W6ftt«l]skl TOVARIŠ. List za šolo in dom. izhaja 1. in 15. vsakega meseca na celi poli. Cena mu je za celo leto 8 gold., za pol leta 1 gold. 50 kr. Spise in dopise prejema vredništvo; naročnino in oznanila pa prejema in oskerbuje razpošiljanje založništvo. List 19. V Ljubljani, 1. oktobra 1874. Tečaj XV. Kar se Anže ni učil, tudi Anžek ne zna. Versko izobraženje in privaja k pokorščini stavlja podlago pokorščini; stariši naj bi le še tole prevdarili: 1. Ker je družina dobro vrejena, velja tudi razloček v starosti med otroci. Mlajši naj spoštuje starejšega. Pametni stariši ne dovolijo, da bi mlajši protivil starejšemu. Starejši naj se postavljajo mlajšim v zgled. Zgled vpliva očividno vzlasti pri otrocih. Razumeva se ob sebi, ka so stariši sami skerbeli, da so se starejši otroci vadili v pokorščini; kajti le takrat, kedar so starejši mlajšim zgled v pokorščini, bodo si mladi prizadevali, da starejše v tem posnemajo. 2. Stariši, čislajte in spoštujte sami svoje stariše; in to ne le iz ljubezni in dolžnosti, marveč, da dajete otrokom lep zgled. Otroci naj zapazijo, da so dedje že več skusili in da imajo prednost zarad starosti. Ne more drugače, da njihova veljava dobrotljivo vpliva na hišo. 3. Družina naj spoštuje duhovne in učitelje. Da učitelj more vspeš-no delati, morajo ga spoštovati tisti, katere izobražuje. Kaj pa, da bi že značaj učiteljev mogel tak biti, da bi ga otroci spoštovali; bolj pa, ko mu stariši zaupajo, več more opraviti. Pametni stariši so tedaj v svojem govorjenji in obnašanji do ljudi, ki skerbe za odgojo in poduk njih otrok, prijazni in spoštljivi, nikdar vsaj vpričo otrok ne obsojajo njih osebnosti, njih djanja in nehanja. Ako še otroke v družini opominjajo, da naj bodo vljudni in dvorljivi do gojiteljev, učenci radi porabe vsako priliko, da učitelju skazujejo spoštovanje in hvaležnost. 4. Stariši imajo z učitelji njih otrok eden in isti smoter. Korist in dobiček je tem večji, čim bolj v soglasji in zastopnosti nameravajo isti cilj, tedaj je tudi sad truda tam obilnejši, kjer so stariši v ozki zvezi s šolo. Ako je prišel čas, ko otrok gre pervikrat v šolo, tako doma otroku toliko lepega pripovedujejo od šole, da otrok komaj pričakuje) kedaj pojde pervikrat v šolo. Ako še oče in mati pervikrat otroka spremita v šolo, in učeniku prijazno povesta: to je naš Janez i. t. d., priljubi se mu šola in učitelj, tedaj nam učiteljem gre le za to skerbeti, da se ohrani in vterdi to spoštovanje in ta ljubezen. Ako se še stariši z učiteljem porazumijo, da dosežejo boljši cilj, ako se pomenijo, kaj si nasprotno žele, kaj zahtevajo, ako stariši opominjajo svoje otroke, da gredo mirno in spodobno z doma v šolo, ako doma čujejo nad otroci in njihovim delom in lenobi ne dajejo potuhe: ves drugačen sad bode obrodilo opominjevanje učiteljev; vse drugače bodo potem otroci napredovali. Ako stariši tako postopajo v porazumljenji z učitelji, ter na to gledajo, da se natanjčno spolnuje, kar je učenik ukazal, ako otroka, kedar je kaznovan, doma ne milujejo, ampak mu sami pokažejo, da se je zakrivil in kazen zaslužil, tako bode odgoja na blagor otrokom, starišem in šoli. V družini naj se vsaki stan spoštuje. Revež naj ne zavida bogatina, ki mu daje dela in zaslužka. Bogatin naj ne gleda zaničljivo na reveža, kajti revež mu gradi palače, mu preskerbi snovi za obleko in mu pripravi dobrih grižljejev. Revščina ni sramota. Kaj more hlapec, kaj dekla za to, da služita. Hišni gospodar naj tedaj dopove, da so na svetu visoki in nizki, bogati in revni; ravno tako mora biti srednji stan, da gre vse v človeškem življenji po svoji vravnani poti. Peter Hitzinger (Znojemski, Podlipski) v slovstvu slovenskem. XIX. Rad je zložil Hicinger kako kolednico o novem letu, pisal o znakih ali podobah svetnikov tudi v pratiki, nekaj zastran naših koledarjev v Danici, zapel dve v koledarčeku Bleiweisovem, posebno čversto podpiral slovenskega Romarja; naposled pa se je lotil koledarstva sam, ter je za Koledarjem slovenskim, ki ga je v III. tečaju 1. 