gospodarske, obertniâke >- i > r % narodne » Izhaj sako sredo po celi poli. Veljajo v tiskarnici jemane za celo leto 3 fl. 60 kr., za pol leta 1 fl. 80 kr., za četert 90 kr V • I • posi po pošti pa za celo leto 4 fl. 20 kr., za pol leta 2 fl. 10 kr za 1 fl kr. nov. dn V Ljubljani v sredo 6. februarja 1861. Našim kmetijskim gospodarjem převdárek Kmetija ne nese nic, in če se gospodar se tako trudi in špara kar more, je le dohodka malo. Tako tožijo dan-današnji gospodarji večidel. In res je taka. Pa zakaj je taka? Unidan so povedale „Novice", zakaj ne rodí zemlja več tako kakor nekdaj. Preveč ji leto za letom jemljemo, premalo pa ji povračujemo; setve ne versťmo po pameti in tako z eno frugo preveč izpivamo zemljo, z gnojem pa tako ravnamo kakor da bi ne vedili, kaj je gnoj. Ce tedaj zemlji le zmiraj vpijemo : r> daj y daj !" za Božjo voljo kako more drugač biti, da bi ne pešala. Po starem kopitu ravnamo, pa ne premislimo, da čedalje več potrebujemo; v obleki se lišpamo in sicer drugač živimo; davkov je čedalje več in na davke še doklad in přiklad na kupe; delavci in pôsli so čedalje dražji, ker z dragino živeža in drugih reci je tudi delo dražje. To je vse res in je nadloga današnjega časa. Al še nekaj je, kar nam v škodo hodi in kar bi po- mjSm i i ■ i n praviti imeli, da bi se spravili saj nekoliko na bolje. kaj nek je to? Če so kmetovavci v drugih deželah, ki so v kmetijstvu na viši stopnji , že davnej slovo dali or od ju, s kterim je že Adam oral, bi pač tudi mi mogli njih izglede posnemati zakaj dobro orodje je za dva delavca, prihrani dokaj stroškov in delo bolje in hitreje opravi. Lesnini bi mogli, kar vse je y se storiti? dokler bo, da ob kratkem rečemo y delà povsod še dosti, ne bojo pridni delavci kruha stradali. Naj sučemo kmetijsko reč kakor hoćemo, časi so taki in ne bojo nikoli već drugačni, da moramo misliti na to y kako vec přidělali v ravno tište m času in z ravno tištim trudom. biti; delaj Vemo, prav dobro vemo, da vse to ne more mahoma vemo, prav dobro vemo, da sedanji težavni o dosti veselja kmetu, da bi z novim orodjem nastopili časi ne novo pot koristnej kmetovanj al, ce Bog dá prišli pet bolji časi. Sicer pa tudi Cugmajerjevo boj< drevo y brabantska brana itd. ni konj y da ga bolj kmet zmag ne mogel. Gospodarske skušnje. y (H i sam dober kup in stanovit u o barvo dati) vzemi navadnega zeleuega vitrijola kake 4 funte in ga raztopi v 8 bokalih vrele vode; nekoliko te vitrijo-love vode vlij potem v ugašeno apno in dobro skupaj pomešaj. S tem poskusi zdaj na belem zidu, ali je barva do&ii rumena; če je prebleda, prilij še nekoliko vitrijolove vode. Ta dober kup barva ima to dobro lastnost, da se se stanovitno derži zida in lesa. ne luši od zida, ampak Ker pa sčasoma bolj temno-rumena prihaja, je bolje se izperva naredi bolj bleda. y da (P soli molznim kravam dajat n i največ je mogoče, slovo dati in železo na mesto nje postaviti, dobro). „Landw. Anz." naznanja skušnje velikega graj Prec tedaj s starim lesénim plugom in namesto njega šaka Laué Wilde g£Vy ki je prav natanko skuša! napravimo si drevo z železno dilo; prec z navadno brano koliko soli tekne molznim kravam na dan, in je pri tem in omislimo si brabantsko; preć z matiko in napravimo si zvedil, da preveč soli napravi mleko bolj vodeno iu mu osipavno drevó; napravimo si mašino krompir reze y y mašino y ki- na m repo in vzame dokaj smetane. Prava mera za veliko kravo je 1 y ki nam škopo reže itd., da se ne bo reklo: „posli mi vse požró" f u n t lepo 1 na ted v takih krajih dišečo mervo dobivaj y polet er goveda dobro, ko se jim frišna klaja Al odgovorilo se naru bo na to: Kako pa si bojo potem (trava) pokládá, pa naj se jim je daj y se manj naši delavci kruh služili, če bojo mašine sejale in mlatile? Pridne roke imajo pravico do delà in do zaslužka po delu kaj pa potlej s temi? y S tem svetom y dragi or ospodarji, nikakor ne mislimo delavcom kos kruha snesti. Ce mislite, da tam, kjer z ma Gospodarska novica dalj (Umni gospodarji kebrom ali hroščem će-i bolj na pete stopajo). Na grajšini Karićki in šinami delajo, ne potrebujejo delavcov in pôslov, se zlo Lekviški so lani nabrali 259 centov kebrov in jih pokon motite. To nam skušnje poterjujejo v tacih deželah, kjer čali; za cent nalovljenih kebrov je grajšina plaćala po 15 vaga en cent imajo zraven mašin se pôsli in delavci dosti delà. Pridnih novih grosev. Ker kakih 51.500 kebrov rok bomo zmiraj potřebovali. Ce bomo zemljo bolje obde- jih tedaj v vsem skupaj pokončali blizo 13 milij lovali, bo več rodila in pridelkov bo na vsako stran več; 300.000. Koliko škode je s tem odvernjene za prihodnje leta so in obilniši pridelki pa nam bojo napolnili naše hleve z obilnišo Gospodarj y na ojsko zoper ta merčes prihodnj leto Ce živino , in zato, ker uam bo živina vec dohodkov dala, bo vsi skupaj pomagaino, bomo opravili veliko več opravil, za ktere bo treba več rok. Pôsli in delavci, ki jih bojo bolje orodja in mašine na enem mestu od-pravile, bojo pri pomnoženem gospodarstvu na drugem mestu Zivinozdravilska skušnja potrebni. (Da se prešiča pereci ogenj in kaka druga Dokler se bojo naše senožeti tako kisle deržale kakor nagla bolezen vrančnega prisada ne loti), je dozdaj, in bojo našnji sute tako z mahom prerašene kakor so danda- dobro, prešičem sirovega krompirja pokladati. y Pre dokler bojo naše njive s tolikim kamnjem na- vidni gospodarji morejo to hudo bolezen odverniti, ako pre dokler naše gnojnišća ne bojo v bolji stan prena- šičem vsaki dan enmalo sirovega, zmeckanega krompirja rej ene y dokler pa kaj bomo še dalje naste?ali kaj dajo. Kuhani krompir pa nima lastnosti zoper to bolezen y 44 menda za to ne, ker po kuhi se zgubi tej bolezni nasprotni del iz krompirja, ki se mu so la ni n pravi. Babo „Landw. Ber." Slovenci, Nemci pa Avstrija Bratje! ne bodimo šalobarde; dôba je sedaj, da se pokaže narodni ponos in pogum. Nismo čeda ovác, da bi se z nami dělalo ni naroda av* kakor se protivnikom našim poljubi. Menda trijanske da bi toliko zaslužil zboljšanja svojega stanu, ko ravno mi reveži Slovenci. Dru (Dalje.) hvalij 5 da so veckrat cesarstvo pogina řešili 9 tudi se mi Z diplomo oktoberško je prisvetila tudi nam Slovencom se nismo nikdar kujali, ampak vselej smo pripravni bili svojo dragoceno kervco za svojega cesarja preliti. Slovensko ljuba danica, ne moremo reći zgodnja, pa vendar ne še prepozna. Vseje vihár razdjal, „je narod vendar stal, gledal ljudstvo je od pamtiveka zvesto svojemu carskému prestolu; nad Triglavom neba obok". Cesarski manifest in diplom za- nikdar še ni stopilo iz pota legálnosti; „hrast se omaja gotovljata Ogrom iuHorvatom skoro vse njihove stare pravice, in hrib, zvestoba Slovencu ne gane obetata tudi nam Slovencom bolje čase, kterih smo ravno mi kar je Božjega, cesarju, kar je cesarjevega Dali smo vselej B menda uajbolj potrebni. Ker se je vlada prepričala, da pa skozi 1000 let jemali, kar je našega. nam so jo je preojstro nemško centralizovanje v pogubo peljalo, je Dosorej so se eni izgovarjali da morajo germanizirati 20. oktobra s svojo diplomo od njega odstopila. Spoznal je da se ne bi cesarju in vladi zaměřili. Sedaj mislim » bo naš svitli cesar, da bo Avstrija le takrat mogocna in