TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 469 Maša FILIPOVIČ HRAST* OPOLNOMOČENJE POSAMEZNIKOV NA RAVNI SOSESKE: ANALIZA STALIŠČ, ZNANJA IN DELOVANJA** Povzetek. Danes se soočamo s potrebno prenovo več- stanovanjskih sosesk, na katere se vežejo različni prob- lemi. Kot ključen element prenove se kaže vpetost in sodelovanje stanovalcev teh sosesk, za kar je pomem- ben občutek nadzora nad kakovostjo življenja v sose- ski, tj. opolnomočenost posameznikov na tej ravni. Uporabljeni so primarni podatki raziskave o medsosed- skih odnosih, izvedene v Mestni občini Ljubljana. Pri tem smo opolnomočenje operacionalizirali na podlagi treh dimenzij: odnosne dimenzije, dimenzije znanja in dimenzije delovanja na ravni soseske. V članku anali- ziramo dejavnike, ki vplivajo na stopnjo opolnomoče- nosti prebivalcev v večstanovanjskih stavbah, pri čemer opazujemo vpliv sociodemografskih spremenljivk ter hkrati tudi vpliv dejavnikov, kot so navezanost na sose- sko, stiki s sosedi in zaupanje med sosedi. Ključni pojmi: soseska, opolnomočenje, participacija, navezanost, zaupanje Uvod Velike večstanovanjske soseske so tradicionalno odgovarjale na veliko potrebo po stanovanjih, predvsem v povojnem obdobju v Evropi in tja do 90. let prejšnjega stoletja v centralno-vzhodni Evropi, z relativno kako- vostno gradnjo in ugodno ceno. Vendar pa so se nanje vedno pogosteje vezali različni problemi, predvsem fizični, ekološki, ekonomski, stanovanj- ski, socialni problemi ter težave z ugledom, podobo v javnosti (Dimitrovska Andrews, 2001). Večstanovanjske urbane soseske se tako v urbanistični literaturi pogosto obravnavajo kot prostor koncentracije številnih težav, saj se v njih kopičijo različni fenomeni prostorske degradacije – npr. slabo vzdrževanje, vandalizem, pa tudi druge težave, kot so višja stopnja krimi- nala, koncentracija skupin z nižjimi dohodki in višja stopnja brezposelnosti (Dimitrovska Andrews, 2001; Dekker in Van Kempen, 2004; Van Beckhoven in Van Kempen, 2005; Filipovič Hrast in Dekker, 2009). * Dr. Maša Filipovič Hrast, docentka na Fakulteti za družbene vede, Univerza v Ljubljani. ** Izvirni znanstveni članek. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 470 V Sloveniji sicer te težave niso tako izrazite, kot so v mnogih večjih evrop- skih mestih, vendar pa se zaradi specifične lastniške strukture, tj. večjega deleža lastniških stanovanj, v večstanovanjskih soseskah soočamo z doda- tnimi izzivi. Tu je dogovarjanje o prenovi stavb ter spremembah in izbolj- šavah v soseski težavnejše zaradi razpršene lastniške strukture. Visok delež lastnikov v vseh dohodkovnih razredih hkrati pomeni tudi večjo težavo nekaterih skupin lastnikov za vlaganje v vzdrževanje, prenovo in izbolj- šave. Tako Dimitrovska Andrews in Sendi (2001) opozarjata, da se nekatere težave, povezane z večjimi večstanovanjskimi soseskami, pojavljajo tudi v Sloveniji, pri čemer izpostavljata predvsem neuspešno vzdrževanje stavb. “Večina velikih blokovskih stanovanjskih sosesk, ki so v Ljubljani nastale pre- težno v obdobju 1960–1985, je zaradi slabega vzdrževanja danes potrebna temeljite fizične prenove in infrastrukturnih izboljšav” (Uršič, 2005: 36). Pri tem se veča tudi nevarnost odseljevanja ekonomsko močnejših družbenih skupin ter tako zmanjševanje heterogenosti večstanovanjskih sosesk in večanje socialne nestabilnosti (Uršič, 2005). Ena ključnih težav pri vzdrževanju in prenovitvenih delih je poleg finanč- nih dejavnikov predvsem težava pri dogovarjanju in sodelovanju med lastniki, kar so v reprezentativni raziskavi (Stanovanjska anketa 2005) izpo- stavili anketiranci v Ljubljani, in sicer je finančne razloge navedlo 35 % anke- tirancev, nezmožnost dogovarjanja med lastniki pa 20 % anketirancev (Sendi in Filipovič, 2007). Ključno pri prenovitvenih dejavnostih je medsebojno zaupanje med vsemi vpletenimi. “Ker prenova posega v zasebno nepremič- ninsko lastnino, je dokaj razumljivo, da je temeljni izhodiščni problem neza- upanje v njene izvajalce” (Kos, 2005: 17). Na nizko zaupanje in sodelovanje ljudi pri procesih revitalizacije in prenove večstanovanjskih stavb in sosesk v Sloveniji opozarjajo številni domači raziskovalci (glej npr. Dimitrowska Andrews in Sendi, 2001; Sendi, 2005; Uršič, 2005; Kos, 2005; Cirman et al., 2013; Deželan et al., 2014; Uršič et al., 2015). Poleg tega je v Sloveniji nizka stopnja zaupanja v ljudi na splošno (Filipovič Hrast in Ignjatovič, 2014; Iglič, 2004; 2014), kar lahko ovira sodelovanje v lokalnem okolju. Raziskave lokal- nih sosedskih omrežij nakazujejo, da so slednja poslala šibkejša po tranzi- ciji ter da je torej med sosedi manj zaupanja in manj sodelovanja, kot ga je bilo v preteklosti (Filipovič Hrast et al., 2005; Mandič in Hlebec, 2005). Na manj razvite prakse sodelovanja v lokalnem okolju in pri procesih prenove sosesk v državah srednje in vzhodne Evrope opozarjajo tudi raziskovalci v tujini (Badescu in Uslaner, 2003; Dekker in Van Kempen, 2008). Kot trdi Sendi (2005), prenova večstanovanjskih sosesk brez sodelo- vanja stanovalcev ni mogoča. Zato je potrebno preseči pristop od zgoraj navzdol, ki je prevladujoč pri načrtovanju in urejanju stanovanjskih obmo- čij. “Temeljno spoznanje /…/ je, da ni mogoče izvajati sprememb v velikih stanovanjskih soseskah od zunaj. Učinkovitejše je izvajanje ukrepov za Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 471 izboljšanje stanja znotraj naselij z aktivnim sodelovanjem in podporo ljudi” (Sendi, 2005: 7). Ključno je tako soodločanje prebivalcev (Kos, 2005), ki je v tujini prepoznano kot pomembna praksa pri prenovi degradiranih urba- nih območij, pa tudi širše pri delovanju mestnih oblasti. Nove urbane poli- tike1 se skušajo problemov degradiranih urbanih območij lotevati s preho- dom od vladanja (angl. government) k vladovanju (angl. governence), kjer se predvideva večja vloga državljanov, prebivalcev lokalnih skupnosti, in večji poudarek na opolnomočenju prebivalcev in tvorbi socialnega kapitala v marginaliziranih soseskah (Anderson in Van Kempen, 2003). Kearns in Forrest (2000: 1010) menita, da so na ravni mest, sosesk in lokalnih skup- nosti politike pogosto usmerjene v krepitev lokalnih skupnosti, krepitev lokalnih omrežij. Prednosti takih lokalnih politik v primerjavi z nacional- nimi je v večji senzibilnosti za razlike v lokalnih kontekstih in manjša raz- pršenost delovanja. Mnogo teh politik v ospredje postavlja ravno procese opolnomočenja prebivalcev in njihovo