Izhaja vsakega 5,, 15. in 25. dne v mesecu; če je na tak dan praznik, dan prej. — Pos. štev. l'50:din.; letna naročnina 30 din., v zamejstvu 60 din. — Poštao-ček. rač. št. 17.785. Oglasi po ceniku. — Izdaja konz. lista, čigar predst. Je Karel Škulj, župnik v Dol. vasi pri Ribnici. — Urednik Andrej Struna, Kočevje. — Tiska tiskarna J. Pavliček, Kočevje. Naša katoliška mladinska organizacija je izšla iz iz slovenskega naroda, se je razvijala tesno združena z njim in je tako postala bistvena potreba slovenskih vasi, trgov in mest. Če bi bila doba nasilnega režima, ki je našo organizacijo razpustil in hotel njeno idejo popolnoma uničiti, še tako dolga, bi narod te svoje organizacije ne pozabil in bi jo vedno znova in znova zahteval. Temeljna naloga naših drušetv je bila vedno, da vzgoje vsakega novega posameznega Člana za dobrega člana naše narodne skupnosti, da v njem vzgoje pravo domovinsko zavest. Mladina iz teh vrst razume narodno delo po Slomškovih besedah; »Za narod treba malo govoriti, mnogo delati, vse pretrpeti 1“ Narod potrebuje načelnih, močnih, discipliniranih, pogumnih, zvestih, požrtvovalnih in resnih fantov, mož, deklet in žena. Naša organizacija svoje člane opominja k globoki ljubezni do materinega jezika, te največje svetinje vsakega naroda in k enako močni ljubezni do slovenske zemlje, do domače grude. V tem duhu hoče popolnoma prekvasiti naše fante in dekleta zavedajoč se izreka: Bodočnost je mladine! V narodnoobrambnem delu na Kočevskem se je ravno naša organizacija izkazala kot najboljši, najodpornejši, najsposobnejši činitelj. Upravičeno lahko trdimo, da bi ne bilo ne prvega ne drugega slovenskega dneva niti prvega Prosvetnega doma na Kočevskem, da se niso v to delo vrgli naši fantje in dekleta z njim lastno žilavostjo. Naši mladini gre priznanje, da sta obe, narodnoobrambni prireditvi tako organizato-riČno tako tehnično lepo uspeli in stojite kot dva pomembna mejnika v zgodovini kočevskega slovenstva. Prostori na Rudniku, ki služijo za skromen dom in zbirališče naše organizirane mladine, so bili vedno trdnjava in - ognjišče slovenske kulture in miselnosti na Kočevskem. Naša katoliška 0rganizacija je tista, ki daje našemu življu največjo odporno moč, ga bodri, moralno ln kulturno podpira. Vsi pionirji in borci med kočevskimi Slovenci izhajajo iz te organizacije. S kakšnim ponosom in zaupa-nJem se je oziral ubogi kočevski trpin ob Prdiki lanskega in letošnjega nastopa na v°čevkih tleh, v kolone uniformiranih slo-Ijv^kih fantov, čuvarjev in branilcev kato-tva in slovenstva. S kakšnim navduše-sj!eni je pozdravljal naša dekleta, bodoče °Vetlske matere, ki bodo vzgojile nove dove v znamenju križa in ljubezni do danskega naroda. r “oudariti moramo, da je za naše na-n- Hoobrambno delo velike važnosti. Res-zd a’.-^a te stovenski narodnostni duh tesno ruzetl s krščanstvom. Kdor gre mimo scanstva, kdor se krščanstvu odtuji, kdor np/anika. zanika bistveni temelj slovenskega s,,kostnega duha, se odtuji svoji lastni Pot/ - ma*er‘> ^a i° ne razume več, in g0v m. čuda, da mnogokrat postane nje-venci- imenovano nacionalno delo slo-ijivr/vei’lu narodu tuje, nekoristno in škod-jalo n ^Hstv0 ie bilo, ki je vedno da- : asemu narodu največjo odporno silo. Vsi veliki podvigi slovenskega naroda, ki so bili res ljudski, so bili vedno tudi pozitivno krščanski. Bilo je tako ob času narodnega prebujenja leta 1848, bilo je tako par desetletij kasneje ob času velikih taborov; bilo je tako ob času narodnega osvoboje-nja. Naša duhovščina je bila vedno med prvimi, najuspešnejšimi narodnimi borci, na čelu ji veliki katoliški in vzorni škof Anton Slomšek. Prvo misel našega narodnega osvobojenja je vrgel v javnost duhovnik, naš veliki slovenski apostel dr. Janez Ev. Krek. Ob času majniške deklaracije se je ravno častitljivi vladika dr. Anton Bonaventura Jeglič z vso svojo avtoriteto in z največjim pogumom postavil na čelo deklaracijskega gibanja in tako omogočil, da so se mogle temu gibanju pridružiti najširše množice ter dati duška svojemu hotenju. Že na pogrebni dan našega nesmrtnega Kreka je bil dan nam Slovencem novi voditelj v osebi svečenika. To je Dil naš sedanji narodni voditelj, borec, mučenik, mož-velikan d r. A n t o n Korošec. 