Položaj šolstva iu učiteljstva v Frekmurju. Ljudske šole. Ljudske šole se nahajajo v _-'reki.iuriu pri vsaki ctrkvi in v vsaki vecji vasi; z okrožjein precej madžarske Uoinje Lendave bo teh šol nad 80. Srednje šole in učiteliišča. V Murski Soboti je Diia aoslej niadžarska meščiiaska šola. breunje j>oie so obiskovali sinovi tamošnjega uaroda dosedaj v bt. Uothardu ob Kabi, v "DObotišču in i.opronju, učueljisce pa gojeiici in gojenke v Cakovcu, bopronju ter v Pecuiiu. Za vsprejem na uciteuišče s 4 ietmki je bila potrebna preOizobrazba na 4-razredni mešča_iski soii ali pa nižja srednja. šola; kakih »pripiavnic«, oziroma vsprejema iz ljudske šole niti izjemoma ni bilo. Učiteljstvo. Učiteljstvo je bilo vzgojeno v strogo madžarskem duiiu. Poieg madžarščine govore mnogi učitelji se dokaj spretno tudi nemščino; slovenšdno obvladujejo samo domorodci, t. j. rojeni Prekmurci. O kaki -iovnici slovenskega jezika nimajo dosedaj seveda niti pojma. Vrste ljudskih šol. Ljudske šole so troje: 1) verske (koniesionalne) in sicer katoliške in evangeiske, 2) občinske ali vaške brez verskega značaja ra 3) državne. »Šolski stolec« Namesto naših ki-ajnih šolskih svetov je deloval dosedaj pri verskih kn vaških šolah takozvani »šoski stoiec,« v katerem ie imel važno besedo in predsestvo župnik t. j. »plebanuš« dotične verske občme. Vodja ozir. nadučiteij šole pri cerkvi (iari) je moral biti dosedaj zajedno orgiar ali »kantor«. Kompetent za tako niesto se je moral pred »šolskim stolcem« producirati v orglanju in petju; še-le potem, če je ugajal, so ga predlagali učnemu ministrstvu posredno v potrjenje in nameščenje. (Spomin>a na konkordat!) Kategorije — poslopja — oprema šol. Šole v Prekmurju so večinoma enoin dvorazrednice; zelo redke so tri- ali več razrednice. Šolska poslopja so ponaj- več primerna, lepa, nekaj je tucft moder- nin posiopj. cnunadstropna posiopja so reaka, vecinoma naaajaino pntlične zgiaabe. soiske sobe so povecini prmierno venke in svetle, nekai je pa tuai taKiU, ua ne ougcvarjajo _oiskouigijeniskini zahtevam, poseono pri v najcm vzetm posiopjiu. Fntiodiije leto se bo brezpogo^no moralo zgraditi precej noviii soi. 2)koiaj vsaka šoia ima potrebna učila za naravosiovje, prirouopis, zeniljepis in deionia tudi za zgodovino. Učiteljske ia šoiarske knjižnice so založene spiošno bolje ncgo pn nas, a vse to je za bodočnost brez pomena. Viui se, da ogrska vlada ni štecuia z denarjem, samo da je mogla pospeševati tnaožariziraaje dece. Učiteljska stanovanja. Stanovarija učiteljev šole so veCinoma lepa in suna; obstoje iz 2—3 sob, kuninie iii čumnate ter kleti. Cesto ima tudi druga oziroma tretja učnejska oseba na razpoiago koinpletno stanovanje. tiigijenična in sanitarua uredba šol. Strani-ča se nahajajo večinoina izven soiskega poslopja; so to nekake barake, ouaaijene od poslopja 15—2U korakov; zato ne zaznavaš v poslopju onega smradu kakor cesto pn nas. Maio je šoi, v katerih bi bile moderne, mgijenidio pravilne klopi in drugo pohištvo iolskLa sob; več ko poiovica šol una stare, obrabijene klopi. Je pa tuai nekaj šoi, y katerin so boljševiki in komunisti polovico klopi po/gaii ali polomili. Prenapolnjenost šoL Večino šol bode potrebno razširiti, ker števuo otrok baje že presega našo maksimaino uiejo; o tem se boclo mogii prepričati sele novi šolski voditelji — na.