1858 vredil bil A. Praprotnik, spravil na svetlobo: 8) Domač Koledar slovenski za navadno leto 185 9. Spisal P. Hitzinger, Podlipski farnik. Četerti pomnoženi tečaj. S podobo Bleškega jezera. V Ljubljani. Založ. J. Giontini. Natis. J. Milic. Ta koledar bi se med Slovenci rad kaj bolj vdomačil, kakor nje- govi predniki, pišejo Novice 1. 1858 št. 39, in mislimo, da ga bodo Slovenci res tudi lahko imeli prav za domačega; zakaj v lični podobi, na ne velikem prostoru, in za majhno ceno se jim tukaj ponuja blaga mnogo potrebnega, koristnega, podučnega in zabavnega, da v nobenem dosedanjih slovenskih koledarjev še ne toliko, in da se novi koledar slovenski lahko meri z marsikterim večjih nemških. Če posebej «smemo nekoliko razločiti obsežek tega koledarja, povemo, da se cele, iz 4 pol v 12sterki obstoječe bukvice, ki jih spredaj kinča lična podobšina bleškega jezera, delijo v 4 dele. Godovni in zvezdo-z minski koledarček v začetku razlaga ob kratkem vso koledarsko vednost . . .; zgodovinski in zemljopisni pove letnice imenitnejib zgodb, deržavnih, cerkvenih in drugačnih, z ozirom na zgodovino slovensko...; gospodarski, opravilni in potni obsega stvari dotične ...; iz cerkvenoprav-nega so povedani zakonski zaderžki razvezni in oviravni; podučni in zabavni koledarček pa ima v sebi najprej ogled po svetu, potem ogled po domovini, in sicer: Nove najdbe na nebu; Dunaj, avstrijansko cesarsko mesto; Rim, središče katoliške cerkve; Stan katoliške cerkve po svetu, izhodne ali gerške, protestanskih cerkev. Ogled po domovini pa ima: Akvileja, staro sloveče mesto; Bleško jezero, prelepi kraj; Gospa sveta, stara božja pot; Cesar Avgust pred Metulom; Zmaga cesarja Teodozija na Vipavskem; Srečen boj Andreja Turjaškega pod Siskom; Sv. Hiero-nirn, cerkveni učenik, drag Slovencom; Sv. Niceja, akvilejski škof; Sv. Anton Padovanski, znan Slovencom. Kmetijske reči kažejo: Odkup in vravnava zemljišuih obtežeb; Poselski red; Pokončanje škodljivih merče-sov. Šolske reči kažejo: Kako se ljudska šola kmalo napravi; Petje v ljudski šoli; Poštevanje desetink. Razne reči: Jud in Turek; Ženica in loterijske srečke; Kako se tat izve. Pesmi: Leto in letni časi; Dan in dnevne ure; Pravi gospodar, ki je sostavljen po zgledu: „Zadovoljni kmet" v Nov. 1. 1850 in se glasi takole: Pravi gospodar. Družino dobro joz imam; Gre Moderuk voznik z menoj, Ime je hlapcom: Delajsam, In Doberum je hišnik moj, Sepoznovlez, Zaranovstan, Za kuharco, točajko pa Zaslišiberž, Sevurnogan. Ste Lakotrezua, Žejazla. Mi dekle še pomagajo, Še hišni dve ste mi v posest, In prav zvesto mi služijo; 1'obožnaprošnja, Dobravest; So Vredudela, Snažnojma, « Te mene zibljete lepo, Voljnoprenaša, Pridnozna. Da spet zvečer zaspim sladko. Pravi gospodar, pravijo Novice str. 311, uči najboljši gospodarski red; če bo tega vsak spolnoval, bo tudi gotovo dosegel tisto srečo, ki jo koledar želi v začetku, 1859terno, tolikerno, kakor je velika prihodnja letnica. — Take sreče je pač vsak domoljub želel najbolj 19* T pisatelju samemu, ki sloveč tolikanj — bil je le priprosti duhovnik ali farnik Podlipski. Zadnji čas je bil, da se luč tako svetla postavila je na svečnik. Dolžnost to živo opisal je hrabri Vicko v prijaznem dopisu do strica Bercka Dragana v Verbovcu, iz potne bisage v Nov. 1. 