Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 35 Matev‘ Tom{i~ UDK 316.334.3:321.7 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope POVZETEK: Avtor se v svojem ~lanku ukvarja z analizo dejavnikov, pomembnih za stabilizacijo demokracije, pri ~emer se osredoto~a na kontekst postsocialisti~nih dru‘b vzhodne in srednje Evrope. Pri tem razlikuje med tremi tipi dejavnikov: eksternimi, ki so del notranje dru‘benega okolja politi~nega sistema (socialnimi, ekonomskimi, kultu- rnimi), internacionalnimi, ki izhajajo iz zunanje-dru‘benega (mednarodnega) okolja in internimi, ki se sestavni del samega politi~nega sistema. Dokazuje, da gre pri tistih dr‘avah, ki so v procesu demokratizacije pri{le najdlje, za sovpadanje ugodnej{ih razmer glede vseh treh tipov dejavnikov. KLJU^NE BESEDE: demokratizacija, dejavniki politi~ne stabilnosti, vzhodna in srednja Evropa. 1. Vpra{anje pogojev vzpostavitve demokracije V zvezi s problematiko vzpostavitve demokracije in {e posebej njene stabilizacije se zastavljajo {tevilna vpra{anja. Se mar lahko demokracija uveljavi kjerkoli, ali pa so za to potrebni dolo~eni dru‘beni pogoji? Kateri so tisti dejavniki, ki vplivajo na vzpostavitev demokracije? Ali gre pri vzpostavljanju demokracije za avtonomno delovanje politi~nih akterjev, ali pa ga determinirajo dejavniki socialnega in ekonomskega okolja? Kak{na so razmerja med razli~nimi dejavniki v smislu konstituiranja politi~nega prostora in kaj opredeljuje vsebino politi~nih procesov? Vpra{anje pogojev demokratizacije dru‘be predstavlja klasi~no temo preu~evanja politi~ne sociologije. Tako je Lipset (1959; 1994) v svojih analizah »dru‘benih pred- postavk demokracije« (social requisites of democracy) pokazal, da je za vzpostavitev stabilne demokracije potreben obstoj dolo~enih socialnih, ekonomskih in kulturnih karakteristik, brez katerih je mo‘nost dolgoro~nej{e obstojnosti demokrati~ne ureditve majhna. Med najpomembnej{e dru‘bene pogoje sodijo relativno visoka raven materialne blaginje, mo~an – predvsem pa ekonomsko samostojen – srednji razred, ustrezno visoka stopnja izobra‘enosti prebivalstva, kulturna sekulariziranost (odsotnost verskih in ostalih fundamentalizmov, lo~enost cerkve od dr‘ave), politi~na kultura, temelje~a na indivi- dualizmu in toleranci, ter prekrivajo~a se narava dru‘benih razcepov. Brez izpolnjevanja vsaj nekaterih od teh pogojev demokracija tudi v primeru, ko pride do njene formalne vzpostavitve, obi~ajno kmalu podle‘e nedemokrati~nim alternativam. Ob tem pa je Lipset vseeno upo{teval tudi pomen institucionalnih politi~nih dejavnikov, kot so strankarski sistem, volilni sistem, pravna dr‘ava itd. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM35 Black 36 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ Osredoto~enost na »notranje-politi~ne« vidike oz. pogoje demokratizacije je v {e ve~ji meri zna~ilna za nekatere avtorje, ki se ukvarjajo s problematiko »prehoda v demokracijo«. Ti bolj kot dru‘bene pogoje demokratizacije poudarjajo pomen dejavnikov, kot so delovanje politi~nih akterjev, vloga »politi~nih paktov« itd. (Karl in Schmitter, 1991; Linz in Stepan, 1995). Predvsem v zadnjem desetletju je med raziskovalci naraslo zanimanje za analizo vloge dejavnikov mednarodnega okolja (Huntington, 1993; Linz in Stepan, 1995; Rupnik, 2000). V nadaljevanju bodo predstavljeni temeljni sklopi dejavnikov oz. pogojev demo- kratizacije,1 pri ~emer bo poudarek na relevantnosti posameznega od njih za dosego politi~ne stabilnosti kot stanja razvite oz. kvalitetne demokracije postsocialisti~nih dru‘bah vzhodne in srednje Evrope. 2. Tipi dejavnikov politi~ne stabilnosti Gre torej za razumevanje politi~ne stabilnosti v {ir{em smislu, ne zgolj v smislu stabilnosti re‘ima. Politi~na stabilnost se smatra kot stanje sistema, ki poleg njegove obstojnosti zajema {e inkluzivnost in efektivnost (participacija dr‘avljanov na razli~nih nivojih, kompetitivnost v smislu svobodnega in enakopravnega delovanja politi~nih akterjev) in efektivnost (u~inkovitost politi~nih institucij, transparentnost njihovega delovanja).2 Re~emo lahko, da na naravo politi~ne ureditve in potencialno vzpostavitev stanja politi~ne stabilnosti vplivajo vsi trije tipi dejavnikov: 1. eksterni oz. dru‘beni (so del dru‘benega okolja politi~nega sistema), 2. internacionalni (izvirajo iz okolja obravnavane dru‘bene enote – obi~ajno je to nacionalna dr‘ava – in so tako politi~nega kot nepoliti~nega – ekonomskega, kulturnega itd. – zna~aja) ter 3. interni oz. politi~ni (predstavljajo intrinzi~ne kvalitete politi~nega sistema). Pri tem je »te‘a« omenjenih dejavnikov, ki so pogosto medsebojno povezani, odvisna od specifi~ne dru‘bene kon- stelacije sil in zgodovinskega konteksta, v katerem se dolo~ena dru‘ba nahaja. 2.1 Eksterni dejavniki Eksternost teh dejavnikov se nana{a na dejstvo, da ne sodijo v okvir politi~nega sistema, se pravi, da niso podvr‘eni njegovim principom delovanja (so torej eksterni glede na politi~ni sistem), vendar pa v pomembni meri vplivajo na naravo politi~nega ‘ivljenja in tudi same institucionalne ureditve. Gre predvsem za dejavnike, povezane s tistimi procesi na razli~nih dru‘benih podro~jih, ki so privedli do oblikovanja sodobnih dru‘b in ki jih obi~ajno ozna~ujemo s pojmom modernizacija. Mednje sodijo: socio- ekonomski dejavniki, kulturno-vrednotni dejavniki, narava dru‘benih razcepov in akcijski potencial dru‘be. Posledica modernizacije je nedvomno poseben strukturni ustroj zahodnih dru‘b, ki se pomembno razlikuje od dru‘b preteklosti pa tudi od so~asnih dru‘b »nezahodnega« tipa. Izmed socio-ekonomskih dejavnikov, ki so privedli do tega, je verjetno najbolj evidenten izjemen ekonomski razvoj, ki je privedel do izrazitega pove~anja materialne blaginje, tako v primerjavi s stanjem na Zahodu pred stoletji kot s stanjem v ve~ini DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM36 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 37 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope nezahodnega sveta. Uspe{en ekonomski razvoj (posledica katerega je visoka stopnja materialne blaginje) se {teje za enega najpomembnej{ih dejavnikov politi~ne demokratizacije. Le-ta je praviloma sledil ekonomskemu razvoju, kar pomeni, da je do oblikovanja politi~ne ureditve, skladne s kriteriji poliarhije, pri{lo na stopnji relativne ekonomske razvitosti dru‘b.3 Vendar je za razvoj demokracije bolj kot samo materialno bogastvo dru‘be (ki se ga obi~ajno meri z bruto dru‘benim dohodkom na prebivalca) pomemben tip ekonomske ureditve, se pravi principi, po katerih funkcionira ekonomija, iz ~esar izhaja tudi na~in delovanja ekonomskih akterjev in regulacija odnosov med njimi. Tako je med politi~nimi teoretiki razprostranjeno prepri~anje o povezanosti med industrijskim kapitalizmom oz. tr‘nim gospodarstvom in demokrati~no politi~no ureditvijo (Moore, 1987; Skocpol, 1980; Huntington, 1993; Lipset 1994). ̂ eprav obstoj tr‘ne ekonomije ni zadosten pogoj za vzpostavitev demokracije (Berger, 1992:9), pa lahko re~emo, da je nujni. Industrijski kapitalizem namre~ temelji na delovanju mo~nih in ekonomsko neodvisnih dru‘benih skupin, predvsem {irokega srednjega razreda. Njegov razvoj vodi v vedno ve~jo difere- nciacijo dru‘be, s ~emer se zmanj{ujejo mo‘nosti za vzdr‘evanje oblastnega monopola dolo~enih elitnih skupin. Ekonomska razvitost tako predstavlja pogoj demokratizacije v primeru, ko privede do relativne razpr{enosti dru‘benih (predvsem ekonomskih) resursov, kar vpliva na oblikovanje tak{nih dru‘benih odnosov, kjer je tudi dru‘bena mo~ razpr{ena med razli~ne politi~ne akterje.4 Poleg tega vpliva na oblikovanje drugih dejavnikov demokratizacije, kot so izobra‘enost prebivalstva, manj konfliktna narava dru‘benih razcepov in dolo~ene spremembe socialne strukture (porast urbane populacije in krepitev srednjega sloja). Podobno kot ekonomskim dejavnikom se je vse od za~etkov raziskovanja demokracije in pogojev zanjo posebna pozornost namenjala razli~nim kulturno-vrednotnim dejavnikom, predvsem tistemu, kar razumemo s pojmom politi~na kultura.5 Od prevladujo~ih kulturnih vzorcev v dru‘bi (oz. razmerja med razli~nimi tipi teh vzorcev) je v veliki meri odvisna narava posameznih institucionalnih oblik (Lockhart, 1999). Vsekakor obstajajo dolo~ene vrednote, ki so bolj kompatibilne z demokrati~nimi principi kot druge. Gre za vrednote, ki temeljijo na avtonomiji posameznika, spo{tovanju med- sebojne razli~nosti in doseganju konsenza, utemeljenega na racionalni komunikaciji. Te vrednote pa niso v vseh dru‘bah enako razprostranjene in enako trdno zakoreninjene. Dejstvo je, da so procese korenitih socio-ekonomskih sprememb, ki so potekali na podro~ju zahodne Evrope in severne Amerike predvsem v zadnjih dveh stoletjih, spremljale tudi spremembe v prevladujo~ih kulturnih obrazcih. Kot prvi dejavnik, ki je pomembno prispeval k spremembi »kulturne podobe«, je porast izobra‘enosti prebivalstva (kot posledica uvedbe obveznega {olanja). Ve~ji obseg znanj in sposobnosti, ki so si jih pridobili ljudje, je vplival na njihovo ve~jo zmo‘nost racionalnega ravnanja v odnosu do sveta, v katerem ‘ivijo, posledica pa je bilo zmanj{anje njihove podlo‘nosti tradicionalnim duhovnim (tj. verskim) avtoritetam. To je privedlo do kulturne sekula- rizacije dru‘be, se pravi