zaliv 1978, 3 - 4 Nespoštljivi anestezisti Josip Merku -Fatti di luglio* 1868 - Okoiičanski bataljon (konec) Franček Križnik Med komunistično diktaturo in demokracijo Irena Žerjal Pesmi Ezio Martin Bevkovo dopisovanje z menoj (nadaljevanje) Tavo Burat P. P. Pasoiini in vprašanje »narečja- Jasminka Magnetofonski trak (nadaljevanje) J. S. Slovenci in slovanstvo Jakob Renko Pesmi Boro Ban Moč v belem (nadaljevanje) Milan Lipovec 0 suženjstvu Rene VVillien Črna gora '42 Boris Pahor , Montserrat kot domovina (Zapiski s kongresa) ar, bp, Ošlak Fleši o novih knjigah Svobodna tribuna Tržaški zvon Naprošeni objavljamo Barvna reprodukcija zastave Okoiičanskega bataljona J) *£p20c? zaliv december 1978 - štev. 3-4 revija za književnost in kulturo izhaja štirikrat na leto, odprta je vsaki razsodni slovenski besedi za katero si upa avtor prevzeti odgovornost. Člani uredniškega odbora se prištevajo med sodelavce. Njih imena so navedena zgolj zato, da se ustreže formalnosti Rokopisi ostanejo v lasti revije Registrirana na sodišču v Trstu pod št. 317 64 65 U redil: Boris Pahor Odgovorni urednik: Milan Lipovec Naslov uredništva: Boris Pahor Šalita Contovello 23 - 34136 Trieste - Trst Tel. 422.082 Poštni tekoči račun št. 11/9236, Frančiška Premrl-Pahor Šalita Contovello 23 34-136 Trieste - Trst Cena posamezne številke 1500 lir Celoletna naročnina 3500 lir. Za druge države 5 dolarjev DOTISKANO FEBRUARJA 1979 Tiskalo Tip, Trieslina Trieste - Trst via Milano 16, tel. 61828 NESPOŠTLJIVI ANESTEZISTI Tudi vejice ne bi ne dodali ne odvzeli uvodniku v 52.-53. številki naše revije (december 1975), v katerem smo izrazili svoje pomisleke o tistih delih sporazuma v Osimu, ki se nanaš^na ubikacijo industrijske cone in na zaščito naše narodne skupnosti v italijanski republiki. Šlo je za presenečenje ob načrtu, ki bi zagozdil tujek v naš Kras, ki za odpor ob odpravi londonskega memoranduma, v zameno za katerega smo dobili zagotovilo o »privrženosti (podpisnic) načelu maksimalne mogoče zaščite državljanov pripadnikov manjšin.« Doživeli pa smo, da so nam tako zagotovilo, ki v mednarodnih dokumentih ni dosti več kot eleganten okrasek, na slovenski strani začeli prikazovati kot izreden zgodovinski premik, »maksimalna zaščita« pa naj bi celo veljala za celotno slovensko skupnost v Italiji. Ker se seveda tako tolmačenje sporazuma ni moglo sklicevati na neizpodbitne določbe osimske listine, pač pa samo na spremenjeno politično ozračje, so odgovorni spremembo političnega razmerja poudarjali s toliko bolj evfemističnimi toni, kolikor bolj so morali obiti juridič-no vrednost podpisanega besedila. V ti izjemni vnemi, da optimistično izoblikujejo javno mnenje, so se izkazali domala vsi matični veljaki, med njimi predvsem predsednik »Socialistične zveze delovnega ljudstva Slovenje« in dr. Joža Vilfan, ki se je potrudil, da je napisal nadvse spodbuden uvodnik v »Primorskih srečanjih«. Ob vsem tem se nam zdi potreben kratek komentar. Oblast, ki se sklicuje na svojo ljudskost, bi morala vsaj načelno pristopati k ljudskemu elementu s spoštljivim prijemom, in to tudi v primeru, ko gre za ljudi, katerim je usojeno živeti zunaj območja, kjer je omenjena oblast suverena. Ta zahteva politične etike pa bi morala veljati še posebej takrat, ko imajo matični vrhovi opraviti z narodno skupnostjo, kakršna je naša, ki si je status pokončnega osebka izbojevala kot prvo uporno občestvo v predvojni Evropi pa v času osvobodilnega po-kreta, ko je množično izpričala svojo narodno pripadnost. Namesto s takim odkritim razmerjem do skupnosti, ki je že zdavnaj opravila svoj zrelostni izpit, namesto z državniško modro besedo, s katero bi ljudem objasnili zgodovinsko stisko, ki lahko pogojuje neko odločitev, so se nas — to se pravi neposredno prizadetih ljudi — lotili z metodo, ki jo uporabljajo terapevti, ko skušajo vplivati na pacientovo odzivnost s sugestijo in hipnozo. Zakaj drugače res ni mogoče označiti ne duha omenjenih posegov ne katehetizacijske vneme raznih potujočih adjutantov po kraških vaseh. Če temu umetno ustvarjenemu meglenemu ozračju, v katerem smo se znašli, dodamo še položaj, ki je nastal ob uspehu nam nenaklonjene tržaške liste, ki tudi odklanja kraško cono, a iz drugačnih razlogov kot mi, potem je vsakomur jasno, kako nam je bila vnovič vsiljena neka odločitev, ob kateri ne moremo drugače, kot da smo kot narodna skupnost neenotni, razcepljeni in malodušni. II. Zato bi v strnjeni obliki sedanje stanje lahko orisali tako: ker se v vsem povojnem obdobju odgovorni niso zanimali, kako in komu so se razprodajala slovenska obalna in druga zemljišča; ker jim ni bilo do tega, da bi poskrbeli za ekonomsko podlago, ki bi omogočila ohranitev narodne skupnosti na teh tleh; ker so vse razmerje do nas zmeraj vodili ideološki načrti — potem je kajpada razumljivo, da si zdaj ne bodo delali sivih las zavoljo nekaj krp preostale kraške gmajne! Saj je konec koncev zamisel o industrijski coni na Krasu epohalnega pomena, ko pa se bo s to enklavo jugoslovanski prostor povezal z Evropo! Za tako izreden dosežek je vendar naravno, da slovenski ljudje žrtvujejo nekaj svoje zemlje in se odpovejo homogenosti, ki je že tako in tako odločno prizadeta. Navsezadnje gre pri tem samo za novo potezo v odpovedi, v kateri so se dodobra izurili, pa naj so zaupali Francu Jožefu, ruskemu carju, VVilsonu ali Stalinu. Za svoj obstanek pa si bo narodna skupnost, ki živi na teritoriju dežele Furlanije-Julijske krajine, — tako so slovesno sklenili — kar sama pomagala, sklicujoč se na načela »ustanovne listine združenih narodov, univerzalne deklaracije o človečanskih pravicah, konvencije o preprečevanju vseh oblik rasne diskriminacije itd. itd.« (Glej osimsko listino!) Po potrebi se bo tu pa tam ad hoc seveda tudi lahko izoblikovala kaka skupina narodnih in internacionaiističnih predstavnikov, da bi v Rimu poromala od Poncija do Pilata in se potegovala za zaščito, kakor jo zahteva četvero ali petero različnih načrtov raznih strank in forumov! Tako. A če zdaj opustimo grenko ironijo ob še bolj grenki stvarnosti, potem bi pripomnili, da, kakor se odločno upiramo rimskemu izigravanju jasnih obveznosti, ki jih določa 6. člen italijanske ustave, prav tako odklanjamo terapevtske posege, s katerimi nam matični odgovorni organi skušajo anestezirati čute m misli. To pa je bilo napisano zato, da bo zanamec - zgodovinar vedel, kako naš človek v tem času ni mogel reagirati na dogodke, kakor bi bil hotel, ker so se pri uravnavanju njegovega odziva sklicevali in se zanašali na to, kar je bilo primorskemu človeku zmeraj sveto: to je zavest skupne občestvene usode. Trst, 25. dec. 1978 ▼ »Marx je družil pojem razreda (proletariata) s pojmom ljudstva in poskusil tega potopiti v onem. Danes vidimo, da je bila ta strnitev umetna in po naravi nasprotna stvarem. Prva družbena vrednost in vrednost resnično človeške stopnje nikakor ne pritiče pojmu razreda, marveč samo širšemu pojmu ljudstva.« Jacgues Maritain, Dejanje, 1938, I. FATTI Dl LUGLIO (1868 — Okoličanski bataljon) »LA NOSTRA VITORIA ELETORAL« Sonet 3, 1. kitica: »Ma se ’1 giorno de Hortis iera stagno, Gnanca quel de Mauroner no falava, Perche xe stado ribal ta dal scagno El Bismark negro dela gente s’ciava;« Sonet 4, 2. kitica: »Miga roba per forza, sa, che nova? Dapertuto se legi le iscrizion. Una perfin, in lingua de jehova, (*) 'Amen' la diši, e la ga ben ragion!« MACIETA (Giulio Piazza) »Pargnocole« (**) — Rime in vernacolo triestino. II Ediz. Ettore Vram editore, 1899; pag. 62, 63. Tu je treba še omeniti, da se 1. sonet konča z besedami »E po volemo 1’iluminazion« (A mi hočemo razsvetljavo), kar nasprotuje z »Ne da bi bila prisiljena«, v prvem verzu 4. soneta. Na prvi strani Sonetov (str. 58) Piazza tako komentira: »Volilna zmaga meseca marca 1897. v Trstu, bo v srcu vsakega liberalnega Tržačana nepozabna. Vsi kandidati italijanske stranke so bili izvoljeni v dunajski Parlament (podč. J. M.) in sicer dr. Luigi Cambon, odvetnik Guido d’Angeli, dr. Attilio Hortis in spoštovani Leopoldo Mauroner. Izvolitev zadnjih dveh, za katere so se bili veliki boji ter so obstajale velike negotovosti, je izzvala nepopisno navdušenje. Hortis je bil izvoljen poslanec pete kurije, t.j. izvoljen od ljudstva. Mauroner pa v okolici, v borbi z enim slovenskih svetovalcev: z Nabergojem. Temu velja namig v četrtem verzu prve kitice (3. soneta; J. M.). Duša tega volilnega pohoda ter predsednik odbora, ki je bil v ta namen ustanovljen, ( *) (podčrtal Giulio Piazza). Jehova: Bog Judovskega ljudstva (Dizionario Panzini, 1950, str. 353). (**) »Krcljaji« — Rime v tržaškem narečju. Iz niza štirih sonetov »La n ostra vitoria eletoral« (Naša volilna zmaga). Iz 3. soneta: »A če je Hortisov bil dan krepak, / Tudi Mauroner jev ni zgrešil, / Ker je s stola bil prekucnjen / črni Bismarck ljudstva ščavov;« Iz 4. soneta: »Ne da bi (razsvetljava; J. M.) bila prisiljena, kje neki! / Povsod je napise brati. / Eden je celo v jezucu jehove, / 'Amen’ pravi, in prav ima zares« /. je bil Felice Venezian. (...).« Soneti in kar smo pred tem brali nam ŠE ZDAJ KAŽEJO POSLEDICE, ki jih je povzročila liberalna dunajska vlada (1868) skupno s terorjem »tržaških« gospodarjev! *** Ko so 19. februarja 1870 prebrali v občinski dvorani odredbo o zavrnitvi amnestije (201), ni bilo v njej treba ostrega tona za povečanje protiavstrijskega sovraštva. Saj je volilna zmaga meseca marca 1869 (za občinski svet) bila večja, kakor so jo tedaj šibki liberalci pričakovali, in je komisija za overovljenje volitev v okolici potrdila samo Nabergoja ter zavrnila vseh pet drugih slovenskih svetovalcev, zmagovalcev v okolici. (ZALIV 36-7/1972, str. 200-201 s pripombo, da je pravi datum PRIMORCA 20. marca 1869). Zdaj se nam postavlja vprašanje, zakaj je bilo treba julijskih provociranih dogodkov. Že 20. julija 1868 je policijski ravnatelj Kraus poročal Taaffeju na Dunaj, da zdaj, »ko se je razburjenje duhov nekoliko poleglo, (...) se je od več strani v italijanskem taboru slišalo, da je glavni vzrok 'gibanja’ priprava udara, ki bi o priliki bližnje nove izvolitve župana in mestnega sveta bil v korist italijanskim strankarjem. Tile nameravajo spletkariti, da bi onemogočili cesarju zveste in vladi udane kandidate in tako pripravili tla za izvolitev mestnega sveta z vele-italijanskimi tendencami. »Da to dosežejo, so mislili najprej na razpustitev tržaškega okoličanskega bataljona, ki ga tvorijo cesarju vdani elementi, in na odpravo c. k. policijskih organov (Landesfiirst-liche Polizeiorgane), da bi, če mogoče, dobili v svoje roke del političnega eksekutiva. »Da je bil ta načrt pripravljen s precejšnjo spretnostjo, dokazujejo dogodki zadnjih dni kakor tudi ugodnosti, ki so od njih prišle imenovani stranki. Močno jim je pomagala ital. municipalna frakcija pod vodstvom podpredsednika dr. de Baseggia ter, z rafiniranim makjavelizmom, vladi sovražno lokalno ital. časopisje. Sicer domnevamo, da ima omenjena municipalna frakcija stike z Avstriji sovražnimi tujimi ital. časniki, koliko je n.pr. št. 187 beneškega časopisa »IL TEM- PO« 17. t.m. (julija 1868; J. M.) točno poročala o predmetu razprave za nadaljnjo asistenco okoličanski milici v izvrševanju varnostne službe v mestu, razprave, ki je bila 14. t.m. pri namestniku ob prisotnosti F. M. - Lajtnanta Wetzlarja, podpredsednika de Baseggia, poveljnika okoličanskega bataljona maj. Mauronetjja, podpisanega ter policijskega svetnika Achtschina; kar je ustvarjalo videz, da omenjena frakcija sama pošilja omenjene korespondence. Zadnje vsebujejo vrhu tega napade proti dobromislečemu magistratnemu asesorju, vladnemu svetniku Marussigu. Iz tega izhaja, da bi ista stranka rada 'očistila’ tudi magistratne urade od vladnih elementov, ker bi lahko vplivali pri municipalnih volitvah v korist vlade in jih imajo zato za nevarne.