r Goriška knjižnica »Franceta Bevka« ŠTUDIJSKI ODDELEK ■ 35995 BOMOZNANST VO PODUK o ŽENSKIH ROČNIH DELIH ZA učiteljice, učiteljske pripravnice in gospodinje. SPISALA ' ANA STUMPFI nudučiteljicn na c. kr. dnkliški šoli v Trstu. <> V TRSTU ZALOŽILA PISATELJICA IM Amtr.-Ung. Uoyda. PODUK o ŽENSKIH ROČNIH DELIH ZA učiteljice, učiteljske pripravnice in gospodinje. SPISALA ANA STUMPFI nadučiteljica na c. kr. dekliški šoli v Trstu. V TRSTU ŽALOŽ1LA PISATELJICA 1877. 35996 .JK&/ f % "S V,,'/' jvl C6. 6 'fo! kakor za ljudske šole. (§. 82.) Razdelitev. §. 14. Ta knjiga bode na kratko razpravljala vse zadeve učilnice za ženska ročna dela. Delimo jo v dva dela. — G — Prvi del govori o odgojitvi in poduoevanji in razpada v dve poglavji. /. Poglavje se deli v občno pedagogiko in metodiko, 2. 'poglavje pa govori o posebni ali specijalni metodi pri podučevanji o ženskih roenili delih. Drugi del obsega učne predmete in sicer v dveh poglavjih. Prvi del. Prvo poglavje. 0 pedagogiki. §. 15. Pedagogika se imenuje znanstvo, ki nas uči, postave, po kojih naj mladino podučujemo in odgojevamo. To znanstvo delimo navadno v tri dele. Prvi del govori o osebku — namreč o učiteljici, drugi del o objektu — t. j. o otroku, in tretji del o kraji, kjer se osebek ali subjekt z objektom shaja — t. j. o šoli. I. Učiteljica. A. Učiteljičin poklic. §. 16. Deklica, željna poprijeti se učiteljskega stanu, naj pred vsem sama sebe vpraša: I. Imam-li ljubezen in gorečnost do stanu, kteri si hočem izvoliti ? Resnica je, da te dve lastnosti sami učiteljice še ne naredite, vendar je gotovo, da učiteljica, koja se svojega stanu z ljubeznijo ne poprime, nikakor ne bode vspesno delala in napredovala. Pri nobenem stanu nij iskrenega veselja do opravil tako treba, kakor pri podučevanji. II. Imam-li pa tudi lastnosti, kterih treba k temu stanu? Te so: 1. telesne, 2. duševne, 3, socijalne ali družabne in 4. moralne ali nravne. 1. Telesne lastnosti so : a) Zdravi čuti: dobro oko in oster sluh sta učiteljici posebno pri ženskih ročnih delili jako potrebna. Ona sta šolskemu redu in pazljivosti v neprecenljivo podporo. b) Lepo vzraslo telo brez hib. Sc odrasli se časi telesnim hibam posmehujejo, nikar li otroci; zasmehovanje pa spoštovanje jemlje in kjer njega nij, tam je nemogoče z vspehom učiti. c) Trdno zdravje. V šoli mora učiteljica dolgo in na glas govoriti. Bolna učiteljica sc zaman trudi in trudi —• in konečno obnemore. 2. Duševne lastnosti so: a) Um. Vsaka učiteljica naj bode vsaj toliko bistroumna, da lastnosti in posebnosti svojih gojenk spozna in da tudi v izreji prava sredstva najde. b) Zvest spomin. Ako učiteljica še le dana povelja in naloge naglo pozabi, nikoli si ne pridobi pri učenkah spoštovanja. Učiteljici ženskih ročnih del je zvest spomin še bolj potreben, da si vsa tako mnogovrstna tehnična imena pri raznih delih in imena toliko tkanin dobro zapomni. c) Cutljivo plemenito srce. Mrzli um se otrokom nikoli ne prikupi, le plemenito srce budi ljubezen v mladih srcih in le beseda, ktera iz srca pride, govori k srcu. 3. Družabne ali Socijalne lastnosti se tičejo: a) Učiteljične obleke in stanovanja. Nje obleka naj bode snažna in lepa — toda priprosta brez lepotičja in ničemurnosti Učiteljično stanovanje naj bode zbog svoje lepote vsej srenji, v kteri živi, lep izgled. Ta lepota pa izvira le iz snažnosti in dobre odgojitve. b) Učiteljičnega vedenja do srenjskih udov. Nje skrb naj bode, da si pridobi ljubezen, spoštovanje v občini; to bode nje trud močno podpiralo. Kako pa si more učiteljica ljubezen in spoštovanje svojih srcnjčauov pridobiti ? To jej bode mogoče: — 8 - 1. Ako jc nepristranska; nje sreč naj enako ljubi bogate in uboge, lepo — in grdolične učenke; 2. ako vse dolžnosti svojega stanu natanjko spolnuje; 3. ako jc do vseh ljudi, posebno pa do svojih predstojnikov priljudna, ponižna in postrežljiva; 4. ako nikoli darov ne sprejema, še manj pa zahteva; 5. ako je vse nje živenje in vedenje vsej občini najlepši izgled. c) Učiteljičnih dolžnosti do cerkve in države. Ona naj bode z besedo in dejanjem verna kristijana, vrla, našej presvitlej cesarskej hiši srčno udarni rojakinja. 