/1111114 od ,P@rijunkuIa“ Odpuftka. ki jo je imel dufhni p alt ir Ljubljanfke jetmThnize, 1. Avg. 1854 'popoldne v zerkvi Osnanjenja D. M. pred moltam. 08§E5iKS>i6E~3J&©--o. ▼ ISliPMI, 1855. Na prodaj pri L. Kremsherju , fht. 168. Ker je oblait, odpuftke deliti, Zerkev od Jesula prejela, ktero oblast je ona smiraj fkasovala, f. Sbor tifte is fhtevila vernikov pahne, ki pravijo, dc Zerkev nima te oblafti. Tridenfkl Sbor. Seja XXV. lA/ s 6ZM.ZTv. Franzhifhk fe preftrafhi, in is ponish- nofti fi ne upa ozhi povsdigniti in kvifhko pogledati in le is globozhine fvojiga ferza sdihuje in moli; nato Kriftuf fv. Franzhifhka ogovori: Franzhifhk, gnado fi na fhel por meni, tvojo molitev fim uflifhal, in ker tako gorezhe f fvojimi brati sa svelizhanje dufh fkerbifk, profi gnade, kterekoli poshelifh sa svelizhanje dufh.“ §v. Franzhifhk fkorej nebefhko rasvefeljen profi: „0 Gofpod, jas ne¬ vreden grefhnik profim sa kerfhanfko ljudftvo, de kdor koli fe s sgrevanim ali f fkefanim ferzam in zhifto fpove, in de po tem to zerkvizo Porzjunkulo obifhe, fe popol- nama odpuftka (to je odpufhenja vfih zhafnih kasen) vdeleshi/* Ob zhafu fv. Franzhifhka je bilo to profiti, veliko. Odpuftka fv. leta fhe takrat nifo osnanovali, ker pervo fveto leto v Rimu je bilo fhe le pod papeshem Bonifazjem Vlil. tega imena in fizer leta 1300, povfimker- fhanfkim fvetu je bilo pa pervo fveto leto pod papeshem Alekfandram VI. leta 1500. Kdor je tcdej shelel do zbala fv. Franzhifhka 1‘e popolnama odpuftka vdeleshiti, je mogel daljezh popotovati, ali v fveto desheljo, v Je- rusalem, — ali v Rim k grobama f. f. apoftelnov Petra in Pavla, — ali pa na Jjhpanfko in fizer v deshelizo Galizja, v mefto Kompoftelo, k grobu č*>v. Jakopa apo- ftelna. Drugi odpuftki fo bili pa le nepopolnama, posta¬ vim, 30 dni, 1 leta, ali tudi kaj vezh in tako dalej. Kriftuf tudi fam s molzhanjem nasnani > deje ta profhnja velika, sato fe Franzhifhk na Marijo oberne in jo profi, ga v profhnji per Kriftufu podpirati. Marija Jesufa po- profi, de bi Franzhifhku profheno gnado podelil. Kriftuf 8 le fhe molzhi in Marija dalej profi: ,, Moj Boshji Sjin! uflifhi profhnjo fvojiga flushabnika in obdaruj f to gnado to mojo zerkvizo k fvoji vezbi zbafti in v pod- budenje žele fvete katolfbke zerkve/' Po ti profbnji tako rekozh premagan, Ivriftuf fpregovori: „Franzhifhk! velika je tvoja profhnja; pa naj fe ti dovoli, naj fe sgodi po tvoji profhnji in fhe vezh saflushifh, ker je tvoja volja tako po moji obravnana, in sato moja ljubesin ti zerkvizi „Marije angelov^ ali »Porzjunkula^ popolnama odpuftik podeli, to je, tiftirn, kteri bodo po dobro oprav¬ ljeni fpovedi to zerkvizo obiskali. Pojdi k mojimu vid- nimu nameftniku na semlji, k papeshu, kterimu fim dal oblaft na semlji rasvesati ali pa savesati in profi ga tedej odpuftka v mojimu imenu." Na to Kriftuf, Marija in angeli sginejo. §v. Franzhifhk oftane in fizer zelo nozb v zerkvizi, in perferzhno hvali Jesufa in Marijo sa toliko gnado. Nikdar ni folnze fv. Franzhifhku lepfhi is sagorja perfijalo, kakor to jutro. $v. Franzhifhk vsame tovarfba fratra ali brata Mafeja faboj, hiti v Perushjo, ker je ravno takrat papesh Honori III. v tiftimu meftu bil. Pota je bilo kake 2 uri, to de pifavez, is kteriga pisanja fim to daljo posvedel, je Perushjo is Afifi le od dalezh vidil, bi utegnilo pa tudi kaj daljej biti, kakor nekteri vojaki perpovedujejo. Ponishno, pa ferzhno ftopi fv. Franzhifhk pred papesha, ter profi: „f*>v. Ozhe, vafh nevreden flushabnik je ftaro, poderto zerkvizo ,,Marije angelov" ali Porzjunkula bliso mefta Afifi popravil in Mali bratje (tako je fv. Franzhifhk febe in fvoje tovar- fhe is ponishnofti imenoval) per nji sdaj ftanujejo. Savolj Jesufa, in njegove fv. Matere in savolj svelizhanja dufh, Vaf profim, ti zerkvizi Porzjunkuli popolnama odpuftik podeliti." „ Franzhifhk!" odgovori papesh,> to nemore biti, katolfhka zerkev nima navade odpuftkov poobilfhe- vati; faj vefh kolike pokore je treba, de fe zliafne kasni sa greh isbrifhejo." „Od koliko let pa vender shelifh odpuftik?" Franzhifhk pravi: „Jas le dufhe 9 shelim/' Papesh na to Franzhifhku: ^Kako ti to umifh?“ „Tak odpuftik jas shelim,“ odgovori Franzhifhk, „de kdor fe f fkefanim ferzam in zhifto fpove in fveto o d ve.so vredno prejme, in de to zerkvizo Porzjunkulo obiflie, l'e popolnama odpuftka, to je odpufhenja vfih zhafnih fhtra- fmg vdeleshi, in jo profim, ne v fvojim ampak v Kri- ftufovim imenu, kteri meje k Vam, fveti Ozhe, poflal.“ Papesh nato: „Zhe te je Kriftuf femkej po Hal, tako ti vfe poterdimo, kar profifh/ 4 Tode papeshevi fvetovavzi, to je Kardinali rezhejo Papeshu, de fe bodo boshje pota v Rim, v Jerusalem, v Hifhpanjo k fvetimu Jakopu savolj tega opufhati sazhele. Papesh rezhe na to: „Naj per tem ostane, kar fim rekel/ 14 Kardinali pa miflijo, de bi pa vender le eniga dne v letu mogozhe bilo tega odpuftka fe vdeleshiti, kar Papesh tudi Franzhifhku re¬ zhe, de poterdi ta odpuftik, in fizer sa vle zhafe, to de le sa en dan v letu. §v. Franzhifhk vef vefel, poljubi papeshu nogo, kakor je to smiraj kerfhanfka navada, in fe odpravi; papesh pa sa njim rezhe: „Franzhiflik! kam bres vfe pifane pravize? 44 Franzhifhk odgovori: „Sadosti mi je Vafha befeda, faj je to boshja rezh, Bog je bo she osnanil. Moje pifanje je Deviza Marija , Kriftuf je podpifavez, in angeli fo prizhe. 