« (202) Ob znani iredentistični težnji združitve Trsta z Italijo je liberalcem že uspelo izriniti iz mesta okoličanski bataljon, kakor tudi zmagati pri volitvah 1869. Zdaj ni jim bilo treba drugega kot čakati na »ugodno priložnost«, ker so dosegli vse, kar je bilo tedaj dosegljivo. Hermet je sicer leta 1883 umrl, liberalci pa so ostali gospodarji Trsta do leta 1915, ko se je ta priložnost pokazala. Ko se je vojska končala, so tisti gospodje mislili, da bodo uganjali, kar si so dovoljevali »pod avstrijsko kokošjo z dvema glavama«. Temu pa ni bilo tako. Zdaj so tudi oni dobili gospodarje! (Slovenci pa so jih imeli najmanj dvakrat toliko). Fašizem je že bil tukaj. ★ ★★ »Osservatore Triestino« je 22. marca 1869 poročal, da »predvčerajšnjim, o priliki prehoda Njegovega Veličanstva skozi Nabrežino, je bila razvrščena stotnija miličnikov tržaške okolice z zastavo in godbo. Vojaški poveljnik M.-Lajtnant Wetzlar, kakor sežanski okrajni glavar, sta čakala prihod Cesarja. Deputacija okolice Trsta se je spoštljivo poklonila Nj. Veličanstvu. Številno kmečko ljudstvo pa je izbruhnilo v navdušene živioklice. (*) Nj. Vel. je zapustil železniški voz ter pregledal stotnijo, ki mu je izkazala čast ter izrazil svoje vladarsko priznartje. Nato je Cesar nadaljeval potovanje proti Dunaju med ponovljenimi živioklici. Vojaštvu, ki ga je (*) Glej na strani 170 spodaj! Cesar pregledal v Pulju, Trstu in Nabrežini, je bil privoljen dar petih dni plače. IL CITTADINO pa je demantiral tako-le: »Oseba, navzoča v Nabrežini ob prehodu Nj. Vel. Cesarja, nam zagotavlja, da ni res, da bi Cesar pregledal bivšo okoličansko milico, ki se je postavila v parado na trgu pred postajo.« (203) Naslednji dan je »Osservatore« spet povedal, kar je že natisnil, ter dostavil »da je Cesar prehodil častne stotnije in rekel gosp. majorju vitezu Mauronerju kakor tudi poveljujočemu stotniku :’V zelo veliko zadoščenje mi je videti spet vsaj del tega vrlega bataljona.« (204) PRIMOREC pa nam pove zanimive podrobnosti o tistem dnevu: »Ko se je peljal presvitli cesar mimo Skednja ter videl kako ga Škedenjci pozdravljajo, je bil očevidno ganjen, celo ladjo je dal za trenotje vzdržati ter jim z roko naznanjal svojo zadovoljstvo i veselje. Enako je bilo ko se je peljal mimo Rojana nazaj v Trst. Rojanska Čitalnica mu je zastavami privela naproti, in enako škedenjskej razodevala svoje veselje s streljanjem i živioklicanjem. Na zvečer je bila splošna svečava, kakoršne v Trstu še nejsmo videli, posebno lepo so bile ladje v luki razsvitljene; kolonjska Čitalnica se je tudi prav dobro skazala, vsak, kdor je hodil po Trstu, moral jo je opaziti zgoraj na višavi lepo razsvit-ljeno. Okoličani so napravili tudi lepe ognje po gričih, vzlasti Čitalnice. »Ce je tudi mestni magistrat pismeno ukazal, naj se okolica ne vdeleži cesarjevega sprejema, četudi smo brali lastnoročno ’B r a t i č e v o’ (*) pismo, da ON neče, da se okoličani vdeleže sprejema cesarjevega, — vendar vse nič nej pomagalo. V Miramar so prišle male deklice i prinesle cesarju lep venec za cesarico. Gospod Bratič našim bralcem uže znan avstrijski rodoljub, prepovedal jim je v vrt, šle so tedaj deklice pri drugih vratih, podale cesarju venec z nagovorom. Cesar je bil tako ganjen, da se jim je slovenski zahvalil, podaril jim pet cekinov, prvo malo deklico objel i presrčno poljubil. »Nabrežini se je zbral oddelek našega bataljona s zastavo, ktera se je morala poprej skrivaj prinesti v Rojan (*) Poročevalec na občinskih sejah. (cesarska zastava v cesarskih deželah se ne sme očitno razviti!! Kam smo prišli!!!). V Rojani je vojaštvo z največjim navdušenjem, z gromovitimi: Živio Slovenci! dalo bataljonu zastavo, s ktero so šli Nabrežino. Tu je presvitli cesar stopil z voza, narodno naše vojaštvo pregledal (delili ralo je), dalj časa se pogovarjal ž njimi i mej drugim tudi rekel: »Srčno me veseli, da vidim oddelek vrlega mojega bataljona iz tržaške okolice.« (205) Ta je bil poslednji stik med cesarjem in okoličanskim bataljonom. »Ko se je oddelek tega bataljona vračal skoz Trst v Skedenj, zbrala se je drhal ter ga kamenala! Prosit! Zoper tri može, ki so po daljni poti v Trstu šli v kavano Chiozza, zagnal se je krič i Bog zna vse kaj, če tudi so bili čisto mirni. Sic fata volunt nune, sed tempora mutantur.« (205) »Grof Franz Gyulay je bil v vojski leta 1859 višji komandant avstrijske Armade v Italiji, "druge Armade”; ob strani mu je stal kot šef generalnega štaba eden najzmož-nejših častnikov, polkovnik Franz Kuhn, (...) kateremu se ima Avstrijska Armada največ zahvaliti za velikanske reforme po vojski leta 1866.« (podč. J .M.) (206) 10. avgusta je Cesar pisal temu gospodu, ki je bil zdaj vojni minister, sledeče pismo: »Dragi baron von Kuhn, »Izvedba zakona za vojsko (splošna vojaška obveznost; J. M.) 5. decembra 1868 ima kot posledico nujnost razpustitve obstoječega Tržaškega okoličanskega bataljona. »Medtem ko Vam dajem nalog, da ukrenete potrebno za razpustitev preko poveljstva VII. divizije čet in vojaškega Cesarica Elizabeta je leta 1857 poklonila trak zastavi okoličanskega bataljona. 26. julija zjutraj je baronica von Mertens, soproga namestnika-guvernerja, kumovala predaji traka v vojašnici ob prisotnosti visokih častnikov in predstavnikov vseh panog vojaštva ter civilnih dosto-janstenikov. Duhovno slavnost je opravljal Openc Anton Hrovatin, kaplan milice in župnik pri Sv. Antonu Novem. Govore so imeli namestnik-guverner von Martens v nemščini, podpolkovnik, poveljnik okoličanskega bataljona, vitez von Buschek v italijanščini in kaplan Hrovatin v slovenščini, »ker«, pravi kronist v L’OSSERVATORE TRIESTINO 27.7., »kakor znano, so vsi okoli-čanski miličniki Slovenci.« Danes je zastava hranjena na Dunaju v Vojnem muzeju (Heeresgeschichtliches Museum). poveljstva v Trstu sporazumno z namestništvom, mi je prijetno izraziti temu vojaškemu zboru (podč. J. M.) v celoti Svoje najbolj odkrito priznanje za dokaze vzornih čustev zvestobe, pristnega vojaškega duha in popolnega samozata-jevanja, izkazanih ob vsaki priložnosti in med najtežjimi okoliščinami v teku dolgega časa obstoja. »Ker posebno cenim odlične zasluge spodaj imenovanih pripadnikov tega bataljona, ki bo razpuščen, povišujem: »Majorja Julija Mauronerja, do zdaj poveljnika tega bataljona, v podpolkovnika z odgovornostjo poveljnika enega od bataljonov deželne hrambe »ter podeljujem: »stotniku prvega razreda Giovanniju Vincenzu Thoman-nu dedno plemstvo s predikatom 'plemeniti od’« (207) (iz pisma, ki ga je Thomann pisal 4.5.1890 zdravniku Sindiciju sem izvedel, da je to dostojanstvo bilo "nobile de Montal-mar”; J. M.) (Bibl. Civ. - Archivio Diplom. Storico, Segna-tura 5 D 2/8). Vse druge častnike, zdravnike in podčastnike, ki so bili drugače odlikovani (z križci, ustno pohvalo, itd.) (207) opustim; razen Mauronerja sem omenil le Thomanna, ker je IL CITTADINO svojčas pisal, da »gosp. častnika okoličanskega bataljona Thomanna in Achtschin (sin policijskega svetnika), ki sta se udeležila slovensko-klerikalne demonstracije 12. julija 1868 (ko so Sv. Ivančani iz Rojanske Čitalnice dospeli na Akvedot in bili napadeni) »sta po višjem nalogu postavljena pod 'disciplinski svet’. Gosp. bataljonski avditor Ha-genauer naj bi bil (podč. J.M.) dobil nalog za postopek (II Cittadino 5.8.1868, str. 3/1). ☆☆☆ Okoličanski bataljon je bil razpuščen na podlagi § J zakona 5. decembra 1868 (zakon določa način izpolnjevanja obvezne vojaške službe v kraljevinah in deželah, zastopanih v državnem zboru). (208) »Okoličanski bataljon je bil razpuščen danes zjutraj (17.8.1869) o pol desetih na ravnini med Opčinami in Prosekom. Bataljon je bil razvrščen pod poveljstvom svojega poveljnika podpolkovnika Julija Mauronerja. Slovesnosti so prisostvovali gosp. Maršal-Lajtnant Wetzlar, katerega so spremljali številni častniki garnizije in gospod župan Massi- miliano dr. d’Angeli. Za počastitev razpustitve in prevzem zastav okoličanskega bataljona je prišel tudi bataljon linijskih čet z godbo na čelu. Potem ko so izkazali vojaško čast in predvajali cesarsko himno, je bil prebran v nemščini in slovenščini cesarski avtograf, s katerim 'je bila določena razpustitev bataljona, in so bila podeljena številna odlikovanja. Tedaj je F.M.L. Wetzlar nagovoril v nemščini častnike in vojake bataljona. Rekel je, da čuti v trenutku, ko opravlja od cesarja odrejeno razpustitev v navzočnosti predstavnikov tržaške občine in armade, potrebo izjavljati javno po skoraj stoletnem (?) obstoju, da je ta okoličanski bataljon z velikim samozatajevanjem izvrševal največje usluge cesarju in domovini in da v vseh številnih vojskah, v katerih se je boril v tem času, je bataljon zmeraj bil pripravljen pridružiti armadi svojo moč in pogum. Sam M.L., ki je osebno poveljeval vojaškim močem teh dežel, lahko izpričuje voljnost, požrtvovalnost in pogum gosp. častnikov ter vojakov milice. Z njimi zgubi Armada zveste tovariše. Kot vojaški poveljnik obžaluje, da jih nima več med četami, ki so odvisne od njega, a tako hoče zakon, kateremu se morajo vsi podvreči. »Izvrstno vedenje milice mu zagotavlja, da razpustitev, ki je postala potrebna zaradi razmer, bo opravljena z dostojanstvom in razumnostjo, ki je pri tistih vojakih postala notorična. Vabi torej, da oddajo orožje pristojnim oblastem. Zastave, vredna podoba zvestobe in slava milice same, bodo postavljene med trofeje armade, ob kateri so zmeraj stale. Nazadnje je spodbujal miličnike, naj hranijo hvaležen spomin na olajšave, ki jim jih je cesar privolil, in jih je povabil, naj se vrnejo k lastnim družinam in naj se vedno odlikujejo z vrlinami, ki so jim bile doslej zmeraj lastne. »Ta govor je častnik armade ponovil v slovenščini. »Poveljnik Mauroner je odgovoril F. Maršal-Lajtnantu z občutenimi besedami hvaležnosti in ga je zaprosil, naj tolmači pri cesarju čustva zvestobe, vdanosti miličnikov Njegovemu vzvišenemu prestolu. Tem besedam je sledil trikraten bučni živio cesarju. »Nato je gosp. župan imel prisrčen govor v italijanskem jeziku; priporočil je miličnikom mir, slogo, prizadevnost za lastne družine in delo kot nepogrešljiva sredstva za blaginjo cele občine. Ko je podal roko poveljniku Mauronerju, je izjavil, da jo poda z odkritim, lojalnim čustvom v imenu celega mesta okoličanskim prebivalcem, ki jih je imenoval brate. (Podč. J.M.) Odgovor poveljnika je bil živio županu, kateremu so zveneli v odmev živioklici županu in tržaškemu mestu. Tedaj so z vojaškimi častmi in državno himno, ki sta jo igrali obe godbi, bile obe zastavi izročene linijskemu bataljonu. Čete so defilirale. »Pri odhodu od kraja so nekateri miličniki zahtevali zastave; a Nj. Eks. Maršal-Lajtnent Wetzlar je zagotovil, da bodo te shranjene in obvarovane po višjem ukazu, kakor jim pri tiče. Popolnoma jih je pomiril rekoč, da taka nujnost ni naperjena proti instituciji, ampak je posledica splošnega zakona, ki ga je cesar sankcioniral. Slovesnost se je končala ob pol enajsti.