šenci. Šolsko leto. Dosedaj je trajalo šolsko leto od 1. sept. ao 15. junija; v resnici pa so otroci prihajaii v solo Se le od 1. novembra napiej ao komca apriia. Ud apriia naprej so ucenci — veiiki in inali — kratkomalo izostajali. Učiteiji v Prekmurju so imeli tedaj počitnice polnih 6 meseccv in so se prav dobro počutili. t Učni uspehi. Z ozirom na 6-meseči-o šolsko leto in Ker je bii učni jezik večinoma že v 1. razredu madjarščina, so biii uoni vspetii naravno — siabi; otroci so se naučiii za najveCjo potrebo citati, pisati in računiti. Kakega vspešnega pouka iz realističnih prsdmetov ni bilo; spiosaa izobrazba tamošnjega ljudstva je tedaj na primitivni stopnji. Ker je svetovna vojna tu-di v Prekmurju odtegnila mnogo moškega učiteljstva, zato je mnogo šol popoinoma osirotelo, t. j. zadnjih 4—5 let sploh ni bilo tani nobenega pouka; 10—11 ietni otroci so totalni analfabetje. Ubogi narod je res vreden usmiljenja! Ker pa je Ijudstvo trezno in duševno razvito, bodo vbodoče v urejenih razmerah in pri slovničnem učnem jeziku sigurnc najlepši, prav zadovoljivi vspehi. Šolski nadzornikL Madžarski šolski nadzorniki iz Sobotišča se niso mnogo brigali za te šole; učitelji pripovedujejo, da niso po 10 let prišli nadzorovat. Gospodarsko poslopje, vrt in zemljlšče za voditeUa in šolo. Pri vsaki šoli je za voditelja na razpolago gospodarsko poslopje s hlevom za krave in posebej za svinje (svinjaki), poleg tega še gumno in kaka klet (žitnica in orodjarnica). Brez večjega ali manjšega šolskega vrta ni nobena šola. Poleg tega še spada k šoli zemljišče od 1—50(1) oralov, ki je izkorišča Uzhasnuje) šolski vodja. Najinanj takega zernljišča se nahaja navadno pri državnih šolah. Učheljske plače iu giuotni položaj. Koniesijonalne in »vaške« sole _o svojecasno postaviie m jih doseaaj tuui — cesto macenovsko — vzurzevaie uoucne v.oiane oucme, ki so za vo<_iteiia, otlno-ao naauciteija (sam »_t_olnika«> Uouraio večje aii uiaiijse zeiiilj_sCe ter aiu uoiocue od obcme tuoi malo temeljno placo. 1 o je uomval rettno vsako leto od občine, drzava pa mu je moraia plačevati toliko »uopoiitua«, da je bila njegova piaCa izenacena z ono, ki bi jo clobivai na urzavni ljuaski šoli. uržavne ijudske soie je oržava i,»alam«) dala graditi, jiii je popolnoina vzdrževaia ter plačevaia precej aobro tuai uciteljstvo. botjšev_ki iii komunistje so učiteljstvu zvisali plačo od 20—30.000 K letno ter so s to ilaiezijivostjo mnoge zvatuii na svojo lastno stran. Pnvrzence koiintnistov pa katoliski župniki in ljudstvo danes silno mrzi in zahteva njih odstranitev. — V gmotnem oziru so bili prekinurski učitelji ttdaj na boljšem nego mi. Sedaj pa vlada v raarsikateri učiteljski obitelji beda in pomanjkanje, ker že dva meseca niso prejeli plače, oziroma ne morejo boljševiških bankovcev izdati. Onim, ki jih je naš Višji šolsiii svet pogojno pridržal v službi, — to so namreč tamošnji rojaki, ki so kolikortoiiko vešCi slovenščine, — bo morala naša vlada čimprej pomagati iz gmotne mizerije. Koliko in kake učitelje rabi Prekmurie? iz ua.e biovenijtJ bo treoa vzeu okro_,u> ou ucneij6--ui oseu ter jm nainestui na soiau v i-rekinu-ju. ^otegujeiu uai se za ta mesta v prvi vrsti uuaiSi, ielesno Lia tovausi, pa tuoi tovaiisice, ¦ ki uiiaio vsaj 3—o iet pralcse. Voustvo šoi aaj se poveil z maio lzjeinami uaiiiin uuaem, ocK-isi iuoskui_, DtKasi zens__am; ua uvo- ln vecrazreunican iiuj se uainesu za vooiteija zanesijiv bioveuec, poieg n]ega ^e iauko pnurzi v siuzoovaiiju picj-iuuisia rojak, ki je vešc siovenscme. ue je ozt-njen m uiia otroke, naj po inoznosu obarzi svoje aoseuanje stanovaiije, opravuiia dokiaua pa se seveaa uaj izpiacuje vouiteiju-nasiacu- i-e-ta bo poieg uruzegu moral D.u svojeuiu tovaruiu-rrciaiiurcu nekak nientor m uciteij kniizevnc sioveusciiie, vl katere naj doticruk poiozi najkasneje v aven leun aopoinuni lzpit. Vecma tamosnjega uCiteljstva je namrec Dua dositiuoD zeio madzaronska Ln vseui tacasnim vouiteliem šo. se iz previonosu ne moreio in ne smejo zaupati ta mesta v bodočnosti. Oni ucite-iji Uce;, ki so rojeni Maajari aii .