veli- konec takih izgovorov zakaj V locuta est! Naš mi častua, kadar se bodo edini njeni narodi na ustavném potu okrepčali, omikali in lepo se razvijali po svojih potrebah. lostljivi cesar terja, da se dá vsakemu narodu, kar mu gré; enake pravice, enake dolžnosti Nemcu, Talij Magj Horvati so bili na ta glas v pervem hipu tako veseli, da kakor Slovencu so v Karlovcu na vélikem tergu slovesno celega vola spekli. Cul sem, da je bil v volu skopec, v skopcu puran, v puranu kopun, v kopunu jajce, in kadar se je jajce speklo, je bil vajmo resno to, kar nam tudi celi vol Bogom, Kar nam je sedaj podeljeno po pravici pred svetom in ne smé pa ostati več „pium desiderium". Zahte- gre gotov. ; kdor koli se nam protivi, Ko je bilo vse spečeno, je bil na obed pokaze, da ni prijatel cesarjev, pokaže, da ni prijatel na- ta božji povabljen, ki je zraven přišel. Ali je vse to res, roda, da ni prijatel ne vem; kakor sem kupil, tako prodam; al to je Boga. Zdaj nam je Bog dal zlati čas » go tovo 9 po kterem smo toliko let hrepeneli; začelo se je lepo svetiti, da komaj je cesarska listina beli dan zagledala, se in samo naša nemarnost in sramotna lenoba bi kriva bila, je vse oživilo po vseh pokrajinah naše prostrane monarhije, ako bi se nam dan ne napravil. Vsak narod avstrijanski si prizadeva, kako si bi svojo kočo Otresimo se toraj starega zaspanca; nikar ne bodimo preustrojil po potrebah sedanjega časa. Magjari in Horvati plašljivi zajci v tej važni dobi! Saj naša reč je pravičua; so hitro vpeljali svoj materinski jezik v vse šole, nizke in visoke, v vse uradnije in kancelije. Pojavili so se povsod novi mladi časopisi polni življenja, ki se potegajo za svoje pravice in oiikrivajo svoje narodne potrebe in želje. Kaj bomo sami mi Slovenci sedaj roke križem deržali molčali in pričakovali, kaj nam bo z obiakov padlo? Bog je z nami; kdor proti uam, ga Paron če podreti. Mahni tudi ti z rokami, mahni, je rekel sv. Nikola čio veku kako da bi se iz nje řešil, je samo kričal: „pomagaj kteri je bil pádel v vodo, pa namesto da bi gledal, > magaj , po- sv. Nikola!" Tako bi se reklo tudi nam, ako bi mi samo jeremijade dělali, namesto da bi se čversto delà po-Res, da cesar hoče vsem narodom avstrijanskim pra- přijeli. Ako te jedro mika, zgrizi lupino, veli Kranjec. Hajd vičen biti ; al „car daleko i nebo visoko" to je bilo in toraj na delo! Njiva znanja pusta, pusta; svagda megla bo. Potle tudi ne smemo pozabiti, da smo mi Slovenci naj- gusta, gusta, pa oštro pero bistar um, neka nov nam tare manji narod avstrijanski, in da imamo še za priklado največ drum. — Glas preljube domovine sopet kliče in vabi svoje garjevih ovác med sabo, ki nam zrak kužijo, duha moré in sine. Kdor čuti toraj V se kapljico slovenske kervi v sebi 9 tlačijo. Stara navada je pa taka, da velike ribe male zró. naj poslusa njeni mili glas; naj ee ne srarnuje vec svoje Na oprezu dakle, bratjo! Nikar ne mislimo, da smo matere in svojega roda; naj se odpové tujim civilizovavcom, v se le brod na ki so pravi sovražniki naroda in celokupne deržave; naj se Brez že pri cilju, veli „Pozor". Spustili so nam more, da plovimo dalek put v pristanište slobode. Brez ne protivi več natornim postávám; zakaj večni mojster je muke pa ni moke, pravijo naši Ijudje. Polno truda in muke tako naravnal in večni zakon prirode je tak, da kar je soin zatajevanja samega sebe bo treba prestati, preden bomo rodno, vleče k sebi. Zato boš težko našel goloba med svoj cilj in konec dosegli; in to posebno nam, ker pri nas jerebicami, ali tuji živelj še zmirom zvonec nosi, ki se iz petnih žil na penja, drugim gerlico med ar óskami. Zakaj bo toraj Slovenec še zmirom se med tuje nasamo da ne bi tudi mi okusili sladčic, ki izvirajo rode štulil, sebi na sramoto in svojemu rodu na škodo? narodom avstrijanskim iz manifesta oktoberškega. Zakaj bi Slovenec s svojim bistrim umom drugim tlako Na cente imamo takih čudnih patriotov, ki „Prešo" beró in délai, ko je na njegovem polju še vse celina? Kaj ni be bi po njenih sleparijah tudi ciganom raje kaj dobrega » pri dasto derva v hosto nositi, vodo v morje ulivati? Kaj ni voščili, kakor svojim bratom Slovencom. Zalostno, pa vendar neumno brez kraja in konca, da gladna vrana sito pita? resnično! Ne vem, se li to godi iz bedalije, ali lenije hudobije? 9 ali Kosrar © v serce to ne pece, v tern nasa kri ne tece. Pa kje se čemo delà lotiti; kaj nam je sedaj najpo Za to se mi je oni gospod v deržavnem zboru jako trebneje? bote vprašali. Najpotrebneje saj po mojih dopadel, ki je rekel, da nam vse reforme ne bodo nič mislih je nam sedaj nov političen časnik, na kar hasnile, ako ne bomo mi in vlada bolj ua to pazili, da nas so že „Novice" večkrat opomnile. Ta novi časnik naj „Slovenski dnevnik", „Triglav" resnica postanejo; zakaj samo od lepih besed se nihče ne zredi. Kaj ti pomaga, ako ti dober prijatel zlati cekin ali kaj bi se imenoval takega. 5? Cas ali da trikrat na teden. Izhajal naj bi, ce ne vsaki dan, saj po Res, da imamo naše „Novice"; al one ponuja, če pa pride kak uevošljivec ali malopridnež mu ga iz rok izbije pa sam pobere? In ravno tega se je ne morejo sedaj všemu kaj, ker so njihovi predali že tako nam Slovencom posebno bati. Experientia dočet! » kako preobloženi z raznoverstnim plodonosnim blagom. Vsakemu zanasamo lahko bi se nam toraj tudi sedaj, ako se na tujo pomoč je znano, da se bo na podlagi cesarjevega pisma oktober- primerilo, da bi se nam siromakom namesto škega cela naša Avstrija prestrojila, toraj tudi naša slovenska domovina. Znano je, da zanaprej se ne bodo več postave in prenaredbe delale za nas, pa brez nas, ker mi 9 kruha kamen, namesto jajca škorpijon podal. Zatoraj dimo pametni in ne pričakujmo grojzdja od ternja! 9 bo Slovenci! poterpljivost je lepa čednost; al kadar je čas, sami uajbolj znamo, kje da nas čevelj žuli in kako da bi se pognati za narodne pravice, ni na pravem mestu čednost, ampak je bolezen, sramotna gnjiloba. 9 9 ni druge se dalo vspešno pomagati. Tužna skušnja je nas in učila, da se z nepraktičnim*! prenaredbami brez sodelovanja 45 naroda ne dá ustanoviti pravi stalni deržavni red, pravo Zakaj pa ljudstvo duhovnega razume, ko mu Božja zaupanje in ljubezen do vlade. Da se bomo pa znali možko besedo oznanuje. Saj se je on tudi dogmatike in morali po obnašati in pametno govoriti, da si bomo iz podeljenih učenih šolskih izrazih učil? Zato ga ljudstvo razume, ker pravic hram obče narodne sreče sozidati mogli, je živa po- duhoven po domaće pové, kar po učenih izrazih vé in zna. treba 9 da se poprej prijazno pomenimo in sporazumimo 9 da se poprej vse pravične želje in potrebe naše cele domovine na dan spravijo, razjasnijo in najlože zgodilo naše misli zedinijo. Vse s pomočjo našega novega poli-V njem se nam bo široko polje odperlo to se bo pa tičnega časnika, za potreben pogovor in sporazumljenje. Naši iskreni rodoljubi bodo imeli lepo priliko, se čversto poganjati za svoj narod, Vsaka še tako učena reč se dá umevno povedati in tako tudi kancelijske reči, čeravno morebiti s par besedami več. 1 Ljudstvo zná se premalo brati, da bi mu slovenski r> jezik kaj dosti kořistil" bo rekel morebiti kdo drug braniti njegove pravice zlobnega napadanja, nas lepo podučiti