44 On gre vefel domu in hvali Boga sa toliko gnado, ktera sarnore tolikanj grefh- nikam v neisrezhen dufhni prid biti. Tode 15 mefzov pretezhe, in fhe fe nobeden nemore podeljeniga odpuftka vdeleshiti, ker dan sa sadobljenje odpuftka fhe ni bil odlozhen. V letu 1223 v mersli nozhi mefza profenza fv. Franzhifhk prav gorezhe moli v fvoji isbizi ali zelizi, kar ga fkufhnjaviz fatan prav slo fkufhati sazhne s oftudnimi nezhiftimi miflimi, ja fatan fe fhe prav ufmiljen Franzhifhku kashe, rekozh: „Kaj fe tako pokorifh? ali ni nozh sa fpanje, ali ne po¬ trebuje tudi telo pozhitka? lej tudi pokora ima fvojo per- mero 44 in tako daljej. §v. Franzifhk pa prezej 1'posna fvojiga fovrashnika, gre na vert, fe nekoliko flezhe, in vleshe na ternjevo germovje in fe po njemu premika, de 10 sazhne kri is telefa zerljati, kar fe neka fvitloba po ter- nji rasgerne in on sagleda na ternji belih in rudezhih vertniz ali gartrosh, v snamnje nedolshnofti in muzhe- nifhtva, rafti in zveteti. Sjkufhnjava vfa mine. Popre- fhnja britkoft Franzhifhka fevvefelje fpremeni, sakaj ne¬ kako inozhno je bila njegova dufha rasvefeljena. Angel perftopi in mu nasnani, de naj gre v zerkvizo Porzjun- kulo; on vftane, fe oblezlie, odlomi is germa 12 belili in 12 rudezhih vertniz in jih faboj v zerkvizo nefe. Na podobo v velikim altarji fe osrite, in poglejte vertnize 12 belih in 12 rudezhih v jerbafhzhku. V zerkvizo pride, sagleda sopet Kriftufa krishaniga v fvoji oblafti na tronu v altarji in Marijo na defnizi, poklekne in prav ponishno moli in daruje Jesufu in Marii tiftih 12 belili in 12 ru¬ dezhih vertniz, nato pa prosi: „Gofpod ti fi v fvoji mi- lofti ti zerkvizi popolnama odpuftik podelil, nasnani fhe, kteri dan hozhefh v sadobljenje odpuftka, te velike gnade, odložili tiA Jesuf nasnani ta fvet zhaf in fizer od vezhera perviga velikiga f^erpana ali Avgufta, kteri dan fe ravno fpomin refhenja fv. Petra is jezile obhaja, v podbudo grefhnikam, de bi fe persadjali, ta dan is she- lesja in fushnofti greha fe ref hiti, do vezhera drusiga dne, to je 2. velikiga Sjierpana, torej od vezherniz 1. velikiga čjerpana do folnzhniga sahoda 2. veliziga ^erpana. Jesuf mu fhe daljej rezhe, de naj gre Franzhifhk s temi v zerkvizi prizhejozhiini brati k papeshu, in nekaj tif tih njemu — to je Jesufu — - darovanih vertniz vsame, jih papeshu daruje in ga profi, de ta rezlien dan v sadob¬ ljenje odpuftka poterdi. Sdaj Iv. Franzhifhk fvojo liva- leshnoft nasnani, rekozh: O ljubesnjivi Gofpod Jesuf! in preljubesnjiva Devi za Marija, ki fi Gofpoda fprofila! jas fe vama sahvalim v fvojiin imenu in v imenu vfih grefh- nikov sa toliko usmiljenje in sa toliko gnado. V to sa- livalo fe tudi angeli perdrushijo , tako de fe Bratje, kteri per zerkvi v isbizah fpijo, sbudijo in fe nad fvetlobo, ktera je is zerkve viditi, rasvefelijo in miflijo, de fo v nebefih. Potem vfe pomine in v zerkvizi vse tiho in H famotno poftane. !*>v. Franzhifhk vsame od tiftih 12 belih in 12 rudezhih Jesulu darovanih vertniz is altarja 3 bele in 3 rudezhe in is zerkve pridihi Brate, kteri nifo bili v zerkvizi, najde, de klezhe in Boga hvalijo. Vsame pa faboj tifte Brate, kteri fo bili v zerkvi prizhejozhi, ka¬ dar je l‘v. Franzhifhk omenjeno gnado sadobil, in to fo bili Bratje: Bernard is Kvintavale — Angel — Peter in Butin, gre s njimi v Rim k papeshu, ter ga poprofi : „$v. Ozhe! sopet fim od Kriftufa k vam poflan in vam nasnanim, de je Jesuf v sadobljenje odpuftka dan na- snanil, in fizer od vezherniz perviga velikiga čjerpana do folnzhniga salioda drusiga dne, to je drusiga velikiga tjerpana ali Avgufta ,/namrezh od danafhnih vezherniz do jutri vezher)/ 1 „Kriftuf,“ na daljej fv. Franzhifhk go¬ vori,— „mi je sapovedal tudi Brate, kteri so to prigodbo v zerkvizi Marije Angelov vidili, faboj vseti, in tudi te Kriftufu darovane vertnize vam v fprizhevanje podariti/ 4 Papesh fe sazhudi, mefza Profenza take vertnize viditi, ter rezhe: Kako fe hozhem takim fprizhevanju soperfta- viti! Papesh rezhe fv. Franzhifhku neke dni pozhakati, ter 1‘voje Kardinale sbere in fe s njimi pofvetuje , in ko fhe fv. Franzhifhk v prizho vfiga tega sbiralifha vfo to dogodbo, ktero fo tudi ti njegovi Bratje vidili, natanko rasloshi in dopove, isgovori Papesh: „Mi torej kakor nameftnik Kriftufov pervolimo in poterdimo ta zerkvizi Marije angelov ali Porzjunkula podeljen popolnama odpu- ftik in fizer zbal' v sadobljenje od vezherniz perviga velikiga čjerpana do folnzhniga sahoda drusiga velikiga §erpana, ker fposnamo, de je to volja hostija/* - $v.Fran¬ zhifhk fe prav ponishno sahvali sa toliko ufmiljenje, kte- riga fe grefliniki vdeleshiti samorejo. Papesh sapove blishnjim fhkofam, kakor fhkofu isAfifi, is Folinja, is Nozere, is Gubja, is Perushje in fhe drugim prihodnjiga perviga velikiga fjerpana ali Avgufta to je na dan verig fv. Petra k zerkvizi Marije angelov ali Por¬ zjunkula fe podati, tifto prav flovefno pofvetiti (jshegnati) in ljudstvu popolnama odpuftik osnaniti. §v. Franzhifhk 12 fam k vfakterimu teli fhkofov gre, jih ponishno profi de bi papeshevo povelje natanko fpolnili. Odlozheniga dne fhkofje pridejo, ter s vfo flovefnoftjo zerkvizo pofvetijo. Sato fe pa tudi s danafhnjimi vezhernizami sazhne in jutri vef dan obhaja v Afifi obletniza pofvezhenja zerk- vize Marije angelov ali Porzjumkule. Ta obletniza flo- vefniga pofvezhenja Porzjunkule fe pa danf s vezherni¬ zami in jutri vef dan per vfih zerkvah ordna ali reda fv. Franzhifhka, toraj tudi v ti prizhejozhi zerkvi obhaja, sato bote tudi jutri per fv. mafhi, posebno per peti fv. niafhi flifhali, de bo fv. evangelj od zerkveniga pofve¬ zhenja, zhe ravno latinfkiga jesika ne snate, pa bole vender toliko umeli, de je od Zaheja govorjenje. Zerkviza je flovefno pofvezhena, sdaj je odpuftik fhe osnaniti. $v. Franzliifhk je sato vifok oder sa fhkofe perpravil, de jih je sainoglo vfe ljudftvo, ktero je is vfih krajev vkup pevrelo, viditi in flifhali. fhkofje f fv. Franzhifhkam na perpravljen oderftopijo in rezhejoFran- zhifhku, preden fe odpuftik osnani, de bi on fam — to je $v. Franzliifhk — zelo pergodbo odpultka ljudftvu nasna- nil. §v. Franzhifhk s vfo njemu laftno prijetnoftjo zelo prigodbo ljudftvu dopoveduje in ljudje miflijo, de angela flifhijo in fo nekako pofebno v ferzi ginjeni. Pergodbi pa fv. Franzhifhk tudi osnanilo odpuftka perftavi, namrezh: „Kdorkoli fe od vezherniz perviga velikiga Jjerpana do folnzhniga sahoda drusiga velikiga tjjerpana f fkefanim ferzam zhifto vfih grehov fpove, sadobi odpufhenje vfih grehov in odpufhenje vezhnih fhtrafing, in potlaj v tem omenjenim zhafu to zerkvizo obilhe, sadobi popolnaina odpuftik, to je odpufhenje vfih zhafnih fhtrafing, ktere bi mogel zhlovek na tem fvetu ali pa v vizah terpeti’. Ta slati zhaf sa svelizhanje dufh, pravi fv. Franzhifhk, fe s danafhnimi vezhernizami sazhne in bo do jutranjiga foln¬ zhniga sahoda. To bo tudi v prihodnje vlako leto od danafhnih vezherniz do folnzhniga sahoda jutranjiga dne, in to velja sa vfe zhafe.