šemci in ne ooviatlajo uomacega jezika, se morajo brezpogojflo oapustiti. -\lovencem v vsakem oziru na roko, oa se bodo prav kinaiu udoniauii. lzven šole bodo imeli naši ljudje v Prekmurju hvaležno polje za kultumo in organizatorično delo; ljudstvo si žeii petja, braltiili društev, predavanj in kmetijstva, uvedbo čebelarstva z mobilno stavbo, kmetiskih podružnic itcL vsega tega dosedaj tam ni bilo, bo torej novo in plodonosno. Odločno pa svarimo pred politlčnimi hujskarijami in razdori. Seveda se poleg samskih tovarišev (ic) lahko potezajo za mesta v Prekmurju tudi oženjenci, če jih vleče tja volja do dela in srce. Gmotno bodo na dobrem stališču. Nikakor pa naj Višji šolski svet začasno ne nastavlja starejših učiteljev, ki imajo mnogo otrok in bi jih selitev gmotno ruinirala. Izjema so oni, ki hočejo prostovoljno vPrekmurje. Nove meščanske šole. V Murskl Soboti se najbrže še to jesen otvori meščanska in srednja šola; krasno poslopje je na razpolago. Učiteljska društva za Prekmurje. Samoumevno ie, da se bodo v Prekmurju morala Čini prej osnovati najmanj 3 učit?ljska društv.i. da bo tako mai ta najnovejši del Jugoslavije pritegnien v našo učiteljsko orgauizacijo. Učne knjige v narečjiu Višji šolski svet naj ukrene vse potrebno, da bodo za šole v Prekmurju o pravem času (do 1. nov.) na razpolago slovenske učne knjige in sicer v pravimo slovenskem jeziku, ne pa morda v kakem »prekmurskem« narečju. Ljudsko mnenje je, da se otroci tega »narečja« nauče dorna, v šoli se naj uče pravilne slovenščine l Učiteijsko razsodišče. Izmed najvažnejših točk dnevnega reda letošnje deiegacije je gotovo tuai prediog okraj. šol. nadzornika tov. Cerneja. »Vodstvu Zaveze se naroča, da izaela čimprej praviia za »Utiteijsko razsoaisče«, kakor obstoja n. pr. za Castniski sian ter povzroci,' da se tako razsooisce cunprej sestavi in začne posiovati. Naloga temu razsodišču bcx_i: 1) poravnava resnejšiii sporov med učiteijskiiui osebami, __. ako se taka poravnava nikakor nt more aoseci, azigosanje krivca, pritisk nanj potom šoi. oblasti, 3. čiščenje nasega stanu; takih oseb, ki nani delajo sramoto, 4) moreoitno nasvetovanje pri nairieščenju uCiteljstva v divornliivili slucajin, itd.« Pogosto snio že razpravljali o tem predmetu, žal ni prišlo cio ugodne re&itve. Vsa okrajna učiteljska aruštva miajo razsodišča, Cetudi le za prepire v društveaiii zadevaa, a še ta ne poslujejo. »Zaveza« ima isto zasnovano na širsi poaiagi; govori o sporin nastaiiii med Clani »Zaveze«. Sem iaiiko štejerno vsa nesporazumljenja rn sporna vprašanja; a tudi »Zaveza« ni v iem oziru iucesar zmogla —, ker ni imela zaslombe pri šol. oblastih. bo li novo započeta akcija zopei propadia? Zelimo da ne; podpirajte nasi Kakor je tako razsodišče potrebno in koristno, tako je v isti meri uveljavljenje težavno. Ne pričakujmo, da bodo sevut v Kajutuourgu .oiuveiiija,,, zuian na seji diie 26. 9. i9a>. odluuno protesuia pioti § Ld. nacita ztuioiia o iiaioaiiui i>Oian za iviaijeSLVo ^iio, i__ueiauega po prosve.nem ouooru v iseo&iauu wx zaineva, cia prevzaiiie postavija.aje ln obKiuuvaiije soi urzava h.ut laiia. v la naa_eu se osiiu] pobeucu zaiuau, \ Katerega se stekajo niesto seda_i_a_ soiikia uui_iau vse sioje nase urziivo ouiciiienjajuci solski uavki in drugi aoiiaaiil, uaiuceni v ia uaaien po niiiouaeai piecistavuiitvu. iz poiaiacznal poKrajia v,ukrozij. se lzteitajuci uavki s>e siutjo poiauii. zuj)t''. _e za soistvo v tisu pokiajna vukiozju,). Le za cas vzpostavnve po s»oviazraku opustoseiaa krajev ui uezei i»e Mue xU;/(. tega uuvka poiaom izvea usie zeaaje, ki je uavek zoraia. v be soiSke atavuu ni popravaa voui laiiusterbivo za javua deia po svojm orgaaaa. euaj pumaajMjiva ucitfcijsKa aaouiazua. iver iaoix it vrio naoorazen m lesen, torei pna:crno star ucueij z vspeaoai vrsici svoj uosel, zaio zaateva za vsakega uuteijd uiezizjeiiaio peuetno soiaa.e aa uciieiji6cu po uuvrseni aieacaribki oziroiua mzji sreuaii šoii. d_. Annistersivo za socijaiao skibscvo se nujno piosi. ua ne_auuu_aa preskroi šoic z uooniu eeniai biagoai za ioiaiske ooieke m ouutev ter poueuniai aiaterijaioai za žeuska rocna aela. 4. ViSji ioiski svei sc napiosa za uovoiienje, po ivatcreai