IZVENŠOLSKE DEJAVNOSTI V ZADNJIH DESETIH LETIH NA PTUJU ŽARKO MARKOVIČ - Kako je bilo v šoli? - Super! odgovori hči, medtem ko se ji že mudi na vajo v gledališče. Kako je to drugače od zdolgočasenega odgo- vora, da se v šoli in v mestu ne dogaja nič. V preteklih letih se je zgodilo toliko zanimivega, da je teže narediti izbor vseh dejavnosti, ki jih za učence organizirajo šole in društva, kot bi bilo našteti vse pomembne uspehe in akcije za mlade. V občini Ptuj je bilo v letih 1981 do 1991 od 8.120 (1981) do 7.730 (1991) učencev, ki so obiskovali pouk v osemindvajsetih matič- nih in podružničnih šolah. Prav gotovo vse šole nimajo enakih dejavnosti, v prav vseh pa je bilo veliko narejenega za dobro počutje učencev v šoli in izven nje. Nedvomno preživijo učenci največ časa v šoli, kjer opravijo tudi največ interesnih de- javnosti. Del teh dejavnosti je sestavni del po- uka in jih opravljajo učitelji, del pa jih poteka v sodelovanju z mentorji, ki v šoli ali izven nje opravljajo to delo ljubiteljsko. V šoli pač najlaže uskladijo čas in prostor z učenci, hkra- ti pa med njimi pridobivajo nove člane kul- turnih, tehničnih in športnih društev. Izvenšolske dejavnosti lahko razdelimo na nekaj področij: 1. Delo šolskih krožkov 2. Tekmovanja v znanju, spretnostih in športu 3. Netekmovalne aktivnosti šol, kot so pevski zbori, tabomištvo, planinstvo, kultur- na srečanja in raziskovalna dejavnost 4. Dejavnosti šole v naravi in letovanja 5. Dejavnosti za mlade, ki jih izvajajo dru- štva in druge institucije izven šole. Šolski krožki so najstarejša in najbolj uteče- na oblika dela v šolah v okviru interesnih de- javnosti. Ker so vsi učenci nadarjeni, le da ne vsi za isto področje, šolske interesne dejavno- sti pomagajo učencem odkrivati in razvijati ti- ste sposobnosti in znanja, ki jim nudijo največ zadovoljstva. Pri tem pa dosegajo tudi zelo pomembne uspehe. Vse šole so v preteklih letih vedno imele krožke na kulturno umetniškem in športnem področju ter dejavnosti, ki so neposredno ve- zane na okolico. Stalni pa so tudi krožki, ve- zani na posamezne šolske predmete in delo v njih pomeni nadgradnjo šolske snovi, hkrati pa pripravo na občinska in republiška tekmo- vanja. Med kulturno umetniškimi krožki in dejav- nostmi so najbolj razširjeni pevski zbori. Na vseh šolah^delujejo, v Mladiki (do leta 1991 OŠ Tone Žnidarič) celo trije, srečujejo pa se na občinski reviji pevskih zborov. V preteklih letih se je nekaj zborov zaradi kvalitete prebi- lo tudi na področna in republiška srečanja pevskih zborov. Podobno kot pevski zbori, delujejo na vseh šolah tudi likovni krožki, učenci pa se udele- žujejo tudi likovnih kolonij. Osnovna šola Olga Meglic je sredi osemdesetih let dvakrat organizirala likovno kolonijo Ptuj v otroških očeh, na katero so prišli udeleženci iz trinaj- stih slovenskih občin. Omeniti je treba seveda Martino Žnidarič iz Cirkulan, ki se je s sliko Agonija živali na natečaju MUSEUM OF CHILDRENS ART iz Osla uvrstila v stalno muzejsko zbirko. V šolah pa živijo tudi dramske, recitatorske in novinarske sekcije. Dramske so se v prete- klih letih uveljavile predvsem v OŠ Mladika, Markovci in Videm, kjer so nastale kvalitetne gledališke predstave, med katerimi je imela predvsem