aktivno participacijo v dogajanjih na lokalni ravni. Večanje vpetosti stanovalcev velikih večstanovanjskih sosesk v socialne, ekonomske in kulturne aktivnosti ter življenje v lokalni skupnosti tako predstavlja eno najpomembnejših strategij urbane prenove (Dimitrovska Andrews in Sendi, 2001: 236). Vendar pa je vprašanje, koliko so posamezniki pripravljeni sodelovati v lokalni skupnosti in deliti svoje znanje v skupno dobro, kar je povezano z vprašanjem, ali želijo in se čutijo sposobni sodelovati v soseski ter in ali oce- njujejo, da ima njihovo sodelovanje tudi učinek. Posamezniki morajo imeti tako zmožnost (angl. capacity) in pripravljenost oz. željo za sodelovanje (Stephan, 2005). V pričujočem članku nas tako zanima, kolikšna je stopnja opolnomočenosti prebivalcev večstanovanjskih sosesk in kateri dejavniki najbolj vplivajo nanjo, pri čemer opolnomočenost razumemo predvsem kot občutek nadzora nad delovanjem skupnosti/soseske in življenja v njej. Poleg sociodemografskih dejavnikov nas zanima predvsem pomen zaupa- nja med stanovalci soseske in navezanosti na sosesko. Slednje opazujemo na podlagi raziskave med stanovalci večstanovanjskih stavb v Ljubljani. Struktura članka je tako naslednja: najprej predstavimo koncept opolnomo- čenja na ravni soseske ter ga povežemo s koncepti, kakršen je učinkovitost soseske, kolektivna učinkovitost. Nato predstavimo pomembne vplive na stopnjo opolnomočenosti. Sledita opis metodologije in rezultatov raziskave med stanovalci večstanovanjskih stavb v mestni občini Ljubljana ter sklepna diskusija. 1 Prepoznavanje pomena prostorske segregacije in usmerjenih urbanih politik regeneracije je bila tema urbanih politik v Veliki Britaniji in tudi drugod že v zgodnjih 60. letih prejšnjega stoletja, pri čemer je v 90. letih prešlo do prenosa fokusa na vprašanja socialne vključenosti, gradnje socialnega kapitala (Taylor, 2000). Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 472 Opolnomočenje in lokalna skupnost Opredelitev koncepta Diskusije o opolnomočenju so raznolike in avtorji poudarjajo različne vidike tega koncepta (glej npr. pregled v Mandič, 2015). Tako nekateri kon- cept obravnavajo v širšem družbenem kontekstu in ga povezujejo z nee- nako distribucijo družbenih in ekonomskih virov, drugi pa ga razumejo kot individualni vidik nadzora in tako bolj kot psihološko kategorijo (glej Schulz et al., 1995; Koren et al., 1992; McMillan et al., 1995). Schulz in sode- lavci (1995) opredeljujejo opolnomočenje kot razvoj razumevanja in nadzor nad osebnimi, družbenimi, ekonomskimi in političnimi dejavniki, ki vpli- vajo na vsakdanje življenje. Z vidika skupnosti, ki je fokus tega prispevka, pa bi opolnomočenje lahko opredelili tudi kot nadzor nad lastnim življenjem in sodelovanje v življenju skupnosti (po Koren et al., 1992) ali kot proces, skozi katerega ljudje, organizacije in skupnosti prevzamejo večji nadzor nad dogajanjem (Christens, 2012). Kot opozarjata Itzhaky in York (2000), je povezanost med opolnomočenjem in okoljem ravno v točki nadzora. Pri konceptu opolnomočenja je poudarek na lastnih zmožnostih in močeh za izboljšanje kakovosti lastnega življenja (Mandič, 2015) in – v našem kontekstu – skupnega življenja v soseski. Opolnomočenje naj bi zaje- malo procese, ki omogočajo deprivilegiranim skupinam povečati njihove zmožnosti oblikovanja in nadzorovanja materialnih, socialnih, kulturnih in simbolnih virov v skupnosti, s čimer se poveča njihova zmožnost voditi svoje življenje in izboljšati življenje v soseski (Andersen in Van Kempen, 2003). V literaturi, ki obravnava delovanje in razvoj lokalnih skupnosti, se torej opolnomočenje pogosto povezuje z obravnavo različnih lokalnih ini- ciativ, z vprašanji delovanja skupnosti in povezanosti skupnosti ter se tako navezuje na koncepte socialnega kapitala, skupnostne učinkovitosti in na širše vprašanje participacije posameznikov v delovanju lokalne skupnosti (Bolland in McCallum, 2002; Sampson et al., 1997; Laverack in Wallerstein, 2001). Schulz in sodelavci (1995) opolnomočenje operacionalizirajo kot večni- vojski koncept, in sicer kot občutek nadzora ali vpliva na treh ravneh: na individualni, organizacijski in skupnostni ravni. Seveda so vse ravni med seboj povezane in se torej medsebojno krepijo. Tako naj bi posameznikov občutek nadzora in vpliva v skupnosti krepil njegov individualni občutek nadzora nad življenjem in obratno. Pri tem lahko opolnomočenje opazu- jemo na ravni posameznika, kot prikazujejo zgornje definicije in kar bo tudi fokus pričujočega članka. Druga možnost pa je opazovanje opolnomo- čenosti na ravni skupnosti kot celote. Chaskin (2001) tu govori o skupno- stni učinkovitosti (angl. community capacity), ki je “interakcija človeškega Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 473 kapitala, organizacijskih virov in socialnega kapitala, ki obstajajo v dolo- čeni skupnosti ter so uporabljeni za reševanje kolektivnih težav in izbolj- ševanje življenja v skupnosti” (ibid.: 295). Ločuje med tremi ravnmi delo- vanja oziroma med trojimi akterji, in sicer posamezniki, organizacijami in omrežji. Laverack in Wallerstein (2001) opredeljujeta kot ključne dejavnike, ki delujejo na organizacijski ravni: participacijo, vodenje in upravljanje, zaznavanje problemov in refleksijo, organizacijsko strukturo, mobilizacijo virov, omrežja in vlogo zunanjih akterjev. Opolnomočenje na ravni posa- meznika in na ravni skupnosti je torej rezultat interakcije na dinamičnem kontinuumu med individualno ravnjo in spremembami posameznika (npr. večji občutek nadzora, samozavesti in samozaupanja) ter spremembami na ravni skupnosti (npr. razvoj partnerstev, omrežij, skupnostnih organizacij in dejavnosti) v nekem časovnem obdobju (Laverack in Wallerstein, 2001). Christens (2012) meni, da lokalno okolje, ki omogoča krepitev moči posa- meznikov, povečuje kakovost življenja posameznika in njegovo psihološko zdravje, kot tudi pripomore k razvoju skupnosti in pozitivnim družbenim spremembam. Takšne skupnosti naj bi pripomogle k “večanju moči, rezili- entnosti, sociopolitičnega nadzora na psihološki, organizacijski in skupno- stni ravni” (Christens, 2012: 2) Koren in sodelavci (1992) ločujejo med tremi oblikami izražanja in mer- jenja opolnomočenja, in sicer: 1) na ravni stališč (angl. attitudes), ki opisu- jejo posameznikova prepričanja, občutke, 2) na ravni znanja/vedenja (angl. knowledge), ki označuje posameznikovo znanje in razumevanje, kaj bi nače- loma lahko