Franc Krinar Inštitut glasbenoinformacijskih znanosti pri Centru za interdisciplinarne in multidisciplinarne raziskave in študije Univerze v Mariboru IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA Izvleèek: Avtor prispevka nadgrajuje dosedanja vedenja in objave o ivljenjskih prelomnicah skladatelja Zvonimirja Ciglièa. Pri tem upošteva monografijo Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec (2006), Ciglièevo zapušèino v Arhivu Republike Slovenije, Narodni in univerzitetni knjinici v Ljubljani, Društvu slovenskih skladateljev in nekatere druge vire. Poudarek je na Ciglièevem ivljenju in ustvarjanju ter orisu njegovega znaèaja in pomena za slovenski kulturni prostor. Prispevek sledi skladateljevi ustvarjalni in poustvarjalni poti, prinaša znaèilnosti opusa in številne (zunajglasbene) okolišèine, ki so vplivale na nastanek doloèenih del. Kljuène besede: Zvonimir Cigliè, znaèaj, pomen, prelomnice, znaèilnosti opusa, okolišèine. Abstract: The paper extends the knowledge about the life and career of Zvonimir Cigliè. It is based on the monograph Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec (“Zvonimir Cigliè – Being a Creative Artist”), on his legacy kept in the Archives of the Republic of Slovenia, the National and University Library of Ljubljana, and the Society of Slovene Composers, as well as on some other sources. The paper explores the artist’s life and work, highlighting his character and his significance for the Slovenian music. It continues with the description of Cigliè’s career as a composer and an interpreter, pointing out key features of his oeuvre and numerous (non-musical) circumstances that conditioned the writing of some works. Keywords: Zvonimir Cigliè, character, significance, turning-points, features, life circumstances. Uvod ivljenje in delo slovenskega skladatelja, dirigenta, pedagoga in (èastnega) doktorja glasbe Zvonimirja Ciglièa (1921–2006) je bilo razmeroma dolgo, ustvarjalno in bogato. V zadnjih desetletjih pa zaradi razliènih, dalj èasa trajajoèih bolezni skoraj neustvarjalno: vse od leta 1974, ko se je predèasno upokojil na (takratni) ljubljanski Srednji glasbeni in baletni šoli, je na svojem stalnem domovanju v Ljubljani (Ulica talcev 5) bolj ivotaril, kot ivel, kaj šele, da bi ustvarjal. Zato pa so bili njegovo otroštvo, mladost, študij in prvi takti njegove profesionalne glasbene poti toliko bolj vzburljivi, vèasih kar zastrašujoèi. Kajti Z. Cigliè je svoje ivljenje in delo skoraj previharil. Zlasti ves njegov medvojni (1941–45) in povojni èas, ko je med drugim v vihri 2. svetovne vojne tudi študiral. Cigliè je bil vseskozi politièno in apolitièno razburkan, še veè, bil je tako radoiv, strašljiv in misteriozen, da je lahko kot poznejši umetnik celo vsled teh èasov èrpal motive za svojo (ustvarjeno) glasbo. Kljub temu da je bilo o Ciglièevem 7 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA ivljenju in delu e veliko zapisanega in objavljenega, doslej edino monografsko delo o njem v slogu njegovega videnja še najbolj avtentièno zaokroa vse to.1 Slika 1: Rodovnik druine Cigliè (za Slovensko rodoslovno društvo izdelal Peter Hawlina) 8 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 1 Franc Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije, 2006. ivljenje Rojen je bil 20. februarja 1921 v Ljubljani na Vodnikovi cesti (v Šiški), kamor sta mati Štefanija, roj. Vogriè, in oèe Josip pribeala iz takratnega italijanskega Števerjana v Kraljevino Jugoslavijo.2 Po oèetu je izhajal iz kolonske druine iz Števerjana v Goriških Brdih, po materi iz soškega predmestja Gorice, Solkana. Sam sebe je po poreklu še dodatno prišteval med uskoke. Po njegovih besedah: »[…] se je v njem pretakala uporna in teka kri kolonov, ki so zdrali stoletja muk in luciferstva svojih gospodarjev. Niso jih unièili ne bièi, ne posilstva, ne krvavi znoj, borili so se za pravico do golega ivljenja, garali so kot sunji, tujcem, na svoji zemlji. Ni se jim bilo treba boriti za Boga, tega so dobivali v belih hostijah svojega trpljenja in ga goltali v nemem obupu usodovcev, ki zro v brezupnost razpetega Kristusa. Ritualna erotika, ki je lastna moji naturi pa je zapušèina mojih pradedov, ki so bili uskoki na turško bosanski meji. Tako sem vklenjen v soitje zahodnjaške miselnosti in vzhodnjaške èustvenosti […].«3 Kot otrok se je pogosto spominjal babice Cite, ki mu je prepevala pesmice, tj. kolonske alostinke in uporniške hajduške pesmi - v njegovi druini so vsi peli.4 Starša sta bila mešèanskega porekla, pri ljubljanskem Èevljarskem mostu sta imela gostilno Pod skalco. Nista bila glasbeno izobraena, sta pa bila glasbena ljubitelja, saj sta oba pela tako na šišenskem cerkvenem koru kot tudi v zboru slovenskih Primorcev v Ljubljani. Od tod in od otroških pesmi Zvonimirju zagotovo potem ni bilo veè daleè do pianina, ki so ga imele takrat vse boljše gostilne oz. gostišèa. Osnovno šolo in gimnazijo ter prve glasbeno šolske korake je opravil v rodni Ljubljani. Tako je tudi njegov prvi klavirski pouk stekel kar v domaèi gostilni z domaèim pianistom Josipom Pušpanom. Oèitnemu talentu je botrovalo bliskovito napredovanje. V enem letu naj bi predelal predpisano snov za šest razredov klavirja (današnje nije glasbene šole) in ob tem (do)konèal Dravno realno gimnazijo v Ljubljani (1938–41).5 Zlasti Ciglièev primarni študij klavirja je pozneje bistveno vplival na skladateljevanje, ki se je zaèelo kmalu in mnogo prej, kot je zaèel in konèal profesionalno skladateljsko glasbeno šolanje. Svojo odloèitev za glasbo je Cigliè imenoval kar strast.6 Petega maja 1941 se je (prviè) poroèil, in sicer s harfistko Pavlo Nevenko Ino, ki še ni bila polnoletna (roj. 1924), sam je bil star komaj 20 let. Z njo je ostal v zakonu le do l. 1946. Jeseni leta 1941 se je Zvonimir vpisal v ljubljansko Srednjo glasbeno šolo, ki je bila takrat del Glasbene akademije. Glasbeno teorijo in kontrapunkt ga je uèil Lucijan Marija Škerjanc.7 Ta je v njem zelo zgodaj opazil talent in ga spodbujal pri glasbenemu razvoju. Po Ciglièevih besedah je »[…] vlival glasbo vanj. Z njim sem doivel same lepote […].