se vpeije v Vi. -razrii^M iKiioj^uje narooiie soie pouk po ucneai uacnu i, lazreua mescaaske soie. iNaceaiiK^Kraj. iOi. sveta: Josip Kosar, noieije. Krajai šoisni sveti — pro ui conura. Uživel je Casopisni Doj za krajne soiske bvete m proti njaa. l^rou kaKi.aim Kraj. sol. svetorn saio.' Proti onira, ki nanieiioma aii zaradi svoje aeueiavaosu m nezmožnosti ovirajo razvoj solstva ia kuiuirni razvoj nasega naroaa. Dokazuv je uao dovolj v naiem listu o aeianezmozaosti kr. šol. svetov. L»okaza_i saio tudi, cia se zanikrnim lunkcijonarjem nl sKnvii ias zaradi zanemarjenja aoižnosti. Kaiu vodi vse to? Odgovor je krateK: K. nazadovanju! 0 svoboui smo sanjaH, o uoijsi bouočnosti in kiuturnem napredlvU aasega naroda; naše sanje in nade pa se ruši.o z vsakim dnem v bndko razocaranje. Na eni strani nam aiečejo poiena pod noge vladoii krogi vsled neznanja razmer, na drugi strani pa se oglašajo »poiitikujoči pedagogi« in hujskajo Ijudstvo proti šoli. Ke preostaja nam oioigega, kakor dokazati enim potrebo preureaitve šolstva, drugim pa prinasati na stotine nravstvenih dokazov o uelanezrnožnosti in preračunjenera oviranju _olstva. Na eni strani čujemo zahteve po triletnem učiteljišču, na drugi strani pa zahteve po štiriletni šolski obveznosti s »pritnernimi olajšavami«. Na ta načm nam ne bo težko vzgojiti kmalu 80% analfabetov. Vojna je pokazala marsikaj in še nikdar ni vstopila potreba dobro organizovanega šolstva tako jasno pred nas, kakor ravno v teh težkih časin. Vprašamo se nehote, kaj mislijo ljudje, ki propagirajo tako razdejanje narodne kulture? Ali je res izginilo vse plernenito mišljene na svetu in se umaknilo nizkemu egoizmu? Tovariši, vseh potrebujemoi da ne bode na nas sramotni madež nekulture, storjen na lastnem narodu! Zbirajte dokaze o krajnih šolskih svetih, da so v sedanji obliki na škodo šolstvu in pošiljajte jih organizaciji. — Račič Božo. — Socialisii in slovensko učitelistvo. 21. sept. t. I. se je vršil na Pečici pri Kostrivnici Ijudski shod na katerem so se slišali medklici — od kmetske strani, ki je zopet od druge strani nahujskana proti učiteljstvu — zakaj da socialisti nc nasprotujejo učiteljem, ker imajo tako mastne plače in še celo prosto kurjavo. Sodrug Vidgaj Je na to opazko pripomnil sledeče: »Dragi kmetie in prijatelji! Pomisiimo, da so bili učitelji v poglnuli Avstnji najsiabše plačani. Ako seaaj dobijo nekaj več plače iix prosto kurjavo, se _e vseeno težko oblačijo m preživijo yri tej grozni draginji. Uragi kmetje, rie bodite našim učiteijem aasprotni! Ako so aobili nekoiiko izboijšano piaco, poausiite, aa so oni vzgojiteiji naše miadine, podiaga riajšega siovenskega naroda. Učiteiji vzgajajo našo deco, da ne bi zaostaia v kukun in napredku za drugimi naroai. Poaasii, dragi prijatelj, ako imaš žeao, otroke in živiš v revšciai, kaka nezadovoijaost da te obhaja. Celo nad lastno deco stresas jezo m vedao premišljujes, kaj Di zacei. kavno tako se goai aa-eaiu ueitelju. Ako lma premajhno plačo, kako more potem deco ljubeznjivo in prijazno uciti v šoiir1 Pogieim© rajse na druge sloje, kako mastne piače iaiajo. Pogiejmo Oobickarje in kapitaliste!! Kaj pa ti store za ijuasko lzobrazbo:1 Ničesar!« — ličiteJjem in učiteljicam, ki so sc priglasili za smzbovauie v broiji iui-.uaajaaio, aa Je vsen 19 uciteijev sprejenii v siuzoovaaje toda s pnpojriDo, Oa so jnri na razpoiago ie siuzoe v seuti, ker so vsc siuzoe v iaestiH že oddane. Piače bodo pivjemali enake kot srbski učitelji. Prizaueu se laliko tozadevno obruejo na visji -Oiski svet. — »ivan Strukljeva nesramnost.« Tiskarski skrat narn je pokvani zadaji oustavek, s tem, aa je. ocLntsei uve vrstici v zaunji steviliu. Uiasui se mora sieuece: lov. btuiar izjavi: »lovanši, o teaiie piecaogu. pa ne oomo pra\ i*'.eesar ra_.pravjja_i. -Hi sino veseii Ui pouosni, Uj je _.aseuei mesto visjeua soisne^a auazotmha -iitiiuvs_.i tovaris ta 10 ta_i nii/_, Kakoi' je uaugi.