1859 št. 3, ki s tovaršem svojim prišedši v Podlipo str. 19 piše takole: „Gospoda Podlipskega ni bilo doma, zato mi je dobra ura ostala za premišljevanje sreče in nesreče človeške. Tedaj tukaj stanuje naš učeni rojaki Tukaj, kjer ni mogoče občiti se z učenimi ljudmi, — kjer ni bukviša, pa tudi ne potrebnega denara, da bi si človek kupiti mogel duševne hrane, — tukaj tedaj spravlja neutrudljivi mož bogate plodove bistrega svojega uma na dan! O tem samotnem kraji pač popolnoma velja angležki izraz: „to enyoy one's self". Zato blagor temu, kdor dosti v sebi samem ima! Tak povsod lahko živi po besedah modrega moža, ki pravi: „Der viel an sich selber hat, gleicht der hellen, warmen, lustigen Weihnachtsstube mitten im Schnee und Eise der Decembernacht". Tako tudi samota svoje dobro ima. O mraku pride ljubljeni prijatel domu. Dala sva mu s tovaršem mojim ugibati: kdo da sem? Pa ni uganil zastavice. Ko mu rečem da sem Vicko (t. j. Davorin Terstenjak), poštena verbovska duša, se mi gi-njen verže na persi in — „zwei Herzen und ein Schlag!" je zaklical to-varš moj. Ker je temna noč že svet pokrivala, sva, na povabilo ljubega prijatelja pri njem čez noč ostala. Slovcnsk pisatelj sicer nima šampa-njarja za svojega gosta, al ima kos domačega kruha pa — pošteno serce. Dišala nama je večerja bolje, kakor da bi nama bil dal kak bogatin v krasni sobani najdražji soupe. Med prijaznimi pogovori so nam ure pretekle, da sami nismo vedili kako. Pod streho podlipskega farovža je mala sobica, ktera je mene trudnega prijazno sprejela. Ne vem, kako mi je na misel prišla Juvenalova: Haud facile emergunt, quorum virtutibus obstat Res angusta domi. Mislim, da je ozka sobica rodila to idejo „associations". Drugi dan sva z mojim častivrednim spremljevavcom zapustila mirni podlipski kraj. Podlipskega pa je obletela pri najuem odhodu serčna otožnost, in solze, ktere so z lica padale na zemljo, v kteri tiči močna korenika mile lipe, nama so bile z cikalo — v ginjeno njegovo serce. Slovo jemaje in spomnivši se mnogih pšic, ki so na oba naji letele poslednje leta, sem rekel prijatlu: Macte! venient, qui sine ofFenso, sine gratia judicent, etiamsi nunc omnibus tecum viventibus silentium livor indixerit". Ako se ne motim, sem pri poštenem Seneku bral te besede. Domu grede sem pogledal lego starega Nauporta ... Z Verhnike sva se vernila zopet v Ljubljano .. . In res, zaslužena sreča je bila 1. 1859 Podlipskemu, da je 9. septembra postal farnik in dekan Postojnski, kar so radostni pozdravljali domoljubi in časniki slovenski vsi. Pričelo se je bilo tedaj zanj novo delovanje na polji duliovskem in cerkvenem; toraj je pojenjati moralo nekoliko delovanje narodno na polji slovstvenem in domačem. Skoraj do ver šil pa je bil peti pomnoženi tečaj priljubljenega si koledarja, ki ga je dal bil na svetlo že pod naslovom: 9) Domač Koledar slovenski za prestopno leto 1860. Spisal P. Hitzinger, farnik Postojnski. S podobo Borovniškega mosta. V Ljubljani. Zal. J. Giontini. Natis. J. Milic. „Prav praktične bukvice so za mnogoverstne potrebe djanskega življenja skozi celo leto, pravijo Novice 1. 