naredil, ter 3) na ravni delovanja (angl. behaviour), ki označuje posameznikovo dejansko ravnanje, delovanje. Te tri dimenzije lahko opazu- jemo na različnih ravneh, med katerimi avtorji omenjajo tudi t. i. skupnostno raven. V pričujočem članku bomo sledili omenjeni delitvi med dimenzijami, ki jih bomo opazovali na skupnostni ravni oz. na ravni soseske. Vplivi na opolnomočenost v soseski Na stopnjo opolnomočenosti posameznikov v soseski vplivajo številni individualni in kolektivni dejavniki. Med individualnimi so najpogosteje poudarjeni višja izobrazba, višji socioekonomski status, višja starost in dru- žinski status (poročeni z otroki), ki so pozitivno povezani s participacijo v soseski, vpetostjo posameznika v sosesko in občutkom nadzora v soseski (Lilieveld, 2004; Loopmans, 2010; Marschall, 2001; Dekker in Van Kempen, 2008; Filipovič in Dekker, 2009). Med individualnimi dejavniki je gotovo pomemben dejavnik tudi zdravje (glej npr. Kavčič in Pahor, 2016). Itzhaky in York (2000) opozarjata, da je povezanost med opolnomočenjem in par- ticipacijo različna glede na spol, saj ugotavljata, da moški in ženske krepijo svoj občutek nadzora na različne načine. Tako ugotavljata, da so v njuni Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 474 študiji med skupnostnimi aktivisti moški imeli večji občutek nadzora in moči, kadar so delovali kot predstavniki skupnosti. Nasprotno pa so žen- ske imele večji občutek nadzora in moči, ko so sodelovale v organizacijah v skupnosti in imele v okviru organizacij tudi možnost soodločanja. Poleg zgoraj omenjenih pa so pomembni tudi drugi dejavniki. Študija McMillana in sodelavcev (1995) je pokazala, da je psihološki občutek opol- nomočenja močno povezan s posameznikovo pripadnostjo skupnosti. Bolland in McCallum (2002) opolnomočenje opredeljujeta kot posamezni- kovo prepričanje, da ima možnost obvladovanja svojega življenja, kar na kolektivni ravni pomeni kolektivno sposobnost obvladovanja ter spremi- njanje značilnosti in odnosov v soseski. Avtorja to imenujeta učinkovitost soseske (angl. neighbourhood efficacy). V svoji raziskavi v ranljivih sose- skah sta ugotovila, da so dobri medsosedski odnosi in pripadnost skup- nosti izrazitega pomena za dobro delovanje soseske in reševanje težav v njej. Slednje se kaže kot pomembnejše kot pa na primer intenziteta težav v soseski, zaupanje ali osebne izkušnje s kriminalom. Podobno so tudi Sampson in sodelavci (1997) koncept kolektivne učinkovitosti (angl. collec- tive efficacy) povezovali s pripadnostjo skupnosti in ugotavljali, kako lahko slednje pomembno vpliva na znižanje stopnje kriminala v t. i. prikrajšanih ali stigmatiziranih soseskah. Posameznikova opolnomočenost v soseski in tudi nadalje kolektivna učinkovitost soseske je torej povezana z medoseb- nimi odnosi v soseski in občutkom pripadnosti, navezanosti posameznikov na sosesko (Chaskin, 2001). Slednje naj bi še posebej pomembno vplivalo na večanje participacije v revnih soseskah, kjer naj bi bile zaradi pomanj- kanja drugih virov bolj pomembne kolektivne oblike reševanja problemov (Stephan, 2005; Pol in Castrechini, 2002; Dekker in Van Kempen, 2008). Prav tako pa so pomembni dejavniki, ki so povezani z mezo ravnjo, kot je sama organiziranost soseske oz. kontekstualni dejavniki (glej npr. Lindstrom et al., 2002; Marschall, 2001; 2004). Fraser in sodelavci (2003) so v svoji raziskavi skupnostne učinkovitosti (angl. community capacity), katere ključni del je sposobnost skupnosti za reševanje težav, poudarili načine njene krepitve oziroma spodbujanja v revnih soseskah. Osredotočajo se na mezo organizacijski vidik, in sicer ločujejo med štirimi ključnimi dejav- nostmi: razvijanje vodstva, razvijanje organizacijske strukture, organiziranje skupnosti in medorganizacijsko sodelovanje. Problem, ki ga pri tem izpo- stavijo, je participacija lokalnih prebivalcev, ki pogosto v projektih, usmer- jenih h krepitvi skupnosti, sodelujejo le v omejenem obsegu in prepogosto dobijo le “glas”, ne pa tudi resničnega vpliva na dogajanje v njihovi soseski,2 2 To se navezuje na lestvico participacije, ki jo je ravno na primerih iz lokalnih skupnosti razvila S. R. Arnstein (1969). Udeležbo državljanov je razvrstila na osemstopenjski lestvici od najnižje stopnje nepar- ticipacije (manipulacija in terapija) preko informiranja, posvetovanja in miritve do najvišjih stopenj, kjer prihaja do resnične redistribucije moči, in sicer skozi partnerstvo, prenos moči in državljanski nadzor. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 475 zato sta delovanje in program izboljšave vsiljena od zunaj (glej npr. Lupton, 2003). A. Gilchrist (2004) meni, da je razvoj lokalnih skupnosti vezan na spro- ščanje socialnega kapitala za kolektivno dobro. Pri tem vidi posebno vlogo, ki naj bi jo imeli t. i. skupnostni delavci, ki bi spodbujali razvoj skupnost, se trudili, da bi imeli člani skupnosti več vpliva in nadzora nad dogajanjem v njej. Razvoj skupnosti tako po njenem mnenju temelji na krepitvi omrežij, povezav med posamezniki, organizacijami in različnimi sektorji, pri čemer gre za odsotnost formalnih birokratskih struktur. “Skupnostne mreže pove- čujejo zmožnost posameznikov, da se spoprimejo s težavami” (Gilchrist, 2004: 3). Dobro povezane skupnosti naj bi se tako lažje organizirale za skupno, kolektivno akcijo. Študije socialnih omrežij v soseskah kažejo na pomen slednjih pri večanju participacije v kolektivnih akcijah (Dekker et al., 2010; Lelieveldt et al., 2009; Marschall, 2001). Vendar pa Hays in Kogl (2007) opozarjata, da niso nujno vsa omrežja in medosebno zaupanje ključni za večanje participacije in delovanje posameznikov v soseskah. Tudi Jupp (2012) poudarja, da niso pomembne le formalne možnosti za participacijo, ki jih odpirajo različne pobude, organizacije in politike v lokal- nem okolju, ampak tudi kapacitete, ki se vzpostavijo skozi neformalno orga- niziranje posameznikov v soseskah. Podobno Taylor (2000) opozarja na pomembnost neformalnih znanj, ki jih imajo posamezniki v lokalni skupno- sti in so pogosto zanemarjena oz. spregledana. Tu je še posebej pomembna feministična perspektiva glede lokalnega aktivizma, ki poudarja pomen grad nje skupnosti in posameznikovih kompetenc skozi neformalne aktiv- nosti, manj opazne premike, ki so lahko del vsakodnevnih praks, druženje žensk v skupnosti in etiko skrbi (glej Jupp, 2012). Delovanje posameznikov v soseski je torej odvisno od številnih dejav- nikov, tako individualnih kot