PROGRAM PODPORA RAVNATELJEM Poročilo o izvedbi v šolskem letu 2014/2015 Pripravil: Sebastjan Čagran Ljubljana, december 2015 PROGRAM PODPORA RAVNATELJEM Poročilo o izvedbi v šolskem letu 2014/2015 Sebastjan Čagran Založila: Šola za ravnatelje Odgovorna oseba: dr. Vladimir Korošec Ljubljana, 2015 © 2015 Šola za ravnatelje CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 37(497.4)(0.034.2) ČAGRAN, Sebastjan Program Podpora ravnateljem [Elektronski vir] : poročilo o izvedbi v šolskem letu 2014/2015 / pripravil Sebastjan Čagran. - El. knjiga. - Kranj : Šola za ravnatelje, 2015 Način dostopa (URL): http://www.solazaravnatelje.si ISBN 978-961-6637-94-7 (pdf) 284538624 2 UVOD Da bi ponudili strokovno pomoč pri pravnem poslovanju vzgojno-izobraževalnih zavodov, je Šola za ravnatelje v okviru projekta Vseživljenjsko učenje ravnateljev – usposabljanje za vodenje šol in vrtcev IV (v nadaljevanju VŽU IV) kot nosilka projekta tudi v šolskem letu 2014/2015 nadaljevala izvajanje programa Podpora ravnateljem. Program Podpora ravnateljem smo vzpostavili v šolskem letu 2012/2013, da bi povečali kakovost pravnega poslovanja v zavodih, spodbudili ravnatelje k samostojnemu reševanju pravnih problemov, razširili njihovo pravno znanje ter spodbudili večje zavedanje o vlogi ravnatelja kot poslovodnega organa. V šolskem letu 2014/2015 smo v okviru omenjenega programa zagotovili podporo v okviru:  obstoječe interaktivne spletne strani za e-podporo/e-podporo, na katero je prijavljenih 855 uporabnikov (ravnateljev);  dvajsetih posvetovalnih obiskov v vzgojno-izobraževalnih zavodih;  dveh svetovanj regijskim aktivom ravnateljev;  šestih tematskih delavnic, ki se jih skupno udeležilo sto petdeset ravnateljev, in dveh izobraževanj za ravnatelje, pomočnike ravnateljev, računovodje in poslovne sekretarje, ki se jih je skupno udeležilo šestinsedemdeset udeležencev. Poročilo je oblikovano kot dopolnitev poročila o izvedbi programa v šolskem letu 2012/2013 in se osredotoča le na konkretne dejavnosti, ki smo jih izvedli v šolskem letu 2014/2015 na vseh treh opredeljenih področjih. 3 E-PODPORA RAVNATELJEM V okviru e-podpore/e-podpore se je v šolskem letu 2014/2015 povečalo število ravnateljev, ki lahko dostopajo do spletne strani. V šolskem letu 2012/2013 je bilo vanjo vključenih 763 ravnateljev, ob koncu projekta VŽU IV novembra 2015 pa že 855. SPLETNA STRAN Na spletni strani smo pri podpodročju »spremembe zakonodaje« v šolskem letu 2014/2015 največ pozornosti namenili spremembam na področju plač in drugih stroškov dela v javnem sektorju za leto 2015, spremembam na področju usmerjanja otrok s posebnimi potrebami in spremembam pravilnikov, ki urejata preverjanje in ocenjevanje znanja ter napredovanje učencev in obrazce javnih listin v osnovni šoli. V okviru podpodročja »interni akti« smo objavili več vzorcev posodobljenih pravilnikov in pogodb. VPRAŠANJA IN ODGOVORI Možnost pošiljanja vprašanj v zvezi s pravnim in finančnim poslovanjem zavodov preko spletnega obrazca so ravnatelji že ob vzpostavitvi sprejeli zelo pozitivno, med izvajanjem pa smo zabeležili naraščanje števila vprašanj. V šolskem letu 2012/2013 jih je bilo nekaj več kot 150, v šolskem letu 2014/2015 pa smo jih zabeležili 221. To kaže tako na zahtevnost in kompleksnost dela ravnateljev na področju opravljanja poslovodnih nalog kot na potrebo po tovrstni obliki podpore in njeno