«8 Srednjo šolo je konèal v treh letih (1944) in se takoj nato vpisal na ljubljansko Glasbeno akademijo, kompozicijo spet v razred L. M. 9 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 2 Prim. rojstni in krstni list (orig. hrani ARS v Ljubljani, AS 1441, škatla 7, št. dok. 74). 3 Prim. Z. Cigliè, izjava 12. 6. 1996 (v: avtorska zgošèenka Z. Ciglièa, Ljubljana: ZKP RTV Slovenija, 1996). 4 Prim. F. Krinar, n. d., str. 53–57. 5 Prav tam, str. 59. 6 Prav tam. 7 Prav tam. 8 Prav tam, str. 60. Škerjanca. Nikoli ni bil v partizanih, èeprav je celo ivljenje ideološko neopredeljen z njimi vsaj »simpatiziral«. Idejno je bil prej levièar kot desnièar, èeprav vseskozi tudi versko (katoliško) opredeljen. Hkrati je bil ves vojni èas glasbeno aktiven, saj je kot dirigent (1940–45) vodil Komorni ansambel Mladinskega odseka Sokolskega društva.9 Slika 2: Komorni ansambel Sokolskega društva z dirigentom Zvonimirjem Ciglièem (Murska Sobota, 1940) Spet drug, malce nasprotujoèi dokument10 govori o tem, da je »[…] Mali orkester z 21 èlani do sedaj imel pet koncertov: štiri v Postojni za Narodne pionirje, enega pa v Ljubljani na Taboru tudi za delavce. Vodi ga g. Cigliè Zvonimir. Orkester ima pripravljenih nekaj skladb, ki bi jih lahko odigral v Ljubljani, pa tudi na deeli. Grupa je sicer organizirana, vendar zaradi nenaèrtnosti dela in zaradi nejasnosti kam pravzaprav ta skupina spada, ne rodi tistega uspeha kot bi ga lahko. Èlani orkestra tudi niso za svoje delo od nikogar plaèani. Vaje imajo v Franèiškanski dvorani dvakrat na teden […].«11 Sam je oporekal kakršni koli zvezi s slovenskim domobranstvom in tega nisva nikoli razèistila ne z njim in ne na podlagi dokumentov, o èemer Cigliè: »[…] Tisto, kar ste vi napisali v eno od svojih razprav […] o slovenski domobranski glasbi, da sem bil referent za simfonièno glasbo pri domobrancih, pa sploh ne dri. Je pa res, da 10 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 9 Prav tam, str. 67. 10 Prim. arhiv Inštituta za novejšo zgodovino v Ljubljani, II 0250685 (= 660008) in Franc Krinar, »Glasba na Slovenskem in druga svetovna vojna« (v: Borec, 1997, št. 555–56, str. 102). 11 Prav tam. sem imel med vojno svoj salonski in ne simfonièni orkester. Politièno nisem bil nikoli angairan, ne pred vojno, ne med njo in ne po njej! […].«12 Prihod »novih èasov« (po 1945) je bil za Ciglièa usoden. Takoj po osvoboditvi so ga takratne nove slovenske oblasti aretirale. Vzrok? Ni bil v partizanih (pa tudi pri domobrancih ne!). Zaprli so ga v zapor sredi Ljubljane, na Miklošièevi cesti, skupaj s še nekaterimi kulturniki. Zanj so bile tako kot v Gonarsu (med vojno), ko je bil v italijanskem ujetništvu, to spet najhujše elementarne èloveške zadeve.13 V ljubljanskem zaporu je odsedel slabe tri mesece: od 11. maja do 8. avgusta (1945)14 - kršil naj bi zapovedani kulturni molk! Na ljubljanski AG je diplomiral iz kompozicije po štirih letih (1948). Iz diplome, ki jo je 30. junija 1948 podpisal takratni rektor Julij Betetto, je razvidno: »Slušatelj Cigliè Zvonimir se je v teku svojega študija […] izkazal kot zelo nadarjen in samostojno ustvarjajoè skladatelj, èigar delo je usmerjeno v epsko-dramatiènem pravcu, vsled èesar nagiba k velikim formam simfoniène glasbe. Teišèe njegovega študija je bil zatorej osredotoèen zlasti na tem podroèju. Zelo znaèilen je njegov moèni smisel za orkestrsko barvitost.«15 Ker se je leta 1946, dve leti po vpisu na oddelek za kompozicijo, vpisal še na oddelek za dirigiranje, ga je takratni profesor dirigiranja dr. Danilo Švara sprejel kar v 3. letnik. Cigliè se je z dirigiranjem sreèal e pred tem, o èemer pravi: »[Salonski orkester] sem imel e pred vojno, v njem pa so igrali Janez Matièiè, Dušan Prevoršek, Marta Valjalo [Osterc, op. avt.] idr. Koncerte smo imeli po vsej Sloveniji, v Murski Soboti, Škofji Loki … Zaradi te prakse me je potem prof. dirigiranja dr. D. Švara sprejel kar v 3. letnik dirigiranja. Na izpitu sem prima vista dirigiral zadnjo Mozartovo Simfonijo ‘Jupiter’, njen zadnji stavek [Finale/Allegro molto, op. avt.] fugo in to kar z orkestrom, saj sem e dotlej dirigiral leta in leta brez šole, torej brez prepotrebne dirigentske (pred)izobrazbe […].«16 Tako je Cigliè obenem ob kompoziciji diplomiral še iz dirigiranja komaj na sredini naslednjega študijskega leta (1948/49; prim. diplomo št. 21/4 z dne 1. nov. 1948).17 Takratni rektor AG Julij Betetto je podpisal (pisno) oceno tega diplomskega izpita, ki se je glasila takole: »Slušatelj Cigliè Zvonimir je izrazit dirigentski talent z ivahnim temperamentom, sugestivnostjo in smislom za široko zasnovano interpretacijo. Vesten študij in nivo, ki ga ima kot komponist, ga usposablja za vsako odgovorno mesto dirigenta.