Razredni pouk 2-3/2013 111 Janja Vozelj Osnovna šola Ivana Skvarče Zagorje ob Savi Sodelovanje z okoljem Šola v naravi Jaz pa pojdem … v Medvedje Brdo Povzetek: Naša šola spada med večje osnovne šole, saj imamo več kot 500 otrok. Že veliko let uspešno izvajamo različne oblike šole v naravi v tretjem, četrtem (po novem petem), šestem in sedmem razre- du, na različnih lokacijah ter v CŠOD. Vsi se zavedamo, tako učitelji kot starši, da je šola v naravi del razširjenega programa učno-vzgojnega procesa in zato vsekakor ni obvezna. Je oblika dela, ki omogo- ča drugačno uresničevanje ciljev in izvedbo določenih vsebin. Vseeno pa starši radi omogočijo svojim otrokom, da se je udeležijo, ker vedo, da tam uživajo. Otroci na drugačen, bolj pester način spoznajo in utrdijo vsebine in s tem pridobijo določeno znanje na bolj konkreten način, pri tem pa nimajo občut- ka, da se učijo tako kot v šoli. Ključne besede: CŠOD, Medvedje Brdo, otroci, zabava, zimske športne aktivnosti – tek na smučeh. Outdoor education classes. I go to ….. Medvedje Brdo. Abstract: Our school is among bigger school with more than 500 students. We have been organising outdoor edu- cation classes in the third, fifth, sixth and seventh grade at different locations and in the Centres for school and outdoor education. We are all, teachers and parents, aware of the fact that these activities are a part of the extended programme and consequently not compulsory. They provide a different way to carry out certain activities and that is why parents encourage their children to participate. Students are able to learn about certain contents in a different more interesting way and contrary to the school context obtain knowledge through experience. Key words: Centre for school and outdoor education, Medvedje Brdo, children, having fun, winter sports activities – cross-country skiing. Uvod Z učenci tretjih razredov smo bili tudi letošnje leto, od 21. 1. do 25. 1. 2013 v CŠOD v Medvedjem Brdu. Tu so se učenci poleg obveznih izobraže- valnih vsebin naučili tudi vsebine, ki predstavljajo šolo za življenje in so zato zelo pomembne. To je bilo za otroke zelo koristno, saj so si pridobili šte- vilne izkušnje na sproščen način, navadili so se na medsebojno strpnost in pomoč pri delu, pri njih smo spodbudili tudi sodelovalno učenje, ki pa mu tudi v šoli posvečamo in namenjamo veliko časa. Zabavno in ustvarjalno učenje Naš teden v Medvedjem Brdu je bil zelo zani- miv. Ko smo se z avtobusom pripeljali na cilj – v Medvedje Brdo, so nas pričakali tamkajšnji učitelji in nam dali prva navodila. Najprej so se mora- li učenci razporediti po sobah in jih takoj nato tudi sami urediti. Oblekli so posteljnino in zložili stvari v omarice. Bilo je zelo naporno, kajti večina učencev se je prvič znašla v taki situaciji. Tako so si morali med seboj pomagati, da jim je uspelo. Če pa jim delo še vedno ni šlo dobro od rok, smo na pomoč priskočile učiteljice. Slika 1: Urejanje sob Po končanem urejanju sob so jim tamkajšnji učitelji predstavili dejavnosti, ki so bile skrbno in 112 Razredni pouk 2-3/2013 organizirano načrtovane. Vsak dan sproti so učen- ci na sestanku izvedeli, kaj bodo tisti dan delali. Dopoldne sta se izvajali dve dejavnosti pa popol- dne tudi. Vmes je bila malica in nato sta se skupini zamenjali. Vsebine, ki so se izvajale v šoli v naravi, so bile naslednje: • tek na smučeh Učenci so tekli na smučeh vsak dan. Najprej smo se pogovorili o pravilih, nato pa je sledilo praktično izvajanje. Učenci so se tako naučili pravilno hoditi na smučeh, se ustavljati, pogan- jati s palicami ter prebroditi različne ovire na progi. Nekateri so uspešno izvajali vaje, drugi pa so mislili, da je tek na smučeh enak smu- čanju, pa vendarle ni bilo tako. Tu so bili na boljšem učenci, ki so znali dobro ohranjati ravnotežje in ki so dobro upoštevali pravila. Moram pa priznati, da so se vsi pri tem zelo za- bavali, se nasmejali, kljub večkratnim padcem. Slika 2: Poskoki na smučeh Slika 3: Slalom • družabni večer Bil je prvi in predzadnji dan po večerji. Prvi večer se je vsaka soba predstavila z različnimi točkami (petje, ples, igranje na inštrumente, vici …). Predzadnji dan pa je bil zaključni večer, zato smo imeli glasbo, ki je v tem času popu- larna in jo otroci radi poslušajo. Takrat smo zelo uživali ob plesu in petju znanih pesmi. • veselje na snegu Ker je bilo snega ogromno, je bil še boljši občutek za lopatkanje. Po hribu navzdol je tako drvelo, da smo se komaj ustavili. Smeha je bilo pri