Si.D. TEMA Glasnik S.E.D. 40/1,2 2000, stran 8 dr. Zmago Šmitek ARHITEKTURA INDIME STUPE, NJENA SIMBOLIKA IN RAZŠIRJENOST Sanskrtski besedi stupa in caitya so že v 9. stoletju prevedli v tibetanski jezik kot mchod-rten, kar pomeni »posoda« (rten) »za darove« (me/tod) in je prevod ljudske etimologije za besedo stupa: stu - slaviti, moliti, častiti; pa - straiiti, varovati; torej tisto, kar varuje ali ohranja darove, povezane z religioznim čaščenjem. Sicer pa stupa pomeni v Rig vedi (1.24. 7) drevesno deblo, pa tudi kol, drevesno krošnjo, čop las vrh glave, gorski vrh. Eden od pomenov, ki ima paralele še v drugih indoevmpskih jezikih je »nakopičiti, postaviti«.1 Primerjajte tudi slovenske besede stolp, stopnica, steber. Iz gradbene nblike in terminologije nekaterih izrazov je Lokesh Chandra sklepal, da izvira stupa iz shrambe za zrnje, zgrajene iz ilovice in kravjega blata (to je namreč ščitilo vsebino pred škodljivci). Takšne žime kašče je še mogoče videti na indijskem podeželju. V prid svoji tezi je navedel tudi besedo šridhanvakataka (za znamenito južnoindijsko caityo), kar naj bi pomenilo »kup zrnja«, in besedo eni strani in s slepimi vhodi (nišami) na ostalih treh s'raneh. Primer takšne konstrukcije je okrašeni vrh svetišča KailasanaLha v IZllori: paviljoni, naseljeni z bogovi in drugimi nebesnimi bitji, si strmo sledijo eden llad d™Sini. Na najvišji terasi je kupolast zaključek, ki Predstavlja palačo Šive. Slražijo jo štirje Šivovi biki (/)audi). V svetišču sončnega boga Surye v Konaraku pa se zdi. kot da bi nebesni paviljoni prosto plavali v zraku. bistvu gre za upodobitev celega mesta, prestolnice, z neštetimi zgradbami in stanovalci. Zemeljski tempelj te vrste se imenuje »voz« {vimana), saj naj bi se po mitološkem izročilu božja rezidenca po želji svojega vladarja lahko premikala po nebesnih sferah." indijska kultura je po trgovskih poteh vplivala tudi na dežele jugovzhodne Azije. Pri tem so imela pomembno vlogo zlasti vzhodnoindyska pristanišča od Bengalskega zaliva na severu do Cejlona na jugu. Obstajala pa je tudi severna kopenska pot čez Assam, zgornjo Burmo in Yunnan. Čeprav je tovrstne stike mogoče datirati že v predzgodovinsko dobo. je izrazita »indizacija« trajala kakih pet stoletij, od začetka našega štetja do 6. stoletja. V obmorske predele med Indijo in Indonezijo je prinesla hinduizem in budizem, sanskrt in svete spise, matematiko in astronomijo, upodabljajočo umetnost in arhitekturo ter državno ureditev, na čelu katere je bil hinduistični »božanski vladar« devaraja in kasneje budistični »svetovni monarh« cakravanin. Ti vplivi so večinoma ostali omejeni na dvorno kulturo. Le budizmu je uspelo postopno osvojiti širše ljudske množice, pri čemer pa je prevzel nekatere sestavine lokalnega animizma in kulta prednikov. Najstarejše žarišče indijske kulture vzhodno od indijskih obal je bila država Funan, ki je med drugim obsegala južne province današnje Kambodže. Ime Funan (nekdaj i)'iti-nam) je kitajska različica stare khmerske besede za hrib ali goro, hnam (novokhmersko plinom). Vladarji te dežele so se namreč imenovali »kralji gora« (kttrung hnam). kar je skladno s sanskrtskim nazivom saHamja, ki so ga imeli poglavarji iz dinastije Palawa v južni Indiji. Kult svete gore, ki je v tem okolju morebiti obstajal že prej in ga je indijski vpliv le še okrepil, so iz funanske kulture prevzeli khmerski vladarji Kambodže in ga gojili naprej. Uradna religija Funana je bil šaivizem, prakticirali pa so tudi budizem. Tudi dinastija Sailcndra na Javi je prevzela naziv »kraljev gora«. Borobudur je po [I. Zimmerju v bistvu linearna shema, izpolnjena z bogatimi figuralnimi motivi, kar je tudi značilnost mandate. Razvoj stupe, s svojim obredom obkrožilnja (glej na primer bogato okrašeno kamnito ograjo stttpe v Bharhutu v Indiji) naj bi končno pripeljal do postavitve monumentalne mandate." Ustanovitelj Angkorja, Jayavarman II., je približno leta 790 preživel nekaj časa na javanskem dvoru. Tamkajšnja kultura ga je nedvomno navdušila, saj je posnemal njene vzore, ko se je po povratku v Kambodžo lotil obnavljanja razpadle države. Ustanovil je več prestolnic. III Luce, Gordon H. (1969), Old Burma - Earty Ptigan, Vol I, New York: J. J. Austin. 