“ — fhkofje s befedo , ; sa vfe zhafe^ nifo sadovoljni, in fo hotli odpuftik le sa 10 let 13 osnaniti. Sato rezhe fhkof is Afifi: ,,Sposnam in vam osnanim na papeshevo povelje, de ta odpuftik je v ref- nizi in od Kriftufa podeljen, pa ne sa vle zhafe, ampak sa (je hotel rezili, sa 10 let, pa ni mogel — je mogel isrezhi) sa vfe, vfe zhafe/*'— J*>hkof is Folinja ga saverne in sazhne osnanovati, pa tudi ne more rezhi 10 let, am¬ pak „sa vfe zhafe" je permoran po nekakim notranjim gnanju osnaniti. In tako fe vfim drugim fhkofam sa verftjo godi. § zhudenjem rezhejo ljudftvu: ,,Mi fino miflili vam ta odpuftik le sa 10 let osnaniti, pa Bog'fam naf je pcr- filil ga ,,sa vfe’ zhafe" osnaniti." — Vidimo lepo to osna- nilo fe fpolnovati, ker odpuftik Porzjunkula je bil leta 1223 osnanjen in fhe dandanafhni fe ga fpokorni grefh- niki vlako leto ta dan lahko vdeleshijo. Na to osnanilo fv. Franzhifhka in fhkofov oftane ljudftvo zelo nozh v zerkvizi Porzjunkula in okoli nje, hvalijo Boga in prepe¬ vajo 1‘vete pelme. — Taka je torej pergodba sazhetka od- puftka, Porzjunkula imenovaniga, kar fe je tudi kmalo na vfe kraje rassvedilo. — Se pa samoremo tudi mi tega od- puftka vdeleshiti? in zhe fe ga samoremo, kaj nam je pa ftoriti v sadobljenje imenovaniga odpuftka? — od tega v drugimu delu. II. Zerkviza Porzjunkula je le 8 ftopinj dolga in 4 fto- pinje fhiroka, je f fkordlizami ali f fhindelni pokrita, s maham prerafhena, altar v nji je pa is frebra in ima dvojne vrata. Ta zerkviza je pa v fredi druge velike zerkve, ki je nad njo fosidana, ktera ima 20 altarjev. Ta velika zerkev je bila leta 1569 fosidana; 1829 jeflavni malar na fprednim lizu velike zerkve she poprej imenovan zhudesh belih in rudezhih vertniz mefza Profenza na mo¬ kro prav lepo smalal. Leta 1832 je pa nek potref malo zerkvizo prav nizh, veliko pa prav slo pofhkodoval, in sato je papesheva vladija pofkerbela, de fe je od leta 1836 do leta 1840 vfa popravila. Sadej sakriftije te zer¬ kve je neki fhe germ viditi, kteriga je fv. Franzhifhk - 14 - med fkufhnjavo f kervavimi kaplami pomozhil, ktere kap¬ lje fo nanj zerljale is telefa fv. Franzhifhka, in germ je sdaj v majhnim vertizhu. čjemkaj k zerkvizi Porzjunkula pridejo ta dan romarji is vsih krajev in gredo po oprav¬ ljeni fpovedi od danafhnih vezherniz do folnzhniga salioda jutranjiga dne ven in ven fkos zerkvizo, bres'de bi 1'e kdo fmel v zerkvizi kaj pomuditi, ker drugazh bi je ne mogli vfi obiskati, sato morejo grede v papeshev namen moliti; veliko jih tudi, zhe je le mogozhe, to zerkvizo vezhkrat obifhe. Ta fveti zhaf fe pa tudi f flovefno pro- zefjo sazhne. Okoli 3. ure popoldne fe v meftu Afifi prozefja sbere; v tej prozelji fo duhovni in neduhovni Bratje fv. Franzhifhka, pa tudi drugi minihi, ja tudi du- hovfhina fploh, in drugi deshelni ljudje; — savolj veliko Ijudftva je tudi ftrashe potreba, de fe kaka nefrezha ne pergodi. Tako fe ta prozefja proti zerkvi, v kteri je zerkviza Porzjunkula, pomika; kader pridejo do vrat, fo vrata saperte, in pojo po latinfko naflednjo verftizo: „§vet Peter, nafh Paftir, rasveshi f fvojo befedo vesi pregreh, ker tebi je oblaft dana, semljanam nebela odpi¬ rati.^ Na to Ozhe Kuftos ali Predftojnik famoftanfki f krishem trikrat, kakor per naf na zvetno nedeljo, na vrata poterka, potem fe vrata odprejo, in prozefja v zerkev hiti, ljudftvo pa v zhaft Divize Marije in fv. Franzhifhka s velikim vefeljem prepeva: Oj shivi Marija! Oj shivi Marija! Oj shivi fv. Franzhifhk! Vernim je pa teshko na Lafhko hoditi, nekoliko sa¬ volj pomanjkanja dnarjev, nekoliko savolj permanjkanja zhafa, pa tudi fploh savolj nesnanja lafhkiga jesika in 1'e tam tega odpuftka vdelesliiti. Kdo smed vaf bi bil te dni v Afifi romal in tam zerkvizo Porzjunkulo obifkoval? — fjkorej bi miflil, de teshko kdo. Sato je Papesh Gregor XV. 4. maliga tjerpana 1622 to je na fvetiga Urha dan v dopifu ta odpuftik na vfe zerkve ordnov ali redov fv. Franzhifhka rastegnil, de fe ga samore vfak vdeleshiti, bres de bi na Lafhko potoval, zhe po dobro opravljeni fpovedi zerkev reda fv. Franzhifhka , sato tukaj v Ljubljani 15 to prizhejozho zerkev, obifhe. Ravno ta papesh v ravno tiftim raspifu 4. maliga Sjerpana 1622 sraven dobro oprav¬ ljene fpovedi v sadobljenje odpuftka tudi fveto obhajilo tirja. Papesh Inozenzi XI. je vl'e Gregorjevo rasfojenje v raspifu 22. Profenza .to je na fv. Vinzenza maternika dan 1687 poterdil in rasfodil, de fe sainore ta odpuftik tudi dufham v vizah v prid oberniti. Odpuftik dufham v vizah v prid oberniti, fe mora pa tako rasumeti, de zhlovek , poftavim danf ali jutri to zerkev obifhe in v zerkvi na papeshev namen moli, de bi odpuftik sadobil, pa ne safe, ampak v prid tega ali uniga mertviga, sa kteriga hozhe v prid nameniti, ali de ga tudi vfim dufham v vizah v prid oberne. Tode dufhe v vizah fe nemorejo tako odpuftka vdeleshiti, kakor shivi zhlovek, kteri je fhe v oblafti fv. katolfhke zerkve, ktera je oblaft pre¬ jela fpokornim in gorezhim kriftjanam odpuftke to je od- pufhenje ali odveso vfih zhafnih fhtrafmg, ktere bi mogli na tem fvetu ali pa v vizah terpeti, deliti. Tako fe torej dufhe v vizah nemorejo odpuftka vdeleshiti, ker nifo vezli v oblafti fvete katolfhke zerkve, ampak fo she v vezh- nofti na boshji pravizi, satorej kriftjan, kteri odpuftik kakimu mertvimu ali dufham v vizah fploh v prid oberne, f tem saklad fv. katolfhke zerkve odpre, de saflushenje Jesufovo, saflushenje Devize Marije in drugih Cvetnikov in dobre dela Rogu dopadljivih kriftjanov na mertviga tiftiga ali fploh na dufhe v vizah rofijo, de fe boshja miloft potem nanj ali nanje osre, de jih popolnama is viz refhi, ali pa faj terpljenje perkrajfha in polajfha. Persadevali fo fe pa kriftjani tega odpuftka 