tudi skupnostnih. Pri tem nekateri avtorji poudarjajo tudi zunanje dejavnike, makro kontekst (Chaskin, 2001) in tako imenovane strukture priložnosti, kot tudi prisotnost zunanje grožnje, ki lahko deluje kot oblika motivacije prebivalcev soseske (Loopmans, 2010). Podobno ugotavlja tudi Cerar (2015), da je za vpetost v lokalne pobude v Sloveniji pomemben dejavnik zunanja grožnja. V Sloveniji je namreč vpe- tost lokalnih prebivalcev v različne lokalne pobude šibka, in čeprav je vedno več tudi samostojnih iniciativ lokalnih prebivalcev, je njihov vpliv še vedno precej omejen. Bolj pogosto so te pobude reakcijske, torej organizacija pre- bivalcev kot odziv na neko zunanjo grožnjo soseski, manj pa je t. i. kontri- butivnih pobud (Cerar, 2015). To morda kaže na pomanjkanje tudi moči in občutka nadzora posameznikov nad življenjem v soseski, ki bi spodbudilo večjo vpetost v lokalne pobude. Žal v tem prispevku prisotnosti teh zuna- njih dejavnikov ne bomo mogli preverjati, saj tega raziskava ne omogoča (glej opis raziskave v nadaljevanju). Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 476 Metodologija Opis raziskave V pričujočem članku uporabljamo podatke raziskave o medsosedskih odnosih, ki je bila izvedena v Mestni občini Ljubljana. Vzorčenje je potekalo na populaciji gospodinjstev (stanovanj) v večstanovanjskih stavbah. Slednje so bile opredeljene kot stavbe, kjer je število stanovanj večje ali enako 30. Vzorec je vključeval 2438 gospodinjstev. Anketa je bila izvedena v aprilu 2015. Skupaj je bilo razdeljenih 2385 anket, vrnjenih je bilo 384 anket, stop- nja odgovora je bila torej 16,1 %3. Med anketiranimi je bilo 69 % žensk, pov- prečna starost anketiranih je bila 55 let. Takih z osnovnošolsko izobrazbo je bilo med anketiranimi 6 %, s srednješolsko 42 % in z višjo ali več 52 %. V naj- večji meri gre za upokojene osebe (49 %) in zaposlene (39 %), brezposelnih je bilo med anketiranci 6 %, študentov in dijakov 4 % ter ostalih 2 %. Opis merjenja konceptov Kot smo opredelili v teoretskem delu, obravnavamo v pričujočem članku koncept opolnomočenja na ravni skupnosti. Zanima nas torej občutek nad- zora, ki ga imajo posamezniki v skupnosti, in občutek vpliva na kakovost življenja v skupnosti. Koren in sodelavci (1992) ločujejo med tremi oblikami izražanja in merjenja opolnomočenja, in sicer: 1) na ravni stališč, odnosa (angl. attitudes), 2) na ravni znanja/vedenja, informacij (angl. knowledge) ter 3) na ravni delovanja, ravnanja (angl. behaviour). V pričujočem članku bomo sledili tej delitvi4 in opazovali te tri dimenzije opolnomočenja v skup- nosti, in sicer z naslednjimi vprašanji: 1. Stališčna dimenzija: Verjamem, da lahko izboljšam kakovost bivanja v moji soseski. (Odgovori na lestvici od 1 do 5 – sploh ne drži in zelo drži) Verjamem, da lahko skupaj z drugimi v soseski vplivam na kakovost življenja v njej. (Odgovori na lestvici od 1 do 5 – sploh ne drži in zelo drži) 2. Dimenzija znanja Vem, kaj je treba napraviti ali kje poiskati informacije, če se v soseski pojavi kakšna težava. (Odgovori na lestvici od 1 do 5 – sploh ne drži in zelo drži) 3 Zaradi relativno nizke stopnje odgovora gre za bolj eksplorativno raziskavo, saj ne moremo predvi- deti, ali so morda na raziskavo odgovarjali predvsem posamezniki z višjo stopnjo zanimanja za delovanje in dogajanje v soseski. 4 Podobno aplikacijo dimenzij glej v Mandič (2016). Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 477 Vem, na koga se obrniti in kaj napraviti, če želim doseči kakšno spre- membo v soseski. (Odgovori na lestvici od 1 do 5 – sploh ne drži in zelo drži) Razumem način odločanja in delovanja lokalne skupnosti. (Odgovori na lestvici od 1 do 5 – sploh ne drži in zelo drži) 3. Dimenzija delovanja Ste že kdaj kontaktirali mestni svet/četrtno skupnost/krajevno skupnost z namenom doseči kakšno spremembo v soseski? (Odgovori: da, enkrat; da, večkrat; ne, nikoli) Ali ste se že kdaj z drugimi prebivalci soseske organizirali in z njimi sodelovali z namenom doseči kakšno spremembo v soseski? (Odgovori: da, enkrat; da, večkrat; ne, nikoli) Ali ste se že kdaj udeležili kakšnih prireditev v soseski? (Odgovori: da, enkrat; da, večkrat; ne, nikoli) Te spremenljivke predstavljajo odvisno spremenljivko ravni opolnomo- čenja posameznikov na ravni lokalne skupnosti. Iz posamezne dimenzije5 je bil oblikovan standardizirani indeks (na podlagi seštevka odgovorov na posamezno vprašanje). Kot seštevek posameznih standardiziranih indeks ov pa smo oblikovali tudi skupni indeks opolnomočenja na ravni soseske. Te štiri spremenljivke predstavljajo odvisne spremenljivke v analizah. Ker nekateri avtorji ločujejo analitično opolnomočenje in participacijo (glej npr. Itzhaky in York, 2000), menimo, da je smiselno dimenzije opolnomočenja, tj. delovanje, znanje in stališča, opazovati ločeno. Vendar pa smo oblikovali tudi skupni indeks, ki torej vključuje tako stališčno dimenzijo, znanje kot tudi vedenje posameznikov (tj. sodelovanje v soseski), saj omogoča bolj celostno opazovanje koncepta. Ker nas v članku zanima, kaj vpliva na raven opolnomočenja posame- znikov6 na ravni sosesk, bomo preverjali vpliv neodvisnih spremenljivk, ki jih ločujemo v dva sklopa. Prvi sklop predstavljajo sociodemografske spre- menljivke, kot so starost, spol, tip gospodinjstva, izobrazba, dohodek. Drugi sklop pa predstavljata stopnja zaupanja sosedom in navezanost na sosesko, ki jo kot pomemben dejavnik izpostavljajo številni avtorji (Sampson et al., 1997; Bolland in McCallum, 2002). Slednje je bilo merjeno z naslednjimi vprašanji: 5 Obstoj posameznih dimenzij smo preverili tudi s faktorsko analizo, v katero pa smo zaradi načina merjenja vključili le prvi dimenziji. Izračuni so jasno potrdili dve dimenziji, kot smo predvidevali. 6 Čeprav tu govorimo o vplivu, se zavedamo, da je pri opazovanem konceptu vplive težko jasno ločiti, še posebej ko gre za opazovanje navezanosti na sosesko, zaupanja in socialnih omrežij ter opolnomoče- nja. Namreč, kot trdi tudi teorija, gre lahko za medsebojno krepitev teh ravni in torej ne za enoznačen ali enosmeren vpliv teh dejavnikov. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 478 1. Zaupanje V Kolikšni meri lahko zaupate sosedom? (Odgovori na lestvici od 1 do 5, kjer 1 pomeni sploh ne in 5 povsem lahko zaupam) 2. Navezanost na sosesko Ali se čutite navezani na sosesko? (Odgovori na lestvici od 1 do 5, kjer 1 pomeni sploh ne navezan in 5 zelo navezan) 3. Stiki s sosedi Kako pogosto ste imeli v zadnjem letu naslednje stike s sosedi: _ Pogovor o problemih v soseski ali stanovanjski stavbi. (Odgovori: nikoli, redkeje, vča- sih, pogosto) V nadaljevanju članka predstavljamo rezultate analize povezanosti med posameznimi dejavniki in dimenzijami opolnomočenosti na podlagi regre- sijske analize. Rezultati analize opolnomočenja med stanovalci večstanovanjskih stavb v Ljubljani Preden se posvetimo analizam vpliva različnih dejavnikov na stopnjo opolnomočenosti posameznikov v večstanovanjskih soseskah, bomo pred- stavili opisne statistike za izbrane kazalce opolnomočenosti. S tem namreč dobimo vpogled v občutek nadzora, ki ga imajo stanovalci večstanovanjskih stavb v Ljubljani nad življenjem v svoji soseski. Med anketiranci jih manj kot tretjina (29,6 %) verjame, da lahko izboljšajo kakovost bivanja v svoji soseski. Nekoliko višji delež, to je dobra polovica (54,4 %), pa jih verjame, da lahko skupaj z drugimi ljudmi vplivajo na kako- vost življenja v soseski. Tu se torej kaže pomemben poudarek na sodelova- nju in skupnih aktivnostih nasproti individualnim aktivnostim in torej obču- tek, da je s skupnim delovanjem mogoče izboljšati življenje v soseski. Naslednja vprašanja so vezana na dimenzijo znanja. In sicer malo manj kot polovica anketirancev (44,4 %) ve, kaj je treba napraviti in kje poiskati informacije, če se v soseski pojavi težava. Nekoliko manjši delež (38 %) ve, na koga se obrniti in kaj napraviti, če želijo doseči kakšno spremembo v soseski. Manj kot tretjina anketirancev (30,9 %) pa razume način odločanja in delovanja lokalne skupnosti. V povprečju so ocene relativno nizke, tj. okoli 3 na lestvici od 1 do 5, kar kaže na relativno nizko stopnjo prepričanja, da je mogoče vplivati na življenje v soseski, ter relativno nizko stopnjo zna- nja na tem področju. Pri vprašanjih, ki kažejo aktivnosti posameznikov pri izboljševanju življe- nja v soseski, preko sodelovanja z drugimi ali kontaktiranja relevantnih inštitucij, so deleži aktivnih relativno nizki. Tako jih velika večina (78,9 %) še Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 479 nikoli ni kontaktirala mestnega sveta ali drugih organov/institucij z name- nom doseči kakšno spremembo v soseski. Tretjina anketirancev (33,7 %) pa se je že organizirala z drugimi prebivalci soseske z namenom doseči spre- membo v njej. Največ aktivnost je na področju udeležbe prireditev v sose- ski, saj se teh udeležuje skoraj polovica anketirancev (45,2 %). Tabela 1: STALIšČA IN POZNAVANje DeLOVANjA V SOSeSKI TeR AKTIVNOSTI ANKeTIRANceV % se strinja (ocena 4 in 5) N Verjamem, da lahko izboljšam kakovost bivanja v moji soseski. 29,6 % 364 Verjamem, da lahko skupaj z drugimi ljudmi v soseski vplivam na kakovost življenja v njej. 54,4 % 364 Vem, kaj je treba napraviti ali kje poiskati informacije, če se v soseski pojavi kakšna težava. 44,4 % 364 Vem, na koga se obrniti in kaj napraviti, če želim doseči kakšno spremembo v soseski. 38,0 % 360 Razumem način odločanja in delovanje lokalne skupnosti. 30,9 % 359 Odgovor: Ne, nikoli N Ste že kdaj kontaktirali mestni svet/četrtno skupnost/ krajevno skupnost z namenom doseči kakšno spremembo v soseski? 78,9 % 369 Ali ste se že kdaj z drugimi prebivalci soseske organizirali in z njimi sodelovali z namenom doseči kakšno spremembo v soseski? 66,3 % 365 Ali ste se že kdaj udeležili kakšnih prireditev v soseski? 54,8 % 365 Vir: Anketa o medsosedskih odnosih (Mandič in drugi, 2015). Za posamezne dimenzije in skupni indeks opolnomočenosti, ki jih sesta- vljajo zgoraj opisana vprašanja, smo naredili regresijske modele (linearna regresija, metoda enter). Vključene so bile naslednje neodvisne spremen- ljivke: tip gospodinjstva (prisotnost otrok v gospodinjstvu), starost, izo- brazba, spol in shajanje z dohodkom. Poleg sociodemografskih spremenljivk smo dodali še vprašanja o pogostosti stikov s sosedi (merjeno kot pogostost pogovorov s sosedi o težavah v soseski), o stopnji zaupanja sosedom in stopnji navezanosti na sosesko. Za vsako dimenzijo opolnomočenosti na ravni soseske smo naredili svoj model, ravno tako smo posebej opazovali povezanost neodvisnih spremenljivk s skupnim indeksom opolnomočeno- sti na ravni soseske. Uporabili smo metodo enter. Vsi modeli za posamezne dimenzije so statistično značilni in pojasnijo med 15,2 % in 18,6 % variance. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 480 Če opazujemo dejavnike, ki vplivajo na stopnjo opolnomočenosti po posameznih dimenzijah, lahko opazimo, da so se sociodemografske spre- menljivke izkazale kot manj pomemben pojasnjevalni dejavnik, medtem ko so pri vseh dimenzijah pomembne tudi druge spremenljivke, kot so zaupa- nje, navezanost in stiki s sosedi. Precejšnje pa so tudi razlike med dimen- zijami glede povezanosti opazovanih neodvisnih spremenljivk z odvisno spremenljivko. Namreč, pri stališčni dimenziji opolnomočenosti imajo višji indeks opolnomočenosti tisti, ki so bolj navezani na sosesko, tisti, ki bolj zaupajo sosedom, se z njimi pogosteje pogovarjajo, in mlajši. Pri dimenziji znanja se kažejo kot pomembne vse že prej omenjene spremenljivke, torej navezanost, pogovor s sosedi, zaupanje, medtem ko nobena od sociodemo- grafskih spremenljivk ni statistično značilna. Med opazovanimi dimenzijami najbolj odstopa vedenjska dimenzija, saj pri tej navezanost in zaupanje sosedom nista statistično značilni. Pogovor s sosedi pa ostaja pomemben dejavnik stopnje opolnomočenosti in je tudi najpomembnejši. Starost ima sicer statistično pomemben vpliv, vendar v obratni smeri kot pri stališčni dimenziji. Namreč, večja je možnost dejavnosti v soseski v primeru, da gre za starejše osebe. Slednje bi morda lahko razlo- žili s časom, ki je potreben za aktivnosti in ki ga mlajšim osebam ob številnih obveznostih primanjkuje, ter morda tudi z drugimi dejavniki. Dodatno je pri tej vedenjski dimenziji pomemben še spol, saj se kaže, da imajo ženske nižjo stopno opolnomočenosti kot moški, kar se ujema z ugotovitvami tujih raziskav (npr. Itzhaky in York, 2000). Poleg tega se je pri zadnji dimenziji kot pomemben dejavnik pokazala tudi prisotnost otrok v gospodinjstvu – slednja namreč povečuje verjetnost, da bodo posamezniki dejavni v soseski. To kaže na njihovo večjo povezanost s sosesko zaradi otrok, kot kažejo tudi raziskave navezanosti na sosesko (Lilieveld, 2004), ter tako večje zanimanje in pripravljenost na aktivnosti v soseski, ki bi življenje (njih samih in morda predvsem njihovih otrok) v njej izboljšale. Zanimivo je dejstvo, da se izobrazba ni pokazala kot statistično znači- len dejavnik, saj bi glede na teorijo pričakovali pomemben vpliv (Lilieveld, 2004; Loopmans, 2010). Tu gre morda tudi za problem vzorca (večji delež višje izobraženih, ki so odgovarjali na anketo). Pri tem pa je potrebno tudi opozoriti, da imajo modeli relativno šibko pojasnjevalno moč, kar kaže na druge, morda tudi osebnostne, psihološke dejavnike, kot tudi na zunanje in organizacijske dejavnike, ki pomembno vplivajo na posameznikovo stopnjo opolnomočenosti na ravni soseske. Raziskava pa je potrdila velik pomen medosebnih stikov s sosedi, zaupanja med sosedi in navezanosti na sosesko (glej Bolland in McCallum, 2002; Samson et al., 1997; Lelieveldt, 2004). Tudi v ljubljanskih večstanovanjskih soseskah se torej ti dejavniki kažejo kot pomembni za večanje opolnomočenosti posameznikov, ki živijo v večstanovanjskih stavbah. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 481 Tabela 2: LINeARNA RegReSIjA – DejAVNIKI OPOLNOMOČeNOSTI PO POSAMeZNIH DIMeNZIjAH Stališčna dimenzija Dimenzija znanja Vedenjska dimenzija B Beta Sig. B Beta Sig. B Beta Sig. (Konstanta) 2,192 ,000 1,243 ,001 ,106 ,766 Ženska –,088 –,038 ,466 –,182 –,076 ,146 –,317 –,133 ,011 Shajanje z dohodkom ,083 ,099 ,085 ,089 ,102 ,073 ,067 ,077 ,170 Višja, visoka šola ali več –,193 –,090 ,121 ,026 ,012 ,841 ,099 ,044 ,437 Gospodinjstvo z otroki ,075 ,034 ,556 ,190 ,081 ,159 ,310 ,133 ,019 Stopnja zaupa- nja sosedom ,174 ,181 ,001 ,166 ,165 ,002 –,079 –,079 ,134 Navezanost na sosesko ,177 ,200 ,000 ,241 ,259 ,000 ,062 ,068 ,216 Pogovor s sosedi ,177 ,144 ,009 ,181 ,140 ,010 ,407 ,315 ,000 Starost –,015 –,238 ,000 –,006 –,091 ,121 ,013 ,199 ,001 R2 ,152 R2 ,163 R2 ,186 F 7,143 F 7,768 F 9,073 Sig. 0,000 Sig. 0,000 Sig. 0,000 Vir: Anketa o medsosedskih odnosih (Mandič in drugi, 2015). Zadnji regresijski model (linearna regresija, metoda enter) predstavlja vpliv opazovanih sociodemografskih in drugih spremenljivk (navezanost, zaupa- nje in stiki s sosedi) na skupni indeks opolnomočenosti na ravni soseske, kjer so vključene vse tri zgoraj opisane dimenzije. Slednji ima med vsemi pred- stavljenimi modeli največjo pojasnjevalno moč, saj pojasni 23,6 % variance. Najpomembnejši in pozitivni vpliv imata pogovor s sosedi in navezanost na sosesko, kot pomembna pa se kaže tudi stopnja zaupanja sosedom. Pomemben je tudi dohodek, ki se sicer v drugih modelih ni pokazal za statistično značil- nega, in sicer tisti, ki imajo manj težav s shajanjem z dohodkom, imajo višjo stopnjo opolnomočenosti. Ženske imajo nižjo stopnjo opolnomočenosti glede na opazovani indeks, kar je povezano z že ugotovljeno negativno povezano- stjo na vedenjski dimenziji. Pri skupnem indeksu se pokaže kot pomemben dejavnik tudi tip gospodinjstva, posamezniki iz gospodinjstev z otroki imajo torej višjo stopnjo opolnomočenosti, kot je veljalo tudi pri vedenjski dimen- ziji. Opazovanje skupnega indeksa se tako sklada z ugotovitvami po posamez- nih dimenzijah, hkrati pa kaže na dodano vrednost, saj so se kot pomembne pokazale tudi dodatne spremenljivke, kot je shajanje z dohodkom, kar kaže na morda akumuliran vpliv, ki se po posameznih dimenzijah še ne izkaže kot pomemben, vpliva pa na skupno stopnjo opolnomočenja posameznika. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 482 Tabela 3: LINeARNA RegReSIjA – DejAVNIKI OPOLNOMOČeNOSTI (SKUPNI INDeKS) Opolnomočenje (skupni indeks) B Beta Sig. (Konstanta) 3,616 ,000 Ženska –,627 –,1,6 ,013 Shajanje z dohodkom ,245 ,135 ,014 Višja, visoka šola ali več –,093 –,020 ,721 Gospodinjstvo z otroki ,559 ,115 ,038 Stopnja zaupanja sosedom ,266 ,128 ,014 Navezanost na sosesko ,454 ,236 ,000 Pogovor s sosedi ,768 ,287 ,000 Starost –,008 –,058 ,306 R2 ,236 F 12,040 Sig. 0,000 Vir: Anketa o medsosedskih odnosih (Mandič in drugi, 2015). Sklep V članku smo analizirali opolnomočenost posameznikov na ravni sose- ske, na primeru ljubljanskih večstanovanjskih sosesk. Opazovali smo jo kot večdimenzionalni koncept, ki je sestavljen iz treh dimenzij, in sicer stališčne dimenzije, dimenzije znanja in dimenzije delovanja. Anketiranci so veči- noma menili, da lahko skupaj vplivajo na kakovost življenja v soseski, med- tem ko je bil delež takih, ki so prepričani v samostojno delovanje, nekoliko nižji. Precejšen delež anketirancev je kot dobro ocenil svoje znanje, kjer pa izstopa nekoliko nižji delež takih, ki poznajo in razumejo delovanje lokalne, četrtne skupnosti. Na ravni delovanja se je pokazala relativno visoka parti- cipacija v aktivnostih soseske (polovica anketirancev), nekoliko manjša pa je lastna aktivnost za izboljšanje življenja v soseski. Vseeno je tretjina anketi- rancev izjavila, da se je že aktivno povezala z drugimi v soseski z namenom doseči spremembo, kar je relativno visok delež. To morda kaže, da se na ravni soseske ljudje pogosteje organizirajo za doseganje manjših in manj vidnih sprememb, kot pa bi lahko sklepali na podlagi splošnega proučeva- nja bolj vidnih ali odmevnih lokalnih aktivnosti (glej Cerar, 2015). Seveda pa je možno tudi, da so se odločili na anketo odgovarjati posamezniki, ki so v soseski bolj aktivni, kar bi torej morali preveriti v obširnejši reprezentativni anketi. Med vsemi opazovanimi kazalniki je najnižja stopnja dejavnosti pove- zana z organiziranimi institucijami v soseski, kot so krajevne in četrtne Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 483 skupnosti. Na nezaupanje mestnim oblastem in slabo sodelovanje so opo- zorili tudi drugi avtorji (glej Kos, 2005). Za razvoj in boljšo organiziranost in delovanje mestnih (večstanovanjskih) sosesk bi torej bilo pomembno okre- piti poznavanje načina delovanja teh organov ter bolj podpreti komunika- cijske kanale med stanovalci in temi nivoji upravljanja mesta. Pri preverjanju povezanosti med posameznimi sociodemografskimi in socioekonomskimi značilnostmi ter posameznimi dimenzijami oz. skupnim indeksom opolnomočenja so se kot pomembne spremenljivke pokazali sta- rost, spol, tip gospodinjstva in dohodek, pri čemer pa so bile pomembne razlike med posameznimi dimenzijami. Nobena od opazovanih sociodemo- grafskih spremenljivk ni bila statistično značilna v vseh modelih, starost pa je imela v dveh modelih nasprotni predznak. Slednje kaže na pomembne raz- like med dimenzijami in resnično multidimenzionalnost samega koncepta opolnomočenja. Pri tem je zanimivo, da se je le pri skupnem indeksu kot dodaten pomembni