odprave religijskega monizma v smislu determiniranosti vseh dru‘benih podro~ij z religijskimi normami. S tem pa se je zmanj{ala tudi dru‘bena vloga organiziranih cerkva. Z demokrati~nega vidika pa je bolj kot sama sekularizacija DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM37 Black 38 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ v smislu omenjenega zmanj{anja cerkvenega vpliva pomembna kulturna pluralizacija dru‘be (ki je ponekod – denimo v Angliji – predhodila sekularizaciji), ki je privedla do uveljavitve norm strpnega sobivanja in (vsaj formalne) enakopravnosti razli~nih verskih ali nazorskih skupin, kar je oblikovalo osnovo za vzpostavitev demokrati~nih odnosov v dru‘bi. Tako socialni in ekonomski kot tudi kulturni dejavniki vplivajo na naravo dru‘benih razcepov. Gre za razli~ne oblike nasprotij, ki izhajajo iz socialnih, ekonomskih, etni~nih, religijskih, ideolo{kih itd. razlik med posameznimi dru‘benimi skupinami. Ta nasprotja predstavljajo podlago za oblikovanje organiziranih politi~nih skupin in slu‘ijo javni artikulaciji njihovih nazorskih pogledov in usmeritev. Od narave dru‘benih razcepov, se pravi od tega, kateri (ekonomski, religijski...) v dru‘bi prevladujejo, in na~ina njihove artikulacije (stopnja intenzivnosti in medsebojne izklju~ljivosti), ki opredeljuje odnose med politi~nimi akterji, je v veliki meri odvisen tudi karakter politi~ne ureditve. Za delovanje stabilne demokracije je vsekakor nujno, da se dru‘beni razcepi izra‘ajo relativno umirjeno in nenasilno. V zahodnih dru‘bah sta do ubla‘itve teh razcepov pripeljala tako ekonomski razvoj in splo{na ekonomska blaginja, ki sta zmanj{ala napetosti med dru‘benimi skupinami (razredi); pa tudi kulturne spremembe – v smislu omenjenih sekularizacije in kulturne pluralizacije –, ki so privedle do zakoreninjenja vrednot medsebojne strpnosti in spo{tovanja. Pogoj za razvoj politi~nega pluralizma, ki prestavlja osnovo demokracije, je obstoj dru‘benega pluralizma. Ta se nana{a na dolo~eno dru‘beno dinami~nost v smislu mno{tva organiziranih skupin z razli~nih podro~ij dru‘benega ‘ivljenja in pestrosti njihovih organizacijskih oblik. To je povezano z dejavnikoma, kot sta ekonomska razvitost in kulturni pluralizem, katerih posledica je kompleksnej{a dru‘bena struktura in s tem ve~ja raznolikost dru‘benih interesov, vendar je za politi~no demokratizacijo potrebna njuna akcijska »nadgradnja«, se pravi obstoj raznolikih akterjev, ki zastopajo omenjene interese. Pomemben je samoorganizacijski oz. akcijski potencial dru‘be, se pravi sposobnost njenih posameznikov in skupin, da na organiziran na~in delujejo v javnosti. Gre ta to, kar obi~ajno imenujemo z pojmom civilna dru‘ba. Kot pravi Diamond (1999:221), predstavlja civilna dru‘ba »sfero organiziranega dru‘benega ‘ivljenja, ki je odprta, prostovoljna, samodelujo~a, avtonomna nasproti dr‘avi, ki se (vsaj do neke mere) vzdr‘uje z lastnimi resursi in ki deluje v okviru pravnega reda oz. sklopa skupnih pravil«. Gre torej za podro~je, ki se – splo{no re~eno – nahaja med sfero posameznikovega zasebnega ali dru‘inskega ‘ivljenja in ekonomske produkcije na eni ter sfero dr‘ave in njenih institucij na drugi strani oz. ki – kot meni Barber (2000) – predstavlja posredni{ko podro~je med oblastjo in trgom. Civilnodru‘bena sfera pomeni po eni strani prostor dru‘bene artikulacije, po drugi strani pa je sama akter dru‘benega (tudi politi~nega) delovanja (Hyden, 1997). S kanaliziranjem razli~nih dru‘benih aktivnosti in energij v sfero javnega odlo~anja tako civilnodru‘bene asociacije prispevajo k vzpostavljanju in krepitvi demokracije. S svojim delovanjem predstavljajo vez med dr‘avljani in politi~nimi organizacijami (predvsem politi~nimi strankami), tako da s prezentacijo mno{tva stali{~, vrednot in interesov, ki obstajajo v dru‘bi, slednjim »pomagajo« pri oblikovanju politi~nih strategij. Poleg DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM38 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 39 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope tega zaradi javnosti svojega delovanja, v katerem seznanjajo dr‘avljane s svojimi javnimi pogledi in zahtevami, pove~ujejo stopnjo informiranosti v dru‘bi. ^eprav njihovo delovanje ni usmerjeno v prevzem oblasti, pa prav zaradi omenjene narave tega delovanja, s katerim so pogosto sposobne mobilizirati precej{en del dr‘avljanov, predstavljajo tudi dejavnik nadzora nad nosilci oblastnih funkcij in pritiska na njih v smer ve~je odgovornosti. 2.2 Internacionalni dejavniki Dejavniki, ki so poimenovani internacionalni, so eksterni ne samo za politi~ni sistem dolo~ene dru‘be, ampak za dr‘avo oz. dru‘bo kot celoto. (Na tem mestu je treba poudariti, da se v na{em primeru dru‘ba kot enota preu~evanja nahaja v okviru dr‘ave, zato se ponekod oba pojma uporabljata kot sopomenki.) Principi, na katerih temeljijo omenjeni dejavniki, se razlikujejo glede na funkcionalno podro~je dru‘be (gospodarstvo, znanost, politika itd.), na katerem so locirani. Resda so se posamezne dr‘ave vselej morale soo~ati z impulzi iz svojega okolja, vendar pa je vpliv mednarodnih dejavnikov izrazito narasel v zadnjih desetletjih s procesi, ki si v splo{nem pokriva pojem globalizacija. Pri tem gre za intenziviranje medsebojne prepletenosti in odvisnosti sveta, ki zajema vsa podro~ja dru‘benega ‘ivljenja, tako da se tako materialni kot duhovni resursi pretakajo hitreje in svobodneje kot v preteklosti. V splo{nem lahko govorimo o treh tipih internacionalnih dejavnikov: to so politi~ni, ekonomski in kulturni. Politi~ni, ki so najeksplicitnej{i, delujejo na podlagi principov pridobivanja in izvajanja mo~i in so kot tak{ni lastni sami logiki politi~nega sistema, tako da jih je mogo~e prena{ati med razli~nimi politi~nimi enotami. V stanju nara{~ajo~e medsebojne odvisnosti na globalni ravni je namre~ za to, da bi interakcije na razli~nim podro~jih potekale relativno normalno, potrebna kodifikacija vsaj osnovnih norm in pravil, ki se jih morajo dr‘ati akterji ne glede na to, od kod prihajajo. To vodi do vedno ve~jega vpliva mednarodne regulative in organizacij, ki so zanjo pristojne. Predvsem v Evropi se krepi vloga Evropske unije kot skupne nadnacionalne institucionalne strukture, ki pridobiva vedno ve~je pristojnosti pri reguliranju dolo~enih klju~nih podro~ij dru‘be. Vpliv kulturnih in ekonomskih dejavnikov je bolj posreden, kar pa ne pomeni, da je zanemarljiv. Nasprotno, le-ta s procesi globalizacije nara{~a. Ti dejavniki so pogosto tesno povezani med seboj, saj intenzivnej{e interakcije (tudi ali predvsem ekonomske narave) vplivajo na spremembo vrednotnih sistemov. Seveda se moramo zavedati, da razli~ni mednarodni dejavniki lahko spodbujajo demokratizacijo, lahko pa jo tudi zavirajo. Tako na politi~ni razvoj dolo~ene de‘ele v znatni meri vpliva konstelacija sil na dolo~enem podro~ju – glede na to, katere so tiste dr‘ave (demokrati~ne ali nedemokrati~ne), ki igrajo odlo~ilno vlogo in kak{en je njihov interes za izvajanje vpliva na svoje mednarodno okolje. 2.3 Interni dejavniki Za interne smo poimenovali tiste dejavnike, ki izhajajo iz notranje logike delovanja politi~nega sistema oz. njegovih razli~nih komponent. Kot politi~ni sistem oz. politi~no ureditev bi lahko ozna~ili strukturiran sklop institucionaliziranih vlog, njihovih nosilcev DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM39 Black 40 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ in vedenjskih vzorcev in praks, usmerjenih v oblikovanje in izvr{evanje ciljev skupnosti. Vendar je potrebno povedati, da meje politi~nega sistema niso fiksne, kar pomeni, da imamo opraviti s spremembami v njegovem ustroju (nastajanje novih institucij in propadanje starih, pojavljanje novih politi~nih akterjev), ki so odvisne od dogajanja na ostalih dru‘benih podro~jih pa tudi v politiki sami. V procesu delovanja politi~nega sistema poteka prevajanje impulzov iz zunanjega okolja (tako iz razli~nih dru‘benih sistemov politi~no zaokro‘ene enote kot tudi iz dru‘bi zunanjega – v na{em primeru mednarodnega – okolja), njihova konverzija znotraj politi~nega sistema (prek za to predvidenih procedur) in izvedba razli~nih transakcij nasproti okolju (pri tem gre za regulacijo vedenja, alokacijo resursov, proklamacijo idej in simbolov, izvedbo storitev itd.). V jeziku sistemske teorije lahko govorimo o »input« (impulzi iz okolja) in »output« (»produkti« politi~nega sistema, denimo zakonodaja, razni socialni sporazumi, prora~un itd.) dimenziji politike (Almond in Powell, 1966; Blondel, 1972). Pri analizi internih dejavnikov sta pomembni obe dimenziji. Pri tem je treba upo{tevati na eni strani institucionalno strukturo politi~nega sistema, na drugi pa nosilce teh vlog, se pravi akterje, ki predstavljajo gonilno silo delovanja politi~nega sistema. V primeru, ko obravnavamo prehod v demokracijo iz dolo~ene nedemokrati~ne oblike vladavine, pa je pomemben dejavnik tudi narava biv{ega re‘ima in njegovih nosilcev, ki v veliki meri opredeljuje na~in in tempo tega prehoda. Pri strukturi politi~nega sistema gre za medsebojno povezan sistem razli~nih politi~nih vlog, tj. za sistem razli~nih politi~nih institucij oz. institucionalnih sklopov. Med glavne elemente formalizirane strukture politi~nega sistema sodijo: - sistem politi~ne artikulacije: mehanizmi in akterji izra‘anja dru‘benih interesov v sfero politike; tu ima posebno mesto strankarski sistem kot sistem politi~ne kanalizacije dru‘be (Sartori, 1976:41) in njegove poglavitne karakteristike (dvo- strankarski ali multistrankarski sistem, stopnja polarizacije med politi~nimi strankami); - sistem politi~ne reprezentacije: sklop pravil, ki regulirajo proces rekrutacije na pozicije politi~nega predstavni{tva in posledi~no tudi sestavo vsakokratne oblasti; gre v prvi vrsti za na~in izbire kandidatov v osrednje zakonodajno telo – parlament, se pravi za volilni sistem (ve~inski ali proporcionalni); - sistem teritorialne ureditve: stopnja koncentriranosti oz. razpr{enosti politi~ne oblasti po teritorialnem na~elu (unitarna ali federativna ureditev); - sistem izvajanja oblasti in ureditev odnosov med razli~nimi vejami oblasti: narava formalno vzpostavljenih razmerij med razli~nimi institucionalnimi podro~ji oz. vejami oblasti (parlamentarni ali predsedni{ki sistem), notranja stukturiranost zakonodajne (eno- ali dvodomnost) in izvr{ne oblasti (enostrankarske ali koalicijske vlade); - sistem institucionaliziranega nadzora: obstoj avtonomnih institucij nadzora nad oblastnimi institucijami, predvsem neodvisnega sodstva pa tudi ostalih institucij za zagotavljanje »horizontalne odgovornosti« (ra~unsko sodi{~e, centralna banka itd.).6 Omenjeni elementi institucionalne strukture se na razli~ne na~ine kombinirajo v posameznih konkretnih oblikah politi~nih sistemov. Vendar lahko opazimo, da so DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM40 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 41 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope posamezne oblike institucionalnih elementov medsebojno povezane oz. se pogosto pojavljajo skupaj. Tako Lijphart (1999) razlikuje med dvema tipoma demokracije – konsenzualnim in ve~inskim – , ki se jima bolj ali manj pribli‘ajo vse obstoje~e demokrati~ne ureditve. Za ve~insko demokracijo so zna~ilni majhno {tevilo politi~nih strank, enostrankarska vlada in dominacija izvr{ne oblasti, za konsenzualno demokracijo pa sorazmerno {tevilo politi~nih strank, koalicijska vlada in ravnovesje med izvr{no in zakonodajno vejo oblasti. Ocene uspe{nosti obeh modelov se razlikujejo. Tako po Lijphartovem mnenju konsenzualni model preka{a ve~inskega glede razli~nih vidikov kvalitete demokracije, kot so politi~na participacija, dru‘bena enakost, zastopanost ‘ensk, zadovoljstvo z demokracijo. Nekateri drugi pa menijo, da je manj u~inkovit – npr. na ekonomskem podro~ju – od ve~inskega. Ob tem velja opozoriti na nekatere druge {ibke to~ke konsenzualnega modela, kot so mo‘nost partitokracije s prevlado strankarskih elit in njihovo medsebojno delitvijo vpliva, netransparentnost politi~nega prostora zaradi odsotnosti opozicije in neu~inkovitost izvr{ilne oblasti zaradi dolgotrajnih pogajanj. Re~emo lahko torej, da imata oba modela lahko pozitivne, lahko pa tudi negativne konsekvence. Tako se zdi najbolj smiselna uporaba razli~nih institucionalnih meha- nizmov glede na konkretno (ne samo) politi~no situacijo v posamezni de‘eli. Verjetno pa dr‘i, da je konsenzualni tip primernej{i za de‘ele, za katere je zna~ilna globoka dru‘bena razcepljenost in/ali ki se {ele nahajajo na poti utrjevanja demokracije, saj temelji na prepre~evanju oz. bla‘enju politi~nih konfliktov. Za razumevanje dru‘benega dogajanja, {e posebej procesov dru‘benih sprememb, je pomembno, kak{na je narava klju~nih akterjev teh sprememb in kak{na so razmerja med njimi. Pri tem gre predvsem za polo‘aj in vlogo elit, predvsem politi~ne. V splo{nem se s pojmom elite ozna~uje tiste posameznike in skupine, ki tvorijo »vrh dru‘be«. V strukturnem smislu lahko opredelimo elito kot »tiste posameznike, ki so na podlagi svojih strate{kih pozicij v razli~nih pomembnih organizacijah zmo‘ni stalno in bistveno vplivati na nacionalno politiko« (Field et al., 1990:152) oz. ki »na podlagi aktivne kontrole nad dru‘benimi resursi posedujejo veliko dru‘beno mo~« (Etzioni-Halevy, 1993:94). Elite predstavljajo pomemben predmet teoretskega in raziskovalnega zanimanja ‘e od ~asa nastanka modernih dru‘boslovnih disciplin. Pri tem obstajajo razli~na razhajanja v vrednotenju njihove dru‘bene vloge. Tako imajo teorije, kot so teorija o vladavini razredov, neomarksisti~na teorija in teorija o oblastnih elitah, izrazito odklonilen odnos do stanja v dru‘bi, kjer je ve~ina resursov zbrana v rokah ozkega kroga medsebojno tesno povezanih posameznikov in skupin, katerih interesi so bolj ali manj istovetni (Hoffmann-Lange, 1992:98). Zato tudi ka‘ejo precej{ne nezaupanje do demokrati~ne vloge elit. Le-te naj bi koncentrirale dru‘beno mo~, zaradi ~esar ve~ina dr‘avljanov ne bi imela ustrezne vloge v procesih odlo~anja (Mills, 1965; Bachrach, 1967). Za razliko od njih pa avtorji, ki bi jih lahko uvrstili med zagovornike demokrati~ne teorije elit (Etzioni-Halevy, 1989, 1993; Sartori, 1987, Higley et al. 1998), menijo ne samo, da obstoj elit ni nezdru‘ljiv z demokracijo, ampak da lahko elite s svojim delovanjem pomembno prispevajo k stabilnosti in razvoju demokracije. Po njihovem prepri~anju elite namre~ ne predstavljajo enotnega konglomerata mo~i, ampak skupek avtonomnih DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM41 Black 42 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ dru‘benih skupin, poleg tega je tudi njihov manevrski prostor v dobr{ni meri omejen z mehanizmi, ki omogo~ajo ne-elitam dolo~eno stopnjo nadzora. Da bi lahko opravljale svojo demokrati~no vlogo, je potrebna specifi~na konfiguracija nacionalne elite. Tak{na, za katero je zna~ilna visoka stopnja diferenciacije med razli~nimi segmenti elite (politi~no, ekonomsko, kulturno), a hkrati visoka stopnja integracije, ki omogo~a sodelovanje med nazorsko raznorodnimi elitami – tak{en tip elite imenujejo Higley in sodelavci konsenzualna elita (Higley et al., 1998: 3-5). Za vzdr‘evanje tak{ne konfiguracije elite je potrebna njena odprtost, ki je povezana z dolo~eno stopnjo cirkulacije na elitnih polo‘ajih. Vsi opisani tipi dejavnikov, tj. eksterni, interni in internacionalni, vplivajo na t.i. problemsko dimenzijo politike, se pravi na to, katere vrste tematik bodo prevladovale na politi~nem prizori{~u in kak{na bosta njihova vsebina in na~in politi~ne artikulacije. Vsekakor je narava tematik in iz njih izhajajo~ih problemov, ki so predmet politi~ne obravnave, odvisna od dru‘bene strukturiranosti, predvsem od obstoje~ih dru‘benih razcepov (socio-ekonomskih, idejno-nazorskih, etni~nih itd.), od razmerij med protagonisti teh razcepov (glede resursov, ki jih posamezni od njih posedujejo) in od prevladujo~ih mi{ljenjskih in vedenjskih vzorcev v dru‘bi (denimo percepcije javnega interesa v smislu vrednotenja »javne primernosti« posamezne tematike, tradicije javnega anga‘maja itd.). Po drugi strani pa so problemi, ki izvirajo iz dru‘benega ustroja in dinamike, »institucionalno modelirani«, kar pomeni, da sta njihova politi~na artikulacija in {e posebej njihova solucija stvar politi~nih institucij in akterjev (tako le-ti aktivno vplivajo na to, katera vpra{anja se bodo uvrstila na politi~no agendo in katera ne). 3. Dejavniki demokrati~ne stabilnosti v postsocialisti~nih dru‘bah Tudi v primeru politi~ne transformacije nekdanjih socialisti~nih dru‘b lahko govorimo o razli~nih dejavnikih stabilizacije njihove demokrati~ne ureditve. Pridham (1994) govori o dveh pristopih k obravnavi demokrati~ne tranzicije: funkcionalisti~nem in generi~nem. Prvi pristop se osredoto~a na strukturne dejavnike politi~nih sprememb, se pravi na dejavnike politi~nega okolja – predvsem ekonomske in socialne, tako da ocenjuje, da so spremembe dolo~enega re‘ima pogojene z dejavniki oz. procesi, kot sta ekonomska in kulturna modernizacija. Medtem daje drugi pristop prednost konjunkturnim (conjun- ctural), se pravi enkratnim in bolj ali manj naklju~nim dejavnikom (tistim torej, ki niso determinirani s strani dru‘bene strukture), kar pomeni, da poudarja pomen politi~nih izbir in strategij akterjev tranzicije. Re~emo lahko torej, da gre za vzajemni vpliv razli~nih dejavnikov: zgodovinskih, socio-ekonomskih, politi~nih, mednarodnih, osebnostnih, naklju~nih itd.,7 katerih medsebojna razmerja so tvorila zgodovinsko specifi~ne konstelacije pogojev oz. determinant. Vsekakor je za analizo demokratizacijskega potenciala postsocialisti~nih dru‘b potrebno poznavanje njihovega zgodovinskega razvoja. V tem smislu je relevanten koncept t.i. zgodovinske pogojenosti (path dependance),8 ki je pogosto uporabljan predvsem v institucionalisti~no in kulturalisti~no orientiranih teorijah in katerega bistvo DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM42 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 43 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope je v priznavanju pomena institucij, vrednotnih orientacij in vedenjskih vzorcev, ki so se oblikovali v preteklosti in ki v pomembni meri determinirajo razmere v sedanjosti. V na{em primeru je pomembno upo{tevati tako dedi{~ino preteklega sistema, njegove strukture, mehanizmov delovanja in vrednotno-vedenjskih vzorcev, ki jih je produciral, kot tudi predsocialisti~ne tradicije, se pravi navad, prepri~anj in na~inov obna{anja, ki koreninijo v obdobju pred drugo svetovno vojno. 