veliko uporabnost. Odgovore smo posredovali ravnateljem, ki so vprašanja zastavili, del odgovorov pa smo objavili tudi na spletni strani, in sicer tako, da so na voljo vsem, ki imajo dostop do spletne aplikacije. Gre za odgovore, ki vsebujejo pomembne in dovolj splošne informacije, da jih lahko koristno uporabijo tudi tisti, ki se s konkretno težavo sicer še niso srečali. Velika večina vprašanj se nanaša na področje urejanja delovnih razmerij, saj se največ dilem pojavlja v zvezi z določanjem dopusta, postopki zaposlovanja, povračili stroškov za prevoz na delo, prehrano, z napredovanji, določanjem plače ipd. 4 POSVETOVALNI OBISKI Ravnatelji se soočajo s številnimi vprašanji, povezanimi z vodenjem zavodov, notranjimi akti in drugimi pravnimi vprašanji. Na obiskih predavateljev – pravnikov Šole za ravnatelje – v vzgojno- izobraževalnih zavodih so dobili odgovore oziroma pojasnila, povezana s konkretnimi vprašanji, s katerimi se srečujejo pri svojem delu. Namen obiskov pa je bil tudi preveriti obvezne notranje pravne akte vzgojno-izobraževalnih zavodov, njihovo vsebinsko ustreznost in uporabo že pripravljenih vzorcev. Načrtovanje izvedbe posvetovalnih obiskov, priprava gradiv ter druge dejavnosti v zvezi s tem so potekali od septembra do novembra 2015. V tem času smo pripravili dvajset posvetovalnih obiskov. Vsi so potekali na sedežih zavodov. Razpis za izvedbo posvetovalnih obiskov je bil na spletni strani Šole za ravnatelje objavljen avgusta 2015. Do konca razpisa se je prijavilo štirideset zavodov, od tega dvanajst vrtcev, osemnajst osnovnih šol, tri srednje poklicne in strokovne šole, tri gimnazije, ena glasbena šola, en dijaški dom in dve ljudski univerzi. Glede na regijski kriterij in kriterij ravni izobraževanja smo posvetovalni obisk izvedli v sedmih vrtcih, desetih osnovnih šolah, eni srednji poklicni in strokovni šoli, eni gimnaziji in eni ljudski univerzi. Preglednica 1: Število obiskov in datumi posvetovalnih obiskov Posvetovalni obiski Število obiskov Datumi izvedbe september 2015 7 11. 9. 2015 (Vrtec Idrija) 15. 9. 2015 (Gimnazija Antonio Sema Piran) 17. 9. 2015 (OŠ dr. Pavla Lunačka Šentrupert) 22. 9. 2015 (Vrtec Radenci) 24. 9. 2015 (OŠ Hinka Smrekarja Ljubljana) 25. 9. 2015 (OŠ Veliki Gaber) 29. 9. 2015 (OŠ Draga Kobala Maribor) oktober 2015 10 1 10. 2015 (OŠ Otočec) 2. 10. 2015 (OŠ Primoža Trubarja Laško) 9. 20. 2015 (Gimnazija in ekonomska šola Trbovlje) 13. 10. 2015 (OŠ Dob) 15. 10. 2015 (OŠ Pivka) 16. 10. 2015 (Vrtec Škofja Loka) 20. 10. 2015 (OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica) 22. 10. 2015 (Ljudska univerza Kočevje) 26. 10. 2015 (Vrtec Najdihojca) 30. 10. 2015 (Vrtec Mehurčki Komenda) november 2015 3 9. 11. 2015 (Kranjski vrtci) 10. 11. 2015 (Vzgojnovarstveni zavod Radovljica) SKUPAJ 20 5 Posamični obisk sta v paru izvedla dva predavatelja – pravnika. Posvetovalni obiski v vzgojno-izobraževalnih zavodih so potekali med 8. in 16. uro, dolžina je bila odvisna od zahtevnosti pregleda pravnega poslovanja posameznega zavoda ter drugih dejavnikov. Preglednica 2: Izvedba posvetovalnih obiskov glede na regijsko zastopanost Regijska zastopanost Število % Ljubljanska 4 20 Mariborska 1 5 Gorenjska 4 20 Celjska 2 10 Posavska 1 5 Dolenjska 4 20 Obalno-kraška 1 5 Severnoprimorska 1 5 Kraško-notranjska 1 5 Pomurska 1 5 20 100 % Uvodnemu pogovoru z ravnateljem je sledil pregled vseh