----- 409 ___ Narodno blago. ii. Solnce in mesec možkega in ženskega spola in njnna poroka. Spisuje Davorin Tratenj a k. Znamenite bo actropomorfične predstave o solncu pri starodavnih narodih. Oni so si solnce mislili kot samostalen planet, zdaj kot moža, in sopet kot ženo* Zraven tega pa so modifikacije solnea in njegove delavnosti dajale povod, da so si solnce mislili kot novorojeno dete (Krak, Krek), katero porašča v zalega fanta, čvrstega junaka (Radogost, Svetovit) in oslabelega starca. (Obširniše govori o tem moja razprava o „Triglavu",) Po najstarejih nazorih se solnce in mesec poka-zujeta kot otroka neba, torej kot brata in sestro, velikokrat kot b ii za nca, dvojčeti enacega spola, pa tudi v zakonski razmeri. Tako sta si Rimljan in Grk v "Hhog-u in Solu v historični dobi solnce mislila možko, mesec pa žensk v »želrjvjf in „Luna", pa tudi nahajamo možke forme: Mijv in Lunus. V staronemikih povestih je Sunne zdaj možkega, in sopet ženskega spola, poaledojič se solnce zmerom kot žena — „Frau Sunne", in mesec kot mož — „Her Man" očituje. V staroškandinavskib pesmab, na primer, v Eddi, se solnce in mesec tudi, kakor pri Grkih kažeta v človeški personifikaciji — kot brat in sestra. V zakonskih razmerah tudi najdemo solnce pri starodavnih Indih. Savitar (indijski Zeus) da svojo hčer „Surja" v z.imožtvo Somi — mesecu. To razmero najdemo tudi pri Litovcih in Rusih, kakor se vidi iz sledeče narodne pesmi: Oj na rjeci na gosoce , Tam plavae klenov listok, Na tom listu napisano Tri pismečka: Prve pismo ~~ jasen m j e s j a c , Druge pismo — jasne sonce, Tretje pismo — jasni zori. Jasni mjesjac — sam gospodar, Jasne sonce — ujego ženka, Jasni z o r k i — njego d j e t k i, Dobri večer! (glej: Snegirev II, 65. 112). Po drugih povestih se soleče veli: zlata carica* in njeni mož mesec: Bjel, Bjeljanin (Orest Miller, Opyt, I, 62). Mesec js toraj dob»l imena: Her pri Nemcih, radža (rea, kralj) pri Indih, gospodar in knez pri Slovanih; kako, se vidi iz sledečih vrstic ruske narodne pesmi: Oj mjesjacu — mjesjačenku Oj mjesjacju — knjazu, Skazi mene ščiru pravdu Iz kim jaz se zvjažu? V staroruščini knjaz zaači tudi mladega soproga. Polaci pa naravnost mesec imenujejo k s i e z i c = knezič. Tudi slovenska narodna pesem omenja te zakonske razmere; zapisal sem jo v svoji rojstni okolici: Mesec se je ženia, S unče si je vzea, Svatevce so bile Svetle zvezdice. Za starešino pride Sam nebeški oče, fiosmane prinese Sam presveti Ivan, Igrci so bili: Vsi nebeški ptiči. Za kopjaša pride Lepi mladi Zorko, Gibanice dava Vsem presvetlim gostom Mati sveta Anna; Vsakemu po dvoje, ------ 410 — Dobro "no veselo So se gosti 'meli, Pili ino jeli, Luštno vsi živeli. (Svatevca, Kranzjungfer, bosmao, podolgovat sva-tovsk kruh [struca], kopjaš, dar Hocbzeitsfahnentrager). Rajoi prezgoda umrli marljivi slovenski pisatelj in goreSi rodoljub Ferdo K.o6evar mi je priobčil iz Stanko Vrazove zapuščine sledečo narodno pesem s enakimi nazori: Kad se ženi žareno suuasce, I uzima sjajnoga mjeseca, K um a zove — Boga velikoga, A prekuma — svetog Veljana; Starog svata — Petra apostola, Adjevera — svetog spasitelja, Djeverušu — Divicu Mariju, Da nam budc brači u pomoči, I u dami, i u Savnoj noči. Sveti Veljan je gotovo ime kakošnega paganskega mitičnega bitja. Mesec februarij ima pri Srbih ime: Velje, Veljaču, Oveljača. Srb pr»vi: Kad V e i j ^ ne veljuje, Marac (Martius) opakuje. Kad Veljača ne daždi, Marač dobra ne misli. VeijaČa tudi znači v srbščini: babje pšeno, zmrznjen snežič. Jaz bi Veljana priravnavai staroindijskemu Varani, po Rothu osebljeno oblačno nebo, in grški OvQavogt Druge osebe v gori omenjeni pesmi so uže vzete iz krščanskih nazorov. Tudi v nemških mitih Devica Marija zastopa večkrat so loče, in hrvatska prišlo vica pravi: ,,nema solnca nad Petrova danka". Staritrg pri Slovenjem gradcu 10. grudna 1879.