131. 11 Collis. Maurice (1953), Imo Htdden Burma, London: Faber and Faber. 125. 12 Burckhardt, Titus (1967), SacredArt in Eos! and Hfof. London: Perennial Hooks, 17-19 13 Burckhardt, 1967: 23-25. 32-33. 14 Burckhardt. 1967:26-28. 15 Meister. Michael W. (1979). »Mandala and Practice in Nagara Archiieeture in Norih India«. Journal of ihe American Orientüi Society, Vol. 99, No. 2. 204. 16 Burckhardt. 1967: 28. 17 Burckhardt, 1967: 34. IH Zimmer, Heinrich (i960), The Art of Indiait Asia, Bollingen Serics XXXIX. Joseph Campbell (ed.), Vol 1. 2 nd. ed.. New York: Pantheon Hooks, 45. 19 Zimmer. Heinrich (1926), Kunstform und Ynga im indischen Kaltbild, Berlin: Frankfurter Verlags-Anstall. 95. Si.D. TEMA Glasnik S.E.D. 40/1,2 2000, stran 12 med katerimi je bila prva Indrapura, torej »Indrovo mesto«, zemeljska podoba mitološkega mesta na gori Meru. V zvezi z mestom Mahendraparvate (ustanovljeno je bilo leta 802 približno 30 kilometrov severovzhodno od Angkorja) je šlo bolj za simbolično gesto, saj hribovski vrh Phnom Kulen ni bil primeren za večjo naselbino in je bil zato verjetno tudi kmalu opuščen, Zato pa se je toliko bolj skladal z vladarjevo funkcijo »kralja gore«, poistovetenega z Indro, vladarjem bogov.31 Phnom Kulen je namreč simboliziral goro Meru, stopničasta piramida na njegovem vrhu pa palačo nebeškega suverena. Ideja »kozmične gore« ali »tempeljskega hriba« je imela odtlej v khmerski arhitekturi pomen kot nobena druga. Po Jayavarmanu [L je več stoletij veljalo pravilo, da je vsak khmerski vladar zgradil svojo tempeljsko goro, ki mu je bila za Življenja rezidenca, po smrti pa grobnica. Ena od pomembnih faz v urbanizaciji Angkorja je bila gradnja prestolnice Vasodharapure okrog naravnega hriba Phnom Uakheng, Na njegovem vrhu je vladar Yasovarman teta 893 da) postaviti svetišče po vzoru svojega predhodnika Indravarmana, ki se je tudi zgledoval po javanski arhitekturi (Horobudur). Svetišče je imelo pet zožujočih se teras s skupno višino 13 metrov. Stranica spodnje terase je merila 76 metrov, zgornja pa 47. Na robovih teras so stali stranski stolpi, na vrhnji ploščadi, kamor so vodila štiri aksialna stopnišča, je bilo simetrično razporejenih pet manjših stolpastih svetišč. Tudi v načrtu te stavbe je zaobsežen kozmični red neba in zemlje. Pet teras skupaj z nivojem tal in svetišči na vrhnji ploščadi pomeni sedem plasti stvarstva. Vseh stolpov {skupaj s tistimi ob vznožju) je bilo 108, kar pomeni 27 luninih vzhodov (dni) in štirih luninih faz (en mesec). Na vsaki terasi (brez talnega nivoja) je bilo dvanajst stolpov (leto), skupaj torej 60, kar je v skladu s številom let v ciklu planeta Jupitra. Opazovalec, ki je gledal stavbo z ene od glavnih strani sveta, je videl le 33 stolpov, toliko pa je tudi božanstev, ki naj bi prebivala na sedmih nebesnih sferah in bila podrejena Indri. Poleg tega. da predstavlja goro Meru, je torej Phnom Uakheng kamniti koledar, ki kaže položaj in poti planetov ter potek časa. Zaradi lege v tropskem pasu osvetli sonce med letom vse štiri strani templja.