnih mi- nistrstvih. Tuje korporacije so bile omejene pri neposrednih naložbah na to področje v maksimalnem obsegu petine do tretjine vrednosti celotne naložbe. Tak sistem regu- lacije je bil vsaj v ekonomskem pogledu neprimeren za razvoj multimedijske indu- strije, ki vse bolj postaja telekomunikacijska in difuzijska celota. Na tem mestu pač ne bomo zahajali v njene politične, sociokulturne in vzgojne komponente, ki morajo verjetno zasledo- vati še kakšne druge cilje, kot sta dobiček in gospodarska rast. Res pa je, da tudi na gospodarske vidike ne smemo v celoti po- zabiti. Ali, pravilneje rečeno, v globalnem svetovnem konkurenčno-tržnem sistemu ekonomije in poHtike, ki vse trdneje ovija zemeljsko oblo v svojo mrežo, bo vse težje zanemarjati tržno, profitno logiko. Argu- ment za močno deregulacijo multimedij- skega področja je tudi dejstvo, da je danes nemogoče napovedati, kako se bo to izjem- no pomembno področje razvijalo, kako hitro in s kakšnimi gospodarskimi in druž- benimi posledicami. Velja pa, da je sedanji sistem upravljanja in nadzora multime- dijskega področja zaprt in omejevalen in bi ga bilo treba spreminjati v smeri odprtega in konkurenčnega sistema. Za spodbuditev združevanja medijev (v smislu nastajanja medijskih imperijev—kar je lahko politično in družbeno precej vprašljivo) bi bilo nujno poenotiti tudi zakonodajo in upravno ad- ministrativno organiziranost (razceplje- nost) tega področja. 2. Večja javna (državna) podpora gradnji ustreznega informacijsko-komuni- kacijskega omrežja. Multimedijska indu- strija se lahko razvija le na ustreznem po- datkovno-komunikacijskem omrežju. Taka omrežja danes pospešeno gradijo ne le v Evropi in Severni Ameriki, marveč tudi na Japonskem, v Singapurju, Južni Koreji in drugih azijskih državah. V ZDA so se ob- vezali, da bodo v skladu z Goreovim kon- ceptom »informacijskih avtocest« do leta 2015 pokrili celotno ozemlje ZDA z ustrez- nim informacijsko-komunikacijskim omre- žjem. Japonci so želeli biti še hitrejši in so sprejeli načrt gradnje optičnokabelskega omrežja do leta 2010. Načrt ima tri zapo- redne stopnje: • do leta 2000 naj bi omrežili večino mestnih območij glavnih mest vseh pre- fektur — kar bi zajelo okoli 20% vsega japonskega prebivalstva. 122 xMULTIMEDICINSKA OSKRBA IN MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA... • do leta 2005 vsa mesta z več kot 100 000 prebivalci — to naj bi pomenilo »priklju- čitev« že 60% vsega prebivalstva, • preostalih 40% pa do leta 2010. Celotna naložba je bila ocenjena na 16 do 27 milijard jenov, s stroški terminalov za naročnike, relejnega sistema iz optičnih vlaken in potrebne programske opreme pa naj bi stroški narasdi na 33 do 53 milijard jenov. MULTIMEDICINSKA OSKRBA S pospešenim staranjem prebivalstva in hitrim nadomeščanjem večgeneracijskih družin s skupnim gospodinjstvom in gospo- dinjstvi z eno ostarelo osebo je tudi Japon- ska postala (podobno kot zahodnoevrop- ske države in Slovenija) država, kjer je medicinska oskrba in nega starejših oseb postala izjemno pomembno področje. Ker gre za vključitev velikih finančnih in člo- veških virov, je nedvomno koristno najti rešitve, ki bi poleg občutljivih človeških vrednot upravičile tudi ekonomsko racio- nalnost organizacijskih rešitev in politik na tem področju. Pri medicinski oskrbi in negi starejših je tako zajaponsko kot za Slovenijo značilna dobršna mera