GLASNIK JE DOBIL KAR JE ZASLUŽIL S člankom Jožeta Rehbergerja, Kaj nam ponuja Glasnik SED?, je Glasnik dobil svojega prvega kolumnista. Kaj to pomeni? Ali je žc nastavljen eksploziv v temeljih mogočne palače Glasnika? Se prebuja fantom 13. Bru-maira, Zimskega dvorca, Dolomitske izjave, pa nasploh jemanja stvari v svoje roke? Je čas dozorel za velike dogodke tudi v slovenski etnologiji? Dajte no Rchberger, saj vidite, da bo pred vašim odločnim naskokom takoj pokleknilo vseh 63 slovenskih etnologov. Vnaprej se vdamo. Glasnik je vaš. Pogasite vžigalno vrvico, dokler je še čas! Imamo družine in otroke. Salo na stran. Koliko slovenskih etnoloških knjig ste prebrali? Ni jih veliko, zato bi lahko z njihovo »objektivno razumsko razsodnostjo, ki je velik primanjkljaj v slovenski etnologiji nasploh«, kot sami pravite, lahko obračunali po spisku, ne pa da nas spravljate v kočljiv položaj, kot da sta ravno SED in Glasnik jez vaši znanstveni potenci. Nasprotno: Glasnik bo tudi v bodoče odprt za vse vaše srhljive analize, saj ste po dosedanjem kolofonu k sreči sami odgovorni zanje. Pustite nam veselje do uvodnikov. Sami ugotavljajte, da njihovo »prepričanje deluje formalno«. Strinjam se z vami. Uvodniki so res formalnost. Zakaj se s tem ne zadovoljite? Če pa želite, lahko sami enega napišete. Vendar vam priporočam (kot glavni in odgovorni »cenzor oziroma selektor« po vaše), da skrbno izbirate besedišče in sintakso, primerno že omenjeni »razumski razsodnosti« slovenske etnologije. Res me zanima, odkod vam splošno in odločno negativno stališče do slovenske etnologije in do Glasnika še posebej? Zakaj s kva-zi scientistično analizo podtikate neobstoječe pomene nedolžnim besedilom? Takega novodobnega »razsvetljenstva« je na pretek v slovenskem publicističnem prostoru, kjer številni bleferji pristavljajo svoje prazne lončke k izvirom cpohalnega civilizacijskega prebujenja v Sloveniji in v njegovem okrilju vodijo lastne male umazane vojne. Odločno odklanjam, da bi bil tarča vašega intelektualnega pogroma, tudi če gre samo za vajo. Roke stran od Glasnika! Glasnik ni poligon za vežbanje zadevanja večjih ciljev. Moralna pravica do tako zajedljive kritike, kot je vaša, lahko izvira edino iz temeljnega samoupravnega načela, ki spet izvira iz dela. Osnovna pravica odločanja o stvareh je odgovorna, zavezujoča participacija v procesih, ki so predmet kritike. S tem pa seveda ni rečeno, da avtonomne sfere družbenega življenja (kamor spada tudi znanost, torej etnologija) ne morejo komunicirati 71 med seboj v vseh smereh. Vendar ne zamenjujte odpiranja k demokratizaciji družbenega življenja z vsesplošno pravico inter-veniranja kogarkoli v poljubnih sferah. To bi bila kulturna revolucija. Civilna družba ne izključuje avtonomije, enako kot alternativno obnašanje ne izključuje strpnosti. To je eno. Vi pa ste, brez zamere, na področju etnologije list belega papirja. O vas kot etnologu bi lahko kaj povedali edino vaši profesorji na Oddelku za etnologijo. Ce dovolite, da se spomnim, izjema je vaš članek-poročilo, Posvetovanje o usodi sečoveljskih solin, v Glasniku SED 1/4 1985, 71, torej ravno v številki, ki je predmet vaše analize. Ce do vašega sedanjega članka {Kaj nam ponuja Glasnik SED?) niste nič napisali, potem je vaš napredek 100fl/o, vsaj kar sc tiče razumljivega izražanja. Zraven pa še tak idejni »nutput«. Očitno vam gredo na roko veliki časovni presledki v izhajanju Glasnika. (Ali mi še sledite, ali pa že pišete paradigmo nove slovenske etnologije?) Torej: Glasnik SED je ena od treh etnoloških periodičnih publikacij pri nas. Kot društveno glasilo je namenjen prvenstveno članom SED, vendar presega omenjeni okvir (160 članov SED, 700 izvodov Glasnika) tako glede razpona sodelavcev, kot tudi gle- de vsebine prispevkov. Nikakor pa ne more Glasnik kazati druge, boljše podobe, kot jo lahko ustvarijo trenutne zmogljivosti slovenske etnologije, oziroma pozitivna profesionalna zavest članstva SED. V tem se pridružujem tistemu duhu vaše analize, ki kaže na odvisnost med Glasnikom in slovensko etnologijo. Vendar bi človek ob tem bistrem sklepanju pričakoval od vas več takta in občutljivosti. Za vas pa je etnologija očitno misijon, križarska vojna. Saj ste kot kakšen »diamat-ski drobilec«. Morebitna nova paradigma slovenske etnologije se bo morala na daleč izogniti vaši in vaših pristašev ekskluzivno-sti. Sicer bomo morali kmalu paziti na besede, da nas ne boste denuncirali za vsak naš konven-cionalni »dober dan«, »kako ste kaj«, »moje sožalje«, »s spoštovanjem Vas pozdravljam« ... in za druge vljudnostne prijaznosti. Zagotavljam vam, da življenje preplavi te konvencije, ki mu sicer zagotavljajo barvitost in jih postavi na pravo mesto. Brez potrebe nadomeščate vlogo živega življenja in nas učite videti eno samo barvo. To kar vi razumete kot navajanje k samocenzuri, je vaš lastni zatajevani klic k uravnoteženosti razuma in intuicije, S tem nima »naš« kolofon nobene zveze. Ko boste to razumeli, bo morda Glasnik en lep pozdrav tudi vam, dragi Jože. Naško Križnar il