«18 Za diplomsko delo iz kompozicije – Sinfonijo appassionato je prejel nagrado Prezidija Ljudske skupšèine Ljudske republike Slovenije.19 11 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 12 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 66. 13 Prav tam, str. 68. 14 Prav tam. 15 Prim. diplomo št. 1/48 AG v Ljubljani z dne 30. 6. 1948 (orig. hrani ARS v Ljubljani, AS 1441, škatla 7, št. dok. 73). 16 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 67. 17 Prim. diplomo št. 1/48 AG v Ljubljani z dne 30. 6. 1948 (orig. hrani ARS v Ljubljani, AS 1441, škatla 7, št. dok. 73). 18 Prav tam. 19 Številne dopise in izjave, potrdila o izgubljeni nagradi gl. v ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 4, št. dok. 78). Na svoje prvo delovno mesto je odšel kot dirigent sarajevske Opere in baleta, in sicer s svojimi 27. leti – konec leta 1948 – in tam e 13. marca (1949) dirigiral prvo operno premiero, Verdijevo opero Trubadur - na pamet! Kljub temu da je gojil tesne stike z najvišjimi bosansko-hercegovskimi politiènimi dravnimi organi in dirigiral enemu takrat najodmevnejših vokalno-instrumentalnih koncertov (Sarajevo, 1. maj 1949), druge sarajevske sezone ni veè dobil, domnevno zato, ker ni vstopil v ZK. Po vrnitvi iz prve in nedokonèane dirigentske operne sezone v Sarajevu je do konca leta 1949 v Mariboru pomagal pri ustanavljanju tamkajšnjega Radia, in sicer v takrat najbolj pogosti tovrstni slubi, kot referent.20 11. decembra (1949) je odšel na sluenje vojaškega roka v Karlovac. Bil je èas Informbiroja in za Ciglièa usoden èas. Kljub temu da je bil zelo priljubljen, saj je tam takoj ustanovil vojaški (moški) pevski zbor in bil po obièajnem 3-meseènem uvajanju v vojaško slubo namenjen za nadaljnje sluenje kadrovskega roka JLA v Beograd (kjer bi bil ob takratnem umetniškem vodji in dirigentu Doma JLA Slovencu Francu Klinarju njegov asistent), ga iz Karlovca niso dali. Še veè, med 29. in 31. avgustom (1950) so ga tam pred celim polkom aretirali z izmišljotino in nikoli dokazano obtobo »sovrane propagande v JLA z namenom nasilnega rušenja drubene ureditve FLRJ«. Na ta naèin naj bi slabšal moralno-politièno enotnost v šoli za rezervne oficirje.21 Smrt! Ne! Za vse to, kar je bil obtoen,22 in èesar tudi nikoli ni storil, še manj priznal, so ga z odloèbo pristojnega vojaškega sodišèa obsodili »le« na 9 mesecev strogega zapora, jeèe v samici. Ker so mu za eno stopnjo zniali prvotne obtobe in ker se je medtem burja okrog Informbiroja in spora s Sovjetsko zvezo umirila, ga ni èakal Goli otok temveè dva meseca samice v Karlovcu, nato še sedem mesecev iste torture v Zagrebu. Po vsem tem je moral še odsluiti »prekinjeno« sluenje vojaškega roka. Spet se je vrnil v Karlovac (19. maj–31. avgust 1951) in bil konec avgusta leta 1951 (do)konèno odpušèen.23 15. septembra 1951 se je drugiè poroèil, in sicer z Emilijo Kobal.24 12 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 20 Prav tam, str. 145 in 73. 21 Prav tam, str. 74–75 in orig. prepis obtonice Vojnog suda v Zagrebu, št. 163/60. Podatki o natanèni štev. in datumu so na dokumentu nerazloèni. 22 kopijo obtonice gl. v ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 10, št. dok. 200). 23 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 77. 24 Prav tam, str. 81–82 in rodovnik druine Zvonimirja Ciglièa (n. d., str. 225; izdelal za Slovensko rodoslovno društvo Peter Hawlina). Slika 3: Skladatelji Primo Ramovš, Stanko Prek, Radovan Gobec in Zvonimir Cigliè (od leve proti desni, 1952) Z njo je ostal v zakonu (zelo) kratek èas, do leta 1955. Naslednja Ciglièeva ena je bila bolniška sestra Ana Loboda. Z njo se je poroèil 8. oktobra 1955. Tudi ta zakon ni trajal dolgo, do leta 1960. Za njim in pred njim (ni še imel 40 let) so bila teka ivljenjska leta. »Afere« so se odvijale skorajda povsod, kjer se je pojavil, ali kjer koli je kandidiral, delal …, v SF, na AG (skupaj s sošolcem in kolegom Urošem Krekom je kandidiral za docenta za kompozicijo - Cigliè al neuspešno!), na SGBŠ itd. Cigliè se spominja, da so kolegi ob njegovi navzoènosti na sestankih, v zbornici …, usmerjali poglede v mizo, on sam pa je nenehno napadal, imel izostrene in poštene misli, obtoeval, èistil in izèišèeval situacijo od dogodka do dogodka, do konca, kot je sam odkrito pojasnjeval. SGBŠ je po upokojitvi pisno prepovedal, da ob njegovi smrti (raz)obesijo (èrno) zastavo, objavijo èasopisno parto ipd.25 Uspešno, kajti ob njegovi smrti (21. januarja 2006) ni bilo ne enega in ne drugega. Prvi koncert v Ljubljani je Cigliè po diplomi na AG dirigiral »šele« konec leta 1954 – star e 33 let. To je bil ciklus štirih mladinskih koncertov s solistom/klarinetistom Mihaelom Gunzkom in orkestrom SF z deli skladateljev J. S. Bacha, O. Respighija, C. M. von Webra in P. Dukasa. Po uspešni izvedbi ga je takratni upravnik SF in Ciglièev uèitelj kompozicije na AG L. M. Škerjanc (prviè ga je videl tudi dirigirati!) elel povabiti za asistenta v SF, vendar do tega ni prišlo. 