tf s. O tem predmetu povzamemo iz govora g. dr. H o h n j e c a na cbč. zboru Prosvetne zveze te misli: Kultura = vzgoja, nega, izpopolnjevanje je naloga človeštva in človeka. Po spričevanju zgodovine je kultura nastala v boju človeka z naravo za toploto in svetlobo, za hrano in mir. Tako je tudi prosveta borba za luč, napor za duševno svetlobo, delo za razsvetljenje duha in oplemenitev srca. Vsled tega je prosveta naloga vsakega človeka. Ker posameznik ni vedno za to zmožen ter tudi nima dovolj sredstev, mu crganizacije pridejo na pomoč. So zasebne organizacije, pa tudi Javne, v prvi vrsti država. Dolžnosti in pravice države do izobrazbe in vzgoje državljanov so zasnovane v nam-enu države, ki je javna blaginja. Ta jo namreč v vcliki meri odvisna cd stanja in pravca navodove izobrazbe. »Država sme«, tako pravi papež Pij XI., »zahtevati in skrbeti za to, da si državljani pridobe potrebno znanje o svojih državljanskih in narodnib dolžnostib in gotovo mero umske, nravne in telesne izobrazbe, ki je z ozirom na današnje časovne razmere v svrbo skupne blaginje zares potrebna.« Ni pa v namenu države vključen kak kulturni in prosvetni monopol, ki bi nikakor ne bil v prid ljudski prosveti. V področje države spadajo samo nekatere strani narodovega življenja, ne pa celotno življenje. V narodu samem počivajo tvorne prosvetne in kulturne energijo, ki iz njih raste živa narodova prosveta kot avtonomno področje. Trijo prosvetni krogi so, kl jim pripada negovanje, pospeševanje in širjenje prosvete: družina, ki ji člaje podlago in smer; Cerkev, kl jl s krščanskim svctovnim nazorom daje moralni temelj; človeška družba, ki pripravlja in nudi prosvetna sredstva; kot 4. Ci nitelj se pridružuje država, katora za- jamčuje zunanjo organizacijo In gmotne pogoje. V zakonu o narodnih šolah t dne 5. decembra 1929 zagotavlja prosvetno ministrstvo, da podpira zasebno iniciativo (podvzctnost) kulturno-prosvetnih ustanov za narodno izobraževanje (čl. 156), ter predvideva posebno uredbo, s katero se odredi postopanje in navodilo za enotnost celokupne državne in zasebne akcije (dejavnosti) za narodno izobraževanjo (čl.157). Časniki so poročali o tem, da je že izdelan pravilnik o prosvetnih zadrugah. Takšnim zadrugam, če se sploh bodo ustanovile. bi bilo bvaležno in obsežno torišče delovanje v pokrajinah, kjer vlada ined ljudstvom nepismenost (neznanja pisanja in čitanja). Kakor izkazuje štatistika na podlagi uradnega popisovanja iz leta 1921, znaša splošna pisrnenos. v Dalmaciji 50.52%, v Srbiji (brez Južne Srbije) 35.57%, v Črnigori 32.98%, v Bosni in Hercegovini 19.44%, v Južni Srbiji 16.14%. V teb pokrajinab bi bilo zadružno izobraževanje naroda povse umestno. Kar se pa Slovenije tiče, znaša splošna pismonost 91.145%, pri čemer je trcba pripomniti, da je vsled priključitve Prelcmurja in Medjimurja splošna pismonost padla za 4—5%, kateri zmanjšek pa se od lcta do leta popravlja.. Naj bi se torej zaGcbni prosvetni akciji, ki se uclejstvuje po izobraževalnih društvih in sličniii organizacijah in ki je Slovnijo med vsemi pokrajinami naše države dvignila na višino ljudske prosvete, ne delale ovire, ki bi to blagonosno delovanjs zadrževale ali celo onemog-očale! RemSnik pil B_.axe_-l.erj;a. Dne 8. t. m. se je priretVla na tukajŠTi.ii državni osnovni šoli božična igra. V napolnjeni dvorani so vprizarjali učenci prav zanimive sličice iz domačega in šolskega življenja. Ozadje odra so tvoi-ile kulise, ki so prikazovale naš p^aninski kraj v snegu. I-Ivala remšniškemu učiteljstvu, ki je 8 toliko požrtvovalnostjo slikalo ter izvršilo vse potrebne obloke. Vel!!_a Kedelja. Dramatični odsek katoliškoga bralnega društva »Mir« vprizori v svoji društveni dvorani na Štefanovo dne 26. t. m. in nasledn.io nedeljo dne 28. t. m. ob treh popoldne veliko petdejansko zgodovinsko igro v 8 slikah »Mlinarjev Janez«. Zanimiva snov te igre je vzeta iz slovenske zgodovine za časa celjskih grofov Ieta 1456. Nastopa okrog 40 igralcev. Ker je to po-polnoma nova igra, sestavljena od režiserja domačega tamburaškega cdscka, upamo in vabimo, da se boste je v obi.nemu številu udeležili; vam ne bo žal. Na svidenje! Pols_-5ak, Kat. slov. izobraževalno društvo naznanja tem potorn svojim članom in narofinikom »Slov. Gospodarja«, da bo imelo v prihodnjo nedeljo dne 21. deeembra svoj redni letni občni zbor. Vas vse moške in ženske, mlade in stare, vabi v mežnarijo po sv. maši k o^iini uielržbi — odbor. Žiče. KatcliSko prosvetno društvo v Žičah priredi v nedeljo dne 21. t. m. prvo večjo igro na novoslikanem odru v dvorani Društvenesa doma in sicer dr. Krekovo igro »TurSki križ«. Začetek ob treh popoldne. Prijatelji kntoliške prosvete, pridite pogledat to lepo ljudsko igro in naš novosiikani oder, ki je mojstersko lelo akai'emičnega slikarja gospoda Simona Frasa iz Slivnice pri Mariboru. Eostrivnica prl Rosaškl Slatinl. (Dva jubi- eja.) Dvajsetlctnica fantovske in dckliške Ma rijine družbo! Poštena mladina, srečna bo- Jočnost, teea pregovora se je dobro zavedal ts rajnl blagl gospod župnik Franc Višner, vsled česar Js ustanovll Marijino družbo za fante in dekleta leta 1910 ter mladino izročll v Mariijno varstvo. Prvega sprejema se jo udoležil znani organizator mladine vlč. g. F. Gomilšek. Fantovska, kakor tudi dekliška Ma rijina družba imata sedaj krasne zastave, kl sta kras cerkvi. 72 fantov šteje mladeniška Marijina družba ter je na petem mestu v lavantinski škofiji, 183 članic ima dekliška Marijina družba. Proslava 201etnice se je vršila dne 8. t. m. Marija Snežr.a. Na praznik sv. Štefana prlrodl Marijina družba igro »Tri sestre« in za ženske pa še »Čašico kave« kot nameček. L« pridite! I