« (209) Tukaj ne smemo pozabiti, da so 14. julija 1868. pošteni možje okoličanskega bataljona nehali stražiti tudi občinsko zakladnico (Civica Tesoreria). (210) Tako se je končal, ZELO START tribut slovenskih oko-ličanskih kmetov bataljona za »všečnosti«, mir in nočno varnost tržaških in tujih gospodarjev! Zastave je vojaška oblast poslala v dunajski »Arsenal«; danes jih hrani: Heeresgeschichtliches Museum - A 1030 Wien, Arsenal, Obj. 1. *** 1L C1TTADINO je venomer zahteval razorožitev oko-ličanske milice. Prišel je dan, ko je predstavnik voditelja c.k. namestništva Primorske dvorni svetnik vit. Fidler objavil sledeče oznanilo: »Ker še niso v vseh krajih izročili orožje razpuščenega bataljona okoličanske milice, kakor je bilo že ukazano ob slovesnem razpustu dne 17. t.m., mora predsedništvo namestništva spodbuditi bivše pripadnike razpuščenega bataljona, naj to storijo: »Odložiti bodo torej morali zadevno orožje skupaj z erarialno opremo milice do dne 30. avgusta t.l. in sicer pripadniki milice iz: »a) Čarbole, Sv. Marije Magdalene zg. in sp. ter Skednja v orožniški vojašnici v Skednju; »b) Rocola, Kjadina, Lonjerja in Katinare v šolski stav- bi na Katinari; »c) Vrdele v šolski stavbi pri Sv. Ivanu; »d) Kolonje in Škorklje v rojanski vojašnici; »e) Rojana, Grete in Sv. Jerneja (t.j. Barkovelj; J.M.) v trdnjavi Kressich (danes novi svetilnik; J.M.); »f) Opčin, Trebč, Gropade, Padrič in Bazovice v šolski stavbi na Opčinah; »g) Kontovela, Proseka in Sv. Križa, v orožniški vojašnici na Proseku; »Orožje in opremo bodo sprejeli v varstvo zadevni občinski odposlanci (delegati) z sodelovanjem bivših podnared-nikov dotičnih okrajev razpuščenega bataljona in bo tam hranjeno do izročitve c.k. vojaški oblasti. (211) IL CITTAD1NO: »Zvemo iz zanesljivega vira, da so do včeraj zjutraj (30.8.1869; J.M.) izročili vse orožje bivši miličniki iz Skednja, Kontovela, Proseka in Sv. Križa. Z Opčin in s planote (altipiano) jih je manjkalo le malo; a skoraj vsi iz Rojana in Sv. Ivana. (212) 29.8.1869 proti 17.30 so se nekatere skupine kmetov s Kolonje vračale iz rojanske vojašnice, kjer so izročile orožje. Pet kmetov se je držalo pod pazduho ter šlo ob veliki vojašnici v ulici Torrente ter prepevalo. Šli so proti Corsii Stadion, a ko so prišli na križišče z ul. Sv. Frančiška, je bilo slišati nekaj žvižgov od velikih gruč, ki so se malo prej zbrale ob vhodu ulice. Ta je bila polna množice, ki je prihajala iz zadnjih vrat gledališča Mauroner, v katerem je bilo prej zbrano delavsko društvo. Množica se je večala z mimoidočimi in mnogimi osebami, ki so prišle iz bližnjih prodajalnic in gostiln. Skupno je množica začela zasledovati in žvižgati omenjenim kmetom, ki so medtem nehali peti. Le nekaj trenutkov pozneje je od kričanja prešla k nasilstvu. Napadla je kmete. Štirim je uspelo uiti proti Sv. Ivanu, petega pa so vrgli na tla, poteptali in mu zadali tri rane z nožem. Ker ni množica nehala ravnati okrutno s kmetom, je pogumen in zelo človekoljuben meščanski obrtnik skočil vmes in uspelo mu je iztrgati ga zlobnežem in ga pospremiti drugam. Videl pa je, da ni mogel ranjenec stati na nogah. Zato je stopil v brougham (kočijo) in ga peljal v bolnišnico, kjer so mu našli razen mnogih udarcev tudi tri rane od rezila. Ena teh je bila smrtna, ker je prebodla pljuča. »Drugega kmeta so istočasno potolkli do krvi pred jav- nim vrtom. Prihod ubežlih napadenih k Sv. Ivanu in njih pripovedovanje dogodkov je povečalo že obstoječo razburjenost nekih tamkajšnjih stanovalcev, ki so se podali z debelimi gorjačami in kamenjem na ceste po Vrdeli, na rotundo Bo-šketa itd. Splašili so mirne obiskovalce tistih prijetnih zbirališč in jih tako spodili proti mestu. Že ob prvem naznanilu dogodkov so bile odposlane močne patrole vojaških straž policije, kamor je bilo potrebno, in, komaj je bil razpoložljiv, je prišel oddelek garnizije in s tem preprečil nadaljnje zlo. Zdi se, da v toliki zmešnjavi in zmedi na srečo ni bilo nobenega ranjenega med meščani ali drugih nesreč.« Tako je poročal L’OSSERVATORE TRIESTINO, skoraj enako tudi TRIESTER ZEITUNG. (213) Ko je občinski svet končal dne 4. novembra 1870 navadno sejo, se je zbral na (VII.) zaupno sejo. Št. 382. »Z nujnostjo je sporočena občinskemu svetu prošnja za povračilo potnih stroškov odposlancem, ki so jih izbrali na nekem sestanku v Rojanu med poverjetniki okolice, da bi predložili Ministrstvu javne obrambe neko spomenico. V tej spomenici so možje bivšega okoličanskega bataljona prosili za odpravo cesarskih odlokov 10. avgusta 1869 in 5. junija 1870, s katerimi so bili vpoklicani v rezervno milico. »Svetovalec dr. Gregorutti poudarja, da bi morali prebivalci tržaške okolice priznati mestni svet kot edinega predstavnika koristi prav tako okolice kakor mesta. Zato bi katerakoli prošnja ali pritožba morala biti predložena omenjenemu svetu v pretres in, če utemeljena, kakor misli, da je pričujoča spomenica, bi občinski svet ukrenil po potrebi in ne bi opustil niti krepke pritožbe na primeren naslov, v primeru da bi bila teptana pravica prebivalcev tržaške okolice; če bi bilo potrebno, bi imenoval iz svoje sredine deputacijo in ji po zakonu priznal vlogo predstavništva. Storjen korak okoličanskih prebivalcev je nezakonit in je zato treba vsekakor odbiti današnjo prošnjo ter prositi župana, naj vzame na znanje vsebino pritožbe okoličanov, da bo tako občinski svet v tej zvezi ukrenil potrebno. »Svetovalec Sclemba opravičuje storjen korak okoliškega prebivalstva bodisi zaradi nepričakovanega značaja ministrske odredbe, bodisi zaradi nujnosti primera, bodisi ker niso imeli nikogar, ki bi jim znal boljše svetovati. »Svetovalec dr. Gregorutti odvrača, da ukrep ni bil pravilen, a svetnik Sclemba v odgovor priporoči prošnjo. Svetovalec dr. Vidacovich predlaga, naj prošnjo prepustijo njeni usodi, a naj vzamejo na znanje kršitev prava, na katero se okoličani sklicujejo, in nato stvar predajo pravni komisiji v študij, da bi jo pretresla s stvarnega in pravnega vidika, s predhodnim posvetovanjem z meščanskimi svetovalci, izvoljenimi v okoliških okrajih, ki so prišli na sestanek v Rojan. Svetovalec dr. Gregorutti se pridruži. Svetovalec Sclemba utemeljuje veliko nujnost, da se pošlje prošnja naprej, ker se boji konfliktov v primeru, da bi okoličani vnovič morali položili vojaško prisego. »Vladni komisar pomirjuje zaskrbljene svetovalce in ne opravičuje velike nujnosti, ki jo je prikazal svetovalec Sclemba, ker je stvar prešla k novemu pretresanju vladne oblasti. »Po pomirjevalnih besedah vladnega komisarja je svetovalec bar. de Morpurgo podprl Vidacovichev predlog, ki je sprejet z veliko večino. (214) *** Pravni odbor je na seji 14. novembra 1870 podal sledeče poročilo o omenjeni pritožbi: »Slavni svet! Po odločbi slavnega sveta na seji 4. t.m. je pravni odbor dobil nalogo, da preišče s stvarnega in pravnega vidika pritožbo, ki so jo nekateri prebivalci tržaške okolice preko posebne deputacije predložili Ministrstvu za obrambo države, da dosežejo razveljavitev cesarskih resolucij 10. avgusta 1869 in 5. junija 1870, kolikor so odredile spojitev z milico (tako imenovano Landwehr) vseh bivših miličnikov razpuščenega okoličanskega bataljona, ki so že prekoračili starostno dobo za nabor in niso še dovršili 32. leto starosti. »Pravni odbor je o tej zadevi slišal tudi mnenje spoštovanega občinskega svetnika gospoda G.B. Sclembo, ki je izjavil, da so ga za to opolnomočili tudi drugi gospodje ob- Stara slika zgovorno kaže mladega prodajalca »prahu za ščurke« (Polvere per i baucoli) na cesti, ki vodi v predmestje; odtod prihaja okoličan v družbi duhovnika. Okoličan stiska pesti. (Lepi okvir lahko priča o dolgotrajnem sramotenju Slovencev.) činski svetovalci, izvoljeni v okolici in prisotni pri ljudskem zboru z dne 2. t.m. v Rojanu, ki jih je bil pravni odbor dolžan vprašati za mnenje. »Po tem posvetovanju in ob upoštevanju vseh ugovorov in večkratnih odločitev deželnega in komunalnega predstavništva v zvezi z zgodovinskimi pravicami Trsta, ki razpravljajo prav o njih, je pravni odbor vodil preiskavo v tesnih mejah, določenih z nedavnim splošnim zakonom o oborožitvi, o značaju in namenu razpušečnega okoličanskega bataljona. »Taka raziskovanja so v kratkem času privedla do prepričanja, da so pritožbe naših okoličanskih soobčanov pravno utemeljene in še bolj zaradi pravičnosti. »Saj je v cisleitanski Avstriji izšel zakon 5.12.1868 N. 115, ki je odpravil staro in uvedel nov način zadoščanja dolžnosti vojaške službe ter istočasno odpravil (§ III) vse izjeme in prednosti, ki so veljale za mesto Trst in njegovo okolico. »V zvezi z omenjenim splošnim zakonom je poznejša cesarska resolucija 10. avgusta 1869 dejansko razpustila okoličanski bataljon, ki je za Trst predstavljal prav tako izjemo. »Tako je nehal pravno in dejansko obstajati navedeni bataljon in z njim vse pravice in dolžnosti vsakega njegovega člana. »A z isto cesarsko resolucijo 10. avgusta 1869 je bilo hkrati določeno, da bi morali bivši okoličanski miličniki, ki so prekoračili naborno starost, a ne 32. leto, biti priključeni v milico (Landwehr) s činom, ki so ga dosegli, z dolžnostjo služiti do dovršenega 32. leta. »Toda ta odredba, ki jo je sprožil preprost ministrski predlog, je v bistvenem nesoglasju z vsebino in duhom omenjenega splošnega zakona 5. decembra 1868, št. 115, ki sta ga obe cesarski zbornici potrdili in samo ti dve zbornici ga lahko spremenijo. »Omenjeno nesoglasje obstaja, kolikor navedeni splošni zakon 5. decembra 1868 določa, da je milica (Landwehr) popolnoma nova ustanova; zato so jo morali komaj uvesti v obliki, na način in v obsegu, ki jih zelo jasno določa § 32, t.j. napotiti je treba k milici samo tiste može treh letnikov, poklicanih k naboru, ki bi preostali, ko bi bil že preskrbljen kontingent za linijo in za rezervo. »In v tem smislu so ukrepali tudi ob vojaškem naboru v lanskem letu. 1869. »Iz vsebine novejše cesarske resolucije 5. junija t.l. se zdi, da je Ministrstvo državne obrambe smatralo razpuščen okoličanski bataljon kot sestavni del stalne vojske ter vezanega na tako službo tudi po njegovi razpustitvi. Gospod Minister državne obrambe pa se nahaja s takim mnenjem v nemajhni zmoti, ker je nesporno, da je večkrat omenjeni bataljon imel zmeraj komunalni in municipalni značaj kljub (zadnjemu; J.M.) pravilniku, ki ga je zmeraj odklanjal in s katerim so skušali dati bataljonu pravi vojaški značaj. Miličnike bivšega okoličanskega bataljona ne moremo v nobenem pogledu enačiti z rezervnimi vojaki, ki jih sprejmejo k milici (Landvvehr; J.M.), ko so popolnoma odslužili v vojski. »Že samo ti razlogi očitno kažejo, da sta cesarski resoluciji 10. avgusta 1869 in 5. junija 1870 v nasprotju s splošnim zakonom 