13 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 25 Kopijo pisma gl. v ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 11, št. dok. 230) in F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 177. V sezoni 1955/56 je bil Cigliè direktor Mestne filharmonije in Glasbene šole v Subotici. Iz tega èasa obstaja eno izmed pisem L. M. Škerjanca Ciglièu v Subotico, ki vsaj deloma prikazuje tedanje ljubljanske, filharmoniène in še zlasti dirigentske razmere.26 Slika 4: Pismo L. M. Škerjanca Zvonimirju Ciglièu v Subotico (1955) 14 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 26 Prav tam, str. 145–46, orig. pismo gl. v ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 10, št. dok. 200). 28. januarja 1957 je Cigliè kot dirigent gostoval na 4. koncertu »rdeèega« abonmaja orkestra SF, medtem, ko je bil še vedno v Subotici. To pa ni bilo naèrtovano. Jakov Cipci, predvideni dirigent tega koncerta, se je s takratnim upravnikom Marijanom Lipovškom sprl, odpovedal sodelovanje in odšel iz SF v Maribor. Cigliè je »dobil« koncert s sporedom C. Franck (Simfonija v d-molu, ki jo je naštudiral v treh dneh in jo dirigiral na pamet!), namesto dela M. Kozine (Bela krajina) je na program uvrstil Osterèevo Klasièno uverturo in s solistom, švedskim pianistom Hansom Leygrafom še delo L. van Beethovna (Koncert št. 5 v Es-duru, op. 73). Leta 1957 je bil Cigliè na (dirigentskem) izpopolnjevanju v Salzburgu pri Lovru (von) Mataèiæu. Tako kot je bil skromen, s seboj ni vzel niti fraka in potem na koncu kot eden od petih finalistov, najbolje uvršèenih teèajnikov, v sposojenem fraku dirigiral uverturo k Wagnerjevi operi Veèni mornar.27 Slika 5: Pianist Anton Trost in dirigent Zvonimir Cigliè (karikatura Boruta Peèarja v Tedenski Tribuni, 6. 3. 1958) Po vrnitvi v Ljubljano je Cigliè pouèeval na Srednji glasbeni in baletni šoli (1957–73), vzporedno pa še na takratni Pedagoški akademiji (1960–64). V èasu med letoma 1958 in 1959 je bil v Parizu na izpopolnjevanju pri skladatelju Henryju Barraudu in dirigentu Igorju Markevitchu. Pri slednjem je bil celo asistent pri znamenitem orkestru Concerts Lamoureux (Markevitch je bil njegov šef dirigent v letih 1957–61). Kljub temu da je bilo Ciglièu še pred odhodom v Pariz skoraj obljubljeno in izglasovano dirigentsko mesto v SF, tega mesta po vrnitvi iz Pariza nikoli ni dobil, pa tudi v ljubljanski Operi in baletu SNG ne. Je pa dirigiral še enega od abonmajskih koncertov SF (8. junija 1958). Na programu slednjega je bila tudi krstna izvedba Arnièeve simfoniène pesnitve Povodni mo 15 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 27 Prav tam, str. 150–51. (1950). Oèitno je imel imel prav tukaj najveèje ambicije, kljub relativno kratkemu delovanju pa tudi najveèje uspehe. Zelo zgodaj se je sreèal z boleznijo, ki se je potem dolgo vlekla vse do njegove smrti. Leta 1960 je imel prvi srèni napad (kap), ne da bi zanj sploh vedel. Z zadnjo in èetrto eno Ano Korez se je Zvonimir Cigliè poroèil 2. oktobra 1963 in z njo ivel najdlje, vse do svoje smrti. Slika 6: Zvonimir Cigliè, Sinfonia appassionata (str. 168 iz partiture 2. verzije /s štirimi rogovi!/, ZKPOS-Ed. DSS št. 7, Ljubljana 1974) 16 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Gospa Anica, roj. 14. julija 1939 v Nádolah pri etalah (pri Ptuju) v Halozah, je bila dobrih 18 let mlajša od njega.28 Ciglièeva srèna bolezen je po letu 1964 hitro napredovala, posledièno pa so se ji pridruevale še druge.29 22. novembra 1973 mu je bila priznana 100-odstotna invalidnost,30 na podlagi katere je bil 31. decembra istega leta tudi invalidsko upokojen.31 Kot je sam povedal, sta se mu »[…] pedagoško delo in ustvarjalnost poèasi umaknila in ostal je sam s svojimi edinstvenimi mislimi o ivljenju, filozofiji, glasbi, ljudeh ter o svoji pestri in dolgi zgodovinski poti […].«32 Kljub vsem (zdravstvenim) teavam je ivel dolgo, vendar zadnjih veè kot 30 let za glasbo skoraj neustvarjalno. Leta 2004, torej komaj dve leti pred smrtjo, so Ciglièu v dialogu z UKC Ljubljana napovedovali le še dva tedna ivljenja, pa je ivel še dve leti. Sam je menil, da se »[…] pogovarjajo, kaj je s tem hudièem.33 Skoraj na smrtni postelji mi je v mikrofon povedal naslednje: »Celo ivljenje se borim, od zaèetka, ko se zavedam, od svojega 3. leta naprej do svoje pozne starosti – zdaj, ko sem v 85. letu – po vseh peripetijah od dojenèka dalje, skozi ves mladostni oz. najstniški razvoj, mimo vojne vihre in kar štirih porok s štirimi (razliènimi) enami, 9-meseène samice, myocarditis (1960-64) in z nenehnimi napadi, šikaniranji in z mojo neizmerno pomoèjo številnim mladim (dijakom, študentom in drugim kolegom/glasbenikom) in še sedaj, ko opravljava zadnje pogovore, poènem to kar iz postelje. Tudi vi ste bili tako prijazni, da ste upoštevali vse moje posebnosti tako glede dnevov in ur, ko se dobivava […].«34 Zvonimir Cigliè je umrl na Golniku 21. januarja 2006. Pred tem je leta 1996 iz katoliške prestopil v evangelièansko cerkev35 in tako ga je na ljubljanskih alah v grob, kjer sta bila pokopana e njegova starša – oèe Josip (21. 3. 1898–2. 2. 1979) in mati Štefka (Štefanija, roj. Vogriè, 8. 12. 1903–31. 3. 1993) 26. januarja 200636 pokopal evangelièanski duhovnik mag. Geza Filo.37 17 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 28 Umrla decembra 2012. 29 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 15-54, prim. tudi medicinsko oz. zdravstveno dokumentacijo (orig. hrani ARS v Ljubljani, AS 1441, škatla 22, št. dok. 444–59). 30 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 96. 