3.1 Socio-kulturni kontekst demokratizacije Na uspe{nost demokratizacije vplivajo karakteristike dru‘bene strukture (ekonomska razvitost, industrializiranost, socialna razslojenost, morebitna dominacija dolo~enih dru‘benih skupin), obstoj razli~nih ideolo{kih usmeritev in razmerij med njimi, narava dru‘benih razcepov in konfliktov (progresivno vs. konzervativno, urbano vs. ruralno, lai~no vs. sekularno), prevladujo~ tip politi~ne kulture (patriarhalna, participativna kultura) in na~in dru‘beno-interesnega organiziranja. Za ve~ino de‘el nekdanjega socialisti~nega tabora lahko re~emo, da so jih procesi socialne in ekonomske modernizacije zajeli relativno pozno ali pa sploh niso bili pomembneje prisotni; se pravi, da so bile del evropske (pol)periferije (Janos, 2000; Berend, 2001). To je pomenilo, da je bila zanje zna~ilna tradicionalna dru‘bena struktura z relativno nizko stopnjo funkcionalne diferenciacije in avtonomije posameznih delov dru‘be. Tu je predstavljala izjemo edino ^e{ka, ki je imela relativno dolgo tradicijo industrijskega razvoja in je veljala za eno gospodarsko najbolj razvitih de‘el Avstro- Ogrske. Vendar moramo opozoriti na opazne razlike med de‘elami vzhodne-srednje Evrope, ki so v celoti ali delno pripadale habsbur{kemu imperiju oz. Avstro-Ogrski (^e{ka, Slova{ka, Mad‘arska, Poljska, Slovenija), in de‘elami vzhodne (ve~ina nekdanjih sovjetskih republik) in jugovzhodne Evrope (Bolgarija, Romunija, ve~ji del nekdanje Jugoslavije). Prve so bile namre~ geografsko, kulturno in institucionalno mo~no vezane na Zahod, medtem ko so bile druge od Zahoda relativno izolirane, kar je v veliki meri posledica dolgoletnega bivanja v okviru otomanskega imperija ali carske Rusije. ̂ eprav institucionalni sistem habsbur{ke monarhije ni bil ravno zgled odprtosti in dinami~nosti, je bil vseeno bistveno bolj kompatibilen s tistim v zahodni Evropi, kot pa sistem carske Rusije ali otomanske Tur~ije. Tako so tudi novonastale dr‘ave srednje Evrope od stare monarhije podedovale dolo~ene elemente moderne institucionalne strukture, denimo pravni sistem, temelje~ na rimskem pravu, relativno u~inkovito dr‘avno upravo (izvirajo~o iz ~asov terezijanskih in jo‘efinskih reform) in dobro razvit {olski sistem; pri drugih pa so bile tovrstne institucionalne re{itve uvedene pozno in nepopolno. Uvedba socialisti~nega tipa dru‘bene ureditve je vsekakor povzro~ila korenito diskontinuiteto glede socialne strukturiranosti dru‘be in na~ina vodenja ekonomije. Nadzor nad ekonomijo – tako kot nad vsemi ostalimi dru‘benimi podro~ji – je pre{el v roke dr‘ave, kar je pomenilo podrejenost ekonomske sfere politiki, saj so bili nosilci klju~nih funkcij v gospodarstvu za svoje delovanje odgovorni politi~nim organom. Kljub dolo~enim pozitivnim rezultatom v za~etnem obdobju, ki so se odra‘ali v relativno visoki gospodarski rasti9 in izbolj{anju splo{ne kvalitete ‘ivljenja ljudi, kar je bilo DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM43 Black 44 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ povezano z dvigom materialnega standarda (ki je bil posledica omenjene rasti) in vzpostavitvijo javnih sistemov za zagotavljanje splo{ne blaginje (zdravstvo, {olstvo, socialna varnost), pa je rigidnost dr‘avno/politi~no vodenih socialisti~nih gospodarstev, ki se je odra‘ala predvsem v nezmo‘nosti reagiranja na izzive svojega hitro spreminjajo~ega se okolja, povzro~ila postopno tehnolo{ko in materialno zaostajanje za razvitimi gospodarstvi; kar je pomembno prispevalo k kolapsu socialisti~nega tipa dru‘bene ureditve. S transformacijo socialisti~nega tipa ekonomije je pri{lo do oblikovanja nove socio- ekonomske ureditve. Pomembno vpra{anje, s katerim se ubadajo raziskovalci postsocia- listi~ne tranzcije, je, katere so tiste karakteristike, ki jo opredeljujejo, oz. v kolik{ni meri je ta ureditev podobna tisti v razvitih kapitalisti~nih dru‘bah. Tako so bile vplivne teze o t.i. »managerskem kapitalizmu« (Szelenyi, 1996; Eyal et al., 2000), kjer naj bi bil management tista dru‘bena skupina, ki – zaradi odsotnosti oz. {ibkosti lastni{ke strukture – dejansko nadzoruje gospodarstvo in predstavlja dominantno skupino v dru‘bi. Vendar pa je potrebno upo{tevati tudi druge relevantne akterje, ko sta dr‘ava in tuji lastniki. V praksi imamo tako opraviti s soobstojem razli~nih lastninskih oblik (dr‘avna lastnina, doma~e razpr{eno lastni{tvo, doma~e drobno lastni{tvo – mali in srednji podjetniki, tuje lastni{tvo) in razli~nih na~inov vodenja podjetij (birokratski, managerski, »prav« kapitalisti~ni), kombinacije in razmerja med njimi pa se med posameznimi dr‘avami precej razlikujejo. Pri izvedbi preobrazbe ekonomskega sistema so bile dr‘ave nekdanjega socialisti~nega tabora razli~no uspe{ne. Tako so dr‘ave srednje Evrope (Slovenija, Poljska, Mad‘arska in ^e{ka) uspele prebroditi za~etne te‘ave10 in dose~i gospodarsko rast, tako da so sedaj ‘e dosegle (in presegle) raven dru‘benega proizvoda na prebivalca iz konca 80. let. Po dolo~enih kazalcih materialnega standarda so se nekatere od njih pribli‘ale manj razvitim ~lanicam Evropske unije, predvsem Gr~iji (Slovenija je glede na BDP po kupni mo~i Gr~ijo in Portugalsko ‘e prehitela). Na drugi strani pa se mnoge dr‘ave, predvsem tiste s podro~ja Balkana in nekdanje Sovjetske zveze, {e vedno soo~ajo z izredno te‘avnimi socialnimi in ekonomskimi razmerami, kjer se gospodarski sistem nahaja nekje vmes med dr‘avnim dirigizmom in kaoti~no »vladavino d‘ungle«. V ekonomsko uspe{nej{ih postsocialisti~nih dr‘avah so tudi socialne razlike ob~utno manj{e kot v tistih, ki jim tega ni uspelo. Vse to pomeni, da je v prvih razpr{enost ekonomskih resursov manj{a, kar pomeni ve~je mo‘nosti za uspe{no zasidranje demokracije. Tudi na kulturnem podro~ju je modernizacija v ve~ini de‘el vzhodne in srednje Evrope potekala relativno po~asi. Velik socialni razkorak med ozkim slojem bogatih na eni in ve~ino relativno siroma{nih na drugi strani se je ujemal z velikim kulturnim prepadom med ozko elito izobra‘encev in ve~inskimi neizobra‘enimi mno‘icami. Tudi sekularizacija teh dru‘b se je uveljavljala po~asi in nepopolno, saj je imela cerkev (katoli{ka v srednjeevropskih de‘elah in pravoslavna v de‘elah vzhodne in jugovzhodne Evrope) vse do konca 2. svetovne vojne veliko (ponekod dominantno) vlogo na kulturnem in izobra‘evalnem podro~ju. (Tu zopet prestavlja izjemo ̂ e{ka, kjer je do sekularizacije pri{lo relativno zgodaj.) Zna~ilnosti kulturne tradicije, kot so priznavanje dr‘avne dominacije, mesijansko pojmovanje politi~nih sprememb in neupo{tevanje institu- DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM44 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 45 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope cionalnih norm (denimo izogibanje zakonom), so tako predstavljale precej{njo oviro pri politi~ni demokratizaciji (Elster et al., 1998:38).11 Tako je mogo~e ugotoviti, da realni socializem tu ni predstavljal popolnega tujka, ampak je bil v veliki meri nadaljevanje avtoritarne tradicije. Razlika je bila v tem, da si je v skladu s svojim ideolo{kim projektom izgradnje »nove dru‘be« prizadeval tudi za korenito spremembo vrednot ljudi. Posledica tega je bil ideolo{ki eksluzivizem, ki je v svojem represivnem zatiranju vrednotne in nazorske druga~nosti izni~il {e tisto malo modernih in demokrati~nih idejnih tradicij, ki so se oblikovale v predsocialisti~nem obdobju. Glede na dejstvo, da imajo »nove demokracije« vzhodne in srednje Evrope v splo{nem malo demokrati~ne tradicije, ni redko prepri~anje, da je njihova politi~na kultura tisti problemati~ni element, ki lahko povzro~i destabilizacijo, s tem pa potencialno vodi v smer avtoritarizma (Pribersky, 1996, Pridham in Lewis, 1996). Vsekakor lahko opazimo heterogenost »vzhodnoevropske« politi~ne kulture. Tako imamo na eni strani prisotnost vrednot kompetitivnosti in samozaupanja (civilna orientiranost), na drugi pa vrednote odvisnosti od dr‘ave in potrebe biti voden (tradicionalna podlo‘ni{ka orientiranost) (Plasser in Ulram, 1996). V tak{nem prepletanju vrednotnih orientacij prihaja do razli~nih nekonsistentnosti v stali{~ih ljudi glede razli~nih vidikov demokracije. Tako vsaj za srednjeevropske de‘ele velja, da prevladuje na~elna podpora demokrati~ni ureditvi, kar pa ne velja za nekatere druge, predvsem tiste iz nekdanje Sovjetske zveze (razen baltskih dr‘av). Vendar je povsod opazno dolo~eno nerazumevanje v delovanju demokrati~ne politike, kar se izra‘a predvsem v prevelikih pri~akovanjih do dr‘ave, ob tem, da se ohranja pojmovanje dr‘ave/politike kot ne~esa, kar je izven dosega delovanja dr‘avljanov. Posledica tega je resigniranost ljudi in relativno nizko zaupanje v politi~ne in dr‘avne institucije v primerjavi s tistim v dr‘avah zahodne Evrope (To{, 2000).12 Kot smo ‘e omenili, so bili zaradi monisti~ne narave socialisti~ne ureditve vsi segmenti dru‘be bolj ali manj podvr‘eni nadzoru in politi~no-ideolo{ki penetraciji, ki jo je izvajala oblast. [lo je za zatiranje avtonomnih kulturnih in organizacijskih praks, ki niso bile skladne z razvojnimi usmeritvami vladajo~ega idejno-oblastnega kompleksa, zato tako reko~ ni bilo sistemskih pogojev za obstoj civilne dru‘be. Vendar pa so se komunisti~ni re‘imi razlikovali po tem, v kolik{ni meri jim je uspelo zatreti samoorganizacijski potencial ljudi. Po za~etnem stalinisti~nem obdobju totalitarnega komunizma je namre~ pri{lo do nekak{ne diferenciacije med njimi. Tako je na Mad‘arskem, v Jugoslaviji in delno na Poljskem obstajalo ve~ odprtega, s strani dr‘ave nenadzorovanega prostora, s tem pa mo‘nosti za svobodno delovanje posameznikov kot pa denimo na ^e{koslova{kem ali Vzhodni Nem~iji. Po zlomu komunizma je pri{lo do uveljavitve klasi~nih svobo{~in, kot sta denimo svoboda veroizpovedi in svoboda tiska (Nagle in Mahr, 1999). To je predstavljalo osnovo za razvoj pluralne civilnodru‘bene sfere. Vendar pa je ta sektor {e vedno v fazi nastajanja. ^eprav je bilo po spremembi re‘ima ustanovljeno veliko {tevilo organizacij, ki delujejo na razli~nih podro~jih, poleg tega je tudi civilnodru‘bena participacija dr‘avljanov v nekaterih izmed teh dr‘av relativno visoka,13 pa je zanj zna~ilna finan~na in organi- zacijska {ibkost, zato je tovrstnim asociacijam ote‘eno avtonomno delovanje, predvsem v odnosu do politike. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM45 Black 46 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ Tako v splo{nem lahko re~emo, da (tudi) glede razvitosti civilnodru‘bene sfere obstajajo velike razlike med nekdanjimi socialisti~nimi dr‘avami. To ka‘ejo tudi ocene iz mednarodnih primerjalnih analiz. Tako so v poro~ilu Nations in Transit (ki z razli~nih vidikov obravnava stanje v postsocialisti~nih dr‘avah) za leto 2001 glede razvitosti civilne dru‘be najbolje ocenjene Mad‘arska, Poljska in Slovenija, najslab{e pa nekatere dr‘ave nekdanje Sovjetske zveze (Turkmenija, Uzbekistan, Belorusija), pri ~emer je ovrednotena razlika med njimi zelo velika. To je posledica zgodovinske tradicije (nivoja kulturnega in socialnega kapitala, ki se je oblikoval v teku zgodovinskega razvoja) pa tudi dinamike dru‘benih sprememb po koncu biv{ega sistema. V postsocialisti~nih dru‘bah obstajajo razli~ni razcepi, ki so plod preteklega razvoja in posledica strukturiranosti teh dru‘b. Delno so povezani s kulturnimi razlikami v dru‘bi, se pravi z obstojem razli~nih nazorskih in vrednotnih orientacij, pri ~emer je v ospredju nasprotje med tradicionalisti, ki te‘ijo k ohranjanju lastne tradicije in posebnosti, in modernisti, ki zagovarjajo vesternizacijo dru‘be v smislu prevzemanja »univerzalnih« norm in principov zahodnih dru‘b (Markus, 1996:13). Poleg tega so pomembni tudi razcepi socio-ekonomske narave med t.i. zmagovalci in pora‘enci tranzicije, se pravi med tistimi, ki so uspeli tranzicijski proces »izkoristiti« za pridobitev relevantnih resursov in s tem izbolj{anje svojega socialnega (predvsem materialnega) polo‘aja, in tistimi, katerih socio-ekonomski polo‘aj se je v obdobju tranzicije poslab{al. Ne gre pa spregledati tudi razcepov na etni~ni in/ali verski podlagi, ki niso toliko zna~ilni za de‘ele srednje Evrope (za razliko od obdobja pred drugo svetovno vojno), kot pa za podro~je Balkana in nekdanje Sovjetske zveze. Po mnenju nekaterih analitikov naj bi bila za postsocialisti~ne dru‘be zna~ilna prevlada konfliktov simbolne in ideolo{ke narave (Ost, 1993). Problemati~nost prevlade tovrstnih konfliktov je v tem, da se na ta na~in izgublja energija, potrebna za re{evanje ‘ivljenjsko pomembnej{ih socialnih in ekonomskih problemov, poleg tega pa se poglablja prepad med nosilci nasprotujo~ih si ideolo{kih opcij, kar zmanj{uje mo‘nosti za sklepanje kompromisov in za doseganje (vsaj dolo~ene stopnje) konsenza, potrebnega za oblikovanje in izvajanje razvojnih strategij.14 3.2 Politi~ni dejavniki demokratizacije Za razumevanje poteka demokratizacije nekdanjih socialisti~nih dru‘b, problemov, s katerimi se njeni nosilci soo~ajo, in perspektiv za njeno uspe{no izvedbo je potrebno poznati naravo preteklih re‘imov, {e posebej klju~nih politi~nih akterjev (predvsem partijske elite in nastajajo~ih opozicijskih skupin) in njihovih medsebojnih razmerij, ki so odlo~ilno vplivala na na~in demokrati~nega prehoda. Komunisti~ne re‘ime bi tako lahko uvrstili v kategorijo enostrankarskih avtoritarnih re‘imov (Huntington, 1993).15 To pa ne izklju~uje variacij med njimi. Tako je {lo v prvem obdobju (do Stalinove smrti) za totalitarno ureditev, ki je pomenila popoln nadzor partije nad celotno dru‘bo ob izredno visoki stopnji represivnosti. Kasneje je pri{lo do delnega zmanj{anja obsega partijskega nadzora nad dru‘bo in represije dr‘avnih institucij nasproti tistim, ki se niso hoteli podrediti dr‘avno partijskemu diktatu, a se osnovne DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM46 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 47 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope karakteristike sistema vseeno niso spremenile – zato bi v tem primeru lahko govorili o prehodu k posttotalitarni ureditvi (Linz in Stepan, 1996; Rose et al., 1999).16 Narava demokrati~nega prehoda je bila odvisna predvsem od razmerij mo~i med nosilci starega re‘ima in porajajo~o se politi~no opozicije, predvsem v smislu, kdo je igral klju~no vlogo pri usmerjanju procesa politi~nih sprememb. Na tem temeljijo tudi razli~ne klasifikacije tipov demokrati~nih prehodov (Huntington, 1993; Karl in Schmitter, 1991). Pri tem je pomembna predvsem mo~ tistih sil, ki so si prizadevale za spremembo sistema, se pravi razli~nih oponentskih skupin in gibanj. Ta so bila najmo~nej{a na Poljskem, kjer je pri{lo v drugi polovici 70. let v okviru KOR (Komite za obrambo delavcev)17 in kasneje precej {tevil~nej{e Solidarnosti (pred prepovedjo se ji je pridru‘ilo deset milijonov Poljakov) do sodelovanja med delavstvom in delom neodvisne inteli- gence. V ostalih srednjeevropskih dr‘avah so bila oponentska gibanja {ibkej{a, omejena na manj{e skupine prete‘no intelektualcev (kakr{na je bila denimo Listina 77 na ̂ e{ko- slova{kem) z omejenim dru‘benim vplivom. [e precej slab{a pa je bila situacija v de‘elah jugovzhodne Evrope (Bolgarija, Romunija), kjer se zaradi obse‘ne represije komuni- sti~nega re‘ima in {ibke zakoreninjenosti demokrati~nih idej in vrednot tovrstna gibanja niso mogla razviti, odpor re‘ima pa je ostajal na ravni uporni{tva posameznih disidentov (Daskalov, 1996; Culic, 1999). Tovrstna razmerja so vplivala na oblikovanje politi~ne elite (pa tudi ostalih elite) v postsocialisti~nih razmerah. V splo{nem je za to elito sicer zna~ilna heterogenost, kar pomeni, da jo sestavljajo posamezniki in skupine razli~nega socialno-zgodovinskega izvora in ideolo{ke orientacije. Konfiguracija elit je v veliki meri odvisna od dinamike njihovega konstituiranja. Pri tem gre predvsem za odnos med reprodukcijo in cirkulacijo elit, se pravi za to, v kolik{ni meri se je »stara« elita, tj. elita s svojimi koreninami v strukturah biv{ega sistema, uspela obdr‘ati na klju~nih pozicijah tudi v novih razmerah oz. v kolik{ni meri je pri{lo do sprememb na teh pozicijah v smislu zamenjav pripadnikov te elite z novimi ljudmi. O tem obstajajo razli~ne raziskave. ^eprav njihovi rezultati niso povsem primerljivi med seboj, so vseeno vredni pozornosti.18 Le-ti ka‘ejo, da je stanje na ^e{kem, Poljskem in Mad‘arskem bli‘je klasi~ni cirkulaciji elit (podobno velja tudi za baltske dr‘ave, predvsem Litvo), medtem ko so ostale dr‘ave bli‘je repro- dukcijskemu vzorcu menjave elit. Tam, kjer imamo opraviti s prevlado principa cirkulacije elit, za katero so zna~ilne obse‘ne in korenite, a o tem mirne in postopne spremembe, obstajajo velike mo‘nosti za oblikovanje konsenzualnega tipa elite (Higley in Lengyel, 2000). Higley in sodelavci (1998) v svoji analizi postsocialisti~nih politi~nih elit ugotavljajo, da se je ta tip oblikoval na ̂ e{kem, Mad‘arskem in Poljskem, medtem ko je za ve~ino ostalih dr‘av jugovzhodne Evrope in nekdanje Sovjetske zveze zna~ilna odsotnost konsenzualnih elementov in razdeljenost elite, kjer je ena od frakcij (ki obi~ajno izvira iz nekdanjih komunisti~nih struktur) izrazito dominantna. Seveda je potrebno poudariti, da gre v realnosti pri posameznih nacionalnih elitah za soobstoj razli~nih karakteristik, zato tovrstne umestitve predvsem poudarjajo prevladujo~e zna~ilnosti elit v posameznih dr‘avah. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM47 Black 48 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ Oblikovanje demokrati~nega institucionalnega okvira v postsocialisti~nih dru‘bah je bilo v veliki meri odvisno od narave klju~nih politi~nih akterjev. Zaradi dolgotrajne vladavine komunistov, ki je mo~no oslabila vpliv predhodnih tradicij, institucionalne re{itve iz njenega obdobja pa niso bile uporabne, je proces vzpostavljanja demokrati~nih institucij potekal v nekak{nem »institucionalnem vakuumu« (Lijphart in Waisman, 1996:246). V tak{nih razmerah so imeli akterji politi~nih sprememb pri oblikovanju le- teh relativno »proste roke«. Kar pa ne pomeni, da niso bili »na delu« tudi drugi dejavniki, denimo ~as oz. faza tranzicije, v katerem so se oblikovali institucionalni aran‘maji. Ko govorimo o naravi politi~nih institucij v postsocialisti~nih dru‘bah, lahko detektiramo naslednje zna~ilnosti razli~nih elementov institucionalne strukture politi~nega sistema: · volilni sistem: v ve~ini postsocialisti~nih dr‘av vzhodne in srednje Evrope je pri{lo do uvedbe proporcionalnega volilnega sistema, ~eprav obi~ajno ne v ~isti obliki (obstoj ve~ih volilnih okro‘ij in volilnega praga). Le na Mad‘arskem in v Litvi je bil uveden sistem, pri katerem gre za kombinacijo ve~inskih in proporcionalnih elementov (del poslancev je izvoljen neposredno v volilnih okrajih na podlagi dvokro‘nega ve~inskega sistema, del pa s strankarskih list na podlagi proporcional- nega na~ela). · strankarski sistem: politi~ne stranke so se oblikovale relativno pozno (izjema je tu Mad‘arska), saj se je politi~na opozicija organizirala najprej v obliki mno‘i~nih gibanj (Dr‘avljanski forum na ^e{kem, Solidarnost na Poljskem itd.). Strankarski prostor po imenih pogosto spominja na tistega v etabliranih demokracijah, vendar pa je zanj zna~ilna relativna nestabilnost in spremenljivost, ki je predvsem posledica dokaj nejasne identitete (ve~ine) teh strank (to je veljalo {e posebej za prva leta po spremembi re‘ima), zaradi ~esar so imele velike te‘ave pri oblikovanju stabilne volilne baze (Wesolowski, 1996; Baylis, 1998). · sistem izvajanja oblasti: v srednjeevropskih dr‘avah prevladuje parlamentarna ureditev (izvr{na oblast v rokah vlade, predsedni{ka funkcija protokolarna, dolo~eno izjemo predstavljata le Poljska in Litva, kjer bi lahko govorili o polpredsedni{ki ureditvi (ve~je pristojnost predsednika, predvsem na podro~jih obrambe in zunanje politike); v de‘elah jugovzhodne Evrope imamo opraviti z obema tipoma ureditve (v Bolgariji in Makedoniji parlamentarni, v Romuniji in Albaniji predsedni{ki sistem), v de‘elah biv{e Sovjetske zveze (z izjemo baltskih dr‘av in Moldove) pa je uveljavljen predsedni{ki sistem z izrazito dominantno vlogo {efa dr‘ave (White, 1997). Tam, kjer je uveljavljen parlamentarni sistem, je ve~ina vlad koalicijskih, pri ~emer ima obi~ajno ena stranka dominantno vlogo. Ve~ina dr‘av je unitarnih, kar pomeni, da ni regionalnih politi~nih enot z ve~jo stopnjo avtonomije. Razli~ne nadzorne institucije (ra~unsko sodi{~e, varuh ~lovekovih pravic) so sestavni del ureditve v ve~ini dr‘av, pa tudi neodvisnost sodne veje oblasti je ve~inoma ustavno zagotovljena. Ve~ji prob- lem pa predstavljajo resursi, potrebni za opravljanje tovrstnih funkcij, saj pogosto primanjkuje tako finan~nih kapacitet kot tudi potrebnih organizacijskih izku{enj, da ne govorimo o pogosto neustreznem odnosu na strani tistih, ki bi morali biti predmet nadzora, kar v veliki meri ovira delo tovrstnih nadzornih institucij. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM48 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 49 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope 3.3 Vpliv mednarodnih razmer Na stanje demokracije v de‘elah postsocialisti~ne tranzicije vpliva predvsem tisto okolje, v katerega so le-te kulturno in zgodovinsko ume{~ene. Vsaj v primeru srednjeevropskih dr‘av je to prostor zahodne civilizacije, predvsem zahodne Evrope. Glede tega je mogo~e re~i, da so sedanje razmere za razvoj demokracije bistveno ugodnej{e, kot pa so bile denimo tiste v obdobju med obema vojnama (tedaj je v ve~ini teh dr‘av pri{lo do zdrsa v avtoritarizem) (Rupnik, 2000). Danes je namre~ pojmovanje demokracije kot edine sprejemljive oblike vladavine izrazito prevladujo~e, medtem ko sta jo v obdobju med obema svetovnima vojnama resno ogro‘ali dve veliki totalitarni ideologiji – naci-fa{izem in komunizem. Dr‘avi, ki sta predstavljali glavni nosilki omenjenih totalitarizmov – Nem~ija in Sovjetska zveza – , sta se do danes temeljito transformirali, tako da ne ogro‘ata sosednjih dr‘av, pa tudi ne razvoja demokracije. (Nem~ija se je razvila v stabilno demokrati~no dr‘avo, medtem ko je Sovjetska zveza razpadla, Rusija kot njega glavna naslednica pa je pre{ibka za to, da bi igrala neko pomembnej{o vlogo.) In kar je verjetno najpomembnej{e, danes obstajajo mo~ne in dolgoro~ne institu- cionalizirane spodbude za demokratizacijo omenjenih dr‘av. Tu gre predvsem za proces pribli‘evanja EU, ki prispeva k temeljitej{emu uveljavljanju institucionalnih principov, zna~ilnih za razvite demokracije. Sama vklju~itev v ta okvir namre~ zahteva izpolnjevanje klju~nih demokrati~nih standardov. Poleg tega obstajajo {e mnogi drugi mednarodni institucionalni akterji, od meddr‘avnih povezav, kot sta Svet Evrope (SE) in Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE), mednarodnih strankarskih asociacij (ki zdru‘ujejo stranke na podlagi idejne sorodnosti), naddr‘avnih institucij nadzora, kot je Evropsko sodi{~e za ~lovekove pravice, do razli~nih nevladnih organizacij (npr. Am- nesty International), ki »spodbujajo« razvoj v tej smeri. 4. Ocena razvitosti demokracije in vpliva posameznih dejavnikov nanjo Proces demokratizacije v dr‘avah nekdanjega socialisti~nega tabora je privedel do dokaj razli~nih rezultatov tako na politi~nem kot na ekonomskem podro~ju. V tem smislu se je mogo~e strinjati z Rupnikom, ko meni, da je deset let po propadu sovjetskega imperija pojem »postkomunizem« kot enovita oznaka za dogajanje v tem prostoru izgubil svojo relevantnost (Rupnik, 1999:57). V splo{nem bi dr‘ave glede na stanje demokrati~ne razvitosti razdelili v {tiri skupine: konsolidirane demokracije, delno konsolidirane demokracije, nekonsolidirane demokracije in avtokracije. V skupino konsolidiranih demokracij sodijo srednjeevropske (Poljska, Mad‘arska, ^e{ka, Slova{ka, Slovenija) in baltske dr‘ave (Litva, Latvija, Estonija). Le-te se po vseh relevantnih ocenah na tem podro~ju odre‘ejo najbolje.19 Imajo konsolidiran politi~ni sistem, se pravi uveljavljene mehanizme, potrebne za delovanje demokracije. Tako so se v dolo~enih ozirih pribli‘ale etabliranim demokracijam Zahoda, ~eprav za njimi v splo{nem {e zaostajajo, predvsem glede razli~nih »kvalitativnih« elementov, kot so dr‘avljanska participacija, dinami~en sistem politi~nih asociacij, kompetentnost in DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM49 Black 50 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ nepristranskost dr‘avnih institucij itd. (Tom{i~, 2002:241). To pomeni, da tudi tu demokracija {e ni dokon~no stabilizirana. V skupino delno konsolidiranih demokracij bi lahko uvrstili ostali dve kandidatki za vstop v EU, tj. Romunijo in Bolgarijo, ter Hrva{ko. Vse tri se denimo po oceni Freedom Housea uvr{~ajo med svobodne dr‘ave, vendar pa za prvo skupino po veliki ve~ini kriterijev ({e) ob~utno zaostajajo. Predvsem gre za {ibkost in neu~inkovitost sistemskih institucij na razli~nih nivojih in raz{irjenost razli~nih koruptivnih praks. Ve~ino dr‘av naslednic nekdanje Sovjetske zveze (na ~elu z Rusijo) in Balkana sodi v kategorijo nekonsolidiranih demokracij. Te ustrezajo tistemu, kar Zakaria (2003) ozna~uje s pojmom neliberalne demokracije. Tu sicer obstajajo dolo~eni elementi, ki predstavljajo temelj demokrati~ne ureditve, kot so kompetitivne volitve, politi~ne stranke, formalna delitev oblasti itd. Vendar pa se obi~ajno oblast izvaja na izrazito neliberalen ali celo avtoritaren na~in, s {tevilnimi zlobarami mo~i, ki se izra‘ajo bodisi v represivnem nastopanju zoper politi~ne nasprotnike in/ali zoper etni~ne, verske ali kak{ne druge manj{ine, bodisi v privatizaciji dr‘ave in njenih resursov za interese posameznih oblastnikov in njihovih klik. Za mnoge od teh dr‘av je tudi zna~ilna nestabilnost, saj jih pretresajo razni konflikti etni~ne, verske ali ideolo{ke narave, ki so v zadnjem desetletju 20. stoletja ponekod privedli do mno‘i~nega prelivanja krvi (denimo na podro~ju biv{e Jugoslavije, v Zakavkazju in Pridnjestrju). Med avtokracije pa bi lahko uvrstili skupino dr‘av s podro~ja nekdanje Sovjetske zveze, kot so Belorusija, Turkmenija, Uzbekistan in Kazahstan, ki so po ve~ini kazalcev demokratizacije med najslab{e ocenjenimi tranzicijskimi dr‘avami. Tu gre dejansko za diktature – ~eprav so vrhovni oblastniki »demokrati~no« izvoljeni na prirejenih volitvah, na katerih opozicija nima mo‘nosti za svobodno in po{teno politi~no tekmo – , saj je vsa oblast skoncentrirana v rokah voditelja, ki jo izvaja s trdo roko in na abitraren na~in, ob pogosto dokaj nasilnem preganjanju oponentov. Glede obravnavanih dejavnikov demokratizacije lahko ugotovimo, da se vpliv posameznih izmed njih na stanje demokracije spreminja glede na fazo demokra- tizacijskega procesa. Tako je bil vpliv enkratnih in specifi~nih dejavnikov, denimo posameznih politi~nih odlo~itev in izbir akterjev, pomembnej{i v obdobju prehoda, ko so bile politi~ne razmere relativno nestrukturirane, medtem ko so kasneje, z vzpostavitvijo dolo~enega institucionalnega okvira, pri{le bolj do izraza strukturne in kulturne zna~i- lnosti posamezne dru‘b. Vseeno pa opazimo precej{njo stopnjo ujemanja glede karakteristik posameznih tipov dejavnikov pri razli~nih dr‘avah oz. skupinah dr‘av z ozirom na njihovo demokratizacijsko uspe{nost. Take imajo srednjeevropske in baltske dr‘ave, ki so demokratizacijsko najuspe{nej{e, bolj{e oz. ustreznej{e socio-kulturne in politi~no- sistemske predpostavke pa tudi ugodnej{e mednarodno okolje kot pa ostale tranzicijske dr‘ave. Zanje je zna~ilno ve~je ravnovesje mo~i med politi~nimi akterji in ustreznej{a institucionalna struktura z ve~ konsenzualnimi elementi (parlamentarni namesto predsedni{kega sistema). Bolj{e se odre‘ejo po vseh klju~nih socio-ekonomskih kazalcih (BDP, stopnja neenakosti) in imajo bolj razvite razli~ne komponente civilizacijske kompetence, kot so delovna in poklicna etika, sposobnost in motivacija za kolektivno DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM50 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 51 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope delovanje in samoorganizacijo, internalizacija formalno-pravne in birokratske disci- pline ter bazi~no funkcionalno znanje (Adam et al, 2001:28-29). Ka‘e, da so dolo~eni elementi kulturne tradicije uspeli v latentni obliki »pre‘iveti« komunisti~no obdobje, tako da predstavljajo pomembne determinante demokrati~nega politi~nega razvoja.20 Pomembno vlogo pa ima tudi njihova geografska ume{~enost v bli‘ini razvite Evrope in izpostavljenost njenim – tudi politi~nim – vplivom. 