1859 št. 48 tudi o tem koledarju, kteri kakor lanski razpada v 4 dele: pervi je zvezdoznanski, drugi zgodovinski in zemljopisni, tretji gospodarski, opravilni in potni, četerti pod-učni in zabavni ali kratkočasni z nekterimi primernimi premembami... Ni skoraj reči, ki je človek za to ali uno djansko rabo potrebuje, da bi je ne našel v tem koledarji, — za to mu gre po pravici čast praktičnega kazala, ktero človek kakoršnega koli stanu vsaki hip potrebuje. Namesto dvajset bukev premetovati in iskati, česar nam je včasih vediti treba, imamo v koledarji tem vse pri rokah... Le nekaj bi želeli, da bi v prihodnje drugač bilo: namreč to, da bi se slovenskim knjigam ne pridevale podobšine z nemškimi napisi: „Viaduct zu Franzensdorf" se prilega „Koledarju slovenskemu" ravno tako, kakor če bi nemškemu „Kalender" pridjali podobo s slovenskim napisom: „Most v Borovnici".— Ker je poslednji — podučni in zabavni koledar — v slovstvu vzlasti znamenit, naj pove se tu, da „Ogled po svetu" kaže: Zvezde in zvez-diša na nebesu; Stare velike mesti Babilon in Ninive; London, nar večje mesto sedanjega sveta. Ogled po domovini pa ima v sebi: Terst, tergovsko mesto kdaj in zdaj; Borovniški most na južni železnici; Nekdanji gornjograški samostan; Emona in Akvileja v dneh cesarja Maksi-mina; Slovenci v brambi cesarja Friderika IV.; Slovenska zemlja v veliki francoski vojski; Vojvodinja Virida, prijazna slovenski zemlji; Anton Alojz Wolf, ljubljanski škof; Ignaci Knoblehar, apostoljski provikar v srednji Afriki. — Gospodarske ali kmetijske reči kažejo: Čast kmetijstva; Potrata rodivnega sveta; Potrata živinske moči. — Smešnice so: Huda rosa; Čemu je žganjarju pijača; Nepotrebne priče; Kako se žival privadi človeka. — Pesmi pa: „Kar Bog stori, vse prav stori" in „Stopinje človeškega življenja" — obe iz nemščine; izvirna pa je naslednja: Tam siva gora mi stoji; Tu viditi drevesa ni; Je v tmini skrito jezero, Vodica čista kot srebro. Je notri bila ribica, Še mlada vsa postervica; V globini malo ji je všeč, Doma le biti grenka reč. O mati, mati! kak lepo Je vse tam zunaj, vse svetlo! O naj saj malo ven bitim, Se zunaj sveta veselim. Nikar, o hčerka, v strahu bom, Je nar bolj varen zate dom; Sovražnik nima sem moči, Drugej te kmalo zasledi. Ribica. Ne sluša mlada ribica, Kar stara ji je pravila; Skrivaj izmuzne se na dan, Kjer potok se odteka v stran. Se veseli, se krog verti, S potokom vred naprej hiti; Prijazno ji bliši nebo, Ob kraji rož'ce ji cveto. Pa ribič pod drevesicom Sedi z goljufnim ternikom; Priprosta pride ribica, In vjame se sirotica. Prešerna tak se pogubi, Neverna v to, kar mati uči, V spomin ti bode njeni zgled, Da no zgubiš se s tisto vred. Voda. (Konec.) Voda je neogibljivo potrebna rastlinam, naj večjim in naj manjšim. Koliko voda tukaj pripomore vidi se iz tega, da imajo vse rastline vodo v sebi., Mlajše, zelnate rastline ima po 70—90 odstotkov vode. Sirovi les, n. pr. hrastov ali bukov ima 20—30^; lahki les, kakor topoli in verbe po 40—50 odstotkov. Ako je rastlinam poglavitni živež voda, katero sprejemajo po koreninah ali po perji, važna je pa tudi rastlinam v tem oziru, da razkroji drug njih živež, kakor n. pr. ogelno kislino, amo-nijak, kremenovo perst, apno, kuhinjsko sol. Razkrojene dele poserkajo rastline in jih spreminjajo v les, močič, sladkor in rastlinski belak. — To naj bode omenjeno mimogrede. Isto tako, kakor za rastlinstvo je voda tudi važna za živalstvo. Voda poglavitno sestavlja človeško in živalsko telo; le v kosteh je večterdnih nego vodenih delov, v vseh drugih je pa na pr. pri človeku in tudi pri vretenčarjih več kakor tri četertine vode; v kervi v odmetkih in odpadkih na pr. v potu, slini i. dr. je vode celo 80—99 odstotkov. — A