predstava Krtačka zobačka mento- rice Nevenke Samobor zelo velik uspeh. Novinarske sekcije so na šolah skrbele za bolj ali manj redno izhajanje šolskih glasil, so- delovanje učencev v lo^kalnih medijih ter pri- pravo šolskega radia. Šolska glasila Mi kuje- mo. Nagelj, Lokvanj, Mlado klasje in druga kažejo na ustvarjalnost učencev osnovnih šol. V letu 1991 so se na šolah začeli pojavljati tudi prvi šolski časopisi, ki jih učenci brez mentorjev pripravljajo in razširjajo med sošol- ce. Tekmovanja v znanju imajo med učenci že tradicijo. Žal se je ob tem pojavilo komaj pri- krito tekmovanje med šolami. Tekmovanja z najdaljšo tradicijo in največjo udeležbo so v Veseli šoli, kjer so imeli učenci s Ptuja velike uspehe tudi v okviru Slovenije. Matematična tekmovanja, tekmovanja v znanju tujih jezikov, kemije, tehnike, promet- ne vzgoje in še česa so bila vsa pretekla leta velik motiv za učence, ki so dosegali na teh področjih tudi prva mesta v Sloveniji in Jugo- slaviji, pri čemer pa je bilo pogosto prezrto delo šolskih mentorjev. Za razvoj ustvarjalnosti se je v zadnjih letih uveljavilo mladinsko raziskovalno delo v okviru akcije Znanost mladini in v mladin- skih raziskovalnih taborih. Čeprav v začetku s težavami, se danes vedno več učencev in men- torjev loteva brskanja po zakladnici znanja in iskanja doslej nepoznanega. Največ so v prete- klih desetih letih na področju raziskovalnega 219 Otvoritev Pionirske olimpiade na Ptuju leta 1989, foto Langerholc ; dela naredili v OŠ Olga Meglic, kjer so prejeli leta 1988 republiško priznanje za raziskovalni nalogi in leta 1991 prvo nagrado za razisko- valno nalogo o divjih odlagališčih v občini Ptuj. Veliko so naredili na tem področju tudi v osnovnih šolah Mladika, Ljudski vrh (do leta 1992 Franc Osojnik), Videm, v zadnjem času pa tudi v Domavi, Juršincih, Markpvcih in Destemiku. Športna vzgoja Med učenci so prav gotovo najbolj prilju- bljena šolska športna društva, kjer v sodelova- nju s športnimi klubi gojijo različne športne panoge, včasih pa jim uspe pridobiti tudi zu- nanje mentorje. Na tem področju je že vsa leta najuspešnejša šola Mladika, ki je bila leta 1990 tudi najuspešnejša športna šola v Slove- niji, 1991. pa druga. Športno življenje pa je zelo razvito tudi na osnovnih šolah Olga Me- glic, Kidričevo, Ljudski vrh, Domava, Pod- lehnik in Videm, ki so uspešne tudi v republi- škem merilu. Zato sodi Ptuj med občine z naj- bolj razvitim šolskim športom v Sloveniji. K športnemu razvoju občine je veliko pri- spevala Pionirska olimpiada, ki sta ju vsako leto organizirala Atletski klub Ptuj in ena od osnovnih šol na Dan mladosti. V osemdesetih letih je bila izvedena osemkrat, nato pa je sku- paj s Pionirsko organizacijo zamrla. Na športnem področju sta imela pomem- bno vlogo tudi v preteklih letih Planinsko dmštvo in tabomiška organizacija. Najmoč- nejše planinske podmladke imajo v šolah, ki aktivno sodelujejo s Planinskim društvom Ptuj in Majšperk. K zelo dobri organiziranosti in delovanju planinskih sekcij je prispevala tudi Haloška planinska pot, ki jo v osnovni šoli prehodi večina osnovnošolcev. Tabomiki pa so bili najbolj aktivni v os- novnih šolah Mladika, Kidričevo, Breg, Vi- dem, Olga Meglic in Ljudski vrh. V