5. Sklepna beseda Vzpostavitev stabilne demokracije je kompleksen proces. Tako ni nekih enozna~nih receptov za uspeh tega podjetja. Za to ni namre~ dovolj zgolj zamenjava preteklega nedemokrati~nega re‘ima. Zagotovljeni morajo biti {tevilni pogoji socio-ekonomske, kulturne in politi~no-insitucionalne narave, pa tudi zavezanost glavnih dru‘benih akterjev. Pri tem se je potrebno zavedati, da ti dejavniki pogosto delujejo posredno, njihovi u~inki pa so odvisni od {tevilnih kontingen~nih momentov. Vseeno pa je le ob sovpadanju omenjenih dejavnikov mo‘na demokrati~na stabilnost – tudi v »novih demokracijah« vzhodne in srednje Evrope. Opombe: 1. Ko govorimo o demokratizaciji, je potrebno razlikovati med ve~imi fazami tega procesa. V splo{nem lahko govorimo o treh fazah: demokrati~nem prehodu, demokrati~ni konsolidaciji in demokrati~ni stabilizaciji (Tom{i~, 2002:129). Relevantnost posameznih dejavnikov se v teh fazah razlikuje. V na{i analizi bo poudarek na tistih dejavnikih, ki so odlo~ilni za demokrati~no stabilizacijo. 2. Ve~ o na ta na~in opredeljenem konceptu politi~ne stabilnosti glej Tom{i~, 2002. 3. Po mnenju nekaterih raziskovalcev obstaja dolo~en prag ekonomske razvitosti (pri BDP okoli 5000$), nad katerim je zelo verjeten obstoj stabilne demokracije (Lipset et al., 1993:162). 4. Verjetneje je, da se bo demokracija zasidrala v relativno siroma{ni dr‘avi, kjer so klju~ni dru‘beni resursi relativno razpr{eni, kot pa v dr‘avi, ki ima relativno visok BDP na prebivalca, vendar pa so omenjeni resursi visoko koncentrirani (Vanhanen, 1990:115) 5. Politi~no kulturo lahko opredelimo kot »zbir dr‘, verovanj in ob~utij, ki urejajo in dajejo pomen politi~nemu procesu in ki tvorijo temeljne predpostavke in pravila, ki vodijo obna{anje v politi~nem sistemu« (Pye, 1968:218). Vklju~uje tako politi~ne ideale kot tudi delujo~e politi~ne norme. Politi~na kultura je pojav, ki zdru‘uje psiholo{ke in subjektivne razse‘nosti politike. Je proizvod kolektivne zgodovine politi~nega sistema in je potemtakem enako zakoreninjena tako v javnih dogodkih kot tudi v zasebnih izkustvih. 6. Ve~ o konceptu »horizontalne odgovornosti« glej O’Donnell, 1998. 7. Waller (1994:39-49) razlikuje med tremi sklopi dejavnikov demokrati~nih sprememb v vzhodni Evropi: 1. zgodovinskim, ki zdru‘uje zapu{~ino razli~nih kulturnih, politi~nih in ekonomskih delitev, katere so posledica preteklega (predsocialisti~nega) razvoja; 2. sistemskim, ki predstavlja dedi{~ino socialisti~nega sistema, predvsem njegove institucionalne zna~ilnosti; ter 3. konjunkturnim, ki se nana{a na elemente, ki so posledica trenutnih in nepri~akovanih dogodkov in sprememb (denimo odlo~itev vlad in posameznih politikov, pojav gospodarskih te‘av itd.). DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM51 Black 52 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ 8. Primer uporabe tega koncepta najdemo v znameniti Putnamovi primerjalni {tudiji socialnega kapitala v Italiji v knjigi Making Democracy Work (1993). 9. Ta je bila vi{ja od tiste v manjrazvitih dr‘avah kapitalisti~ne Evrope ([paniji, Portugalski in Gr~iji) (Therborn, 1995:136). 10. Pri tem je treba opozoriti, da se je dinamika krize razlikovala tudi med temi dr‘avami. Tako je na Mad‘arskem in Poljskem glavna kriza nastopila v za~etku 90. let, na ^e{kem pa je pri{lo do nje v drugi polovici 90. let. 11. Vendar pa tudi glede kulturnih zna~ilnosti lahko govorimo o razlikah med srednjo Evropo, ki je bila del zahodnokr{~anskega sveta in kjer so bili do neke mere zasidrani moderni kulturni vzorci (individualizem, pravna kultura), ter vzhodno in jugovzhodno Evropo, ki je bila del vzhodnokr{~anskega (bizantinskega) kulturnega kroga, kjer so bili ti odsotni oz. omejeni na ozke sloje prebivalstva 12. To ka‘e primerjava iz raziskave New Democracies Baormeter V (1998) med tranzicijskimi dr‘avami vzhodne-srednje Evrope in Avstrijo kot etablirano demokracijo, kjer je v prvih zaupanje v povpre~ju ni‘je. 13. Po podatkih iz European Values Survey 1999/2000 to velja predvsem za Slova{ko, ^e{ko in Slovenijo. 14. Vendar pa je potrebno biti pri poudarjanju prevlade teh konfliktov nekoliko previden, saj se zaradi dolo~enih svojih zna~ilnosti (predvsem zato, ker pogosto izzovejo mo~ne emocije) manifestirajo v najbolj eruptivni obliki, zaradi ~esar so najbolj javno prezentni, kar pa {e ne pomeni, da so za nadaljnji politi~ni razvoj tudi najbolj odlo~ilni. Poleg tega ni mogo~e ostro lo~iti med kulturno in interesno pogojenimi konflikti, saj so ideolo{ki spopadi pogosto vpeti v interese njihovih protagonistov, pri ~emer delujejo v funkciji (de)legitimacije obstoje~ih odnosov mo~i (Tom{i~, 1999:60). 15. ^eprav so v nekaterih dr‘avah (Poljska, ̂ e{koslova{ka, Vzhodna Nem~ija) ves ~as komunizma formalno obstajale tudi nekomunisti~ne politi~ne stranke, ki so imele celo dolo~en de‘el zastopnikov v parlamentu. Vendar so bile te stranke zgolj marionete vladajo~ih komunistov in niso imele prakti~no nobene politi~ne te‘e. 16. Vendar so tudi v tem kontekstu obstajale razlike. Tako sta jugoslovanski (do Titove smrti), {e posebej pa romunski re‘im imela mo~na obele‘ja osebne diktature (Tita in Ceausescuja) – s tem, da je bil slednji bistveno represivnej{i. Poljski re‘im je v 80. letih z uvedbo vojnega stanja dobil nekatere zna~ilnosti voja{ke diktature (~eprav je partija {e vedno predstavljala pomemben instrument izvajanja oblasti). Medtem se je mad‘arski re‘im (znotraj Jugoslavije po letu 1980 pa tudi re‘im v Sloveniji) razvil v relativno liberalno varianto avtoritarizma (partijska elita je {e vedno imela politi~ni monopol, vendar je bila relativno odprta do ostalih dru‘benih skupin, predvsem inteligence, do neke mere pa je bilo dopu{~eno tudi opozicijsko delovanje). 17. To je bila prva javno delujo~a opozicijska organizacija v komunisti~ni Evropi (Flam, 1999:20). 18. Za primerjalne podatke o stopnji reprodukcije/cirkulacije elit na Mad‘arskem, na Poljskem in v Rusiji glej Szelenyi in Szelenyi, 1995. Za Rusijo glej Krishtanowskaya, 1999. Za Poljsko glej Wasilewski, 1999. Za ^e{ko glej Srubar, 1998. Za Baltske dr‘ave glej Steen, 1997. Za Slovenijo glej Kramberger, 1998. 19. Ocene stopnje razvitosti demokracije v posameznih dr‘avah je mogo~e najti v raziskavah, kot so Freedom in the World, Nations in Transit (obe pripravlja organizacije Freedom House) in Worldwide Governance Data Indicators (Svetovna banka). DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM52 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 53 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope 20. Primer je ̂ e{ka, ki je kljub ve~desetletni zaprtosti, ki je bila posledica ortodoksnosti lokalnega komunisti~nega re‘ima, uspela v relativno kratkem ~asu odpraviti zaostanek za dr‘avami, kjer je bil komunisti~ni re‘im bolj odprt in liberalen (Slovenijo, Mad‘arsko in Poljsko), mo~no pa je prehitela tiste dr‘ave, kjer je bil re‘im podobno trd in represiven (npr. Bolgarijo). Literatura Adam, Frane, Matej Makarovi~, Borut Ron~evi}, in Matev‘ Tom{i~ (2001): Socio-kulturni dejavniki razvojne uspe{nosti. Znanstveno in publicisti~no sredi{~e, Ljubljana. Almond, Gabriel in G. Bingham Powell (1966): Comparative Politics, Boston, Toronto: Little, Brown and Company. Bachrach, Peter (1967): The theory of democratic elitism. Boston: Little, Brown and Company. Barber, Benjamin (2000): »Civilna dru‘ba: poskusi za o‘ivitev mo~ne demokracije«. Nova revija, 213/214, 252-262. Baylis, Thomas A. (1998): »Elites, Institutions, and Political Change in East Central Europe: Germany, the Czech Republic, and Slovakia«. V: Higley, John, Jan Pakulski in Wlodimiersz Wesolowski, (ur.), Postcommunist Elites and Democracy in Eastern Europe, 107-130. Lon- don: Macmillan Press Ltd. Berend, Ivan (2001): »The ‘Crisis Zone’ Revisited: Central and Eastern Europe in the 1990s«. East European Politics and Societies, 15, 2, 250-268. Berger, Peter (1992): »The Uncertain Triumph of Democratic Capitalism«. Journal of Democ- racy, 3, 3, 7-17. Blondel, Jean (1972): Comparing Political Systems. New York: Praeger Publishers. Culic, Irina (1999): »The Strategies of Intelectuals: Romania under Communist Rule in Com- parative Perspective«, v: Bozoki, Andras, (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 43-71. Budapest: Central European University Press. Daskalov, Roumen (1996): »Transformation of the East European Intelligentsia: Reflections on the Bulgarian Case«. East European Politics and Societies, 10, 1, 46-84. Diamond, Larry (1999): Developing Democracy. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Elster, Jon, Claus Offe in Ulrich K. Preuss (1999): Institutional Design in Post-communist Soci- eties. Cambridge: Cambridge University Press. Etzioni-Halevy, Eva (1989): »Elite Power, Manipulation and Corruption«. Government and Op- position, 28, 2, 215-231. Etzioni-Halevy, Eva (1993). The Elite Connection: Problems and Potential of Western Societies. Cambridge: Polity Press. European Values Survey 1999. Eyal, Gil, Ivan Szelenyi in Eleanor Townsley (2000): Making Capitalism without Capitalists. Ruling Class in Eastern Europe. London & New York: Verso. Field, G. Lowell, John Higley in Michael G. Burton (1990): »A New Elite Framework for Politi- cal Sociology«. Cahiers Vilfredo Pareto, 28, 88, 149-181. Flam, Helena (1999): Dissenting Intellectuals and Plain Dissenters: The Cases of Poland and East Germany, v: Bozoki, Andras (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 19-41. Budapest: Central European University Press. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM53 Black 54 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev‘ Tom{i~ Higley, John in György Lengyel (2000): »Elite Configuration after State Socialism«, v: Higley, John in György Lengyel (ur.), Elites after State Socialism, 1-21. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. Higley, John, Jan Pakulski in Wlodimiersz Wesolowski (1998): »Introducion: Elite Change and Democratic Regimes in Eastern Europe«, v: Higley, John, Jan Pakulski in Wlodimiersz Wesolowski (ur.), Postcommunist Elites and Democracy in Eastern Europe, 1-33. London: Macmillan Press Ltd. Hoffmann-Lange, Ursula (1992): Elite v modernih demokracijah, v: Adam, Frane, (ur.), Politika kot poklic, 91-107. Ljubljana: KRT. Huntington, Samuel (1993): The Third Wave: Democratization in the Late Twenieth Century. Norman & London: University of Oklahoma Press. Hyden, Goran (1997): »Civil Society, Social Capital and Development: Dissection of a Complex Discourse«. Studies in Comparative International Development, 32, 1, 3-30. Janos, Andrew (2000): East Central Europe in the Modern World. Stanford: Stanford University Press. Kaase, Max in Kenneth Newton (2000), Zaupanje v vlado. To{, Niko, (2000): Zaupanje Slovencev v demokrati~ni sistem. Ljubljana: FDV in Liberalna akademija. Karl, Terry Lynn in Philippe C. Schmitter (1991): »Modes of Transition in Latin America, South- ern and Eastern Europe«. International Social Science Journal, 128, 269-284. Kramberger, Anton (1998): Positional Elites in Politics, Economy and Culture in Slovenia dur- ing 1988-95: Summary Statistics on Elite Segments. Ljubljana: CESTRA. Kryschtanowskaya, Olga (1999): Die Transformation der alten Nomenklatur-Kader in die neue russische Elite, v: Steiner, Helmut in Wladimir A Jadow (ur.), Russland – wohin?, 213-243. Berlin: Trafo Verlag. Lijphart, Arend (1999): Patterns of Democracy. New Haven: Yale University Press. Lijphart, Arend in Carlos Waisman (1996): »The Design of Democracies and Markets: General- izing Across Regions«, v: Lijphart, Arend in Carlos Waisman (ur.), Institutional Design in New Democracies, 235-248. Boulder & Oxford: Westview Press. Linz, Juan in Alfred Stepan (1996): Problems of Democratic Transition and Consolidation. Bal- timore and London: Johns Hopkins Univesity Press. Lipset, Seymour M. (1959): Political Man: the Social Bases of Politics. Bombay: Vakils, Feffer and Simons. Lipset, Seymour M. (1994): »The social requisites of democracy revisited«. American Socio- logical Review. 59, 1, 1-22. Lipset, Seymour M., Kyoung-Ryung Seong in John Charles Torres (1993): »A comparative analysis of the social requisites of democracy«. International Social Science Journal, 136, 155-175. Lockhart, Charles (1999): »Cultural contributions to explaining institutional form, political change and rational decisions«. Comparative Political Studies, 32, 7, 862-893. Markus, György G. (1996): »Cleavage Dynamics and Party System in Hungary«, v: Kropivnik, Samo, Igor Luk{i~ in Drago Zajc (ur.), Conflicts and Consensus: Pluralism and Neocorporatism in the New and Old Democracies, 13-38. Ljubljana: Slovenian Political Science Association. Moore, Barrington, (1987): Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of Modern World. Bostron: Beacon. Nagle, John in Alison Mahr (1999): Democracy and Democratization. London: SAGE Publica- tions. Nations in Transit 2001, Freedom House. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM54 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 55 Dejavniki stabilizacije demokracije v dr‘avah vzhodne in srednje Evrope New Democracies Barometer V (1998). Centre for the Study of Public Policy, University of Strathclyde. O’Donnell, Guillermo (1998): »Horizontal Accountability in New Democracies«. Journal of Democracy, 9, 3, 112-126. Ost, David (1993): »The Politics of Interest in Post-Communist East Europe«. Theory and Soci- ety, 22, 453-486. Pridham, Geoffrey. (1994): »Democratic transitions in theory and practice: Southern European Lessons for Eastern Europe«, v: Pridham, Geoffrey in Tatu Vanhanen, (ur.), Democratisation in Eastern Europe, 15-37. London: Routledge. Plasser, Fritz in Peter Ulram (1996): »Measuring Political Culture in East Central Europe«, v: Plasser, Fritz in Andreas Pribersky (ur.), Political Culture in East Central Europe, 3-33. Aldershot: Avebury. Pribersky, Andreas, (1996): »The Symbolic Dimension. Political Anthropology and the Analysis of ECE Political Cultures«, v: Plasser, Fritz in Andreas Priberski, Andreas (ur.), Political Culture in East Central Europe, 51-57. Aldershot: Avebury. Pridham, Geoffrey in Paul Lewis (1996): »Introduction: Stabilizing Fragile Democracies and Party System Development«, v: Pridham, Geoffrey in Paul Lewis, (ur.), Stabilizing Fragile Democracies, 1-22. London: Routledge. Putnam, Robert (1993): Making Democracy Work. Princeton: Princeton University Press. Pye, Lucian (1968): »Political Culture«, v: Sills, D.L., (ur.), International Encyclopedia of the Social Sciences, 218-225. London, New York: The Macmillan Company and the Free Press. Rose, Richard, William Mishler in Christian Haerpfer (1999): Democracy and its Alternatives. London: Polity Press. Rupnik, Jacques (1999): »The Postcommunist Divide«, Journal of Democracy, 10, 1, 57-62. Rupnik, Jacques (2000): »Eastern Europe: The International Context«. Journal of Democracy, 11, 2, 115-129. Sartori, Giovani (1976): Parties and party systems. Cambridge: Cambridge University Press. Sartori, Giovani (1987): The Theory of Democracy Revisited. New Jersey: Chantham House Publishers. Skocpol, Theda (1980): States and Social Revolutions: a Comparative Analysis of France, Rus- sia, and China. Cambridge: Cambridge University Press. Srubar, Ilja (1998): »Elitewandel in Der Tschechischen Republik. Aus Politik und Zeitgesichte«. Beilage zur Wochenzeitung Das Parlament B8/98, 21-31. Steen, Anton (1997): »The Baltic Elites after the Change of the Regime«, v: Best, Heinrich in Ulrike Becker (ur.), Elites in Transition, 149-170. Opladen: Leske & Budrich. Szelenyi, Ivan, (1996) »Vzpon mened‘erizma: ‘novi razred’ po padcu komunizma«. Nova revija, 172/173, 1-13. Szelenyi, Ivan in Szonjy Szelenyi (1995): »Circulation or Reproduction of Elites During the Post-Communist Transformation of Eastern Europe«. Theory and Society, 24, 615-638. Therborn, Göran (1995): European Modernity and Beyond: the Trajectory of European Societies 1945-2000. London: SAGE. Tom{i~, Matev‘ (1999): Oblikovanje politi~nih elit v postsocialisti~nih dru‘bah. FDV – magistrska naloga. Tom{i~, Matev‘ (2002): Politi~na stabilnost v novih demokracijah. Ljubljana: ZPS. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM55 Black 56 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44: 35-56 Matev` Tom{i~ To{, Niko in skupina (1999): SJM 99/1 – Demokratizacija v vzhodnoevropskih dr‘avah. Ljubljana: FDV-CJMMK. Vanhanen, Tatu (1990): The Process of Democratization. New York & London: Crane Russak Group. Waller, Michael (1994): »Groups, parties and political change in Eastern Europe from 1977«, v: Pridham, Geoffrey in Tatu Vanhanen (ur.), Democratisation in Eastern Europe, 38-62. Lon- don: Routledge. Wasilewski, Jacek, (1999), »Integration of Polish Post-Transitional Elite«, Paper prepared for International Design Conference: A Comparative Study of National and Trans- national Elite Integration in CEE and West European State, Ljubljana, 1-13. Wesolowski, Wlodimierz (1996): »The Formation of Post-Communist Parties in Poland«, v: Pridham, Geoffrey in Paul Lewis (ur.), Stabilizing Fragile Democracies, 254-265. London: Routledge. White, Stephen (1997): »Russia: presidential leadership under Yeltsin«, v: Taras, Raymond, (ur.), Postcommunist presidents, 38-66. Cambridge: Cambridge University Press. Zakaria, Fareed (2003): The Future of Freedom. New York, London: W.W Norton & Company. Avtorjve naslov: Dr. Matev‘ Tom{i~, docent Fakulteta za dru‘bene vede, Univerza v Ljubljani Kardeljeva pl. 5, SI-1000 Ljubljana e-mail: matevz.tomsic@uni-lj.si Rokopis prejet junija 2003, dokon~na verzija za objavo pa oktobra 2003. ^lanek je po mnenju uredni{tva uvr{~en v kategorijo izvirni znanstveni ~lanek s kvalitativno argumentacijo. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM56 Black