notranjih in drugih aktov zavoda, neposredno povezanih z njimi (npr. ustanovitvenega akta). Po pregledu smo opravili pogovor z ravnateljem, med katerim smo ga delno že seznanili z ugotovitvami v zvezi z urejenostjo pravnega poslovanja zavoda, morebitnimi pomanjkljivostmi in predlogi za izboljšave. Hkrati je bil pogovor namenjen ravnateljevim vprašanjem, predstavitvi načinov, kako se je mogoče izogniti ponavljanju nekaterih napak v prihodnosti, uporabi vzorcev notranjih aktov, približati smo jim skušali področje prava in spregovoriti o siceršnjih možnostih za nadaljnje sodelovanje vzgojno-izobraževalnih zavodov s Šolo za ravnatelje. Ugotovitve v zvezi s pregledom notranjih aktov, morebitna vprašanja ravnatelja ter druge posebnosti obiska sta izvajalca posvetovalnega obiska zbrala v zapisniku. Na podlagi izvedenega posvetovalnega obiska sta pripravila poročilo, v katerem sta navedla vse svoje ugotovitve, in ga po e-pošti poslala ravnatelju. Poročilo je sestavljeno iz:  navedbe nepravilnosti in predlogov za popravke;  navedbe obveznih notranjih aktov, ki jih zavod še ni sprejel;  navedbe zastarelih notranjih aktov, ki jih zavod ne potrebuje več;  odgovorov na ravnateljeva vprašanja;  navedbe gradiv, objavljenih na spletni strani Podpore ravnateljem. Analiza poročil o posvetovalnih obiskih je pokazala, da so vrtci sprejeli večino obveznih notranjih pravnih aktov oziroma skoraj vse, tudi obvezna vsebina je v njih večinoma zajeta. Analiza obveznih internih aktov osnovnih šol je pokazala, da te večinoma še niso sprejele pravilnikov, ki urejajo način prijave, časovno razporeditev dela izpitnih komisij ter potek izpitov. Na pogoste pomanjkljivosti je analiza pokazala tudi v zvezi s pravili na področju šolske prehrane in s pravili o prilagajanju šolskih obveznosti. V zvezi z obveznimi notranjimi akti srednjih šol analiza kaže največ pomanjkljivosti na področju šolskih pravil in šolskih pravil o zaključnem izpitu. 6 Po izvedbi posvetovalnih obiskov smo s pomočjo vprašalnika opravili evalvacijo posvetovalnih obiskov. Ravnatelji so bili z izvajalci posvetovalnih obiskov zadovoljni. Večina jih je menila, da so že med posvetovalnim obiskom dobili jasne odgovore na svoja vprašanja. Iz evalvacije je moč ugotoviti še, da so posvetovalni obiski z individualnim pristopom ravnateljem pomagali k boljšemu razumevanju pravnega področja ter spodbudili zanimanje za različne oblike podpore, ki jih ponuja spletna aplikacija. Ravnatelji so bili zelo zadovoljni s kakovostjo poročil o posvetovalnem obisku; večina jih je menila, da je poročilo razumljivo, pregledno in da vsebuje uporabna priporočila. Temeljitejšo analizo in evalvacijo obiskov ter zapisnike obiskov hranimo v Šoli za ravnatelje. SVETOVANJA REGIJSKIM AKTIVOM RAVNATELJEV Namen srečanj z ravnatelji na ravni regijskih aktivov je bil preveriti možnosti za nadgradnjo programa Podpora ravnateljem, tako da bi določene dejavnosti izvajali v manjših skupinah, na regionalni ravni, v okolju, kjer vzgojno-izobraževalni zavodi delujejo. Dodatno smo predvideli še spodbujanje mreženja ravnateljev, s čimer bi omogočili izmenjavo izkušenj, dobrih praks in znanja med člani aktivov. Zato smo pripravili dve pilotni srečanji, eno v Trebnjem, z ravnatelji aktiva Jugovzhodne regije, in drugo v Nazarjah, za aktiv Zgornje Savinjske doline. Na srečanjih smo se tematsko omejili na notranje akte