Didakta april-maj 2016 39 PUSTOVANJE Z VKLJUČITVIJO ŠOLSKE SKUPNOSTI / Aleksander Gube, prof. slovenščine in nemščine / Osnovna šola Louisa Adamiča Grosuplje, podružnična šola Šmarje - Sap Čeprav živimo v času visoke mobilnosti in se lahko odpeljemo skoraj na vsako pustno prireditev, pri pripravi te in na njej praviloma sodelujemo le z opazovanjem. Drugače je pri pustovanju v šoli, saj lahko učenci aktivno sodelujejo tako pri pripravi programa, krasitvi šole kot s sodelovanjem na prireditvi. Odločili smo se, da učencem podružnične šole Šmarje - Sap pripravimo posebno pustovanje. PO MERI UČENCEV Namen dni dejavnosti v obveznem programu osnovne šole je razvijati sposobnosti, zmožnosti, ustvarjalnost in zanimanje učencev ter nadgrajevati učenčevo znanje s praktičnimi aktiv- nostmi in hkrati omogočiti medpred- metno povezovanje različnih področij. Med šolskim letom zato pripravimo dneve dejavnosti na različne teme. Trudimo se izbrati vsebine, ki so pe- stre in primerne starosti in razvojni stopnji učencev. Za to je bilo potreb- no dobiti zadostno število sodelavcev, predvideti prostor in čas za izvedbo. Metode dela je potrebno preudarno izbrati in z njimi zagotoviti aktivnost maksimalnega števila udeležencev ter pri tem upoštevati njihove izkušnje in interese. Če so udeleženci hkrati ustvarjalci in oblikovalci, je potrebno upoštevati tudi njihove osebne izzive in interese, ki jih bodo poskusili vklju- čiti v dejavnosti. V zadnjih šolskih letih smo pustovanje izvajali v omejenem časovnem obsegu, zato je bilo okrnjeno. Zajemalo je oce- njevanje pustnih mask, kratko rajanje v času glavnega odmora in podelitev nagrad najbolj izvirnim posameznim ter skupinskim maskam. Odziv ude- ležencev je bil vedno enak, zakaj ne pripravimo kulturnega dne. Avgusta smo se odločili, da organiziramo kul- turni dan na temo pustovanja. Med načrtovanjem smo se odločili, da v nastajanje in oblikovanje vklju- čimo učence, saj mora biti pustovanje čim bolj zanimivo, pestro, privlačno in zabavno, tj. njihovo. Določili smo okvire, v katerih bodo lahko soustvar- jalci popolnoma pokazali svoje znanje. Izoblikovali smo vodilne aktivnosti, pri katerih bodo lahko razvijali in uresničevali svoje interese. Predpo- stavili smo, da se učencem aktiven način dela bolj vtisne v spomin, da se učijo na lastnih izkušnjah, da so samostojni in imajo pozitiven odnos do ustvarjenega. Hkrati smo želeli, da učenci različnih starosti, izkušenj in znanj pripomorejo k temu, da bo pu- stovanje zanimivo vsem, ne le peščici. AKTIVNOSTI Neodgovorjeno je ostalo vprašanje, kako vključiti čim večje število učen- cev. Ker so učenci željni ustvarjanja in aktivnosti, smo ugotovili, da to najlažje izpeljemo z vključitvijo šol- ske skupnosti. Na sestankih pred pu- stnim rajanjem so bili predstavniki oddelkov seznanjeni s pričakovanji in potekom kulturnega dne; pogovorili so se o namenih in ciljih pustovanja, nagradah, nalogah. Vnema predstav- nikov oddelkov se je izkazala za ključ- no, saj so lasten interes ob pomoči koordinatorjev uspešno prenesli na ostale sošolce in k sodelovanju pova- bili razrednike, sorazrednike in ostalo osebje. Učenci na oddelkih so dode- ljene naloge prevzeli s polno vnemo in odgovornostjo ter se hitro začeli dogovarjati, kako odlikovati in orga- nizirati kulturni dan. Povabljeni sode- lavci so učencem pomagali z nasveti, usmeritvami, spodbudami; mentorja pa sva proces nadzirala, usklajeva- la in se dogovarjala s soustvarjalci, saj je bilo treba vse delčke povezati v celoto. Okrasitev prostora Učenci, zadolženi za okrasitev, so se odločili, da izdelke za okrasitev izde- lajo med razrednimi urami. Prostor so okrasili z barvnimi verigami, baloni in maskami, ki so jih izrezali in naredili iz papirja. Ker so jih lastnoročno izdelali, so poskrbeli tudi za njihovo varovanje. Ocenjevalna komisija To nalogo so učenci sprejeli kot najtež- jo, saj so ugotovili, da morajo izbrati nepristransko komisijo, zato so se od- ločili, da komisije ne bodo sestavljali učenci, ampak učitelji. Imenovali so tričlansko komisijo in pripravili posto- pek ter pravila ocenjevanja. Komisija je med mimohodom ocenjevala najboljšo masko vsakega oddelka in na koncu izbrala tri najizvirnejše posamezne maske ter eno skupinsko. Nagrade za najboljše maske Iz nabora idej nagrad so bile izbrane štiri nagrade. Za najboljšo skupinsko masko je bila izbrana nagrada kupon za neocenjevanje. Za individualne ma- ske so bile predvidene tri