« Z vso zgovoraostjo je povuaijaia siuiarjeve oeseae tov. jeiajeva in zui.iovaia aiso aopustild razpraviidiija o biruiujeveai prediogu. btrukeu in k.ozeij sia ostaia oa cediiu! Ce se puvemo, ua je prišel tov. Strukelj v vi-n suisiu svet po aogovoru z napituiio ucit. organzacijo, smo njegov zuaca uovoij osvetiili. irisaio se je ze o koroških učiteliih, fcu so bili prej v sluzbi neinsko- nacijonalne straw_e m so ob prevratu stopiii v siužDo Jugoslavije. Treba je, da javnost izve, kao je nioral za časa nemške lavazije aii roparskega pohoda meseca majnika bežaii prea bvabi. vsi pravi narocmi Siovenci; izmed udteljstva: 1. vsi ona, ki so bili nastavlaieni iz ostale Slovenije na K.oročkem; ?. vsi oni slovenski ucitelji, katere je imel prejšnji aež^lni šoiski svst zaznamovane, ter ]ia že prej preganjar zaradi njihovega prepričanja. — Zakaj smo morali bežatif1 pač gorje oneinu, katerega bi dobili, kako bi ga bili vlačili m pobijaii. Kai pa se je ostalim zgodilo? (Tovariše jiii ne marem in nečem imenovati.) Nič, čakali so lepo na svojih mestih in biii pripravljeni, da bodo našo ijubo slovensko deco vzgajali v janičarskem duhu, kot so bili tega vajeni pod starim režimom. Bežali pa tudi radi tega niso, ker niso verovali v moč nase mlade države. — Zelo težka je bila tedaj ločitev od našega ljubega Korotana za aas zavedne Slovence, a šli smo z zavestjo, Ua se vrnemo. le zavesti je pa drugim maiijkalo, ker niso prepričani Jugoslovani in tudi ne bodo. -- Ako pa prideš danes aa Koroškem vkup z učiteljem, ki ni bil begunec, ki ni prišel ob svoje premoženje ln ga vprašaš, zakaj, da ni bežal, ti navaano odgovori, da ni irael kam. Drugi tudi niso imeli znanja izven Koroške pa se vseeno niso izgubili in so bili povsod lepo sprejeti. — Za narodnega učitelja je pač težavno delati z ljudmi, ki so te prej prezirali kot »Windiscfaerja«. Mislim, da taKa »metamorfoza«, ki so jo omenjeni na-pravili, ne vpliva dobro na narod. — Nečem, da bi prišli omenjeni ob kruh, a našemu narodu bi bilo v korist, da se jin prestavi drugam. — Opozarjamo na zanimiv članek o šolskih razmerah v Prekmuriu, ki ga pnnašamo v današnji številki. Posebno informativem je za one, ki se bodo posvetili službovanju na tem ozemlju. Obljubljene so nam nadaljne razprave, ki bodo ooprle popolno sliko šolskega in stanovskega položaja na tem novoosvobojenein ozemlju. — Usposobljenostne preizkušnje za obče ljudske ln za meščanske šole v jesenskem terminu 1919 se prično na državnem učiteljišču v Ljubljani v petek, drie 7. novembra ob 8. uri. Pravilno opremljene prošnje za pripust k usposobljenostni preizkušnji je po šolskem vodstvu predložiti pravočasno okrainemu šolsKemu svetu, da bodo najpozneje do 31. okt. v rokah izpraševalne komisije. — Popisovanje šoloobvezne tnladine. Mestni magistrat v LjubljaTii _e te dni razposlal na hišne gospodarje vprašalne pole za popis šoloobvezne mla- \ dine. Hišni gospodarji ali njih zastopniki so naproseni, ua pustijo te poie kroziti pn straakaa v lii&i. Popisati se morajo vm -Oiski oiroci v starosti oti o uo 14 let. riavaao popisane poie je poteai vnati lnestnemu raagistratu ao 1U. okt. 1919. ivuor boioobvezaega otruka pnknje aM pa aaveae aapačne potlatke, Do kazaovaa. v^e soiooovezeai otrok 12. teiitnega xazioga soie ne more obiskovati, je ta razlog lzrecno aavesti. Ko so vsi otroci pravilno popisani, aaj gospodar poio vrae mesta.aiu magistratu opremljeao s poupisoia, aa ni Daa aooena straaka v mši prezrta. — aiolski vlak Mariuor—biov. tiistnca. Južna železmca je raztegnila soiskt vlak ao biov. t-istnce. Ajutraj pnpeije iokoaiotiva en vagon s Fragerskega v biov. tJistrico, kjer iuako vstopiio tuai urugi potniki, ki se pnpeijejo z jutraa>mi viakom ob 0. uri iz mesta, na t^ragerskem pa prestopijo vsi v ptuiski viak. J^opolduie pa pnklopijo osebae vaijont tovornemu