ANNALES 12/'98 izvirno znanstveno delo UDK 316.62(450-163.6) 316.62(436.5=163.6) K ETNO-NACIONALNI IDENTITETI KOROŠKIH IN TRŽAŠKIH SLOVENCEV1 Marija JURIČ-PAHOR Via dei Faichi 2, IT-34137 Tneste-Trst IZVLEČEK Prispevek se osredotoči na prikaz zgodovinsko pogojene "notranje sistematike" etno-nacionalne identitete, ki se navezuje na matico (gr. mater arche, lat. nalio) in je doživela z uveljavitvijo Očeta (gr. pater arche, tat. patria} radikalni prelom. Na to prav dobro opozarja beseda "narodov preporod", ki predpostavlja zanikanje rojstva iz ženske ter ponovno rojstvo iz moškega. Cilj le predpostavke, ki je imanentna vsem iniciacijskim oz. preporodnim obredom, jc rahljanje vezi med dečki in njihovimi materami ter pritegnitev novincev v družbo mož (vojičakov, vojakov/. Vse moške zaveze imajo tu svoj izvor, nenazadnje tudi modema nacija, ki temelji na formuli "ženska ne eksistira". Omogočila je ne le militarizacijo družbe, ampak tudi mogočni narodni "vzpon" tet to, kar danes imenujemo "etnično čiščenje" Vsi virulentni nacionalizmi so hlepeli po "etnično čistih" ozemljih In upravičeno lahko sklepamo, da nacionalizem uničevalno vpliva na etnično identiteto, jo tako rekoč pretvori v delno in-ali povsem nacionalno. Odtod tudi skovanka etno-tiacionalna identiteta. Avtorica nadalje - na podlagi strokovne in leposlovne literature ter na podlagi globinskih intervjujev - izvaja, da je nacionalizem, in s tem nacionalna identiteta, pri tržaških Slovencih bolj zasidrana, medtem ko je pri koroških Slovencih poudarek prej na etnični identiteti. Enega izmed bistvenih vzrokov za to vidi v tem, da slednji nikdar niso imeli možnosti, da bi se povzpeli na sam vrhunec hegemonialne moči, kar jim je (po pivi svetovni vojni) prihranilo "zavest poraza' in z njo povezano držo "žrtve" oz. držo osmišljevalca brezupa Ključne besede: etnična identiteta, nacionalna identiteta, etno-nacionairia identiteta, koroški Slovenci, tržaški Slovenci 1. K ETNO-NACIONALNI IDENTITETI Namen tega poglavja je, izpostaviti, da sta etnična in nacionalna identiteta dva diametralno različna pojma, pa najsi sla med seboj povezana. To še zlasti zaradi tega, ker v znanosti močno prevladuje težnja, ki predpostavlja kontinuiteto in sorodnost obeh pojmov tri ju deloma kar izenačuje. K njej sodijo tako iisli znanstveniki, ki vidijo v etnični identiteti na delu univerzalno kohezijsko silo, nekakšen generični kod, ki prehaja iz roda v rod, iz časa v čas in kaj lahko vodi v - zaželjeno ali nezaželjeno - "nacionalno enotnost" (Geertz, 1963; Van den Berghe, 1979; Smith, 1992; Altan, 19951 ter v "pogoje grozljivega" (Dittrich-Radtke, 1990, 26; Fin- kielkraut, 1989; Cohen, 1992; Movnihan, 1993) kot so medsebojno sovraštvo, seksizem-rasizem, ns-teror in sodobni "holokaust", kot tudi tisti, ki gledajo na etnično identiteto kot na preostanek fevdalnih in semifevdalnih družb, ki je funkcionalen le še kot "psihološko sidro" (Bell, 1975) ali kot instrument politične manipulacije (Bukow-Llaryora, 1983; Gellner, 1991; Tibi, 1997), in nenazadnje listi, ki vidijo v njej konstrukt, ki nima nič univerzalnega, generičnega v sebi, češ, zrase! je zgolj v glavah predmodernih in-ali modernih elit, da bi zadovoljili svoje politične cilje (Anderson, 1988; Yuvai-Davis-Anthias, 1989; Balibar, 1990; Hobsbavvm, 1991). Vse tri pozicije druZi, grobo rečeno, sledeča podoba etnične identitete je praviloma tradicionalna, večinoma Razprava se navezuje na spoznanja iz moje doktorske disertacije (Juric-Palior, 1998!, ki sem jo opravila pod mentorstvom univ prof. dr. Staneta |u2rii