2. veli- kiga fjjerpana fe vezhkrat vdeleshiti, in fizer tolikrat, koli— korkrat fo ta dan zerkvizo Porzjunkulo ali pa po pape- shevim raspifu 4. maliga čjerpana 1622 kako zerkev ordna fv. Franzhifhka obifkali. Savolj tega fo fe pa prepiri vsdignili, ktere je pa uftavilo sbiralifhe Kardinalov sa is- lagovanje naukov in predpifov Tridentinfkiga zerkveniga Sbora s dopifam 17. maliga ^erpana to je fv. Alefha dan 1700 in 4. Grudna to je na fv. Barbare dan 1723 s tem 16 odgovoram: ^Naj oftane per navadi^ to je, „de ta dan kolikorkrat kriftjan odlozheno zerkev obifhe, tolikokrat fe odpuftka vdeleshiti samorekar fo tudi nekteri papeški s laftnim sgledam poterdili, ter fo ta dan zerkve O. O. Franzhifhkanov v Rimu vezlikrat obifkovali, de bi 1'e bili tolikrat odpuftka vdeleshili, kolikorkrat fo tako od- menjeno zerkev Franzhifhkanov obiskovali, tako fo po- ftavini obifkovali zerkev fv. Franzhifhka na Bregu poleg reke Tibere, kjer je tudi kapeliza, ki je nekdaj zeliza bila, v kteri je tudi fv. Franzhifhk prebival, kadar je v Rimu bil, morebiti, de tudi takrat, ko je poterjenje odpu- ftika sa drugi dan velikiga §erpana od papeška Honorja dobil. Tudi fo papeški ta dan obifkovali veliko in imenitno zerkev O. O. Franzhifhkanov to je zerkev Marije Devize, na grizhu Kapitol, imenovano Arazeli (Ara cceli, flovenfko „nebefhki allar,“) kar fe pofebno od papesha Klemena XI., kteri je bil leta 1700 isvoljen in leta 1721 pa umeri, dobro ve, de je ta dan doftikrat to zerkev obifkal. Is tega fe lahko rasvidi, de kolikorkrat po vredni prejemi 1'v. Sakramentov tukaj v Ljubljani to zerkev kdorkoli obi¬ fhe in v papeshev namen moli, tolikokrat fe popolnama odpuftka vdeleshiti samore. V Cvetim letu odpuftki sa shive po volji fv. zerkve pojenjajo, tako de je med fvetim letam mogozhe le odpu- ftik fv. leta sadobiti — oftanejo pa odpuftki sa sadnjo uro, in vfi odpuftki vernim mertviin v prid, in tudi tifti odpuftki, ki fo drugekrat le sa shive, fe samorejo med fvetim letam sadobiti, tode le mertvim v prid — poftavim, vfi odpuftki per bratovfhinah fe med fv. letam le vernim mertvim v prid obernejo. Le odpuflik Porzjunkula tako oftane sa shive, kakor tudi mertvim v prid, de samore vlak safe ga sadobiti, zhe je takrat tudi fveto leto, ravno tako, kakor bi fvetiga leta ne bilo, ali kakor takrat, ka¬ dar 2. dan veliziga §erpana ni v fvetim letu. Vfe to fe rasvidi is mnogih raspifov Rimfkih papeshev, in fizer papesha Urbana 4 r lII. od 31. maliga §erpana 1624, — papesha Inozenza X. od 5. maliga $erpana 1650 — 17 Inozenza XII. od 21. veliziga §erpana 1699, — in tudi Benedikta XIII. od 28. maliga Travna 1725. Kaj pa IV. zerkev od naf tirja, de bi fe odpuftka „Porzjunkula^ imenovaniga vdelesliili? I. Pervo, kar l'v. zerkev tirja je zhifta, f fkefaniin ferzam opravljena ipoved. She fv. Franzhifhk je Kri- ftufa profil, de bi le tifti, kteri fe f fkefanim ferzam in zhifto fpove in zerkvizo Porzjunkulo obifhe, fe odpuftka vdeleshil. TudiKriftuf lam je fv. Franzhifhku to gnado tako dodelil, de fe mora zhlovek zhifto lpovedati, de potem fhe le s obifkanjem zerkvize samore odpuftka fe vdele- shiti. Tako je tudi papesh Honori III. fv. Franzhifhku poterdil odpuftik, kteriga fe bo le tifti vdeleshil, ki bo „po [ dobro opravljeni fpovedr- zerkvizo obifkal, ker mora v Sakramentu fv. pokore odpufhenje grehov in vezhnih fhtrafing sadobiti, in nato fe fhe le samore odpuftka — to je odpufhenja zhafnih fhtrafing — vdeleshiti. Tako tudi papesh Gregor XV. v fvojim raspifu 4. maliga §er- pana 1622 zhifto in f fkefanim ferzam opravljeno fpoved tirja v sadobljenje tega odpuftka, kar papesh Inozenz XI. v fvojimu she tudi imenovanimu raspifu 22. Profenza 1687 poterdi. Sato mora zhlovek v sadobljenje tega od¬ puftka fvoje ferze premifhljevati , fvoje grehe fposnati, jih ferzhno obshalovati, terdno fkleniti fe poboljfhati, fvoje grehe fppvedniku, boshjimu nameftniku, ponishno , odkritoferzhno, bres ovinkov rasodeti in tako vredno fveto odveso sadobiti, sato fe je Mislinje perloshnofti ogniti, flabe navade sapul titi, flabim tovarfham flovo dati, dano pohujfhanje satreti, krivizo in fhkodo poravnati, fovrash- nikam odpuftiti, in tako je potem upanje, de zhlovek vre¬ dno fveto odveso prejme. Sato vam tudi, kteri fe fhe k fpovedi perpravljate, rezhem, de k prezhifti Devizi Ma¬ rii sdihnite, ja de kadar per fpovedniku she pokleknete, k Marii fvoje ferze povsdignete, de vam pravo relnizhno »bshalovanje isprofi, kakorfhniga obshalovanja in kelanja je v odpufhenje grehov potreba. Perporozhite fe fv. ' Hlashu, fv. Egidju, ali kakor fe fploh imenuje, fv. Tilnu, 2 18 de vam gnado fprofita, de vaf kaka nap zima framoshlji- voft ali laftna ljubesin kaj ne premoti, de bi fe premalo odkrito fpovedali; is tega namena fe poboshni kriftjani tudi IV. Hlastni in fv. Tilnu perporozhajo, to pa savoljo pergodeb is shivljenja teh Cvetnikov. II. Tako zhlovek od grehov ozhifhen fvatovfko ob- lazhilo oblezhe, in fme k shenitovanju perftopiti, ki ga je kralj fvojimu finu napravil, in tudi pred kraljem obftane, ki pride povabljene goftove pogledat, zhe i'o vfi v fva- tovfkim oblazhilu, to je, zhe fo v gnadi boshji. Tukaj fe dufha fhe bolj posdravi, poflufhajmo fv. Zirila: „Zhe te ftrup prevsetnofti napenja, prejmi Jesufa v fv. refh- nirnu Telefu in njega ponishnoft te bo ponishniga naredila. Zhe te fkufha nesmernoft v jedi in pijazhi, perpravi fe Telo Jesufa Kriftufa savshiti, ktero Telo fe je 40 dni in nozhi poftilo, ktero Telo je bilo f sholzhem in jefiham napajeno, to Telo te bo smerniga napravilo. Zhe te ne- zhiftoft fkufha, sdrushi fe s Jesufam; njegovo zhifto, devifhkoTelo, te bo, zhiftiga ohranilo/ 4 Dufha, ktera prav Jesufa ljubi, ni sadovoljna f farnim inedam, ampak sheli in sdihuje tudi po fatovji, to je, de ji ni sadofti, de not¬ ranji pokoj in vefelje v 1'vetim Sakramentu pokore od Je¬ sufa dobiva, temuzh sheli njega famiga prejeti, od kteriga vef notranj pokoj, vfe dufhno shivljenje pride. Tudi fv. Teresija tako govori: „Persadevajmo fi bliso Jesufa biti, ja