vlaku, ki pelje iz Maribora ob i uri 30 min. Upamo, ua bo obratno ravaateljstvo tudi odrediio, ua t>o popolctne iokaiai viak čakal na tega soiskega, ki pnpeije v Slov. bistrico še-le ob 3. uri 45 min. — Šolski program sokolske orgauizacije. bokoiski bavez si je postavil aa zaonji seji siedeči šoiski program: bokoistvo mora v svojem delokrogu delovati za reformo vsega aaroUnega šolstva na temeiju (iemokratizma, posebao 1. da se zakoaitim potom pnaiora gradba teiovaclnic m telovaaisč; 2. da se uzakoni naceio, da je telovadba obvezma za vso šoisko rnladino; 3. ua se zakonitirn potom ustanovi šola za telovadne ucueije po preuiogu oiovenske bako-ske Zveze. bokoism Savez SHS. — Učiteljske pokoiiiiue, vdovmne. vzgojevainne nu. se piacujeK) s 1. oktoDroni potom pojitnega čekovnega uraaa. lNakazaice, v katerm je nakazana že tuui aova aiagmjska aoklada, se racu ogromaega ueia uoseaaj ruso mogle odposiati. /.goai se pa to v nekaj daen. — uoeaem se opozarja, aa ni treba več vpociiljau pobotnic. — Učiteljica v večjem mestu na Dolenjskem ob žeieznici je voljna meniati siuzbo s koiegiajo v vecjem kraju ob 2eleznici na bivšem Stajerskem aii Koroškem. PontKlbe na »Strokovno tajništvo Zaveze«. — Solski list. Do trenotka, ko pišerao te vrstice, se je ogiasilo 137 soiskih vodstev za nabavo »bolskega Lista« in naznanilo približno potrebno tega nadomestila slovenskih čitank v nasiednjeia izrneru: Za nižjo stopnjo je pripravljeniJi 8968, za srednjo 7678 ia za višjo pa 5830 komadov. Ker pa je v bloveaiji mnogo več šol kakor 136, posnemamo iz tega, da se več kakor ave tretim šol ai prijavilo. Pozivijamo tedaj ostala šolska vodstva še enkrat s tem, da nemudoma naznanijo direktno »Učiteljski tiskarni« na koliko lzvodov posameznih listov renektirajo. brednja stopaja gre te aai v tisk in se je bo aausniio le toiiko, koiikor je prijav, Zaniudniki jo kasneje ne bodo mogli dobni ter bodo imeli neprilike, ker je pouk orez primernih učnih knjig otežkocen, če ne popolnoma nemogoč. — Uveljavlienje novih plač in stanarin za učiteljstvo. Glavni odbor »Učiteljskega udruženja« v Beogradu je bil tozadevno pri načelniku oddelka za osnovao šolstvo g. dr. Milivoju Jovanoviču, ki je izjavil, da mora biti zakon izvršen, da o tem ne more biti govora. Ako bo potrebno, da se pri statističnern oddelku osobje pomnoži; se bo tudi zgodilo, samo da se delo pravočasno izvršL — Iraenovanja na zadnji seji višjega šolskega sveta: Kamnica: Josip Puhr od Sv. Marka pod Ptujem; Karčevima: Rudol- Rakuša ia Emilija Tomiiiškova; Rače: Franja Bizjakova; Selnica ob Dravi: Albina Lasbacherjeva, prideljena v službovanje v Rušah; Slivnica pri Mariboru: Marija Bregantova; St. Ilj v Sl. Goricah: Josipina Slajpahova; Št. Jurij pod Donatom: Cilka Cvetkova; Čresnjevec: Marija Versolatijeva; Lapor: Marija Jenkova, Marija Turnajeva; Makole: Ljuba Soršakova; Poljčane: Karolina Hinterlechnerjeva; Slov. Bistrica: Franc Brglez; Sv. Lovrenc nad Mariborom: Franc Troha, Palmira Fajdigova; Cadramlje: Katarina Plevnikova; Loka pri' Zidanem mostu: nadučitelj Leopold Cimperšek; Sv. Marjeta pri Rim. Toplicah: nadučitelj Dragotin Majer; Svečina: naduč. Filip Hauptman; Zgornja sv. Kunigunda: nadučitelj Albin Spreitz; Sv. Rok ob Sotli: nadučitelj Josip Jarh; Sv. Lorenc nad Mariborom: nadučitelj Lavoslav Arko. — Poverjenike Slovenske Šolske Matice prosimo, da se požurijo z nabiraajem naročnikov. Publikacije za leto 1919 bodo izšle 0 Božičn. Tečaja za meščanske učitelje v Ljubljani in v Mariboru. Višji šolski svet v Ljubljani je dal naslednjim učiteljem in učiteljicam enoletni dopust, da posečajo tečaja za mesčanske učitelie: A) T e č a j v L j u b 1 j a n i: 2. skupina: Marnorš Leopoid v Krskein, rakin Anton v Ljabljani, Kovač triaerik v Zeteznikih, Iviik6ač l_uclvik v Uraoinlju, iv. Veibic v i>t. Jerneju nad Muto, ^eteraelova Pavla v iSko.ji l_oki, lavčarjeva Marija v bmartnem pri Kainniku, Pirkerieva Pavla v kibnici, Miklavec-Janševa Marija v Notranjih Goricah in Držaoeva (vlarica v Polliovem Gradcu. 