Renesansa v ameriški staroselski literaturi. Poskus sociološkega ovrednotenja. IRENA ŠUMI POVZETEK Po kratkem uvodu o splošnem socialnem kontekstu renesanse v ameriški staroselski književnosti, katere začetek sega v pozna šedeseta leta našega stoletja, članek prinaša analizo izbranih osrednjih tematik, tako vsebinskih kot socialno- kontekstualnih, ki so za obravnavano literarno produkcijo značilne. Med vsebinskimi posebej izstopa tema mladega mešanca (mešanega staroselskega in belskega porekla), ki je ujet v mrežo kulturnega konflikta. Ta tema je za staroselske avtorje v obseženem obdobju še posebej značilna; med drugim je osrednja tudi v romanu N. Scotta Momadayja z naslovom Hiša napravljena iz zore/House Made of Dawn (1966), ki je leta 1968 osvojil Pulitzerjavo nagrado. Uspeh Momadayjevega in pisanja drugih staroselskih avtorjev se je r tem času pomembno ujel z nekaterimi političnimi gibanji, katerih nosilci so bili staroselci, in ki jih je odločilno zaznamovala zgodovinsko nova, vsestaroselska (pan- indijanska) zavest, temelječa na novi zavesti o skupni politični, socialni in duhovni dediščini vseh staroselskih populacij na ozemlju ZDA, severnega ameriškega kontinenta (in deloma tudi širše). V navezavi na nekatera druga socialna gibanja tega časa, zlasti na gibanje za civilne pravice črnskega prebivalstva, so staroselci s svojimi političnimi akcijami ob tem času izzvali precej pozornosti. Sočasna literarna produkcija je opisanim političnim ciljem sledila in jih tudi verno odlikovala. Kot delen stanski produkt nanovo aktualizirane staroselske situacije se je oblikovala moda identificiranja s staroselci tako s strani piscev v literarnih sferah kot tudi drugih; mnogi protagonisti te nove mode so se razglasili za Indijance ali specialiste za indijanske kulture. Prav nasprotovanje slednjim je staroselske avtorje prisililo v nekatere detajlnejše artikulacije staroselke etnične, kulturne in duhovne identitete. ABSTRACT RENAISSANCE IN NATIVE AMERICAN LITERATURE. AN ATTEMPT OF SOCIOLOGICAL EVALUATION. After brief presentation of the overall social context within which the phenomenon of the Renaissance in Native American literary production emerged in the late 1960, the article deals with analysis of selected central features, thematic as well as social-contextual, of the literature. Among the former, the theme of a mixed-blood caught into the web of cultural conflict that between Native and mainstream American societies has been repeatedly exploited by Native writers, and is also the central theme of N. Scott Momaday's novel House Made of Dawn (I960) which was in 1968 awarded the Pulitzer Price. The success of Momaday's and other authors' writing occurred in a time of decisive movements within Native communities towards forming of a new ethnic consciousness characterized by a new stress on all-Native, pan-Indian social, political, and spiritual heritage. In the context of Civil Rights and other social movements in the US of the lime, Natives have managed to gain considerable attention nationwide with a series of political actions based on a newly articulated Native "traditionalist" ideology. The literary production served as, and faithfully reflected the re-establishing of Native values and perspectives. As a byproduct, however, there emerged a new fashion, literary and otherwise, whose protagonists have falsely identified themselves as Natives and/or specialists in Native histories and culture; in opposition to those, Natives have further articulated various aspects of their ethnic, cultural, and spiritual identity. I. Zgodovinski in sociološki okvir Renesansa slaroselske književnosti v ZDA je pojav, ki ga komentatorji beležijo od poznih šestdesetih let našega stoletja dalje. Protagonisti so literati, za katere avtorji ugotavljajo predvsem dve značilnosti: domala vsi pripadajo generaeijam, rojenim v tridesetih in štiridesetih letih; mimo tega pa, kol ugotavljala avtorja Colonnese in Owens (1985:xv), "... niso nili navadni Indijanci niti navadni Američani. Večinoma so li moški in ženske... izjemno izobraženi, poznajo ne le laslne plemenske tradicije, temveč so obiskovali univerze, kakršne so Oxford, Harvard, Stanford in Berkeley, in tam diplomirali, magistrirali ali doktorirali. Veliko ... jih poučuje na ameriških koledžih in univerzah." Ob povedanem velja na kratko označiti staroselsko situacijo izpred druge vojne sem, zlasti tisti mejnik v zgodovini interakcije med staroselci in večinsko ameriško družbo, ki je ta odnos odločilno redcliniral. Leta 1934 je bila namreč v ZDA sprejeta nova celostna politika do staroselcev, katere temeljni pravni izrazje t.i. Indijanski reorganizacijski akt (Indian Reorganization Act, IRA, ali tudi Indijanski New Deal po sočasni Rooseveltovi novi ekonomski politiki). Indijanski New Deal je odločno opravil s prejšnjim skorajda polstolclnim deklarativnim asimilacionizmom. Slednjega je utelešala t.i. politika Indijanskega dodcl-jevalnega akta (Indian Allotment Act, uzakonjen leta 1