zlo s njim fe sediniti; sakaj paftir tifte ovzhize, ktere fo rade bliso okoli njega, vfelej bolj ljubi, in jim raji kaj da, kakor til’tim, ki ga rade sapufhajo. Vzhafih jim fhe kak kofhzhik kruha, ki ga fam je, poda/ 4 Sato fe per- blishajte k dobrimu paftirju Jesufu Kriftufu v fv. Sakra¬ mentu, on vam nebo le kofhzhka kruha od tvojih uft po¬ dal, ampak zelo fvoje meto in kri vam bo dal. Kakor ljubesnjiva in fkerbna mati fvoje nedolshno dete s veliko ljubesnijo preshivi, tako nat'Jesuf v prefvetim Sakramentu s veliko ljubesnijo perzhakuje, de pridemo in ga savshi- jemo, ter ga tudi gnad profimo, ktere nafhe dufhe v vezhno shivljenje hranijo in sa sadobljenje odpuftka per- 19 pravljajo in tudi perpravijo. Sato pa tudi papesh Gregor v raspifu 4. maliga §erpana 1622 v sadobljenje odpuftka „Porzjunkula a tudi prejemo IV. Obhajila tirja; ravno tako Inozenz XI. v raspifu 22. Profenza 1687. $v. Obhajilo fe pa tudi fme po — raslozhenju fv. sbiralfha sa odpuftke v Rimu od 22. §vezhana 1847 — ne le v zerkvah 3 ordnov ali redov fv. Franzhifhka, ampak tudi v drugi zerkvi prejeti. Ker fe obletniza pofvežhenja zerkvize ^Porzjun- kula“ in tako tudi obifkanje zerkve she s vezhernizami 1. velikiga čjerpana sazhne, tako je po fklepu fv. sbora sa odpuftke v Rimu od 12. Roshnika 1822 zhaf l‘v< Ob¬ hajila ne le drugi dan velikiga ^erpana ali Avgufta, am¬ pak she tudi pervi dan veliziga fjerpana ali dan lpomina ketin fv. Petra, kar tudi perloshnoft k fpovedi priti ve¬ liko polajfha, ker fe she 31. ali sadnjiga maliga $erpana, to je na fv. Ignazja dan, fpoved lahko opravi. III. Sravno vredne prejeme fv. pokore in fv. refh- njiga Teleta je sa vdeleshenje odpuftka tudi dobrih del potreba, kar she fpokorni duh vfakterimu'veleva; sato pomiflimo Zaheja, kteri je od velelja, de je Jesul’ Kri- ftul’ v njegovo hifho prifhel, perpravljen rekel: „Gofpod! polovizo fvojiga premoshenja dam ubogim, in zhe fim kteriga ogolfal, mu povernem zhveternoA Te dobre dela fo molitev, poft, milovna ali almoshna po sadevah vfak- kteriga. Vi, ki fte od daljezh prifhli, darujte fvoj pot; vrozhino, ki fte jo prenefli, darujte Bogu tvoje druge teshave, nadloge in ftifke, — ti, ki morate dolgo per fpovednizah ftati in morebiti fhe danf ne bote na verfto prifhli, darujte to zhakanje sa pokoro, sa dobro delo,— vi sakonfki, per kterih vafh sakonfki jarm fhkriplje, da¬ rujte to hudo teshavo sa pokoro. Kar molitev sade¬ če, molite sa rafhirjenje fv. katolfhke zerkve, po¬ javim, tudi sa mifjonarje v Afriki, v Kartumu in tudi »led samorzi pod vodftvam snaniga flovezhiga Gofpoda Ivnobleharja, pofebno, ker fo po pitanju mifjonarjev ferza s »morzov nesnano mersle, de, zhe fo ravno tamkej *olzhni sharki mozhni, pa je fhe mozhnejih sharkov gnade 2 * 20 boshje treba, de fe bodo njih ferza ogrele in boshjimu nauku odperle. — Molite tudi sa flavniga mifjonarja she imenovaniga prezhaftitiga 1'hkol'a Friderika Baraga, de bi med divjimi Indijani fhe veliko dufh Jesufovi zhedi per- dobili, in enkrat nefkonzhno lepo krono Uzhenikov in apoftelna Indijanov v nebefih prejeli; — molite pa tudi sa druge mifjonarje, de bi Bog gnado dodelil, de bi ve¬ liko nevernikov fpreobernili in v narozhje fv. katolfhke zerkve perpeljali. — Molite pa tudi sa fpreobernjenje grefhnikov, de bi gnado sa fposnanje 1’vojiga shaloftniga ftanu dofegli, de bi fvojiga 1'erza gnadi boshji ne sapi- rali, ampak pokoro bres odkladanja sazheli. Morebiti imate v 1‘voji hil‘hi, ali fhe v fvojimu rodu zhloveka, kteri po fhiroki zefti pregrehe naravnoft v pogubljenje hiti, molite sanj, de bi f§ na osko fteso pravize vernil; zhe ga pa v fvojimu rodu nimate taziga, ga pa morebiti v vafi ali, pa v fofefki imate, kteri f fvojim hudobnim shivljenjem zelo vaf ali zelo fofefko pohujfhuje, molite sanj, de bi fe ga Jesuf ufmilil in f fvojo vfigamogozhno gnado nanj oserl. Persadevajte fi torej sa pravo refnizhno pokoro, ker bres pokore ni odpultka in odpuftik je fhe pomo- zhek, kteri zhloveka pofebno k pokori vabi, tako tudi Porzjunkula odpuftik, ker je tudi njega sazhetnik fv. Franzhifhk velik fpokornik bil in tudi druge k pokori napeljati shelel. Pomiflite dobroto in gnado odpuftka, ker zhlovek v Sakramentu fv. pokore sadobi odpufhenje grehov in odpufhenje vezhnih fhtrafing, in po popolnama odpuftku, kakor danf in jutri tukaj, odpufhenje vfih zhafnih fhtrafing, ktere bi mogel na tem fvetu ali pa v vizah terpeti, de, ko bi kdo prezej po sadobljenji popol¬ nama odpuftka umeri, bi prezej naravnoft v nebefhko kraljeftvo fhel, sato pa tudi pomnimo, kar duhapoina Katarina Genuenfka pravi: „Vedite grefhniki, de fpoved in pokora, kakorfhni morate biti v sadobljenje odpuftka, fo teshavne rezhi, in zhe to premiflite v fvojih ferzih, hote gotovo v ftrahu, ali hote tolike gnade v relnizi 21 deleshni?“ Sato pa ti zhlovek (grefhnik) fe ne bofh vdeleshil te gnade, zhe imafh fhe kako radovoljno nag¬ njenje in vefelje nad rezhmi, ktere fo s op er voljo boshjo; — tudi ne bofh odpuftka sadobil, zhe nimafh praviga refnizhniga kefanja ali grevenge nad ftorjenimi grehi; —ne bofh ga sadobil, zhe nimafh prave refnizhne volje, greh sapuftiti; —ne bofh ga sadobil, zhe ne dafh natanjko Bogu, kar je boshjiga, in blishnjimu, kar je blishnjiga, — saftonj vfe obetanje poboljfhanja, zhe tudi ferze in volja tega ne ve, — saftonj, zhe ne bo tvoje ferze, kakorfhno je bilo serze Marije Magdalene, ktera je vfa fkefana s britldmi folsaini Jesufove noge mozhila. IV. V sadobljenje odpuftka „PorzjunkuIa‘ £ je pa tudi pitano: „Obifkovanje zerkve in fizer tukaj v Lju¬ bljani te zerkve, v kteri fe sdaj snajdemo. §v. Fran- zhifhk je ob fvojim zhafu odpuftik fprofil, f tem, de fe zerkviza Porzjunkula v sadobljenje odpuftka obifhe. Pa- pesh Gregor XV. je pa po fvojim raspifu 4. maliga fjerpana 1622 osnanil, de fe v sadobljenje odpuftka „PorzjunkuIa“ line in samore tudi vfaka zerkev menihov ali pa tudi nun fv. Franzhifhka obifkati, sato je treba tukaj to zerkev reda fv. Franzhifhka obifkati. Kako pa je zerkev obifkati? Zerkev se obifhe, de