in nam svetovati. V sedanjih časih so res časopisi silno imenitni postali. Oni so tako reči 9 duša naroda. Iz njih Kdor tako govori, ali slovenskega naroda ne pozná ali ga pa poznati noče. Vseh naših bližnjih Slovencov je čez en milijon, ki er teh ni. narod vendar se povzame obče mnenje, ktero cesar Napoleon „šesto veliko silo" imenuje. Tak národen organ se meni potreben zdi tudi zato, ker mi sirote Slovenci nimamo svojih domaćih velikašev in plemičev ? da se oni na dotičnem mestu za imajo 628 ljudskih šol; pa tudi že močno brati zná. V več krajih po Slovenskem ljudske soie ni, duhovni iz proste dobre volje mladino pozimi podučujejo; pozimi ob delavnikih, ali pa ob nedeljah skoz celo leto. Kjer se taka šola začne, ima duhoven pervo nas potegnili kakor je to po drugih deželah navada, celó celó malo plemičev naših moremo reći, Od leto veliko ucencov i drugo leto manj in vsako leto manj da so „listi iz domaće gore", ampak večidel so tudjinci. Taki mislijo, da naš jezik ni za drugo, kakor za hlapce in dekle; oni mer zijo in prezirajo naso mlado literaturo; njim je vse zoperno, kar koli je našega, dal oni so več ko 1000 let v tebe čudo veliko, da si dregali, tužni narode slovenski! Res ker se potlej eden od druzega raji učijo, kakor da bi bolj ali manj dolgo pot do duhovnega hodili. Mladina se pa tudi brati nauči brez tega; ker dosti je, da duhoven otrokom, ki na nauk za pervo spoved in obhájilo hodijo, vselej le eno čerko pokaže. Kodar boš šel po potih, kolovozih in spašnikih, boš tisto čerko tu in tam na drevji z nožem v 9 še pri življenji ostal. — Ne dá se sicer tajiti, da se ne bi bili včasi tudi med našimi plemići pokazali možjé, ki nas kožo zarezano in zapisano vidil. In tako se otroci igraje niso zaničevali, ampak nas ljubili in za naš duševni in ma ^m mĚ mJ^M da marsiktera taka šola, ktero duhoven terialni blagor po svoji moči skerbeli 9 o da bi imeli sedaj kaj dosti Žiga Cojzov, bi se kmalo slovenstvu zlati vek približal in bodočnost naša ne bi nas toliko skerbela ; brez truda brati nauce, da sami ne vejo kdaj. Iz lastne skušnje tudi vém, iz proste dobre volje ob delavnikih pozimi, ob nedeljah skoz celo leto ima, včasi več koristi, kakor ljudska šola. Pro stost moči duha oživlja, sila pa 9 ki jih sužnost devlj jih 9 Bože mili! plemstvo naše se večidel derži tujega življa, lahko storí Otroci v taki šoli v • . • • , • V 1 «V fit V • I M • . al zato se ni moč dosti opirati na naše plemiče. Težko kaši čakajoči na tuje mleko! Ravno za to nam je Samo. da bi se mož zatare in umori. Veselje do kake reči vsaki trud in delo se učé v ućenji ne presiluj radi, ker jih nobeden Več se otroci v eni uri naučé 9 če tezavno vrednistvo na iskrenih domoljubov, stva 9 mu se gotovo manj nitnost sedanjega casa toliko treba politicnega lista, pripraven našel, kteri bi hotel rame vzeti. Dopisnikov, pravih natanko stan našega Ijud-ne bode. Oni spoznajo ime-, toraj me ni strah, da ne bi mu radi na pomoć priskočili in naše potrebe razodevali, naše pravice branili in neprijateljska napadanja krepko odbijali. Ako se bodo poleg tega včasi tudi jemali sostavki iz drugih narodnih listov, ako se bo v lepi in dopadljivi besedi na-znanjalo ob kratkem vse, kar koli se v teh burnih časih po širokém svetu godi, prerokujem našemu novemu listu, dasiravno nisem velikih prerokov eden, dolgo življenje in zlate čase, čeravno se ne bo manjkalo tudi njemu požrešnih kebrov, ki ga bodo pri vsaki priložnosti-spodjedali in sivih kreguljev, ki ga bodo preganjali; al pravi rodoljub se vsega tega nič ne prestraši. On stoji terdno ko siva skala in brani junaško rod in dom; saj za-nj govori postava, cesar in Bog! niso vtrudeni in navelicani, kakor v desetih urah, če so se naveličali. Kje bo otrok dan na dan po dve uri v šoli ne-prenehoma pažljiv, ker je odrašenim ljudém pridiga, ktera bi celo uro terpela, predolga? Nikar naj nobeden nasprotnik slovenskega ljudstva ne , da tam, kjer ljudske sole ni, so Slovenci na pol misli divji Amerikáni. Ne boš lahko po vsem Slovenskem kake vasi najdel, ki deset hiš šteje, da bi v dveh, treh ali še več hišah več ljudi brati ali pisati ne znalo, če prav le kako nedeljsko šolo imajo, ali pa če tudi te ne. Pa tudi za rajtinge so kmetje prebrisani, dasiravno V 5, X 10 9 druge raj tin se 50 9 100 9 ne znajo ko 1000. Za- 9 (Dalje sledi.) Nekoliko od velike potrebe, da se slovenski je pa bila kokoš torej bo kmet s temi kljukami rajtingo na pamet pred storil, ko gospod na papir in večkrat hitreje in bolj prav. Nobeden nasprotnikov naj nikar ne misli, da je naš kmet tako zabit če prav ljudske šole nima. Naj tukaj le opomnim neko mater, ki je svojega sina poglavitne grehe učila in mu jih na hišne duri s kredo tako-le zapisala: Na puh v širokém oblaćilu in s širokimi rokavi, z obrazom pa kakor šip ali polna luna; lakomu ost z grablji; za nevošljivost ji 9 za le nob o je bil mož 9 ki je ležal in jezik urađnije vpelje (Dalje in konec.) 9 ki slovenski narod „halb Pa rekel bi kdo: „Slovenski jezik v kaneelijah bi bil drugaćen, kakor slovenski jezik narodni domači, in kmet bi si ž njim malo pomogel". To bi bila resnica, ko bi po izgledu Nemcov toliko latinskih, francozkih in laških besed v kancelije vpeljali kolikor bi jih vedili; al pozabiti ne smemo, da so uradniki zavolj ljudstva, ne lulo v ustih deržal. Ce se hoćete prepričati, vi wilde barbaren" imenujete, prašajte po Slovenskem duhovnov in ne enostranskih uradnikov, kterim ni le za svojo mavho temvec za blagor naroda mar, in zvedili bote resnico. da 9 9 9 9 je slovenski narod tudi tam, kjer soie ni, vendar tako iz-obražen. da nobenemu ne bo treba iz vasi iti in toraj naj bi tako pa ljudstvo zavolj uradnikov na svetu, bi jih ljudstvo razumelo. Saj je bo zvedil, kaj je od gosposke pismeno dobil če se slovenski jezik v urede vpelje. ? pisali, da znano, kako nerazumeven je nemški „Kanzleistil". Bistvene lastnosti dobrega govora in pisanja so umevnost, določnost in krátkost, toda krátkost le takrat, škode pervih dveh lastnost zgoditi. Utopite resnico vsi vi, ki se vam poljubi slovenski utopite jo v vertinec in , pa pred ali kasneje bo kadar se more brez resnica na verh splavala in se skazala. Ali izderite resnici IH^MHHHIIHHi^^l^HHHHHI ■ 9 narod „halbwilde barbaren" zvati, zaton Scile in Karibde svojih laži jezik in nabité ga na vislice, pa napek jo bote zadeli 46 resnica bo z jezikom na vislice pribitim tako močno vpila, da se bo slišalo na pokrajne zemlje. To se mi je potrebno zdelo omeniti tištim, ki na slovenski narod merzé in ga „halbwilde barbaren" zovejo. Bistri raožjé Pod belim Snežnikora, tik bistre vode So bivali nekdaj bistri raožjé. Slovenci! pogodimo se s svojimi nasprotniki, ki nas halbwilde barbaren" zovejo, za dober dnar, da nas bodo zwar eine kleine, aber ruhrige nation" imenovali; pogodimo se ž njimi, » n da nas bodo „eine kleine nation, vvelche die augen ganz europa's auf sich lenkt" imenovali. Saj večkrat ni ne pred Bogom, ne pred svetom greh, da se kdo od grozovitosti svojih sovražnikov z dnarji odkupi! Pa Bog obvari! ni nam treba tega, ker na naši strani je pravica. Pravica se pa še Boga ne boji y pred kterim se premagovavci sveta tresejo; resnica pa vse pre-maga. Ne bojimo se žabjih čeljust gerde laži; resnica je naš oklep in škit, pravica naše orožje. Ne bojimo se laži! ona ima kratek ostanek; Slovenec pravi: „kjer laž zjutraj kosi, zvečer že ne večerja več"; resnica jo přežene. Kdor je zoper vpeljavo slovenskega jezika v urede in sole, ta je sovražnik Boga, sovražnik cesarja, sovražnik slovenskega naroda in cele Avstrije; on je gerd sebičnik, kteremu je le za svojo mavho mar, da svoj blagor občnemu Od copernic, skratov in čudnih reći, Od zlatih zakladov so sanjali vsi. Prebrisan Furlance pritepe se v vas i 1) Da copra" razsiri po dolu se glas. Do njega hitijo prebistri T3I 1» f • t . V • # Furlance modro tako-le pové „Predragi! Jaz vem, kaj željite vso noć Meni pa dana posebna je raoć!" » „Vi hoćete zlatih cekinov, srebra, Obujte pa preden se ćedno domá". „Vse tolarje svoje vzemite seboj, Za vsacega mernik jih bode nocoj !" „Ko Avemarija po grićih zvoni, Pred svetim Ahacjem me čakajte vsi!