vzgojno-izobraževalnih zavodov, pri čemer smo po pregledu stanja, ob ustreznih nasvetih in vzorcih, dopuščali tudi možnost neposredne uskladitve posameznih dokumentov, ki so jih ravnatelji že prej omenjali kot težavne. Dejavnosti v okviru teh srečanj so vsebovale elemente usposabljanja, skupinskega in individualnega svetovanja na področju urejanja notranjih pravnih aktov zavoda, obravnavali smo aktualna pravna vprašanja, s katerimi se srečujejo zavodi. Srečanji sta bili tako usmerjeni tudi v svetovanje in neposredno pravno podporo pri pripravi novih, spremembi obstoječih ali ukinitvi nepotrebnih pravnih aktov. Ravnateljem smo ponudili možnost za dostop do informacij in pravno svetovanje v primerih, ki so jih že pred tem izpostavili kot kritične. Na srečanjih in ob poznejšem pridobivanju povratnih informacij se je pokazalo, da so ju ravnatelji dobro sprejeli, sodelovali pa so tudi nekateri izmed tistih, ki se sicer redkeje vključijo v programe Šole za ravnatelje. Prednost takšnega pristopa vidijo ravnatelji zlasti v možnosti za izpostavljanje konkretnih primerov, nejasnosti in težav, s katerimi se srečujejo pri svojem delu. Razprave v manjših skupinah so zanje priložnost za pridobivanje številnih informacij, izkušenj, primerov dobrih praks tako od predstavnikov Šole za ravnatelje kot od drugih kolegov, članov regijskega aktiva. Večkrat so poudarili, da si želijo več neposrednih stikov, ki omogočajo odprt pogovor in so usmerjeni v obravnavo konkretnih dilem iz prakse. Z regionalno usmerjenim pristopom, ki je bil namenjen manjšemu številu udeležencev, smo preizkušali način zagotavljanja potrebe po pravni podpori ravnateljev neposredno v okolju, kjer delujejo, saj smo prepričani, da jim je določene dejavnosti pomembno približati in jim tako zagotoviti hitrejši dostop do informacij. Pri samem svetovanju so ravnatelji poudarili, da bi tovrstni pristopi lahko predstavljali osnovo za razreševanje posameznih dilem, odprtih vprašanj ter posredovanje stališč prakse na MIZŠ, namenjeni pa bi lahko bili tudi iskanju sistemskih rešitev za določena vprašanja. 7 TEMATSKE DELAVNICE IN IZOBRAŽEVANJA TEMATSKE DELAVNICE V okviru programa Podpora ravnateljem smo pripravili več tematskih delavnic, v šolskem letu 2014/2015 šest delavnic za ravnatelje, po dve o pripravi notranjih aktov in obravnavanju nasilnih dejanj v šolah, po eno pa o prenehanju delovnih razmerij in izterjavi terjatev. Predvsem sklepanje in urejanje delovnih razmerij se je pokazalo kot tisto področje, na katero ravnatelji naletijo praktično vsak dan in na katerem zaradi kompleksnosti pravnih vprašanj potrebujejo največ podpore oziroma usmeritev. Ravnatelji so se na delavnice prijavili preko razpisov, ki jih je objavila Šola za ravnatelje. Preglednica 3: Izvedene tematske delavnice Tematska delavnica Datum izvedbe Izvajalci Število udeležencev Izterjava terjatev v izvršilnem 13. januar 2015 Sebastjan Čagran 23 postopku Barbara Kuk Žgajnar Smernice za poenoteno 16. marec 2015 Sebastjan Čagran, 24 obravnavo nasilnih dejanj v Ingrid Klemenčič šoli Priprava notranjih aktov 16. marec 2015 Anja Ussai, 29 Timotej Štritof Priprava notranjih aktov 20. maj 2015 Anja Ussai, 28 Timotej Štritof Smernice za poenoteno 7. oktober 2015 Sebastjan Čagran, 23 obravnavo nasilnih dejanj v Ingrid Klemenčič šoli Prenehanje delovnih razmerij 8. oktober 2015 Sebastjan Čagran 23 Timotej Štritof Barbara