31 Prim. razrešnico ljubljanske SGBŠ in Odloèbo SPIZ o (invalidski) upokojitvi (orig. hrani ARS v Ljubljani, AS 1441, škatla 25, št. dok. 425 –26). 32 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 96. 33 Prav tam, str. 100. 34 Prav tam, str. 155. 35 Prav tam, str. 155–56. 36 Prim. spominsko plošèo na ljubljanskih alah in sliko v publikaciji F. Krinar, n. d., str. 240. 37 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 11–12, 219 in 240. Delo Ciglièevo umetniško udejstvovanje na podroèju dirigiranja je bilo deloma e omenjeno. Kot dirigent je e pred drugo svetovno vojno, v letih 1938–40, dirigiral »svojemu« salonskemu orkestru in z njim tudi doma prirejal umetniške veèere.38 Eden pomembnejših kritikov povojne dobe Rafael Ajlec je po Ciglièevi interpretaciji 6. simfonije v h-molu (op. 74) P. I. Èajkovskega (Ljubljana, SF, 17. februar 1958) zapisal: »Dirigent Cigliè utegne biti za mlade generacije tisti, ki bo poklican postaviti našemu dirigentstvu nova, višja merila. Nasprotno ima sposobnost ustvariti in razviti razpoloenjsko razpetost, in to zelo neodvisno od trenutne osebne dispozicije ali indispozicije. Ta sposobnost temelji na pristni dirigentski ‘obsedenosti’ in na poštenem delu. V bistvu imamo v Ciglièu nadaljevalca Mataèiæeve dirigentske smeri […].«39 Sicer pa je imel Cigliè do kompozicije oz. svoje ustvarjalnosti samosvoj, lasten odnos, ko pravi: »Prvobitni jaz, nabit z mobilno energijo strasti in trpljenja je tulil v prostost, v akcijo, drugi racionalni jaz pa ga je tišèal za vrat in ga potiskal nazaj. Taka psihièna rokoborba pa je zelo nevarna. Toda proti meni se ni zarotila samo narava (ker sem na srcu zbolel leta 1960), ampak tudi okolje, in to e poprej, po prestani samici, ko mi je mafijska mentaliteta doloèenih krogov z nizkimi udarci in zahrbtnimi prijemi onemogoèila lastno dirigentsko namestitev v Ljubljani. Mafijska gonja pa se z izbruhom moje bolezni ni zmanjšala, ampak se je nadaljevala s še veèjo srditostjo vse do moje invalidske upokojitve in, nekoliko omiljena, traja še danes [2005, op. avt.].«40 Med slednjim in komponiranjem ni bilo velike razlike, èetudi se je ustvarjalnost pri njem zaèela e veliko prej. Tako je med skladateljevimi prvimi tovrstnimi deli opaziti niz klavirskih skladb e vse od njegovega sedmega leta starosti (od ok. leta 1928), ko je prièel igrati in se pozneje uèiti klavir kar v domaèi ljubljanski gostilni, pa vse do leta 1942. Sam je povedal, da je prvo (klavirsko) skladbo napisal pri trinajstih letih (ok. leta 1934), kot pianist pa je zaèel (javno) nastopati pri svojih šestnajstih letih (ok. leta 1937).41 Po njegovem prièevanju je v rosnih letih napisal okrog petdeset klavirskih miniatur, od katerih jih je kot izbor enajst izšlo v Ciglièevi samozalobi v Ljubljani (1942) z naslovoma Bakhanal.42 Najveè zanimanja, tako za izvedbe kot za njihove natise, so iz obeh zvezkov Ciglièevih klavirskih del (1934–42) pritegnili naslovi, kot so npr. Jutro, Nokturno in Bakhanal. Slednja skladba je skladatelju sluila kot neke vrste temelj poznejšega orkestralnega dela z naslovom Obreje plesalk.43 Naslov druge zbirke klavirskih del v (samo)zalobi Kaos (Ljubljana, 1942) pa je bil Nokturno. Cigliè je komponiral v letih 1941–83, torej 42 let, èe seveda odštejemo vse tisto, kar je nastalo pred njegovim »uradnim« šolanjem kompozicije. 18 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 38 Prav tam, str. 67. 39 Prav tam, str. 180. 40 Prav tam, str. 159. 41 Prav tam, str. 66–67. 42 Prav tam, str. 57, 61. 43 Prav tam, str. 102–09. Njegov prvi umetniški (ustvarjalni) vrhunec je bil brez dvoma doseen na koncertu (SF, dva koncerta: 25. aprila in 6. maja 1952) z deli mlajših skladateljev Primoa Ramovša, Radovana Gobca in Stanka Preka. Dirigiral je Jakov Cipci, od Ciglièevih del pa sta bila izvedena 1. in 2. stavek njegove Sinfonije appassionate (komp. 1943-48; tisk. ZKPOS št. 7 in Ed. DSS št. 698, Ljubljana 1974; prva izvedba SF, dirig. Jakov Cipci, 16. apr. 1948). Slika 7: Rokopis Ciglièevega dela Adagio amoroso za harfo solo, prve slovenske skladbe za harfo – zadnja str. (1948) Sinfonia appassionata je bila med anonimnimi poslušalci ocenjena najvišje, najslabše ocenjeno pa je bilo delo Stanka Preka, ki je sicer omenjena koncerta tudi organiziral.44 V Ciglièevem primeru gre za neke vrste kombinacijo študijske 19 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 44 Prav tam, str. 118. kompozicije, zato v njej prevladuje mladostni idealizem. Kljub temu da je delo nastajalo veèinoma v èasu krute in krvave resniènosti tistega èasa, ni bilo nikakršna faktografija tistega èasa ali nekega obdobja, ampak le splet Ciglièevega èustvenega in èutnega zaznavanja in doivljanja ivljenjskih odnosov. Zanjo je prejel nagrado Prezidija Ljudske skupšèine Republike Slovenije (1948).45 Za enega veèjih uspehov svojega simfoniènega prvenca si je Cigliè štel njegovo izvedbo mnogo let kasneje na ruskem odru ob priliki gostovanja Simfoniènega orkestra SF z dirigentom Antonom Nanutom (Moskva, 22. novembra 1976).46 Kasneje je nastala še neformalna 2. simfonija - Obreje plesalk oz. Simfonija ekstaze oz. Ekstaza opojnosti, napisal pa naj bi še Tretjo simfonijo, imenovano »Števerjanska« (1956?) in Simfonijo mortis (1974?), ki pa nista v zapušèini in veljata za izgubljeni.47 e v sami ustvarjalni genezi je Cigliè stremel k ekstatièni umetnosti, h glasbi velikih melodiènih lokov in stopnjevanj, ki naj poslušalca