'Božja previdnost je tudi zatiranim, zapuščenim kočevskim Slovencem določila kod vodjo narodnozavednega, za blagor ljudstva vnetega duhovnika. Vsi ga dobro poznamo. Saj je skozi dolgo dobo do nastopa avtoritativnega režima kot poslanec uspešno zastopal naš narudno tako ogroženi okraj, najpoprej v parlamentu na Dunaju in potem v Belgradu. Za časa največjih nasilij se ni umaknil v varno zatišje. Nasprotno, ravno v tej žalostni in obenem herojski dobi slovenskega naroda je ta svoje ljudstvo tolažil, vodil, bodril in trpel z njim preganjanje in zaničevanje. Duhovni svetnik g. Karol Škulj je tisti, ki je strokovnjaško izvedel organizacijo domače obrti v kočevskem okraju in s tem mnogo pripomogel k podvigu našega gospodarstva. On je bil tisti, ki je v času največje gospodarske krize lajšal bedo gladujočim kočevskim rudarjem. G. Škulj je tisti, ki se najbolj zaveda vloge slovenske katoliške mladine v narodnem delu. Ob vsaki priliki rad pohiti med njemu tako drago mladino, jo bodri in organizira. Trije prosvetni domovi v našem okraju so njegova iniciativa in zasluga. S prosvetnim domom v Loškem potoku, v Dolenji vasi in nazadnje kot krona vseh, v osrčju Kočevske v Mozlju si je g. svetnik Škulj nehote postavil tri spomenike, ne v liku kosa obdelanega, mrzlega kamna, nego v liku treh žarečih ognjišč slovenske katoliške prosvete. Ko nas borce na najbolj ogroženi točki Slovenije zapuščajo in omalovažujejo tisti, ki so v to poklicani, edini on z nami vztraja, nas podpira duhovno, moralno in tudi materialno daleč preko gospodarske modrosti. Dokler nam Bog ohranja takega voditelja, se nam ni bati, da bi skopneli. Povdarjam še enkrat: ob času veselih in težkih ur slovenskega naroda je bila ravno slovenska duhovščina vedno najbolj tesno združena z ljudstvom. Brez krščanstva si ne moremo misliti pravege slovenstva. Krščanstvo je naše narodne običaje, naše pesmi obogatilo, oplemenitilo in jim vtisnilo pravi značaj. Vse člane naše narodno r" obrambne organizacije Slovenska Straža na Kočevskem in prijatelje našega dela vabimo na ki se vrši 26. t. m. ob 11. uri v hotelu Trst v Kočevju. ztseet? E < Poročila o našem delu združeno s prika-"/ M«-: zanjem novih treh slovenskih filmov iz življenja kočevskih Slovencev naj nas navdušijo za nadaljnje delo po načelu: Bogu, narodu, domovini! O S' 5 B P r i d i t e 1 Slovenska Straža na Kočevskem. Iz tega pridemo ponovno do zaključka, da je mladina, katera se zbira pod katoliškimi prapori prva poklicana, da brani našo slovensko miselnost, našo narodno samobitnost, naš jezik, skratka vse svetinje, ki so nam jih zapustili naši dedje in pradedje. Edino mladina, ki dobiva moči iz najbolj hranljivih studencev svete katoliške vere, mladina, ki pozna le delo, delo in zopet delo; mladina, ki je prekaljena v trpljenju in samozatajevanju, bo to nalogo častno izvršila. Zato naj bi ne bilo župnije na Kočevskem, kjer bi ne bilo Prosvetna društva, fantovskega odseka in dekliškega krožka, ki so slovenstvu to, kar so mu bili za časa turških navalov utrjeni tabori. Od tukaj se nam rekrutirajo fantje in dekleta, ki so za dosego svojega vzvišenega namena pripravljeni podnesti največje muke in žrtve in na katere mora vsak sovražnik računati. To naj bi upoštevale tudi pristojne oblasti in ustanove