administrativno in ponud- beniško usmerjene miselnosti, le malo pa je razmišljanj, usmerjenih zgolj k potroš- niku. Lahko pa trdimo, da je potrošniška miselnost nujna tudi na tem področju, saj lahko le tako zadovoljimo vse bolj različne in zapletene zahteve številne populacije starejših državljanov. Kot smo videli v primerjavi stroškov opravljanja javnih storitev v zasebnem in javnem sektorju, lahko večja odprtost področja zasebni iniciativi in tržni tekmo- valnosti bistveno zniža cene storitev in s tem tudi angažiranje zasebnih in javnih finančnih sredstev. K odpiranju zdravstvenega in negoval- nega sektorja lahko pomembno prispeva tudi to, da se opre na multimedijske po- vezave in infrastrukturo. Multizdravstvena oskrba v povezavi z mediji lahko ponudi starejšim osebam, njihovim družinam in vsem, ki potrebujejo nego, prilagodljivo in široko paleto storitev. Prav medijske po- vezave lahko omogočijo, da se oskrba sta- rejših preusmeri od nekdaj in še vedno prevladujoče oskrbe in nege v bolnišnicah in domovih za ostarele k veliko cenejši in obenem uporabniku neprimerno bolj prilagojeni oskrbi v domačem okolju in njegovi lokalni skupnosti. Današnji sistem zdravstvenega zavaro- vanja na Japonskem se je razvil na podob- nih temeljih kot slovenski — na prepričanju, da mora biti vsakemu državljanu vedno in povsod zagotovljen enak pristop do enako kakovostnih zdravstvenih storitev. V dose- danjem razvoju je bil japonski pristop uspešen, kar potrjuje mednarodna primer- java ključnih medicinskih kazalnikov (Japan 1998.103). Po številu zdravnikov na tisoč prebivalcev (1,8 v letu 1994) je sicer Japonska zaostajala za veliko večino držav OECD (to so praktično vse najbolj razvite države sveta) — ZDA je imela 2,6, Švedska 3,1, Nemčija 3,4, Španija 4,1, Italija 1,7 zdravnika na tisoč prebivalcev —, vendar je bila produktivnost dela japonskih zdrav- nikov daleč največja. Leta 1994 so namreč imeli na razpolago največ postelj na tisoč prebivalcev Qaponska 16,2, ZDA 4,1, Nemčija 9,7, Švedska 6,5, Španija 4,0, Italija 6,5); obenem pa je bila povprečna doba bivanja bolnika v bolnišnici prav tako najdaljša Qaponska 45,5 dneva, ZDA 8 dni, Nemčija 14,2 dneva. Švedska 7,8 dneva, Španija 11,5 dneva, Italija 10,8 dneva). Kljub široki dostopnosti zdravstvenih storitev, odlični opremi, visoki kakovosti zdrav- stvenih storitev je bil japonski zdravstveni sistem eden izmed najcenejših. Celotni zdravstveni stroški so leta 1995 nanesli 7,2% kosmatega družbenega proizvoda, kar je bilo z izjemo Velike Britanije (6,9%) najnižje trošenje med državami OECD (ZDA 14,2%, Švedska 7,2%, Nemčija 10,4%, Španija 7,6%, Italija 7,7%, Avstralija 8,6%). Če pa pogledamo japonske zdravstvene stroške v zadnjih desetletjih, opazimo predvsem dvoje: 1. vse večje stroške zdravstva glede na narodni dohodek—leta 1980 so zdravstveni stroški nanesli 6%, leta 1994 pa 7,1% narodnega dohodka; 2. velik del rasti zdravstvenih stroškov je 123 BOGOMIL PERFILA Šel na račun geriatrične medicine, katere udeležba v celotnih stroških zdravstva se je hitro povečevala — od 17,8% v letu 1980 na 30,9% v letu 1994 (Economics Depart- ment 1996: 29). Glede na uspešnost japonskega zdrav- stvenega sistema v mednarodni perspektivi je tvegano postavljati zahteve po njegovi reformi. Res pa je, da bi glede na nekatere krizne tendence konec devetdesetih let ja- ponskemu gospodarstvu zelo koristil pojav