-'1 Mitološka kača Ananta, ponazorjena bodisi z jezeri in kanali, ki obkrožajo palače in svetišča, in tudi v figuralnem okrasju stavb, povezuje simbol gore Meru s časom prvobitnega kaosa. S svetiščem Baksei Chamkrong v Angkorju, zgrajenim med letoma 900 in 922, prvič srečamo repliko božanske palače, ki ne stoji na naravni vzpetini, temveč na ravninskem zemljišču. Je preprosta tristopenjska piramida skromnih dimenzij z osnovno ploskvijo 27 krat 27 metrov, zgornjo ploščad na višini 13 metrov pa presega še 11 metrov visok stolp. Odlikuje se po svoji harmonični kompoziciji, katere zasnova je enakostranični trikotnik." Angkor Wat je zgrajen kot utrjena palača, obdana z zidom in širokim vodnim jarkom. Hila je kraljeva rezidenca in obenem svetišče, ki je predstavljalo Višnujeva nebesa, zato so na reliefih in v skulpturah poleg Višnuja upodobljena tudi vsa druga nebesna bitja. Kamboški vladar je sam veljal za inkarnacijo boga Glinasta votivna tablica z upodobitvijo slupe (Tibet) Višnuja. Vzdevek Suryavarmana Et,, graditelja tega spomenika, je bil Parama-Visnu-ioka ali »tisti, katerega bivališče je nebesni svet najvišjega Višnuja«. V Angkor Watu se kozmična gora Meru dviga kot četvero koten steber, ki na eni od svojih stopenj nosi Amaravati. citadelo in paradiž lndte in drugih bogov. Nato se vzpenja naprej v nebeške sfere Vtsnu-loke, ki predstavljajo tudi najvišji vrh Angkor Wala. Vrhovi stolpov v Angkor Watu so bili pozlačeni. Približno leta 1195 je začela v khmerski arhitekturi spet pridobivati večji pomen simbolika, nedvomno tudi kot posledica mistične naravnanosti kralja Jayavarmana Vil, Tedaj je bilo zgrajeno prestolno mesto Angkor Thom in z njim nekateri najlepši spomeniki khmerske umetnosti. Prestolnico je omenjeni vladar obdal z močnim obzidjem, kije imelo pet vhodov, enega na vsaki strani neba in dodatnega na vzhodu, kjer je potekala stara cesta. Mestna vrata so bila nadgrajena s stolpi, na katerih so bili upodobljeni obrazi Bude. enaki liki pa se pojavljajo tudi na »tempeljski gori» Bayon sredi mesta. Baypn je nedvomno najpresenetljivejši spomenik vladavine Jayavarmana VII. Kot osnovo zanj so verjetno uporabili starejšo zgradbo in jo popolnoma predelali. Tudi kasneje je bil Bayon večkrat preurejen in razširjen. Zalo pomeni v arhitektonskem smislu zmešnjavo konceptov. Prvotna zasnova je bila v obliki mandate. Tloris, ki vključuje tudi zunanjo galerijo, meri 140 krat 160 metrov. Sredi notranje galerije je okroglo svetišče l 12 žarkasto razporejenimi stranskimi kapelami. Nad osrednjim svetiščem in nad kapelami ter paviljoni se Glasnik S.E.D. 40/1,2 2000, strani 13 TEMA IfD. dviga kamnit gozd stolpov, ki strgajo 43 metrov visoko. Skupno jih je 54 (polovica svetega števila 108) in v vsakem od njih so vklesani štirje velikanski smehljajoči se obrazi. Ti so predstavljali bodisi Budo bodisi Posvetnega vladarja, kako nadzorujeta vse štiri strani kraljestva. Tudi v osrednjem svetišču je bil kip meditirajočega Bude. Stalno ponavljajoči se motivi obrazov dajejo tej arhitekturi poseben čar, čeprav je prefinjenost izdelave manjša kot v Angkor Watu.N Do vsakega mestnega vhoda v Angkor Thom je čez širok vodni jarek vodila cesta, mostišče pa je bilo obrobljeno s kamnitimi skulpttirami bogov in demonov ob pinjenju praoeeana. Gre za prizor stvarjenja sveta, ki izvira iz "idijske mitologije in ima svoj globlji pomen. Ce Pogledamo tloris Angkor Thoma se zdi, kot da bi ogromna kača {cesta, obdana z dvema namakalnima kanaloma), ki jo vrli 27 velikanov, segala čez vse mesto v smeri sever-jug ali vzhod-zahod, pri čemer bi bilo svetišče Hayon vrteča se lopatica (namesto gore Meru). Khmeri so imeli kačo za božanstvo vode, torej ¿ivljerçjsko pomembnega namakanja polj. hkrati pa še za °četa njihove prve kraljice in za simbol mavrice, mostu v nebo. Pri mitološkem pinjenju praoeeana naj bi Priplaval na površje eliksir nesmrtnosti {amrila), h kateremu so stremeli khmerski vladarji. severnega obzidja Angkor Thoma, vendar zunaj nJega, stoji svetišče Neak Pean. Sredi kvadratnega umetnega jezera se na okroglem podnožju dviga majhen s,o]past »otok«. Na kardinalnih točkah so nekoč obdajali jezero štirje manjši bazeni in dobivali iz njega vodo skozi pretoke, ¡/klesane v obliki slon je, konjske, levje in človeške (bikove?) glave. Šlo