zhlovek zhifto v zerkev pride, de je popolnama v nji, in de, zhe je mogozhe, k altarjem vidi, pofebno k velikimu altarju, kjer je fv. refhnje Telo hranjeno. Na Lafhkim fe natanko tega dershe; sato je fhe per Fran- zhifhkanih D. Marije Arazeli v Rimu, defiravno je zerkev slo proftorna, velikrat prav tefna, ker ljudje popolnama v zerkev pridejo v sadobljenje „Porzjunkula a odpuftka. Tudi mora zhlovek per obifkovanji namen imeti, v pape- shev namen v zerkvi moliti, in sato zerkev obifkati. Sato, zhe zhlovek is drusiga namena, poftavim, kteriga v zerkvi pozhakat gre, in zhe tudi v nji, to je v zer¬ kvi moli, tako to ne velja sa dofego odpuftka. Obifhe fe, de fe is doma pride in vanjo gre, ali pa zhe je she v nji, de vunkej gre, de ali na porto ftopi ali pa pred 22 velike vrata verh ftopniz ali fhteng, de tam zhlovek na¬ meni zerkev v sadobljenje odpuftka obifkati, in v zerkvi v papeshev namen moliti. Ker fe pa kriftjan sarnore tega odpuftka po she imenovanih raspifih 17. maliga §erpana 1700 in 4. Grudna 1723 tolikrat vdeleshiti, kolikorkrat ta dan to zerkev obifhe, tako fe tudi vi persadenite, po zhafu, kolikor vam ta perpufti, tudi danf in jutri to zer¬ kev vezhkrat obifkati, de bi fe vezhkrat odpuftka vdele- shili. Ker je pa papesh Inozenz XI. v she imenovanim raspifu rasfodil, de fe Porzjunkula odpuftik tudi dufham v vizah v prid oberniti sarnore, tako tudi vi danf in jutri obifkujte to zerkev is namena, odpuftik temu ali unimu mertvimu v prid oberniti, poftavim enkrat sa mertviga ozheta, potem sa mertvo mater, nato sa kaziga mertviga brata ali mertvo feftro. — O lizhi, ti matere nifi rada vbogala in mati lo bili premehki,, tebe ojftrejfhi poprijeti, in sato morebiti v vizah veliko terpijo, sdaj imafh lepo perloshnoft, materi pomagati, ftopi pred zerkvene duri, obudi namen zerkev obifkati, na papeshev namen moliti, de bi fvoji ranjzi materi sadobila odpuftik, kteriga fe fizer tvoja ranjza mati nemorejo tako vdeleshiti, kakor shivi zhlovek, ker fo she v vezhnofti; tode saklad fv. zerkve fe vender odpre, in saflushenje Jesufovo, saflu- shenje D. Marije in saflushenje drusih fvetnikov na mater rbfiti sazhnejo, in boshjo miloft fe bo na tvojo mater oserla, ali jih is viz refhila ali pa faj njih terpljenje polajfhala in perkrajfhala. — Mosh! imafh slieno v vezli- nofti, in morebiti 1‘i ravno ti kriv, de ona v vizah fhe terpeti mora, obifhi zerkev v sadobljenje odpuftka fvoji ranjzi sheni v prid, de bo is viz refhena ali pa faj njeno terpljenje perkrajfhano. — Brat! imafh brata ali feftro v vezhnofti, ne posabi per tej lepi perloshnofti tudi sanj ali sanjo zerkev obifkati in njemu ali nji odpuftik sado- biti. Tudi samorefh kterikrat danf ali jutri to zerkev obifkati, de odpuftik fploh dufham v vizah v prid obernefh. 23 Ali pa samore zhlovek Porzjunkula odpuftik tudi saka- ziga fhe shiviga zhloveka sadobiti, zhe je ta, kterimu ga hozhe sadobiti, v gnadi bosliji? — Po raslaganji uzhenikov polt. Gury-ta samore katolfhki kriftjan tudi sa vfaziga fhe shiviga katolfhkiga kriftjana Porzjunkula odpuftik sadobiti, zhe je ta, sa kteriga ga hozhe sadobiti, v gnadi bosliji. Tode ta odpuftik ni fhe odpufhenje zhafnih fhtrafing ali odvesa od zhafnih fhtrafing, kakor jo sadobi zhlovek, kader fe sa-fe odpuftka vdeleshi, kteri odpuftik ali odvesa od zhafnih fhtrafing po fv. zerkvi fpokorniniu grefhniku po¬ deljena tudi pred Pogani velja; ampak ta odpuftik, kteriga zhlovek drugimu fhe shivimu zhloveku sadobi, je fhe le v sadoftenje sa zliafne fhtrafinge pred Bogam , in tako nekakfhna priprofhnja per Boshjim ufmiljenji sa isbri— fanje ah' faj snianjfhanje zhafnih fhtrafing zhloveku, kte¬ rimu fe odpuftik sadobi. K temu je potreba, de zhlovek pred zerkvijo namen naredi, zerkev obifkati, v papeshev namen moliti v sadobljenje odpuftka sa tega in tega, kte¬ riga mora natanko sasnamovati. Sadobiti fe pa tudi samore, zhe ravno tifti, kterimu ga hozhe kdo sadobiti, ni tam prizhejozh, in zhe tudi nizh od tega neve, de je le v gnadi bosliji. Tode, kadar hozhe kdo odpuftik sa drusiga sadobiti, fe ga fam riemore vdeleshiti, vender mu je pa ta ljubesin saflushna, ker fi persadeva sa sa¬ doftenje zhafne fhtrafinge fvojiga blishnjiga. — $in, ti sa- morefh sa fvojiga ozheta, zhe fo v gnadi bosliji, odpu¬ ftik sadobiti, zhe to zerkev danf ali jutri obifhefh, v zerkvi na„ papeshev namen molifh, de bi fvojimu ozhetu odpuftik sadobil, kteri odpuftik bo tvojimu ozhetu pa le v sadoftenje pred Bogam, kteri fe bo le po fvojim ufmil¬ jenji na zhafne fhtrafinge tvojiga ozheta oserl, ali jih kaj pomanjfhal, ali tudi isbrifal. — Ravno tako 1'tori ti hzhi sa fvojo shivo mater, obifhi to zerkev, de bi odpuftik sa shivo mater dofegla, ta odpuftik bo tvoji materi pred Bo¬ gam v sadoftenje, de zhafne kasni tvoje matere fe po tem sadoftenji pomanfhanjo ali po nefkonzhnim boshjim ufmiljenji isbrifhejo. — Obifhite zerkev v sadobljenje od- 24 puftka, zhe vam je mogozhe, sa fvoje navadne fpovednike, pa tudi sa danafhnjiga ali jutranjiga fpovednika. Tako samorete njim veliko dobriga ftoriti. ■— Sato je pa tudi v meftu Afifi v zerkvi Porzjunkula in v Rimu pri Fran- zhifhkanih Arazeli velika gnjezha savoljo tega, ker 1'lednji hozhe ne le farno safe, ampak tudi sa fvojze, kakor ftarfhe, brate, feftre, prijatle tako shive kakor mertve, zerkev obi('kovati. Vemo pa tudi she is nauka fvete zerkve, de fmo dolshni eden sa drusiga moliti, — poboslini kriftjani tudi druge dobre dela sa blishnjiga Bogu darujejo, poftavim poft, molitev ali kako drugo satajevanje; tako tudi, kteri vezhkrat k fvetimu obhajilu perftopijo, tudi IV. obhajilo vzhafih sa shiviga ozheta, vzhafih sa shivo mater, vzha- 1'ili sa shiviga brata, vzhafih tudi sa fpovednika daru¬ jejo. Tako samoremo tudi sadobljen odpuftik sa kaziga shiviga zhloveka darovati, in zhe je ta v gnadi boshji, mu Bog savolj tega fhe vezli gnad podeli, zhe pa ni v gnadi boshji, fe ga pa morebiti Bog ufmili, de mu gnado podeli, de fvoj grefhni ftan fposna in se v Sakramentu fv. pokore ozhifti in sopet s Bogam