3. skupina: bmole Aibin na Vodicah, Medič Pavel v Postojai, Uorišek Josip v Lešah, Gospodarič Jakob v Grabštajnu, Jrink Leon v Zalogu, Košiševa Katanna v Kamniku, Trillerjeva Alojzija v Retečah pri Skofji Loki, Novakova Alojzija vSostrem, Stamcarjeva Antonija v Pod-brezjah, Lobetova Marya v Gradacu. B) T e č a j v M a r i b o r u : 1. skupina: Primožič Ludvik y St. Jakobu v Kožu, Rode Viktor na Viču, Lukežič Avgmštia v Cirkovcah, Pečjak Rudolf v Mostah, Jrmk Konrad v Veiikih Laščah, Lampetova Ivana v Predoslju, Kameaškova Ana v Veliki Nedelji, btraussova Marija v /ameškem, Vilnianova Cecilija v Jesenich, Zele-belletova Marjeta v begunjah. 2. skupina: Šegula Franjo v Ptuju, Ježovnikova Antonija v Mozirju, Zupaaekova barbara v Celju, Jugova Miiica v Poaovi, Lorberjeva Marija v Gnžah, Uebelakova Zofija v Smarju pri Jelšah. 3. skupina: Sovre Karel v Radecah, Grascher Josip v Tuneiu, Trost Janko v Loškem potoku, belšakova Blanka v Smarjeti pri Ptuju, Ukoraova Zoiija v Središču, Koserjeva Julija v St. Lovrencu v Slov. goricah, Levstikova Franja. v Celju in Smolaikarjeva Jadviga v Novi Cerkvi. Naša zemlia aenta. ire- _ iNad 2i)\m utron sc jc prigiasiio za -eko^e _(.ibivo icio v 1 istu za v:>p_~e-jc_n \ ^aii-ivicti-uuve ^oie. uctuevaiai Uviiai ivuaa^ai za »juaj-ko __eneuiji>« __. i-uicia iC uai uuvuijeajt — na auervencijo pu-iducev —, ua se saicjo sprejeiaau prijavc siarsev. lveztaiai ie pa vi>e preseuetil. »i\txMoiiu jc vpibdno uau i_ou uijai-ov, a o _iovca.i-i bieunjj son v _i_iu aiti viaua iiece mcesar sa^au. — iaKO iju.iupaio z aa-iaa uuuaa naiijani, pn aas je pa v.e poiao oozunosti uo luiia in se _e ceio poupira nalijaaske m »aase« verizua_e, ki poaiagajo ltaliianoai. venziu. viaua ne aajut sredstva, aa di to lztreDua. _ Vprašanje slovenskega uciteUišča za juhjSh,o i>taecuo so ltaajaru re_m aa ta aacai, ua so se ga nameunu oupieti v ioirmnu. Uoscojal bo konvikt (aiteraaU s katerun bo zarazen pnpraviiaini raziea aa tečaj. Name_ceni so v tem konvikcu najzagnzenejsi JLa_ioni — poitaiijaaceia oloveaci, ki pnacipijeino ae marajo izpregovonti beseaice siovensko z goienci. b konviktom si mislijo pomagati, aa lzvrse vso potrebao aotraajo proceauro v boaocia vzgogueljin naroda. Kavnaceijstvo uciteiji^ica, ki oo tuai v Toimiau, so uaje poauaiii oivs. ravn. gor. uciteijišča, ki je pa to mesto ooklonil. § bociaiisticno glasiio »Lavoratore« v Trstu piše, aa naj se Cimprei aaektira vse zaseaeao ozemije, ker bo s tem tudi rešeao iikrati šoisko vprasanje aa tem ozemlju. Prizaiava bloveacem lste pravice glede šol, kakor jia anajo oeneški bloveaci. 10 se pravi z urugo Deseuo, da bodo iraeli i t a i i j a n s k e sole. A »Lavoratore« se lzraza 0 tem vse v lepši odiiki, pravi nararec, »da bo potem en aarod ia ena šola.« § »Moje prvo berilo« in Ganglovo »Tretje berilo« so Italijani enostavno aekoiiko preaaredili in ga upeljejo s tekočim šolskim letom za vse soie v Julijski Jt_eaečiji. Tiska se v Miianu. § Zastopuiki v »šoiskem odboru za julijsko benečijo.« Značilno je, da ni v tem oaboiu nobenega zastopaaka iz izveatržaškega ozemlja za slovensko šolstvo. bioveace zastopa — aaiši javnosti ze itak zaaiii — clr. iuma in neki Kraševec iz tržaške okolice, ki sigurao ne bodeta zastopala slovenskili iateresov v cem zastopu, atnpak svoje osebiae ainblcije, kolikor poznarno te raože. Vsi ostali so zagrizeni iialijanski kamoraši. Samo ena slovenska šola v Trstu. Po zacinjili vesteh iz 1 rsta poročajo, da je gubernijski svet soglasao skienil, da se dovoli v Trstu e n a sloveiiska ljudska šola in sicer pri Sv. Jakobu. Za otvoritev ostalih (predvsem one na Acquecottu, ki so jo italijaai na znotraj razdejali) ni doslej aobenega upanja. — V navedeno dovoljeno šolo je