ne samo, da voda naj več sestavlja človeško in živalsko telo, razkroji tudi snovi, ki so v njem, niti ni fizijologiške premembe (t. j. pri opravilu našega organizma), pri kateri bi voda ne pripomogla. V vsaki jedi, katero za-vžijemo, je več ali manj vode; meso po klanji ima 77 odst. vodenih delov, mleko 86—89^; v naj bolj močnem vinu v Tokajcu in Madeirovcu je le 10—15 odstotkov alkohola, drago je voda. Ako to vse odštevamo, je še voda poglavitna vravnalka toplote, lastne toplo - kervnim živalim posebno pri človeku. Ko namreč človek nekaj vode v telesu po plučih v parni podobi izsope, nekaj pa se je kakor pot, ki kmalu izhlapi, iz kože izločuje, razhlaja se pri tem, ko voda po plučih in na koži izhlapi in ko se tako veliko gorkote zvezuje, polagoma človeško telo, in se ubrani, da se ono (telo) preveč ne razgreje. — Kako človeka po leti vročina kuha, dokler se potiti ne začne! Ko bi to ne bilo tako vravnano, bi se človeku pod vročim pasom in pri nekaterih vročnicah kri tako razgrela, da bi ne mogel živeti. Pomankanje vode, ki tedaj tudi po plučih in po koži ne izhlapi, je mnogokrat pri hudem potovanju ali pri težkem delu ob sila vročih dnevih vzrok solnčarici (unetju možganov po solnčnem pri-peku). Telo se namreč tolikanj razgreje, da življenje mora ugasniti. Ako je že rastlinstvo in živalstvo sploh brez izjeme, vezano na vodo, kolikanj več to velja od rastlin in živali, ki v vodi žive, in hitro od-meijo, da niso v vodi. Omenimo tukaj iz rastlinstva naj krasnejše vseh cvetlic, gujijanskega lokvanja (Victoria regia), kraka i. dr. Ako je že vodnih rastlin neznano veliko, koliko je še žival, ki so vezane na vodo! Po naših potokih, rekah, po stoječih vodah, po dnu morja vse se giblje in ziblje. — Kolika razlika žival, od enakomerne mase pervotnih živalic, (Protozoen), katerih je v eni sami kapljici vode na tisoče, od foraminife-rov (morskih živalic, iz katerih oklepkov je kreda, ki sestavlja veliko gor na Francoskem in Angleškem) in korali, ki so še dandanes podlaga novih otokov, — do največe vseh živali morskega kita, ki enako veliki ladiji, brodi po severnih morjih. Tisoče in tisoče plemen so že pridni preiskovalci spravili iz dna morja in jih vverstili, koliko jih pa zakriva še morska tmina!? Že plasmist poje: „V morji, ki je neznano široko in globoko, tam gomazi živali brez števila velikih in malih". Prav lepo govori od tega Humboldt v svojem „Kosmos". „Na unanje ne toliko različno, kakor poveršje terdin, ima vendar morje, ako se njegovo notranjstvo bolj globoko preiskuje, znabiti več organskega življenja od katerikolega prostora na zemlji. Karol Darvin tedaj po pravici govori, ako pravi, da naši gozdi ne prikrivajo toliko živali, kakor nizki gozdi v oceanu: tam, kjer, v morsko globino svoje korenine stegujejo alge, ali pa prosto plavajoče kaluge, katere je val od tal odtergal, razvijajo svoje nežno perice, katero zračne stanice kvišku vzdigajo. Drobnogled čudovito v nas povzdiguje vtis, da je ocean ves oživljen, nenadoma se širja prepričanje, da povsod se giblje občutenje." Dvoja svojost vode pa naj več učini razvijanje organskega življenja. Voda more namreč veliko podnebnega zraka poserkati; v zraku sta pomešana kiselc in dušeč, voda pa iz podnebnega zraka raz-vezuje veliko več kiselca, kakor dušca, živalim in rastlinstvu na korist: navadni zrak ima namreč po 20 odstot., taki pa, ki gaje voda poserkala 34 9 odst kiselca. Prost kislec (v vodi pa je kislec z vodencem kemično zvezan) je pa rastlinskemu in živalskemu življenju neogibljivo potreben. V