4. Moralne učiteljične lastnosti so: a) Prava bogaboječnost; trdno versko prepričanje in iskrena ljubezen do Stvarnika dičijo učiteljico, — ako teh nema in hoče učenke po krščanski vzgajati, kaj druzega je, nego uboga hinavka? b) Pridnost, in marljivost. Naj ne mine dan, v kterem ne bi učiteljica sebi in šoli česa v korist storila. Gorje ji, ako si zvečer mora očitati: „Glej, ta dan si izgubila!“ c) Potrpežljivost in kratkost. Otroci imajo toliko napak, tako počasi ume; učiteljica naj jih le z naj večjo potrpežljivostjo opominja; jeza ji nič ne pomaga, temuč le uku škoduje. d) Dobra volja. Le pri veselej, dobrovoljnej učiteljici napreduje uk in otroško srce se je oklene s trdno ljubeznijo. Saj je mladina podobna nježnej cvetici, ktera se le v milem solnčnem žarku razcveta. B. Učiteljično izobraženjc. §. 17. I. Po povelji vis. c. kr. ministerstva so poleg učiteljičnih izobraževališč posebni kursi ustanovljeni, kjer se izučevajo deklice za učiteljice ženskih ročnih del. V teh kursih se pripravnice ne vadijo samo v potrebnih ročnih delih, temuč razlaga sc jim tudi, kako naj podu-čujejo, kako naj sc vedejo kot učiteljice. Te enoletne kurse ustanavlja vis. c kr. ministerstvo ali v zvezi z učitelj ičnimi izobraževališči ali pa v zvezi z ljudskimi dekliškimi šolami. Za vstop v omenjeni kurs je potrebno: a) Dovršeno 17. leto; &) odpustno spričalo ljudske šole; c) nekaj izurjenosti v ženskih ročnih delih; to izurjenost morajo pripravljanke tudi s preskušnjo pri vstopu dokazati. Učni predmeti so: d) Najvažneje iz pedagogike, b) Učni jezik, c) Prosto risanje, d) Računstvo, e) Gospo-dinstvo, f) Zenska ročna dela, "’Ti računski knjigi vedno v lepem redu imeti, bodi varčni in redoljubni gospodini ponos. JI VEDENJE do poslov. §. 92. Blagočutna gospodinja se z svojimi delalci m delalkami zmerom pristojno vede. 1. Ona skrbi, da vsi posli dobe o pravem času živež in počitek; vsakemu da, kar mu gre. Plača ne sme nikoli zaostajati. , , , 2. Razen tega pa tudi tirja, da vsak sto« svojo delo in da se vede vsak čas popolnem pošteno. Osabneze, lenuhe, opravljivke naj odpravi pri prvej priliki. 3. Res je, da sedaj po pravici tožijo gospodarji in gospodinje, da ne morejo več dobiti poštenih, zvestih in delalnih dekel. Ali pri tem pozabljajo, da so tega nekaj tudi oni sami krivi. Ako vedno le tirjaš delo in delo, in ne privoščiš delalcu časi kakega priboljška, ako vedno ukazuješ in grajaš in nemaš' prijazne besede, ampak vedno osorno lice, ako tako ravnaš, ne bodeš imela dobrih služabnikov in služabnic. — Kajti svojegadelalca moraš ohraniti pri dobri volji, saj je delo z veseljem in z ljubeznijo storjeno boljše in hitreje nego ono, ki se je vršilo med kletvijo in nevoljo. 4. Gospodinja naj izpodbuja posle h krščanskemu živenju in naj jih ne ovira, če sc hočejo Božje službe ob praznikih vdeleževati. Če posel zboli, naj ga gospodinja ne odpravi koj iz hiše, teiuuč naj mu doma postreže. Še le, ako se vidi, da bode bolezen huda in dolgo trajala, tedaj naj ga spravi v bolnišnico. §. 93. 