* „In paternošt v rokah molite na O polnoči pridem brez dvoma do vas!" blagru predstavlja. Kar je slovenskemu narodu potrebno, zraven pa nobene škoduje , temveč nič uraduje, ki ga narod ne razume; primerneje je, nemu narodu cele deržave celó veliko koristi, bo vendar zdaj vlada rada dovolila. Ker res neprimerno in zamudno bi bilo, da bi se malen okoli kamna vertil, da bi za kruh moko délai; primerneje je, da se kamen v malnu verti in za dober kruh moko delà. Neprimerno bi bilo, da uradnik s slovenskim ljudstvom v nemškem jeziku da uradnik v slovenskem jeziku uraduje, kterega narod razume. Svesti smo si tedaj, ako je še kaj pravice na svetu, da se ne bo već malin okoli kamna vertil in moke dělal temveč se kamen v malnu sukal, da se dobra moka delà in dober kruh speče.. Rorate coeli desuper, et nubes pluant justurai, Aperiatur terra, et germinet Salvatorem! Po slovensko : Angelj Božji, cesar avstrijanski, kerub ne-beški! s perutauii deržavnega iu zbora! hitro hitro prid i in prinesi zdravilo, da ozdraviš y s perutnicami deželnega serca skeleco rano svojega zvestega slovenskega naroda ! % £ v H koncu tega sostavka naj postavimo še le-to vprašanje: 123 sedaj veljajočega reda kazenske pravde goťorí: biti Ce priča ne zná jezika, kterega sodnija rabi, smé brez tolmača izpraševana samo takrat, kadar oba, kakor preiskovavec, tako tudi zapisovavec pricin jezik dovelj znata. Kadar je tako, mora se spisom priložiti poterjen prepisek celega zapisnika v sodnijskem jeziku"* — Kar je til zapo-vedano zastran prie, veljá po §. 184 tudi zastran obdol- ženca samega. Iz teh besed se pa očitno vidi, da je treba izpraše-vancove besede zapisovati v tistem jeziku, v kterem so iz-govorjciie, in še le potlej zlasti više sodnike, kteri bi unega jezika ne razumeli. patent, s kterim je bil ta se pridaje pristava za druge, wÉĚĚ mÉĚĚĚĚĚÉ lQ red kazenske pravde razglašen, T> Plačil ne vprašam ko tolarćka dva In bokal vina od vsac'ga moža!" V f J ! _ — ^ j „Ce pa ne bom vstregel, preljubi raožjé Ne tolarčkov nečem, ne kaplje vodé!" » Prebistri možaki na dome tekó. Se lispajo, srebro iz škrinj poberó Veselje do dnara jim beli glavé, O Avemarii pred cerkev hité. Dvanajsta odbije, zdihévajo vsi y Furlance že tudi med njimi stojí. „Pobožni prijatli! koj s Le bose uslisi premilje yy nog y Zdaj tolarćke v škornje^n škornje na tlá Po tem naj se slednji za mano podá!" Furlance gré v cerkev, za njim pa raožjé; Z vervjó jim na herbte přiveze roké. „Pokleknite k zidu, — povzdignite vid, Molite in ribljite z nosi ob zid!" > „Dvanajsetkrat tekel krog cerkve bom bos Vi pa le molite in ribljite nos!" » yy In kadar se vernem, bo skratelj z menoj y Molite, pa nihće se vraga ne boj! Furlance iz cerkve kaj urno hiti, Za sabo pa zapre cerkvene duri. na Do jutra so ribali nose možjé Furlance srauk z dnarom ćez Vremske verhé! y Miroslav Dopisi Na Dunaji 26. jan. H. B. V Cas je hitro kolo. Še ni davno, kar so „ pufći kiíí iz vseh mlak in kaluž proti nam ki • v priča, da to, kar se danes ni, bo jutri. Saj n zakon na govori v členu II., da vse postave, ki so zastran kazenske ragljali, zdaj se pa tudi že vines sliši kak drugačen glas pravde popred veljale, kjer si bodi po cesarstvu, so prekli-cane in nehajo veljati ta dan, kterega bo novi red kazenske pravde zadobil moć. da iz malega raste veliko!" Kolikor bolj se Znano je pa, da se povsod po Slovenii vsi kazenski ljani, ki jih tukaj tore je tak, nemškutarski časniki na Dunaji in vaši „renegati" v Ljub v ze yy pleno titulo44 poznamo * i« y repencijo zapisniki pišejo edino po nemško ali po laško. Torej gré zoper obveljavo naših narodnih pravíc, toliko bolje je zna vprašanje na slavne sodnije, zlasti pa na višji deželni menje, da bo njih „Staudpunkt" šel kmali rakom žvižgat. sodnii v Gradcu in Terstu, zakaj se ta cesarska po- Čedalje očitniše se kaže resnica, da nismo Slovenci samo stava ne spolnuje, s ktero cesarsko, pozneje dano postavo, one morejo to ravnanje izgovarjati? za davke plaćevati in dru0. im služiti na svetu, ampak da & tudi zadobimo in uživamo pravice vsem narodom avstri-jauskim po ustavném diplomu odkazaue. Nekteri še sicer 4* vedno rag ljajo » » da slovenski narod ni za drago na sveta > dné, ko se povsod skasajo osnovati velike deržave i kakor ravno za nemško omiko; Ie ona ga more opiIIti C*O smemo v nasi stari Avstrii nadjati najvarnejse příhodnosti, in zveličati časno in večno; vsako drugo prizadetje je ne- in ker terdno upamo , da se tudi Avstrija ne bo mogla umno, celó nevarno; cesarski dipl om ni za nas, ampak za ustavljati in uhraniti preuredbi na pravilu umne svobodě in druge; išimo raje zveze z Nemci, ž njimi se zedinimo ter resnićne národně enakopravnosti. Lastna korist tedaj nas se bojujmo, da dobirno omiko in svobodo (ktero neki?); veže z Avstrijo; enaka je tudi pri Ceh ih, in kakor je ogibajmo pa se svojih slovenskih bratov, ki so leta 1848 slavni Palacký že leta 1848 izustil pomenljive besede: „Da svobodo pokopali in čujte! tudi v nekem kraji vès „šnops u *.e j ni, trebalo bi Avstrijo napraviti", tako se oni, će gremo i»* Tako spodkupujejo ti rokoriači naše domaće pra- do izvirnih čeških novin (kajti dunajski časniki iz gole abotne zavisti podtikajo Cehom, kar jim še v misel ni prišlo) tudi današnjega dné deržé avstrijanskega cesarstva, prepri • v popili ! vice in mlajšim našim na serce govorijo, naj bi se edino le s šolskimi knjigami ukvarjali p° ■■^■riii » domovinoljubja pa se učili. Zopet drugi so jo znajdli, da s slovenšino se čani, da bi po njega razpadu neogibno prišli pod prusko v pečati, je nevarno, ker korenike jemlje iz razkolniško-slo- narodnih zadevah železno žezlo. Med Polja ki se res venskega jezika, in da bi zuali tudi potem kmali katoliško morda nekteri podé za utopijami; al kje je nada, da bi vero zgubiti (!!). Kteri pameten človek, posebno duhov- Rusijo tega tako ponosno rastečega velikana kdaj mogli nega stanu, more dandanašnji kaj tacega reči in terditi, in premagati? Brez te zmage pa ni misliti na poljsko kra ga rudečica ne oblije, kakor je dolg in širok? Ali ni to Ijestvo, marveč gotovo je 5 da jih pod zezlom Avstrije na vraža, da je veće ne more biti, da me je skoraj sram, temelji samoupravstva in národně enakosti prerojene čaka o nji očitno govoriti, in katoliška cerkev, kaj vraže