vpisanih 2000 otrok, in sicer 1800 v mestu rojenih, ostalih 200 pa je večinoma okoličanov. Sola seveda ne bo ne državaa, ne občinska, a tudi ne Ciril - Metodova, ampak privatno, zasebno podjetje, katerega podjetnik je posestnik Andrej Čok, učitelj na tej šoli. — Italijanski nacijonalni časopisi se zelo razburjajo, ker se je tržaškim Slovencem sploh dovolilo odpreti šolo. Kniiževnost in umetnost. ,,L]ubljanskl Zvon" štev. 10 je izšla. Vsebina: Zupančič: Kapitan Božo. — Dr. Ivan Tavčar: Visoška kronika. — V. Mole: Ob Jeniseju. — A. Michel: Razstava jugoslovanskih umetnikov v Parizu. — A. Bagatelj: V bolezni. —• J. Kostanj,evec: Kam? — Fr. Roš: V svobodi. — Dr. Iv. borli: Izgubljeni sin. — St. Kosovel: Serenada. — M. Fabjančič: Mladi interniranec. — M. Kmetova: Večerna. — J. Gruden: Besede sladke. — Avg. Žigon: Prispevek k petdesetletnicl. — Listek. LISTNICA LJKEDNlSTVA. — Tov. M. S. v 2. p. R.: K zakpnu z dne 23. julija 1919 ,,Ur. L." št. 144, manjka še izvršilna naredba. Zakon velja od 23. julija 1919 in do 1. decembra 1919 mora biti najkasneje izveden. Do tlej ni mogoče ugotoviti, kdo bp nosil stroške. — Tov. K. B.: Podatke o školjkah zbira šol. vodstvo Ponikva ob J. Z. Smo oddali tja! — Tov. A. L. v St.: Knjig, ki jih ne prejmemo v oceno na uredništvo ne mor^mo ocenjevati in se držimo v tem pogledu običa^nega postopanja. Rokopis shranimo. če prejmemo knjigo. Hvala! — V. S.—B.: Opozarjamo na današnji članek ,,Učiteljsko razsodišče". — Vsa poročila o šolskem zakonu ia o krainih šolsklh svetih izročimo direktno odseku, ki bo konečno predelal šolski zakon, da jih tam upošteva. Preveč bi bilo za objavo in nam prostor ne dovoljuje tega. Ni pa s tem rečeno, da ne več pošiljati poročil. Posebno gradivo o krajnih šolskih svetih nujno potrebujemo in ga bomo tudi uporabili. Govoriti hočemo s fakti! — Nadučiteli — oče: Kakor stno prejeli informacije, le na novo ne bodo dopuščali več takih slučajev. ZA REZERVNI SKLAD ZAVEZE. ProstovoUni organizačni davek. (Sklep upravnega odbora Zaveze z dne 27. decembra 1918.) XXXIII. Po 150 K: Neimenovan — Sp. Siška. Po 40 K: Lilija V. Lilijev — Polšnik. (Da. učiteljstvo zahteva visokošolsko izobrazbo.) Po 20 K: Antonija Kren-Jakličeva — Koroška Bela. Po 10 K: Sušteršič Viljem — Ljubljana; Medved Jakob, Bohinc Josip, Roza Bohinčeva in Ana Pfeiferjeva — Pišece; Sovre Dragotin — Radeče pri Zidanem mostu; Bergant Joško — Grosuplje; Kristina Uemšarjeva — Cerklje pri Krškem; Ana Grebenčeva — Sora pri Medvodah. Po 5 K: Erna Kokotova — Pišece. — Današnji izkaz 305 K. Prej izkazanih 7709 K. Skupaj 8014 K. Ivan Petrlč, Ljubljana VII, Gasilska cesta 172/1. Ženitna ponudba?) Nadučitelj večrazredne lepe šole v večjem kraju ob železnici, dobro kvalifidran, med učiteljstuom na dobrem glasu, trezen in miren, vinogradni posestnik, 51 let star, vdovec s 4 odraslimi otroki, ki so deloma že preskrbljeni, deloma bodo v par letih preskrbljeni, želi, da bo lažje in hitreje popolnoma oskrbel vse otroke in ker se čuti osamljenega ter še ne mara iti v pokoj, učiteljske zakonske družice. Starost ne pride v pošteu, pač pa zdrava, krepka in prikupljiva postava, smisel za gospodinjstvo in mirno dmžinsko žioljenje, stanovska zavednost ter — dobra službena kvalifikacija. Pri zadnjem pogoju namreč ne bo teiko priti na dotično šolo, ker bode gotovo v kratkem kako mesto razpisano. Cenjene ponudbe z opisom vseh razmer in s sliko se naj blagovolijo pod »Učiteljski dom 1919" tekom enega tedna nasioviti na upravništvo nUčiteljskega Tovariša". Proe ponudbe so lahko brez podpisa, a naj se navede natančna šifra in pošta, da se eventuelno vrne slika, ne da bi se vedelo za ime tovarišice. *) Ker doslej enakih objav ni bilo najti v naiem stanovskem glasilu, so menda tovariši in tovarišice mnenja, da take stvari v našem stanovskem listu niso umestne. Tovariš upravnik in — jaz sva drugega mnenja!