nagrade, in sicer za prvo mesto malica po izboru zmagovalca za njegov oddelek, drugo mesto trije dnevi glasbe po izboru dru- gouvrščene maske za celotno šolo in tretje mesto dan brez domače naloge za oddelek tretjeuvrščene maske. Vezno besedilo Oddelka, ki sta pripravljala vezno bese- dilo, sta najprej izbrala moderatorje, ki so povezovali program. Izbrali so šest povezovalcev programa. Prvi par je naredil uvod v prireditev in predstavil pomen pustnega rajanja, drugi par je povezoval del z ocenjevanjem mask in nagrajevanjem teh, tretji je pripravil zaključek, s katerim se je zahvalil vsem maskam. Izbor glasbe Ker je okus glasbe, ki jo učenci radi poslušajo, različen, je bilo vodilo, ki so se ga držali izbiralci glasbe, da izberejo glasbo, na katero se lahko pleše različ- ne vrste rajalnih in skupinskih plesov. Glasba, ki so jo izbrali, je bila večinoma slovenska, otroška, narodno-zabavna in popularna. Na predvajalni seznam 40 Didakta april-maj 2016 so uvrstili tudi nekaj tujejezičnih ple- snih in popularnih skladb. Fotografiranje mask in pustovanja Nadobudni fotografi so za fotografira- nje skupinskih fotografij oddelkov in posamezno fotografiranje pripravili atelje in v njem dva različna kotička. Pri posameznem fotografiranju so lah- ko učenci stopili za panoja, na katerih sta bili podobi Mikija Miške in princese Elze iz Ledenega kraljestva. Dan po pustovanju so pripravili ogled vseh fotografij, ki so se vrtele na platnu v avli šole med glavnimi odmori. Animacija in ples Dekleta in fantje, ki radi plešejo, so pripravili različne preproste plesne koreografije, ki so se jih poskušale na- učiti tudi preostale maske. Na odru so ob glasbeni spremljavi najprej pokazali plesne korake, nato pa plešoče spodbu- jali k plesu. Zaplesali so izraelski ples chanaleh ofa ktana, makareno, »kovter šivat« (previjanje plesne kolone pod mostom iz rok), polonezo in polko. EVALVACIJA PUSTOVANJA Na osnovi anketiranja učencev smo pripravili evalvacijo pustnega rajanja, ki je postregla z zanimivimi ugotovi- tvami. Vsi udeleženci so pustovanje ocenili z visoko povprečno oceno in se strinjali, da je treba dejavnost ob- držati in ponoviti. Pri analizi izstopa- jo razlike v pričakovanju med učenci različne starostne skupnosti, hkrati pa so opazne tudi razlike znotraj ene starostne skupine v dveh paralelnih oddelkih. Rezultati kažejo, da so zelo zadovoljni z možnostjo aktivnega so- delovanja in soodločanjem pri nasta- janju. Številnim anketirancem je bilo aktivno sodelovanje povod za trud pri pripravi pustne maske, saj so si želeli pohval za ustvarjalnost. Animacijo bi dopolnili z dramskimi vložki, šalami, bonboni in igrami; okrasitev prostora pa z bleščicami in konfeti. Ocenjevanju mask bi dodali aktivno predstavitev teh tako, da se maska, ki se uvrsti v ožji izbor za nagrado, izkaže v različnih tekmovalnih aktivnostih. Strinjajo se, da komisijo sestavljajo odrasle osebe. Po pričakovanju je zelo težko ustreči Didakta april-maj 2016 41 glasbenemu okusu, saj je ocena izbra- ne glasbe najnižja. SKLEP Sodelovanje in vzdušje med učenci znotraj in med oddelki je bilo zelo po- zitivno. V nastajanje je bilo vloženega veliko truda, s številčnostjo vključenih učencev pa smo uspeli povezati vse oddelke in preprečiti uničevalnost po- sameznikov. Povezali so številna pred- metna področja šport (ples), likovno umetnost (fotografiranje), glasbeno umetnost, slovenščino, tehniko in teh- nologijo, računalništvo itd. Pri pripravi pustovanja so izkazali ve- liko ustvarjalnosti, nadarjenosti, svo- bodnega razmišljanja in samostojnosti ter prilagajanje novim razmeram in skrb za kakovost pripravljenega. Način dela, pri katerem so lahko soustvarjali program in sodelovali pri izvedbi de- javnosti, je sodelujoče zelo navdihnil in spodbudil. Na številnih področjih so pokazali iznajdljivost, ki je od določene starostne skupine ne bi pričakovali, in ponujali rešitve, nad katerimi so bili osupli vsi udeležence. Dodeljene naloge so izpeljevali v predvidenem časovnem roku in na zelo visoki ravni. Viri Učni načrt za slovenščino (2011) Mini- strstvo za šolstvo in šport in Zavod RS za šolstvo. Dostopno na http:// www.mss.gov.si/fileadmin/mss. gov.si/pageuploads/podrocje/os/ devetletka/predmeti_obvezni/Slo- venscina_obvezni.pdf, 12. 3. 2016. Koncept dni dejavnosti (1998) Dosto- pno na http://www.mizs.gov.si/fi- leadmin/mizs.gov.si/ pageuploads/ podrocje/os/devetletka/program_ drugo/Dnevi_dejavnosti.pdf, 12. 3. 2016