ne lepa příhodnost, kakor drugej nikjer. Vse to veljá tudi od podpírá?! Kaj, Ie za slovenski jezik je toliko nevarnosti, druzih narodićev, tudi od magjarskega. In vendar so za druge pa ne? kaj si moramo misliti od nemškega, v se začeli Magjarji obnašati tako, kakor da bi hotli biti kterem so vse mogoče vere popisane, in če je le kak sredina vlastně velike deržave, razprostranjene od černega ostuden romau na svetu, mora tudi v nemški jezik pre- do jadranskega morja, bodi že pod to ali uno vladarsko stavljen biti! Al tu se vé da ni nevaruosti, Ie za slo- rodovino. Odgovor velikega zbora ostrogonske • • županije na venski jezik je in mora biti, zato, ker je slovenski, in cesarjevo svarilo, sklenjen pod predsedstvom kardinala Sci- naj- , kakošno osodo so, bi človek lahko staroverec postal!! Oh, ali ni zdrave tovskega, v kterem vabijo cesarja, naj bi med njimi pameti več, da bi se nekoliko pomislilo, preden se take in i većim narodom (!) stanoval, kaže dovelj enake čenče in vraže v beli svet trosijo! Dobro mi je opiraje se na svoje zgodovinske pravice, namenili nam Slo znano: kaj je narodnost v vsakem oziru, kaj cerkev uči, vanom in Nemcom ta stran Litave živečim. AI poglejmo kaj je njena „praxis" že več eto let sèm, in kako veličansk bolj pri luči treznega uma, kakošna je s temi starimi pra praznik da ona obhaja v znamenje prave keršanske ijubezni, vicami! Ne dá se tajiti, da so Ogri imeli z vladarsko ro- v znamenje, da je mila mati vsem narodom svetá; nadalje dovino stare pogodbe, zlasti pa tako imenovano pragma- pa tudi vem, da katoliška cerkev ne more pri nas dru- tično sankcijo, kakor je tudi to res, da pogodbe vežejo gaćna biti kakor je na Horvaškem ali Ogerskem, Nemškem oba pogodnika, toraj narod in vladarja. Al kako je ali Francozkem itd., razun će bi hotli biti: „kirchlicher als sedaj s temi pogodbami ? Neke dunajské novine so od die Kirche eelbst" , injdai vem , da cerkev uči: moliti i u govorile na to vprašanje že večkrat s temi stavki: 1. Res- delati, in slednjič da ne poznam „terrorisiranja" v nobenein nica je, da so Magjarji dné 14. aprila 1849 sami razderli oziru in tudi ne žuganja s kljućavnico na usta ali druzega te pogodbe; 2. resnica je, da je bilo treba magjarski punt p r etenj a , kjer je treba pokazati resnico, pravico in pošte- z vojsko ukrotiti; 3. da je torej kralj zmagavec zadobil če tudi „frac tu s il lab a tur orbis", mati cerkev uči ..tolerancijo", ki naj sploh vlada! Kako nost ? Naša dobra vse pravice, ki gredó zmagavcu in usvojitelju; 4. da zma 53 pa jo bomo mogli drugim skazovati, če je še sami domá ne poznamo, © če so udje enega in tistega stanu med seboj gavci kakor ustajniki brez zakonite armade tem pravicam nasproti niso mogli n i k a k i h pravic; 5. resnica je da Je svitli cesar z diplomom od 20. oktobra 1860 ogerski najbolj „intolerant!<á Tudi dobro vem, kaj je pokoršina deželi po svojem lastnem sklepu in ne zavolj kake njene svojim visjim. Skazoval sem jo in bom jo do zadnjega pravice nazaj dihljeja skazoval, al dal staro ustavo, toda pod tisti m i pogoj i samo dolžno; već je hinavščina, brez kterih Avstrija kakor edino cesaretvo biti ne more y sužnost ali tiranstvo, take pa cerkev nikdar ni učila in je resnica je torej 5. » da Magjarji morajo podvreči se tem * tudi ne bo, in le prevelika škoda se godi, ako so sèm ar po* oj em i ce nočejo zopet v punt zagaziti. Mi smo to iz ter tjè služabniki cerkve prevec sužniki in slepo orodje peljavo tù napisali za to, ker kaže, da se s postavnoetjo in deržavi. Še Lakordêr je unidan rekel, da dandanašnje pri- pravico ne dá zagovarjati oholo eedanje početje na Ogerskem. zadetja za svobodo se imajo z vero spraviti in da so tište Kaj pa, če ne odjenjajo od tega, če bo treba za tega voljo v poprejsnih letih le zavoljo tega malopridne bile, ker so podvreči celo deželo vojaški sili? V ti zadevi je samo ena se od Boga ločile. Kjer gré za resnico in pravico, ne smé pa prav lahka pomoć, namreč: Imejte vero do Slovanov, nihče zaostati ali pobegniti; vera nas res ući, luči ne pod prave podslombe vsega cesarstva; dajte jim, kakor tudi mernik staviti, ampak tako, da jo vsi vidijo! Nemcom in Romanom Na Dunaji 29. jan. M. pravo svobodo in resnićno se začeli svoje narodnosti zavedati, bili smo in smo Mi Slovenci, odkar smo enakopravnost; pri tem pa prideržujte oboje na ponudbo vsaki čas tudi Magjarjem, če se hočejo tega poprijeti se iskreni zagovorniki mogočne jočo cesarsko rodovino. in edine Avstrije pod vlada- da ne segamo bolj V « přiznavši pogoje deržavnega edinstva in omečili se bodo > „N o v i c e" , ali pa bodo sklenjeni med Erdeljem, slovanskim Jugom nazaj v pretečene čase, bile so vselej v tem duhu pisane, in nemško-slovanekimi, v prihodnje tudi s Slovaci pomnoženími deželami zgubili moć in veljavo. Mi kaj takega ne y> Slovenija'4 nekdanja je na pervi strani pervega lista postavila ee zoper vsako umanjsanje ali razdrobljenje na- želimo šega cesarstva na male deželice, ki bi bile vsigdar pri praven plen temu ali unemu tujemu oblastniku, in vensko društvo" se je junaškemu narodu, marveč mu privošimo vse, kar si vošimo sami sebi, in to je resnićno in popolno ustavno življenje , brez kterega sedaj tudi „extra Hungarian) non est vita" ; al z nami in v bratovski zvezi, uterjeni po resnični v 8 I O s krepko besedo bilo vzdignilo proti nespametnemu ravnanju Dunajčanov leta 1848 » pri naj bo Magjar v deržavnem ediustvu národni enako- kterem terdna osrednja vlada obstati ni mogla, smo hodili Slovenci, pa ne kakor brezumna čeda za pa Po ti poti pravnosti. Tako bo za-nj pa tudi za nas uajbolj prav! Iz Karlovca 26. sečnja Znano vam je morebiti da bi zaslužili ime naroda vsegdar današnjega stirjem in ne edino zato svestega, marveč ker smo prepričani, da se že, da Horvati uredom (gospôskam) kranjskim v svojem jeziku dopisujejo. To je gotovo drago vsakemu domoljub- 48 nema Slovenca. Al znajte! Srenjski predstojnik na Kerškem kteri bi pa vendar radi knjiž podp in povekšavali gosp. W., je dopise naše mestne gosposke zavoljo tega Oglasite se tedaj, bratj nazaj poslal, ker so v hervaškcm, tam (na Kerškem!) ne- darovali za omenjeno knj razumnem jeziku pisani. Čuda golemo! Na Kerškem • * Slovenci! ki ste nekadaj tudi kaj tiico ; povejte nam svoje misli o tej na zadevi; bi li ne bilo pametnejše, ako bi se ta knj • • * pre horvaški meji ne razume izobražena gospoda sorodnega selila v mariborsko, domaće seminišče, kjer bi jo gotovo jezika ; al prosti Kranjec, ki pride sèm spod Triglava, raz zadostno podpírali bi gotovo lep sadu rodila 9 ume tukaj na sejmu ne samo Horvata, temuč tudi Bošnjaka bi jo tarn pod streho vzeti blagovol Nikar ne recite 9 ako da spod Ša re. Na to je tukajšuo mestno poglavarstvo gospodu to ni vredno premislika. Okoli 500 zvezkov raznih knj at 99 predstojniku na Kerškem slovensko odgovorilo in ga pro- posebuo pobožnega zapopadka, se mend ne akup tako silo 9 naj bi slovenski dopisoval, ker tukaj ne euega Horvata jezika ne razumel. Ako pa kerškemu ni, ki bi slovenskega lahko, kakor košara prićakovanih orehov. Dobili pa jo menda tudi MIHIHHjj^HHHil^HHHHHIBHHHHHHHHH bi, ako bi le terdno hotli ; saj ni inventarna k uni se g ospodu slovenski jezik merzi, naj nam dopisuje v