fpoprijasni. Ti zhlo- vek! imafh prijatla, kteri ti je ljub in drag, poglej, ftopi pred zerkev, mifel naredi ali obudi, de hozhefh zerkev obifkati, v zerkvi na papeshev namen moliti, in zhe od¬ puftik sadobifh, de ga hozhefh sa fvojiga prijatla Bogu darovati, poglej, zhe to ftorifh in zhe je tvoj prijatel v gnadi boshji, mu bo Bog morebiti ravno savolj tvojiga ljubesni do blishnjiga polniga daru gnado kerfhdnfke fta- novitnofti podelil; zhe pa ni v gnadi boshji, 'mu bo pa morebiti savolj tvoje ljubesni gnado podelil, de bo pa v Sakramentu fv. pokore f fkefaniin ferzam fvojo veft sopet ozhiftil. — Ijeftra! ti imafh brata, obifhi to zerkev f tem namenam, de bi odpuftik dofegla, in de ga hozhefh sa fvojiga shiviga brata Bogu darovati, in poglej, zhe je v gnadi boshji, koliko mu ti per Bogu dobriga ftorifh, ker mu Bog savolj tvoje ljubesni do njega fhe kako veliko gnado podeli, — zhe pa ni v gnadi boshji, mu pa more- 25 — biti savolj tvojiga daru gnado praviga fposnanja v ferze da. — Shena, ki imafh vpijanljiviga in posheljiviga mo- slia, ftopi na porto, namen naredi, zerkev obifkati in odpuftik sadobiti, in zhe ga sadobifh, ga sa mosha da¬ rovati, de bi se Bog f 1‘vojo gnado miloftljivo na terdo ferze tvojiga mosha oserl; ne rezhem, de bo mosh, ko domu pridefh, she poboljfhan, pa vender morebiti de ravno ta tvoja ljubesin Gofpoda gane, de ga s gnado fzhafama gane in omezhi, morebiti, de bodo tvoje kofti she v zherni semlji sdrobljene, ko fe bo ferze tvojiga mosha fhe le gnadi boshji odperlo, pa morebiti je vender f tem tvojim darovanjem sazhetik k njegovimu svelizhanju ftorjen. — Mati, ti sdihujefh nad hudobnim finam, ki tvojih naukov nozhe poflufhati, fe tudi po nozhi okoli vla¬ žili, ali sdihujefh nad hzherjo, ktera ti f fvojim pofvetnim djanjem, f fvojo ofhabno obleko ali s napzhno prijasnoftjo s mofhkim fpolam shalolt dela, in marfikako folso is ozhi istifne, ftopi pred vrata verh fhteng, naredi namen, to zerkev obifkati, na pap^shev namen moliti v sadobljenje odpuftka, in zhe fi tako frezhna, fe ga vdeleshiti, de ga hozhefh sa fvojiga fina ali sa fvojo hzher Ozhetu ne- befhkimu darovati, de bi fin ali hzhi k fposnanju prifhel ali prifhla; ne rezhem, de fe bo to she jutri sgodilo, ter pomifli, koliko zhafa je fv. Monika sa fvojiga Avgufhtina jokala in molila, de fe je fpokoril, pa vender morebiti, de f tem fvojim daram in s vdeleshenjem molitve toliko drugih vernih boshje ufmiljenje na fvojiga fina ali na tvojo hzher tako rekozh potegnefh, zhe tudi danf ali jutri fhe ne, pa vender fe pred ali potlej ferze fina ali hzhere gnadi boshji odpre, in fe poboljfha, ker fe bo Bog'na tvojo ljubesin do fina ali hzhere in tudi na profhnjo fv. Franzhifhka miloftljivo oserl. Kaj pa vam rezhem, kteri fvete odvese nifte prejeli, ali ki je ne bote prejeli? — tudi vam rezhem: molite, zerkev obilhite, vi fe fizer ne bote odpuftka vdeleshili, pa bote morebiti danf in jutri loshej lprofili gnado ref- nizhniga lpreobernjenja kakor drugikrat, ker danf fe Yafha 26 molitev s molitvijo tolike mnoshize sdrushi, med ktero fo tudi gotovo zhifte Sesane in fpokorjene Magdalene, kterih molitev oblake predere, de t'e Jesuf na val’ kakor na Petra f fvojo gnado osre, de 1'vet ftrah in Ijubesin do Jesufa vafhe ferze prefhine, in k pokori obudi, ter k refnizh- nimu fpreobernjenju perpelje. Obifkovanje zerkve mora biti pa poboshno, is praviga 1‘erza, ne lahkomifhijeno, ampak podbudno. Kaj je moliti per obifkovanju zerkve? Molitve v sadobljenje odpuftkov t'e dobijo v mafhnih bukvizah, — tako je lepa in kratka molitev odpuftke sadobiti v „Dufhni paflti“ — tudi v bukvah ,,,Jesufa in Marije dvoje naj fve- tejfhi ferze^ — tudi v bukvizah: „Shivi Roshenkranz* - . Zhe bukviz nimafh, de bi bila v njih molitev v sadob¬ ljenje odpuftka per obifkovanju zerkve, moli pa molitve, ktere lo po litanijah vfih fvetnikov, ali pa tudi litanije vfih fvetnikov, ali litanije Loretanfke — po tej molitvi pa fhe kazili „7 Ozhenafhev in 7 Zhefhena fi Marij in Apoftolfko vero." Zhe brati ne snafh, samorefh pa „vero, Upanje, Ijubesin" in 7 Ozhenafhev in 7 Zhefhena fi Ma¬ rij in Apoftolfko vero moliti, pa zhe tudi „vere, upanja in ljubesni" ne molifh, perftavi pa k tem „7 ozhenafhem in 7 Zhefhena fi Marijam" fhe kakOzhenafh in Zhefhena fi Marija, in potem Apoftolfko vero. Kar pa sverftenje sapovedanih opravil sadene, je toliko vediti, de sadrtje samore biti fv. Obhajilo ali pa tudi obifkovanje zerkve, ktero mora biti v gnadi boshji opravljeno. Tudi je per vfakterim obifkovanju obshalo- vanja nad malimi in odpuftljivimi grehi potreba, de tebi tudi leti popolnama odpuftka fe vdeleshiti ne branijo in ne opoverajo, sato je rasvidno, de pervo opravilo tirjano in she v profhnji fv.Franzhifhka sapopadeno je dobra, f fke- 1'anim ferzam, zhifto opravljena fpoved, in de na to na- fledje fv.*Obhajilo in obifkovanje zerkve. Osnanjenje „Porzjunkula" odpuftka je vernim vefela rezil, ker k pokori jfodbuduje. Leta 1776 je bilo na Fran- zofkim fveto leto osnanjeno, in dva naj hujfhi puntarja in 27 * bogotaja Voltaire in D’ Alanibert fta f sobmi fhkripala rekozh: „Sdaj fe bo pa she prekuzija ali punt sa 20 let odrinil." Sakaj fta to rekla? — sato ker fta bolj vedila, kakor nekteri katolzhan, de fveto leto k pokori vabi, in kjer je pokora, tam ni prekuzije — in ref fe je bila od¬ rinila, zhe prav ne sa želih 20 let. — Pred dvemi leti, ko je bilo fveto leto, pa tudi sdaj pretezheno fveto leto, fe je vidilo, kako k pokori vabi —• bolj, ko je h konzu fhlo, bolj fo fe fhe tudi vnemami k Ipovednizam bliskali, in vfakidan jih je bilo vezli per pro- zefijah po meftu; to fe gotovo ne pravi, de fveto leto od pokore odvrazhuje. ltavno tako tudi danafhnji ,,Porzjuri- kula" odpuftik vaf, ki bi fe radi tega odpuftka vdeleshili, ne odvrazhuje od pokore, ampak vaf napeljuje, de bi Cvete Sakramente in fizer vredno prejeli in obilnifhi molili. Sato vaf poprafham, koliko smed vaf bi jih bilo danf in jutri tukaj fvete Sakramente prejelo, zhe bi danafhniga odpuftka ne bilo? Kar je vaf