i i “Vencelj-glasbena-1.del” — 2010/6/14 — 9:02 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 16 (1988/1989) Številka 1 Strani 12–16 Marija Vencelj: GLASBENA LESTVICA, 1. del Ključne besede: matematika, teorija števil, matematična fizika, rekre- acijska matematika, nihanje strune, glasbena lestvica, verižni ulomki. Elektronska verzija: http://www.presek.si/16/923-Vencelj.pdf c© 1988 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. GLASBENA LESTVICA (1) Ste že kdaj pogledali v klavir pod tisti veliki pokrov, ki ga na koncertih dvigne- jo? Koliko strun skriva v sebi, posebno če ga primerjamo s kitaro ali violino! ln vendar je teh strun v nekem smislu malo, kot bomo videli. Da se bomo laže razumeli, si za začetek oglejmo nekaj fizikalnih in glasbe - nih pojmov. Pri tem se bomo omejili le na najnujnejše, kar potrebujemo za ta sestavek. Vsako nihajoče telo je izvir prostorskega longitudinalnega valovanja, ki se širi na vse strani in po vseh snoveh. Ena od bistvenih značilnosti nihanja telesa in z njim vzbujenega valovanja je njuna frekvenca, to je število nihajev veni sekundi. Merska enota za frekvenco je 1 s-1 , za katero pogosto uporabljamo tudi oznako 1 Hz (Hertz). Človeško uho je sposobno zaznati valovanje zraka v širokem frekvenčnem območju od 16 do 20 000 Hz in ga pretvoriti v slušni dražljaj. Prostorsko longitudinalno valovanje v tem frekvenčnemobmočju ime- nujemo zvok. Zvok je torej vse, kar lahko slišimo.Nihajoče telo, ki je izvir zvo - ka, bomo imenovali zvočilo. Pomudimo se še malo ob zvoku. Zvočne pojave lahko razdelimo na tone, zvene in šume. Če obidemo strogo fizikalno definicijo, lahko rečemo, da je šum neurejena mešanica valovanj vseh mogočih frekvenc, ki jih s sluhom ne ločimo med seboj . Glede zvenov in tonov se glasbena in fizikaina definicija nekoliko razlikujeta. Ton je s fizikalnega stališča zvok z neko natanko določeno fre- kvenco . Mi bomo takemu zvoku rekli čisti ali sinusni ton , za razliko od glasbe- nega tona. Ustvarimo ga lahko le umetno s tonskimi generatorji . Glasbeni ton pa je posebna kombinacija čistih tonov. Poleg osnovnega, to je tona, ki ima v tej kombinaciji najmanjšo frekvenco , recimo t, nastopajo v njej še tako imeno- vani delni ali alikvotni toni, to so sinusni toni, katerih frekvence so večkratniki frekvence osnovnega tona: 2f, 3f, oo. V našem ušesu zveni taka kombinacija sozvočno. Dejansko posameznih delnih tonov s sluhom niti ne razločimo, za- znavamo eno samo tonsko višino - višino glasbenega tona. Ta je določena s frekvenco f osnovnega tona. Čim večja je ta frekvenca, tem višji se nam zdi ton . Od števila in medsebojnega razmerja jakosti posameznih delnih tonov pa je odvisna tako imenovana barva glasbenega tona. Več jih je, bogateje in poIne- je nam ton zveni. Na vprašanje, zakaj je tako, je odgovor preprost: tako smo pač narejeni. Glasbeni ton je poseben primer tistega, kar v fiziki imenujemo zven. Ta je sestavljen iz večjega števila čistih, ne nujno alikvotnih tonov. Razen za glasbene tone se pojma fizikalnega in glasbenega zvena ujemata. Za primer navedimo, da je zven npr. zvok zvona, gonga, činel. Vsi zvoki lahko postanejo glasbeno gradivo. Sodobne skladbe vsebujejo 12 tudi šume, evropska glasba zadnjih stoletij pa je uporabljala predvsem glasbene tone in zvene. Najosnovnejši zidaki so glasbeni toni. Kako neizmerno je to zvočno gradivo, povesta dva podatka. Da sega naše slušno območje od 16 Hz do 20 000 Hz, že vemo. Drugi podatek pa pravi, da smo v bolj občutljivem