kojem miniški knjiž tudi je pervi utemeljitelj rodoljub, našinec 9 člověka bomo že našli, kteri koli evropejskem jeziku; enega nam bo pismo tolmačil. Mi pa bodemo gospodu W. zmiraj ki se temu ne bi zoperstavljal, ki bi jo gotovo z nami po teg Dakle na noge in Bog daj srečo! slovenski na druge urede pa Ie samo horvaški pisali, kakor naru Ogri ogerski, Lahi laški, Nemci nemški tudi obveljalo „Gleiches Recht Iz Maribora 26. januarja. B. pisejo. Naj bi ze vendar enkrat fur Aile". godi, kakor kdaj Nam Slovencom, pa očetu Eneju Stj. Lj. Lopašic. Iz Varaždina sploh Slovanom, se dandanašnji na nekem jonskem otoku. Pravijo, da prijadravšemu tjè in se s svoji tovarši k mizi vsedšernu so priveršele po zraku sveč. Družtvo dobrovoljcov harpije in so gladnim jedi in pijace tako onečedile, da jih za narodne predstave bo napravilo 6. dan t. m. v kaza- siromaki samega gnjusa zaužiti niso mogli. Ravno taka se lišeni dvorani narodno zabavo. Veselica ta bo čisto nam godi z našimi trudi in prizadetji. Slovan delaj kar- narodna in duhu sedanjega časa primerjena; zato je pred- koli hoćeš, bodi si še tako pravično in pošteno, da le po pisano, da vsak pride v praznični narodni obleki, uradniki slovanstvu diši, koj se ti znajde harpija v podobi nemšku- s smradom natolcevanja in in vojniški častniki pa v svojih uniformah. #) tarskega časnika in ti ognjusi Od leve strani Mure 28. jan P. Ravno imam nevošljivosti tvoje najpostavnejse podvzetja pred malo raz biravnim. nam večidel do duše sovražnim tujinstvom. Brali 9 v dunajski „Celeni" glas nekega „Orig inal šematizem sekovske škoiije pred sabo; prebiraje ga iščem znancov, kterih eden v tem kotu tiči, drugi na uni planini smo te dui čepí, pa duše pase. Imenik kaže, da je v tej škofii še 87 Correspondenta" iz bele Ljubljane, ki je svetu sopet o duhovnikov v službi, penzijoniranih in pa takošnih, ki so „Gespenst des Panslavismus" prav debelo na lahkoverne začasno v pokoji, ktere pa je vse rodila una betvica slo- ušesa zatrobil. Pri taki priložnosti domorodec pač živo čuti venske zemlje, ki je od te škoíije odpadla in pa se la- potrebo slovenskega politiškega časnika v sercu Slovenije bodski pridjala. Še le samo dva sta vzeta v domačo la v beli Ljubljani da bi takim „Originál Correspon bodsko škofijo; kaj bo z drugirni, ne vemo. ki tudi radi domá bili, dentom" prav živo na izdajavne ščepce bil. Slišali smo te Med bogoslovci, kterih imajo letos 49, je 6 Slovencov; trije v 4., in trije v 1. letu. Pač zares bet- da In dni iz ust verlega domorodca pomenljive besede: „Pozobali nas bodo, pozobali vica ! in prihodnjič bo jih menda še manj. In lahko po casu tudi ene slovenske dušice ne bodo imeli, potem prašam, bratje Slovenci! čemu trohnijo v omari tište drage in lepe delà sloveuske se m i niske knjižnice, ki zooru, v Kterem se je 2 smo jih s tolikimi stroški nakupovali? Cemu, ako ga že zdaj \z različnih stanov in ki , ako ne spravimo kmali na noge neod-visnega političnega časnika v svojem jeziku. Pripravljen sem v ta namen berž 100 forintov darovati". *) Iz Tersta 2. sveč. L. V. **) zboru, v kterem se je zbralo blizo 29. januarja smo v sto Slovanov poldrugo skor ni, gotovo pa prihodnjič ne bo, ki bi jih treboval ? čemu, ako ga že zdaj skor ni, gotovo pa prihodnjič ne bo ki bi jih prebiral? ga je v priserčno vednost naso pozdravila deputacija (gosp. profesorja Katkic in Mahnic in 9 Kaj je bil namen te knjižnice, ko so jo iskreni rodoljubi mislim leta 1844 utemeljili? kaj, ko so Ne zamerite, da smo po določni Vašega prijatla T. izpn stili kar dalj sledi jo iskreni Slovenci, dokler jih je v graškem semenišcu lepa množica bila, vedno podpírali in povekšavali? Da se ž nje pomočjo prihodnji slovenski duhovni pastirji v domaćem jeziku vežbali in urili. In kaj je sedaj nje namen? Da jo skor moli žró in pa da v prahu trohní. In kaj bo po imenu poznamo Dosti je za sedaj, da svoje nasprotnike Sedaj pa se nekaj 0 političnem sloven ke m listu. Ziva potreba njegova se kaže cedalj bolj ker n Novice" z eno pólo na teden ne morejo z vsemi spisi, ki jih dobivaj da ka' tako hitro na dan kakor bi rade. Zvedili smo tudi bi vec kot 5000 gold. 0 tem bi ne bilo prihodnjič nje namen, prihodnjič, ko morebiti tudi ene slovenske dušice v graškem seminišću ne bo? Nečem nikakor s tem žaliti Slovencov, ki so zdaj v graškem seminišću, nobene nepremagljive overe. Le moža kjerkoli vzel to reć v svoje roke vsega nositi, treba, da bi Vredništvo „Novic" samo ne more kar se mu od vseh strani naklada. En sam clovek mora konec vzeti silnega delà e pa spravimo politicen slo saj so same bistre in pa verle slovenske glavice; pa saj ni mogoče, da liko podpirati mogla, vensk časopis ukrotili svoje noge 1 nikar še ne mislimo, da bomo z njim protnike in dopisnike v emških časnikih omenjeno knjižnico ta betvica rodoljubov toda bi ne zaostala za našo slovstveno da bomo preverili ž njim bravce teh zopernikov. Ti ne berejo 0 slovenskih reci; za nje je vsa naša ali ne m ej omiko, ki ravno zdaj toliko hitro in lepo se razeveta ; da si nakupovala vse na novo izdajane knjige in pa še tako zelo potrebnih časopisov. Ko sem še jez sirotek bil knjižničar v omenjeni knjižnici, takrat smo imeli vse slovenske beseda bob v steno. Slovanom snika na Dun ai i. živo treba mškeg ca unaji, ki bi krepko zastopal slovenske zadeve, in radostni smo slišali. da pride kmali tak časnik pod vredništvom slavnega doljuba T. na dan. Potreba bi bilo ki slo list u in časopise, tudi umerlega ,,Neven-a , zagreb. „Kat. „Serbski dnevnik" s „Sedmico", pa smo nakupili tudi slednjo na novo izdano knjigo, v poslednjem času tudi „Škaričevo venski deželi tudi bi kega časnika v domoljubnem duhu, da naši nemškutarski „Spiessbiirgerji" ga brali in se jim njih vedrila, zakaj vsi niso hudobni, nekteri so le nevedni; naših nad- pa kako se hočejo podučiti 0 99 \ i h pravicah, Klagenfurtarco 0 Gracarco tako drago pismo u 9 in smo še pri vsem tem imeli tudi zmiraj v zalogi kakih 15 20 goldinarjev srebernih. Po logah, ako beró ,,Laibacherco , ,,u.«&v..iu. i«>, , „Triesterco" in kar je take baže časnikov več, ki za pravično slovensko rec nimaj besede? Vse to, dragi prijatli, so po vejte mi, kje je to zdaj mogoče pri toliki betvici Slovencov ki gotovo nimajo več cvenka memo nas nekdanjih sirotejev 9 9 obilni skušnji naše potřeb ptujih deželah in ptujih Saj še velike vlade imajo v icih svoje časnike, da se za nje potegujejo dosti. Domača reč, sicer silno potrebna, sama ni za Vred. Serčna, Ti slavno družtvo! hvala za prijazno povabilo, ki smo **) Da smo ga izročili vsem, kterim je bilo namenjeno. Vsi smo radostni sprejeli bratovski spomin. Slavaf v~aA Vred. mogli prijazni dopis vzeti v današnji list, ni bilo drugač, da smo posneli le poglavitne certice iz njega simo drugikrat še kaj. Pro Vred. 49 gosp. tergovca Pogoreîac in Keglevic) iz Reke, ustano- da po naših kaneelijah gré za premoženje, čast, prostost, slovansko družtvo pod imenom: „Narod k celó za glavo marsikterega Slovenca vse po nemško ali po t Gosp. Fr. Cegnar, slavnoznani slovenski pesnik talijansko; ali je to prav ali je to „vsakemu svoje?" Tudi in res duša vsega družtvene pravila po tega našega narodnega početja, je bral naše postave so imenitne za nas Slovence