tem na pretek. Na snegu smo se šli tudi različne igre, izdelovali igluje ter snežake. Tudi kepanja pri tem ni manjkalo. Slika 4: Učenci pred iglujem • lokostrelstvo Ko so nam povedali, da bomo streljali z lokom, smo bili vsi navdušeni. Komaj smo čakali na menjavo skupin. Učitelj nam je najprej poka- zal sestavne dele loka, nam povedal pravila in postopek streljanja z lokom ter razložil točko- vanje. Nato smo se vsi na vso moč trudili, da bi zbrali čim več točk in tako zmagali. Slika 5: Učenje streljanja z lokom Razredni pouk 2-3/2013 113 • orientacija Pri tej vsebini smo ponovili smeri neba in delo s kompasom. Nato smo se pogovarjali, kako se lahko brez kompasa orientiramo v naravi − kaj nam še lahko pomaga pri določanju strani neba (mah, krošnje drevesa …). Slika 6: Določanje strani neba • gibanje Zemlje in Sonca Poleg pogovora o tej temi smo govorili tudi o tem, da lahko s pomočjo Sonca in ure določimo strani neba (mali kazalec obrnemo proti Soncu, pogledamo točno na sredino med malim kazal- cem in številko dvanajst na uri in dobimo južno stran neba). • spoznavanje iglavcev Našteli in ogledali smo si različne vrste iglavcev, iskali razliko med njimi (storži, iglice, deblo) in povedali, kateremu iglavcu pozimi odpadejo iglice. • od drevesa do deske Razlikovali smo različna debla dreves in tako ugotovili, za katero drevo gre. Povedali smo, za kaj določeno vrsto dreves uporabljamo. Ugo- tavljali smo, koliko je staro drevo … Nato smo si v bližini doma ogledali tudi žago, kamor pripe- ljejo hlode in iz njih izdelujejo različne stvari. • srečanje z dediščino Na bližnji kmetiji smo si ogledali muzej s starimi predmeti. Gospodarica nam je poveda- la, kako se je katera stvar uporabljala nekoč, mi pa smo ugotavljali, kaj danes uporabljamo namesto tega. • učim se priprave hrane Ker smo vsi zelo sladkosnedi, smo z veseljem prinašali sestavine in pripravljali maso za piškote. Ko so bili piškoti pečeni, jih je tudi zelo hitro zmanjkalo, saj so bili izvrstni. Slika 7: Peka piškotov • gozd ponoči Drugi večer smo imeli večerni pohod. Ogledali smo si tudi zvezde, nekatere poimenovali in se o njih pogovarjali. • ustvarjalne delavnice Izdelovali smo pustne maske in stvari iz od- padnega materiala. Tako je nastala hiška za miško. Učenci so bili zelo motivirani za delo, zato so nastali odlični izdelki. • živali doma Medved Končno nam je zadnji dan uspelo videti, prijeti, si ogledati in se pogovoriti o živalih v domu. Tako smo spoznali paličnjake, ščurke, hrčka, mor skega pr ašička, želvo in želvo rdečevr atko. Slika 8: Ogled živali doma Medved Za vsak obrok smo imeli tudi dežurne reditelje. Ti so pripravili mize ter nato poklicali ostale učence. Ko so vsi pojedli, so odšli v sobe, dežurni reditelji pa so nato pomili mize. Vendar je bila odgovornost biti reditelj učencem v ponos. Vsekakor pa v vsakem tekočem dnevu ni manjkalo 114 Razredni pouk 2-3/2013 prostega časa po kosilu in večerji, ki so ga učenci izkoristili za medsebojne pogovore, družabne igre, druženje, nakup spominkov ter pisanje razgled- nic. Pred spanjem pa smo si vedno našli čas še za kakšno pravljico, da so otroci lažje zaspali. Ker so bili čez dan zelo zaposleni in ker smo bili večinoma na svežem gorskem zraku, spanje ni bil problem. Veseli pa me, da tudi domotožja ni bilo občutiti. Zaključek Komaj smo čakali, da bo prišel dan, ko se bomo odpravili v šolo v naravi, v Medvedje Brdo. Upali smo tudi, da nam bo vreme služilo in bomo imeli veliko snega. Vse to se nam je uresničilo, zato smo se imeli več kot izvrstno. Učenci so z vese- ljem opravili vsako delo, ki jim je bilo zadano, in tu se kaže, da so zares uživali. Vsi ti dejavniki so bili ključnega pomena za dobro počutje vseh. K temu so pa veliko prispevali učitelji v CŠOD, ki so znali delo nazorno prikazati in zanimivo razložiti. Izbrali so pestre ter razgibane vsebine, oblike in metode dela pa so bile primerne starosti učencev. Kar pa veliko šteje – bili tudi izredno prijazni. Teden je zares prehitro minil. Imeli smo se lepo in domov smo prišli bogatejši za marsikatero izkušnjo. Viri: 1. Kronika OŠ Ivana Skvarče 2. Letni delovni načrt OŠ Ivana Skvarče 3. KOLAR, Metoda 4. Učni načrt. Program osnovna šola. Spoznavanje okolja (Elektron- ski vir) / predmetna komisija Metoda Kolar, Dušan Krnel, Alenka Velkavrh. - El. knjiga. - Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo, 2011 5. Spletne strani CŠOD Medved, dostopno na naslovu http://www. csod.si/. Datum vpogleda: 5. 1. 2013 6. Fotografije: Janja Vozelj