delu tega območja tja do 4000 Hz sposobni med seboj ločiti tona, ki se razlikujeta za vsega 1 Hz. Zato ni čudno, da si je človek že od nekdaj prizadeval v glasbo vnesti določeno enotnost in red. Nastali so razni tonski sestavi s svojimi glasbe- nimi lestvicami, ki so določale množico tonov, iz katere je dani tonski sistem črpal svoje tone . Poznamo veliko lestvic, ki so bile v različnih zgodovinskih obdobjih različno pomembne. Prav gotovo vsi poznate C-durovo lestvico, ki je del zahodnoevropskega tonskega sestava, v katerem oblikujejo skladbe že več kot tristo let. Poglejmo tabelo približnih frekvenc za tone prve oktave: ton CI frekvenca 262 gI 392 Že iz te tabele lahko sklepamo, da v glasbi uporabljamo le majhno število tonov. V tem sestav ku bomo pogledali, na osnovi kakšnih principov so izbrani toni evropskega tonskega sestava in do kakšne mere so ta načela realizirana. Prej pa smo dolžni še neko pojasnilo. Zgoraj smo rekli, da so tonski sestavi nastali iz človekove želje po urejenosti v glasbi , ne nazadnje zaradi možnosti njenega zapisa . Mogoče pa se to vprašanje sploh ne bi pojavilo, ali vsaj ne s tako nujnostjo, če bi na vsakem glasbilu lahko dobili ton poljubne višine - glede na frekvenco zvezen zvok brez presledkov. Na številnih glasbilih - na kitari, violi- ni, violončelu ... - res lahko zaigramo poljuben ton (v mejah obsega glasbila) . Obstajajo po tudi instrumenti, katerih zgradba dopušča le razmeroma majhno število možnih tonov, denimo orgle, klavir, harfa. Če bi povečali število do- pustnih tonov v tonskem sistemu, bi to izredno povečalo nekatere instrumente in zapletlo njihovo konstrukcijo. Vidimo torej, da je tudi iz tehničnih razlogov potrebno, da vsebuje glasbena skala razmeroma malo tonov. Pozoren bralec je lahko opazil, da smo že dvakrat primerjali klavir zgodali. Ugotovili smo, da ima klavir precej strun, pa zmore razmeroma malo tonov, violina pa ima strun malo, tonov pa lahko iz nje izvabimo zelo veliko. Kako razložiti to navidezno nasprotje , še večje, ker je v obeh glasbilih osnovno zvoči­ lo struna? Za to je potrebno vedeti, kako niha struna, in pozorno opazovati igri violinista in pianista . Nihanje strune je mogoče teoretično obravnavati s sredstvi višje matemati- ke. Pojav je zelo zanimiv za fiziko, pa tudi z glasbenimi instrumenti se da napra- viti nekatere poskuse, ki nam dajo določene informacije o frekvencah, s kateri- 13 mi struna niha. Mi se bomo tu seznanili le z rezultati. Najprej povejmo, da stru- na nikdar ne niha z eno samo frekvenco. Poleg najmanjše frekvence, s katero niha, to je osnovne lastne frekvence f, niha še z vsemi frekvencami, ki so več ­ kratniki te osnovne frekvence . Struna torej ne oddaja čistega tona, ampak glasbeni ton. Osnovna frekvenca f oziroma višina tona je odvisna od karakte- ristik strune. To so do/tina in presek strune, gostota materiala, iz kateregaje narejena, ter velikost sile, s katero je struna napeta. Pri dani struni sta njen presek in gostota materiala določeni, nespremenljivi količini. Pač pa lahko npr. spremenimo silo, s katero je struna napeta. Vsi smo že kdaj videli violinista pri uglaševanju viol ine. Dejansko pri tem s sukanjem ključev na vratu violine ura- vnava velikost sil, ki napenjajo strune. Podobno je pri klavirju. Od časa do časa vijaki, s katerimi so napete strune, popustijo in poklicati je treba uglaševalca. - Pa denimo, da sta sedaj violina in klavir vsak po svoje dobro uglašena. Torej o višini tona odloča le še dolžina