ravno tako, kakor rensko, gosp. Matko Baštjan pa po za Neuice ali Talijane; za tiskanje naših postav placujemo srbsko y bile so enoglasno poterjene; začasnemu odbor Slovenci ravno tako kakor Nemci ali Talij ani ; ali je mar predsednik pa je bil gosp. Doljak izvolj Govorili so v kupšč živega domoljubja nadušene besede or rt podj prav, ljubo Cegnar, Katk • 9 J Marin • * Mahnić. Z da se nam razglašajo v ptujem jeziku? Kar je tebi , je tudi meni drago. Druzega ne terjamo". Našega Pri većerji po cesarja resna volja je, našim željam vstreči. Zato posebno skupščini se je napila slava neumerlemu Hank-u, zvezdi vi, občinski možje, župani zlasti, ki ste načelu občin, raz-jugoslavenski škofu Štrosmajer-u; prepevale so se tudi odevajte svoje želje, svoje potrebe; nikar v pravičnih rečéh mične pesme; bili smo, kakor Slovenec pravi, prav židane ue bodite plahi zajci; nikar se ne bojte svoje lastne sence ; K je skup v v že skor na razhodu bila, je berzo- tirjaj,te z lepo besedo, kar je nam, pa bo tudi našim otrokom javna vest přinesla pozdrav čitaonice g r e b š k obza ziva potreba. Rodoljub. da N lovaje, poslati žaki, domoljuba avoljo prekratkega morem pa skloniti te časa ni mogla poslancov Pod Kórenom na Gorenskem 28. pros. Pri nas v spisa , da bi med mo- Kranjski gori se je res lepa in prostorna ucilnica lansko ki so se trudili za osnovo čitavnice naše, ne omenil leto dodělala; čast in hvala celi fari! Al pregovor pravi: gosp F K kteremu gré čast iu „kar veliko koštá, naj se tudi dobro glešta". Zálibo0* « •> hvala, da je pervak bil v vsem, da se je ua noge spravilo naši učilnici se to pogréša. Vse je pripravljeno da za družtvo naše, ki je ime nje veke zapisalo. v zlato svojo knj u a Iz Berd na Goriškem 17. jan J Z drag ~ « Vaši No z vejo mite, da bi živo klije, da tudi tukaj 20. oktobra. Ako je slo zanemarjen, je k tudi z V * h hribov domoljube Sprej- las, or rt pri žlebove pri strehi, pa nihče se za-nje ne zrněni! Kap s streho od vetra na zid gnan že spira frajh, da se je začel lušiti ; posebno pa spredej pri vratih, na strešico iz kosi-tarja bije kap iz zgornje strehe, da je spodnji okrajek že da tudi tastran Soče blagoslovimo enski duh včs okrušen, in kap šterka na sfrajhane stene, da se že cesarjev diplo od vse poka; spomlad bo prišla, in vse bo padlo doli. Ali ni enski jezik v naših krajih še zlo škoda za tako poslopje, da se žlebovi ne napravijo in od- tega to, da nam ljudskih šol manjka, verne V se večja škoda. Možje, ki imate o tem govoriti y bi se ladež v domaćem jeziku vadila m drug to storite svojo dolžnost! Resničevič. da smo suzni laščine, ker v laškem jeziku dohajajo nam Iz Ljubljane. Po novem c. kr. ukazu je od po dopisi in ukazi iz kancelij, ki mnogo zmesnjav in zrnot vedni cas (Aufkiiudigungszeit) v najem vzetih delajo. pribi Da veste, kako se slovenski jezik med Lahi ceni vališč in preselovanje iz njih za Ljubljano predpisano: in razume, čujte sledečo prigodbo. Nekdo je pis m s slovenskim napisom pa dostavlj nemškim imenom kraj 1. V Ljubljani in njenih predmestih, kjer so se sedaj ljudje vsacega pol leta preselovali, se imajo odpovedati stanišča ka be r je posij dp nazaj y laškem jeziku napravljen lostno l Kako dolgo bo V o d n i k bilo, pri bližnji pošti oddal; al to se mu tri mesce pred izselitvo, ako se ni v posebni poda napis mora včs v nemškem ali godbi krajša ali dalja doba določila, in sicer za pol leta i biti H ■ MIH ■ mà ■ H Él ■ ■ ces * Sodite sami ali ni to za- od sv. Mihela do sv. Jurja vselej zadnji cas osem dní prilik o P u se ljal Zadnji čas je 55 y da k i dip ki po Svečnici, to je, do 10. februarja iu za pol leta od sv. Jurja do sv. Mihela vsaj 8 dní po s v. Janezu od 20. oktobra postane in tudi med nami prebiva Kerstuiku y to je 5 do 2. julija. 2. Po odpovedanji Naj Vam še povem, da lanska letna pri nas je bila, hvala mora po sv. Jurji ali sv. Mihelu tisti, ki se ima izseliti, v precej dobra. Ćeravno sadja ni bilo dosti, je pa terta osmih dneh en del svojega stanovanja ali kake druge v er je toča po- uajem vzete hrambe en del sprazniti in novému najemniku Bogu, bogateje obrodila, zunaj nekterih kraj tolkla Kaplj je tudi letos prav dobra, čeravno se ni bilo prepustiti pripravno mesto, da v njem nekoliko svojih reči oljo mokrega poletja. Naše vina se zdaj spravi, in ko preteče 14 dní po sv. Jurji ali Mihelu, to je take nadjati za\ po 21 do 22 gold, in čéz kvinč prodaj bilo vino cenejše, so Kraj Nekdaj 5 ko je y in Korošci radi v naše hribe 7. maja in 14. oktobra, mora pervi najemnik stanisce ali čisto sprazniti in novému najemniku pre- druge hrambe dohajali in včs pridelek v svoje dežele izvozili; zdaj pa ni pustiti. ko » viditi ; menda jim je cena previsoka. Slast in moč Iz Ljubljane* Vodnikov dan je bil tudi pri nas nase rebolje je dosti znana, da bi treba bilo, o njej kaj več na Svečnico popoldne iu zvečer v rojstni njegovi hiši mm • . « « • . _ W _ ^ . . r r V _ __. » pri govoriti, in zavoljo te& se tudi tako dobro prodaja. Očitna Žibertu" v Siški slovesno praznovan. Zbralo se je mnogo je tukaj previdnost Božja, da po hribih se ni tako razširila domoljubov, ki so poleg ovenčanega obličja neumerlega pesnika nadušeno obhajali njegov spomin; prepevali so iz- tista tertna bolezen, ki v nižavah grojzdje že po cvetj po Pa kaj bi bila suši. dežela pridelek, za ktere naša dezela brez vinske terte? Pusta verstni pevci y y vsi „nase gore listi : u y ubogi v • mične pesmi slovanské med kterimi se je odlikoval tudi Jen kov „Naprej!" Spom-kmet dnarja skupi, da se pre- njena je bila pri tej priliki slovesnost pred 3 leti, in med bi ne bilo moc ziveti. Vino nam je poglavitni živi y davke plačuje in hribe tezko obdeluje drugimi napitnicami je tudi gosp. dr. Toman-u, početniku Iz Goriškega 25. jan. V neki lepi vasi poleg Krasa tadanje slovesnosti, bila napita serčna zdravica; izrečena je ?no na navadnem prostoru nemško vradno bila v veseli družbici živa želja, naj se, dokler obilniši do je bilo prilepij naznanilo o zadevi t b č i u s k i h. Zra v pridši neski ne pripomorejo k napravi dostojnega spominka y kar nekaj poštenih vascanov ter ze omenjeno naznanilo, vprašajo ravno memo gredoče zvediti, kaj da zapopada utegne še več časa terpeti, obresti v hranilnici nalože- leto obernejo v darilo za razpisano seda y v nemškem zvedenega, naj bi ga jim razložil. so- Be- ter nega kapitala vsako „uw- slovensko slovstveno delo, ki naj se razdeli na Vodnikov rite si ga sami; meni se mudi". Tako jim odgovori ter dan in tako vsako leto ponavlja živi njegov spomin; gosp. jo dalje maha po svojih opravilih. Kmetje pa za njim za- dr. Toman je prošen v ta namen oklic po „Novicah" raz-režijo: „Sej ni po uaše pisano, kako bomo brali in zašto- glasiti, da dovolijo darivci v to porabo obresti. Kakor pili?" Ako se celó taki okiici ne naznanjajo ljudém • • nj hitro bojo napravljeni iztisti unidan omeujenega prošnjega hoveni jeziku, ali je čuda, da mermrajo in raztergajo take pisma do gosp. ministra Schrnerlin g- a, bojo razposlani po spise 2 dolg se bote se obotavljali gospodje v kan- okrajuah slovenskih; veliko domoljubov se je že oglasilo, celijah slite, y d nam Slovencom po slovenskem dopisovati. Premi- ki hočejo v okolici svoji nabirati