nove »vlečne industrije«, za kar multi- medijsko in multizdravstveno področje nedvomno ima velike možnosti. Soočanja tržno-profitnih kriterijev kot osrednjega vodila globalnega kapitalizma na eni strani in humanih načel varovanja človekovega zdravja na drugi se (zelo poča- si) lotevamo tudi v Sloveniji, zato je razprava na Japonskem lahko poučna tudi za nas. Jasno je, da ekonomska učinkovitost in stroški ne morejo biti edino vodilo sistema zdravstvene oskrbe in nege. Na Japonskem so poudarili štiri probleme klasično (tudi na Slovenskem) zaprtega in okostenelega področja zdravstvenega zavarovanja (Eco- nomics Department 1996: 29-30): • doslejšnji »klasični« sistem ovira menedžersko učinkovitost in ustvarjalno inovativnost, • otežuje ustrezne odgovore na vse večje potrebe po preventivni medicini in zdrav- stvenih objektih, ki niso vključeni v sistem zdravstvenega zavarovanja, oziroma na vse večjo različnost in zahtevnost uporabnikov nasploh, • uporabniki nimajo zadostnega dos- topa do informacij, kar ovira njihove mo- žnosti izbire in uveljavljanje tržnih načel nasploh, • povečuje primanjkljaj investicijskih sredstev, potrebnih za gradnjo novih oziro- ma obnovo dotrajanih objektov. Da bi presegli tako stanje in preobrazili področje zdravstvenega zavarovanja v od- prt in bolj tržen sistem, je v prvi vrsti po- trebna radikalna sprememba v miselnosti — to področje moramo razumeti kot sto- ritveno industrijo in se osredotočiti na njenega uporabnika oziroma potrošnika. Uporabnik mora tako kot drugod imeti možnost izbire, zato pa mora zlasti imeti dostop do zdravstvenih informacij. Zdrav- stvene institucije pa poleg novih uprav- Ijalskih pristopov potrebujejo tudi svež kapital. Nedvomno ima zdravstveno področje nekatere posebnosti, zaradi katerih se raz- likuje od drugih industrij in jih je treba upoštevati: • pogosto ni mogoče napovedati obsega povpraševanja po zdravstvenih storitvah, saj se ne da predvideti naravnih in drugih nesreč, epidemij, kroničnih bolezni, • pogosto je razpoložljivost zdravstvenih storitev vprašanje življenja in smrti, • obstaja bistvena razlika med ponud- niki zdravstvene oskrbe (zdravniki, sestre, farmacevti) in njenimi uporabniki, bolniki, v smislu njihovega znanja, dostopa do informacij, sposobnosti oceniti stanje. SMERI TRŽNE REFORME PROFITNO UPRAVLJANJE ZDRA VSTVENIH KORPORA CIJ Prav navedene značilnosti zdravstva so povzročile nastanek posebnih cenovnih mehanizmov in posebne zakonodaje. Na Japonskem je treba v tem okviru pre- drugačiti zlasti upravljanje zdravstvenih korporacij. Po zakonu o zdravstvenem poslovanju je zdravstvena korporacija organizacijska oblika, katere namen je voditi poslovanje bolnišnic, klinik s stalno zaposlenimi zdravniki in zobozdravniki in domov za ostarele. Za začetek poslovanja mora zdravstvena korporacija pridobiti licenco od guvernerja prefekture ali od ministrstva za zdravstvo in socialne zadeve. Imajo status posebnih korporacij. Tabela 3 kaže, da je na Japonskem skoraj polovica bolnišnic v rokah zdravstvenih korporacij. Sedmi člen zakona o zdravstvenem po- slovanju, ki določa pogoje ustanavljanja zdravstvene korporacije, določa, da ne smejo pridobiti licence za vodenje bolniš- nice ali druge zdravstvene institucije po- djetja, katerih cilj je pridobiti dobiček. Na tak način je delniškim družbam in drugim korporacijam, ki želijo ustvarjati dobiček. 