5. decembra 1868, št. 115; ko bi jih hoteli izvesti, nastanejo izredni in neugodni pogoji za bivše miličnike bataljona z nedvomno kršitvijo prava. »Zadevna pritožba 'teritorialcev’ (...) je torej utemeljena in zakonsko upravičena. »Tudi razlogi najvišje pravičnosti so proti ministrskim ukrepom ter v popoln prid 'teritorialcem' in občini. »Ko bi drugega ne bilo, obstaja dejstvo že opravljenega nabora za leto 1869. Če bi bil priključen skoro ves bivši okoličanski bataljon v milico, bi tržaška občina bila obremenjena z vidno višjim kontingentom v primeri z vsako drugo deželo v državi; bi večji del bivših okoličanskih miličnikov moral opravljati vojaško službo štirinajst namesto dvanajst let, ker so bili potrjeni (k okoličanski milici; J.M.) že z osemnajstim letom; medtem ko so omenjeni miličniki v skladu s prejšnjimi uredbami morali opravljati vsakršno službo v mejah lastne občine, bi zdaj svojo službo v nekaterih primerih raztegnili na vso monarhijo; velika večina miličnikov razpuščenega bataljona ima družino in mora največkrat vzdrževati številne otroke, a je zemlja, ki jo lahko obdeluje z lastnimi rokami, da pridobi potrebno hrano, zelo borna. »Vsi ti in še mnogi drugi pogoji, ki jih opuščamo zaradi časovne stiske, bi morali, tudi če se ne bi ozirali na stroge pravne zahteve, svetovati najzmernejšo tolmačenje za- kona v korist bivših okoličanskih miličnikov. »Pravni odbor zato sklepa, da obstoji v tem primeru kršitev zakona, o kateri govori pritožba nekaterih prebivalcev naše okolice, in da je zato ne samo primerno, ampak tudi nujno ugovarjati proti vsebini obeh cesarskih resolucij 10. avgusta 1869 in 5. junija 1870, kolikor sta v sporu s splošnim zakonom 5. decembra 1868. In je treba obžalovati, da se je občinska magistratura, ki je začela stvar pravilno obravnavati s pritožbo 24. avgusta 1869, potem ustavila pred drugo cesarsko odločitvijo 5. junija 1870, kakor je treba tudi obžalovati, da v tej življenjsko tako važni zadevi ni še nihče doslej izzval sklepa tega slavnega sveta. »Odbor predlaga torej slavnemu svetu, naj ta opolno-moči občinsko predsedništvo, da takoj pošlje ministrstvu za obrambo države ali pristojnim organom energičen protest proti odloku o uvrstitvi miličnikov razpuščenega okol. batal. v milico (Landwehr) kolikor to preseže meje, ki jih določa splošni zakon 5. decembra 1868, št. 115. »Trst, 14. novembra 1870. »Sebastiano dr. Picciola Predsednik in poročevalec. Antonio dr. Ferluga - dr. Nakič - dr. Zorzi G.B. Sclemba.« »Župan. Povabim k razpravi. - Ker nihče ne vpraša za besedo, bom postavil predlog odbora na glasovanje. - Eno-dušno sprejet.« (215) Od namestništva je mestni svet dobil sledeči akt: »N. 20440 »Mestnemu svetu »Na ponižni predlog je Nj. Ces. in Kr. Veličanstvo s cesarskim sklepom, datiranem v Budi 1. decembra 1870, milostno oprostilo od vstopa v c.k. Milico (Landvvehr; ).M.) one člane razpuščenega okol. bat., ki so konec decembra prekoračili starost, godno za vojaški nabor, ter je istočasno odredilo, da za miličnike bivšega okol. bat., ki še niso dosegli 32. leto, ostanejo v veljavi uredbe V. člena zakona o oborožitvi z dne 5. decembra 1868. »To sporočamo mestnemu svetu na znanje s pripombo, da je c.k. Ministrstvo za obrambo dežele z uredbo 4. t.m., št. 13523, podvzelo z c.k. poveljstvom Milice (Landwehr; ).M.) nadaljnje ukrepe za izvršitev tega milostnega cesarskega sklepa. Trst, 11. decembra 1870 Fidler m.p.« »Zupan. Prosim, da se v pojasnilo prebere § 5. zakona. »Tajnik dr. Pimpach (bere): »Člen V. — V primeru bližnje vojne nevarnosti, če bi število mož, predpisano za stalno armado in vojno mornarico ne bilo popolno, bodo lahko vpoklicani za službo v rezervi ali milici, glede na njihovo starost, za čas trajanja vojske, vsi oni, ki so bili obvezani služiti po doslej veljavnih zakonih za popolnitev armade in ki so se odzvali nabornim dolžnostim, pa niso bili uvrščeni v armado (vojno mornarico) in niso še dokončali 32. leta starosti.« »Svetovalec Sclemba. Iz te brzojavke (oziroma akta; J .M.) razberemo, da je Nj. Vel. Cesar blagovolil ugoditi predlogu vzvišenega Ministrstva in sicer oprostiti službe v Landwehru vse miličnike, ki so bili takorekoč vanj sprejeti po predpisih cesarske resolucije 10. avgusta preteklega leta in 5. junija t.l. Če je vzvišeno Ministrstvo tako predlagalo, je po mojem mnenju le zadostilo pravici in enakopravnosti za del prebivalstva naše okolice, ker so ti v posebni spomenici odposlani na Dunaj, prosili samo za enakopravnost z drugimi prebivalci vseh dežel Monarhije. Ker pa je Ministrstvo opravilo pravično in enakopravno dejanje za prebivalce naše okolice, mislim da bi moral slavni občinski svet slediti zgledu z enakim dejanjem. »Da so predlagali ono spomenico Dunaju, so okoličani poslali tja posebno odposlanstvo ter so si naprtili stroške in med seboj nabrali potrebno gotovino. Ker se je pozneje izkazalo, da niso bili računi stvarni, bi rad predlagal, naj slavni svet z odlokom krije okoličanom izdatek, ki so ga imeli za ono odposlanstvo. S tem v zvezi si dovoljujem predlagati: »Slavni svet naj blagovoli odločiti, da izplača prebivalcem okolice in sicer v roke članov odposlanstva, ki je šlo pred kratkim na Dunaj in prosil za preklic cesarskih resolucij 10. avgusta 1869 in 5. junija t.l., znesek f. 322,- kot povračilo stroškov za potovanje na Dunaj.« »Župan. Ker ni predmet na dnevnem redu, vprašam slavni svet, ali se hoče izjaviti za nujnost tega predloga ali ne. »Prvi podpredsednik Hermet. Mislim, da je predmet kot tak zelo preprost. Očitno zaradi okoliščin, ki jih ne kaže zdaj natančneje navajati, so se okoličani le morali odločiti, da se poslužijo sredstev, ki so jih imeli na razpolago, da dosežejo enakopravnost pri izvajanju zakona o milici. »Ni moč reči, da je mestni svet ali zanj Magistrat to nalogo zanemaril, saj mi je znano, da je v ne vem katerem mesecu preteklega leta Magistrat vložil primerne pritožbe, katerim pa je Ministrstvo pred nekaj meseci, če se ne motim prav v oktobru, odgovorilo negativno. »Toda zaradi okoliščine, ki bi je ne znal povedati, nista ne slavni svet ne municipalna delegacija, kolikor vem, bila obveščena o pritožbi Magistrata in negativnem odgovoru. Iz tega razloga je razprava o tej zadevi ostala v dvoranah Magistrata, ne da bi bila predložena odločujočemu zboru. »Brez dvoma bi odločujoči zbor, ko bi bil pravočasno obveščen, podvzel v koristnem terminu iste korake, ki so jih zdaj srečno opravili okoličani. Kakor smo videli, kakor hitro je odločujoči zbor zvedel za to zadevo, je po prizadevanju svoje pravne komisije svetoval iste ukrepe in podvzel iste korake in ti so dosegli dober uspeh, ko je poslal razne pritožbe pristojni oblasti. »Z druge strani je treba pomisliti, da so bili okoličani v stiski; če so se hoteli izogniti zamudi, ki so ji navadno izpostavljene zadeve pred občinskim svetom, ko jih ta preda v razpravo komisijam, izvoljenim za študij posameznih zadev, in ker so se morda bali, da ne bi njihove pritožbe zamudile rok, so se odločili za korak, ki je imel tako srečen uspeh. Zato sodim, da bi ne bilo primerno, ko bi izdatki za postopek, ki ga opravičujejo nujnost, sila, naravne zaskrbljenosti ljudi, ki bi morali po krivici opravljati službo v milici (Landvvehr; | .M.), bili v njihovo osebno breme. Ker je stvar tako samoumevna, da je lahko pripustiti primer nujnosti ter takojšnje odločitve, podpiram predlog gosp. Sclembe in dodajam, da se ta predlog obravnava z značajem nujnosti.« (Podprto) »Župan. Ker zadeva sama po mojem mnenju ne zahteva razprave, vabim slavni svet, naj se izreče o tem predlogu.« (Sprejet) (216) ☆☆☆ Bralec se bo čudil, da je na občinskem svetu kak svetovalec (in še celo Hermet) tako prizadeto govoril za okoličane. Gospod Sclemba se je celo »bal konfliktov, v primeru da bi bili okoličani spet poklicani k vojaški prisegi.« (214 -str. 123/1). Gospod Sclemba je rekel spet, ker bi leta 1860 morali miličniki priseči, a niso in so šli protestirat pred občinsko ložo. (Gl. ZALIV 28-29/1971, str. 56/57). Namesto dan prisege je 5. november 1860 bil dan vstaje! Neki poročnik okoličanskega bataljona (ko so se okoličani in miličniki 12. julija 1868 vračali iz rojanske Čitalnice in bili napadeni na Akvedotu) je imel priložnost reči, da — »miličniki niso vojaki, ker niso prisegli,« (Gl. Posebno poročilo v V.S. DIETA 1868, str. 53/11). Služili so torej od leta 1860 (novi pravilnik) do razpusta bataljona (1869) brez vojaške prisege. Landwehr (Deželna hramba, brambovci) je bila uvedena tukaj prvič z zakonom 5. decembra 1868, št. 151. (217) Po poročilih, ki smo jih prebrali, se zdi, da so se na občini sprva bali, da se bodo »miličniki«, ki so jih komaj vrgli skozi vrata, vrnili skozi okno. Ko so se »okoličanov« res iznebili, jim je celo Hermet začel pomagati. Priznal je, da so imeli prav, ko so šli protestirat na Dunaj, in priporočal rešitev predloga z nujnim postopkom. V občinskem obračunu za leto 1870 beremo: »odškodnina za potovanje odposlanstva, ki se je podalo na Dunaj v zadevi okoličanske milice........................f. 322.-« (218 - str. 63, črka e). *** »Referent Bratich: Prošnja članov godbe razpuščenega okoličanskega bataljona je bila ugodno rešena in prejmejo v dar glasbila ter stare obleke.« (219, str. 17/1.) »Referent tajnik Reina. Naroča se referentu, naj poskrbi delegaciji ponudbe za odkup plaščev ter drugih priprav, bivša last razpuščene okoličanske milice, in se poravna znesek, izdan za prevoz omenjenega blaga.« (219, str. 25/11.) »Tajnik Reina. Dospelo je sedem ponudb za odkup starih predmetov, ki so služili razpuščenemu okoličanskemu bataljonu; sprejeta je najugodnejša ponudba Giuseppa fesija za znesek f. 653.45«. (219, str. 105/11.) »Izkupiček prodaje imovine razpuščenega bataljona oko-ličanske milice f. 713.45«. (218, str. 25). ☆☆☆ Od časov, ko so potekali opisani dogodki, je Avstrija s tukajšnjimi krivoprisežnimi in tudi tujimi gospodarji nadaljevala rodomor nad Slovani. Ko so v Sarajevu počili streli Gavrila Principa, je bilo že prepozno, ker je Avstrija izgubila Trst in slovensko Primorje 14. julija 1868. »Tukajšnji Slovenci niso izum vlade in tudi ne včerajšnji priseljenci: pač pa večjidel meščani že najmanj enajst stoletij. Z njimi so Italijani grdo ravnali in nikakor ni res, da bi bili barbari; marveč dokazujejo v nekaterih rečeh večjo civilizacijsko sposobnost od Italijanov samih (...).« Scipio SLATAPER (*) KONEC ( *) Scipio SLATAPER: »Questi slavi nom sono una invenzicne governativa, ne immigrati ieri: ma cittadini, la piu pa rte, di almeno undici secoli. I quaii, maltrattaiti dagli Italiani, non e vero affatto siano barbari; ma anzi dimoatrano di es-sere in alcune c ose piu caipaci di oivilta che glTtaliani stes-si (...)«. (»Scritti politici«. Ediziome Stock, Roma 1925). K strani 154: ( *) TržašiM vodilni slovenski možje so vedela, da nimajo od Avstrije priča/kovati nič dobrega. 