podpisov; kdor želi še y so resnične besede y 5 Slov Prijatelja", ko pravi, prosimo, naj se oglasi. Tištim pa, kterim ni bil undanji 50 kratkli oklic obsežka peticije dosti jasen, naj blagovolij po znpana raždinske m njekojih naših in dobrih domo terpeti, da bo celo pismo natisnj želimo nič priljubljene y • * vidili bojo, da ne rodeov" pravi „Pozor" med drugim pomenljive besede te-le nepravicnega Tretja sestka narodu našemu „Pridruženje Medjumurja biti će dakle već dekretirano a slava Vi lh skladatelja pesem slovenskih gospoda M a pride te dni na svetio. Ker se nadjamo hoće li biti tako skoro izvedeno, to je drugo pitanj Odersko. Iz P 31. jan da se bojo „Besede" zopet oživile, nam bo gotovo mar- znanja pismo pervega škofa ogerske Ma or 55"—©yar Ors za g u na v kterem prigo siktera teh novih pesmic tudi v ta namen dobro došla • • rja županijam y naj ka ne pustijo postavne poti ki Iz Ljubljane. bi utegnilo Ogersko v brezdno prekucij pahniti Pismo ova 1 0. po veljavnem Deáku napravlj ki ga je peštansko mesto Vsi gospodje volivci vseh treh volitnih verst y , ki so z nami tistih misel, kakor snio jih razodeli v svojem oklicu, natisnjenem cesarju te dni poslalo pravi da se Ogri terdno deržijo y v zadnjem listu „Novic", so po svojih ustavnih postav in da so za tega voljo tudi terdni stebri kraljevega svega prestola; po pragmatični sankcu more vabljeni prihodnjo nedeljo, pa ne pozneje kakor vladar le z ljudstvom vred postave preminjati; zato je ob desetih dopoldne v hišo mestnega magistrata treba vo postavah in davkih zaslišati deželni zbor (na rotovz) priti, da se, ker bojo konec tega mesca Cesko. Iz P Narod. Listy" naznanjajo n že nove volitve mestnih odbornikov, že pred pome naj bi volili. Nobeden naj pa ne nimo, ktere moze ki nam kaže, da bode sčasoma vendar v ljudskih obveljala pravica, brez ktere ni mogoče u ukaz, šolah pozabi seboj vzeti tis tega p i sm a, ki ga je te dni zastran volitev od magistrata prejel 5 ker to • V 5 pismo pnea nas pride, bolje bo. mu je da ima pravico v zbor priti. Će več Pervi mesijanski odbor. £oče mladine temeljito podučevati. Ker namreč v staromestnih pražkih šolah število šolskih otrok znaša 3498, med kterimi jih 3349 samo česko* 26 samo nemško, 123 pa česko in nemško govori, je došel šolskemu nadzorništvu ukaz, da vsi šolski nauki se imajo otrokom v ces ke m jeziku gat se ima kakor vsak drug nauk za se ucitî, m sicer v m š k i jezik pa českem jeziku Novičar iz domačih in ptujih dežel. Laško. Gaeta se še zmiraj derži, čeravno je že Iz Dunaja. Še zmiraj ne vemo nič od obljubljenih veliko škodo terpela in je Napoleon sam kralju Franců II vladnih prenaredb za nemško-slovanske dežele. Vsaki dan pisal y naj se ne upira dalje, da mu ne bo treba sramotno radovedni segarno po „Wien. Zeitg.", al nič še nismo našli, kapitulirati. Okoli 6. t. m. bojo nove baterije gotove ia Dopisnik v „Frankf. Zeitg." y ki marsiktero novico iz mini- potem bojo od vseh strani začeli bombe metati na terd sterstva pred zvć kakor naši dunajski časnikarji, je pisal njavo Gari ba ld Je pustil Kap y pa kam je šel y te dni, da se v deržavnem ministerstvu pridno izdelujejo nobeden ne ve: eni pravijo v Černo goro, dru v na svobodni podlagi ustavne osnove za deželne zbore in odkodar pojde v Moldavo in Vlahijo vžgat punt na okli za deržavni zbor, ki bojo kot „glavna postava cane ; berž potem bojo razpisane volitve za deželne zbore in za deržavni zbor, in sicer tako, da utegne deržavni zbor že v pervi polovici mesca malega travna (aprila) se sniti. za P Ogerskem ; grad, Poljskem in Angležko dince, ker Neapolita spet drugi terdijo, da je šel na V Abrucah je čedalje več punta zoper Sar- ki der pomagajo papezevi. vni zbor so koučane Volitve • * mirmsa Ali je kaj gotovega v tej govorici, se tako malo vé kakor Kavourjeva stranka je premagala; to je znameuje, da Sar- tudi zastran tega, ali bo ministerstva predsednik grof Rech- dinci ne bojo na vrat na nos začeli vojske zoper Avstrijo. a riza 1. sveč. Pojutrajnim se bo b e r g da je Ogrom, odstopil in kdo bo njegov naslednik. Ako pomislimo, Ilorvatom in vsem drugim dežeiam, ki so bile Francozko. Iz P nekdaj pod ogersko krono, že zdavnej ustavna podlaga dana, je nemško-slovanske dežele toliko težje pogrešajo. Ker se kuponi narodnega posojila od leta 1854 ne plačujcjo več v srebru, kakor je pri njegovem razpisu obljubljeno bilo, ampak v bankovcih z nadavkom začel deržavni zbor. Vse je radovedno, kaj bo cesar rekel in po svojem govoru svetu napovedal Dansko. Iz Ko da nj obedu deržavnih poslancov N e m c e. 1 svečana. ojstro Kralj je pri besedo govoril zoper ako se podstopijo, svojo armado poslati v H t yy Vem je rekel da bi sedaj vojska Nemčíi (ažij0) srebra, je c. k. ministerstvo dnarstva 1. dan t. m. ne bila prav, al Danii bo prav. Ce se nas dotakne) 1 i H « m • % # 1 m • • 1 l j v • j wt a« n n m^ i] l\ AM#v n n n a /vnli n ^v r\ î? 1 1 rv* U y bo oklicalo, da kuponi, ki od tega posojila dotecejo ta moj narod berz na nogah, ako ga pokličem mesec (svečan), se imajo pri kasah izplaćevati z 50 gold, na 100 gold, nadavka. Te dní so se kursi dosti poboljšali; cena obligacij je poskočila, ažijo srebra pa je padlo na 49. Ali je to znamenje, da pride ustava, s ktero bojo vse dežele zadovoljne, ali da se Ogersko bolj pomiruje, ali da ste Prusija in Rusija Avstrii prijazniše, kdo vé? Iz Tersta. „Pozor" iz nekega prijatelskega dopisa priobčuje novico, da v Terstu nameravajo utemeljiti slove nsk po li tiče n časnik, za kteri cilj in konec, kakor tudi za utemeljenje „narodne slovanské čitaonice" je že na- Današnjemu listu je priložena 12. póla „Povestnice". V Listnica vredništva. Gosp. K, H. v C: Slamoreznica je ravno tista, ki je bila v poslednjem zboru kmetijske družbe na ogled po stavljena in obce pohvaljena. — Gosp. Iv. K. v B: „Novice" bi rada imela c. kr. knjižnica goriška; pomenite se s si. vodstvom njenim. Gosp. K. Z. v Z: Za Vaše sporocilo nam bo živa skerb, ce bo le kje kaj. Peticijo Vam bomo poslali. Sicer pa prosimo za zamerot ako krepke Vaše besede 0 riganji „Imbra Lukačevega*' položimo na stran, kajti ,.quotiescunque cum stercorek* etc. — Gosp. p. A. D. na K: Ne more biti. Qui bene distinguit, bene docet. Ogri in njim ne brano 20.000 gold.; slovenski in dalmatinski tergovci so k kdaj pridružene dežele so dobili 20. oktobra 1. 1. ustavno vlado5 temu najvec pripomogli. Ilorvasko. Iz Zagreba. Kar ni bilo verjetno, je z Ogersko S vendar žalibože ! gotovo. Pridruženje M e d m u r j a in da spade sopet pod zaladsko županijo, je dekretirano. pravično nevoljo toži „Pozor" 0 tej nezgodi, ter pravi, ogerska tražbe gledé Medmurja, da ranić nemško-slovanske dežele žalibog! se zmiraj čakajo, kaj jim bo dano. Je tedaj velik razloćek med deželami takraj in unkraj Li-tave. Berite jeremijade zavoljo tega v vseh ćasnikih. — da ministra Vay in Szechen nočeta odstati od svoje pa za tega voljo hoče Mazu-predsednik horvaško-slavonskega dikasterija, od pověda ti se svoji službi. Ojstro pretresovaje početje velikega Kursi na Dunaji 5. februarja. 5 0 metaliki G4 fl. kr. Narodno posojilo 75 fl. 90 kr. Ažijo srebra 50 fl. 50 kr Cekini 7 fl. 14 kr. y Odgovorni vrednik: Dr. Janez Bleiweis. Natiskar in založnik : JoŽef Blaznik. #