124 xMULTIMEDICINSKA OSKRBA IN MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA... Tabela 3: Bolnišnice glede na način ustanovitve (ob koncu 1993) Vir: Economics Department 1996: 34 onemogočeno ustanavljanje bolnišnic in klinik. Zdravstvene korporacije kot v po- trditev neprofitno usmerjenega poslovanja tudi ne smejo deliti dividend, da pa ne bi dajale poslovanju prednosti pred zdrav- stveni vprašanji, so lahko njihovi direktorji samo zdravniki (46. člen). Tak strah pred zgolj profitno usmer- jenostjo zdravstva je na Japonskem verjetno pretiran — v Sloveniji smo že pred leti spro- stili take ovire, zasebna iniciativa in tržna konkurenca pa se je učinkovito vklopila v sistem zdravstvenega varstva. Dejstvo je, da ima tudi zdravstvena oskrba značilnosti jav- ne storitve in da imajo zdravstvene korpora- cije po zakonu že tako poseben status. Če bi se osredotočile zgolj na ustvarjanje do- bička in zanemarile zdravstveno plat sto- ritev, bi verjetno tudi po tržni logiki kmalu propadle. Obenem pa zakonsko ni prepovedano ustvarjanje osebnega dobička v zdravstvu, tako da gre zgolj za prepoved na ravni orga- nizacije. Dotok zasebnega kapitala na to področje bi Japonski omogočil privarčevati del javnih sredstev, ki zlasti glede na potre- bo po odpisu vseh neizterljivih dolgov iz obdobja »mehurčkaste ekonomije« posta- jajo vse bolj redka. Verjetno se korporacije ne bi usmerile na ustvarjanje dobička zgolj pri bolnišničnem poslovanju, marveč bi se angažirale pri preskrbi celovite zdravstvene oskrbe in nege uporabnikov ter tako zajele tudi druge javne institucije, npr. lekarne, zavode za rehabilitacijo itn. PODJETNIŠTVO IN OSKRBA STAREJŠIH NA DOMU Drugo tako področje, na katerem bi morali na Japonskem omogočiti dostop zaseb- nemu kapitalu, je nega starejših na domu. Ta poteka večinoma prek postaj, kjer so zaposlene medicinske sestre, ki obiskujejo ostarele osebe oziroma bolnike, ki potre- bujejo oskrbo na domu. Tudi večino teh postaj so ustanovile in vodile zdravstvene korporacije, kar kaže tabela 4. Zakonsko so sicer zasebne korporacije lahko sodelovale na tem področju, vendar so jim direktive ministrstva za zdravje in sodalo guvernerjem provinc prepovedale upravljanje tistih postaj, ki so bile finan- cirane prek programov zdravstvenega in starostnega zdravstvenega zavarovanja. Ministrstvo je prepoved, po kateri korpo- racije, ki jih zanima samo dobiček, ne smejo sodelovati v tem večinskem delu postaj, utemeljilo z enakimi razlogi kot zavrnitev možnosti, da bi postale zdravstvene korpo- racije. Če pa bo želela vlada uresničiti tako ime- novani novi zlati načrt, po katerem naj bi do leta 1999 na Japonskem delovalo že 5.000 postaj z medicinskimi sestrami nego- valkami, ki naj bi ponujale oskrbo hitro starajoči se japonski družbi, je skorajda nujno, da negovanje razumemo kot storitev, ki jo lahko opravljajo tudi zasebne kor- poracije. Če pogledamo prakso po svetu, vidimo precejšnjo raznolikost. Na Švedskem je služba za nego na domu v rokah vlad prefektur, v Nemčiji pa jo vodijo javne 125 BOGOMIL PERFILA Tabela 4: Postaje z medicinskimi sestrami glede na način ustanovitve (julij 1995) Vir: Economics Department 1996: 36 organizacije in regionalne socialnovarstve- ne postaje, ki jih ustanovijo zasebne zdrav- stvene organizacije. V ZDA jo opravljajo tako profitne kot neprofitne korporacije. TRŽNOST POVEZANIH DEJA VNOSTI Večji poudarek tržnosti in večjo svobodo vstopa predlagajo tudi pri pomožnih ozi- roma spremljajočih bolnišničnih dejav- nostih, kot so usposabljanje zdravstvenega osebja, lekarne, domovi za starejše, opera- cijske dvorane itn. Ko bodo izvedli predla- gane spremembe bodisi v celoti bodisi deloma, bodo morali spremeniti še eno pomembno področje teh dejavnosti — zakonske omejitve njihovega trženja. 