organiza- ciji tabomikov so potekala letovanja otrok in dmge aktivnosti. V taboru v Kastel Starem, kjer so vsa leta taborili tabomiki z osnovne šole Mladika, je v letih 1979 do 1990 letovalo 250 do 300 otrok, občasno pa so priredili leto- vanja tudi tabomiki z OS Olga Meglic in Ljudski vrh. Letovanja in šola v naravi Naštete dejavnosti so zanimiva in atraktiv- na zaposlitev za učence, o tem ni dvoma. Toda to ni vse. Krona vsega pa je le šola v na- ravi. Šola v naravi je postala sestavni del pouka kot zimska šola Osnovne šole Kidričevo 1975. leta, občasno pa se ji je v začetku priključila tudi šola Ljudski vrt. Od leta 1981 je začela z redno šolo v naravi OŠ Olga Meglic, 1983. OŠ Cirkovce, od leta 1985 pa ima šolo v naravi večina šol. Od tega leta potekajo za vse učen- ce 3. razredov tudi plavalni tečaji v Ptujskih toplicah, tako da se vsi učenci naučijo plavati. V 4. razredu nato učenci v šoli v naravi na morju znanje plavanja utrdijo, hkrati pa je to za večino otrok prvo letovanje brez staršev, kar ima pomembno socializacijsko vlogo. V 220 Projektni dnevi na osnovni šoli Breg 1992, foto Langerholc zimski šoli v naravi pa je poudarek na smuča- nju in spoznavanju življenja v hribih in zim- ske narave. Letno šolo v naravi so po letu 1985 organi- zirale OŠ Olga Meglic na Debelem rtiču. Do- mava pa v Piranu, pa tudi šole Ljudski vrh, Destemik, Mladika so omogočale letovanje otrok. Zimske šole v naravi pa so imele v zim- skih središčih na Koroškem in Pohorju OŠ Kidričevo, Olga Meglic, Cirkovce, Ljudski vrt in Mladika. Leta 1990 sta dobila šola v naravi in letova- nje otrok nov zagon. V Kukljici na otoku Ug- Ijenu je bilo v šoli preko 400 otrok, poleg tega pa je v organizaciji Zveje prijateljev mladine letovalo še 300 otrok. Čeprav je vojna v letu 1991 onemogočila šolo v naravi v Kukljici, pa zagnanost za organizacijo teh dveh dejavnosti ni nič manjša. Nekoliko izven običajnega ritma osnovnih šol deluje šola s prilagojenim programom, OŠ Ljudevita Pivka. Izvenšolske dejavnosti načr- tuje glede na sposobnosti otrok, vseeno pa je delovalo na šoli v preteklih letih preko 10 krožkov. Udeleževala se je šole v naravi v Pi- ranu in Kukljici ter športnih srečanj zavodov za usposabljanje Republike Slovenije ter bila tudi nosilec njihovega 9. srečanja. Obšolske dejavnosti za mlade izven osnovnih šol Pomembne stvari se dogajajo tudi izven šol. Najpomembnejšo vlogo je v preteklih letih pri vodenju in organiziranju prireditev odigrala Občinska zveza prijateljev mladine. Tu so da- lje Gledališče z mladinsko skupino in otroški- mi abonmaji, plesna sekcija pri PD Svoboda, Pokrajinski muzej Ptuj in vrtec ter Ljudska in študijska knjižnica s svojo redno dejavnostjo ter prireditvami. Občinska zveza prijateljev mladine je že vr- sto let nosilka akcij, ki se vežejo na ritem šole, hkrati pa vključuje mlade v življenje mesta in okolice. Kot organizator Bralne značke Anto- na Ingoliča in Branke Jurce skrbi v sodelova- nju z mentorji v šolah za dvig bralne kulture, saj je vsako leto osvojilo bralno značko okoli 5.000 od okoli 8.000 učencev občine Ptuj. Največ se dogaja od začetka decembra do Pusta. Začne se z novoletnimi prireditvami, ki so v preteklosti potekale v krajevnih skupno- stih, leta 1991 pa