je torej za upodobitev mitičnega jezera Anavatapta na vrhu gore Meru, od koder tečejo v Jambudvipq štiri »rajske« reke. V njih se le mogoče očistiti grehov in ozdraviti vse bolezni. Kompleks je bil verjetno namenjen obrednemu Očiščevanju. Ugibamo pa lahko o tem, ali so tudi drugi angkorski kanali simbolično predstavljali »svete reke«, iz Éesar bi sledilo, daje vladar omogočil odrešitev trpljenja Vsem svojim podložnikom. Takšna razlaga se namreč Ponuja ob skulpturi Avalokitešvare (v podobi konja), ki je stala v Neak Peann ob robu kamnitega »otoka«. Avalokitešvara naj bi po legendi rešil skupino brodolomcev z otoka zlili duhov tako, da seje spremenil v letečega konjak prestolnico Srikshetro. blizu današnjega mesta Pyi ali rame v Burmi, so osnovali pripadniki tibetansko-rmanske etnične skupine Pyu, kije predstavljala drugi val migracij iz Srednje Azije v severno Burmo. Osvajalci Plenili mon-k h merska ljudstva iz dolin ob reki Iravadi in se tam naselili. Mesto je doseglo največji sijaj med i. in stoletjem, njegova kultura pa kaže močan Vpliv theravadskega budizma. Indijske in budistične vzore pa posnema tudi legenda o nastanku mesta, ki ^ponunja na obredno konstrukcijo mandate-, vladar ogov Sakra naj bi se postavil v sredino izbranega zemljišča, nebesni duh Naga pa naj bi okrog njega z vrvjo začrta) krog, na katerem je bilo potem zgrajeno obzidje. Tako naj bi Sakra obnovil blišč svojega bivališča 'lu 80ri MenJ- Kot vladarja zemeljskega mesta je določil kralja Duttabuanga. Kraljeva palača je bila štirikotna (dolga 515 in široka 341 metrov). Stala je sredi mesta. obdana z obrambnim zidom iz velikih žganih opek. Zid je bil ponekod visok 4.5 metra, njegov obseg je bil skoraj 13 kilometrov. Tempelj Ananda v Paganu, nekdanji prestolnici Burme (zgrajen približno leta 1105), je eden od primerov opečnate stopničaste piramide, ki jo zaključuje stupa. Na zunaj ponazarja svetovno goro, njen tloris pa je podoben palači v središču mandate. Pomembno je, da nima osrednjega notranjega prostora, temveč masivno kvadratno jedro, podobno kot jamska svetišča. Okrog tega jedra, v katerem so štiri niše s približno 10 metrov visokimi Budovimi skulpiurami, sta zgrajena dva temna obokana hodnika, ki še stopnjujeta vtis jamskega labirinta. Okrašena sta s keramičnimi glaziranimi reliefi prejšnjih Budovih utelešenj, bogov, demonov in drugih likov iz posvetnega življenja in mitologije. Nad osrednjim delom templja se dviga šest teras, od katerih je zadnja zaključena s stolpom, podobnim stupi. Konica lega stolpa je pozlačena. Vogali teras so okrašeni s sedečimi Budami in levi. Kipi v nišah, osvetljeni od zgoraj skozi nevidne okenske odprtine, predstavljajo štiri Bude, ki naj bi delovali v tej svetovni eri: Krakuchanda, Kankamuni, Kashyapa in Gautama. Prvi je izdelan iz brona, ostali trije pa iz različnih vrst lesa, kar je imelo spet kozmično-magičen pomen. Da je svetišče Ananda res podoba svetovne gore, potrjuje tudi »Kronika steklene palače« iz leta 1829, po kateri je stavba posnetek mitične gore Gandhamadana in votline Nandamula v tej gori. Zato se je tempelj Ananda sprva imenoval Nanda in je šele kasneje dobil ime po Anandi, najljubšem Budovem učencu/ Po nekaterih domnevah naj bi bi! bodisi posnetek skalnega svetišča v Udayagiriju v Orisi ali v Paharpurju v severni Bengaliji, kar pomeni, da je nastal pod vplivom tamkajšnjega tantričnega mahajanskega budizma. 20 Groslier. Bernard Philippe (1974). HimerinUien Kunst im Schmelzlieget der Rassen, Kunst tler Welt. Baden-Baden: Holle Verlag. 96-97. 21 Gros Ii er. 1974: 113-114, 22 Groslier, 1974: 119. 2.1 Zimmer, i960; 210-21!. 24 Grostier. 1974: 193-195. 25 Groslier, 1974: 187, 26 Groslier. 1974: 188, 27 Diez. Ernst (1940). Entschleiertes Asien. Alte Kulturell mm Zweistromland bis zum Gelben Fluss, Berlin.Wien, Leipzig: Paul Zsolnay Verlag. 268-270.