v najboljšem smislu postromantiène tradicije prevzame èustveno, kar je skladatelj pospremil z besedami: »Vem namreè to, da se umetnikovo delo uvršèa po svoji ivljenjski smotrnosti samo takrat v celotni ivljenjski proces, èe ga nosi dejanska samoizpovedna nujnost. Preprièan sem, da je vsako resno umetniško delo v svoji osnovi neka nenaroèena nujnost in bi vsako prenatanèno samooznaèevanje vodilo v nesporazum. Zato menim, da je ustvarjalec najpoštenejši, èe pušèa ta vprašanja kolikor bolj mogoèe odprta. S preveè doloèeno besedo bi zaprli pot doivljajoèemu poslušalcu in bi skladbo, ki ne sme biti napeta na neko vnaprej doloèeno vprašanje, z intelektualnimi ugotovitvami zameglili. S tem bi sprejemalcu-poslušalcu in sodelujoèemu soustvarjalcu onemogoèili, da bi umetnino sprejemal intuitivno in ne intelektualno, v polni razsenosti, ki jo resnièna umetnost a priori zaobsega […].«48 Po vsem tem je sledilo povsem posebno ivljenjsko in ustvarjalno poglavje, saj je skladatelj v èasu torture samice dokazal, da je ustvarjalec, ki se rodi, ne pa dela, saj je v somraku celice brez svinènika, papirja, klavirja, brez èesar koli, zasnoval glasbo, ki jo je pozneje naslovil Obreje plesalk ali Simfonija ekstaze in tudi Ekstaza opojnosti. Komponiral je v ustvarjalni sede moganov! Ko je prišel na prostost, je po kratkem odmoru leta 1952 prièel pisati na papir tisto, kar je zasnoval v samici. To pomeni, da je imel izreden spomin.49 Skladatelj je delo napisal v dveh verzijah in kot tako je doivelo številne izvedbe (prva verzija rkp. 1952; prva orkestralna izvedba v SF, dirigent Bogo Leskovic, 6. aprila 1953; prva izvedba v verziji baleta v SNG Maribor, 20. junija 1964, koreograf Henrik Neubauer, dirigent Vladimir Kobler).50 20 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 45 Prav tam in str. 112, 117. 46 Orig. plakat gl. v ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 10, št. dok. 160). 47 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 223–24. 48 Andrej Rijavec, Slovenska glasbena dela, n. d., str. 47. 49 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 4, 67. 50 Prav tam in str. 117, 223. Ciglièev harfni prvenec Adagio amoroso je nastal leta 1948 in bil posveèen skladateljevi (prvi) eni Nevenki Ino, ki je bila harfistka. Krstno izvedbo je skladba doivela »šele« 19. maja 1949 s Pavlo Uršiè.51 Znaèilno za to priljubljeno Ciglièevo delo med harfistkami in harfisti pa je, da so ga doslej izvedli vsi slovenski izvajalci na to strunsko glasbilo, vse do najmlajših generacij. Ali je bil potemtakem Ciglièev Concertino za harfo in godala (1960–61), posveèen oèetu Josipu (Ed. DSS BG št. 1104, Ljubljana 1974), samo neke vrste logièno nadaljevanje Adagia amorosa? Slika 8: Z. Cigliè, Concertino za harfo in godala - tiskani part harfe (odlomek, str. 11 – z znaèilnimi in edinstvenimi »suoni eolici«, 1960–61, Ed. DSS št. 94, Ljubljana 1974) 21 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 51 Prav tam in str. 247. Prva izvedba Concertina je bila 28. junija 1961 na Dunaju na mednarodnem kongresu glasbenih pedagogov. Solistka je bila Ruda Ravnik, dirigent pa Vinko Šušteršiè. V njem je skladatelj izumil oziroma uporabil tehniko »suoni eolici«, eolskih tonov. Ne gre za eolsko (starogrško) lestvico, paè pa za neke vrste kromatièno ali celo nedoloèljivo tonsko akordsko vrsto, ki jo slišimo, kot da bi se v harfne strune zaganjal veter (imenovano po grškem bogu vetra Eolu).52 Delo, ki ga je skladatelj pospremil z najbolj kontroverznimi besedami, je opus Triptih za srednji glas in orkester oziroma klavir (1954–83; Ed. DSS št. 1078, Ljubljana 1990). Avtor je delo komponiral sporadièno: najprej sta nastala njegov 2. stavek - samospev za glas in klavir Usoda (bes. Pavle Oblak, 1954) in 1. stavek - Topoli v jeseni (samospev za glas in klavir, bes. Pavle Oblak, 1955). Tretji stavek - Boanski absurd – (samospev za glas in klavir, 1983) pa je skladatelj poimenoval z lastnimi besedami, vendar po poeziji Alojza Gradnika. V Triptihu za srednji glas in klavir lahko prepoznamo nekaj vplivov Škerjanèeve kompozicijske šole, predvsem v elegiènem poigravanju z barvami in panoramskim impresionizmom, pa tudi v oblikovnem smislu – v razširjeni pesemski obliki. Skladatelj je prav (prvo) izvedbo tega dela (med 1989 in zadnjim tiskom, 1990) doivljal kot enega najpomembnejših dosekov svojega ivljenja in dela.53 Tako kot harfa, ki je bila Ciglièev priljubljeni instrument, je podobno mesto dobil tudi (francoski) rog. Zanj oz. skupaj s harfo je leta 1967 ustvaril Sublimacijo (Ed. DSS št. 707, Ljubljana 1967). V ljubljanski Moderni galeriji sta jo na koncertu DSS v okviru 10. kongresa Mednarodnega muzikološkega društva 6. septembra 1967 prva izvedla naša takratna izvrstna asa: hornist Joe Falout in harfistka Pavla Uršiè Petriæ. O izboru glasbil skladatelj takole: »Zakaj nisem uporabil trobente ali pozavne? Obe sta presurovi. Rog ima oboje, mehkobo trobente in pozavne, in pa harfo, enski element. Ta slednja se praèloveku priblia – kot da je Eva prišla v raj k Adamu […].54 Zadnje skladateljevo delo pa je Boanski absurd za glas in orkester (1983), ki je doivel prvo izvedbo na koncertu Glasbene matice Ljubljana. V njem se je Cigliè spet naslonil na poezijo A. Gradnika in ga poimenoval simfonièni epitaf. Dodal mu je svoj moto: »Mortus pater filium moriturum expectat/Mrtvi oèka èaka sina, ki umira […].55 V tem delu so se veè kot oèitno zaokroile vse teme, ki so skladateljevo umetniško ustvarjanje oznaèevale vse ivljenje. Je tridelni rtvenik, iz katerega izzveneva èloveška drama na ivljenjski poti, kjer bije vnaprej izgubljeni boj s smrtjo. Ta èlovekov boj se avtorju/ustvarjalcu kae kot hud paradoks. V njegovem jedru plameni in izgoreva tragiènost, ki je podstat ivljenja. 