dejavnik pokazal tudi dohodek (shajanje z dohodkom). Na podlagi teorije so bili kot pomembni dejavniki opolnomočenosti identificirani tudi stiki s sosedi, zaupanje in navezanost na sosesko. Slednji so bolj konsistentno kazali vpliv na opolnomočenje, kot to velja za socio- demografske značilnosti. Kot ključno se kaže pogovarjanje s sosedi, saj to krepi tako stališča (da je mogoče vplivati na kakovost življenja v soseski) kot tudi razumevanje, še najbolj pozitivno pa vpliva na dimenzijo delovanja v soseski. Kot ključna se torej kaže krepitev prostorov in načinov komunika- cije med sostanovalci, saj ti pozitivno vplivajo na stopnjo opolnomočenosti. Pri tej interpretaciji moramo opozoriti, da s tem ne želimo zanemariti tudi obratne povezave, saj bolj opolnomočeni posamezniki zagotovo lahko tudi pogosteje iščejo pogovor s svojimi sostanovalci, ravno z namenom dosega- nja sprememb v soseski in torej aktivnega delovanja. Kot pri opolnomoče- nju opozarjajo avtorji, gre za medsebojno krepitev tako med posameznimi dimenzijami in ravnmi opolnomočenosti kot tudi z izbranimi vplivi, kot so navezanost, omrežja in zaupanje. Opazovani rezultati so predvsem eksplorativne narave, saj gre za speci- fičen vzorec, tj. večstanovanjske stavbe v Mestni občini Ljubljana. Zagotovo bi bilo zanimivo in pomembno primerjati način (skupnega) delovanja v soseskah tudi v drugih tipih mestnih sosesk, kot tudi narediti primerjavo z ruralnimi in primestnimi skupnostmi. Na pomen konteksta in razlike med soseskami so opozorili številni avtorji (npr. Stephan, 2005; Lindstrom et al., 2002). Slednje bi ponudilo bolj celovito razumevanje skupnega delovanja posameznikov v soseskah za izboljšanje kakovosti življenja v njih. Poleg tega bi razumevanje opolnomočenja okrepilo tudi boljše poznavanje posebnih razmer v soseskah in specifičnih zunanjih dejavnikov (npr. težav, groženj). Opolnomočenje posameznikov v skupnosti je pomembno, vendar pa je potrebno krepiti vse ravni delovanja, ki bi omogočale opolnomočenje in Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 484 izboljšanje kakovosti življenja v soseskah. Namreč, kot opozarjajo številni avtorji (npr. Fraser et al., 2003; Andersson in Musterd, 2005; Jupp, 2012; Hibbit et al., 2001; Andersen in Van Kempen, 2003), so lahko lokalni projekti usmer- jeni preveč ozko in se ne lotevajo problemov, ki so širše družbeno umeščeni – tako lahko problemi v posamezni soseski izhajajo iz strukturnih problemov visoke stopnje brezposelnosti, revščine ipd. Prevelika usmeritev na raven soseske lahko zamegli širšo umestitev problemov v družbenem kontekstu ter hkrati preveliko breme reševanja teh problemov prenese na posame- znike, ki tam živijo. Kot pravijo Fraser in sodelavci (2003), je novo razmerje med državo in civilno družbo, ki ga pogosto označujeta predvsem umik in zmanjševanje državnih storitev, pustilo praznino, ki naj bi jo zapolnjevali lokalni projekti, usmerjeni k opolnomočenju lokalne skupnosti7. Podobno desetletje kasneje ugotavlja Jupp (2012), da je v zadnjih letih v Veliki Britaniji prisotni poudarek na lokalnih iniciativah in novih pravicah lokalnih prebival- cev, da zahtevajo in zagovarjajo svoja stališča, povezan z zmanjšanjem prora- čuna držav na področju socialne politike in z novimi pričakovanji, da bodo mnoge storitve sedaj zagotovljene s pomočjo skupnostnih aktivnosti (Jupp, 2012: 3092). Spodbujanje aktivnosti lokalnih prebivalcev je torej pomembno, pri čemer pa se ne sme zanemariti krepitve in delovanja drugih ravni in aktiv- nosti, ki vplivajo na kakovost življenja v soseskah. LITERATURA Andersen, Hans Thor in Ronald Van Kempen (2003): New trends in urban policies: evidence from the netherlands and Denmark. Cities 20 (2): 77–86. Andersson, Roger in Sako Musterd (2005): Area based policies. A critical appraisal. Tijdschrift voor Economishe en Sociale Geografie 96 (4): 377–389. Arnstein, Sherry R. (1969): A Ladder of Citizen Participation. JAIP 35 (4): 216–224. Badescu, Gabriel in Eric Uslaner (2003): Social Capital and the Transition to Democracy. London, New York: Routledge. Bolland, John M. in Debra Moehle McCallum (2002): Neighbouring and commu- nity mobilization in high-poverty inner city neighbourhoods. Urban affairs review 38 (1): 42–69. Cerar, Aidan (2015): Vključevanje prebivalcev v urejanje prostora na lokalni ravni: primer regeneracije izbranih ljubljanskih stanovanjskih sosesk. Doktorska disertacija. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Chaskin, Robert (2001): Building community capacity: A definitional framework and case studies from a comparative community innitiative. Urban Affairs Review 36 (3): 291–323. Christens, Brian D. (2012): Targeting empowerment in community development: a community psychology approach to enhancing local power and well-being. Community development journal, advance access 47 (4): 538–554. 7 Tu je pomemben dejavnik tudi razvitost civilne družbe, za Slovenijo glej npr. Rakar in Deželan (2016). Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 485 Cirman, Andreja, Srna Mandič in Jelena Zorić (2013): Decisions to renovate: iden- tifying key determinants in Central and Eastern European post-socialist coun- tries. Urban studies 50 (16): 3378–3393. Dekker, Karien, Beate Volker, Herman Lelieveldt in Rene Torenvlied (2010): Civic engagement in urban neighbourhoods: Does the nework of civic organisations influence participation in neigbourhood projects. Journal of Urban affairs 32 (5): 609–632. Dekker, Karien in Ronald Van Kempen (2008): Places and participation: compar- ing resident participation in post wwII neighborhoods in nortwest, central and southern Europe. Journal of Urban Affairs 30 (1): 63–86. Dekker, Karien in Ronald Van Kempen (2004): Urban governance within the Big Cities Policy. Cities 21 (2): 109–117. Deželan, Tomaž, Alem Maksuti in Matjaž Uršič (2014): Capacity of local develop- ment planning in Slovenia: strengths and weaknesses of local sustainable devel- opment strategies. Lex localis 12 (3): 547–573. Dimitrovska Andrews, Kaliopa in Richard Sendi (2001): Large housing estates in Slovenia: a framework for renewal. European journal of housing policy 1 (2): 233–255. Filipovič Hrast, Maša in Karien Dekker (2009): Old habits die hard? Neighbour- hood participation in post-WWII neighbourhoods in Slovenia and the Nether- lands. Cities 26 (3): 148–157. Filipovič Hrast, Maša in Miroljub Ignjatović (2014): Slovenia: an equal society despite the transition. V