prekuhani vodi, katera je tedaj zraka oproščena, ribe prav v kratkem času od-merjó. Druga zelo važna lastnost vode pa je, da se med 0° in 4° Celsij. razgreta ne razširja, ampak sterjuje, da je pri + 4U C. najgostejša, naj težja tedaj težja kakor led. Ta opomina vredna izjema pa nareja tudi, da po zimi in po severnih krajih voda ne zmerzne do tal, ker potem bi minulo vse organsko življenje. Predaleč bi zašli, ko bi na dalje še omenili, kako mnogoverstno se rabi voda v človeškem življenji. Omenimo le velikanske prekucije, ki je prestrojila vso obertnost in vse družinske razmere, ko je izumel Anglež Jamez Watt, da se vodena prožljivost pridobi v službo človekovo. V resnici zaznamuje izumenje parnega stroja začetek nove dobe v svetovni zgodovini. Človeku daje sto tisoč rok, nadomestuje mu na tisoče tovornih in vprežnih žival in vetru enako, vsako daljavo hitro prestopa. Parne ladije se ne menijo za veter, niti za tok in hitro, da bi človek komaj mislil, posredujejo promet med naj bolj oddaljenimi kraji. Železnice vežejo kakor sedaj v severni Ameriki obrežje velikih celin, katero je sto in sto milj vsaksebi, in raztegujejo svoje mreže v naj bolj neznane kote po svetu, odpirajé povsod omiki in napredku nova pota. Sili vodenega sopara je pripisovati, ako je stari vzor o kosmopolitizmu, o eni človeški družini na celem svetu, bliže kakor nekdaj. Poslednič omenimo še vode, kot zdravila v boleznih. Ne govorimo tukaj od nekaterih hidropatov, ki hočejo z vodo vse ozdraviti, in tam govore od učinkov, kjer jih ni bilo, ampak govorimo le od tistih zdravilnih moči vode, katere ima v resnici po sploŠHjem in po posebnem izkustvu zdravnikov. Merzla voda in še bolj pa led, kateri, ne gledé na nizko stopnjo gorkote, telesu že s tem veliko gorkote jemlje, da se pri tajanji veliko toplote zvezuje, je poglavitno sredstvo, da se zniža zvišana toplota po-samesnih delov pri prisadih in sploh telesom lastna toplota pri vročnicah. Kako zdravilna je voda, ali led pri prisadih, ali pri vnetji pljuč, možganov i. t. d. Obkladki tukaj koristijo, ko odtegujejo naravnost gorkoto, ali pa tako, da kervne posode, ki so se pri vnetih delih zelo razširile in s kervjo preveč napolnile, skupaj zlečejo in tako kervni tok, ki zaliva kakšen del, ustavljajo in zmanjšujejo. Iz tega vzroka tudi merzla voda in led kri ustavlja. Še bolj pa telesno vročino znižujejo splošne merzle kopeli. Pri nekaterih boleznih bolnike zavijajo v merzle rjuhe, in kakor nekateri terdé, pomaga to pri legarji. Tako odtegovanje gorkote ubrani, da se lastna gorkota ne zviša do stopnje, v kateri je smertonosna. Nasprotno pa morejo tudi kopeli gorke vode, da še celo vodenih par prav koristne biti tam, kjer je treba vodo dopeljati do posameznih delov, ali v pol spraviti in drugega kaj. Koliko koristijo gorke kopeli pri gnojnih prisadih, gorke ali parne toplice pri revmatizmu, pri kožnih boleznih, pri bolezni na obisti! Pri boleznih merzla voda vročnico tolaži, in kar je posebno važno za organizem, kri obvaruje tolikanj, da se more po žilah pretakati in izločevati odmetke in odpadke. Nekateri pravijo, da je pri koleri, kjer je zavoljo silnega spraznjenja, naj več nevarnosti, da se kri zgosti, poglavitno ozdravljanje v tem, da se bolnikom daje, kolikor mogoče, obilo vode. Morda ni preveč, ako rečemo, da srečno ozdravljenje v kopelih ni toliko pripisovati rudninskim delom, katerih je vendar primerno malo po vrelcih, kakor vodi sami na sebi. Prav je tedaj imel gerški pesnik, ko je prepeval: Naj žlahtnejša stvar je voda (¿qi