1867 so doživeli praktičen dclkaz z dualizmom. Odgovor, ki ga je dal PRIMOREC 16.8.1868 proiglasu novega namesbnilka Moringa, je zgovoren in prepričevalen; (ZALIV 1978, 1-2, str. 21), a vzlic temu so le morali vzgajati kmete tudi v »avstrijskem duhu«, ker so upali, da bodo s tem vsaj nekoliko brzdali napade proti Slovencem. Kakor smo videli, ni to nič pomagalo in so hlapca gospodarjev še naprej 'kričali »merda alVAustria« in nadaljevali svoje podlo delo proti Slovencem. BIBLIOGRAFIJA če ime kraja tiskarne ali založbe ni označeno, naj se bere Trst. (201) V.S.CONS. - 19.2.1870. II Tribunale d'appello restituisce al Comune la su.pplica di aimnistia iper reati d’indole politica, che risulta negatiiva. (202) AST (*) - Pol. Ris. 1868. Busta 61. Fasc. 4. - Akt 1489 vom 20.7. des Pol. Dir. Kraus an Taaffe, Wien. Notizen welche einiges Licht auf die Triebfedern der letzten Triester Unru-hen zu werfen geeignet siind. (203) IL CITTADINO - 25. 3.1869, pg. 3/II. (204) L'OSSERVATORE TRIESTINO - 26.3.1869, pg. 582/1. (205) PRIMOREC - 4.4.1869, str. 1/1. in II. (206) OESTERREICHS HORT — Geschichts und Kulturbilder aus den Habsburgischen Erblandern (druga jubiljena izdaja ob 60-letnici vladanja Franca Jožefa I.) Patr. Buchhdlg., 1910, Wien, 2/26. (207) L’OSSERVATORE TRIESTINO - 16.8.1869, 1/1. (208) L’OSSERVATORE TRIESTINO - 9.12.1868, 1/1. in II. (209) L’OSSERVATORE TRIESTINO - 17.8.1869, 1570/III. »Lo scio-glimento del battaglione territoriale.« (210) V.S. DELEGAZIONE - 8.1.1868, 3/1, (6. comma). »IL CITTADINO - 15.7.1868, 2/IV. riga 39 da sotto. »DISTINTA NOMINALE« (—Ricevuta) »delle persone che prestarono il servizio della guardia notturna alla Cassa Ci-vica dal 6.9.1817 a tutto il febbraio 1818.« (Pagatore il co-mandante della milizia Civico - Territoriale bar. de Burlo). BIBL. CIV. - Arch. Dipl. Štor., segnatura 5 D 3/3. (211) IL CITTADINO - 28.8.1869, pg. 3. (212) IL CITTADINO ■ 31.8.1869, 3/II. (213) L’OSSERVATORE TRIESTINO - 30.8.1869, 1660/11. e III. TRIESTER ZEITUNG - 30.8.1869, 3/H. (214) V.S.CONS. 1870/ II. parte 4.11., 122-123. (Sed. ris.). (215) V.S.CONS. 1870/11 parte; 14.11., 139-140. (216) V.S.CONS. 1870/11 parte; 17.12., 174-175. (217) L’OSSERVATORE TRIESTINO - 9.12.1868, l/I.; Grdine del giorno. 45.riga da sotto. (218) L’AMMINISTRAZIONE COMUNALE di Trieste nelVanno 1870, pg. 63, lett. e) nonche pag. 25. Tipogr. Appolondo & Caprin. (219) V.S. DELEGAZIONE 1870 - pg. 17/1, 25/11, 105/11. (*) AST : Archivio di Sta to Trieste — Državni arhiv Trst. P. s. Preden odslovim ta spis o okoličanskem bataljonu, bi rad izrazil zahvalo onim, ki so me pripravili, da sem se tega dela lotil. Čakal sem namreč, da bo to storil kak profesor zgodovine na tržaških slovenskih šolah. Po smrti moje žene je najdalje ostal pri hiši mlajši sin. Njemu sem v večernih urah pripovedoval, kako je bilo v Trstu, ko sem bil mlad; temu sem dodajal še, kar sem slišal od svojih staršev in starih ljudi. Nekega dne mi je sin rekel: »Napiši kaj o tem, kar mi pripoveduješ. Škoda bi bilo, če bi se izgubilo.« Izbral sem zadnjo fazo okoličanskega bataljona, ki je leta 1860 dobil nov pravilnik, ker sem mnenja, da je bilo ono obdobje odločilno za našo bitnost v Trstu. Če mi bo dano, bom napisal še spomine, o katerih sem največ pravil sinu. Občutek hvaležnosti gre torej najprej sinu ter profesorjema, ki sta od vsega začetka vzpodbudno spremljala to pisanje: dr. Borisu Pahorju in dr. Alojzu Rebuli. Enako prisrčno se zahvaljujem vsem onim, ki so mi ob objavah te študije napisali kaj v priznanje in spodbudo. Posebno zahvalo sem dolžan NARODNI IN ŠTUDIfSKI KN/IZNIČI V TRSTU m njenemu ljubeznivemu knjižničarju Marjanu Pertotu. Trst, 5. februarja 1978 [osip Merku Uredništvo se iskreno zahvaljuje sodelavcu gospodu fosipu Merkuju za pomembno raziskavo o usodi Okoličanskega bataljona, ki jo je dolga leta objavljal v naši reviji in ki jo tokrat zaključuje. Samo zavoljo velike ljubezni do slovenskih ljudi in do našega mesta je zmogel premagati vse težave pri iskanju virov in pri konzultiranju arhivov. Zato mu čestitamo, saj je opravil veliko delo pri odkrivanju naše tržaške preteklosti; obenem pa mu želimo, da bi za svoj trud doživel zasluženo zadoščenje ob izidu pomembne razprave v knjigi. FRANČEK KRIŽNIK MED KOMUNISTIČNO DIKTATURO IN DEMOKRACIJO Ko začenjamo z objavo tehtnega prispevka našega sodelavca o leninizmu in se tako vključujemo v diskusijo, ki je pri nas nadvse živa, želimo poudariti, da je tudi Marx veljal za dogmatika in diktatorja v svoji stranki, že Bakunin je namreč opozarjal na »avtoritarno stranko« in na »oligarhično državo«, ki jo bo rodila združitev »socializma in absolutizma«. Ta pripomba se v bistvu ne dotika študije Frančka Križnika, podčrtala pa bi rada ugotovitev, kako je bilo vprašanje o diktaturi komunistične stranke aktualno že nekaj desetletij pred Leninom. V pojasnilo V teoriji in praksi tako imenovanega »znanstvenega« socializma zavzema med drugim izredno pomembno mesto tudi nauk o politični stranki, o komunistični partiji. Pričujoče besedilo, ki skuša zelo na kratko orisati nekatere najbolj temeljne misli »klasikov« marksizma o tem vprašanju, je močno skrajšan in dokaj prirejen izseček iz obširne razprave o marksističnem apokaliptično eshatološkem pričakovanju prihodnosti, ki sem ga bil prvotno pripravil — v precej drugačnem miselnem sklopu — za objavo na straneh uglednega znanstvenega časopisa doma. V matični Sloveniji sestavek v tej predrugačeni obliki, uglašeni na novo glavno temo, ki se je občutno razlikovala od prvotne problematike v nemškem izvirniku, ni mogel ugledati belega dne ... Daši je torej ta tekst zaradi omenjenih okoliščin v mno-gočem pomanjkljiv, nedorečen in nezaokrožen, ga želim posebej objaviti v zamejskem Zalivu zato, ker se nadejam, da bi utegnila javna, svobodna, resnično strokovna in kritična obravnava razmeroma kočljivega, v znanstvenih krogih še ne docela raziskanega in osvetljenega poglavja o »delavski avant- gardi« potrditi ali ovreči glavno hipotezo mojega članka, zagovarjam jo skupaj s številnimi marksologi, leninologi, politologi, zgodovinarji ter publicisti, po kateri je Lenin, za razliko od Marxa in Engelsa, v bistvu vseskoz težil vzpostaviti totalitarni enopartijski boljševiški sistem, ki hkrati že pomeni začetek stalinizma. Po drugi strani namreč mnogi marksisti zastopajo mnenje, v prvi vrsti seveda iz dežel »realnega socializma«, da naj bi bil Lenin zgolj zaradi neugodnih »objektivnih« razmer in še to samo začasno stremel za enostrankarsko diktaturo svojih pristašev. Tudi »evrokomunisti«, omenimo le generalnega sekretarja KP Italije Enrica Berlinguerja, (1) Alberta Scarponija (2) in Johna Gollana, (3) se vse bolj sklicujejo na določene Leninove izjave iz časa med septembrom in novembrom 1917, ko je Lenin govoril o možnosti ter verjetnosti mirnega, demokratičnega razvoja revolucije. Lenin je takrat zapisal: »Ko bi sovjeti prevzeli vso oblast, bi še vedno lahko — in najbrž imajo zdaj zadnjič to možnost — zagotovili, da bi se revolucija mirno razvijala, da bi ljudstvo mirno volilo svoje poslance, da bi se stranke mirno bojevale med seboj znotraj sovjetov, da bi v praksi preizkušali programe raznih strank, da bi oblast mirno prehajala iz rok ene stranke v roke druge stranke.« (4) Sovjeti, ta izvirna institucionalna in demokratična oblika, ki jo je spontano in mimo »uradnih« socialističnih »de-lavskh« strank ustvarila ruska revolucija, naj bi prevzeli oblast od začasne vlade, ki tako in tako ni bila izvoljena. Poleg sovjetov je pozival Lenin tudi levičarske stranke, eser-je in menjševike, naj zagotovijo sklicanje ustavodajne skupščine v določenem roku, brez novega zavlačevanja, da bi tako rešili deželo vojaškega in gospodarskega propada, omogočili miroljuben razvoj revolucije. Lenin je tisti hip obljubljal, da bodo boljševiki storili vse, da bi omogočili miren potek revolucije. Na vprašanje urednikov rimskega dnevnika La Repub-blica, ali so italijanski komunisti leninisti, je partijski voditelj Berlinguer pikro in demagoško odgovoril s protivpraša-njem: »Mar tisti, ki nam postavljajo takšna vprašanja, zares vedo, kaj je leninizem in kdo je bil pravzaprav Lenin? Ali zares vedo, za kaj gre? Dovolite, da nekoliko podvomim o tem ... Mi smo leninisti v tem pomenu, da imamo Lenina za učitelja žive revolucionarne teorije ... Samo nekaj mesecev pred oktobrsko revolucijo Lenin ni izključeval možnosti za miroljuben razvoj socialističnih revolucij, ni izključeval pluralizma, socializem pa je pojmoval kot družbo, ki naj bi jo uresničili ob popolnem spoštovanju demokracije. V takem pomenu besede smo leninisti.« (5) Na osnovi zajetnega, čeprav še zmerom hudo nepopolnega gradiva, ki ga tu le delno navajam, sem prišel do hipotetičnega sklepa, da »leninizma« v tistem pomenu besede, kakor ga iz takšnih ah drugačnih pobud prebrisano uporablja Berlinguer, v resnici ni. Lenin si je namreč celo svoje prevratniško življenje neutrudno, nadvse premišljeno in potrpežljivo, izjemno gibčno in spretno prizadeval za neomejeno in izključno oblast boljševikov - komunistov. Tudi v sovjetih ni pravzaprav nikoli gledal samostojne in neodvisne politične ustanove. Vsekakor pa je v njih ob takšnem razporedju revolucionarnih sil, ki je ustrezalo bolj-ševiškim pučističnim naklepom, taktično pravilno zaznal več kot dobrodošlo »miroljubno« sredstvo, prek katerega se lahko in se morajo edino boljševiki najhitreje in najzanesljiveje polastiti celotne oblasti. Lenin ni bil dejansko nikdar privržen široki narodni, zares demokratični revoluciji. Ves svoj up, vse svoje neizmerne človeške napore je vložil v pripravljanje in izvedbo kar najbolj učinkovitega in strateško brezkompromisnega puča elitnih poklicnih revolucionarjev, ki je nujno moral, če je kakopak hotel uspeti, v primerno izbranem trenutku v lastno korist dojeti, spodbuditi, usmeriti in izkoristiti splošno ljudsko nezadovoljstvo, njegove institucionalne izraze ter pojave, med katere so spadali tudi sovjeti. L MARXOVO IN ENGELSOVO GLEDANJE NA PARTIJO Marx pogostoma uporablja izraz »politična partija«, ki pa je ne pojmuje kot organizacijo z majhnim številom aktivnih voditeljev in veliko množico pasivnih članov, ampak kot partijo »v velikem zgodovinskem pomenu besede«, kot široko demokratično gibanje celotnega proletariata, v katerem se kristalizirajo razredni interesi. Komunisti so sicer avantgarda borcev za novo socialistično družbo, niso pa »nobena posebna stranka nasproti drugim delavskim strankam. (Podčrtal F.K.) Ne postavljajo nobenih posebnih načel, po katerih bi hoteli modelirati proletarsko gibanje. Komunisti se razlikujejo od drugih proletarskih strank le po tem, da po eni strani poudarjajo skupne interese vsega proletariata, neodvisne od narodnosti, in jih uveljavljajo, po drugi strani pa po tem, da v raznih razvojnih stopnjah, prek katerih gre boj med proletariatom in buržoazijo, vedno zastopajo interese celotnega gibanja. Komunisti so torej praktično najodločnejši del delavskih strank v vseh deželah, del, ki žene vedno dalje; njihova teoretska prednost pred ostalo množico proletariata je vpogled v pogoje, tok in splošne rezultate proletarskega gibanja. Bližnji cilj komunistov je isti kot cilj vseh drugih proletarskih strank: izoblikovanje proletariata v razred, strmoglavljenje buržoaznega gospostva, osvojitev politične moči po proletariatu. »Teoretične teze komunistov nikakor ne temelje na idejah, na načelih, ki jih je iznašel ali odrinil ta ali oni izboljševalec sveta. So le splošni izrazi faktičnih razmerij eksistirajočega razrednega boja, zgodovinskega gibanja, ki poteka pred našimi očmi.