22 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 52 Prav tam, str. 121–224. 53 Prav tam, str. 125–226, 243–244: prva dva stavka tega dela (Topoli v jeseni, 1955 in Usoda, 1954 na bes. Pavleta Oblaka; njuna prva izvedba kot samospeva za glas in klavir leta 1969 v Ljubljani) sta nastala po e napisanih skladbah, tretji stavek Boanski absurd (bes. Alojz Gradnik) pa je nastal leta 1983 za srednji glas in orkester (tisk: Ed. DSS št. 1078, Ljubljana 1990). 54 Prav tam, str. 126–27, 245. 55 Prav tam, str. 244. Slika 9: Boidar Jakac: Zvonimir Cigliè (sepija, 1975) Ciglièev celotni opus obsega le nekaj manj kot 80 del (pribl. 76), vendar pa dejstvo, da so med njimi simfonièna in koncertna dela, balet itd., spremeni podobo te slike.56 Zanj je prejel nekaj nagrad, priznanj in odlièij: nagrado Prezidija Ljudske skupšèine Republike Slovenije (1948), èastni doktorat iz glasbe mednarodne univerzitetne ustanove Marquisa Giuseppa Scicluna (Malta 1987), nagrado mesta Ljubljane (1999) in upanèièevo nagrado (2003).57 23 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA 56 Prav tam, str. 221–47 in ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 1, št. dok. 1–30, škatla 2, št. dok. 21–51 in škatla 7, št. dok. 62–63). 57 Prav tam, str. 258 in ARS v Ljubljani (AS 1441, škatla 2, št. dok. 52, škatla 9, št. dok. 134, škatla 30, št. dok. 5762 in škatla 34, št. dok. 686, 790). Slika 10: Èastni doktorat iz glasbe mednarodne univerzitetne ustanove Marquisa Giuseppa Scicluna Zvonimirju Ciglièu (Malta 1987) 24 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Zakljuèek Ciglièu se je zdelo še posebej vredno izpostaviti dejstvo, da je bil vse od l. 1999 (torej celih sedem let) na invalidskem vozièku, kar je seveda vse tja do njegove smrti še dodatno oviralo njegovo ivljenje in delo. Kolikor je seveda enega in drugega v tem zadnjem obdobju sploh še bilo! Cigliè se od drugih skladateljev loèi po svojem nenavadno odprtem znaèaju, po neposredni besedi, mislih in dejanjih. Ciglièeva glasba je nenehno razpeta med dva pola, med »Erosom in Tanatosom«, med Bogom in Luciferjem, med Kajnom in Ablom, med Platonom (F. Krinar) in Sokratom (Z. Cigliè), med ateizmom in religijo, strastjo in apokalipso, med dramatiènostjo in lirizmom ... Vedno so ga zanimali samo ekstremni pojavi, ne le v èloveški drubi, ampak v naravi nasploh. Cigliè je razodel celo pahljaèo svojega ustvarjalnega ega, ki ga je postavil na tri stopnje: intuitivnost, ekstazo in miselno obdelavo. Slika 11: Harfistka Pavla Uršiè (Petriæ, Kunej; 1931–2011) 1. marca 2000, ki je edina izvedla vsa Ciglièeva dela za harfo (foto: Tihomir Pinter) Skladatelja je tudi veèkrat zagrabilo okovje totalitarnega sistema. Italijani so ga internirali v taborišèe Gonars, povojna oblast ga je z izgovorom, da je kršil kulturni molk, leta 1945 zaprla, leta 1950 so ga zasliševali v vojaškem zaporu v Karlovcu. A èe sodimo po njegovih lastnih besedah, je ta veèni romantik, ki je hotel biti vedno le glasbenik in niè drugega, potreboval viharje, da je lahko 25 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA ustvarjal: »Mogoèe je zanimivo, da sem najveè komponiral med vojno in pa v najbolj napetem revolucijskem obdobju po vojni. Kae, da za svoje ustvarjanje nisem potreboval idilike, ampak nasprotno, èim bolj apokaliptièno atmosfero. Takrat je èas za vsesplošno rtvovanje, kajti vsaka resnièna revolucija je spoèeta iz tragiène nujnosti, iz ivljenjske stiske, ki skozi lastno sublimacijo izareva najvišje duhovne monosti, in to ne glede na konèni izid. V svetu resniène umetnosti ni pomemben rezultat, ki je pogojen v doloèeni faktografski zaznavi, ampak je najpomembnejša in edina smiselna ekstatièna opojnost ustvarjalnega procesa, zaobjetega v katarznem imperativu, ki omogoèa èloveku najpopolnejše mono osvobajanje lastne kreature«.58 Bogata je tudi Ciglièeva diskografija (tj. avdio, tonski posnetki, zlasti v arhivu RA SLO, kjer se nahaja dobršen del posnetkov skladateljevih del, z razliènimi izvajalci in urejeno po zvrsteh: orkestralna in zborovska glasba, vokalno-inštrumentalna in komorna dela, inštrumentalna glasba idr.), plošèe (kamor sodijo male in velike vinilne gramofonske plošèe, zgošèenke in video zapis). Slika 12: Zvonimir Cigliè, 2. marca 1994 (v ozadju: oljna podoba Krištofa Zupeta, 1985; foto: Tihomir Pinter) 26 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 58 F. Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 101. Kratice AG – Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani ARS – Arhiv Republike Slovenije DZS – Dravna zaloba Slovenije Ed. DSS – Edicije Društva slovenskih skladateljev v Ljubljani Ed. DSS BG – Edicije Društva slovenskih skladateljev v Ljubljani - koprodukcija z zalobo Breitkopf & Härtel v Nemèiji FLRJ – Federativna ljudska republika Jugoslavija JLA – Jugoslovanska ljudska armada RA SLO – Radio Slovenija RS – Republika Slovenija SF – Slovenska filharmonija SGBŠ – Srednja glasbena in baletna šola v Ljubljani SPIZ – Skupnost pokojninskega in invalidskega zavarovanja (danes: ZPIZ = Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje) v Ljubljani ZK – Zveza komunistov ZKPOS – Zveza kulturno prosvetnih organizacij Slovenije (danes: Javni sklad za kulturne dejavnosti RS; JSKD RS) ZKP RTV – Zaloba kaset in plošè Radiotelevizije Slovenija 27 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA Literatura in viri Krinar, Franc, Zvonimir Cigliè – Biti ustvarjalec, Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije, 2006. Rijavec, Andrej, Slovenska glasbena dela, Ljubljana: DZS, 1979. umer, Vladimir, »Arhivski zapisi o ivljenju in ustvarjalnosti profesorja Zvonimirja Ciglièa (1921–2006), slovenskega skladatelja, dirigenta, glasbenega pedagoga in kulturnika«, v: Krinar, Franc, Zvonimir Cigliè – Biti ustvarjalec, Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije, 2006, str. 13–46. umer, Vladimir, Arhivski popis osebnega fonda AS 1411, ZVONIMIR CIGLIÈ, slovenski skladatelj, dirigent in glasbeni pedagog (1921–2006), škatle 1-34; gradivo od škatle 35 je dostopno v èitalnici ARS v Kazini /Kongresni trg 1/ 1. nadstropje, tipkopis 70 str., Ljubljana, 9. 3. 2011. Fond Zvonimirja Ciglièa v ARS (arhiv popisa osebnega fonda št. 1441 v 55 in veè škatlah in drugi arhivski elementi pod to oznako). 28 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) LIFE AND WORK OF ZVONIMIR CIGLIÈ Summary In this paper, the Slovenian composer, conductor, teacher and honorary Doctor of Music Zvonimir Cigliè is presented as an artistic personality. He was born on the 20th of February 1921 in Ljubljana, where he remained musically active throughout his long career and even during the difficult years of the Second World War. He studied at the Academy of Music in Ljubljana, where his teachers and mentors in composition and conducting were Lucijan Marija Škerjanc and Danilo Švara, respectively, completing both degrees in 1948. During the Second World War, he was held in the Italian concentration camp in Gonars (1942), and, immediately after the war (1945), he spent three months in the Ljubljana prison due to a violation of the cultural silence (i.e. the boycott of cultural activity ordered by the Slovenian Liberation Front in 1941). Cigliè was apolitical before, during and after the war; yet, in 1950, shortly after the start of the Informbiro period, he was accused of a political offence. In spite of several tragic events, he became a well-known conductor and composer. His interpretations were among the first in the region to offer the conducting of large (symphonic) works by heart; additionally, some other conducting qualities must be highlighted: his temperament, his more than reliable (photographic) memory and his cultured musical personality. It is therefore not surprising that critics named him a formal advocate of the “Mataèiæ school” of conducting in Slovenia; after all, he took leave as a kind of unplanned conducting assistant to Maestro Lovro von Mataèiæ. Cigliè started this performing fragment of his musical activity in Sarajevo, continuing it in Subotica, further educating himself in Salzburg (with Lovro von Mataèiæ) and Paris (with Igor Markevitch), and ending it very early in Ljubljana. He finished his professional music career as a teacher of music theory (counterpoint and harmony) at the Ljubljana School of Music and Ballet as well as at the Academy of Pedagogy (1957-73). Cigliè started writing (piano) compositions very early. This was his point of departure – writing works for his own performances, since from the beginning on he had been a distinguished pianist. In his relatively long composing career (1934-83), it was the “rise and fall” period from 1941 to 1965 that he was at his most prolific. The works from this period include: Sinfonia appassionata (1943-48) and Obreje plesalk (“Dancers’ Shore”, symphonic choreographic poem, ballet; 1952). Cigliè’s most significant works (within the Slovenian as well as the broader European context) are all in a way connected to the harp: Adagio amoroso (for harp solo; 1948), Concertino for harp and string orchestra (with the composer’s unique invention “suoni eolici” – aeolic tones; 1960-61; dedicated to his father Josip), Triptih (“Triptych”) for middle voice and orchestra (1954-83), and Sublimacija (“Sublimation”) for horn and harp (1967). Throughout his 29 Franc Krinar, IVLJENJE IN DELO ZVONIMIRJA CIGLIÈA career, he was inspired by various impressionistic and expressionistic achievements. Due to his ecstatic life, his works are distinguished by strong, elementary expression, which could already be partially sensed in his conducting. His works and the process of composing them mirror a quest for the solution to a certain problem projected in the release of mobile energy that provokes a creative thought; the process the author himself divided into three stages: intuition, ecstasy and mind treatment. And finally, do not forget about his extensive discography, and all the prizes and awards that include The Presidium of the Socialistic Republic of Slovenia Award in 1948, the honorary doctorate in music of the Marquis Giuseppe Scicluna International University Foundation of Malta in 1987, the City of Ljubljana Award in 1999, and, finally, the upanèiè Prize in 2003. 30 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006)