ptujih, fkorej nobeden, kar je vaf pa domazhih, pa tudi ne tako veliko; -7- marfikteri smed vaf bi bili f (‘povedjo fhmarnih mafh , nekteri ad¬ venta, nekteri zelo velike nozhi zhakali, mogozhe tudi, de bi fe bilo pa kterimu fhe kaj hujfhiga pergodilo. Imam fhe eniga, kteriga vam shelim perporozhiti, de bi vezhno svelizhanje dofegel, sato je tudi vafhe mo¬ litve potreben. Spomnite fe ga; kteri ima zhaf f kak- fhnim obifkovanjem zerkve, — ali kteri nima zhafa, pa per lveti mafhi, ali f kakim Ozhenafhem. Kdo je pa ta, ki ga vam perporozham? — Nobeden drugi, kakor jas fam. Sakaj fe vam pa danf fhe polebno perporozham? Sato, ker fte zhifte veftj, ker fte fvoje dufhe v Sakra- mentu fv. pokore oprali; drugi jih bote fhe danf in jutri ozhiftili; nekteri fte tudi she Jesufa, nedolshniga jagnjeta, v fvoje ferze fprejeli, drugi bote pa jutri to gnado dofegli, torej vafhe ferze je shiv tabernakel, v kterim Jesuf pre¬ biva , in molitev is tako Rogu pofvezhenih ferz mi bo go¬ tovo veliko potrebnih gnad fprofila. — 28 Osrimo fe fhe enkrat na podobo v velikim altarji: Jesuf je v IVoji mogozhnofti f fv. krishem, na defnizi D. Marija, kakor jo je fv. Franzhifhk v zerkvizi Porzjun- kula vidik Marija s eno roko v Jesufa kashe, s drugo pa lift s napifam ^poptdnama odpuftik^ fv. Franzhifhku podaja. Vertnize od fpodej fo pa vertnize, ki jih je na germi "sagledal rafti v mersli nozhi mefza Profenza, kadar ga je fatan hudo nadlegoval f fkufhnjavami, kterih vert- niz je 12 belih in 12 rudezhih odlomil, jih v zerkvizo ne- fel, jih Kriftufu daroval, od kteriga je svedel, de je 2. dan veliziga §erpana sa Porzjunkula odpuftik odmenjen dan, od teh je potem 3 bele in 3 rudezhe vsel in jih papeshu daroval v fprizhevanje Kriftufove gnade in milofti. §v. Franzhifhk! kteri fi she na semlji toliko sa fpreobernjenje grefhnikov fprofil, gotovo tudi sdaj v nebefih sanje pro- fifh, sato fe tudi mi polni saupanja k tebi obernemo, de sa naf profifh, de bi mi od Jesufa gnado praviga fpos- nanja, obshalovanja, odpufhenja grehov v Sakramentu fv. pokore sadobili, de bi fe tudi od tebe fprofheniga odpuft- ka vdeleshili in sanaprej vedno v gnadi boshji shiveii, in de bi sa taboj v nebefhko kralj eftvo pri f lili, kjer bomo s taboj Jesufa hvalili in njegovi materi Devizi Marii zhaft in hvalo dajali. Amen. ,, v zhaft fv. Franzhifhka Serafinfkiga. Gofpod ufmili fe naf! Krifte, ufmili fe naf! Gofpod, ufmili fe naf! Krifte, flifhi naf! Krifte, uflifhi naf! Ozhe nebefhki, vfigamogozhni Bog, Bog §in, vfiga fveta refhnji Bog, | §vet Duh, refnizhni Bog, I §veta Trojiza, en lami Bog! ufmili fe naf! 29 $v. Marija, kraljiza angelov! §v. Marija perbeshalifhe grefhnikov! §v. Franzhifhk, ti ferafinfki Ozhe! §v. Franzhifhk, ti Ozhe ubosih v duhu! „ „ ti savolj tvojiga fvetiga shivljenja hvale vreden fvetnik! „ „ ti s ranami Jesufa Kriftufa sasnam- njevani fvetnik! „ „ ti zhaftivez prefvete Trojize! „ „ ti befednik vernih kriftjanov! „ „ ti f. patriarhatu ali f. ozhakam enaki! v „ ti s duham prerokov napolnjeni! „ „ ti vreden apoftelnam perfhtet biti! „ „ ti muzhenz ali marternik fv. ljubesni! „ ' „ ti na saflushenju fvetim fhkofam enaki! „ „ ti devifhko zhifti na dufhi in telelu! „ „ ti velik premagovavez fveta! n „ ti mozhni Gofpodovavez 1‘amiga febe! „ „ ti dragi kamen v kroni fvetnikov! „ „ ti pomozhnik v vfih potrebah in ftifkah! „ „ ti rasvefeljenje vfih umirajozhih! „ ti varh fvojih zhaftivzov! „ „ ti ftanovitni premagovavez meta! „ „ ti frezhni smagovavez hudizha! „ „ ti smagovavez vfe hudobije! „ „ ti uzhenik pokorfhine! „ „ ti sgled zhiftofti! „ „ ti uzhenik prave ponishnofti! „ „ ti pomozh bolnikov! „ „ ti rasvefeljenje vfih shaloftnih! „ „ ti fpreobrazhevavez nevernikov! „ „ ti ftrah vfim peklenfkim duhovant! „ „ ti obudovaviz mertvih! „ „ ti angel v zhlovefhki podobi! Bodi nam miloftiv; sanefi nam, o Gofpod! Bodi nam miloftiv; uflifhi naf, o Gofpod! sa naf Boga profi! 30 Na profhnjo IV. Franzhifhka od pofvetne Ijnbesni, De bi na profhnjo IV. Franzhifhka hudizha s nje¬ govimi skufhnjavami odganjati samogli, De bi fe s saupanjem fv. Franzhifhku perporozhevali, / Jagnje Bos lij e, ki grehe Cveta odjemljefh; sanefi nam, o Gofpod! Jagnje Boshje, ki grehe Cveta odjemljefh; uflifhi nas, o Gofpod! Jagnje Boshje, ki grehe fveta odjemljefh; ufmili fe naf, o Gofpod! Krifte, flifhi naf! Krifte, uflifhi naf! Gofpod, ufmili fe naf! refhi naf, o Gofpod! te profimo, flifhi naf, o Gofpod! refhi naf, o Gofpod! te profitno, flifhi naf, o Gofpod! 31 Krifte, ufntili fe naf! Gofpod, ufntili fe naf! Ozhe nafh. Zliefhena fi Marija. Profi sa naf IV. Franzhifhk! Dc bomo vredni obljub Kriftufovih. Moli m o. Bog! kteri fvojo zerkev po saflushenji fvetigaFran- zhifhka s novimi otrozi rasfhirjafh; daj nam po njegovim sgledu posemljfko sanizhevati, in fe deleshnofti nebefli- kih darov vfelej vefeliti. Po Gofpodu nafhim i. t. d. Molitev. (Zhe bi fe je hotel kdo pet- obifkovanji zerkve poflnshiti.) ^prejmi, prefveta Trojiza! to mojo molitev in vfe druge po meni opravljene dela, in daj, de lerpljenje in finert Jesula Kriftufa in njegova predraga, sa me prelita kri, vfe moje pomanjkljivofti nameftijo, de fe tega popol- nama odpuftka vdeleshim. Sa klero dobroto naj tebi semlja in nebo zliaft in hvalo poje sdaj in vfe vezivne zbale. Amen. Ali pa: Sprejmi, prefveta Trojiza! to mojo molitev in vfe druge po meni opravljene dela, in daj, de lerpljenje in fmert Jesula Kriftufa, in njega predraga sa me prelita kri, vfe moje pomanjkljivofti nameftijo, de bo (a popolnama odpuftik mertvimu (I.) v prid. Sa ktero dobroto naj tebi semlja in t. d. Kakor od sgorej. Ali pa: Sprejmi, prefveta Trojiza! to mojo molitev in vfe druge po meni opravljene dela in daj, de lerpljenje in im, fmert Jesufa Kriftufa in njegova predraga sa me prelita kri vfe moje pomanjkljivofti nameftijo, de bo ta popol- as, nama odpuftik temu fbe shivimu C A) v sadoftenje sa zhafne fhtratinge pred Bogam. Sa ktero dobroto naj tebi af, semlja in nebo zhaft in hvalo poje sdaj in vfe vezhne zhafe. Amen. - .- Jf —