« (6) Komunisti ne zasledujejo nobenih posebnih, sektaških ciljev, s svojim delom v teoriji in praksi odkrivajo v vseh delavskih in demokratičnih strankah zgodovinski smisel delavskega gibanja, so kritična in samokritična zavest le-tega. Marx in Engels nista izdelala natančnejšega programa o strategiji in taktiki. Dala sta le nekaj priložnostnih izjav — povečini so se nanašale na določene situacije v posameznih deželah — kako naj komunisti vsepovsod podpirajo sleherno revolucionarno gibanje proti obstoječim družbeno političnim razmeram, pri tem pa naj venomer ostajajo kritični do svojih »zaveznikov«. Tako sta leta 1850 zapisala: »Odnos revolucionarne delavske stranke do malomeščanske demokracije je takle: delavska stranka gre z njo proti skupini, katero hoče strmoglaviti; postavi pa se ji vsakokrat po robu, kadar hoče malomeščanska demokracija utrditi samo svoj položaj.« (7) Marx in Engels sta bila prepričana, da bo nemška meščansko - demokratična revolucija le uvod v socialistično. »Glavna razlika med Marxom in malomeščanskimi demokrati je obstajala v tem, da je bila malomeščanom združena Nemčija končni cilj, za Marxa pa je bilo to le sredstvo (podčrtal F.K.) za nadaljnjo revolucionarno preosnovo in demokratizacijo državnega življenja.« (8) Ali ni bila z zgornjo Marxovo mislijo že rahlo nakazana tudi vloga »zaveznikov« v slovenski Osvobodilni fronti? Marx je kritiziral politične oblike boja, ki jih je uporabljal tradicionalni komunizem. Ostro je napadal takšno obliko politične organizacije, ki živi in deluje v iluziji, da lahko majhna skupina zavednih revolucionarjev nadomesti revolucionarno dejavnost množičnega gibanja. Pod množičnim gibanjem pa Marx ni razumel le industrijsko delavstvo in proletariata v širokem pomenu besede, marveč vsa tista gibanja revolucionarne demokracije, ki težijo za preseganjem meščanske družbe. Marx in Engels sta zato zavrgla Lassallovo (1825-1864) geslo, da so v odnosu do delavskega razreda vsi drugi razredi sodobne družbe le »reakcionarna masa«. Marx im Engels sta si že leta 1849 prizadevala pripraviti pogoje za ustanovitev neodvisne, množične organizacije delavskega razreda, ki bi vodila svojo samostojno delavsko politiko. Pozneje je Mara prav tako večkrat poudaril, da lahko nastopa proletariat kot razred edino takrat, če se oblikuje v posebno in samostojno politično stranko, ki bi bila organizacija celotnega delavstva, ne pa neke razumniške elite zarotnikov. Mara in Engels sta bila sila nezaupljiva, da po pravici, je danes več kot dokazano, do sleherne zarotniške organizacijske oblike. Ko sta leta 1847 stopila v tajno komunistično organizacijo »Zvezo pravičnih«, sta na njenem prvem kongresu v Londonu najprej odpravila »vse ostanke mističnih imen iz zarotniških časov«. Združenje sta pomagala napraviti demokratično, »z voljenimi organi, ki jih je bilo mogoče vsak čas odstraniti. Že samo s tem je 'Zveza’ zapahnila duri vsem zarotniškim poželenjem, ležečim za diktaturo ...« (9) Mara in Engels nista nasprotovala le zarotniški obliki politične organizacije delavstva. Pogosto sta ostro nastopila tudi proti prenagljenemu, to je »sektaškemu« revolucionarnemu stremljenju. Na seji jeseni 1850, na kateri je nastal razcep v »Zvezi pravičnih«, je Mara takole označil pretirane revolucionarne nazore: »Na mesto kritičnega naziranja postavlja manjšina dogmatsko, na mesto materialističnega idealistično gledanje. Na mesto resničnih razmer ji postane gonilno kolo revolucije golo nezadovoljstvo. Medtem ko mi govorimo delavcem: Prebiti morate 15, 20, 50 let državljanskih vojn in ljudskih bojev, ne le zato, da bi spremenili razmere, ampak tudi zato, da bi spremenili sami sebe in se usposobili za politično gospostvo, pa vi nasprotno pravite: Takoj moramo priti na oblast ali pa lahko gremo počivat.’ Medtem ko mi posebej opozarjamo nemške delavce na nerazvitost nemškega proletariata, pa vi s preproščino, ki ji ni para, laskate nacionalnemu čustvu in stanovskemu predsodku nemških rokodelcev, kar je vsekakor popularnejše. Tako kot spreminjajo demokrati besedo ljudstvo v sveto stvar, počnete vi isto z besedo proletariat.« (10) Marx je bil tudi pozneje trdno prepričan, da je njegova dolžnost preprečiti, da bi se internacionala ne sprevrgla v tajno, pučistično in sektaško organizacijo, ki bi prehitevala zgodovinske pogoje, nujne za dvig revolucije. Prva internacionala, ki je bila le rahla delavska zveza (1864-1872), sestavljena iz raznovrstnih ideoloških skupin, je poleg nekaterih drugih, bržda še ne povsem raziskanih vzrokov, propadla tudi prav zaradi spora o organizacijskih vprašanjih med Marxom in Bakuninom. Mara, ki je gledal v preseganju visoko razvite kapitalistične proizvodnje in njenih protislovij neizprosni pogoj za socialno revolucijo, je pojmoval internacionalo kot integralno organizacijo delavskega gibanja vseh dežel, »in sicer kot demokratično stranko in ne kot tajno zvezo, zasnovano na zarotniških načelih.« (11) Anarhist Mihail Aleksandrovič Bakunin (1814-1876) pa je nasprotno, Lenin mu bo pozneje v mnogočem presenetljivo podoben, videl v še polfevdalnih družbcno-gospodarskih razmerah Italije, Španije in Rusije pogoje za socialno revolucijo, ki jo je hotel izvesti z mednarodno alianso socialne demokracije, zasnovane »na načelu najbolj surovega, grobo-fantastičnega centralizma«. (12) Že Mara in Engels sta bila prisiljena upirati se kultu partije in njenih voditeljev. Spričo ostrih ideoloških sporov, ki so se vneli med predstavniki mednarodnega delavskega gibanja, je Mara 11. februarja 1851 pisal Engelsu: »...zelo mi ugaja javna, pristna izolacija, v kateri sva sedaj midva, Ti in jaz. To popolnoma odgovarja najinemu položaju in najinim načelom. Sistemu vzajemnih koncesij, iz vljudnosti prenašanemu polovičarstvu in dolžnosti, nositi pred javnostjo skupaj z vsemi temi osli svoj delež smešnosti v partiji, temu je zdaj konec...« (13) Engels mu je dne 13. februarja 1851 odgovoril še bolj sarkastično. »Sedaj imava končno zopet priložnost — prvo po dolgem času — pokazati, da ne potrebujeva nobene popularnosti, nobene podpore od katere koli partije katere koli dežele in da je najino stališče povsem neodvisno od podobnih lumparij ... Kako naj ljudje, kot sva midva, ki kot pred kugo beživa pred vsakim oficialnim položajem, sodiva v kakšno 'partijo’? Kaj je treba nama, ki se požvižgava na popularnost, ki bi se zbegala, če bi začenjala biti popularna, 'partije', to je bande oslov, ki prisega na naju, ker naju ima za sebi podobna? ... To stališče moreva in morava zavzeti ... Ne samo nobenega oficialnega državnega položaja, tako dolgo, kot je mogoče, tudi nobenega oficialnega partijskega položaja (podčrtano v izvirniku), nobenega sedeža v komitejih itd., nobene odgovornosti za osle, brezobzirna kritika do vseh in k temu tista sproščenost, ki nama je vse konspiracije teh bedakov vendarle ne bodo odvzele. Midva sva lahko v resnici vselej bolj revolucionarna od frazarjev, ker midva sva se nekaj naučila, oni pa ne, ker midva veva, kaj hočeva, oni pa ne ... «(14) Marx in Engels sta se prav tako zato velikokrat odločno zavzemala za notranjo partijsko demokracijo, za javno kontrolo in kritiko, za nedeljivo in splošno človekovo pravico do svobode tiska. Marx korenito zavrača državno birokracijo in sploh vsako birokracijo — poseben in privilegiran sloj —, ki po njegovem ne more zastopati splošnih ljudskih koristi, saj dejansko presoja samega sebe kot zadnji, skrajni cilj države oziroma družbe. Marx sodi, da birokratski duh ni le vseskozi jezuitski in teološki duh, temveč da se zavija tudi v tančico skrivnosti. Na vrhu hierarhičnih stopnic vednosti in obveščenosti je največja skrivnost, pred katero vsi poklekajo. »Obči duh birokracije je skrivnost, misterij, ohranjen v sebi s pomočjo hierarhije, ohranjen navzven kot zaprta korporacija. Odprti duh države, prav tako pa tudi javno mnenje, se zato kažeta birokraciji kot izdajstvo njenega misterija. Avtoriteta je zaradi tega načelo njenega vedenja, in apoteoza avtoritete je njena miselnost. V nji sami pa spiritualizem postane grob materializem, materializem pasivne pokorščine, vere v avtoriteto, mehanizma nekega utrjenega, formalnega ravnanja, zakoreninjenih načel, nazorov, izročil.« (Vse podčrtano v izvirniku.) (15) Marx je nekajkrat spregovoril o razumni, moralni politični javnosti, ki ji je treba omogočiti, da bo lahko iskreno in javno presojala ne le krajevnih zadev, marveč vse notranje in zunanje zadeve kakšne družbe. Zavzemal se je za svobodo tiska, kjer bi lahko vsi enakopravno kritizirali načela in zahteve nasprotne strani. Razumna javnost in svoboden tisk, ki je njen organ, sta zunaj državnega območja, biti morata samostojna in kritična protiutež birokratski samovolji. Marx je proti cenzuriranemu tisku, ki je licemeren in neznačajen, ki ima zvezan jezik in po pasje maha z repom, ki ga je moč prepoznati že po njegovem kastriranem besednjaku. Resnična cenzura, ki temelji v samem bistvu svobode tiska, je kritika; le-ta je tisto sodišče, ki ga svoboda tiska poraja sama iz sebe. Kritika in tisk morata biti samostojna: »... mar kritika ne zgublja svojega razumnega značaja, če ne deluje odprto, temveč skrivno, ne teoretično, ampak praktično, če ni nad strankami, ampak sama tvori stranko (podčrtal F.K.), če ne uporablja ostrega noža razuma, ampak tope škarje samovolje, če želi kritiko le opravljati, ne pa je tudi trpeti, če s svojim uresničevanjem zanika sebe in če je nazadnje tako nekritična, da vidi univerzalno modrost v kakem posamezniku, besede razuma v besedah sile (podčrtal F.K.), sončne pege v madežih črnila, matematične konstrukcije v cenzorjevem prečrtavanju in prepričljive argumente v udarcih?« (16) Marx se je hkrati zavedal, da ima svoboda tiska poleg svojih prednosti tudi senčne strani, da vsebuje neprijetnosti, vendar meni, da »ni rože brez trnja«. Svoboden tisk je splošna pravica človeštva, poglavitna človekova pravica, je privilegij ljudskega duha. Kot se vsak uči pisati in brati, »tako mora tudi vsak smeti pisati in brati.« (17) Zato ne sme imeti nihče monopola na tisk, ki ne more biti izraz partikularnih (državnih ali partijskih) koristi, temveč mora biti odmev interesov vsega ljudstva. Marx je 15. maja 1842 zapisal: »Svobodni tisk je povsod odprto oko ljudskega duha, utelešeno zaupanje ljudstva v samega sebe, govoreča vez, ki povezuje posameznika z državo in s svetom, utelešena kultura, ki materialne boje spreminja v duhovne boje in idea- Jizira -njihovo grobo materialno obliko. Tisk je brezobzirna izpoved naroda pred samim seboj, izpoved pa ima, kot je znano, osvobajajočo moč. Tisk je duhovno ogledalo, v katerem ljudstvo vidi samega sebe, spoznavanje samega sebe pa je prvi pogoj modrosti.« (18) Tisk je svoboden organ ljudstva, tribuna razumne in moralne javnosti, izraz nepopačenega javnega mnenja. »Tisk ni nič drugega in ne sme biti nič drugega kakor glasno, seveda često strastno ter v izražanju pretiravajoče in napačno dnevno mišljenje ter čutenje kakega res kot ljudstvo mislečega ljudstva.