i i “1208-Rosina-0” — 2010/7/21 — 9:38 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 22 (1994/1995) Številka 1 Strani 26–28 Mitja Rosina: IGRA „LEGO“ Ključne besede: razvedrilo, matematika, igre, strategija, rekreacijska matematika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/22/1208-Rosina.pdf c© 1994 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. 007t IC110l1 l7'" u: ~'-_I,'L_ IGRA "LEGO" Slika 1. 1 = (5, 6; 5, 6), 2 = (2,3; 2, 3) , 3 = (8. 9; 8 , 9) 8 9 10-X764 532 0 - CD - 0 8 7 6 5 4 3 2 1 Pri igrah za dva igralca je zelo zanimivo iskati zmagovito strategijo . Včasih jo hitro najdemo , igra potem seveda ni več zanimiva in jo namesto nas zlahka igra računalnik . Tak primer je v lanski 3. številki Preseka predstavil Matjaž Željko (Igra "NIM" ). Pri zahtevnih igrah kot sta šah in go , pa zmagovite strategije še niso odkrili in seji z mnogo ustvarjalne domišljije le približujemo. Tu si bomo ogledali novo zanimivo igrico , za katero zmagovita strategija še ni raziskana , razen nekaj otvoritev in končnic. Vabim bralce , da dopolnijo seznam enostavnih končnic in da se z igranjem poizkusijo približati zmagoviti strategiji . Kot lahko uganete iz naslova, potrebujete nekaj "kock" LEGO, ki si jih lahko izposodite od bratca ali sestri ce, ali pa jih potegnete iz svojega "arhiva". Pravila so naslednja : IgraIna deska je plošča LEGO z 10 x 10 čepki. Igralca izmenoma polaga ta na ploščo kvadre LEGO z 2 x 2 čepka (barva ni važna). Izgubi tisti. ki ne more več narediti poteze. Dodatno pravilo: prvi igralec ne sme v prvi potezi položiti kvadra v sredino plošče. Le nimate plošče 10 x 10, jo lahko sestavite iz manjših kosov ali prekri- jete del večje plošče. Kvadre smete polagati tako, da se ne dotikajo vzdolž stranic; "zapravljeni" prostor naredi igro zanimivo. Kvadri ne smejo štrleti čez igralno desko. y flO Poglejmo najprej nekaj otvoritev. 9 Ol : Le ne bi bilo dodatnega pravi- la, bi bila igra triviaina. Prvi igralec bi dal kvader v sredi- no. V naslednjih potezah bi prvi igralec enostavno "ponav- ljal" poteze ( X1 , X2 ;Y1 ,Y2) drugega igralca , s tem da bi po- ložil kvader na nasprotno stran deske na koordinate (11 - Xl . 11 - X2; 11 - YI , 11- Y2 ) kot na sliki 1. Prvi igralec bi torej vedno imel možnost odgovora. medtem ko bi drugemu igral- cu prej ali slej zmanjkalo pro- stora. Zmagovita strategija torej izkorišča središčno simetrijo. 27 02 : Le prvi igralec položi kvader tako , da leži en vogal v sredi deske, izgubi. Poiščite zmagovito strategijo drugega igralca! (Nasvet: spet izkoristite simetrijo.) Pameten prvi igralec seveda ne bo tako začel. 03: Prvi igralec torej ne bo položil kvadra niti kot pri 01 (ker je prepovedano) niti kot pri O2 (ker bi očitno izgubil), temveč kamorkoli drugam. Le položi drugi igralec kvader v sredino , zgubi. Kakšna je v tem primeru zmagovita strategija prvega? (Spet simetrija. ) 04 : Tudi če položi drugi igrale c kvade r na nasprotno mesto kot prvi, izgubi . Kako? Poglejmo še nekaj končnic. Polje bomo imenoval i nezasedeno povezano področje deske , na katero se da položiti vsaj en kvader in s katerega noben na novo položen kvader ne bi štrlel na drugo področje . 8 1---+--+--+_ 7 6 5 4 3 2 1 Ki : Po potezi drugega igralca je ostalo eno polje , in to v obliki pravokotnika . Prvi igralec zmaga , če položi kvader v sredino tega polja . Spet izkorist i simetrijo in igra podobno kot pri zgledu 01 , le na manjši "igraln i deski" . Sredi igre seveda taka poteza ni prepovedana. K2: Po potezi drugega igralca os- taneta dve enaki polji (poljub- ne oblike). Prvi igrale c zgu- bi, kajti karkoli naredi na enem polju , ponovi drugi igralec na drugem polju . Iz tega zgle- da se naučimo , da je ugodno ustvarjati pare enakih majhnih polj , igra postane s tem pre- gledna , toda gorje, če se pari polj posrečijo nasprotniku in ne meni! K3: Po potezi drugega igralca je 2 3 4 nastala pozicija na sliki 2. Kdo Slika 2. Ostalo je še eno polje. Na potezi zmaga? Kakšno zmagovito je prvi igralec. strategijo ima? K4, Ks : Reši še končnici na slikah 3 in 4! Sllk 3. Na potezi je pwi igralu. Slika 4. Ostali &a ik dve polji. hla potezi j~ prvi ipk. hf;@l /?os~R~