69. člen zakona o zdravstvenem poslo- vanju namreč, da bi zavaroval položaj zdrav- stvenih institucij kot javnih zdravstvenih organizacij, močno omejuje njihove mož- nosti komuniciranja z javnostjo — lahko so navedle le podatek, da so zdravstvena ali zobozdravstvena institucija, svoje ime, naslov in telefonsko številko. Sčasoma je ministrstvo za zdravstvo in socialo nekoliko sprostilo omejitve in dovolilo oglaševanje zdravstvenih pregledov in storitev oskrbe pacientov. V veljavi pa je ostala prepoved oglaševanja »kakršnega koli izraza, ki bi imel namero sugerirati superiornost posamezne zdravstvene institucije«. Namen takih omejitev trženja zdravst- venih institucij je bil onemogočiti tek- movalnost med njimi. Če pa bodo izvedli spremembe v smeri njihove preobrazbe v multizdravstveno industrijo, bodo morali sprostiti tudi trženjske omejitve, vsaj toliko, da bodo lahko zdravstvene institucije jav- nosti sporočile privlačne podrobnosti sto- ritev, ki jih ponujajo, ali posebnosti svojega sloga upravljanja. Poglejmo nekaj področij, glede katerih predlagajo večje spremembe: 1. Oskrba s hrano in standardnimi obroki. Notranja oskrba s hrano pomeni pripravo obrokov v bolnišnični kuhinji, zunanja pa pripravo hrane zunaj bolnišnice in nato dovoz. Zunanja oskrba se je sicer že uveljavila na Japonskem, vendar v pre- majhni meri, da bi lahko zadostno izkoristil prednosti ekonomije obsega in da bi lahko omogočil bolnikom dostavo hrane na dom, potem ko zapustijo bolnišnico. Moral bi se razvijati v smeri, ki bi zajela tudi dostavo hrane na dom starejšim osebam, zlasti tistim, ki živijo sami. Treba bi bilo razviti okvir, kjer bi se ustrezno srečevale potrebe uporabnikov, bolnišnic, institucij, ki izvaja- jo nego na domu, in tudi podjetij za oskrbo. Ocenjujejo, da je bil leta 1996 trg za nego na domu vreden okoli 10 milijard jenov, samo preskrba hrane za hospitalizirane paciente pa 100 milijard jenov. S porastom zunanje oskrbe naj bi se vrednost povečala na 500 milijard jenov, če pa bi zajela tudi dostavo bolnikom na domu, bi lahko dose- gla tudi bilijon jenov. Leta 1996 je bil doho- dek iz naslova preskrbe storitev sterilizacije 126 xMULTIMEDICINSKA OSKRBA IN MULTIMEDIJSKA INDUSTRIJA... medicinske opreme in administrativnih del vreden nadaljnjih 300 milijard jenov, upravljanje bolnišnic in storitve informa- cijske tehnologije pa še 200 milijard. Brez dvoma je šlo za področje, kjer so se že sredi devetdesetih let obračale velike vsote, s predvideno hitro širitvijo trgov zaradi sta- ranja japonskega prebivalstva pa bi se vsote bistveno povečale, kar bi lahko tudi z narodnogospodarskega vidika pomenilo pomembno spodbudo japonskemu gospo- darstvu, obenem pa mu ponudilo velike možnosti izvoza novih izdelkov in storitev. Predvideva se, da bo leta 2025 na Japon- skem in v azijskih državah kar okoli 500 milijonov ljudi starejših od 65 let (Econo- mics Department 1996: 42 - 44). 