« (19) Tisk je zasidran v ljudstvu, z njim deli vsa njegova upanja in strahove, njegovo ljubezen in sovraštvo, njegove radosti in trpljenje. Ljudstvo vidi odsev svojega bistva v bistvu tiska. Kjer tega ne bi videlo, mu kot nebistveni stvari ne bi -prisodilo -nobene pozornosti, »kajti ljudstvo se ne da goljufati.« (20) Ko so Liebknecht, Bebel in drugi odklonili objavo Mar-xove »Kritike Gothskega programa« v listu »Neue Zeit«, je Engels ostro in ogorčeno napadel cenzuro in partijsko birokracijo. V pismu Kautskemu z dne 11. februarja 1891 piše: »Potrebno je tudi, da bi ljudje že enkrat prenehali s svojimi partijskimi funkcionarji — svojimi lastnimi služabniki — ravnati v večno svilenih rokavicah in pred njimi, kot pred nezmotljivimi birokrati, stati pokorno namesto kritično.« (21) Čeprav Engels načelno ni soglašal z nazori danskega socialista Trierja, ki so ga zaradi kritike strankinega vodstva izključili iz partije, se je izrekel proti njegovi izključitvi. »K življenju in rasti sleherne partije spada, da se v njenem naročju razvijajo in med seboj bojujejo zmernejša in ekstremnejša krila, in tisti, ki brez pomislekov izključuje ekstremnejše, samo pomaga njihovemu porastu. Delavsko gibanje temelji na najostrejši kritiki obstoječe družbe. Kritika je njegova življenjska prvina; kako bi se samo moglo izogibati kritiki, težiti k prepovedi diskusije? Ali od drugih zahtevamo svobodo govora zase samo zato, da bi jo ponovno zatrli v svojih lastnih vrstah?« (22) Prav tako se je Marx, kakor pozneje Lenin, upiral tako imenovanemu »kultu osebnosti«, bolje rečeno — »kultu voditelja«. Zase in za Engelsa pravi: »Niti počenega groša ne dava za popularnost. Da ne maram nikakršnega kulta osebnosti, dokazuje na primer to, da nisem v času internacionale nikoli dopustil, da bi številni manevri priznanja, s katerimi so me nadlegovali iz različnih dežel, prodrli v območje publicitete, tudi nisem nikoli nanje odgovarjal, le tu in tam s kakšno grajo.« (23) Mara je svoje predstave o državi pod vodstvom delavskega razreda, o njenih nalogah v socialni revoluciji ponazoril z izkušnjami pariške komune iz leta 1871. »Komuna je bila sestavljena iz mestnih svetnikov, ki so bili izvoljeni na podlagi splošne volilne pravice v raznih okrajih Pariza. Bili so odgovorni in vsak čas jih je bilo mogoče odstaviti. V večini so bili seveda delavci ali priznani zastopniki delavskega razreda. Komuna ni smela biti parlamentarno, marveč delovno telo, izvršilno in zakonodajno hkrati ... Vsi, od članov komune navzdol, so morali opravljati javno službo za delavsko mezdo (podčrtal K. Mara). Posebne pravice in reprezentančni izdatki visokih državnih dostojanstvenikov so izginili s temi dostojanstveniki vred. Javne službe so prenehale biti privatna lastnina podrepnikov osrednje vlade ... Brž ko je komuna odpravila stalno vojsko in policijo, ti orodji materialne moči stare vlade, je takoj začela razbijati tudi duhovno orodje zatiranja, moč duhovščine. Izdala je odlok o razpustitvi in razlastitvi vseh cerkva, kolikor so imele kakšno premoženje. Duhovniki so se morali vrniti v tišino zasebnega življenja in živeti po zgledu svojih predhodnikov, apostolov, od miloščine vernikov,« (24) Za Maraa je najboljša oblika države tista, kjer družbena nasprotja niso zabrisana, niso nasilno zadrževana. Prihodnjo, neodtujeno komunistično družbo pa si je zamišljal, vsaj v mladosti, kot združenje, kjer bo »svoboden razvoj slehernega pogoj za svobodni razvoj vseh.« (25) Kakor je bil Mara prepričan, da obstaja za vsako bitje življenjska nevarnost v tem, da izgubi samega sebe, tako se je tudi zavedal, da je nesvoboda resnična smrtna nevarnost za človeka in njegovo družbo. Iz povedanega je kolikor toliko razvidno, da »klasika« marksizma nista izdelala kakšnega izrazito izpiljenega, organizacijsko pobliže določenega in obveznega načrta za oblikovanje partije delavskega razreda. Čeprav je Mara nakazal zamisel o »avantgardi«, ki izraža skrito zavest proletariata, in je svojo teorijo imel za pristni izraz te zavesti, čeprav je nekajkrat brez natančnejše obrazložitve uporabil pojem »diktature proletariata« in zahteval odpravo zasebne svojine nad proizvajalnimi sredstvi, on vendarle ni pokazal konkretnejših smernic, po katerih naj bi delavstvo presegalo kapitalistično stvarnost in uresničevalo novo socialistično družbo. Pri Marxu ne naletimo na precizno »tehniko« ali na točno programirani »vozni red«, ki bi vsaj razmeroma zanesljivo in varno usmerjal eshatološko popotovanje v rešeno uganko zgodovine — v komunizem. Vsekakor je očitno, da Marx in Engels nista nikoli govorila o kakšni »vodilni vlogi« partije v diktaturi proletariata, le-te nista nikoli povezovala z obstojem kakršne koli politične partije. To »vrzel« — če sploh gre za vrzel — je na svojski način izpolnil šele Lenin s svojo teorijo o partiji »novega tipa«. II. LENIN V BOJU ZA PARTIJO »NOVEGA TIPA« Lenin je v posebnih ruskih razmerah, naslanjaje se na domače revolucionarno zarotniško in evropsko blanquistično jakobinsko izročilo, organiziral svojevrstno partijo »novega tipa«, ki se je docela razlikovala od delavskih strank, s katerimi sta sodelovala Marx in Engels. Leta 1881 je za reformami stremeči car Aleksander II., ki je bil po odpravi tlačanstva v boju s terorizmom majhnih, toda radikalnih skupinic izobražencev proti svoji volji uvedel strog policijski režim, padel kot žrtev atentata, kar je bilo delo teroristične organizacije »Narodna volja«. Pod Herce-novim in Bakuninovim vplivom si je to društvo, ki je delovalo v okviru »narodničestva«, prizadevalo uresničiti socializem z drznimi terorističnimi podvigi pogumnih posameznikov. Kar zadeva Leninovo teorijo partije, sta bila terorista Peter Tkačev (1844-1885) in Sergej Nečajev (1847-1882) v marsičem njegova idejna predhodnika. Zagovarjala sta namreč organizacijo strumne revolucionarne elite, ki mora v strogi ateistični askezi služiti revoluciji. Čeprav je Lenin pod vplivom marksizma in brezuspeš-nosti terorističnih nastopov zavračal individualistično zarotniško metodo kot načelo revolucionarne dejavnosti, si je vseeno prizadeval rusko teroristično tradicijo združiti z revolucionarno strujo zahodnoevropskega bolj ali manj demokratično usmerjenega marksizma. I. Leninova zamisel proletarske stranke Na prelomu prejšnjega in tega stoletja je revolucionarna ruska inteligenza videla v nalogi, kako povezati marksizem z delavstvom, poglavitno organizacijsko vprašanje. Pravzaprav je šlo za to, kako naj se izobraženstvo poveže s proletariatom. Do takrat je vsakodnevni ekonomski delavski boj potekal v glavnem ločeno od revolucionarnih »krožkov« ruskih izobražencev. Delavstvo je bilo še vedno tesno povezano s kmečkim stanom, iz katerega je tudi izhajalo. Ruski marksisti pa so se zbirali na robu komaj nastajajočega industrijskega proletariata, ki so ga hoteli politično prebuditi in pripraviti na njegovo zgodovinsko poslanstvo. Postajalo je jasno, da ruski delavski razred ne bo prišel do svojih pravic z zgolj spontanim ekonomskim bojem, marveč da bo treba le-tega združevati z energično politično akcijo. Med marksisti je prišlo do ostrega spora: »ekonomisti«, ki so poudarjali prvenstvo ekonomskega boja, so imeli prehod k političnemu delovanju za prezgoden in celo škodljiv; »stari« marksisti (Plehanov, Akselrod, Vera Zasulič) in »mladi« marksisti (Martov, Lenin, Potresov) pa so se zavzemali za čim hitreje povezovanje ekonomskega in političnega nastopa. Lenin je že v delu »Kdo so 'prijatelji ljudstva’ in kako sc bojujejo proti socialnim demokratom« (1894), v katerem je ostro nastopil proti liberalnim »narednikom«, ki niso verjeli v razvoj kapitalizma in delavskega gibanja v Rusiji, nakazal osnovne organizacijske naloge ruskih marksistov. Socialni demokrati morajo izdelati ruskim razmeram prikrojeno obliko partijske organizacije, ki bo razširjala socialistično ideologijo med delavce, le-te povezovala v enotno politično silo, krepila njihovo razredno zavest in jih pripravljala na politični boj proti carizmu. Maja 1901 je Lenin v strankinem glasilu »Iskra«, ki je tedaj izhajala v Miinchnu, objavil članek »S čim začeti?«, v katerem je orisal svoj osnutek načrta za graditev marksistične stranke. Zelo jasno je izpovedal tudi svoje nazore o terorizmu. »Načelno se nismo nikoli in se tudi vnaprej ne bomo nikdar odpovedali terorju. Teror je ena od oblik borbene aktivnosti, ki je lahko docela primarna in celo nujna v danem trenutku spopada, ob dani razpostavitvi vojska in v danih pogojih. Toda bistvo stvari je v tem, da nam ne vsiljujejo terorja kot ene od oblik vojaške aktivnosti, ki je tesno povezana s celotnim sistemom boja in ta sistem soob- likuje, temveč kot samostojno in od tega boja neodvisno sredstvo posamičnega napadanja. Če ni osrednje revolucionarne organizacije in če so krajevne revolucionarne organizacije šibke, pa teror ne more biti nič drugega. Prav zato odločno odklanjamo v danih okoliščinah tak način boja kot zastarel, nesmotrn način, ki odvrača najbolj aktivne borce od prave, za interese celotnega gibanja najpomembnejše naloge, saj de-zorganizira revolucionarne, ne pa vladajoče sile ... Še zdaleč ne mislimo zanikovati pomena posamičnih junaških udarcev, toda naša dolžnost je — da na ves glas posvarimo pred terorjem, pred mislijo, da je teror poglavitno in temeljno sredstvo boja, katere se danes tako zelo oklepajo številni ljudje. Teror ne more nikoli postati edina oblika bojne aktivnosti: v najboljšem primeru je primeren samo kot eden od načinov odločilnega napada.« (26) Lenin torej načelno ni proti terorizmu kot obliki političnega boja. Ko ga konkretno zavrača, ga ne odklanja zato, ker bi ga imel za etično nedovoljenega in nečastnega, marveč zategadelj, ker je, če niso izpolnjeni določeni politični pogoji, v danih zgodovinskih razmerah neučinkovit. S tem je idejno utemeljil poznejši »rdeči« teror boljševizma v Rusiji in drugod po svetu. Tudi likvidatorska dejavnost slovenske Varnostno-obveščevalne službe (VOS) v času revolucije, ki je bila pod neposrednim in izključnim nadzorstvom CK KPS in ne 10 OF, je izhajala iz teh postavk. »Ekonomisti« so Leninov članek ostro napadli. Lenina so obdoližili, da podcenjuje vlogo množic, precenjuje pa prvine zavesti v delavskem gibanju. Poudarjeno je prišla do izraza temeljna dilema ruske socialne demokracije: kako lahko postane gibanje intelektualcev, ki se ima za avantgardo osvobodilnega političnega boja, hkrati tudi dejanska in ne le fiktivna delavska stranka, organizirana na demokratičnih načelih ter najtesneje povezana z osnovnimi težnjami proletariata. Lenin je marca 1902 objavil polemični spis »Kaj storiti?