Brian Nolan (ur.), Changing inequalities and soci- etal impacts in rich countries: thirty countries' experiences, 593–615. Oxford: Oxford University Press. Filipovič Hrast, Maša, Tina Kogovšek in Valentina Hlebec (2005): Starostniki in nji- hova vpetost v sosedska omrežja. Družboslovne razprave 21 (49/50): 205–221. Fraser, James C., Jonathan Lepofsky, Edward L. Kick in Patrick J. Williams (2003): The construction of local and the limits of contemporary community building in the United States. Urban affairs review 38 (3): 417–445. Gilchrist, Alison (2004): The well connected community. Bristol: The policy press. Hays, Allen in Alexandra Kogl (2007): Neighborhood attachment, social capital building, and political participation: a case study of low- and moderate income residents of Waterloo, Iowa. Journal of Urban Affairs 29 (2): 181–205. Hibbit, Karen, Peris Jones in Richard Meegan (2001): Tackling social exclusion: the role of social capital in urban regeneration on Merseyside – from mistrust to trust. European planning studies 9 (2): 141–161. Iglič, Hajdeja (2004): Dejavniki nizke stopnje zaupanja v Sloveniji. Družboslovne razprave 20 (46/47): 149–175. Iglič, Hajdeja (2014): The crumbling or strengthening of social capital? The eco- nomic crisis' impact on social networks and interpersonal trust in Slovenia. Družboslovne razprave 30 (77): 7–26. Itzhaky, Haya in Alan S. York (2000): Empowerment and community participation: does gender make a difference? Social work reserach 24 (4): 225–234. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 486 Jupp, Eleanor (2012): Rethinking local activism: cultivating the capacities of neigh- bourhood organising. Urban studies 49 (14): 3027–3044. Kearns, Ade in Ray Forrest (2000): Social cohesion and multilevel urban govern- ance. Urban Studies 37; 5–6. Kavčič, Matic in Pahor Majda (2016): Medosebni odnosi in zdravje v okviru so seske. Teorija in praksa 53 (2): 488–502 Koren, Paul E., Neal DeChillo in Barbara J. Friesen (1992): Measuring empower- ment in families whose children have emotional disabilities: a brief question- naire. Rehabilitation psychology 37 (4): 305–321. Kos, Drago (2005): Participativna prenova mesta. Urbani izziv 16 (2): 16–23. Laverack, Glenn in Nina Wallerstein (2001): Measuring communitz empowerment: a fresh look at organisational domains. Health promotion international 16 (2): 179–185. Lelieveldt, Herman, Karien Dekker, Beate Volker in Rene Torenvlied (2009): Civic organisations as political actors: mapping and predicting the involvement of civic organisations in neighbourhood problem solving and coproduction. Urban affairs review 45 (1): 3–24. Lelieveldt, Herman (2004): Helping citizens help themselves. Neighbourhood improvement programs and the impact of social networks, trust, and norms on neighbourhood oriented forms of participation. Urban affairs review 39 (5): 531–551. Lindström, Martin, Juan Merlo in Per-Olof Östergren (2002): Individual and neigh- bourhood determinants of social participation and social capital: a multilevel anal- ysis of the city of Malmö, Sweden. Social science and medicine 54: 1779–1791. Loopmans, Maarten (2010): Threatened or empowered? The impact of neighbor- hood context on community involvement in Antwerp, Belgium. Urban affairs review 45 (6): 797–820. Lupton, Ruth (2003): Poverty street. The dynamics of neighbourhood decline and renewal. Bristol: The policy press. Mandič, Srna (2015): Opolnomočenje kot nova paradigma spreminjanja družbe in potencial v Sloveniji. Teorija in praksa 52 (5): 825–843. Mandič, Srna (2016): Moč in nemoč v stanovanjskem okolju. Teorija in praksa 53 (2): 420–448 Mandič, Srna in Valentina Hlebec (2005): Socialno omrežje kot okvir upravljanja s kakovostjo življenja in spremembe v Sloveniji med letoma 1987 in 2002. Družboslovne razprave 21 (49/50): 263–285. Mandič, Srna, Filipovič Hrast Maša, Pahor Majda, Kavčič Matic, Mrzel Maja (2015): Anketa o medosedskih odnosih. Ljubljana: FDV, Center za proučevanje druž- bene blaginje. Marschall, Melissa (2001): Does the shoe fit. Testing models of participation for african-american and lationo involvment in local politics. Urban affairs review 37 (2): 227–246. Marschall, Melissa (2004): Citizen participation and the neighbothood context: a new look at the coproduction of local public goods. Political research quarterly 57 (2): 231–243. Maša FILIPOVIČ HRAST TEORIJA IN PRAKSA let. 53, 2/2016 487 McMillan, Brad, Paul Florin, John Stevenson, Ben Kerman in Roger E. Mitchell (1995): Empowerment praxis in community coalitions. American journal of community psychology 23 (5): 699–727. Pol, Enric in Angela Castrechini (2002): City-identity-sustainability research net- work. Final words. Environment and behaviour 34 (1): 150–160. Rakar, Tatjana in Tomaž Deželan (2016): Opolnomočenje civilnodružbenih organi- zacij v Sloveniji. Teorija in praksa 53 (2): 449–467 Sampson, Robert J., Stephen W. Raudenbush in Felton Earls (1997): Neighbour- hoods and violent crime: a multilevel study of collective efficacy. Science 277: 918–924. Schulz, Amy, Barbara Israel, Marc Zimmerman in Barry Checkoway (1995): Empow- erment as a multi-level construct: perceived control at the individual, organisa- tional and community levels. Health education reserach 10 (3): 309–327. Sendi, Richard in Maša Filipovič (2007): Dejavniki uspešnega upravljanja, vzdrže- vanja in prenove stanovanj. Urbani izziv 18 (1): 86–99. Sendi, Richard (2005): Sodelovanje stanovalcev kot pogoj za uspešno izvedbo prenove stanovanjskih sosesk. Urbani izziv 16 (2): 5–15. Stephan, Mark (2005): Democracy in our backyards. A study of community involve- ment in administrative decision making. Environment and behaviour 37 (5): 662–682. Taylor, Marilyn (2000): Communities in the lead: power, organisational capacity and social capital. Urban studies 37 (5/6): 1019–1035. Uršič, Matjaž, Alem Maksuti in Tomaž Deželan (2015): The salience of local urban development in the political party arena: a longitudinal analysis of Slovenian parliamentary party programmes. Lex localis – Journal of Local Self Govern- ment 13 (3): 615–638. Uršič, Matjaž (2005): Spreminjanje bivalne kakovosti in stanovanjska mobilnost v Ljubljani. Urbani izziv 16 (2): 36–47. Van Beckhoven, Ellen in Ronald Van Kempen (2005): Large Housing Estates in Utrecht, the Netherlands. Opinions of Residents on Recent Developments. Utrecht: Urban and Regional research centre Utrecht.