ter nudile tej; mladini,_ ki se bori na najogroženejši točki naše' domovine še posebno vsestransko podporo. Predvsem je potrebno, da potanko seznanimo naše ljudi s kočevskimi razmerami in tako ustvarimo Kočevju prijazno mnenje. Prosvetna društva širom Slovenije naj prirejajo predavanja o Kočevski. Tudi Prosvetna zveza naj bi uvrstila med svoje zimske večere poročila o Kočevski. Naše časopisje pa naj se potrudi, da bo čim večkrat prinašalo kaj zanimivega o Kočevju. Tudi posamezna društva nai na Kočevsko čim pogosteje prirejajo svoje.izlete in obiske, da tako spoznajo kraje in njihove prebivalce, kar je posebne važnosti. Na ta način bi vedno znova zanašali med naše ljudi nekaj narodne zavesti in pobude. S tem bi bile misli o kočevskem vprašanju izčrpane. H koncu bi še enkrat po-vdaril, da je temeljna točka programa naše katoliške mladinske organizacije vzgojiti v svojih članih čut za skupnost; zavest, da je posameznik le del skupnosti; prepričanje, da je delo, ki ga izvršimo v korist naroda, čeprav posamezniku ne prinese vidne koristi, važno za nas vse in s tem tudi zame, za moje najbližje in zlasti za one, ki bodo prišli za nami. Slovencev nas je malo, toda kot narod smo celota zase kakor so drugi še tako veliki narodi. Ker nas je malo, je toliko večja obveznost vsakega posameznika napram narodu kot celoti. Kar pri drugih velikih narodih pomeni deset, dvajset posameznikov, pomeni pri nas eden sam. Vsak slovenski človek, ki stoji ob strani, f ki je narodno brezbrižen, pomeni veliko škodo za slovenski narod. Težke dejanske razmere, katerih spremeniti ni v naši moči, so nas sicer politično razdelile na tri dele. Veliki narodi so naše narodno telo razkosali in samo en del. je prišel v svobodno, rodno življenje. Naloga nas, ki smo v svobodni narodni državi je, da kulturno moč slovenskega naroda tako poživimo in ohranimo, da bo slovenska kultura taka sila, taka vez za vse te odtrgane dele, da se bodo čutili vedno eno z nami in da bodo tudi drugi narodi morali to upoštevati. Lepo je, da skrbimo za svoje brate na Primorskem in Koroškem. Toda v prvi vrsti moramo gledati za svoje svoje ljudi na lastnih tleh, kajti pregovor pravi: Bolje drži ga, nego lovi ga! Eno pa si kot resna slovenska mladinska organizacija moramo postaviti za cilj in zato moramo porabiti vse svoje sile: našo Slovenijo, kolikor jo je v svobodni narodni državi, moramo izgraditi v močno in vidno središče in žarišče slovenske na-rodnekulture. Da to dosežemo, morajo sodelavati vsi. Vsak naš fant, vsako naše dekle, mora postati bistveni sestavni -del s 1 o v e n s k e k u 11 u r n e s k u pn o s ti in dejavnosti! Tu ima resna mladinska organizacija še veliko prilike za delo, za načrtno podrobno delo, ki mora zajeti vse in to popolnoma zajeti! Samo tako bomo dali slovenstvu potrebno moč, da se bo moglo zadostno uveljaviti in da bo moglo obdržati v svojem kulturnem krogu vse svoje sestavne dele tu in preko meja. Koroški pEeEbčsoiS 7 diplomatski porazi Na Koroškem so Nemci obhajali vsako leto ■obletnico koroškega plebescita na 10. oktobra 1920. leta kot svojo zmago z velikimi manifestacijami. Letos zaradi vojne ni bilo manifestacij. Mnogo so že pisali o koroškem plebiscitu naši časopisi in revije. Naša javnost vendar še vedno prisvaja pod vplivom tuje propagande tolmačenje, da so temu krivi ondotni Slovenci. Reko: „Ker niso glasovali za Jugoslavijo na Koroškem, pustimo jih!u Vendar ta problem ni tako enostaven. Ko-/ roški plebiscit naj velja za nas-samo kot di-p^lomatski 'pot, daje kratkoročna posojila proti zastavi ali poroštvu. Za varnost jamči neomejeno poroštvo njenih članov in lastno premoženje. Mh-m pristno, po konkurenčni ceni dobite pri Centralni vinarni d. d. Ljubljana VII. Frankopanska ulica št. 11.