«, v katerem je povzel in začrtal teoretične teze, ki so postale pozneje osnova ideologiji boljševiške partije. Lenin je organizacijsko vprašanje ruske socialdemokracije dojel kot organizacijsko vprašanje revolucije sploh. Proti različnim nasprotnikom njegovih pogledov, ki jih je bil zagovarjal v »Iskri«, je zapisal: »In jaz trdim: 1. da nobeno revolucionarno gibanje ne more biti trdno brez trdne organizacije voditeljev, ohranjujoče kontinuiteto; 2. da je potreba po taki organizaciji tem nujnejša in da mora biti taka organizacija tem trdnejša, čim širša je množica, ki je spontano pritegnjena v boj in ki pomeni bazo gibanja ter sodeluje v njem 3. da mora taka organizacija obstajati predvsem iz ljudi, ki se poklicno ukvarjajo z revolucionarnim delovanjem; 4. da bo v absolutistični deželi tem teže 'poloviti’ tako organizacijo, čim bolj bomo zožili sestav njenih članov, tako da bodo v njej sodelovali samo tisti člani, ki se poklicno ukvarjajo z revolucionarnim delovanjem in so se poklicno izšolali v umetnosti, kako se je treba bojevati s politično policijo, in 5. tem širši (vse podčrtano v izvirniku!) bo sestav ljudi tako iz vrst delavskega razreda kakor tudi iz drugih družbenih razredov, ki bodo imeli možnost sodelovati v gibanju in aktivno delati v njem«. (27) Po Leninu mora biti socialnodemokratska stranka sestavljena iz dveh delov: a) iz ozkega kroga voditeljev, predvsem poklicnih revolucionarjev, ki se docela posvečajo samo so-cialnodemokratični dejavnosti, ki nimajo nobenih drugih opravkov; b) iz široke mreže obrobnih partijskih organizacij in množice partijskih članov. Zamenjavati ta dva dela ali pa zabrisovati mejo med njima, bi bilo nesmiselno in celo škodljivo. Leninu pomeni partija v prvi vrsti združitev vseh podtalnih in zarotniških funkcij v rokah kar najmanjšega števila poklicnih revolucionarjev. Odlično se je zavedal pomena tako zasnovane stranke, zato ni brez razloga daljnovidno vzkliknil: »Dajte nam organizacijo revolucionarjev in dvignili bomo Rusijo s tečajev«. (28) Na dlani je, da imajo Leninovi poklicni revolucionarji bore malo skupnega z Marxovimi in Engelsovimi komunisti, ki niso nobena posebna stranka nasproti drugim delavskim strankam, ki ne postavljajo nobenih posebnih načel, po katerih bi hoteli oblikovati delavsko gibanje. Lenin je od Plehanova prevzel in nadvse močno poudaril tezo o prvenstvu politične akcije. Temeljni gospodarski interes delavstva je mogoče zadovoljiti edino s politično revolucijo, ki bo diktaturo buržoazije zamenjala z diktaturo proletariata. Neposredni cilj socialnih demokratov mora biti zrušenje carizma, kar je prvi pogoj za graditev socializma. Od voditelja nemške socialdemokracije — »renegata« — Karla Kautskega (1854-1938) pa je Lenin prevzel tezo, da delavci sami od sebe ne morejo priti do razredno politične zavesti. Napredno buržoazno izobraženstvo lahko vnese socialistično zavest v delavstvo samo od zunaj, to je zunaj ekonomskega boja. »Zgodovina vseh dežel priča, da si delavski razred s svojimi lastnimi silami lahko ustvari le tradeunioni-stično zavest, t. j. prepričanje, da se je treba združevati v zveze, se bojevati s podjetniki, zahtevati od vlade, naj izda te ali one, za delavce nujno potrebne zakone, ipd. Nauk socializma pa se je razvil iz filozofskih, zgodovinskih, ekonomskih teorij, ki so jih izoblikovali izobraženi predstavniki imo-vitih razredov, intelektualci. Tudi ustanovitelja modernega znanstvenega socializma, Marx in Engels, sta po svojem socialnem položaju pripadala buržoazni inteligenci.« (29) Napredni meščanski skupini izobražencev gre usmerjevalna, udarna in vodilna vloga v revolucioniranju delavskih množic. Marksizem daje »silovito pobudo iniciativi in energiji socialnega demokrata s tem, da mu odpira najširše perspektive in mu da je (če se lahko tako izrazim) na razpolago mogočne sile milijonov delavcev, ki se 'spontano’ dvigajo (podčrtal F. K.) v boj.« (30) Dolžnost naprednih buržoaznih intelektualcev je, da dvignejo delavce do socialnodemokratične politične zavesti, da jim posredujejo politično izobrazbo, pri čemer pa ne smejo zabresti v zmoto, po kateri naj bi bila politika le domena intelektualcev. Ideal socialnega demokrata »ne sme biti tajnik tradeuniona, temveč ljudski tribun, ki zna reagirati na vse in vsakršne pojave samovolje in zatiranja, pa naj se dogajajo kjerkoli in naj se tičejo kateregakoli sloja ali razreda, tribun, ki zna vse te pojave združiti v eno samo, splošno sliko policijskega nasilja in kapitalistične eksploatacije, tribun, ki zna izkoriščati vsako malenkost, da razlaga pred vsemi svoje socialistične nazore in svoje demokratične zahteve, da razjasnuje vsem in vsakomur (podčrtavanje v izvirniku!) svetovnozgodovinski pomen osvobodilnega boja proletariata«. (31) (Prihodnjič naprej) ( 1) Prim. Delo, Ljubljana, 10. avgusta 1978. ( 2) Prim. Alberto Scarponi, Odnos med demokracijo in socializmom na »italijanski poti« v socializem, Marksizam u svetu, Beograd 1977, št. 8, str. 187. ( 3) Prim. John Gollan, Vprašanje socialistične demokracije, Zahodnoevropske poti v komunizem, Ljubljana 1978, str. 209-210. ( 4) Prim. V. I. Lenin, Naloge revolucije, Izbrana dela III, Ljubljana 1949, str. 161. ( 5) Prim. Delo, Ljubljana, 10. avgusta 1978. ( 6) Prim. K. Marx - F. Engels, Komunistični manifest, MEID H, Ljubljana 1971, 603-604. (7) K. Marx - F. Engels, Adresa centralnega komiteja Zvezi, MEID III, Ljubljana 1967, 169. ( 8) Prim. M. Britovšek, Delavski razred - avantgarda - partija, TiP, Ljubljana 1977, št. 5/6, 459. ( 9) Prim. F. Engels, Prispevek k zgodovini »Zveze komunistov«, Marx - Engels, Izbrana dela II, Ljubljana 1951, 439440. (10) Prim. Marx-Engels, MEW 8, Berlin 1972, 412. (11) Prim. M. Britovšek, Delavski razred - avantgarda - partija, Teorija in praksa, Ljubljana 1977, št. 5/6, 461. (12) Prim. M. Britovšek, n. d., 461. (13) Prim. K. Marx, MEW 27, Berlin 1970, 184-185. (14) Prim. F. Engels, MEW 27, Berlin 1970, 189-190. (15) Prim. K. Marx, Kritika Heglovega državnega prava, MEID I, Ljubljana 1969, 82. (16) K. Marx, v Rheinische Zeitung z dne 14. julija 1842, št. 195, priloga, citat po France Vreg, Marxova svobodna javnost kot negacija birokratske skrivnostnostni, Izbor socioloških razprav, Ljubljana 1970, 231. (17) Prim. nav. delo, prav tam. (18) K. Manc, MEW 1, Berlin 1958, 60-61. (19) K. Marx, Das Verbot der »Leipziger Allgemeinen Zeitung«, citat po France Vreg nav. delo 232. (20) K. Marx prav tam. (21) F. Engels, Kritik des Gothaer Programms, Berlin 1945, An-hang, 54. (22) F. Engels, Pismo Gersonu Trierju z dne 18. dec. 1889, MEW 37, Berlin 1967, 328. (23) Manc - Engels, Briefe an A. Bebci und andere, Berlin 1953. 170, citat po E. Fischer - F. Marek, Kaj je Marx resnično rekel, Ljubljana 1970, 138. (24) K. Manc, Državljanska vojna v Franciji, MEID IV, Ljubljana 1968, 297-298. (25) Manc - Engels, Komunistični manifest, MEID II, Ljubljana 1971, 613. (26) V. I. Lenin, S čim začeti?, Izbrana dela I, Ljubljana 1977, 486487. (27) V. I. Lenin, Kaj storiti?, Izbrana dela I, Ljubljana 1977, 587. (28) V. I. Lenin, n. d., Izbrana dela I, Ljubljana 1949, 311. (29) V. I. Lenin, prav tam, 209. (30) V. I. Lenin, prav tam, 228. (31) V. I. Lenin, prav tam, 262. EZIO MARTIN BEVKOVO DOPISOVANJE Z MENOJ 13. Ljubljana, 5. maja 1956 Spoštovani gospod Martin! Lepo mi oprostite, da se Vam šele danes zahvaljujem za Vaše prijazno pismo. Bil sem tako ves v delu, da sem med tem hudo zanemaril osebno dopisovanje. Zdaj sem končal povest (1) in sem torej svobodneje zadihal. Ves čas sem nameraval obiskati Knežo, a sem iz raznih vzrokov tako odlašal, da sem to storil šele včeraj. Peljal sem se iz Tolmina čez Ljubinj na Knežo, koder so hodili junaki moje povesti. Šel sem tudi po novi poti v Knežko grapo, (2) kjer sta se skrivala dva junaka moje povesti. Ta obisk mi narekuje dva majhna popravka, preden gre povest v tisk. V ostalem pa nihče ne ve, kako je bilo na Kneži in v Podmelcu pred dvestopetdesetimi leti. V mrzlih februarskih dneh sem si bil nakopal išias, to je bila hkrati moja sreča, ker sem bil za nekaj časa rešen drugih obveznosti, da sem se lahko posvetil pisanju. Da ne pozabim: na Kneži sem hotel pozdraviti družino Vaše žene, a sem našel hišo zaprto, ker so bili vsi na polju. Mislim, da se bom zopet oglasil prihodnji teden, če moj načrt ne gre po vodi. Kar ste mi pisali glede »Pesterne«, me veseli. (5) Nič ne de, če izide prihodnje leto, da jo le enkrat vidimo natisnjeno. V kratkem izide roman »Črna srajca« in pripovedka »Peter Klepec«; obe knjigi Vam bom takoj poslal, ker me bo posebno zanimala Vaša sodba glede prve. Tudi peti zvezek Izbranih spisov je v tisku. (4) Moja žena se dobro počuti, zima je ni prizadejala kot mene, ki pa tudi nisem več bolnik. Zdaj me čaka priprava šestega zvezka Izbranih spisov (5) in desetega in enajstega zvezka mladinskih spisov. (6) Preden bo to delo pri kraju, se bomo pa zopet videli, saj boste tudi to poletje s svojo družino obiskali našo Baško grapo, ne? Lepo pozdravljam Vašo ženo, hčerko, posebno pa Vas! France Bevk 1) Leta 1956 je Prešernova družba naročila Bevku, naj pripravi povest, ki naj bi izšla kot redna knjiga za leto 1957. Bevk si je vzel za temo lik šimna Golje s Kneže, enega od voditeljev velikega tolminskega uipoara iz leta 1713; vendar pa ga je uokviril v uvodno fazo vstaje (prim. B. Grafenauer, Kmečki punti na Slovenskem, str. 315-316). Zato je svojo zgodovinsko povest pona-slovil »Iskra pod pepelom«.— 2) Leta 1956 nova cesta po Knežki grapi še ni bila dokončana. Zgradila jo je gozdna uprava, da bi izkoriščala lesno bogastvo te divje stranske soteske, ki se s Peči spušča proti Baški grapi.— 3) že nekaj mesecev sem bil v stiku z Edizioni Svizzere per la Gioventu, da bi tam objavil prevod »Pesterne«. Dne 7. marca 1956 mi je bil urednik te švicarske založbe prof. Tarabori pisal iz Locarma: »...že lep čas je, odkar sem dobil besedilo Vašega odličnega prevoda povesti F. Bevka z naslovom »Pestema« ... Sprva sem upal, da bom mogel prelepo povest vključiti že v letošnjo serijo, toda moral sem odstopiti mesto nekaterim delom, ki smo jih dobili preko natečaja, razpisanega v lanskem letu; in ker ne moremo objaviti v italijanščini več kot pet knjižic na leto, sem bil prisiljen premakniti objavo v se.ijo prihodnjega leta...«. Ta pobuda se je potem dejansko iztekla v Objavo »Pesterne« v italijanščini leta 1957. Toda k tej zadevi se ob svojem času povrnem.— 4) Ta novica je bila milo rečeno preuranjena, saj je bila knjiga objavljena šele v mesecu decembru. — 5) Vseboval je zgodovinski roman »človek proti človeku«.— 6) »Mali upornik« (štev. 10) in »črni bratje« (štev. 11). Štiri dopisnice, ki mi jih je potem Bevk napisal v razmahu poldrugega meseca, dokazujejo, kako si je želel srečanja z mano. Na prvi dopisnici (13. junija iz Ljubljane) je pisal: »... Jutri bo teden, ko sem bil zopet na Kneži in sem pozdravil mamo Vaše žene. Izvedel sem, da boste v Baški grapi v juliju in avgustu. Zato Vam ne bom pošiljal v Francijo 'Črne srajce’, ki je pravkar izšla; poslal Vam jo bom na Knežo ...«. Na drugi (21. julija iz Kopra, a odposlani s Kneže) mi je sporočil, da mi je bil poslal dve knjigi (Črno srajco in Kaplana Martina Čedermaca, ki je izšel pri Mladinski knjigi kot prvi zvezek Kondorjeve knjižnice). Na tretji (21. julija iz Kopra) je izrazil namero, da pride v Baško grapo, »ko si zagotovim avto«. In končno v zadnji (30. julija iz Ljubljane) je pisal: »... Sporočam Vam, da pridem v nedeljo 5. avgusta med 3. in 4. uro popoldne z avtom na Knežo. Prej se bom namreč oglasil v Zakojci...«. Bevk je prišel na Knežo točno ob napovedanem času, kakor