Kuk Žgajnar Poudarek delavnic je bil spodbuditi ravnatelje k samostojnemu reševanju pravnih vprašanj s področja delovnih razmerij. Del delavnic je bil namenjen predstavitvi temeljnih zakonov in pojmov s področja delovnih razmerij, udeležencem pa smo razdelili tudi delovne liste s primeri in konkretnimi vprašanji, za reševanja katerih je bilo treba uporabiti določbe različnih zakonov in druge predpise s področja delovanja vzgojno-izobraževalnih zavodov. Udeleženci so v skupinah obravnavali posamezne primere, predavatelji pa so razpravo usmerjali tako, da je privedla do pravilne rešitve posameznega primera, spodbujali so širšo razpravo o obravnavani tematiki, s čimer so udeleženci dobili še druge uporabne informacije z obravnavanega področja. 8 USPOSABLJANJE RAVNATELJEV, POMOČNIKOV RAVNATELJEV, RAČUNOVODIJ IN POSLOVNIH SEKRETARJEV Cilj usposabljanja je bil udeležencem predstaviti finančno-računovodski vidik upravljanja terjatev ter postopek izvršbe, od vložitve predloga za izvršbo, ugovora zoper sklep o izvršbi, delne izpolnitve upnika, oprave poizvedb, dopolnitve predloga za izvršbo do umika predloga v primeru poplačila upnika. Šole in vrtci izkazujejo precej neplačanih terjatev, zato so to temo ocenili kot aktualno. V ciljno skupino, ki jo ta problematika zadeva, pa sodijo tudi zaposleni na delovnih mestih računovodja in poslovni sekretar, saj smo predvidevali, da v praksi del nalog, ki se nanašajo na ravnanje z odprtimi terjatvami, poleg ravnatelja opravljajo prav ti zaposleni. Preglednica 4: Izvedene tematske delavnice Usposabljanja za ravnatelje, Datum izvedbe Izvajalci Število pomočnike ravnateljev, udeležencev računovodje in poslovne sekretarje Izterjava terjatev v izvršilnem 3. november 2015 Sebastjan Čagran 38 postopku Barbara Kuk Žgajnar Tatjana Horvat Izterjava terjatev v izvršilnem 12. november 2015 Sebastjan Čagran 38 postopku Barbara Kuk Žgajnar Tatjana Horvat Uvodoma smo udeležencem predstavili računovodsko-finančni vidik upravljanja terjatev; ob tem smo se osredotočili predvsem na vprašanja, kako upravljati neplačane terjatve, da bi zavod prišel do plačila, kako terjatve izterjati in kako jih pravilno računovodsko obravnavati. V nadaljevanju pa smo izpostavili tudi pravni vidik obravnavanja odprtih terjatev, s poudarkom na vodenju izvršilnega postopka. Postopek, ustrezne listine, ki ji je treba pripraviti, in zakonodajo, ki ureja postopek izvršbe, smo udeležencem predstavili z reševanjem konkretnih primerov. Sodeč po njihovem odzivu je bila tema aktualna, usposabljanje pa dobro zastavljeno, saj je bilo usmerjeno v obravnavanje konkretnih primerov. Odzivi udeležencev so potrdili naša predvidevanja v zvezi s tem, da tovrstne naloge v šolah in vrtcih poleg ravnatelja opravljajo tudi drugi kadri, s čimer ga lahko deloma razbremenijo. 9 ZAKLJUČEK Projekt Pravna podpora ravnateljem je v današnjem času, ko se ravnatelji vsak dan srečujejo z zapletenimi pravnimi situacijami, v katerih potrebujejo pomoč pravnikov, nujno potreben. Vse več ravnateljev se odloča za možnost postavljanja pravnih vprašanj, prav tako pa so dobro sprejeli druge oblike e-podpore/e-podpore, posvetovalne obiske in tematske delavnice. Zaradi navedenega lahko sklenemo, da je treba vse že vzpostavljene oblike pravne podpore ravnateljem ohraniti, saj bomo le tako lahko dosegli zastavljeni cilj – še boljše delovanje šol in vrtcev. 10