5. Gospodinja naj se seznani s postavami o razmerah med gospodarji in posli. Te-le so: n) Vsak posel, ki v službo stopi, je dolžen, vsaj 14 dni v službi ostati. Če pa dekla gospodinji, ali pa nasprotno gospodinja dekli naznani, da bode iz službe stopila, tedaj ima posel pravico, še 14 dni v službi ostati in tudi polumeseeno plačo dobiti. Ako pa ima gospodinja važne vzroke, da deklo nemudoma odpravi, mora jej za polu meseca plače dati. b) Vsak posel naj ima svojo službino ali domovinsko knjižico, kjer je zapisano njega ime, rojstni kraj, starost i. t. d. Ko je službo nastopil, mora sc pri županstvu oglasiti; če se to kmalo ne zgodi, bode gospodinja h kazni od 5 gl. ali še več obsojena. c) Ko posel iz službe izstopi, napise mu gospodinja spričalo o njegovem vedenji, pridnosti, zvestobi i. t. d. Spričalo naj ima kolek ali štempelj od 15 kr. Zopet je treba, da se posel izstopivši iz službe, pri županstvu oglasi. Kazalo. Stran Uvod ........................................... Prvi del. Prvo poglavje. I. Učiteljica — A. Učiteljičin poklic........... H. Učiteljično izobraženje ..................... Drugi del — Otrok. I. Otroško telo...........................V II. Duša — A. Nje ceno — fi. Duševne moči . . O. Izobraževanje duševnih moči............ Tretji del — Učilnica. A. Zunanja učilnična oprava...................... B. Notranja učilnična oprava. I. Šolsko vodstvo ....................... II. Metoda............................. Drugo poglavje. O posebni metodiki. I. Splošno opravilo....................’v ’ II. Učilno ravnanje pri podučevanji o kačkanji .... III. Učilno ravnanje pri podučevanji o pletenji............. IV. Učno ravnanje pri podučevanji šivanja..................... V. Učno ravnanje pri zaznamovanji ................ VI. Učno ravnanje pri podučevanji vezenja................... VII. Učno ravnanje pri podučevanji mreženja ...................... VIII. Učno ravnanje pri podučevanji prikrojevanja . ■ ■ • ' ' IX. Učno ravnanje pri podučevanji o krpanj, m popravljanj, p in obleke................... X. Učno ravnanje pri podučevanji o XI. Učno ravnanje pri podučevanji tvarini in orodjih za delo . . o gospodinstvu................ 3 6 8 10 12 16 24 25 2 S 33 35 38 45 50 52 53 54 55 60 60 Drugi del. Prvo poglavje. 1. Tvarinoznanstvo. A. Tvarine iz rastlinstva. 1. Lan...........................................................61 II. Konoplja.................................................... 65 III. Bombaž.......................................................66 B. Tvarine iz živalstva I. Volna.................................67 II. Svila.........................................................69 C. Rudninstvo....................................................71 2. Orodje za delo................................................72 Drugo poglavje. Gospodinoznanstvo. A. Gospodinji potrebne lastnosti..................................74 R. Odgojitev malih otrok......................................... 77 C. Skrb za stanovanje............■.............................80 />. Skrb za živež ................................................86 E. Skrb za obleko................................................97 F. Skrb za zdravje družine......................................100 G. Gospodinjino računstvo.......................................102 H. Vedenje do poslov ...........................................103 Popravki. Stran 1 * 17 „ 23 » 23 « 25 „ 28 « 45 n 50 „ 61 « 71 2. vrsta od spodaj: založila — 16. „ „ zgoraj: II. 5- „ „ „ • st. (>. 10. „ „ spodaj :glei 13. „ „ zgoraj : palec, — 5. „ „ spodaj: otroško — 11. „ , zgoraj : spletka — 1. „ „ „ : delostvorov- 3- n n n • delil zadnja „ „ spodaj: cerkeno — beri: založila beri: 3. beri: št. 6. beri: glej beri: črevelj beri: otroško beri: spletla -beri: delotvorov beri: delo beri: cerkveno ' . ■ ■ v . ■ 745/749 STUMPFI R. Poduk Šo DomC 35995 7006GG70