strune. No, tu pa je bistvena razlika med kla- virjem in viol ino. Klavirske strune določenih dolžin so pritrjene lepo na varnem v resonančni omari instrumenta. Pianist povzroči, da struna zaniha, tako da udari tipko klaviature, udarec pa se nato preko kladivca prenese na struno. Po vsem, kar smo povedali, je očitno, da lahko iz klavirja izvabimo kvečjemu toli- • ko glasbenih tonov, kot je v njem strun. Drugače je z violino. Violinist povzro- č i nihanje strune tako, da potegne po njej z lokom. Istočasno s prsti proste roke pritiska strune ob podlago in pri tem mesto pritiska neprestano menjava. S tem spreminja dolžino nihajočega dela strune in z njo tonsko višino. Očitno torej res lahko na violino zaigramo poljuben ton v mejah njenega obsega. Povrnimo se sedaj k našemu problemu. Radi bi odgovorili na vprašanje, zakaj so ravno nekateri toni vključeni v glasbeno skalo. Konstrukcija glasbene skale ni tako preprosta kot na primer zgradba 14 temperaturne skale. Tam je interval med zmrziščem in vreliščem vode razde- ljen na sto enakih delov. Pri glasbeni skali pa je treba upoštevati določena na- čela, ki slede iz narave zvočil in iz občutkov, ki jih v nas ustvarjajo razne kom- binacije tonov. Po prvem načelu je treba skalo izbrati tako, da bodo uporablje- ni toni najbolj sozvočni. Povedali smo že, da so toni dvojne, trojne, .oo frekven- ce povsem sozvočni s tonom osnovne frekvence. Torej moramo zahtevati, naj glasbena skala hkrati s tonom frekvence f vsebuje vsaj ton frekvence 2 f. Če bo- mo govorili tudi o frekvencah, manjših od f, bomo najprej postavili zahtevo po tonu frekvence f 12. Interval med danim tonom in tonom dvojne frekvence imenujemo oktava. Je kar precej širok in za glasbo so samo oktavni intervali premalo. Pri izbiri nadaljnjih tonov, ki naj zapolnijo oktavne intervale, moramo izpolniti še en pogoj. Vsi vemo, da lahko isto pesem pojemo više ali niže, pač glede na glas. Če zanemarimo ritem, torej o melodiji ne odloča zaporedje to- nov določenih višin, saj bi se ob prenosu na višje ali nižje sicer skazi la. Tudi razlike med frekvencami zaporednih tonov niso odločilne za melodijo, kot bi kdo lahko prehitro napak pomislil. Isto melodijo slišimo, če je razmerje fre- kvenc tonov, ki jo sestavljajo, obakrat isto. Spet bomo rekli, da smo tako nare- jeni. Prenesti melodijo više torej pomeni izvesti jo z drugimi, primerno višjimi toni, toda z natančno ohranitvijo razmerij frekvenc tonov, ki jo sestavljajo. Naša druga zahteva, ki jo bomo postavili pri konstrukciji glasbene skale, bo spo- sobnost poljubnega prenosa katerekoli melodije više ali niže. Predpostavimo, da smo uspeli konstruirati tako skalo, to je skalo, ki iz- polnjuje naslednja pogoja: al hkrati s tonom frekvence f vsebuje tudi tona frekvence 2 fin f12, bl dopušča naj prenos vsake melodije brez skaženosti. Denimo, da so v tej skali v mejah ene oktave toni naslednjih frekvenc: f = f o < fi < f 2 < ... < fm -1 < fm =2f Že zaporedje teh tonov pomeni preprosto melodijo. Prenesimo jo navzgor neskvarjeno tako, da bo najnižji ton f o prešel v fi . Nova melodija bo začela s tonom fi in se končala z nekim tonom fm+ l' ki mora biti oktavni dvakratnik tona fi, ker je fm = 2fo . Poleg tega mora biti razmerje med prvim in zadnjim tonom melodije obakrat isto. Ton fm + 1 je že višji od zadnjega tona fm v okta- vi, je pa prvi za njim. Res. Če bi naša skala vsebovala neki ton t' med fm in fm+1 = 2fl , potem bi bil zaradi zahteve al v njej tudi ton ('12, za katerega bi iz2f o=fm <(,