v Gledališču in so namenje- ne 5.000 otrokom do 7. leta starosti. Program so pripravljali vrtci, šolske skupine, mladi gle- dališčniki ter zunanji sodelavci. Prireditve do- sežejo drugi vrh ob Pustu, ki ima na Ptuju in okolici velik pomen. Od leta 1990 poteka ob kurentovanju tudi mladinski karneval, ki je brez velikih težav in brez velikega pompa ta- koj prerasel v osrednjo mladinsko prireditev z nekaj sto sodelujočimi in tudi nekaj tisoč gle- dalci. Že dan pred Pustom pa je v dvorani Mladika otroška maškerada z obveznim obi- skom kurentov. V letu 1991 se je začela tudi akcija ŽIV- 221 Prvonagrajena skupina na mladinskem karnevalu na Ptuju 1991, foto Langerholc ŽAV za otroke, ki jo sedaj ob sodelovanju vrt- ca, Dijaškega doma in Ljudske in študijske knjižnice prirejajo enkrat mesečno. Tam se dogaja vse mogoče od, »gumi tvista«, do pred- stavitev pravljičnih junakov, lutkovnih pred- stav, peke palačink in ježe pravega ponija. Naslednji, ki je na stežaj odprl vrata mla- dim, je Pokrajinski muzej. Od leta 1990 orga- nizira likovne delavnice, kjer so se učenci do- slej seznanjaH z likovnimi tehnikami in mate- riali, drugo leto so naredili kaširane domišljij- ske maske in se z njimi predstavili na karne- valu, nazadnje pa maske iz odpadne embala- že. Največ pa se za mlade dogaja v Gledališču. Mladinske gledališke dejavnosti so se začele leta 1975, s Klubom mladih in literarnimi ve- čeri, tedaj mladih, danes pa uveljavljenih av- torjev. Ob koncu 70-ih let je delovala gledali- ška skupina, ki je predstavo Pravljica o ljudeh zastopala amaterska gledališča na srečanju Alpe Jadran v Novi Gorici. Od leta 1983 de- luje gledališka skupina Stopnje, v kateri sode- lujejo mladi starejši od 15 let, od leta 1989 pa starejši od 13 let. Vsako leto se v skupino vpi- še okoli 80 otrok, ki pripravijo navadno dve predstavi letno. Ob tem pa imajo tudi mladin- ski abonma, ki lutkovne, plesne in gledališke predstave pripravi 6-7 krat letno za okoli 1.800 otrok. Tako je pod vodstvom Branke Bezeljak-Glazer postalo Gledališče na Ptuju zbirališče mladih, iz katerega izhajajo po- membni slovenski umetniki, ne more pa na- domestiti 1990. leta zaprtega Kluba mladih. Iz Kluba mladih je izšla tudi plesna sekcija KPD Svoboda. Pod vodstvom Mire Mijačevič vključuje preko 100 članov, ki vsako leto pri- pravijo 1-2 projekta, redno sodelujejo na lju- bljanskih dnevih plesa, mentorica pa se je v Sloveniji uveljavila kot priznana plesna peda- goginja. Veliko je še institucij, ki se ukvarjajo tudi z otroki: tu naj omenim vsaj še mlade gasilce, ki najboljši ponavadi izhajajo prav iz ptujske ob- čine, pa zgodovinske in turistične krožke, ki mladini pomagajo spoznavati mesto Ptuj. VIRI Poročila osnovnih šol o izvenšolskih dejavnostih ; 1980-1990, sekretariat za družbene dejavnosti obči- ne Ptuj, 1992. — Organizacijska poročila osnovnih \ šol 1979-1992. — Poročilo Raziskovalne skupnosti i Ptuj. — Poročilo ZTKO - dejavnost ŠŠD 1980-1990. — Majda Fridl-Grah, Pedagoško delo v ; sodobnih muzejih, 1991. — Ocenjevanje uspešnostj j in tudi priznanja po novem, delo 3.12.1990. — OŠ \ T. Žmdarič in Gimnazija Novo mesto - naj športni : šoli, Šolski šport 1991. — Letna poročila o deluj Občinske zveze prijateljev mladine. 222