2. Večji dostop do zdravstvenih podat- kov. Opozorili smo že na posebnost zdrav- stvenega področja glede velikega prepada med znanjem in informacijami, ki jih imajo ponudniki storitev na eni strani in uporab- niki na drugi. Čeprav je to posledica poseb- nih znanj, ki jih ima zdravstveno osebje, in gre tudi za varovanje osebnih podatkov bolnikov, bi uporabniki vseeno morali imeti možnost dostopa do svojih zdravst- venih informacij v njim karseda razumljivi obliki. Končno je zdravje posameznika predvsem njegova lastna stvar, ne pa dome- na zdravnikov, ki na bolnike tako gledajo kot na »industrijski izdelek«, čeprav jim to zakonodaja v neki meri prepoveduje. Šele ko bodo uporabniki (bolniki) imeli več informacij o svojem zdravju, se bodo lahko odločali med ponujenimi zdravst- venimi storitvami. Lahko bodo bolj samo- stojno ocenjevali stroške in koristi posa- meznih storitev, kar bo vplivalo tudi na njihovo ceno in kakovost. Zdravstvene institucije bi se tako začele razlikovati v menedžmentu, predvsem glede njihove prilagodljivosti povpraševanju. Zdravniki bi sicer izgubili del »absolutne oblasti« nad bolniki, ki jim jo ohranja njihov monopol in zapleteno izrazje glede zdravstvenih informacij — kar je morda tudi pomemben razlog za ohranjanje informacijske zaprtosti zdravstva. Treba bi bilo razviti ustrezen infor- macijski pretok bolnikove osebne zdrav- stvene kartoteke med bolnišnicami in drugimi zdravstvenimi institucijami, kar bi izločilo potrebo po ponavljanju različnih pregledov in preiskav. 3. Sprememba predpisov glede distribu- cije zdravil. 25. člen zakona o zdravstvenem poslovanju določa, da mora vsaka lekarna ali splošna trgovina na drobno, ki želi pro- dajati zdravila, ne samo pridobiti ustrezno dovoljenje od prefekture, temveč tudi imeti zaposlenega farmacevta. S tem se resda zagotavlja ustrezno vodenje in higienski standardi, po drugi strani pa to onemogoča tako imenovanim »udobnim trgovinicam« (založenim z vsem in ničimer, odprtim 24 ur in postavljenim »na vsakem vogalu«) prodajati že preproste tablete proti glavo- bolu, trebušnim težavam, vitaminske pre- parate. Podobne razmere imamo tudi v Sloveniji. Spet drugi predpisi so omejevali pre- vzem zdravil in oteževali dostavo na dom starejšim bolnikom — 37. člen zakona o zdravstvenem poslovanju je namreč z do- ločenimi izjemami predpisoval, da mora uporabnik sam priti po zdravilo. To je bilo v očitnem nasprotju s stanjem, ko so vse številnejši starejši bolniki ali bolniki s kro- ničnimi obolenji potrebovali precejšnje količine intervenoznih tekočin in drugih zdravil, ki jih seveda niso mogli sami na- baviti. Težko je pravzaprav predvideti nova in nova področja oziroma storitve, ki jih bo prineslo širjenje zdravstvenega trga. Precej jasno so že izražene potrebe po ustreznem prevozu starejših, izposoja zdravstvene opreme. Pomembno je, da bi zato zdrav- stvene oblasti tako na Japonskem kot v Sloveniji vzpostavile prilagodljiv sistem standardov in dovoljenj, ki ne bi zaviral razvoja novih izdelkov in storitev. 127 BOGOMIL PERFILA Literatura Japan 1998. Tokyo: Keizai Koho Center. Phillips, P., B. Ferfiia (1994), Canadian and Slovene Economies: System Theory and Political Economy Approaches. Halifax: Fernwood Publishing. Survey of Lifestyles and Information and Communications (1995), Tokyo: Prime Minister's Office. Economics Department (1996), The Stimulus to economic activity of a »private sector renovation«. Japan Research Quarterly, 5, 2 (pomlad). 128